Katsastus

" Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen "

Näin sanoo laki. Se on melkein katsastajalta varmistettava, katsotaanko imupuolen osien vaihtaminen moottorin muuttamiseksi. Veikkaan että ei.
Muuta kohtaa en äkkiseltään löytänyt, joka voisi ilmanottoa koskea.

Tuota tulkitaan niin että ahdettuun et saa periaatteessa vaihtaa edes vapaavirtaussuodatinta. Ei ainakaan kannata laittaa ulospäin näkyvää versiota. Toisaalta noita katsotaan varmaan paljon läpi sormien kun kattoo mitä kaikkea on leimassa.
 
Käytin tänään autoa katsastuksessa ja poistin eilen etusivuista tummennukset kun oli edellisestä kerrasta korjauskehotus. Kysyin sieltä katsastajalta asiasta onko siihen tullut joku muutos ja onko tiukempaa nykyään. Niin sanoi, että joo on tiukemmaksi mennyt, mutta katsovat silti vieläkin sitä tummuuden vahvuutta. Eli laimeilla kalvoilla on edelleen mahdollisuus saada hyväksytty jos otteessa ei ole valmiiksi korjauskehotusta edellisestä kerrasta. :geek:
 
Mulla nyt yks rotisko pihalla, ajokiellossa kun pomppasi leimalla. Ensinnäkin leimalle myöhässä. Kahdesta jutusta hylätty, yhdestä korjauskehoitus. Ei iso homma korjata mutta miten pajalla aikaa tehdä. Hylyt korjattu.

Mutta meneekö läpi jos heti maanantaina vien sen leimalle, vai tuleeko vielä jotain saamarin uusintaa siitä että pakoputki vuotaa vähän?

Tuolla en aja metriäkään kun saattaapi kilvet lähtä ja muut mukavuudet jos jää kiinni tien päällä vaikka selleisella reissulla että kävis pakoputkikorjaamolla.
 
Mulla nyt yks rotisko pihalla, ajokiellossa kun pomppasi leimalla. Ensinnäkin leimalle myöhässä. Kahdesta jutusta hylätty, yhdestä korjauskehoitus. Ei iso homma korjata mutta miten pajalla aikaa tehdä. Hylyt korjattu.

Mutta meneekö läpi jos heti maanantaina vien sen leimalle, vai tuleeko vielä jotain saamarin uusintaa siitä että pakoputki vuotaa vähän?

Tuolla en aja metriäkään kun saattaapi kilvet lähtä ja muut mukavuudet jos jää kiinni tien päällä vaikka selleisella reissulla että kävis pakoputkikorjaamolla.
Katsastukseen täytyy varata aika. Jos vaan päästöt pystyy mittaamaan, niin pieni pakoputken vuoto ei pitäisi haitata.

Jos tulee jälleen hylky, niin sitten saat ajaa auton sinne korjaamolle.
 
Katsastukseen täytyy varata aika. Jos vaan päästöt pystyy mittaamaan, niin pieni pakoputken vuoto ei pitäisi haitata.

Jos tulee jälleen hylky, niin sitten saat ajaa auton sinne korjaamolle.

Tää on näyttö vaan, näkyis olevan maanantaille aikoja vielä. Putkea ei nyt vaan saanut korjattua tällä aikataululla, kun muitakin osia piti etsiä kissojen ja koirien kanssa. Päästöt ok mitä viimeksi mitattiin tossa pari viikkoa sitten. Eikä ne uusia vikoja saa keksiä näyttöön. Tällä kertaa ei vuoto ole lambdaan liittyvä vaan jossain sen jälkeen. Toki jos siellä on katti sen takana niin tiedä sitten miten vaikuttaa, mutta se ei ole huolen aihe kun kerran mitattu :)
 
Tää on näyttö vaan, näkyis olevan maanantaille aikoja vielä. Putkea ei nyt vaan saanut korjattua tällä aikataululla, kun muitakin osia piti etsiä kissojen ja koirien kanssa. Päästöt ok mitä viimeksi mitattiin tossa pari viikkoa sitten. Eikä ne uusia vikoja saa keksiä näyttöön. Tällä kertaa ei vuoto ole lambdaan liittyvä vaan jossain sen jälkeen. Toki jos siellä on katti sen takana niin tiedä sitten miten vaikuttaa, mutta se ei ole huolen aihe kun kerran mitattu :)
Vuoto yleensä kyllä kusee lambdan mitatun arvon, kun happea ottaa sekaan.
 
Vuoto yleensä kyllä kusee lambdan mitatun arvon, kun happea ottaa sekaan.

Tämä tosiaan, päästöt oli siinä ja tuossa. Jos huonommat niin olisi saanut punaisen lapun ikkunaan koska ympäristöriski... tai kolme palanutta poltinta, valitse muutama. Tai kymmenen vuotta vanhat renkaat. Noh meni läpi kun katsuri vilkaisi että hylätyt viat korjattu, pakoputki tuli korjattua kotimatkalla kun yhdessä alan liikkeessä olikin aikaa, eikä tarvinu mennä näyttämään enään uudestaan.

Yhden marmorin asentajan kanssa juttelin vkl niin kyllä voi olla todella tarkkaa nykyään noi katsastus hommat ettei mene hylkyyn. Hyvä ettei reilun viikon aikana tullut yhtään poliisia vastaan. Tiedä sitten onko kaikilla rekkarin lukulaitteita edes.
 
Yhden marmorin asentajan kanssa juttelin vkl niin kyllä voi olla todella tarkkaa nykyään noi katsastus hommat ettei mene hylkyyn.
Jep, ajokieltokin tulee jo pelkästään siitä jos käsijarru ei satukkaan toimimaan toisella puolella. Siis suoraan ajokielto, ei edes hylättyä ja 1 kk aikaa korjaukseen.
 
Toivottavasti on tosiaan kiristynyt, kun autoliikkeiden ja "autoliiikkeiden" autoja taidettu vähän vain näyttää, että tällainen kaipais lisää käyttöaikaa. Tosin esim. jos käsijarrusta ajokieltoa, niin on jo turhan tiukkaa.
 
Jep, ajokieltokin tulee jo pelkästään siitä jos käsijarru ei satukkaan toimimaan toisella puolella. Siis suoraan ajokielto, ei edes hylättyä ja 1 kk aikaa korjaukseen.

Toi tulikin uutena (sekin vielä). Toissavuonna käppärin kahva nousi liian ylös kuten aiempinakin vuosina. Siitä korjauskehoitus, no autokormaamolle jossa se korjattiin niin ettei toinen puoli enää toiminut. Hylätty tuli ja uutta yritystä korjaamolla. Tuli kuntoon mutta en tiedä mitä olivat mokailleet ja miten. Maksoivat sentään uusintanäytön.
 
Jep, ajokieltokin tulee jo pelkästään siitä jos käsijarru ei satukkaan toimimaan toisella puolella. Siis suoraan ajokielto, ei edes hylättyä ja 1 kk aikaa korjaukseen.

Tämä BIOS väite on huhu sieltä entisestä Esson baarista.
Ajokieltoa ei tule jos käsijarru ei toimi toisella puolella, vaan jos "seisontajarrun kokonaisjarruvoima on alle 8 % auton kokonaismassasta" (suora lainaus vaatimuksista).
Eli jos ehjä puoli ottaa yli 8 % auton massasta, niin tulee hylkäys, ei ajokieltoa. Tämä vaatimus on ollut jo vuosia, eikä mikään uusi juttu.

Jokainen voi tarkistaa listan Traficomin vaatimuksista (s. 23), ennen kuin satuilee omia.

Muok. Jos ajokieltoa on annettu väärin perustein ja aseman kanssa ei saa sovittua, niin 30 päivän sisällä voi tehdä oikaisuvaatimuksen Traficomille. Mutta eiköhän ym. tapauksessa molemmat puolet käsijarrusta olleet rikki.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä BIOS väite on huhu sieltä entisestä Esson baarista.
Terveisiä entisestä Esson baarista, että ajokielto sattui ihan omalle kohdalle tämän vuoden alussa siitä kun käsijarrun toinen puoli ei pitänyt. Auto lähti suoraan romuttamolle, kun olisi kaikenlaista muutakin ollut, mutta ajokielto oli se piste iin päälle ja se tuli nimenomaan ainoastaan käsijarrun takia. Ilman ajokieltoa olisin varmaan myynyt auton nopeasti eteenpäin jollekin korjattavaksi.

Käsijarru piti kyllä ihan hyvin autoa paikoillaan melko jyrkän mäen päällä kun kokeilin sitä juuri ennen katsastukseen viemistä, sillä olin käsijarruvaijeria kiristänyt. Harmillisesti ei riittänyt.
 
Mitähän tulee sanomista jos ajelee kässärin takia ajokiellosa olevalla autolla?
 
Terveisiä entisestä Esson baarista, että ajokielto sattui ihan omalle kohdalle tämän vuoden alussa siitä kun käsijarrun toinen puoli ei pitänyt. Auto lähti suoraan romuttamolle, kun olisi kaikenlaista muutakin ollut, mutta ajokielto oli se piste iin päälle ja se tuli nimenomaan ainoastaan käsijarrun takia. Ilman ajokieltoa olisin varmaan myynyt auton nopeasti eteenpäin jollekin korjattavaksi.

Käsijarru piti kyllä ihan hyvin autoa paikoillaan melko jyrkän mäen päällä kun kokeilin sitä juuri ennen katsastukseen viemistä, sillä olin käsijarruvaijeria kiristänyt. Harmillisesti ei riittänyt.

On kyllä säännöt sieltä minne ei aurinko paista nykyään. Normaaliajossahan ei käppäriä tarvi muualla kun talvella räppäillessä parkkipaikalla etuvetoisella tai jopa hiekkatiellä jos pitää heittää vähän sladiin. Harvempi ajaa käsijarru päällä koko ajan.
Emeregancy brake termi on taas jostain tuolta... Ja pysyy se kottero mäessäkin paikallaan jos on P tai pykälä silmässä mäessä. Hätävarjelun liioittua sanon minä.
 
Jep, ajokieltokin tulee jo pelkästään siitä jos käsijarru ei satukkaan toimimaan toisella puolella. Siis suoraan ajokielto, ei edes hylättyä ja 1 kk aikaa korjaukseen.
Tuossa on ilmeisesti käynyt niin, että on ollut 4 tai yli vähäpätöistä vikaa, jolloin niitä yhdessä kohdellaan kuten vakava vika.
 
Käsijarru piti kyllä ihan hyvin autoa paikoillaan melko jyrkän mäen päällä kun kokeilin sitä juuri ennen katsastukseen viemistä, sillä olin käsijarruvaijeria kiristänyt. Harmillisesti ei riittänyt.

Tässähän se vika selvisi: toimivan puolen seisontajarruvoima ei ylittänyt 8 % auton kokonaismassasta.

Vaatimuksissa ei ole kohtaa, jossa määritetään ajokieltoon johtava seisontajarrun puoliero. Sen sijaan hylätyn saa >70 % puoliero ja jarruvoima <16 % auton massasta.
Jos taas ei ole katsastettu ajallaan, niin hylätystä auto joutuu käyttökieltoon, ehkä tapauksessa kävi niin. Muuten itse olisin tehnyt oikaisupyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastus tuo jokavuotinen ihanuus. Tässä muutama oma vinkki tonnin pommien katsastukseen:

Päästöt etukäteen korjaamolla ja moottori kunnolla kuumaksi käyttäen. Esim monet vanhat toyotat heikosti menee päästöistä läpi ellei todella "rääkkää" konetta ja suoraan ajosta heti päästömittaus. Useimmilla katsastusasemilla nämä eivät mene läpi hetken seistessään parkkipaikalla.

Pikku jarrujen heittoerot voi mennä kunnon jarrutuksia tekemällä.

Jos on vikakoodeja moottorin tms mitkä saa lukijalla nollattua( niin että vikakoodi palaa vasta kun auton käynnistää uudelleen) niin netistä ajanvaraus konttorille ja koodien nollaus kotona/katsastusaseman pihassa ja jätetään auto käyntiin konttorin pihalle. Riippuen asemasta/katsastajasta autoa ei välttämättä sammuteta ennen vikakoodien lukua.

Jos on mätää niin vähän hitsihommia ja läjä massaa päälle. Aina parempi kun oljyää koko pohjan niin ei katsuria kiinnosta liikaa enää tutkia.
 
Jos on vikakoodeja moottorin tms mitkä saa lukijalla nollattua( niin että vikakoodi palaa vasta kun auton käynnistää uudelleen) niin netistä ajanvaraus konttorille ja koodien nollaus kotona/katsastusaseman pihassa ja jätetään auto käyntiin konttorin pihalle. Riippuen asemasta/katsastajasta autoa ei välttämättä sammuteta ennen vikakoodien lukua.
Kannattaa kuitenkin huomioida osan vikakoodeista olevan sellaisia, jotka vaativat nollaamisen jälkeen ajoa. Eli jos nollaat kaikki siinä aseman pihassa, ei ainakaan periaatteessa mene läpi. Käytännöstä en tiedä.

Jos sitä omaa testeriä käyttää niin moni kertoo tuon katsastusvalmiuden. Sitä kannattaa katsoa kyllä.
 
Katsastus tuo jokavuotinen ihanuus. Tässä muutama oma vinkki tonnin pommien katsastukseen:

Päästöt etukäteen korjaamolla ja moottori kunnolla kuumaksi käyttäen. Esim monet vanhat toyotat heikosti menee päästöistä läpi ellei todella "rääkkää" konetta ja suoraan ajosta heti päästömittaus. Useimmilla katsastusasemilla nämä eivät mene läpi hetken seistessään parkkipaikalla.

Pikku jarrujen heittoerot voi mennä kunnon jarrutuksia tekemällä.

Jos on vikakoodeja moottorin tms mitkä saa lukijalla nollattua( niin että vikakoodi palaa vasta kun auton käynnistää uudelleen) niin netistä ajanvaraus konttorille ja koodien nollaus kotona/katsastusaseman pihassa ja jätetään auto käyntiin konttorin pihalle. Riippuen asemasta/katsastajasta autoa ei välttämättä sammuteta ennen vikakoodien lukua.

Jos on mätää niin vähän hitsihommia ja läjä massaa päälle. Aina parempi kun oljyää koko pohjan niin ei katsuria kiinnosta liikaa enää tutkia.

Tähän kannattaa lisätä palaneiden polttimoiden tarkistuksen/vaihdon.
Sama homma pissapojan nesteen lisäys.

Siinä kohtaa kun se hylkyyn johtava kolmas korjauskehoitus tulee palaneesta parkkipolttimosta niin saattaa ketuttaa.
 
Katsastus tuo jokavuotinen ihanuus. Tässä muutama oma vinkki tonnin pommien katsastukseen:

Päästöt etukäteen korjaamolla ja moottori kunnolla kuumaksi käyttäen.

Se vaan, että korjaamolla normaalihintainen päästömittaus on helposti kalliimpi, kuin katsastuksessa. Ellei ole erityistä syytä, että päästömittaus on pakko päästä ensimmäisellä läpi, niin en sen takia vaivaudu korjaamolle.
Jos lämpötila on ongelma, katsastaa auton kesähelteillä.
 
Se vaan, että korjaamolla normaalihintainen päästömittaus on helposti kalliimpi, kuin katsastuksessa. Ellei ole erityistä syytä, että päästömittaus on pakko päästä ensimmäisellä läpi, niin en sen takia vaivaudu korjaamolle.
Jos lämpötila on ongelma, katsastaa auton kesähelteillä.
Ei tuo ulkolämpötila kyllä juuri mitenkään korreloi katalysaattorin kanssa, vaan ongelma on enemmänkin siinä, että jos katti on heikossa hapessa, niin sinne tarvitaan aika isot lämmöt, että menee päästöt läpi, vaikka lambdaohjaus toimisikin, eli periaatteessa kaiken pitäisi hienosti palaa katissa. Toki monet katsurit tämän kyllä tietävät, ja tarvittaessa vähän lämmitellään kattia päästömittauksessa kierroksilla.
 
Ei tuo ulkolämpötila kyllä juuri mitenkään korreloi katalysaattorin kanssa,

Vanhemmissa autoissa se katalysaattori on aika kaukana moottorista. Ja jos sammutat auton odottaessa, niin moottorikin viilenee nopeammin pakkasella, kuin kesällä. Tuollainen 50-60 asteen lämpötilaero alkaa vaikuttaa ehjälläkin katalysaattorilla. Eikä se jäähtynyt moottori/katalysaattori paljon ehdi kuormatta lämmetä katsastuksessa.
 
Miten muuten on. Mulla marraskuussa 22 leima kuivunut. Jos käyn nyt näyttämässä, saanko ajoaikaa marraskuuhun 23 vai heinäkuuhun 24? Muistelin että tuota muutettiin jotenkin? Mietin että onko parempi käydä leimaamassa vasta loka-marraskuussa ko. Kampe?
 
Miten muuten on. Mulla marraskuussa 22 leima kuivunut. Jos käyn nyt näyttämässä, saanko ajoaikaa marraskuuhun 23 vai heinäkuuhun 24? Muistelin että tuota muutettiin jotenkin? Mietin että onko parempi käydä leimaamassa vasta loka-marraskuussa ko. Kampe?
Heinäkuuhun 24. Ja sitten jos menet alle 1kk leiman vanhenemisesta, niin katsastuksen määräpäivä pysyy samana vuonna 2025, jos taas menet yli 1kk ennen määräpäivää ensi vuonna, niin se muuttuu vuodelle 2025 siihen kyseiseen päivään.
Eli jos menet huomenna 14.7.2023, niin vuonna 2024 käyt sitten 14.6-14.7.2024 jollon vuoden 2025 määräaika on edelleen 14.7. Jos menet ensi vuonna 10.6.2024, niin vuonna 2025 määräaika on sitten 10.6...
 
Miten muuten on. Mulla marraskuussa 22 leima kuivunut. Jos käyn nyt näyttämässä, saanko ajoaikaa marraskuuhun 23 vai heinäkuuhun 24? Muistelin että tuota muutettiin jotenkin? Mietin että onko parempi käydä leimaamassa vasta loka-marraskuussa ko. Kampe?
Nyt vaan. Tosiaan 14.7.2024 asti tulee uutta leimaa, jos menee läpi.
 
Ei tuo ulkolämpötila kyllä juuri mitenkään korreloi katalysaattorin kanssa, vaan ongelma on enemmänkin siinä, että jos katti on heikossa hapessa, niin sinne tarvitaan aika isot lämmöt, että menee päästöt läpi, vaikka lambdaohjaus toimisikin, eli periaatteessa kaiken pitäisi hienosti palaa katissa. Toki monet katsurit tämän kyllä tietävät, ja tarvittaessa vähän lämmitellään kattia päästömittauksessa kierroksilla.
-94 toyotaa saa katsastajat ulvottaa minuuttitolkulla että menee läpi päästöt. Jokainen katsastaja on toki tiennyt tämän ja osaavat odotella päästöjen laskemista. Pohjan elvytystä lasikuitukitillä ja massalla/öljyllä on myös harrastettu ja sellaisiin kohtiin eivät ole koskaan menneet hipelöimään metrisellä rautaputkella. Mielenkiintoista on myös katsastusten tarkentuminen. Yksi ikkuna ei ole auennut pariin vuoteen mutta nyt tuli vasta ensimmäinen kehotus. Tuulilasissa on ollut sama viiru jo 10 vuotta mutta nyt ensimmäinen korjauskehotus. Peräkoukun pistokkeen kantta ei ole ollut ainakaan 5 vuoteen, nyt tuli siitäkin kehotus.
 
Vieläkö auton takana on pakollista olla heijastimet? Tai erityisesti punaiset heijastimet? Vai saako ne olla myös kirkkaat?
 
