Kalastus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Itse tulee käytettyä eri paksuisia fluoroja ja kiinnytys joskus FG-solmulla (jos kotona tekee, on v*ttumainen solmu tehdä järvellä tuulessa:D), mutta pääsääntöisesti sulatan fluoron päähän tatin ja kuitu suoraan kiinni siihen. Tää "PL" solmu näyttää juuri siltä, että ei kestäisi, mutta kertaakaan ei oo vielä solmu pettänyt.
Siis tuohan on ihan perus unisolmu perukkeen ympärille, tuossa vain fluoron päähän sulatetaan nölli. Ehkä yksi helpoimmista tavoista tehdä liitos siimoille veden äärellä. Tuostahan voi jättää pois tuon sulattamisen ja tehdä vain normi solmun fluoroon ja laittaa sen päätysiiman läpi siitä solmusta ja kiristys fluoron ympärille unisolmulla. Ei siinä sytkäriä tarvi mihinkään. Helppo tehdä vaikka pimeässä pelkällä sormi tuntumalla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Sulla on nyt melko vahvaa mutua @Shadowhunter.

Oletko paljon heittänyt microwave renkailla? Niitä harvemmin löytyy ihan huokeimmista aloittelijan vavoista.

Olen melko monen kaupallisen vapamallin kehityksessä päässyt olemaan mukana, eli en ihan tuulesta heittele näitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Sulla on nyt melko vahvaa mutua @Shadowhunter.
Oletko paljon heittänyt microwave renkailla? Niitä harvemmin löytyy ihan huokeimmista aloittelijan vavoista.
Sen verran on mutua itsellä, jotta olen yksi niistä harvoista casting heittäjistä enää, jotka ylipäänsä voivat kysellä noista uusista tekniikoista alalta.
Kilpaillutkin SM tasolla ja useammin voittanutkin niin tarkkuudessa kuin pituudessa. Sieltä oma tietämys tulee.
Kerro ihmeessä lisää tuosta microwave tekniikasta. Olen Suomen ennätyksen haltija yhdenkäden haspelin pituus heitossa.;)

Tiedän aika paljon heittoteknillisistä lisäyksistä välineisiin ja on kokemusta virittää välineitä huippu iskuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Ihan vitun paskoja virityksiä jos saan sanoa. Todellisia siiman sotkijoita joihin ei välttämättä kannata sekaantua. Testasin tuollaista vapaa itse jonkin aikaa ja en toista kertaa rahojani laita likoon. Pari tyhjää lenkkiä haspelin puolalle, jotka oikenevat normaalisti perusrenkaasta eivät muutes menekään tuosta läpi. Siimalenkki nappaa inhottavasti tuosta lisä-renkaasta kiinni heitossa. Tuo on ehkä paskin muutos renkaaseen, mitä voi keksiä, jopa pelkkä teräsrengas on parenpi kuin tuo tupla. Ehkä jos tuollaisen renkaan laittaisi haspeli/hyrrä yhdistelmä-vapaan vois se edes alustavasti toimia, mutta siihekin normi rengas olisi parempi.

Lisäksi huomasin heitossa tuon valtavan kitkan jota kyseinen rengas aiheuttaa. Tuollainen rengas on varsinainen syöppö niin siimalle kuin kaikelle levälle/siitepölylle jota siima väkisinkin kerää kelattaessa.
Pakkasella aivan toivoton tapaus. Jäässä koko ajan vaikka normi rengas viel pelittää tunti tolkulla.:thumbsdown:

Niin kokeilin tuollaista vapaa jo noin 5 vuotta sitte. Aihio oli sinällä hyvä, mutta ihan paska rengas.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Joo-o.. Etummaiset renkaat jäätyy ensin, siinä vaiheessa jos viimeinen rengas jäätyy on koko keppi jo jäässä, siimasta puhumattakaan.

Tuo microwave nimenomaan vähentää tuuli solmuja jotka haspelikalastajaa vaivaat, hyrrällähän se ei juurikaan ole ongelma.


Hirveästi luottamusta puheisiisi ei tule kyllä tämän keskustelun perusteella. Ei mulla muuta. Voidaan mun puolesta lopettaa tähän ja todeta että ollaan eri mieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Susi tuo rengas on vaikka mitä sanoisit. Keskiverto kalastaja osaa kyllä kelata löysät pois jo sormien välitse kelalle, ei siihen tarvita enää toimimatonta rengasta. Pakkasella kärkirengas kerää suurimmat jäät siimasta ja siihen vielä toi miccowave ennen kelaa, ihan toivoton tapaus koko keppi.

Hirveästi luottamusta puheisiisi ei tule kyllä tämän keskustelun perusteella. Ei mulla muuta. Voidaan mun puolesta lopettaa tähän ja todeta että ollaan eri mieltä.
En itsekään hirveesti luota keskustelijaan, joka ei edes hallitse heittämisen alkeita. Edes sitä casting pronssi tasoa. Ei mulla muuta. Olemme eri tasoa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Ideahan ei ole siiman kelautumisessa vaan heitossa, missä melko harva pitää sormia siimalla.

:confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Kyllä aika moni harrastelija jarruttelee haspelilla sen siiman juoksemistä puolalta kesken heiton, varsinkin siinä loppuvaiheessa kun viehe tiputetaan juuri siihen paikkaan jonne oli tarkoitus. Tuon microwaven takia joutuu heittämään liian kovaan johtuen toimimattomasta renkaasta. Vieheen hallinta on vain kertakaikkisen pielessä tuolla.
Idea on sinällä hyvä aloittelialle, mutta toivoton tapaus hiukankin kokeneelle vispaajalle. Toki toimii se niillekin, mutta perus rengas voittaa mennen tullen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Päätä nyt mistä sä edes puhut, ensin puhutaan heitosta ja sä olet vaihtanut kelaukseen, ja nyt heiton pysäytykseen.

Ps, mikä microwave vapa se oli mitä testasit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Päätähän sinä nuusk1s kirjoitteletko Firman edustajana vai harrastajana...
Itse olen harrastaja vailla kytköksiä kaupallisiin instanseihin. Harraste pohjalta kirjoittelen itse.

Tiettävästi en ole vielä kelauksesta puhunut mitään, joten toi oli sun oma johtopäätös. Tottakai vähäkin asiaan perehtynyt kalastaja hallitsee vieheen pysäytyksen kesken lennon.
Kerro missä microwave vapa on niin loistava, että hakkaa perus vaparenkailla varustetun aihion.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Kirjoitan tietenkin harrastajana, edustamillani brändeillä ei edes ole microwave renkaallisia vapoja rosterissa.

Sensijaan ALPS Mini Guide System ja Fuji KR rapid choke renkailla löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Kävin kaivamassa vanhan 11´6 jalkasen jenkki hyrrävavan esiin niin siinä haspeli versiossa oli just tuollainen microwave vaparengas ysijalkasessa on merkiltään ron thompson. Varma en ole oliko se samaa wild river sarjaa kuin tämä hyrräversio. Sen verran heittelin haspelilla tyrskyissä, jotta voin pysyä oman mielipiteen takana.
Testi vapa tämäkin hyrräversio, jolla muutes on heitetty yli 100m SM kisoissa 18g painolla.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Luulisi että noita vaparenkaita ja niiden mahdollisesti aiheuttamia muutoksia heittopituuksiin on pajon testailtu, ehkä jopa roboteilla kuten golf-mailoja?! Ihan törkeen näköinenhän tuo microwave on, se on ihan selvä, mutta ehkä joku saa siitä jotain hyötyä heittopituuksien tai paremman kontrollin muodossa. Omalla kohdalla venekalastajana ei ole ikinä käynyt mielessäkään että kyseisissä osa-alueissa olisi jotain parannettavaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Itse asiassa vaparenkaat näyttelevät melko isoakin asiaa kalastuksessa. Normaalisti ei niihin tule hirveemmin kiinnitettyä huomiota, jos ne on vain ehjiä ja aihion rengastus on edes sinnepäin.
Pikku vekki, jonnekin keraamiseen renkaaseen niin alkaa tulemaan sellaisia outoja katkeamisia niin heitoissa kuin siinä mahdollisessa kalan väsytyksessä. Yleensä tuon kuittaa vain huonosti tehdyllä solmulla, mutta syyllinen on aika usein siellä vavan renkaissa. Myytävät siimat ovat lähes poikkeuksetta melkolailla täydellisiä. Pientä heittoa saattaapi esiintyä paksuudessa, mutta ne ovat niin pieniä heittoja, ettei niihin kannata kiinnittää huomiota.

Ottakaa joskus tuollainen kirkas ledilamppu ja katsokaa sen luotto vavan renkaita pimeässä, niin jopas on muutes renkaat kuluneetkin ihan jo parin kesän jälkeen. Siellä on uria pinnoissa ja usein näkee teräviä murtumia kohdissa, jossa sen siiman pitäis juoksea läpi. Punotut siimat kuluttavat jo kesässä paskaksi renkaat jos hiukkasen keskivertoa enemmän kalastaa.

ps. mulla olis sulle nuusk1s melko mielenkiintoista peruketavaraa. Ohutta ja vailla muistia hirveemmin langalla. Luultavammin titaani punosta. Todellakaan ei ole tuote tarkoitettu kalastamiseen, mut ei kai se haittaa jos vähän kokeilee. Veinaan itse kokeilla perho toihussa tuota hauelle. Sain vain parikymmentä metriä punosta. Ohutta ja kestää vetoa huomattavan määrän. Vois toimia notkeena perukkeena pikku vaapulle myös ahvenen kalastuksessa niin ei hauet veis vaappua mennessä.
Kiinnostaako testata?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Ohuille perukemateriaaleille ei itselläni niin ole tarvetta, vertsu on ainut haukihommien lisäksi missä käytössä muuta kuin fluoro/mono.

Noita siiman paksuuksia on tullut mittailtua ja seurattua vuosia, melko hurjia eroja ilmoitettuihin paksuuksiin löytyy kuiduista, 2x ilmoitettua paksummatkaan siimat ei ole harvinaisia

Climaxin uutuuksista löytyi ul-settiin uusi piuha, harmi että paksummissa versioissa tuokin menee kauheaksi köydeksi. Mutta ohuin piti hyvin kutinsa.

Screenshot_20200420_154017.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Hienoja kaloja sitä on saatu. Käytitkö puntarissa nuusk1s lahnat? Kevät taitaa olla melko ainoa aika vuodesta, jolloin pystyy jahtaamaan isoja lahnoja sattumakalojen sijaan.
Tuliko kalat kenties joesta/järvestä/mereltä? Joskus keväisin näkee rannalta isojakin lahnoja kudulla pyörimässä. Harmi vaan, ettei ne ota vieheeseen. Motomadon käyttö on kielletty tuolla, jossa noita isomuksia itse näkee. Silloin tällöin erehtyvät valkoseen jigiin, mutta lähinnä syksysin.
Maistoin kerran purkki lahnaa, joka oli eka savustettu ja sitte laitettu tomaattipyreen kanssa lasipurkkiin. Joka oli sit painekattilassa keitetty puoltuntia jolloin sinne purkkiin syntyy vakuumi ja lämpö sterilisoi mahdolliset bakteerit pois. Oli muutes uskomattoman hyvää lahnaa.
Keväällä lahnan liha on varmaankin parhaimmillaan tehdä sitä purkitettuna.

Nyt on suunnitelmana kokeilla purkittaa vimpaa, joka myös alottelee kutua ja sitä pystyy kalastamaan keväästä kun hiukka jokien vesi laskee nykyisestä tulvasta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Joesta, kyllä niitä saa ympäri vuoden. Näin kutuvaelluksen aikaan toki helpoiten.

En käyttänyt puntarilla, isoimmat oli silmäpuntariin noin 2kg.

Mikrojigillä noita kans tullut saatua, mutta kun maistuu tuo feeder kalastuskin itselle niin onhan niitä mulavampi sillä öysätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Nyt on muuten tosi hyviä tarjouksia noista Packrafteista suomalaisessa verkkokaupassa. -30% useimmat mallit. Aamulla oli MRS Microraft extra long versio sillä sisäsellä säilytysjärjestelmällä samalla alennuksella.
Kytännyt noita reppulauttojen alennuksia jokusen kuukauden ja nyt tänään aamulla tuli tarjoushintaan metsästäväni malli, joten oli aika tarttua tilaukseen. Lähti tilaus alta tonnin. Normi hinta on nyt sille yli 1300€. Kannattaa kärkkyä tulisko vaikka MRS Microraft+iss myyntiin myös -30% alennuksella. linkki
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Hei antakaahan hyvän jigivavan ja kelan suosituksia. Kärkitoiminen ja ahvenen kalastus pääasia, kuhaa jos saa. Patriot levitation tuntui kaupassa ihan hyvältä kädessä mutta ne pienet vaparenkaat ei oikein houkuttanut.

Ja ne jotka kalastelee järvillä niin mistä olette ahvenet löytäneet tällein keväällä?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
349
Joko saa silakkaa? Kokeilin avata keskustelua kalastus.comissa, mutta näköjään ylläpito tuolla persepalstalla poistaa jostain syystä neuvot ja vinkit kalapaikoista? Muiden vastauksista päätellen palstan mode keksii omia raportteja ja poistaa muiden oikeat havainnot :lol:!

Koronakaranteenissa alkaa seinät kaatua päälle, joten voisi kokeilla jotain uutta kalastuksen osalta tylsyyden tappamiseksi.
Nyt saa ainakin pääkaupunkiseudulla
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Mulle vois suositella jotain edullista vetosettiä tulevalle sesongille. Honkkarin kalapuolen edullisista seteistä onko kokemusta? Satunnaiseen uisteluun.

Vetosetit
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Hei antakaahan hyvän jigivavan ja kelan suosituksia. Kärkitoiminen ja ahvenen kalastus pääasia, kuhaa jos saa. Patriot levitation tuntui kaupassa ihan hyvältä kädessä mutta ne pienet vaparenkaat ei oikein houkuttanut.

Ja ne jotka kalastelee järvillä niin mistä olette ahvenet löytäneet tällein keväällä?
Hyrrä vai haspeli? Heittopainot?

Levitationin hyrrä versio on mun mielestä aivan liian pehmeä kuhakepiksi, ja butti on tympeän mallinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Hei antakaahan hyvän jigivavan ja kelan suosituksia. Kärkitoiminen ja ahvenen kalastus pääasia, kuhaa jos saa. Patriot levitation tuntui kaupassa ihan hyvältä kädessä mutta ne pienet vaparenkaat ei oikein houkuttanut.

Ja ne jotka kalastelee järvillä niin mistä olette ahvenet löytäneet tällein keväällä?
Okuman LRF vapa ja Penn Battle II 1000, niillä itse pelannut ahvenen ja kuhan kanssa. Lapissa kulkenut myös, taimenta ja harjusta kalastellut. Ei ole valittamista tuossa kombossa, toki muilta varmasti löytyy jotain sanottavaa. ;)

Edit: Hieman laajaan kysymykseen hieman laaja vastaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Haspelille kannattaa tsekata Okuma Pro Perch, yksiosainen 7'. Aihio on parhaita mitä olen testannut. Itselläni on siinä kelana Okuman ceymar 10.

Hyrrällä 7' helios sx on mainio, vaikka itse en kaksiosaisuudesta pidä niin juuri muuta nipotettavaa ei löydy. Kelana omassani abun revo x momon bfs puolalla.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Kaikkeahan ei saa yhdessä kepissä mutta ahventen pyynti on se pääasia ja kärkitoiminen vapa. Nykyinen vapa kokotoiminen ja ei jaksa sitä pumppausta jigin uitossa. Yksiosaiset on nogo kuljetussyistä ja haspeli olisi tarkoituksena. Penn Battle II tulee varmaan kelaksi mutta vapa vielä auki.

Jigipainot pyörii siellä 3-12g paikkeilla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Nämä on tietysti henkilökohtaisia perusteita mutta ihan mielenkiinnosta, millä kuljetusmetodilla rajautuu pois joku 7' jigitikku yksiosaisuuden takia? 3-ovisessa fiat stilossa meni ainakin 9' yksiosaiset vielä.

Suosin itsekkin kärkitoimisia nopeita vapoja vaikka uitankin käytännössä kokonaan kelalla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Nämä on tietysti henkilökohtaisia perusteita mutta ihan mielenkiinnosta, millä kuljetusmetodilla rajautuu pois joku 7' jigitikku yksiosaisuuden takia? 3-ovisessa fiat stilossa meni ainakin 9' yksiosaiset vielä.
Pyörällä liikkuessa 2-osainen 240 cm pitkä vapa menee vielä selässä reppuun köytettynä, mutta yksiosaisille rupeaa tulemaan jo ongelmia liikennemerkkien, puidenoksien ja alikulkutunneleiden kanssa melkein vavan pituudesta riippumatta ;)

E: Yksiosaiset on vähän hankalia myös esim. Metrossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Nämä on tietysti henkilökohtaisia perusteita mutta ihan mielenkiinnosta, millä kuljetusmetodilla rajautuu pois joku 7' jigitikku yksiosaisuuden takia? 3-ovisessa fiat stilossa meni ainakin 9' yksiosaiset vielä
Ajatteleppa tilanne, jossa lähdet 3 kaverin kanssa kalaan ja jokainen tuo sen 2-3 vapaa mukaan pikkuautoon. Kaverit tuo omat reppunsa, jotka just mahtuu paksiin ja osan tavaroista joutuu laittamaan jalka tilaan. Kunnollinen haavi vie loput peräkontin tilasta, unohtamatta paria laatikkoa olutta. Täyttä on silloin paksissa. Kolme haukivapaa osissa menee hattuhyllylle poikittain. Sinne hattuhyllylle tulee myös 3 pikku haavia 1.5m varrella yö kalastusta varten. Plus tietenkin lirkki vavat. Pari pidenpää vapaa menee tuohon keskelle jos ne on kaksiosasia, mutta ei todellakaan mitään yks osasia keppejä. Tuohon keskelle laitetaan pari 10 jalkasta hyrrä/haspeli vapaa. Kaks-osasina menevät kivasti Madza2 vaikka 4 isoa henkilöä on kyydissä.
Auta armeas jos pistäisin tuohon kaaokseen keskelle, jonkin 7 jalkasen suoran tikun, niin vähintään kärki olisi jonkun silmässä takapenkillä, tai oven välissä siitä tulisi hiukka lyhyempi.

Yks-osanen aihio on toki paras jos yksinään kalastelee, vailla kavereita.

Mahtavia kisoja nuo kalamaratonit. Auto täyteen ystäviä ja rompetta. 24 tuntia kalastusta ja mahdollisimman monta eri kalalajia. Koko ei ratkaise vaan lajimäärä. 10kg hauki on yksi pojo ja 500g hauki on myös samainen.
Tuossa kisassa vain lajimäärä ratkaisee.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Me on tavattu pärjätä yhdellä haavilla, turha kai niitä on jokaiselle veneeseen ottaa? Jos meitä on kolme veneessä niin otan itse taitettavan xl-patriotin haaviksi.

Mulla on itsellä keskimäärin 3-4 vapaa mukana. Mutta kuten sanottua tämähän on niitä henkilökohtaisia valintoja, en itse laita 2-osaisia vapoja oikeastaan ikään osiin vaan ovat kokonaisina kuljetuksessa ja säilytyksessäkin.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Eilen 2h veneellä heittelemässä virvelii eikä kalan kalaa.. vieläkös on liian aikaista hauki/ahven`?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Eilen 2h veneellä heittelemässä virvelii eikä kalan kalaa.. vieläkös on liian aikaista hauki/ahven`?
Sama homma itsellä järvellä. En kyllä viihtinyt soutaa kuin 50 metriä vastatuleen. Kai niitä haukia saisi syvemmältä kun tietäisi paikat ja kelaisi hitaasti. Rannan lähellä ei ainakaan ollut mitään merkkiä. Vesi on vielä kylmää ja kalat kankeita.

Tekisi mieli hommata joku jigihyrräsetti kevyeen jiggailuun. Toimisiko joku perus pikkuhyrrä jos vaan ostaisi jonkun kiinalaisen matalan puolan ja paremmat laakerit? Nuo viralliset bfs hyrrät on niin suolasen hintasia vaikka ostaisi käytettynäkin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Sama homma itsellä järvellä. En kyllä viihtinyt soutaa kuin 50 metriä vastatuleen. Kai niitä haukia saisi syvemmältä kun tietäisi paikat ja kelaisi hitaasti. Rannan lähellä ei ainakaan ollut mitään merkkiä. Vesi on vielä kylmää ja kalat kankeita.

Tekisi mieli hommata joku jigihyrräsetti kevyeen jiggailuun. Toimisiko joku perus pikkuhyrrä jos vaan ostaisi jonkun kiinalaisen matalan puolan ja paremmat laakerit? Nuo viralliset bfs hyrrät on niin suolasen hintasia vaikka ostaisi käytettynäkin.
Toimii. Mulla on abu garcian revo x momon bfs puolalla ja hedgehogin bfs laakereilla. Siima saa olla ohutta. Mulla on ollut 0.06 savagen finezze, ja nyt climaxin i-braid ul 0.04. 3g nupilla 1g Mikrojigit ja pikku vaaput saa hyvin kyytiä.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Kaakkois-suomen alueella en ole vielä saanut mitään vaikka haukia näkynyt rannassa. Oikeat kalamiehet ovat kyllä saaneet. Jäät lähtenyt jo aikoja sitten. Ilmat ollut aika brutaalit, soutuveneellä taistelua tuulen takia ja rannoilta en ole mitään saanut. 1-3h reissuja sellaset 5-6kpl. Pitäisi koittaa söisikö ihan aamusta tai illasta mutta noi aamuherätykset ei oikein ole onnistuneet.

Ollut veneen hankinta mielessä. Onko noissa kaikissa perämoottoreissa laturi akulle?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Jäillä vielä hiihdellään, mutta joella kävin perjantaina muutaman heiton paiskaamassa. Ei nypyn nyppyä ja kylmä tuuli. Noh, uusi siiman väri tuli todettua hyväksi. Odotellaan vielä muutama viikko niin päästään vesille oikein toden teolla. Halpahallin alelaarissa oli vaappuja alennuksessa niin joutui rasian täytteeksi muutaman ostamaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Rantakalastajan dilemmana kylmällä vedellä on se, että pitäisi pystyä heittämään kauas, mutta myös uittaa hitaasti. Ajattelin kokeilla isolla painolla dropshottaamista, mutta voiko dropshot-paino olla liian iso? Ts. kumpi dropshotissa on se pyytävä osuus, kelatessa uitto vai se staatinen vaihe?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Sehän vaihtelee. Yleensä heitän dropshottia kun puru on hiljaista niin silloin ne yleensä tulee siihen leijuntaan. Jos painoa kasvattaa pitää vavankin olla stydimpi ja ainakin itsellä se vie jo dropshot jne finesse metodeista ilon.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Voisi itekin kokeilla tuota dropshottausta. Olisiko suositella koukkuja ja painoja tuohon touhuun (1.5-14g ja 7-28g vavat löytyy)? Tapsisiimaksi varmaan käy 0.30mm fluorocarbon, jota käytän jo muutenkin?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Itse olen havainnut parhaaksi leikaroidun dropshot koukun, itselläni käytössä mustad no twist drop shot.

Hätätilassa sitten kamasan b983 sidottuna fluoroon.

Painoksi käy vaikka perus päärynä. "oikean" dropshot painon kiinnitys on toki nopeampi.

Vavaksi suosittelen tarkoitukseen tehtyä herkkä kärkistä dropshot vapaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Heips, tuli harrastettua kalastusta pienenä melko ahkeraan ja nyt vanhemmalla iällä tekisi mieli aloittaa nämä hommat uudestaan, kun kumminkin merta ja järviä on ympärillä reilusti. Mitään kalastusvälineitä ei ole enää tallessa, joten pitäisi hankkia sellaiset. Mitä kaikkea kannattaa nykyään omistaa, jotta hommassa olisi jotain iloa? Ei haittaa vaikka suorat linkit ihan verkkokauppoihinkaan. Abu Garcia ja Shimano olivat silloin kova juttu, mutta ei ole kyllä mitään hajua mikä on nykyään hyvää ja mikä huonoa? Avokelavirvelillä tuli silloin rannalta heiteltyä ja sama aikomus nytkin. Ainakin seuraavat artikkelit tulee itsellä mieleen ostoslistalle:

- Vapa + kela
- Siimaa
- Vieheitä, perukeita, yms. Mitkä ovat ne must-have-syötit? Millaisella setillä pärjää?
- Haavi
- Puukko, pihdit yms. perustyökaluja
- Muuta, mitä?

En ole määritellyt budjettia, mutta itselleni kyseessä olisi täysin harrastusmuotoinen laji, eli ei turhaa hifistelyä, mutta ei halvinta mahdollista skeidaa. Ns. sellaista tavaraa millä harrastus on kivaa. En karsasta myöskään käytettyjä hyväkuntoisia tuotteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Heips, tuli harrastettua kalastusta pienenä melko ahkeraan ja nyt vanhemmalla iällä tekisi mieli aloittaa nämä hommat uudestaan, kun kumminkin merta ja järviä on ympärillä reilusti. Mitään kalastusvälineitä ei ole enää tallessa, joten pitäisi hankkia sellaiset. Mitä kaikkea kannattaa nykyään omistaa, jotta hommassa olisi jotain iloa? Ei haittaa vaikka suorat linkit ihan verkkokauppoihinkaan. Abu Garcia ja Shimano olivat silloin kova juttu, mutta ei ole kyllä mitään hajua mikä on nykyään hyvää ja mikä huonoa? Avokelavirvelillä tuli silloin rannalta heiteltyä ja sama aikomus nytkin. Ainakin seuraavat artikkelit tulee itsellä mieleen ostoslistalle:

- Vapa + kela
- Siimaa
- Vieheitä, perukeita, yms. Mitkä ovat ne must-have-syötit? Millaisella setillä pärjää?
- Haavi
- Puukko, pihdit yms. perustyökaluja
- Muuta, mitä?

En ole määritellyt budjettia, mutta itselleni kyseessä olisi täysin harrastusmuotoinen laji, eli ei turhaa hifistelyä, mutta ei halvinta mahdollista skeidaa. Ns. sellaista tavaraa millä harrastus on kivaa. En karsasta myöskään käytettyjä hyväkuntoisia tuotteita.
Riippuu aika paljon siitä mitä kalastustyyliä haluaa harrastaa ja mitä kalalajeja pyytää. Esim jigikalastus onnistuu jotenkin ihan perusvälineillä, mutta on vaan niin paljon mukavempaa ja tehokkaampaa kun on jigivapa ja ohuet siimat käytössä. Kalastuksessa hyvin vaikea suositella yhtä settiä jolla pärjäisi. Sanoisin että joku 5-25 tai 7-27g nopeatoiminen suhd laadukas vapa on ehkä se monipuolisin. Kelat on nykypäivänä aika laadukkaista kaikki ja hoitavat asiansa kunhan ei niitä aivan halvimpia osta. Muutenkin vapa on kalastuksessa se pääasia. Täytyy kyllä sanoa että jos vertaan esim omaa penn battlea joka on joku 90€ kela shimanon stradiciin jonka ostin jollain 150€ saksasta (+200€ suomessa), niin on siinä käynnissä kyllä suht iso ero. Eihän sillä "käynnillä" merkitystä oikeastaan ole ja fiksumpaa tosiaan on ostaa vaikka pari halvempaa kalastusettiä eri kalalajeille/kalastustyyleille kuin ostaa yksi kalliimpi setti jolla koittaa tehdä kaiken. Tietenkin mitä parempi ja yleensä kalliimpi vapa, niin sitä monipuolisempi se on, mutta tässä sitten puhutaan todella kalliista vavoista tai itserakennetuista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
14
Mutta taas mahdollisuuksia on sitten paljon enemmän. Esimerkiksi Humminbirdin pilkkiluotaimen kehikkoon on tehty valmis upotus akulle. No täältähän siihen saa 7Ah:n lyijyakun ja hyvin nopeasti kävi ilmi että siitä ei riitä virtaa moneksi tunniksi. Joten lähdin selailemaan Aliexpressiä nähdäkseni että millaisen LiFePo akun saisi niillä samoilla mitoilla. Mutta yllätyksekseni siihen kokoon sai vain 7-9Ah:n (LiFePo) akun. Pistin sitten muutamalle valmistajalle kyselyä vetämään että onnistuisiko samoilla pohjamitoilla mutta suuremmalla korkeudella saada jotain parempaa. Yhden valmistajan kanssa viestiteltiin sitten asiasta enemmän ja lopputuloksena sain omilla custom-mitoilla tehdyn 20Ah:n akun vakioakun hintaan. Ei olisi onnistunut ihan helpolla täällä kotimaassa...
Ainiin @tsutsi. Enpä muistanutkaan kertoa miten tämän homman kävi. Tämä virushässäkkä sotki lähetykset aika tehokkaasti. Aliexpressin deadlinet tuli ja meni ja myyjä vain pahoitteli että lentoja on todella vähän suhteessa pakettien määriin joten lähetyksen kanssa on ongelmia. Tosin kyllä se paketti sieltä lopulta kotiin asti löysi. Mutta valmistajan päässä ei ollutkaan kaikki menny ihan putkeen. Nimittäin jostain mystisestä syystä akun mitat ei sittenkään olleet sitä mitä sovittiin ja akku ei mahtunut suoriltaa luotainkehikkoon. Mutta pikku teippivirityksellä homma korjaantui ja akku on nyt päässyt käyttöön. Ja vielä ei ole tullut tehtyä niin pitkää maratonkalastustareissua että akun olisi saanut tyhjäksi. Eli luvatut painosäästöt ja lisäkapasiteetit näyttäisi pitävän paikkansa.

Niin ja vielä on tullut käytyä säännöllisesti ismeettaamassakin kun tuota jäätä on paikoitellen jopa 75cm. Eli ei ihan vielä tänään ole pakko kiskoa venettä vesille :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Riippuu aika paljon siitä mitä kalastustyyliä haluaa harrastaa ja mitä kalalajeja pyytää. Esim jigikalastus onnistuu jotenkin ihan perusvälineillä, mutta on vaan niin paljon mukavempaa ja tehokkaampaa kun on jigivapa ja ohuet siimat käytössä. Kalastuksessa hyvin vaikea suositella yhtä settiä jolla pärjäisi. Sanoisin että joku 5-25 tai 7-27g nopeatoiminen suhd laadukas vapa on ehkä se monipuolisin. Kelat on nykypäivänä aika laadukkaista kaikki ja hoitavat asiansa kunhan ei niitä aivan halvimpia osta. Muutenkin vapa on kalastuksessa se pääasia. Täytyy kyllä sanoa että jos vertaan esim omaa penn battlea joka on joku 90€ kela shimanon stradiciin jonka ostin jollain 150€ saksasta (+200€ suomessa), niin on siinä käynnissä kyllä suht iso ero. Eihän sillä "käynnillä" merkitystä oikeastaan ole ja fiksumpaa tosiaan on ostaa vaikka pari halvempaa kalastusettiä eri kalalajeille/kalastustyyleille kuin ostaa yksi kalliimpi setti jolla koittaa tehdä kaiken. Tietenkin mitä parempi ja yleensä kalliimpi vapa, niin sitä monipuolisempi se on, mutta tässä sitten puhutaan todella kalliista vavoista tai itserakennetuista.
Ajattelinkin, ettei tämä niin helppoa ole... :D Itseä kiinnostaa kalastella lähinnä vieheillä ja lipoilla. Järvikalastusta tässä lienee eniten tarkoitus harrastaa ja tosiaan sellaisella mökkikalastajan vakavuudella, eli senkin takia haluaisin, että olisi yksi suhteellisen laadukas setti jolla pärjäisi. En mitään ihan hirveän jaloja kaloja odota, mutta syömäkelpoisia (joko sitten ihmisen tai kissan).

Eniten ehkä tällä hetkellä aiheuttaa harmaita hiuksia vavat, kun niitä on niin paljon erilaisia. Noita 7-27g vapoja näyttäisi esim tuolla läheisellä XXL:llä olevan paljon, mutta mistä tiedän mikä on laadukas? Hintalapusta?

Kelaksi katselin tällaista: Shimano Spirex FG 2500, Quickfire - STD - Avokelat | XXL meneekö ihan metsään?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 442
Viestejä
4 161 900
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom