Kalastus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Hug Eboner, 17.10.2016.

1. Spadge

Spadge

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Shimano Stradic Cl4+ FB - Ruoto.fi verkkokauppa
    Shimano stradic on takuuvarma valinta, hinta kyllä ihan erilainen, mutta et varmasti pety.
    Itse pähkäilin saman valinnan kanssa ja päädyin stradicin 2500 kokoon, keveyden puolesta hoitaa tonniluokan neppailut ja pykälää raskaammat hommat, eli ok kompromissi.

makke tykkää tästä.
  2. Makemich

Makemich

Rekisteröitynyt:
    31.01.2017
    Daiwan LT keloista löytyy keveitä keloja myös kevyemmässä hintaluokassa, esim Regal LT 2000 190g ja 79€. Rinnakkaismalleja löytyy sitten molempiin suuntiin...

Daiwa Regal LT 2000D avokela | Motonet Oy

makke tykkää tästä.
  3. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Mulla on pari noita ceymar kymppejä, loistavia kamppeita hintaisekseen.

makke tykkää tästä.
  4. Tctic

Tctic

Rekisteröitynyt:
    22.11.2018
    Minulla on se, että olen aina heittänyt oikealta ja kelasin aikaisemmin myös oikealla kädellä. Nyt siis heitän oikealta ja kelaan vasemmalta. Pitäisi jaksaa opetella vasemmalta heittäminen joskus.

Tuota Shimanon Stradicia suosittelen minäkin, omani on tosin 1000 luokkaa, aivan loistava kela on. Hyrränä on sitten 201K Curado.

Spadge tykkää tästä.
  5. finWeazel

finWeazel Make ATK Great Again

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Kirjolohen pohjaongintaa. Istutuskalaa tällä kertaa. Ei tunnu tulevan muuta kuin kokemusta ja raitista ilmaa. Mutta mieli lepää ja maisemat ja luonto on ihan jees.

FD6F0205-C539-4462-BAC7-5DC5EF2D6A97.jpeg
    C833F2DB-4F6D-432D-8AFC-47DC1A29799F.jpeg

6. Tctic

Tctic

Rekisteröitynyt:
    22.11.2018
    Venehomma meni omalta osaltani maaliin. Pihaan tuli perjantaina pari vuotta vanha 495cx Faster, eiköhän tuo vältä minun kalastuksiin. Nyt aamulla laitoin tilaukseen motorguiden xi3 keulamoottorin tarvikesarjalla, keulamoottoriteline ja akkukaapelit olivat onneksi valmiina kiinni veneessä.

Onko vinkkejä meritaimenvavaksi ja kelaksi? 9 jalan SG custom coastal ja 2500 kokoluokan shimano stradic vai löytyykö parempaa järkevässä hintaluokassa?

kaveri tykkää tästä.
  7. Spadge

Spadge

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos venevalinta meni maaliin, niin kyllä tuolla setillä meritaimenhommatkin menee hyvin pitkälle kalkkiviivoille :)
    Itsellä tuo keppi ollut käytössä, kaikinpuolin loistovalinta!

8. finWeazel

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Mulla on stradic 2500 koossa kevyempään kalastukseen ja ci4+ 4000 koossa vähän järeämpään menoon. Löytyy myös kasa erilaisia hyrräkeloja todella järeistä keveämpiin ja jotain avokela ul vermeitä.

ci4+ on paras avokela mitä olen päässyt käyttämään. Todella kevyt ja pienikokoinen suorituskykyyn nähden. Jos olisin yhtä yleiskelaa ostamassa, jonka pitäisi vähän isommallekin sattumakalalle toimia niin ostaisin ci4+:an 4000 koossa

Spadge tykkää tästä.
  9. Erkkimerkki

Erkkimerkki

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Stradic ci4+ kelasta on olemassa myös koko 3000 jota pidän parhaana kokoluokkana taimen hommiin.
    Mulla olisi ylimääräisenä yksi noin 10h kalastettu 3000 Stella, mutta moni ei niin paljoa halua panostaa.

10. finWeazel

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Kävin yrittään merisyönnökseltä palaavaa kirjolohta. Hyvin oli puronsuu auki mereen ja kalalla tilaa palata jokeen. Minä ja muut heiteltiin pääasiassa tyhjää. Mulle yks tärppi lohenmätisyötillä. Joku random jantteri sai vaaksanmittaisen kirjonpoikasen.

Kävin kyllä tiukasti pakkia läpi, ei toiminut lipat, pellit tai lohenmäti. Syytän pallopäitä(hylkeitä) heikosta menestyksestä. Nilkit olivat päättäneet uida syvälle puroon syömään ja säikyttelivät sekä kalastajia että kaloja. Tuubivideossa puronsuuta, hieno ränni mihin nousuvesi painoi vettä sisään aika ahkeraan. Lähinnä tuo puronsuu näyttää oikealta joelta kiitos vuoroveden. Oli aamusta vuorovesi tapissaan, melkein 2m yli normaalitason.

Viimeksi muokattu: 25.12.2019
    Marder tykkää tästä.
  11. Hug Eboner

Hug Eboner

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ärsyttäähän se vaihtaa kättä heiton jälkeen. Ei kyllä ole ikinä edes käynyt mielessä kelata oikealla kädellä. :confused:

12. Makemich

Makemich

Rekisteröitynyt:
    31.01.2017
    Miksi ihmeessä sitä pitäisi vaihtaa? Minulla vapa on ikäänkuin tyhmän vasemman käden tyhmä jatke jolla liike on joko hyvin yksinkertainen(heitto, vastaisku) tai sitä ei ole(pidetään siiman suuntaisena), mutta kaiken finessen hoitaa oikea käsi näin oikeakätisenä. Eli vasemmalta puolelta heittäen mitään "käsiä" ei tarvitse vaihdella. Näin ainakin lähipiirissä 70-80-luvulta lähtien ihan kaikki tekivät poislukien setäni jolla vasurina oli vasemmalta veivattava 5000 dööri ja heitti myös oikealta.

Jos vasemmalta puolelta kelaaminen ja oikelta puolelta heittäminen tuntuu hyvältä niin sillä sitten luonnollisesti, turha sitä alkaa sen enempää ihmettelemään. Jossain Pike Fight-jaksossa yksi kilpailijoista selitti että tämä osittainen muutos tuli jerkkikalastuksen yhteydessä eli huomattiin että se tarvittava liike on helpompi tehdä oikealla kädellä, tiedä sitten, onneksi nykyään vehkeitä löytyy molempikätisinä yllin kyllin. En ole myöskään koskaan heittänyt näitä kumisaappaan kokoisia haukikumeja, eli loppuuko jossain vaiheessa vasemmasta kädestä ruuti niiden kanssa...

13. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Minä heitän niitä kumisaappaan kokoisia kumejakin vasen käsi ylempänä, ihan kuin lätkämailaa pidellessä, oikea kätisenä siis vasemmalta. Oikea käsi on heitossa vavan butilla ja kun vapa siirtyy kyynärvarren alle, siirtyy oikea käsi kelaamaan. Tarvittaessa esim ahtaassa paikassa heitän oikealta puolelta. Tuota molempikätisyyden ja vasemmalta kelaamisen paremmuutta on väännetty vuosia palstoilla. Itsehän olen sitä mieltä että kyllä se luontevin tekniikka hioutuu jokaiselle ajansaatossa. Jos se sisältää vaihdon heitoon jälkeen niin sitten se on niin. Ihmisiä ja ergonomioita on monenlaisia.

14. Hug Eboner

Hug Eboner

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No joo en kyllä ymmärrä miten tuosta kiistelyn saa aikaan. Tietenkin jos osaisi kelata kummaltakin puolelta, niin saisi ostettua helpommin hyrräkeloja alennuksella.

15. Tctic

Tctic

Rekisteröitynyt:
    22.11.2018
    Onko kenelläkään kokemuksista Garminin live kaikuluotaimista? YouTuben videoiden perusteella ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta meneekö kalastaminen sitten enemmän videopelin puolelle ja ainakin vielä hinnat ovat hirveitä.

16. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Garminista ei, lowrancen livestä on. Ja onhan se koukuttavaa puuhaa, tuo tosiaan täysin uuden vinkkelin vedeenalaiseen maailmaan.

Parilla frendillä on garmin ja hyvää palautettahan niistä on, itse en ole luonnossa nähnyt niin en sano mitään.

17. Tctic

Tctic

Rekisteröitynyt:
    22.11.2018
    Hyvin samankaltaisia näkyvät olevan nuo kaikki livet ominaisuuksiltaan. Yleistyisivät nyt edes vähän ja hinnoista lähtisi uutuuslisä pois, niin voisi laittaa hankintaan. Jotenkin ei vain nappaa 1500€:n kaiku + 1500€:n anturi.

18. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    No nyt on vasta ekat livet olleet kauden, eiköhän tuossa käy kuten viiston kanssa että muutaman vuoden päästä saa jo jonkinlaista kolmasosan hinnalla.

19. Makemich

Makemich

Rekisteröitynyt:
    31.01.2017
    Eikö Garmin ole ikäänkuin jo seuraavaa sukupolvea ja siten luokkaa kehittyneempi? Onhan nuo hienoja pelejä, en taida vaan moiseen jatkuvaan anturin kääntelyyn ryhtyä ihan heti, sen sijaan omaan käyttöön Humminbirdin Mega360 voisi olla näppärä, maksaa tietysti vielä enemmän...

20. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Miks sitä anturia tarvii käännellä? Heitto hommassa se on heittosuuntaan ja vertsussa semoten kalastettavan kyljen suuntaan?

21. Makemich

Makemich

Rekisteröitynyt:
    31.01.2017
    Ei kai sitä kukaan kääntelemään pakota, olen nähnyt aiheesta lähinnä Laaksosen Sakun videoita jossa sillä anturitelineessä se kahva jota kääntelemällä hakee oikean heittosektorin josta fisu löytyy ja sitten vaan oikealle etäisyydelle haukikumia perään (tai siis päälle). Jotain toista vastaavaa telinettä myös kehuttu kun siitä näkee heti anturin suuntauksen, joten kait niitä muutkin kääntelee ja etsii mistä sektorista kalat löytyy?! Mutta ei siis minkäänlaista omaa kokemusta....

22. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Täsmä kalastushan ei ole ainut vaihtoehto, mulle menee ainakin liian tylsäksi. Livellä näkee hienosti myös seurimot.

23. finWeazel

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Ahvenen kilpakalastusta. 6 tiimiä ja alueena eurooppa. Ihan loistosarja ja viihdettä tylsään hetkeen. Samalta kanavalta löytyy myös hauen kilpakalastusta.

Shadowhunter tykkää tästä.
  24. RouVix

RouVix

Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Jotain hyvää lauhassakin talvessa, siikaongelle pääsee hyvissä ajoin.

Siika_2020.jpg

Trotor, Shadowhunter, uffee ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  25. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Siika on loistava syötti :cool:
    Melko liukasta keliä on ollut.

MasaA, luppis, Ogram ja 10 muuta tykkäävät tästä.
  26. Ogram

Ogram

Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Siinä on tarkkaan mitotettu sopivan kokoinen kaira matkaan...

27. Tctic

Tctic

Rekisteröitynyt:
    22.11.2018
    Ennemmin minä siian söisin itse kuin käyttäisin syöttinä hauelle, mutta komea on kyllä hauen suu.

RouVix tykkää tästä.
  28. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    8" on aika vakio koko. Paksummilla jäillä sitten 10"

29. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    joku tykkää tästä.
  30. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Kaikki ne on tullut. Toissa talvena soviteltiin 20min +14kg kalaa avantoon kun jäätä oli sen 70cm :D

Spadge tykkää tästä.
  31. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    No jos se mörkö vielä meni hengissä avantoon niin hyvä. Söytäväksi varmaan alle 3-kiloiset parhaita.

32. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Mulle hauenkalastus ei ole ruuan hakemista, kaikki joiden kunto sallii menee takaisin.

Yhtään +10kg kalaa ei ole tarvinut ottaa eräksi. (kop, kop)

33. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    No hyvä, monet ne saadut hauet heittää lähimetsään kun on mukamas pahan makuista kalaa, eli ei osata kalaa käsitellä esim. ruodottamaksi fileiksi.Sitä en ymmärrä ensinkään. Sinäkin vissiin osaat saamasi ottikalat laittaa ihan ruoaksi asti, ei kai niitä pelkästään huvikseen tartte kiusata?

Kun suomessa vesivoimalla pilattu vaelluskalojen reitit eikä patojen purkaminen tunnu onnistuvan millään (ihan marginaalinen energiahyöyty). Jos pitäis valita, niin vesivoimalle ja kivihiilen polttamiselle täysi stoppi, ydinjätteet vaan johonkin luolaan missä ne säilyy 10 000 vuotta. Siihen mennessä ihmiskunta on jo planeeten tuhonnut, eli win-win. Jollekin tällaiselle nostan hattua!

Karjalan kätköistä löytyy pian kalapaikka yllättävällä vetonaulalla – Yrittäjä: ”Pitää uskaltaa myydä sitä, mitä meillä on luonnostaan”

Viimeksi muokattu: 08.01.2020
  34. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Osaan toki valmistaa kalaa ruuaksi. Lähtökohtaisesti en yleensä ole hakemassa ruokaa, kalastan koska pidän kalastamisesta.

Tuota linkkaamaasi juttua, tai sen onnistumista kohtaan olen skeptinen. Isompien haukien siirtäminen ei ole onnistunut häävisti briteissä, eikä se onnistunut vastaavalla idealla ruotsissakaan.

35. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    Moi, itse kalastan sillä ajatuksella että saalis päätyy paistinpannun kautta parempiin suihin. Tuo Kauppalehden artikkeli on toki optimistinen, mutta jos sinne Karjalaan joku hassu turisti eksyy haukien perässä, niin minusta hyvä juttu!

36. Shadowhunter

Shadowhunter

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse on tunnustettava, etten osaa valmistaa Hauesta ruokaa. En sinällä ole liioin kokeillu, satunnaisia savustus yrityksiä lukuun ottamatta.
    Varmaan ihan syötävää siitä tulisi, jos ruodottomaksi fileeraa ja kananmunan/jauhojen kautta rasvakeittimeen kypsymään. Tai mistä sen tiedän kun en ole kokeillut.
    Kiva kalastettava laji, mutta saa jatkaa eloaan muidenkin iloksi. Jokin siinä Hauen tuoksussa ei miellytä. Sama on myös Kiiskessä.

Toista oli kaverin edesmennyt ukko. Ei kelvannut niin kirjo kuin lohikaan. Jopa nykyään tuhansien eurojen arvoisesta meritaimenesta ei palanenkaan kelvannut.
    Ensimmäinen kysymys oli aina tuliko yhtään Haukea. Kirjopilkiltä kun palasimme saaliin kanssa, ensimmäinen kommentti oli aina ei Haukea vai.
    Kaveri kiusasi usein ukkoaan sanomalla saatiin Hauki, mutta laskettiin takas. Torpassa oli hiljaista seuraavat päivät. Aikaa tästä on jo kohta 30v. Silloin arvostettiin saalista ruokana ei C/R hupina.

ollyz tykkää tästä.
  37. finWeazel

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Mun suosikkiruoka hauesta on ensin vetää hauki ruodottomaksi. Sen jälkeen ison ranskalaisen kokoisia siivuja ja tekee niistä brittityyliset fish&chipsit. Todella hyvää. imho. hauki on paras fish&chips kala. Jos haluaa niin haukisuikaleet voi marinoida. Maku tarttuu niihin todella mukavasti. Jotenkin tuntuu, että lämpimästä vedestä pyydetyt hauet ei ole samaa kaliiberia ruokakalana kuin kylmästä vedestä hiekkapohjalta nostetut. Mä oon tykännyt about 2kg pulikoista ottaa ruokakalat. Sopivan kokoinen, että helppo käsitellä ja vielä sen verran pieni ettei pamputtaminen tunnu pahalta.

Vaikka tuolla ohjeella ruodottomaksi

ollyz tykkää tästä.
  38. Maso

Maso

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kylmän veden aikaan hauki on todella mainion makuinen, etenkin ne 2-3kg kokoluokan. Keskikesällä lasken mielellään takaisin...

39. ropalis

ropalis

Rekisteröitynyt:
    07.10.2017
    Hauesta saa hyviä kalapullia, vaatii vaan että omistaa lihamyllyn, pariin otteeseen kun pyöräyttää kalasiivut tuosta läpi ja nakkaa sekaan hiukan pekonia ja korppujauhoja niin ruoka on paistoa vaille valmis :tup:

Tuo keino soveltuu myös erittäin hyvin verkkokalastuksen sivutuotteena tulevien lahnanläpyköiden hyödyntämiseen, ei pienet ruodotkaan haittaa mitä tuollaisessa lahnassa yleensä on niin pirusti.

40. Maso

Maso

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kerran tuli kokeiltua sellaista että savustettua lahnaa (lähtee helposti ruodot irti) laitoin pienten nyljettyjen ahvenien kanssa lihamyllyyn, pari kertaa lävitse ja sitten siitä pulliksi. Oli hemmetin hyviä.

41. RouVix

RouVix

Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Kyllä ne haukipullat tehosekottimellakin satunnaisesti tekee.

Mutta ei kai kukaan isoa haukea ruuaksi kalasta? Pienemmät on kyllä todella hyviä, mutta jännästi hauki maistuu paremmalta kun antaa fileiden olla pari päivää kylmässä. Tuore kala ei ole yhtä hyvää.

Toisin kuin nuo pari siikaa joita tuli tänään lisää. Vastakalastetusta siiasta ei paljon kala parane :cool:

42. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    Vielä tähän haukikeskusteluun ihan hyvä pointti:

"Yleensähän tuo hauki kammo tulee kun on joutunut kakarana syömään rantakiven päällä kirveellä ja moralla perattua haukea mistä on tehty kalakeittoa. Siinä yhdistyy kaikki olellinen ruodot, suomut, nahka ja paha maku. [​IMG]"

Lähde oli Hauki, herrojen herkku - Masinistit.com

43. Corex

Corex

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Haukipullat on kyllä hyviä...Ja kysyntää riittää jos sattuu ylimääräisiä tulemaan :)

Pilkkikausi on täällä etelämmässä vieläkin avaamatta. Pelastautumispuvuilla jotkut ovat menneet natiseville pikkujärvien jäille, itse vaihtelin juuri siimoja ja rasvailin keloja pilkkikuumeen kourissa. Ja mitä sääennustetta katsoo, niin varmaan menee helmikuun puolelle ennen kuin kunnon jäitä tulee isommille selille. Naurettavaa sinänsä kun viime vuonna kausi avattiin jo joulukuun alussa. Keskimäärin ennen vuoden vaihdetta on päässyt isommillekin järville. :rage::rage::rage:

44. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Seuraan aktiivisesti aika monen maalaisia kalastuspalstoja ja ryhmiä, kotimaiset on ainoita joissa joutuu sietämään resepti ja ruoka keskustelua :p

45. Erkkimerkki

Erkkimerkki

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Onko muita Tukholman messuille lähtijöitä?

46. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    Eiköhän kalastuksen tarkoitus ole ainakin joskus ollut hankkia särvintä pettuleivän jatkeeksi, nykyään harvempi hengen pitimiksi varmaan kalastaa mutta laadukasta kotimaista materiaalia on hyvä kohdella arvoon kuuluvasti.

Jos resepti- ja ruoka-aiheet ei nappaa niin ne voinee jättää lukematta. Minusta hyvät kalankäsittely- ja kokkausvinkit on oikein validia tavaraa, enemmänkin kuin elvistely jonkyn hyrräkelan taikka luotaimen spekseillä.

Maso ja living_death tykkäävät tästä.
  47. finWeazel

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Jatketaan safkauslinjalla. Viimeksi suomessa kalastaessa tuli karvan alle kiloista säynettä sivuosumana. Yksi niistä meni grilliin ja yksi suolakalaksi. Säyne on todella hyvänmakuista. Tosin oli vielä nuo karvan alle kiloiset turhan pieniä tai siis ruotoisia. Isompi olis parempi. Grillausta varten kannattaa jättää nahka paikoilleen niin ei mene sähläämiseksi.

48. ollyz

ollyz

Rekisteröitynyt:
    06.12.2019
    Kesällä oli Kallaveellä katiska puolillaan sorvaa. Niille sitten (osalle) asianmukainen käsittely, loput järveen, ja marinadissa 4 tuntia ja grilliin. Maistui ihan mudalta, koira suostui osan syömään. Ei siis pääse kehumaan, oli kyllä helvetin pahaa!

49. nuusk1s

nuusk1s

Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Säyne on mukava kala pyytää, keväällä tuli päivässä yli 100kpl parhaina reissuina.
    Feeder onginnassa mukava vastus, ja ahven luokan jigikamoilla tärpit on mahtavia.

finWeazel, Spadge, joku ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  50. finWeazel

Rekisteröitynyt:
    15.12.2019
    Jos olisin suomen diktaattori niin näitä juttuja lähtisin muuttamaan, että saadaa kalakannat paremmin käytettyä. Olis hieno asia tehdä suomesta kalamiehen paratiisi ja rakentaa hyvä ja kannattava turistibisnes sen ympärille

Verkoille täyskielto tai ainakin hyvin rajattu aika ja alueet missä niitä saa käyttää

Hauelle, kuhalle, ahvenelle, siialle,... maksimikoko minkä saa ottaa. Isot aina c&r

Kalan haaskauskielto, jos heittelet kaloja rannalle/puihin roikkumaan niin iso sakko perään, jos jäät kiinni. Poikkeuksena tähän hallitut kunnostustoimenpiteet, jos nostetaan vaikka pikkukalaa tarkoituksella pois vesistöstä

Kutualueiden kunnostusta ja tärkeimmille kutuaelueille kudun ajaksi pyyntikielto. Fiksuissa paikoissahan näin varmaan jo toimitaankin

Väkäsettömät koukut pakolliseksi

Lohikalojen ammattikalastus? Onko niitä mitään järkeä vaivalla pyytää merestä, kun pyynti voitaisiin hoitaa hallitusti jokisuulla ja kontrolloida tilanteen mukaan paljonko kalaa tulee kauppoihin. Samalla saataisiin jokikohtaisesti kontrolloitua nousukalan määrää.

Vesivoiman purkamista/oikeasti toimivia kalaportaita/valepurojen rakentamista kutualueiksi?

jne jne.

Ihan viimeisenä asiana on se, että jos joku finweazel pamputtaa kourallisen haukia/ahvenia/säyneitä/... vuodessa ja syö ne. Toi muutama ruokakala vuodessa on ihan pisara meressä, jos ne ruokakalat otetaan järkevästi. Mä ainakin tykkään syödä kalat tuoreeltaan, sen mitä keralla syö ottaa mukaan. Omaa tai naapurien pakastetta ei täytetä ja isot aina c&r.