Kalastus

Turhan pitkä pilkkireissu täältä etelärannikolta Tornioon, mutta lipun ostin silti niin osallistuu arvontoihin :)

20260128_131037.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko teillä kokemuksia eri merkkisistä käsikäyttöisistä kairoista? Nykyinen alumiininen 4" UR:n kilpamalli alkaa olla ja kulahtanut, toki toimiva vielä. Mietin, että ostaisin tilalle 5" Rapalan(=UR) tai Moran, mahtuisi paremmin tulemaan isommat ahvenet reiästä. Vanha 6" UR löytyy myös, mutta sen sijainnista en ole ihan varma, se voi olla kolmessa eri paikassa. :rolleyes: Uusi 5" Rapala olisi 100€ ja Mora 50€. Jatketaanko yli 30 kestäneellä UR-linjalla vai vaihdetaanko saman tehtaan toiseen merkkiin?

Toisaalta tekisi mieli hommata akkuporakoneeseen sopiva kaira, mutta sitten pitäisi päivittää tuo DeWalt DCD796N sellaiseen johon saa kunnollisen sivukahvan, ilman en rupea kairaamaan. Karkaa kustannukset vs käyttö. Ja on tavallista kairaa aika paljon kevyempi kuljettaa jäällä mukana, jos ahkio ei satu olemaan kyydissä.


 
Viimeksi muokattu:
Onko teillä kokemuksia eri merkkisistä käsikäyttöisistä kairoista? Nykyinen alumiininen 4" UR:n kilpamalli alkaa olla ja kulahtanut, toki toimiva vielä. Mietin, että ostaisin tilalle 5" Rapalan(=UR) tai Moran, mahtuisi paremmin tulemaan isommat ahvenet reiästä. Vanha 6" UR löytyy myös, mutta sen sijainnista en ole ihan varma, se voi olla kolmessa eri paikassa. :rolleyes: Uusi 5" Rapala olisi 100€ ja Mora 50€. Jatketaanko yli 30 kestäneellä UR-linjalla vai vaihdetaanko saman tehtaan toiseen merkkiin?

Toisaalta tekisi mieli hommata akkuporakoneeseen sopiva kaira, mutta sitten pitäisi päivittää tuo DeWalt DCD796N sellaiseen johon saa kunnollisen sivukahvan, ilman en rupea kairaamaan. Karkaa kustannukset vs käyttö. Ja on tavallista kairaa aika paljon kevyempi kuljettaa jäällä mukana, jos ahkio ei satu olemaan kyydissä.
Viimiset viisi talvea on Rapalan 6" UR kulkenut jäällä mukana, ja tästä pelkkiä hyviä kokemuksia.
Suhteellisen kevyt ja puree hyvin jäähän kuin jäähän, talvesta toiseen. :giggle:
 
Rapalalla ei oo enää vuosiin ollut mitään tekemistä UR-kairojen kanssa. Ne löytyvät nykyään Heinola -merkin alta.
 
Tein sitten taktisen vedon ja kaivoin jostakin DeWalttiin sivukahvan ja tilasin Moran 6" akkukonekairan. ~143€:n setti posteineen kun sattui olemaan 10% alennuskoodi Kärkkäiselle. Yritetään pitää peukalot tallessa.
 
Tein sitten taktisen vedon ja kaivoin jostakin DeWalttiin sivukahvan ja tilasin Moran 6" akkukonekairan. ~143€:n setti posteineen kun sattui olemaan 10% alennuskoodi Kärkkäiselle. Yritetään pitää peukalot tallessa.
Eikai niitä peukaloita mene kun muistaa vanhan pyörivien työkalujen kultaisen säännön: ei koskaan hanskat kädessä kosketa pyöriviin laitteisiin.
 
Rapalalla ei oo enää vuosiin ollut mitään tekemistä UR-kairojen kanssa. Ne löytyvät nykyään Heinola -merkin alta.
UR on ollut vuosikymmeniä Rapalan omistama brändi ja on edelleen. Kun puhutaan nykypäivänä UR-kairoista, ne ovat Rapalan tuotteita.
Uuno Rantasen kehittämä malli on toki Heinola-merkkisiä nykyisin, mutta ne eivät ole enää UR-kairoja vaan Heinola-kairoja.
 
UR on ollut vuosikymmeniä Rapalan omistama brändi ja on edelleen. Kun puhutaan nykypäivänä UR-kairoista, ne ovat Rapalan tuotteita.
Uuno Rantasen kehittämä malli on toki Heinola-merkkisiä nykyisin, mutta ne eivät ole enää UR-kairoja vaan Heinola-kairoja.
Juuri näin. Kun toiveissa oli sama laatu kuin 30 vuotta sitten, ei nykyisellä Rapalalla ole enää muuta yhteistä kuin väri ja nimi. Jos Haluaa saman laatuluokan kairan kuin 30 vuotta sitten, pitää ostaa Heinola.
 
Juuri näin. Kun toiveissa oli sama laatu kuin 30 vuotta sitten, ei nykyisellä Rapalalla ole enää muuta yhteistä kuin väri ja nimi. Jos Haluaa saman laatuluokan kairan kuin 30 vuotta sitten, pitää ostaa Heinola.

Juu varmasti näin, itse pilkin niin vähän ettei ole mitään todellista kokemusta mikä on laadukas kaira ja mikä ei. Tuo Heinola-mallin terä vaikuttaa vain epäkäytännölliseltä ja vaikeasti itse teroitettavalta. Varsin useassa kairamallissa olevat suorat erilliset teräpalat on pienellä harjoittelulla helppo teroittaa penkkihiomakoneessa.
 
Juu varmasti näin, itse pilkin niin vähän ettei ole mitään todellista kokemusta mikä on laadukas kaira ja mikä ei. Tuo Heinola-mallin terä vaikuttaa vain epäkäytännölliseltä ja vaikeasti itse teroitettavalta. Varsin useassa kairamallissa olevat suorat erilliset teräpalat on pienellä harjoittelulla helppo teroittaa penkkihiomakoneessa.
Jos ei käy vahinkoa tai pahoinpitele kairaa, Heinolan terä pitää teränsä hyvin useamman vuoden. Varsinkin jos kalastaa vähän. Jokijää taisi olla sellaista, että siinä on herkästi hiekkaa mukana, tylsyttää herkästi.
Itsellä on kaikki 6" kairat vanhalla terällä, ei irtopaloja. Ei ole tarvinnut taas 3 vuoteen teroittaa. Yhden uuden Rapalan kruunun irtopaloilla ajattelin ostaa vanhan punaisen terä tilalle, se punainen on liian raskas porakoneelle märkään jäähän.
 
Hiljaista oli merellä, kun kävin eilen pojan kanssa pilkkimässä. Vesi oli luokkaa -80cm, niin kalat eivät olleet ainakaan rantojen tuntumassa.

Pilkkikaiku olisi kiva. Pärjääkö tuolla Garmin Striker 4 plussalla vai laittaako vähän enemmän kiinni ja ostaa Garmin Echomap uhd2 5":sen / Humminbird Helix 5:sen?
 
Pilkkikaiku olisi kiva. Pärjääkö tuolla Garmin Striker 4 plussalla vai laittaako vähän enemmän kiinni ja ostaa Garmin Echomap uhd2 5":sen / Humminbird Helix 5:sen?

Pärjää. Ei pilkkikäytössä tuo mitään lisäarvoa. Se on oikeastaan ihan sama millainen 2d siellä on. Mitä kevyempi ja mitä mukavampi käyttöjärjestelmä itsellensä on sitä parempi.
 
Pilkkikaiku olisi kiva. Pärjääkö tuolla Garmin Striker 4 plussalla vai laittaako vähän enemmän kiinni ja ostaa Garmin Echomap uhd2 5":sen / Humminbird Helix 5:sen?
Hyvin pärjää. Eka kaiku mulla eikä muista ole kokemusta mutta eipä Garminista ole pahaa sanaa. Looginen UI ja onnistuu kinttaat kädessäkin käyttää. Kevyt, kompakti paketti.
 
Pilkkikaiku olisi kiva. Pärjääkö tuolla Garmin Striker 4 plussalla vai laittaako vähän enemmän kiinni ja ostaa Garmin Echomap uhd2 5":sen / Humminbird Helix 5:sen?
Garmin tai Lowrance omien mieltymysten mukaan, pieni kevyt ja edullinen pilkkimiseen. Jos siis laite pyhitetään vallan siihen.

Itselläni on 4" Hook2 osittain käytössä myös avovesiaikaan ja siinä siihen turhautuu. Kuitenkaan en vaihtaisi sitä pois vaan hankin kesäksi paremman ja talvet menen tuolla 2D.
 
Kartta ois kyllä kova sana kaiussa, että onko se sitten kuitenkin tuo vitonen. Vitonen on vain tosi pieni mihinkään muuhun kuin pilkille. Venettä ei tällä hetkellä ole, mutta on mahdollista, että ostan sen keväällä. Keulamoottori ja akku jäivät entisestä veneestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kartta ois kyllä kova sana kaiussa, että onko se sitten kuitenkin tuo vitonen. Vitonen on vain tosi pieni mihinkään muuhun kuin pilkille. Venettä ei tällä hetkellä ole, mutta on mahdollista, että ostan sen keväällä. Keulamoottori ja akku jäivät entisestä veneestä.
Karttaselaimen tms. kartat ovat käyrineen ihan käyttökelpoista. Itse ajatellut, että jos kaiussa on kartat, pitäisi sinne saada ladattua sitä käyttäjien tekemää aineistoa. Taitaa mennä taas pari tuumaa suuremmaksi, ennen kuin nämä ominaisuudet saadaan.

Mutta tosiaan omien mieltymysten mukaan.
 
Onko porukalla kokemusta noista puhelinkaiuista? Eli anturi veteen ja luurin näytöltä seurataan kuvaa. Deeper ja garmin brändeillä ainakin noita. Pilkkikäyttö juurikin
 
Onko porukalla kokemusta noista puhelinkaiuista? Eli anturi veteen ja luurin näytöltä seurataan kuvaa. Deeper ja garmin brändeillä ainakin noita. Pilkkikäyttö juurikin
Mulla oli muutama vuosi takaperin Deeper Chirp Plus käytössä yhden talven ja ihan näppärä pelihän se oli satunnaiseen pilkkimiseen, kyllä sillä ainakin oman pilkin syvyyden sai selville ja joskus saattoi jonkun kalankin nähdä. Luotaimen keila ei ainakaan paksun jään aikaan tuntunut olevan ihan yhtä leveä kuin noilla syvemmälle veteen laskettavilla luotaimilla, tietty tämä riippuu varmaan pikkireiän koostakin että miten leveällä keilalla pinnalla kelluva pallo pääsee kaiuttamaan. Puhelimen akku kului aika nopeasti tuota käyttäessä ja kylmä vielä edesauttaa sitä entisestään, joten varavirtalähde kannattaa olla mukana. Lisäksi puhelimen kiiltäväpintaisesta näytöstä meinasi olla varsinkin auringonpaisteessa hankala saada selvää verrattuna oikeisiin luotainnäyttöihin. Jos nyt olisin 2D-luotainta hommaamassa pilkkikäyttöön niin ostaisin kuitenkin Deeperin sijaan jonkun Garminin Striker -sarjalaisen, näitähän saa valmiina pilkkisetteinäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla kokemusta noista puhelinkaiuista? Eli anturi veteen ja luurin näytöltä seurataan kuvaa. Deeper ja garmin brändeillä ainakin noita. Pilkkikäyttö juurikin

Mulla on ollut deeper ja lowrance, tai lowrance varmaan jossain vieläkin.

Ostaisin oikeasti ennemmin jonkun halvan 4” kaiun, deeperin softa alkaa olla ihan käytettävä mutta se pallo maksaa enemmän kuin joku halpa 2d kaiku, ja sitten ei tarvi tyhjätä puhelimen akkua tuohon.
 
Onko kellään Hydra Skypoint keulamoottoria käytössä? Ois ensimmäisen keulakoneen osto edessä ja pallotelut Hydran ja Minn kotan välillä. Veneenä 4m aluminivene.

Hydrassa halpa hinta huokuttelis, mutta on kiinalainen. Minn kota taas ois made in USA ja arvostelujen perusteella kestäviä laitteita. Halvimmat Minn kotat pari sataa kalliimpia kun Hydra. Hydrassa näytöllinen kaukosäädin mikä tuntuu paremmalta ratkaisulta, en tiiä vaikuttaako käytännössä.

Vähän hirvittää ostaa ensikoneeksi kiinalainen Hydra kun kyllähän se tympii jos 2v takuuajan jälkeen poksahtaa kone.

Käytännössä Hydra + 100Ah litium akun sais pakettina samaan hintaan ku halvimman Minn kotan.
 
Onko kellään Hydra Skypoint keulamoottoria käytössä? Ois ensimmäisen keulakoneen osto edessä ja pallotelut Hydran ja Minn kotan välillä. Veneenä 4m aluminivene.

Hydrassa halpa hinta huokuttelis, mutta on kiinalainen. Minn kota taas ois made in USA ja arvostelujen perusteella kestäviä laitteita. Halvimmat Minn kotat pari sataa kalliimpia kun Hydra. Hydrassa näytöllinen kaukosäädin mikä tuntuu paremmalta ratkaisulta, en tiiä vaikuttaako käytännössä.

Vähän hirvittää ostaa ensikoneeksi kiinalainen Hydra kun kyllähän se tympii jos 2v takuuajan jälkeen poksahtaa kone.

Käytännössä Hydra + 100Ah litium akun sais pakettina samaan hintaan ku halvimman Minn kotan.

Samat kiinalaiset sisuskalut niissä on kaikissa sisällä ja sama 2v takuu taitaa siinä Minn Kotassakin olla.

Toisaalta jos noin paljon arveluttaa, niin parisataa on loppuviimein aika pirun pieni hinta jos laskee siltä kantilta, että se keulakone voi olla helposti kymmenen vuotta käytössä.
 
Useammalla kaverilla on hydra, tyytyväisiä ovat olleet. Veneen mukana tuli powerdrive 2, muuten olisi itselläkkin. Jos kakka osuu tuulettimeen niin hydralle saa kuitenkin heittämällä nopeimman takuukäsittelyn ja huollon suomessa.
 
Eilen tuli 6 pikkustta siikaa.
Hyvältä maistuivat kun pannulla paistoi kokonaisina.
Siitä hieno kala että ruodot pysyy hyvin kiinni rangassa niin mukava syödä kun jää pelkkä ruoto jäljelle. Turha tehdä pienistä fileitä.

WhatsApp Image 2026-04-01 at 11.50.43 (2).jpeg
 
nuusk1ksella on joku oma spesiaalipaikka kyllä näitten ahventen kans, mitä on ketjussa tullut vastaan parin viime vuoden aikana. Toistuu aina tämä kalojen todella tumma väri, mutta aivan järkyttävän kokoisia ovat!:thumbsup: Paikasta ei kyllä kannata hiiskua, jos tuommoisen on löytänyt. Oletettavasti joku pienempi vesistö. Tuonne jos joku "kaikki pataan" -vanha jäärä tai muuten vaan vähän hövelimpi kaveri eksyy, niin saattaa äkkiä nämä isot loppua kesken. Ei liity ahveniin, mutta itelläkin yks paikka hakusessa, josta on youtubessa pari pätkää, tarkoituksella varmasti hyvin tarkkaan rajatulla kuvakulmalla. Pieniä maamerkkejä kuitenkin nähtävissä. Tunnit, joita tuon paikan selvittämiseen oon käyttänyt ilmakuvien yms perusteella, lasketaan varmasti kymmenissä.
 
nuusk1ksella on joku oma spesiaalipaikka kyllä näitten ahventen kans, mitä on ketjussa tullut vastaan parin viime vuoden aikana. Toistuu aina tämä kalojen todella tumma väri, mutta aivan järkyttävän kokoisia ovat!:thumbsup: Paikasta ei kyllä kannata hiiskua, jos tuommoisen on löytänyt. Oletettavasti joku pienempi vesistö. Tuonne jos joku "kaikki pataan" -vanha jäärä tai muuten vaan vähän hövelimpi kaveri eksyy, niin saattaa äkkiä nämä isot loppua kesken. Ei liity ahveniin, mutta itelläkin yks paikka hakusessa, josta on youtubessa pari pätkää, tarkoituksella varmasti hyvin tarkkaan rajatulla kuvakulmalla. Pieniä maamerkkejä kuitenkin nähtävissä. Tunnit, joita tuon paikan selvittämiseen oon käyttänyt ilmakuvien yms perusteella, lasketaan varmasti kymmenissä.

Mulla on aika monta ”spesiaali paikkaa”, ei ole yhdestä paikasta kaikki tännekkään postatut ahvenet.
IMG_9042.jpeg

Mutta joo, puhumalla on pilattu monta kalapaikkaa. Varsinkin hauenkalastuksessa isoin uhkatekijä on ihan urheilukalastajat ,ei verkottajat tai koukuttajat.
 
Kauden eka perhokirre. Yks paikka, padottu virtavesi, jonne on kausilupa ja istari/karkulaiskalat pääsee leviämään todella laajalle alueelle ja hyviä perhonheittopaikkoja on todella vähän. Nappasi tuommoiseen hyvin luonnonmukaiseen ( :lol: ) chart-vihreään liitsiin osanssilla tungstenkuulalla, joita sidoin pari iltaa sitten.

1778175826834.png


1778175949912.png
 
Hieman kuhan uistelu kyllästyttää, joten täksi kaudeksi uusi avaus eli taimenen uistelu. Siirsin veneen Päijänteelle ja tässä on pyritty käymään jäitten lähdön jälkeen harjoittelemassa aina kun mahdollista. Investointejakin oli tehtävä kun ei nuo kuha/haukivaaput oikein sovellu punalihaiselle. Vapamääräkin tuli nostettua kahteentoista. Alkaahan siinä olla hallinnoimista.

Lähtötietämys on aika ohkainen ja saatavilla oleva informaatio on aika tiukassa tähän lajiin. Mutta kumma kyllä seitsämän taimenta tässä on saatu jo veneeseen mutta valitettavasti reilusti alamittaisia. Juuri kun olin mielestäni päässyt vähän kärryille värikoodista ja investoinut havaittuihin ottiväreihin, niin eikös pieni sää/valaistusolosuhteiden muutos pyöräyttänyt ottivärin aivan päälaelleen :hmm:

Toisaalta näin keväällä vaikuttaa olevan sinänsä helppoa kun ei tarvitse miettiä syvyyttä. Kaikki tulleet pinnasta. Takiloissa olen pitänyt varmuuden vuoksi 2-4 uistinta mutta mitään ei ole tullut 2-14m sektorilta.

Uusi vesistö aiheuttaa myös päänvaivaa kun plotterin käyrät ei todellakaan ole tarkkoja karikoiden/matalikkojen lähellä. Pari täysjarrutusta tullut tehtyä ja sitten keräillään 12 vavan siimasotkut kyytiin :x3: Näyttää myös kelit lämpenevän uhkaavasti, joten lieköhän kohta pintauistelun mahdollisuus historiaa. Tänään vesi oli vielä n.9 asteista.
 
Uusi vesistö aiheuttaa myös päänvaivaa kun plotterin käyrät ei todellakaan ole tarkkoja karikoiden/matalikkojen lähellä. Pari täysjarrutusta tullut tehtyä ja sitten keräillään 12 vavan siimasotkut kyytiin :x3:
Ei noihin käyriin ole kyllä luottamista. Vaikka on tutut vesistöt, niin tässä kun on ollut pari kautta vedet alhaalla, on kyllä kauhulla katsonut useampaakin kiveä, kun aiempina vuosina täysillä vetänyt siitä kohtaa yli. Ja kartat näyttää noissa kohden, että on reilusti vettä.
 
1780158928703.png


Siitä se taas lähtee. Ilmanpitävyystestiä nyt eka. Tarkoitus huomenna mennä yhelle järvelle, jossa on tänään kisattu SM-perhokalastus osakilpailut. Kallis lupa, 25€ / 5h, mut siellä on kirjolohien lisäksi isoja (50+cm) siikoja myös. Kuusamossa mökkijärvellä tuolla tuli aiempina kesinä kelluteltua lähes joka ilta, mut viime kesänä rakensin pienen finnfoam-kellutteisen kalastuslautan sähköperämoottorilla, niin jäi viime kautena tuolla mökkijärvellä ainakin kelluntarengas vähän paitsioon.

1780159354631.png


1780159382459.png


Kellutinta n. 20cm, kantena 6mm maatalousvaneri + puuilon kumimatto. On muuten aika lämpöinen tuommoisena aurinkoisena päivänä. Ei ole asiaa avojaloin:D. Finnfoamit torista, tuli ostettua puolivahingossa kahta eri paksuutta, nii pistin paksummat levynpalat tuonne reunoille. Järkeilin, että se vois teoriassa vähän parantaa reunallaseomis-kelluttavuutta.

1780164081235.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla Eumerin vehkeistä kokemusta/tietoa? Siellä olisi nyt Sensitive vapa ja Pro kela huokeessa hinnassa.

Jollain tietoa mitä materiaalia tuo vapa on? Missään ei lue(?). Samaten tuo kela... kestääkö?

Teinille virvelisetti hakusessa kun edellinen sählättiin järven pohjaan 🤦‍♂️ Edellinen oli Daiwan Regel kela ja Aird Pro vapa mutta ei nyt heti viitsi taas laittaa niin paljon rahaa kiinni kun ei tiedä mitä seuraavaksi käy...
 
Onko porukalla Eumerin vehkeistä kokemusta/tietoa? Siellä olisi nyt Sensitive vapa ja Pro kela huokeessa hinnassa.

Jollain tietoa mitä materiaalia tuo vapa on? Missään ei lue(?). Samaten tuo kela... kestääkö?

Teinille virvelisetti hakusessa kun edellinen sählättiin järven pohjaan 🤦‍♂️ Edellinen oli Daiwan Regel kela ja Aird Pro vapa mutta ei nyt heti viitsi taas laittaa niin paljon rahaa kiinni kun ei tiedä mitä seuraavaksi käy...

Kiinakakkaa omalla brändillä, enemmin tilaa sit kiinasta ite halvemmalla. Ei pysty suosittelemaan mitään tuotteita.
 
Onko porukalla Eumerin vehkeistä kokemusta/tietoa? Siellä olisi nyt Sensitive vapa ja Pro kela huokeessa hinnassa.

Jollain tietoa mitä materiaalia tuo vapa on? Missään ei lue(?). Samaten tuo kela... kestääkö?

Teinille virvelisetti hakusessa kun edellinen sählättiin järven pohjaan 🤦‍♂️ Edellinen oli Daiwan Regel kela ja Aird Pro vapa mutta ei nyt heti viitsi taas laittaa niin paljon rahaa kiinni kun ei tiedä mitä seuraavaksi käy...
Joku romuvapa, eivät edes kehtaa kertoa ettei ole hiilikuituaiho (30T tai 40T)..älä osta! Todennäköisesti joku old school lasikuitupötkö. Kato jos pakoputkikauppa/ruoto/kurre jne. löytyy joku omaan budjettiin edullinen hiilikuitiaiholla varustettu vapa.
 
Onko porukalla Eumerin vehkeistä kokemusta/tietoa? Siellä olisi nyt Sensitive vapa ja Pro kela huokeessa hinnassa.

Jollain tietoa mitä materiaalia tuo vapa on? Missään ei lue(?). Samaten tuo kela... kestääkö?

Teinille virvelisetti hakusessa kun edellinen sählättiin järven pohjaan 🤦‍♂️ Edellinen oli Daiwan Regel kela ja Aird Pro vapa mutta ei nyt heti viitsi taas laittaa niin paljon rahaa kiinni kun ei tiedä mitä seuraavaksi käy...
Happy Anglerissa taas kerran alennukset päällä, käy tsekkaa, löytyy varmasti joku pätevä vapa
 
Viikonloppuna kutsuu Ilomantsi ja Möhkö eli Möhkönkoski/Anninkoski/Lotinankoski. Olemme aktiivisesti käyneet siellä kavereiden kanssa, yleensä juhannuksen nurkilla, tekemässä vuosittaisen reissun 2013 - 2021 vain pari välivuotta pitäen. 2021 jälkeen on tullut taukoa kun majoituskohteena toiminut vuokramökki meni myyntiin eikä ole sen jälkeen tullut enää tarjolle vuokrauspalveluihin. Nyt majoitus on tällä reissulla Rajakartanon huoneistohotellissa eli virkistyskalastuksessa fokus painottuu enemmän kalastukseen kuin virkistykseen ja reissun kestokin on normaalista ke-su -pätkästä nyt tiukentunut pelkkään viikonlopun täsmäiskuun.

Möhkönkoski on kohteena hieno ja ainakin aikaisemmin sinne on aktiivisesti istutettu kirjolohta ja ilmeisesti nyt myös taimenta. Kalastuspaine ei ole kovin kova ja yleensä saa ihan rauhassa koluta paikkoja. Aikaisemmilla reissulla yleensä tullut seurue tai pari aina päivän mittaan vastaan. Möhkössä on myös se hyvä puoli että käytännössä kaikki koskialueet ja kalastuspaikat on kävelymatkan päässä eli jos majoittuu tuossa kosken lähellä niin kävellen pystyy päivän mittaan kiertämään koko kalastettavan alueen kummankin puolen rannat läpi rauhalliseen tahtiin vaikka jonkin verran tallustettavaa tuossa tulee.

Nyt on mielenkiintoista nähdä että miltä paikka näyttää vähän matalamman vedenkorkeuden ja virtaaman aikaan sillä joillakin aikaisemmilla reissulla virtaama on ollut melko vuolas. Nyt pitäisi olla selkeästi rauhallisempi tilanne.

Itse voin kyllä lämpimästi Möhköä suositella kohteena oli välineenä sitten perho tai virveli. Tämä ei ole maksettu mainos, ainoastaan halu nostaa esiin vähän piilossa olevaa helmeä :D Kohteen suurin ongelma ehkä vähän syrjäinen sijainti ja erittäin vireät paikalliset ilmavoimat.

MÖHKÖNKOSKIEN VIRKISTYSKALASTUSALUE

Google Maps - Möhkö
 
Harjusreissua ruotsiin. Menomatkalla arvuuttelin ääneen, että jaaha, saapa nähä, että minkä kokoinen se on kalastuskauden -26 ensimmäinen harjus. Jääkö alle 45cm, vai meneekö heti puoli metriä rikki. Tänään aamupäivällä saapuminen viime kesänä tutuksi tulleelle montulle, ja toisella heitolla mustaan kuulanymfiin 51cm kala. Päiväkiintiö täyteen seuraavan 20 minuutin aikana. C&R:ää sitten loppupäivä, vaikkakin saman kokoisia kaloja ei enää tuolta alueelta löytynytkään. Viime vuoden tapaan muut koski-alueet todella hiljaisia vielä tähän aikaan vuodesta, vaikka luulen, että oli hyvän kokoinen taimen, joka kävi kopauttaan liitsiä tuossa illalla yhellä kosken niskalla parin-kolmen potkun verran. Huomenna käydä uudestaan katsomassa, josko se ois pajatso taas latautunut:D

1781381953948.png


1781382029465.png


1781382111201.png


1781382221699.png


1781382280880.png


1781382342989.png



1781382428478.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 556
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom