Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei.Pitääkö korjauskehotuksen takia käyttää jälkitarkastuksessa? Olen ollut siinä käsityksessä, että se katsotaan seuraavassa määräaikaiskatsatuksessa, mutta kehotuksessa on kuitenkin päivämäärä johon mennessä vika pitäisi korjata.
Pitääkö korjauskehotuksen takia käyttää jälkitarkastuksessa? Olen ollut siinä käsityksessä, että se katsotaan seuraavassa määräaikaiskatsatuksessa, mutta kehotuksessa on kuitenkin päivämäärä johon mennessä vika pitäisi korjata.
Tämäntapaistahan se on käytännössä ollut. Periaatteessa korjauskehotuksia pitää noudattaa, mutta sitähän ei kukaan tiedä, onko vanha haljennut tuulilasi sama kuin edelliskerralla. Tai siis usein "tietää" mutta ei voi varmuudella sanoa. Joillain kun menee tuulilaseja kuin Walterilla ajotavan ollessa sama. Lisäksi etenkin vanhanmallisen lasin tapauksessa varaosakin voi olla käytetty.Voi siis olla vaikka 10 vuotta sama korjauskehotus. Niin ainakin olen ymmärtänyt.
Ei tarvitse käyttää, jos katsastus on hyväksytty. Kannattaa ne yrittää korjata siihen annettuun päivämäärään mennessä, vaikkei sitä juuri valvota.
Jep. Se vielä lisäyksenä, että korjauskehotuksia saa olla maksimissaan 3kpl. Jos on 4 tai enemmän, niin tulee automaattisesti hylätty paperiin ja auto pitää uusintakatsastaa.Tämäntapaistahan se on käytännössä ollut. Periaatteessa korjauskehotuksia pitää noudattaa, mutta sitähän ei kukaan tiedä, onko vanha haljennut tuulilasi sama kuin edelliskerralla. Tai siis usein "tietää" mutta ei voi varmuudella sanoa. Joillain kun menee tuulilaseja kuin Walterilla ajotavan ollessa sama. Lisäksi etenkin vanhanmallisen lasin tapauksessa varaosakin voi olla käytetty.
Täällä suunnalla on pää omassa perseessään kulkeva katsuri ollut jo innoissaan punalaputtamassa syncro portteria kun halusi kovasti karata rullilta kesken testin.Joskus junnuna asioin vastaavan paviaanin kanssa. Ensin tyyppi testasi jarruja rullien sijaan ajamalla. Ei siinä mitään, mutta rullat olivat vapaana ja näin mittalaitetta käytettävän ennen ja jälkeen tämän. Syynä tähän oli jälkeenpäin arvioiden Audi. Tuskin hän luuli niitä kaikkia nelivetoisiksi mutta varmaan ylpeys ei antanut periksi kurkata kun ei heti kättelyssä tuntemus riittänyt. Tai ehkä jotain traumoja aiemmista vahingoista joita moinen tuuhio lieni aiheuttanut usein. Tämähän ei minua haitannut.
Menet 25.8. katsastamaan. Siitä tulee 2kk ajoaikaa, eli 25.10. asti.Jos on 25.8 viimeinen katsastuspäivä, niin voiko korjausaikaa saada millään ilveellä 2.10.25 asti esim. Ajatuksena romuttaa auto, jos liikaa ongelmia.
Autoahan voi korjata vaikka koko 2 kk, eli 25.10. asti.Menet 25.8. katsastamaan. Siitä tulee 2kk ajoaikaa, eli 25.10. asti.
Mutta korjausaika on vain 25.9. asti, eli 1kk.
Ja muistakaa että yleensä itse se katsastus ei maksa enempää kuin jälkitarkastus (jos sitäkään vertaa), vaan se toinen ~30€ tulee päästölapusta.Autoahan voi korjata vaikka koko 2 kk, eli 25.10. asti.
Kuukauden jälkeen pitää katsastus aloittaa uudelleen, kun edullisempi jälkitarkastus umpeutuu.
Muok. Jos autossa on vakavia vikoja, niin katsastaja voi laittaa suoraan ajokieltoon ilman ajoaikaa.
Onko tosiaan näin? Pitääkö käydä silti 25.9 jälkitarkastuksessa että ajoaika jatkuu 25.10 asti? Vai riittääkö pelkkä katsastus ja ajoaikaa 25.10 asti vaikkei korjaa? Todennäköisesti pieniä vikoja luvassa kuten käsijarru automaatissa. Ellei ruostetta liikaa.Menet 25.8. katsastamaan. Siitä tulee 2kk ajoaikaa, eli 25.10. asti.
Mutta korjausaika on vain 25.9. asti, eli 1kk.
Lukee tosiaan lapussa, että korjausaika loppuu 25.9. ja ajoaika loppuu 25.10. Eikä tarvitse tai ei mitään hyötyä käyttää uusintakatsastuksessa. Jos siis ei tule ajokieltoa erittäin pahan vian takia, jolloin ei saa ajaa ollenkaan.Onko tosiaan näin? Pitääkö käydä silti 25.9 jälkitarkastuksessa että ajoaika jatkuu 25.10 asti? Vai riittääkö pelkkä katsastus ja ajoaikaa 25.10 asti vaikkei korjaa? Todennäköisesti pieniä vikoja luvassa kuten käsijarru automaatissa. Ellei ruostetta liikaa.
Tuo ratkaisee monta ongelmaa jos tosiaan ajoaikaa tulee 2kk. Luulin että se loppuu siihen korjausaikaan (1kk), mutta ilmeisesti ei? Lukeeko niissä lapuissa se annettu ajoaika kun ei tahdo muistaa.
Ja kiitos vinkistä, en otakaan päästöjä vielä suorilta vaikka läpi pitäisi niiden mennäkin.
Merkitystä tässä on rahan(huom. edellä mainittu kikkailu) lisäksi sillä, että alusta aloitettu katsastus on ihan eri toimenpide kuin vikakohteiden jälkitarkastus. On siis aivan mahdollista etenkin jotain romua katsastaessa, että kokonaan uutta katsastusta tehdessä löytyy jotain, mikä viimeksi ei löytynyt tai ollut edes tapahtunut, tai jokin rajatapaus arvioidaan eri tavalla eri ihmisen toimesta.Tuo ratkaisee monta ongelmaa jos tosiaan ajoaikaa tulee 2kk. Luulin että se loppuu siihen korjausaikaan (1kk), mutta ilmeisesti ei? Lukeeko niissä lapuissa se annettu ajoaika kun ei tahdo muistaa.

Katsurista se on kiinni, ensivuonna eri paikkaan jos tuommoisista napistaan. Ja edellisen vuoden kehotus ei tarkoita hylkyä ensivuonna.Lasivaurioiden kriteerit katsastuksessa ovat ilmeisesti tiukentuneet vuoden sisällä? Tämä vuosikymmen ollut häränsilmä sai nyt korjauskehotuksen, vaikka paikattiin aikanaan, eikä ole kasvanut. Kokoa tuolla on ulkokehältä 5x3 mm ja juuri pyyhkijän alueen sisällä.
Tarkoittaako tämä, iskemien korjaus ei ole enää kannattavaa, vaan suoraan lasi vaihtoon? Tiedän kyllä, että kehotuksia saa olla kolme. Tuntuu turhantarkalta uudella asemalla, kun edelliset eivät ole maininneet.
Lasivaurioiden kriteerit katsastuksessa ovat ilmeisesti tiukentuneet vuoden sisällä? Tämä vuosikymmen ollut häränsilmä sai nyt korjauskehotuksen, vaikka paikattiin aikanaan, eikä ole kasvanut. Kokoa tuolla on ulkokehältä 5x3 mm ja juuri pyyhkijän alueen sisällä.
Tarkoittaako tämä, iskemien korjaus ei ole enää kannattavaa, vaan suoraan lasi vaihtoon? Tiedän kyllä, että kehotuksia saa olla kolme. Tuntuu turhantarkalta uudella asemalla, kun edelliset eivät ole maininneet.
Joku tuossa haiskahtaa, eihän katsastaja voi tietää laahaako käsijarru vai käyttöjarru. Ja laahauksen on pitänyt olla ennestään aika paha, likimain tulikuuma levy. Jos on jäänyt herkistely väliin, niin katsastuksesta takaisin useinkin on laahannut joku kulma punaisena, mutta läpi on silti mennyt.Hauska keissi yhden bemarin osalta, hylky laahaavasta käsijarrusta.
Kyllä tuollaisista todistettavasti vääristä diagnooseista katsastusasemalla kannattaisi tehdä ilmoitus Traficomille.Joku tuossa haiskahtaa, eihän katsastaja voi tietää laahaako käsijarru vai käyttöjarru. Ja laahauksen on pitänyt olla ennestään aika paha, likimain tulikuuma levy. Jos on jäänyt herkistely väliin, niin katsastuksesta takaisin useinkin on laahannut joku kulma punaisena, mutta läpi on silti mennyt.
Omalla kohdalla sain yhdellä koijausasemalla hylyn väljästä puslasta. Tottakai hyvätkin saa liikkumaan, kun metrisellä momenttivarrella vääntää painetta. Putsasin puslan silikonilla ja laitoin saman takaisin -> sama henkilö kehui oikein tiiviiksi puslaksi jälkitarkastuksessa.
Voisi joo, mutta mieli on leppynyt yön yli, eikä ajanmenetys virkavallan kanssa oikein houkuta. Jo alkuun pitäisi laatia vedenpitävät todisteet.Kyllä tuollaisista todistettavasti vääristä diagnooseista katsastusasemalla kannattaisi tehdä ilmoitus Traficomille.
Ote linkkaamastasi sivustosta:Voisi joo, mutta mieli on leppynyt yön yli, eikä ajanmenetys virkavallan kanssa oikein houkuta. Jo alkuun pitäisi laatia vedenpitävät todisteet.
Aseman vaihto on riittänyt.
Joku tuossa haiskahtaa, eihän katsastaja voi tietää laahaako käsijarru vai käyttöjarru. Ja laahauksen on pitänyt olla ennestään aika paha, likimain tulikuuma levy. Jos on jäänyt herkistely väliin, niin katsastuksesta takaisin useinkin on laahannut joku kulma punaisena, mutta läpi on silti mennyt.
Kyllä tuollaisista todistettavasti vääristä diagnooseista katsastusasemalla kannattaisi tehdä ilmoitus Traficomille.

Vaikea tosiaan sanoa.Eli ekat 4 hammasta ei ole mitään pitoa, vaan kahva pamahtaa koko voimalla alas jos päästää irti. Hampaat 5 ja 6 pitävät auton paikoillaan ja kahva pysyy ylhäällä normaalisti.
Ei niitä hampaita lasketa, eikä ne yleensä ole edes näkyvissä. Käsijarru ei muutenkaan heti sieltä alusta pidä. Oleellista on se, että käsijarru pitää kun sitä vetää tarpeeksi ja liikerata vedettäessä ei lopu kesken.Tuleeko käsijarrusta hylky, jos hammastukset ovat kahvasta alhaalta mitä ilmeisimmin kuluneet pois? Eli ekat 4 hammasta ei ole mitään pitoa, vaan kahva pamahtaa koko voimalla alas jos päästää irti. Hampaat 5 ja 6 pitävät auton paikoillaan ja kahva pysyy ylhäällä normaalisti.
Tuleeko käsijarrusta hylky, jos hammastukset ovat kahvasta alhaalta mitä ilmeisimmin kuluneet pois? Eli ekat 4 hammasta ei ole mitään pitoa, vaan kahva pamahtaa koko voimalla alas jos päästää irti. Hampaat 5 ja 6 pitävät auton paikoillaan ja kahva pysyy ylhäällä normaalisti.
Kuinka kävi?Tuleeko käsijarrusta hylky, jos hammastukset ovat kahvasta alhaalta mitä ilmeisimmin kuluneet pois? Eli ekat 4 hammasta ei ole mitään pitoa, vaan kahva pamahtaa koko voimalla alas jos päästää irti. Hampaat 5 ja 6 pitävät auton paikoillaan ja kahva pysyy ylhäällä normaalisti.
En huomannut mitään mainintaa siitä, että katsastus olisi ollut silloin toista viikkoa sitten välittömästi ajankohtainen. Kysyjän tarkoittama auto ei ole välttämättä menossa konttorille vielä kuukausiin.Kuinka kävi?
En huomannut mitään mainintaa siitä, että katsastus olisi ollut silloin toista viikkoa sitten välittömästi ajankohtainen. Kysyjän tarkoittama auto ei ole välttämättä menossa konttorille vielä kuukausiin.
Juurikin näin. Kunhan lappu on tallella.Olikos katsastuksen päästömittaus voimassa 3 kk? Eli jos jälkitarkastusvenyymyöhästyy yli kuukauden, niin päästöt on voimassa vielä 2 kk eteenpäin, että voi valita halvemman määräaikaiskatsastuksen ilman päästömittausta?
Seisontajarrun lukitussalvasta on määrätty vain että sen tulee toimia. Eli se joko toimii tai ei toimi. Jos hammas ottaa kiinni niin silloin se toimii.Maaliskuussa menee vasta. Avasin tuon keskikonsolin katsoakseni, ja ymmärtääkseni jos tuota oikein katson, niin 'hampaita' on tosiaan kaksi jäljellä aivan yläosassa, muuten täysin sileä mekanismi. Kaksi näkyvää hammasta ovat alaosistaan ruostuneet. Jos ei mene pahemmaksi niin käyn kokeilemassa ja raportoin sitten. Löysäsin vähän mekanismia, jotta se menee helpommin ylös asti.
Nykyään ei enään tarvi pyöränkulmien suuntausraporttia alustan muutoskatsastukseen.Onko tiedossa kuinka kauan on voimassa muutoskatsastusta varten hommattu pyöränkulmien suuntausraportti?
Tilanne siis jouset vaihdettu 1,5v sitten ja tuolloin myös samalla suunnattin pyörät ja raportti siitä muutoskatsastukseen. Syystä tai toisesta muutoskatsastus jäi tuolloin heti tekemättä ja kohta se on jokatapauksessa ajankohtainen kun vuosikatsastus lähestyy.
Nykyään ei enään tarvi pyöränkulmien suuntausraporttia alustan muutoskatsastukseen.
Oli muutaman vuoden aivopieru tuo vaatimus.
3.10.2JousitusAijaa, onko tästä jotain faktaa olemassa? Ja ei kai tuo mikään muutaman vuoden aivopieru ollut vaan kyllä tuo on ainaki 10-15 vuotta ollut ns. pakollinen, muistan toimittaneeni useampaankin autoon tässä vuosien varrella mitä on saanut muutoskatsastaa ja nytkin vain vanhasta tottumuksesta.
Niinjuu, ja alle -97 ei tarvii muutoskatsastaa alustaa enää, vaikka vaihtelisikin.3.10.2Jousitus
Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, portaaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuun ottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon.
Alustan korkeudenmuutoksen jälkeen kuormaamattoman ajoneuvon maavaran on oltava vähintään 80 millimetriä. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 millimetriä.
Kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon alustan korkeutta muutettaessa tulee venttiili säätää vastaamaan muuttunutta korkeutta.
Vaatimukset ajoneuvon alustan korkeudenmuutoksille:
1)Kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon jarruvoimien jakaantuminen tulee tarkastaa katsastuksessa koeajolla ja jarrudynamometrilla;
2)renkaat eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen ja jousituksen asennossa;
3)heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa, ellei niitä ole varustettu joustonrajoitinkumeilla;
4)vaihdettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat, ja jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista.
Sähköisesti, pneumaattisesti tai hydraulisesti säädettävän alustasarjan asentaminen on sallittua seuraavin ehdoin:
1)alustasarjan säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus- tai sivuttaissuunnassa;
2)alustasarja ei saa olla ajonaikana säädettävä lukuun ottamatta tehdasvalmisteista muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon tarkoitettua alustasarjaa, joka on tarkoitettu ajonaikana säädettäväksi, ja joka on asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Korkeussäädettävää alustasarjaa ei saa asentaa mekaanisella kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustettuun ajoneuvoon.
En nyt muuta löytänyt, kun noi Trafin sivuilta.
Mutta sitä pyöränsuuntauslappua ei ole tarvinnut moneen vuoteen. Toki moni konttori voi sen vaatia, kun eivät seuraa määräyksiä.
Multakin vanhaa mopoa rekisteröintikatsastaessa pyysivät 10-v omistus historiaa ym höpöhöpöä, joita ei ole tarvinnut esittää varmaan kymmeneen vuoteen. Vaihdoin konttoria, niin puolessa tunnissa sain kilvet.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.