Yksi ikkuna ei ole auennut pariin vuoteen mutta nyt tuli vasta ensimmäinen kehotus. Peräkoukun pistokkeen kantta ei ole ollut ainakaan 5 vuoteen, nyt tuli siitäkin kehotus.
Nämä on kyllä melkoisia. Itsellä satoja katsastuksia takana ja kukaan ikinä ei ole kokeillut lasinnostimen toimintaa. Tuo ikkunapykälä kyllä sietäisi poistaa kokonaan tuolta osin, ei haittaa mitään jos ei joku lasi aukea, kunhan sitten pysyy kunnolla kiinni. Sama juttu peräkoukun pistokkeen kannen kanssa, sehän puuttuu suuresta osasta vanhoista autoista ja on harmiton.
Kuulostaa siltä, että kuukauden hylky-/huomautustilastossa oli vielä kirittävää tuolla katsastajalla että pääsee keskiarvoon.
 
Nämä on kyllä melkoisia. Itsellä satoja katsastuksia takana ja kukaan ikinä ei ole kokeillut lasinnostimen toimintaa. Tuo ikkunapykälä kyllä sietäisi poistaa kokonaan tuolta osin, ei haittaa mitään jos ei joku lasi aukea, kunhan sitten pysyy kunnolla kiinni. Sama juttu peräkoukun pistokkeen kannen kanssa, sehän puuttuu suuresta osasta vanhoista autoista ja on harmiton.
Kuulostaa siltä, että kuukauden hylky-/huomautustilastossa oli vielä kirittävää tuolla katsastajalla että pääsee keskiarvoon.
Tuo lasien toimivuus johtaa tietääkseni juurensa mahdollisiin kolaritilanteisiin. Henkilöautoissa ei ole 'lasinrikkojia', joten jos kolarin takia ovien lukkolaitteistot jumittuu, niin sieltä autosta on päästävä ulos, ja toimiva ikkunamekanismi on siinä vaiheessa melkosen fiksu olla olemassa.
 
Tuo lasien toimivuus johtaa tietääkseni juurensa mahdollisiin kolaritilanteisiin. Henkilöautoissa ei ole 'lasinrikkojia', joten jos kolarin takia ovien lukkolaitteistot jumittuu, niin sieltä autosta on päästävä ulos, ja toimiva ikkunamekanismi on siinä vaiheessa melkosen fiksu olla olemassa.
Veiviaikana saattoi olla peruste, mutta kun nykyään ei ole kuin sähköikkunoita, niin niiden toimivuuden varaan kolaritilanteessa ei voi kyllä laskea lainkaan.
 
En ylipäänsä ymmärrä miksi jaetaan kehotuksia jostain koukkusähköluukun kannesta tai aukeamattomasta ikkunasta kun on oikein hyvin tiedossa että jonkun 1k pommin omistaja ei todennäköisesti tee niille yhtään mitään vaikka onkin tietoinen vioista.

Noita korjauskehotuksia kun ei kukaan kai valvo millään tapaa, rikkinäinen tuulilasikin menee vuodesta toiseen kehotuksella vaikka luulis saavan hylsyn seuraavana vuonna jos on lasi korjaamatta.
 
Itsellä satoja katsastuksia takana ja kukaan ikinä ei ole kokeillut lasinnostimen toimintaa.
Kuulostaa erikoiselta. Kyllähän nyt normaalisti ainakin kuljettajan ikkuna avataan hallissa ihan järkisyistäkin, ja sehän todennäköisimmin vikaantuu.

En kyllä itsekään muista muiden ikkunoiden testailua, mutta toisaalta minulla ei ole eideettistä muistia tai jotain savant-kykyä jolla moista voisin millään varmuudella muistikuviani miettien poiskaan sulkea.
 
En ylipäänsä ymmärrä miksi jaetaan kehotuksia jostain koukkusähköluukun kannesta tai aukeamattomasta ikkunasta kun on oikein hyvin tiedossa että jonkun 1k pommin omistaja ei todennäköisesti tee niille yhtään mitään vaikka onkin tietoinen vioista.

Uusi koukkusähkörasia kustantaa muutaman euron ja suojaamattomana menee varmasti epäkuntoon kaikesta kurasta. Kun autossa on vetokoukku, on kohtuullista vaatia, että sähkölaitteekin ovat toimintakuntoisia. Muussa tapauksessa ottaa koukun pois.

Voi kuvitella, että tonnin pommeissa niitä kehotuksia varmasti löytyy, niin on intressiä korjata ainakin helpot ja halvat viat.
 
Kuulostaa erikoiselta. Kyllähän nyt normaalisti ainakin kuljettajan ikkuna avataan hallissa ihan järkisyistäkin, ja sehän todennäköisimmin vikaantuu.

En kyllä itsekään muista muiden ikkunoiden testailua, mutta toisaalta minulla ei ole eideettistä muistia tai jotain savant-kykyä jolla moista voisin millään varmuudella muistikuviani miettien poiskaan sulkea.

En ihan joka kerta ole ollut seuraamassa hallissa, että voisin jokaisesta autosta vannomaan lähteä, mutta noin pääsääntöisesti olen hallissa ollut katsomassa pyhää toimitusta lähietäisyydellä ja ikkunaa ei ole avattu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ja silloin on ollut kyseessä hallin oven avauskytkin, joka on narusta pitänyt vetäistä, silloin on ikkuna avattu. Noin ylipäätänsä mun kokemuksella katsastukset on tässä vuosien aikana huomattavasti helpottuneet, ennen oli paljon enemmän havaittavissa sellaista vattuilua ja oltiin olevinaan paljon tärkeilevämpiä, heti jumalasta seuraavia, ylöspäin. Nykyisin moni katsuri on paljon järkevämmällä ja jouhevammalla asenteella toimimassa, enkä tarkoita välttämättä siis lepsummalla. Vaikka on niitä mulkeroita edelleenkin hommissa ja tilastot niillä painaa, ongelmiin joutuu jos alkaa huomattavasti heittää tulokset keskiarvoista.

Se on ihan totta, että usein se on kuskin puolen ikkuna joka ensimmäisenä alkaa oireilemaan.
 
Kaverin pojan tuning bimmeri sai korjauskehoituksen kun etusivuikkunat tai kuskin ikkuna ei nousseet ylös. Oliko ottanut sulakkeen pois tai jotain, koska melko miedot tummennukset oli tarkoitus piilottaa. Olihan siinä muutakin mutta noin siis ikkunapuolelta.
 
Uusi koukkusähkörasia kustantaa muutaman euron ja suojaamattomana menee varmasti epäkuntoon kaikesta kurasta. Kun autossa on vetokoukku, on kohtuullista vaatia, että sähkölaitteekin ovat toimintakuntoisia. Muussa tapauksessa ottaa koukun pois.

Voi kuvitella, että tonnin pommeissa niitä kehotuksia varmasti löytyy, niin on intressiä korjata ainakin helpot ja halvat viat.
Varmasti tuommoinen pistoke on epäkunnossa oli luukku tai ei, jossei sitä käytetä. Uudempiakin autoja näkee vammasilla koukkusähköillä kokoajan.

Tonnin kinnereissä korjausinto kohdistuu yleensä vikoihin jotka vaikuttaa auton käytettävyyteen. Toki jos ahkeraan koukkua käyttelee niin lienee pistokettakin tulee tutkailtua enempi.
 
Noita korjauskehotuksia kun ei kukaan kai valvo millään tapaa, rikkinäinen tuulilasikin menee vuodesta toiseen kehotuksella vaikka luulis saavan hylsyn seuraavana vuonna jos on lasi korjaamatta.
Tutulle katsurille naureskelin oman auton vikoja, että tuleekohan hylky vai kehotus jolloin ei tarvitsisi tehdä mitään. Hän ei pitänyt juttua yhtä hauskana, vaan vastasi että kyllä kehotuskin on kuukauden sisällä korjattava. Viimeksi leimalla (ei tämän tutun konttori) tuli hylky ja kehotus, niin kyllä se kehotuskin uusintanäytöllä heti tarkastettiin, ja jätettiin kirjoittamatta uuteen katsastustodistukseen kerta oli korjattu.
 
Kaverin pojan tuning bimmeri sai korjauskehoituksen kun etusivuikkunat tai kuskin ikkuna ei nousseet ylös. Oliko ottanut sulakkeen pois tai jotain, koska melko miedot tummennukset oli tarkoitus piilottaa. Olihan siinä muutakin mutta noin siis ikkunapuolelta.
Tuommosessa tilanteessa melkein hylky ois paikallaan. Vesisateen iskiessä siellä on sähkövikoja sitten hieman enemmänkin jos ikkunat ei nouse ylös :D
 
Tuommosessa tilanteessa melkein hylky ois paikallaan. Vesisateen iskiessä siellä on sähkövikoja sitten hieman enemmänkin jos ikkunat ei nouse ylös :D

No jaa, olihan mullakin avoauto missä ei ollut minkäänlaista kattoa. Enkä muista oliko sivuikkunatkin poistettu kun ei niitä olisi voinut enää avata kun oven karmitkin puuttui ;D Ei ongelmaa leimalla.
 
Noita korjauskehotuksia kun ei kukaan kai valvo millään tapaa, rikkinäinen tuulilasikin menee vuodesta toiseen kehotuksella vaikka luulis saavan hylsyn seuraavana vuonna jos on lasi korjaamatta.

Joo 4 katsastusta menny samalla haljenneella tuulilasilla korjauskehotuksin....tuulilasi nyt on semmonen että vaikka vuosi takaperin sen olis vaihtanut niin se voi seuraavassa katsastuksessa olla haljennut, sitä on vaikea todistaa että on sama lasi kyseessä kuin edellisessä katsastuksessakin ellei ole eritysen kulunut muilta osin.

Viime vuonna käytin yhden vectran katsastuksessa niin tuli korjauskehoitus öljyvuodosta, mun piti ihan pukilla kattoo mikä tää on, ei vuotanu tipan tippaa eikä missään ollu mitään kosteeta, joskus ehkä aikasemmin oli vuotanu jostain ja todella kuivat jämät oli öljypohjan ympärillä jotka oli ainakin vuoden vanhat, moottorinpesuaineella ne sitten putsasin kun tiesin että mistään toi ei mun omistuksen aikana ole vuotanut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo 4 katsastusta menny samalla haljenneella tuulilasilla korjauskehotuksin....tuulilasi nyt on semmonen että vaikka vuosi takaperin sen olis vaihtanut niin se voi seuraavassa katsastuksessa olla haljennut, sitä on vaikea todistaa että on sama lasi kyseessä kuin edellisessä katsastuksessakin ellei ole eritysen kulunut muilta osin.
Toisaalta melkein ainahan se tuulilasi on pilalle hiekkapuhaltunut siinä määrin että voitaisiin hylätä ehjänäkin, siis jos on kyseessä sellainen ruoska jota tulee jollekin sniiduilijalle mieleen käyttää rikkinäisellä lasilla 200 euron "säästön" takia.

Olen minäkin ajanut joskus kesän paskoilla nastarenkailla ja junnuna vuoden katsastamatta, mutta en edes jälkimmäisessä tilanteessa kuvitellut että se olisi OK tai syyttänyt järjestelmää siitä, miten mälsää on että ainakin pahimmat puutteet pitäisi ajoneuvoissa korjata. On se nyt melkoista henkistä ryssälää jos pitää väkisin käyttää rikkinäisiä vehkeitä ja kärsiä joka päivä.

Viime vuonna käytin yhden vectran katsastuksessa niin tuli korjauskehoitus öljyvuodosta, mun piti ihan pukilla kattoo mikä tää on, ei vuotanu tipan tippaa eikä missään ollu mitään kosteeta, joskus ehkä aikasemmin oli vuotanu jostain ja todella kuivat jämät oli öljypohjan ympärillä jotka oli ainakin vuoden vanhat, moottorinpesuaineella ne sitten putsasin kun tiesin että mistään toi ei mun omistuksen aikana ole vuotanut.
Nämä varsinaiset virheet ovatkin sitten oma lukunsa. Se katsastamattomalla ajaminenkin oli tyhmä nuoren miehen päähänpisto, koska tajusin katsastajan tehneen virheen mutta en osannut vaatia oikaisua.
 
Tuli käytettyä autoa hetki sitten konttorilla. Vastassa oli +50v ukko ja kuumottelin, kun tuulilasissa oli melkoinen jälki yläkulmassa.

Katsastus meni suht näppärästi. Ukko mainitsi, että kannattaa käydä fiksaamassa tuota tuulilasia ja hän huomasi öljyroiskeita pohjassa.

Ei laittanut noista mitään papereihin, koska hän ymmärtää vanhemmat autot. Kilometrejä melkein 400k dieselillä, niin se öljyn roiskuminen on ihan normijuttu ja tuulilasin jälki ei ollut kuulema liikaa silmille iskemässä.

Ainoa hylsyn tehnyt asia oli laakeri, joka piteli vähän ääntä satunnaisesti ja rengas oli väljä.
 
Tutulle katsurille naureskelin oman auton vikoja, että tuleekohan hylky vai kehotus jolloin ei tarvitsisi tehdä mitään. Hän ei pitänyt juttua yhtä hauskana, vaan vastasi että kyllä kehotuskin on kuukauden sisällä korjattava. Viimeksi leimalla (ei tämän tutun konttori) tuli hylky ja kehotus, niin kyllä se kehotuskin uusintanäytöllä heti tarkastettiin, ja jätettiin kirjoittamatta uuteen katsastustodistukseen kerta oli korjattu.
Niinhän se pitäis korjata mutta ei se sua voi hylätä siitä kehotusvian korjaamatta jättämisestä kun käyt jälkitarkkarissa. Se vaan jää sinne lappuihin pyörimään ja seuraavana vuonna sama peli jossei vikaa ole korjannut.

Painomusteen väärinkäyttöä noi kehotukset on, sen takia suurin osa katsureista jättää noi merkkaamatta kun tietää painoarvon.
 
Edellisvuonna hylättiin jarrullinen venetraileri jarrumännän pohjaamisesta ja suojakumin huonosta kiinnityksestä.
Katsastusmies painoi/hyppi mäntää alas 5m teräsputkella jolla sen pohjaamaan sai. No ei siinä.. seurailin sivusta huvittuneena.
Samainen kaveri alkoi sitten katsastamaan myös veto autoa siinä samalla vaikka auto oli katsastettu juuri parilla korjauskehotuksella eri firmassa. Auto oli pihalla ovien edessä ja traileri hallin puolella. Löysi kaikenlaista vikaa ja niitä suureenääneen huuteli.
Tässä vaiheessa alkoin oma huumori loppua ja sanoin tulleeni katsastamaan traileria en autoa.
Sai hommat tehtyä, hyppäsi autoon nappasi trailerin perään ja toi auton mulle ja painoi sen kummemmin mitään sanomatta hallin perälle.
Hyppäsin autoon hylky paperi kourassa ja huomasin että keskikyynärnoja oli räjäytetty takapenkille.
Jäi vähän hapan maku suuhun herrasta asiakaspalveluineen, kommentteineen ja kyynärnojan sisukset tahallaan tai vahingossa räjäytettynä takapenkille.
En vienyt traileria uusinnalle samaan paikkaan enkä sen kummemmin yhtään autoakaan.

Traileria en tarvinnutkaan enää syksyllä niin uusintakatsastus jäi tälle kesälle.
Niputin suojakumin nipparilla kiinni ja ajelin katsastukseen.
Katsastusmies otti avaimet, tarkisti valot, ajeli tontin ympäri pari kertaa ja tulosti hyväksytyn katsastuslapun kouraan ja eikun venettä hakemaan.
 
Edellisvuonna hylättiin jarrullinen venetraileri jarrumännän pohjaamisesta ja suojakumin huonosta kiinnityksestä.
Katsastusmies painoi/hyppi mäntää alas 5m teräsputkella jolla sen pohjaamaan sai. No ei siinä.. seurailin sivusta huvittuneena.
Samainen kaveri alkoi sitten katsastamaan myös veto autoa siinä samalla vaikka auto oli katsastettu juuri parilla korjauskehotuksella eri firmassa. Auto oli pihalla ovien edessä ja traileri hallin puolella. Löysi kaikenlaista vikaa ja niitä suureenääneen huuteli.
Tässä vaiheessa alkoin oma huumori loppua ja sanoin tulleeni katsastamaan traileria en autoa.
Sai hommat tehtyä, hyppäsi autoon nappasi trailerin perään ja toi auton mulle ja painoi sen kummemmin mitään sanomatta hallin perälle.
Hyppäsin autoon hylky paperi kourassa ja huomasin että keskikyynärnoja oli räjäytetty takapenkille.
Jäi vähän hapan maku suuhun herrasta asiakaspalveluineen, kommentteineen ja kyynärnojan sisukset tahallaan tai vahingossa räjäytettynä takapenkille.
En vienyt traileria uusinnalle samaan paikkaan enkä sen kummemmin yhtään autoakaan.

Traileria en tarvinnutkaan enää syksyllä niin uusintakatsastus jäi tälle kesälle.
Niputin suojakumin nipparilla kiinni ja ajelin katsastukseen.
Katsastusmies otti avaimet, tarkisti valot, ajeli tontin ympäri pari kertaa ja tulosti hyväksytyn katsastuslapun kouraan ja eikun venettä hakemaan.
En ihan tätä kyllä niele tämmösenään, mutta jos nyt sattuu olemaan kirjaimellisesti noin, niin asiahan ois kannattanu reklamoida siinä paikan päällä aseman johtajalle. Tuosta touhusta saa nimittäin potkut. Ja miten on mahdollista, että katsuri muka tarkasti auton, kun ethän sinä ollu ees maksanu sen uusintatarkastusesta, pelkän trailerin?
 
Ai samperi, juurihan minä sen auton ostin. Mutta pitääkin muistaa tammikuussa katsastaa se ekan kerran. Muistelin että 5 vuotta olisi ollut - EIPÄ ole vaan 4 vuotta, milloin eka katsastus autolle. Hyvä kun tämä lanka on täällä, olisin saattanut mennä vaihtamaan autoa ilman että siinä on tarvittua katsastusleimaa paperissa. Mukavampi myydä leimattu, kuin leimaton.
 
Vitun turistit ihailemassa noita poron kantturoita. Mitä ihmeellisimmissä paikoissa pitää se kottero vetää pysähdyksiin ja kuvaamaan! Tänäänki yks pysäytti sähköautonsa nokan eestä keskelle mäkeä ja vielä keskelle ajokaistaa, ei käyttäny vilkkua oikealle, ei hätävilkkuja.. :rage:

Toimin sitten niin kuten porojen kans toimia pitää, sireeni pohjaan hiacesta niin pitkäksi aikaa että kantturat lähti liikkeelle ja juoksutin ne pois tieltä metikköön. Siihen ne jäi kuvaajat heiluttelee käsiänsä ja punomaan päätänsä..

Saivat mut myöhemmin kiinni, ni niiden ohittaessa mua näky sivuikkunoista paljon keskisormia pystyssä.. :rofl:
En ihan tätä kyllä niele tämmösenään, mutta jos nyt sattuu olemaan kirjaimellisesti noin, niin asiahan ois kannattanu reklamoida siinä paikan päällä aseman johtajalle. Tuosta touhusta saa nimittäin potkut. Ja miten on mahdollista, että katsuri muka tarkasti auton, kun ethän sinä ollu ees maksanu sen uusintatarkastusesta, pelkän trailerin?
Niin ja mitä sitä autoa leimaamaan jos se on parilla kehotuksella jo katsastettu juurikin...

Tämmönen pelle sattus itelle niin kuulis kunniansa ja oisin ilmottanu että autonavaimet kouraan tai paikalle tulee poliisi. Kukaan sun autoa tahtomatta katsasta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 595
Viestejä
4 551 958
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom