Joo kokoajan tuo tulisi olemaan päällä,toki sähkökatkohan tuon sammuttaa, mutta ehkä tuolle olisi hyvä olla myös pieni upsi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos et käytä NASissa olevia tiedostoja koko ajan, esim. Plexin kautta tai editoimalla videoita suoraan levyltä ei tuolla välimuistilla taida olla väliä....Tuohon saisi NVME-levyn kiinni välimuistiksi, onko jostain pienestä, 250-500gt NVME:stä isokin ilo ja hyöty laitteen käytössä?
Kyllä, se on juurikin noin. Jos lyöt 12 teran levyn 8 Tb rinnalle, niin 4 Tb jää hukille.Olenko ymmärtänyt oikein, että jos laitan nyt 2*8 teran levyt ja valitsen Raid-tyypiksi SHR:n, niin nyt tulee näkyviin 8 teraa tilaa. Ja sitten kun tila kävisi pieneksi, niin toisen 8 teran levyn lisäämällä tila kasvaisi 16 teraan? Vastaavasti kerralla kolme levyä hankkimalla voisin ottaa RAID5 ja sama toimisi? Kuitenkaan en voisi lisätä kummassakaan tapauksessa 12 teran levyä ja saada enempää tilaa käyttööni, vaan tila laajenisi aina tuon 8 teran mukaan? Ja tuossa SHR:ssä on ideana, että jos yksi levy kosahtaa, niin data on edelleen palautettavissa?
Synologyn sivuilta löytyy laskuri, millä voi tuon käytössä olevan tilan laskea.Suunnitelmissa olisi NAS:n osto valokuva-/mediasäilöksi ja tällä hetkellä alkaa vaikuttamaan siltä, että päätyisin Synologyyn ja neljäpaikkaiseen malliin DS920+. Tuohon 4 gigan lisämuisti Crucialilta maksaisi parikymppiä. Tuohon saisi NVME-levyn kiinni välimuistiksi, onko jostain pienestä, 250-500gt NVME:stä isokin ilo ja hyöty laitteen käytössä? Ajatuksena olisi laittaa median lisäksi menemään tietokoneen varmuuskopiot ainakin Macbookista sinne, miksei pc:stäkin, jos siihen on joku yhtä kätevä softa kuin Time Machine mäkilä. Todennäköisesti kaksipaikkainen 8 teran levyillä ei täyttisi sinä aikana mitä laite pysyy hengissä, mutta jotenkin arveluttaa laajennusvarattomuus.
Olenko ymmärtänyt oikein, että jos laitan nyt 2*8 teran levyt ja valitsen Raid-tyypiksi SHR:n, niin nyt tulee näkyviin 8 teraa tilaa. Ja sitten kun tila kävisi pieneksi, niin toisen 8 teran levyn lisäämällä tila kasvaisi 16 teraan? Vastaavasti kerralla kolme levyä hankkimalla voisin ottaa RAID5 ja sama toimisi? Kuitenkaan en voisi lisätä kummassakaan tapauksessa 12 teran levyä ja saada enempää tilaa käyttööni, vaan tila laajenisi aina tuon 8 teran mukaan? Ja tuossa SHR:ssä on ideana, että jos yksi levy kosahtaa, niin data on edelleen palautettavissa?
Ja kyllä, tiedossa on tarve erilliselle varmuuskopioinnille.
Hotswapina, eli mulla olisi kahden levyn raid ja kolmas levy irrallaan niistä? Nämä varmaan näkyisi kahtena erillisenä verkkoasemana tietokoneille?Synologyn sivuilta löytyy laskuri, millä voi tuon käytössä olevan tilan laskea.
RAID Calculator | Synology Inc.
Use this interactive tool to estimate the storage space of your Synology NAS when paired with different size hard drives and RAID levels.www.synology.com
Jos et tarvitse alkuun kaikkia levypaikkoja ja haluat lisävarmuutta, niin yksi vaihtoehto on, että otat kolme levyä ja jätät yhden hotswap tilaan. Tällöin yhden levyn vikaantuessa ei tule niin kiire etsiä uutta levyä tilalle. Yhden 12TB levyn lisäys ei vielä tuo eroa 8TB levyyn verrattuna, mutta kaksi tuo eroa jo selvästi. Samalla tavoin voit ostaa neljännen ja jättää sen sitten hotswap, kun tilantarve kasvaa. Muistaa vaan, että hotswap levy ei voi olla pienempi, kun levy, minkä sen pitäisi korvata.
Sitten on hyvä muistaa, että NAS ei vielä korvaa erillistä varmuuskopiota.
Hotswapina, eli mulla olisi kahden levyn raid ja kolmas levy irrallaan niistä? Nämä varmaan näkyisi kahtena erillisenä verkkoasemana tietokoneille?
Tuo olikin hyvä pointti, kyllä kannatti kysyä. Muutenkin toi DX517 lisäosa maksaa melkein/suunilleen saman verran kuin DS918+ tai sen uusin versio.Mahtaako tuohon DX517:aan lisättävät levyt olla käytettävissä samassa volumissa, mitä DS918:ssa nyt on vai joudutko tekemään joka tapauksessa uuden volumen? Jos jälkimmäinen, niin ostaisin itse toisen DS918:n tai uudemman rinnalle. Jos DS918+DX517-kombosta hajoaa yksikin osa, niin menetät koko datan siksi aikaa, että saat varaosat vaihdettua.
Ainakin itse olen Qnapin NASseihin muistia lisännyt. Muistin tarve määrittyy lähinnä sen mukaan mitä sovelluksia siinä pyörittää. Noissa kun on nykyään yhtä sun toista mahdollisuus ajaa.Okei, kiitos.
Mikä merkitys muistin määrällä NASeissa käytännössä on? Mainittua TS-453D on esimerkiksi jimmsillä kahta versiota: 4 ja 8 Gt:n ja niiden hintaero on melko poskettoman oloiset 170 €.
Entä pystyykö noihin itse laittamaan esim. lisää muistia tai jotain muuta säätöä?
Entä pystyykö noihin itse laittamaan esim. lisää muistia tai jotain muuta säätöä?
Mulla on 2 kpl 8G sodimmejä,
Tarviiko NASeihin omanlaiset kiintolevyt, vai mitä toi Ironwolfin "NAS-yhteensopivuus" tarkoittaa?Siihen tulen laittamaan alkuun kaksi 4 TB:n Seagate Ironwolf levyä
Tarviiko NASeihin omanlaiset kiintolevyt, vai mitä toi Ironwolfin "NAS-yhteensopivuus" tarkoittaa?
Tarviiko NASeihin omanlaiset kiintolevyt, vai mitä toi Ironwolfin "NAS-yhteensopivuus" tarkoittaa?
Voisit käynnistää kaikki laitteen ensialkuun uusiksi. Mulla on joskus Asuksen reitin tehnyt jotain tuontapaista. Ja jos sinulla on myös vierasverkko käytössä varmista ettet ole liittynyt siihen.Mun Synology ( 220j) on alkanut olemaan "näkymätön" viime aikoina. Eli laite ei löydy enään PC:tä suoraan IP osoitteella, mitä olen normaalisti käyttänyt. Lisäksi Synology Web Assistant ei löydä sitä. Pömpeli kuiten elosssa kun lähettelee ilmoituksia ja kännykän kuvat sinne löytävät tiensä. ( kännylällä pysty selailemaan sinne päätyneitä kuvia ).
Onko ajatuksia mistä vikaa lähteä ratkomaan ? Ja vääntäkää rautalangasta, en ole mikään tietäjä.
Mun Synology ( 220j) on alkanut olemaan "näkymätön" viime aikoina. Eli laite ei löydy enään PC:tä suoraan IP osoitteella, mitä olen normaalisti käyttänyt. Lisäksi Synology Web Assistant ei löydä sitä. Pömpeli kuiten elosssa kun lähettelee ilmoituksia ja kännykän kuvat sinne löytävät tiensä. ( kännylällä pysty selailemaan sinne päätyneitä kuvia ).
Onko ajatuksia mistä vikaa lähteä ratkomaan ? Ja vääntäkää rautalangasta, en ole mikään tietäjä.
Harmillisesti en osaa auttaa. Itse vaihdoin vanhasta j-nassista 220j:hin ongelmitta. Itsellä ainoa murhe on ollut selainyhteydellä sertifikaattiherja. Muuta en osaa ehdottaa kuin verkkolaitteiden rebootti, tarkista ettei samalla osoitteella muuta laitetta, nassin nollaus. Jos nas ei vastaa ip-osoitteesta toimiiko find.synology.com?Tänne tuli Synology 220j ja siellä toistaiseksi sisällä yksi 4TB Ironwolf.
Mutta onpas tuon kanssa ollut hankaluuksia. DSM jumiutuu tuon tuosta ja jos UI on auki niin valittaa mahdollisesti "Connect issue" tms tai sitten jos uudella selaimen ikkunalla koittaa niin vastaa "x.x.x.x took too long to respond" eikä mitään aukea.
Pistin Photos ja Film-sovellukset stopped tilaan, mutta ei auttanut. Kiinteä IP asetettu. Ei apua. Useita restartteja tehty.
Lisäksi SMB-sharen yhteys katkeaa aika pian kuormituksessa, esim. jos testaan levynopeuksia tai striimaan 4K-leffaa. Yhteys katkeaa silloin kaikilta clienteilta, joilla share oli auki.
Mitäs tässä voisi seuraavaksi kokeilla? Samassa verkossa toiminut pitkän aikaa vanha Zyxelin NAS ilman ongelmia.
Oisko levyssä vikaa? Mulla oli vanhassa läppärissä levy joka meni rikki sillä lailla, että pystyin kyllä käynnistämään käyttiksen ja ohjelmia mutta aina jos tuli jotain levylle kirjoitusta (varmaan myös jostain lukutapahtumista) niin veti ihan juntturaan koko käyttiksen (josta tokeni jossain vaiheessa takaisin). Kato SMARTit ja tee testit sille kiekolle.sisällä yksi 4TB Ironwolf
Kiitokset vinkeistä, levytestit näyttävät vihreää. Buuttasin nyt kuitenkin verkkolaitteet ja vaihdoin NASsille uuden IP:n.
Mitenkäs muilla tuo muistin käyttö? Tässä kuva omasta:
Synologyn supportin vastaukset olivat kyllä melko yllättäviä:
Unfortunately, we only recommend units with 1GB of RAM or more to use DSM 7 as it can be quite challenging on the RAM and cause the system to slow down and become un-responsive, from the pictures you have provided me I can see you have 50MB's of RAM free which is not enough to keep the system running smoothly.
Unfortunately, since the DS220j has only 512 MB's of RAM it's not suitable for DSM 7 usage. I can recommend returning the NAS to the re-seller and purchasing something more suitable for your needs. (In this case, a NAS unit with 1GB of RAM minimum)
Näin olen minäkin ymmärtänyt. Itsellä tosiaan 2GB ja käytännössä vain SMB päällä (lähes kaikki muu on pois päältä, myös esim. palomuuri ja indeksointi), paketeista synon oma Snapshot Replication käytössä (kaikki muut synon paketit mitä käyttänyt/testannut aimmin ovat olleet bugisia/huonosti suunniteltuja (hyper backup) ja/tai rajoittuneita toiminnoiltaan), plus muutamia taskeja ajastettuna ja muistia on mukamas vain 100MB vapaana.Sellainen käsitys, että ainakin cached olisi käytännössä vapaata
Ihan perus Linuxin ominaisuus, että lähes kaikki käyttämätön muista allokoidaan välimuistiksi nopeuttamaan levyoperaatioita.muistia on mukamas vain 100MB vapaana
Sen takia se synosupportin "I can see you have 50MB's of RAM free which is not enough to keep the system running smoothly" kuulostikin ihan oudolta.Ihan perus Linuxin ominaisuus, että lähes kaikki käyttämätön muista allokoidaan välimuistiksi nopeuttamaan levyoperaatioita.
Ei QNAPin QVR Pro löydä ollenkaan Reolinkin RLC-823A kameraa vaikka muuten kamera "toimii" ja pääsen siihen muilla aparaateilla kiinni. Molemmat on Ubiquitin poe switch lite 16 perässä. En kyl äkkiseltään hoksannut et mikä mättää. Onko ideoita?