Katsastus

Pitääkö korjauskehotuksen takia käyttää jälkitarkastuksessa? Olen ollut siinä käsityksessä, että se katsotaan seuraavassa määräaikaiskatsatuksessa, mutta kehotuksessa on kuitenkin päivämäärä johon mennessä vika pitäisi korjata.
 
Pitääkö korjauskehotuksen takia käyttää jälkitarkastuksessa? Olen ollut siinä käsityksessä, että se katsotaan seuraavassa määräaikaiskatsatuksessa, mutta kehotuksessa on kuitenkin päivämäärä johon mennessä vika pitäisi korjata.
Ei.

Vika siis pitäisi korjata 1kk sisällä "omatoimisesti" ilman uusinta näyttöä.

Ei sitä periaatteessa katsota silloin vasta seuraavassa katsastuksessa. Vaan katsastus alkaa nollasta ja koko auto käydään läpi.

Voi siis olla vaikka 10 vuotta sama korjauskehotus. Niin ainakin olen ymmärtänyt.
 
Pitääkö korjauskehotuksen takia käyttää jälkitarkastuksessa? Olen ollut siinä käsityksessä, että se katsotaan seuraavassa määräaikaiskatsatuksessa, mutta kehotuksessa on kuitenkin päivämäärä johon mennessä vika pitäisi korjata.

Ei tarvitse käyttää, jos katsastus on hyväksytty. Kannattaa ne yrittää korjata siihen annettuun päivämäärään mennessä, vaikkei sitä juuri valvota.
 
Voi siis olla vaikka 10 vuotta sama korjauskehotus. Niin ainakin olen ymmärtänyt.
Tämäntapaistahan se on käytännössä ollut. Periaatteessa korjauskehotuksia pitää noudattaa, mutta sitähän ei kukaan tiedä, onko vanha haljennut tuulilasi sama kuin edelliskerralla. Tai siis usein "tietää" mutta ei voi varmuudella sanoa. Joillain kun menee tuulilaseja kuin Walterilla ajotavan ollessa sama. Lisäksi etenkin vanhanmallisen lasin tapauksessa varaosakin voi olla käytetty.
 
Ei noista kehotuksista muuta haittaa ole, kuin että jos tien päällä pysäytetään, saattaa poliisi vilkaista onko kehotusta noudatettu. Jos on siis sellainen, minkä pystyy helposti tarkastamaan. Vaikkapa polttimon vaihto.
 
Ei tarvitse käyttää, jos katsastus on hyväksytty. Kannattaa ne yrittää korjata siihen annettuun päivämäärään mennessä, vaikkei sitä juuri valvota.
Tämäntapaistahan se on käytännössä ollut. Periaatteessa korjauskehotuksia pitää noudattaa, mutta sitähän ei kukaan tiedä, onko vanha haljennut tuulilasi sama kuin edelliskerralla. Tai siis usein "tietää" mutta ei voi varmuudella sanoa. Joillain kun menee tuulilaseja kuin Walterilla ajotavan ollessa sama. Lisäksi etenkin vanhanmallisen lasin tapauksessa varaosakin voi olla käytetty.
Jep. Se vielä lisäyksenä, että korjauskehotuksia saa olla maksimissaan 3kpl. Jos on 4 tai enemmän, niin tulee automaattisesti hylätty paperiin ja auto pitää uusintakatsastaa.

Periaatteessahan vaikka poliisi voisi valvoa tai puuttua noihin, jos sattuu huomaamaan. Mutta sillä on varmaan muuta tärkeämpääkin tekemistä.
 
Joskus junnuna asioin vastaavan paviaanin kanssa. Ensin tyyppi testasi jarruja rullien sijaan ajamalla. Ei siinä mitään, mutta rullat olivat vapaana ja näin mittalaitetta käytettävän ennen ja jälkeen tämän. Syynä tähän oli jälkeenpäin arvioiden Audi. Tuskin hän luuli niitä kaikkia nelivetoisiksi mutta varmaan ylpeys ei antanut periksi kurkata kun ei heti kättelyssä tuntemus riittänyt. Tai ehkä jotain traumoja aiemmista vahingoista joita moinen tuuhio lieni aiheuttanut usein. Tämähän ei minua haitannut.
Täällä suunnalla on pää omassa perseessään kulkeva katsuri ollut jo innoissaan punalaputtamassa syncro portteria kun halusi kovasti karata rullilta kesken testin.
 
Jos on 25.8 viimeinen katsastuspäivä, niin voiko korjausaikaa saada millään ilveellä 2.10.25 asti esim. Ajatuksena romuttaa auto, jos liikaa ongelmia.
 
Menet 25.8. katsastamaan. Siitä tulee 2kk ajoaikaa, eli 25.10. asti.

Mutta korjausaika on vain 25.9. asti, eli 1kk.
Autoahan voi korjata vaikka koko 2 kk, eli 25.10. asti.
Kuukauden jälkeen pitää katsastus aloittaa uudelleen, kun edullisempi jälkitarkastus umpeutuu.

Muok. Jos autossa on vakavia vikoja, niin katsastaja voi laittaa suoraan ajokieltoon ilman ajoaikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Autoahan voi korjata vaikka koko 2 kk, eli 25.10. asti.
Kuukauden jälkeen pitää katsastus aloittaa uudelleen, kun edullisempi jälkitarkastus umpeutuu.

Muok. Jos autossa on vakavia vikoja, niin katsastaja voi laittaa suoraan ajokieltoon ilman ajoaikaa.
Ja muistakaa että yleensä itse se katsastus ei maksa enempää kuin jälkitarkastus (jos sitäkään vertaa), vaan se toinen ~30€ tulee päästölapusta.

@maustevoi tapauksessa kannattaa itseasiassa jättää leimalle mennessä päästöt ottamatta (eli ostat sen 25-30€ katsastuksen ainoastaan) jos et meinaa autolla 25.10 jälkeen enää ajaa. Ellei sitten tänäpäivänä tule ajokieltoa jos päästömittausta ei ole tehty? Itsekin aikanaan jätin päästöt ottamatta kun ei ollut varmaa meinaanko ko. autoa enää katsastaa.
 
Menet 25.8. katsastamaan. Siitä tulee 2kk ajoaikaa, eli 25.10. asti.

Mutta korjausaika on vain 25.9. asti, eli 1kk.
Onko tosiaan näin? Pitääkö käydä silti 25.9 jälkitarkastuksessa että ajoaika jatkuu 25.10 asti? Vai riittääkö pelkkä katsastus ja ajoaikaa 25.10 asti vaikkei korjaa? Todennäköisesti pieniä vikoja luvassa kuten käsijarru automaatissa. Ellei ruostetta liikaa.

Tuo ratkaisee monta ongelmaa jos tosiaan ajoaikaa tulee 2kk. Luulin että se loppuu siihen korjausaikaan (1kk), mutta ilmeisesti ei? Lukeeko niissä lapuissa se annettu ajoaika kun ei tahdo muistaa.

Ja kiitos vinkistä, en otakaan päästöjä vielä suorilta vaikka läpi pitäisi niiden mennäkin.
 
Onko tosiaan näin? Pitääkö käydä silti 25.9 jälkitarkastuksessa että ajoaika jatkuu 25.10 asti? Vai riittääkö pelkkä katsastus ja ajoaikaa 25.10 asti vaikkei korjaa? Todennäköisesti pieniä vikoja luvassa kuten käsijarru automaatissa. Ellei ruostetta liikaa.

Tuo ratkaisee monta ongelmaa jos tosiaan ajoaikaa tulee 2kk. Luulin että se loppuu siihen korjausaikaan (1kk), mutta ilmeisesti ei? Lukeeko niissä lapuissa se annettu ajoaika kun ei tahdo muistaa.

Ja kiitos vinkistä, en otakaan päästöjä vielä suorilta vaikka läpi pitäisi niiden mennäkin.
Lukee tosiaan lapussa, että korjausaika loppuu 25.9. ja ajoaika loppuu 25.10. Eikä tarvitse tai ei mitään hyötyä käyttää uusintakatsastuksessa. Jos siis ei tule ajokieltoa erittäin pahan vian takia, jolloin ei saa ajaa ollenkaan.

Sille 1kk korjausaijalle ei siis saa jatkoa, vaan joutuu aloittamaan katsastuksen kokonaan alusta. Silti saa sen 2kk ajaa ja sen jälkeen auto on ajokiellossa.

Täälläpäin katsastus on 46€ ja päästömittauksen kanssa 56€. Jälkitarkastus 15€. Eli 10€ säästö ainakin tulee, jos jättää päästöt mittaamatta (jos siis se vaan muuten onnistuu). Hylkyjän siitä vain tulee, kun päästöt on mittaamatta, varmaankin.


Jossain toisessa katsastuksessa hinta olisi alkaen 30€ ja 41€ päästömittauksen kanssa. Jälkitarkastus 16€. Eli tosiaan aika pieni ero, 30€ ja 16€.
 
Tuo ratkaisee monta ongelmaa jos tosiaan ajoaikaa tulee 2kk. Luulin että se loppuu siihen korjausaikaan (1kk), mutta ilmeisesti ei? Lukeeko niissä lapuissa se annettu ajoaika kun ei tahdo muistaa.
Merkitystä tässä on rahan(huom. edellä mainittu kikkailu) lisäksi sillä, että alusta aloitettu katsastus on ihan eri toimenpide kuin vikakohteiden jälkitarkastus. On siis aivan mahdollista etenkin jotain romua katsastaessa, että kokonaan uutta katsastusta tehdessä löytyy jotain, mikä viimeksi ei löytynyt tai ollut edes tapahtunut, tai jokin rajatapaus arvioidaan eri tavalla eri ihmisen toimesta.

En toki sano, että olisi aina huono juttu jos löytyy jotain mitä ei 6 viikkoa aiemmin löydetty. Katsastuksen tarkoitushan on pääasiassa varmistaa ettei autossa ole mitään ihan järkyttäviä puutteita, tarkoitus ei ole että auto maskeerataan siihen kuntoon että katsastajaa saadaan hämättyä. Toki tarkempi mielipide riippuu siitä, mikä tarkastettava kohde on kyseessä; jossain ihan viime metrejä loppuunajettavassa romussa ihan sama vaikka vetonivelen kumissa on pikku vekki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 179
Viestejä
4 880 735
Jäsenet
78 774
Uusin jäsen
abassimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom