Kahvihifistely

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Joo jos mahdollisimman tuoretta haluaa, niin sitten paahtimoista suoraan, jos löytyy verkkokauppa. Jos vaihtoehtona on puoli vuotta vanha k-kaupan Paulig, tai vähän tuoreempi parempi kahvi, niin sitten vaikka sieltä Cremasta, mutta tosiaan paahtimoista kannattaa ostaa. Tuoretuotehan se kahvi on.
Toki asian vaikuttaa se, miten hapettomasti pavut on paahtimolla pakattu. Väitetään, että yksisuuntaisella venttiilillä varustettuun suojakaasulla täytettyyn pussiin pakatut pavut säilyvät lähes tuoreina jopa vuoden. Jotkut ovat kuitenkin kiivaasti sitä mieltä, että kaasuun pakatut pavut pilaantuvat alta aikayksikön heti kun pussin avaa, sen kaasun vaikutuksesta siis. Tuohon en oikein usko (koska oma kokemus ei tätä teoriaa tue), sensijaan pyrin kyllä käyttämään kaikki pavut parin viikon sisällä pussin avaamisesta.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Triplan pohjakerroksessa on etiopialainen rafla, joka myy myös papuja Ei mitään käsitystä, mitä tuli ostettua, mutta laitetaan testiin aamulla.
Addis on raflan nimi ja putiikin tarra pussin kyljessä. Paahtoaste tuntuisi olevan kolmosen tienoilla. Ihan maistuvat sumpit tuli AeroPressillä ja tilkka maitoa, kuten tapoihin kuuluu. Paahdettu 9.9., joten aika tuore erä. En mä osaa noita aromeja nimetä, jätän sen homman asiantuntijoille. Sekin pitäisi tehdä ennen maidon lisäämistä, mutta kun en juo mustana.

Saatan hakea toistekin. Varmaan varttikilon pussi, normihinta kympin. Nyt sai pari euroa alennusta. Normihinta pikkupaahtimokahvista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Kun kerran hifistellään, niin päätin koittaa modata myllyäni hiukan paremmaksi.
Eurekan 65e -mallin kammioon mahtuu 75mm mallin terät pitimineen. Joten semmoiset tilasin.
Saas nähdä. Mitään taloudellista jarkea hommassa tosin ei ole.

Mitä noihin pienpaahtimoiden sekoituksiin tulee nin ne ovat kiinnostavia, mutta/ja voi sanoa että aika harva kahvi ei ole sekoitusta. Itse teen sekitusekoituksen itse. Eli laitan myllyyn sekä Indian Monsoon malabaria, ja sitten italialaista sekoitusta, esim. nyt Passalaquan Mexicoa.

eurekat.jpg
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Jotain vaihtelua piti saada ja mukaan tarttui lähikaupasta Lavazza Rossaa papuina......mitähän lieneee ?
Jotain muuta Lavazzaa on tullut joskus ostettua, mutta ei tätä. Hifistely tosin tästäkin on kaukana.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
414
Onko tietoa, mistä voisi johtua, kun mutteripannulla (teräksinen) valmistetussa kahvissa on ollut välillä vähän kärähtänyt sivumaku? Voisiko johtua siitä, että olen aika usein konepessyt tuota pannua ja siinä pitäisi olla se kahvin tuoma rasvapinta? Ollaan viimeaikoina juotu Unison Coffeen Pilikkopimmeetä, joka on herkullinen kahvi, nyt tosin kahvinkeittimellä valmistettuna, mikä toimii kyllä erittäin hyvin. Varsinkin kun laittaa kahvinkeittimen valumaan "tujummalla" uutoksella.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Jotain vaihtelua piti saada ja mukaan tarttui lähikaupasta Lavazza Rossaa papuina......mitähän lieneee ?
Jotain muuta Lavazzaa on tullut joskus ostettua, mutta ei tätä. Hifistely tosin tästäkin on kaukana.
Juu, robustaa ja arbicaa, mutta lopputulemaan vaikuttaa tietysti moni asia, ja itse katsoisin sitä päivämäärää.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Onko tietoa, mistä voisi johtua, kun mutteripannulla (teräksinen) valmistetussa kahvissa on ollut välillä vähän kärähtänyt sivumaku? Voisiko johtua siitä, että olen aika usein konepessyt tuota pannua ja siinä pitäisi olla se kahvin tuoma rasvapinta? Ollaan viimeaikoina juotu Unison Coffeen Pilikkopimmeetä, joka on herkullinen kahvi, nyt tosin kahvinkeittimellä valmistettuna, mikä toimii kyllä erittäin hyvin. Varsinkin kun laittaa kahvinkeittimen valumaan "tujummalla" uutoksella.
Miten valmistaa mokkapanulla ilman tuota, se on taiteenlaji jossa jotkut panostavat pakastettuu yläosaan, toiset erikseen jo keitettyyn veteen alaosassa jne, mutta itse tyydyn pikavippailuun. Eli kaadan aina nopeasti mukiin sen mitä on ylös noussut, jottei se käki siellä kiehumassa yhtään kauempaa kuin on pakko. -ja lisäksi se on tunnettu fakta että mitä suurempi mokkapannu, sitä varmemmin pahaa kahvia monelle, eli mitä pienempi pannu, sitä todennäköisemmin saa ok litkua.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Juu, robustaa ja arbicaa, mutta lopputulemaan vaikuttaa tietysti moni asia, ja itse katsoisin sitä päivämäärää.
Onko näiden bulkkikahvien päivämäärillä väliä ? Luotan siihen että ovat OK siihen saakka kun päivä näyttää. Päivämäärä oli 30.4.2023. Eli olisiko pussitettu 30.4.2021 ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
414
Miten valmistaa mokkapanulla ilman tuota, se on taiteenlaji jossa jotkut panostavat pakastettuu yläosaan, toiset erikseen jo keitettyyn veteen alaosassa jne, mutta itse tyydyn pikavippailuun. Eli kaadan aina nopeasti mukiin sen mitä on ylös noussut, jottei se käki siellä kiehumassa yhtään kauempaa kuin on pakko. -ja lisäksi se on tunnettu fakta että mitä suurempi mokkapannu, sitä varmemmin pahaa kahvia monelle, eli mitä pienempi pannu, sitä todennäköisemmin saa ok litkua.
Kiitos tiedosta. Tämä oli mielenkiintoista asiaa, että kyseessä on ennemminkin ominaisuus kuin mitään muuta. Olen itse myös yrittänyt tuota pikavippailua välttääkseni palaneen käryn :D

Alkuun maistui mutteripannukahvit aina niin hyvältä. Voi olla, että makuaisti on hieman alkanut kehittymään niin, että tuon kärähtäneen sivumaun tunnistaa helpommin. Veikkaan, että espresso/kahvikone tulee jossain vaiheessa tarpeelliseksi hankinnaksi. Tällä hetkellä ei tosin tasotila meinaa millään riittää, mutta kyllä sitä hätä keinot keksii.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Joo, me köökkirempassa luovuttiin keittiössä olevasta pöydästä ja pistätettiin tasot kiertämään koko koppi, näin on tilaa kaikenmaailman kahvikoneille ja pitsauuneille ja leipomistilaa ja aamiaissyöntitilaa jne.

Kannattaa kyllä pitää mielessä sekin, että espressokone ei helpota, vaan vaikeuttaa. Sitten pitää olla kunnon mylly, tuoretta papua, viitseliäisyttä hakea sitä jauhatusta, jääräpäisyyttä hakea normalisoitua työskentelyä tamppaamisineen, kahvankäsittelyineen jne. vaikei edes aikoisi punnita ja kellottaa työtään. Kaiki lähtee kahvista, vaika olisi kym,ppitonnin espressokone, kahvi ei edes onnistu jos kahvi on vanhaa, se on vähän kuin laittaisi dieseliä Lamboonsa koska halpaa.
Itse välillä kummastelen kun harrastaja saattaa punnita sadasosagramman tarkkuudella kahvinsa ja sekunnin tarkuudella uuttonsa, ja konffailla konettaan kännyllä vartin -mutta silti käyttää kylmää kahvaa ja kolistaa kahvikakun halki laittaessaan kahvaa koneeseen...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Onko näiden bulkkikahvien päivämäärillä väliä ? Luotan siihen että ovat OK siihen saakka kun päivä näyttää. Päivämäärä oli 30.4.2023. Eli olisiko pussitettu 30.4.2021 ?
Juu, Italiassa tosiaan kaksi vuotta "varasta ennen" pvm ;-) Tuo puoli vuotta vanhaa kahvia, mitäs olet mieltä? Tuskin haluaisit puoli vuotta vanhaa leipää natustaa. Kahvi on kuitenkin tavallaan tuoretuote.
Sanoisin että kolme kk on aika hyvä parasta ennen jakso, mutta säännökset ovat mitä ovat. Se, mikä on kahvintekoprosessi, se määrää aika tavalla mikä on kahvin vanhuuskriittisyys. Jos tekee vaika french-pressillä, tai suodattimella, niin homma onnistuu, mutta joku mokka tai espresso aiheuttaa enemmän ongelmia, moka koska lämmöt niin kovia että vanha on kertakaikisen pahaa ja espressossa prosessi ei toimi, kun kahvi valuu kuin tee läpi, tai siten jumahtaa niin ettei tule mitään läpi, ehkä pari tippaa kahviöljyä...

-Muumiokaasu on toinen nouseva ongelma -jos kahvi pakataan suojakaasuun, on se avauspäivän tuoretta, ja sitten seuravana päivänä mikään ei enää onnistu, kahvi on pikavanhentunut. Joskus keksinkin että ovat kehittäneet Dorian Gray-kahvin ;-D
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
...mutta arkipäivän kahveista hifistelyyn!
-alateränpidin saapui tullikäsittelyn jälkeen, vielä varrotaan yläpuolista pidintä ja teriä, ja päästään aukomaan myllyä, ja modaamaan 65mm mylly 75mm myllyksi.

_1160329.jpg
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
-Muumiokaasu on toinen nouseva ongelma -jos kahvi pakataan suojakaasuun, on se avauspäivän tuoretta, ja sitten seuravana päivänä mikään ei enää onnistu, kahvi on pikavanhentunut. Joskus keksinkin että ovat kehittäneet Dorian Gray-kahvin ;-D
Niin sinähän se tätä "tietoa" levittelet...

Voisitko sanoa jonkun esimerkin? Kun minun mielestäni ainakin Pauligin ja Löfbergin papukahvit toimivat kyllä ihan hyvin vielä seuraavanakin päivänä. Ja sitä seuraavana.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Juu, Italiassa tosiaan kaksi vuotta "varasta ennen" pvm ;-) Tuo puoli vuotta vanhaa kahvia, mitäs olet mieltä? Tuskin haluaisit puoli vuotta vanhaa leipää natustaa. Kahvi on kuitenkin tavallaan tuoretuote.
Puoli vuotta vanha näkkäri menee kyllä ihan mainiosti.

-Muumiokaasu on toinen nouseva ongelma -jos kahvi pakataan suojakaasuun, on se avauspäivän tuoretta, ja sitten seuravana päivänä mikään ei enää onnistu, kahvi on pikavanhentunut. Joskus keksinkin että ovat kehittäneet Dorian Gray-kahvin ;-D
Tästä keskusteltiin jo ristrettonkin puolella aikoinaan, mutta mikään tutkimus ei puolla tätä. Kahvi vanheni kyllä suojakaasussakin, mutta reippaasti hitaammin. Mitään pikavanhennusta ei kuitenkaan kukaan ole pystynyt mittaamaan. Mielenkiintoinen olisi se teoria miten se edes tapahtuisi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Niin sinähän se tätä "tietoa" levittelet...

Voisitko sanoa jonkun esimerkin? Kun minun mielestäni ainakin Pauligin ja Löfbergin papukahvit toimivat kyllä ihan hyvin vielä seuraavanakin päivänä. Ja sitä seuraavana.
Ihan positiivista. Ei ole minulta pois.
Millaisella uuttopaineella saat toimimaan?

En minä nyt muista niitä esimerkkejä kun en ole muutamaan vuoteen kaasuja ostellut.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ihan positiivista. Ei ole minulta pois.
Millaisella uuttopaineella saat toimimaan?
Mihin tämä viittasi? En minä suojakaasuun pakattuja kahveja juo (tuen mielelläni pienpaahtimoita, suomalaisia), mutta tuo super-vanhenemisteoria vain on hölynpölyä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Kahvi vanheni kyllä suojakaasussakin, mutta reippaasti hitaammin. Mitään pikavanhennusta ei kuitenkaan kukaan ole pystynyt mittaamaan. Mielenkiintoinen olisi se teoria miten se edes tapahtuisi.
Mitäs järkeä olisi kaasua laittaa, jos kaasussa vanheneminen EI olisi hitaampaa?
Teoriassa kaasu haihtuu pavuista kun pussi avataan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mitäs järkeä olisi kaasua laittaa, jos kaasussa vanheneminen EI olisi hitaampaa?
Teoriassa kaasu haihtuu pavuista kun pussi avataan.
Niin, ei olisikaan. Mutta miksi sen vanheneminen yhtäkkiä nopeutuisi verrattuna pakettiin ilman suojakaasua? Kaasu kyllä haihtuu ja sinne pääsee happea -> vanheneminen alkaa. Mutta samoin käy mille tahansa muullekin pavulle, oli se sitten pakattu ilmaan, typpeen tai muuhun suojakaasuun. Ne yllättäen avattuina vanhenevat.. samaa tahtia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Juu, Italiassa tosiaan kaksi vuotta "varasta ennen" pvm ;-) Tuo puoli vuotta vanhaa kahvia, mitäs olet mieltä? Tuskin haluaisit puoli vuotta vanhaa leipää natustaa. Kahvi on kuitenkin tavallaan tuoretuote.
Varmaan tämä pitääkin olla näin, jos hifistiltä kysyy. Mutta käytännössä epäilen, että erottaisin itse mitään onko pavut pakattu 1 kk vain 6 kk sitten suojakaasupussiin. Sokkotesti tässäkin olisi kiva tehdä, hifisteille nimenomaan. Ja varmaan onkin tehty jossain....mitäpä äärettömän uteliaat ihmiset eivät olisi nykypäivänä testanneet.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
No, mun olisi vaikea sokotestiä tehdä kun kyllä huomaisin sen täyden roiskineen kupin olevan sitä kaasukahvia ;-) -enkä tiedä ihmistä joka ei samaa huomaisi...on silmät kiinni tai ei.
Suojakaasukahvin ainoa sovellus (itselleni) voisi olla se, ettei juo sitä tuoreena, jolloin mitään eroa ei tule. Tekee kahvit vasta seuraavana päivänä. Jos saa myllyn sille säädettyä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
685
Ostin pari viikkoa tarjous kahvinkeittimen Wilfa Svart Performance WSPL3B.
Kuumetessaan alkaa haista tuntuvasti muoville tjm.

Kellään kokemusta, että onko ominaisuus vai mikä?
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Ostin pari viikkoa tarjous kahvinkeittimen Wilfa Svart Performance WSPL3B.
Kuumetessaan alkaa haista tuntuvasti muoville tjm.

Kellään kokemusta, että onko ominaisuus vai mikä?
Sama "ominaisuus" kyseisen merkin perkolaattoripannuissa. Haisee niin pahalta, että olen tainnut käyttää ehkä viisi kertaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Palauttaisin. Itsellä tosin liesituuletin joka teki aluksi samaa, mutta kahvinkeitin on kyllä minusta eri juttu. Tosin vaihdettiin se liesituuletinkin ja uusikin teki samaa... ;-)
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
No, mun olisi vaikea sokotestiä tehdä kun kyllä huomaisin sen täyden roiskineen kupin olevan sitä kaasukahvia ;-) -enkä tiedä ihmistä joka ei samaa huomaisi...on silmät kiinni tai ei.
Suojakaasukahvin ainoa sovellus (itselleni) voisi olla se, ettei juo sitä tuoreena, jolloin mitään eroa ei tule. Tekee kahvit vasta seuraavana päivänä. Jos saa myllyn sille säädettyä.
Eikös ne suojakaasut ole typpeä. Typpi ei reagoi siellä minkään kanssa, eikä täten vaikuta makuun mitenkään. Vain positiivista, kun korvaa hapen siellä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
No, mun olisi vaikea sokotestiä tehdä kun kyllä huomaisin sen täyden roiskineen kupin olevan sitä kaasukahvia ;-) -enkä tiedä ihmistä joka ei samaa huomaisi...on silmät kiinni tai ei.
Oletko joskus kokeillut , vai puhutko ihan mutu tuntumalta ? Ja nimenomaan samaa papua kaasulla ja ilman.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Oletko joskus kokeillut, vai puhutko ihan mututuntumalta? Ja nimenomaan samaa papua kaasulla ja ilman.
Luonnollisestikin olen, miten muuten tietäisin? ;-)

Jos kaasu ei mitenkään mitään muuttaisi, miksi moittisin sitä? Ihan vaan huvikseni? ;-D

Ja tuohan ei tosiaan ole vaikeaa: avaa paketin, keittää kahvit, ja; fanfaareja: seuraavanakin päivänä koittaa keittää kahvit!
Kaasuhan on pavuista haihtunut vuorokaudessa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Eikös ne suojakaasut ole typpeä. Typpi ei reagoi siellä minkään kanssa, eikä täten vaikuta makuun mitenkään. Vain positiivista, kun korvaa hapen siellä.
Näinpä ja nimenomaan -saa itse asiassa kahvin vaikuttamaan tuoreelta. Siitä keittää ilokseen kahvit, kerran.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
81
Mielenkiintoinen konsepti. Suojakaasu hidastaa pilaantumista, joten onhan se mahdollista, että heti pussista otettu kahvi on eri makuista kuin muutaman päivän vanha. Tosin tällä konseptilla pienpaahtimokahvi on myös juomakelpoista vain yhden päivän.

Pavuissa ainoastaan ulkokuori on kosketuksissa ilman kanssa, tosin en tiedä kuinka huokoinen pavun kuori on. Epäilen vahvasti suojakaasun merkittävää vaikutusta itse jauhetun kahvin makuun.

Eri asia on valmiiksi jauhetussa kahvissa, jossa reagointipinta-ala on täysin eri luokkaa. Erityisesti jos on tapana kaataa kahvi johonkin purkkiin pois pussista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
En minäkään usko suojakaasun vaikuttavan makuun yhtään, eikä pienpaahtimot taida kaasuja käyttäkään.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
999
Onko suosituksia kahvihifistelijöiden omista kauppapaikoista ? Ajattelin laittaa myyntiin hyvin palvelleen Gaggia Classic Pro (2019)-espressokoneen kun on jäänyt käyttö vähälle. Tänne, toriin ja kenties johonkin faceryhmiin jos sellaisia on (?)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ja mitä itse makuun tulee, niin itse käytän myös Steviaa vain ja ainoastaan kahvin kanssa. Ja ero Hermesetasiin on todella selkeä. Itse käytän kaksi pilleriä ja puoli lusikkaa sokeria. Ja jos Stevian vaihtaa Hermesetasiin niin ero on kyllä huomattava. Hermesetasilla jo yhdellä pillerillä tulee semmonen ihme kitkerä maku, puhumattakaan kahdesta napista. Silloin alkaa olemaan jo ällömäkeä ja samaan aikaan hemmetin kitkerä. Stevialla tätä kitkeryyttä ei ole.
Yksti tapaletti ilmeisesti vastaa yhtä teelusikallista tavallista sokeria ?
eli kaksi sellaista ja puoli lusikkaa sokeria (no en tiedä mitä puolilusikkaa tässä tarkoittaa).

Käytetäänkö sitä sokeria sen takia että saadaan paha kahvijuotua ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 671
Yksti tapaletti ilmeisesti vastaa yhtä teelusikallista tavallista sokeria ?
eli kaksi sellaista ja puoli lusikkaa sokeria (no en tiedä mitä puolilusikkaa tässä tarkoittaa).

Käytetäänkö sitä sokeria sen takia että saadaan paha kahvijuotua ?
Makuasioita. Ei ruuassakaan käytetä suolaa siksi että halutaan peittää ruuan oma maku vaan tukemaan sitä :asif:

Mutta omien kokemusten mukaan yksi Stevia ei todellakaan vastaa teelusikkaa sokeria.
Aikoinaan käytin kolme lusikkaa pelkkää sokeria ja siirryin tohon nykyiseen systeemiin sen ainakin 5-6 vuotta sitten, (varmaan lähempänä 10v sitten ku aika menee nii nopsaan). Alkuun yritin käyttää Hermesetasia mutta millään annoksella en saanut hyvää. Yksikin pilleri tuo sen kitkerän maun mutta ei tarpeeksi makeutta. Kaksi taas tuo jo liikaa makeutta ja helvetisti kitkeryyttä. Stevia on "pehmeämpi" maultaan kuin Hermesetas.

Ei sillä, nyt jos Stevia on loppu niin kolme lusikkaa sokeria saa kyllä naamaan vääntymään kun on niin ällömakeaa joten ei se ainakaan ihan suoraan ole 1pilleri=teelusikka.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mutta omien kokemusten mukaan yksi Stevia ei todellakaan vastaa teelusikkaa sokeria.
Olisko niillä mennyt kahvi ja teelusikat sekaisin.

Piti oikein wikistä katsoa paljonko teelusikka on virallisemmilla yksiköillä, niin 5ml

Eli melkein kaksi sokerinpalaa (â2,5g)

Olisko sittenkin mennyt sokerinpala ja teelusikka sekaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 671
Olisko niillä mennyt kahvi ja teelusikat sekaisin.

Piti oikein wikistä katsoa paljonko teelusikka on virallisemmilla yksiköillä, niin 5ml

Eli melkein kaksi sokerinpalaa (â2,5g)

Olisko sittenkin mennyt sokerinpala ja teelusikka sekaisin.
No juu voi olla sekin.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Jotkut juovat viinaa raakana, jotkut tekevät sekoituksia. Kumpi on oikeassa? Jos tykkää lisukkeista, sen kun antaa mennä vaan. Kahvi maidolla > mustana.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Varmasti ainakin osittain, samoin kuin maitoa/kermaa.
Ei maidon tarkoitus ole peittää kahvin makua. Maitoa voidaan kyllä käyttää siihenkin varmasti, mutta maidolla voidaan myös saada esiin makuja jotka eivät muuten sieltä maistuisi läpi. Kyllähän baristakilpailussakin tarjotaan maidolla varustettuna kahvia, eikä varmasti sen takia että on huonoa kahvia.

Yleensä ihmiset jotka vetää mustana vetää sitä tavaraa jota ei erota tervasta ;)
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Ei maidon tarkoitus ole peittää kahvin makua.
Aivan tasan varmasti on. Ei varmasti kaikilla sitä lisäävillä, mutta uskoisin esimerkiksi ison osan kahvia ekaa kertaa juovien lisäävän maitoa tai kermaa juurikin muuntaakseen sitä makua "helpommaksi". Syitähän on toki monia muitakin, kuten esimerkiksi se, että maidolla jatkettu kahvi ei tummenna hampaita yhtä paljon kuin raakana nautittu.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
...ja jopa se että jos haluaa jotain pullaa tai leipää vetää samalla aamiaiseksi, niin 30 mililitran espressolla ei kauaa maiskuttele ;-) -joillekin maito on vatsalle myös parempi kuin musta kahvi, itsellä päinvastoin.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 070
kaupan pavuilla ollaan menty mutta mistä saisi ostettua paahtimolta suoraan?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
84
kaupan pavuilla ollaan menty mutta mistä saisi ostettua paahtimolta suoraan?
Slurp kasaa aika hyvin Suomalaisia paahtimoita täällä: Herkulliset kahvit suoraan postiluukkuusi | www.slurp.coffee

Suurinosa nopeasti katsottuna pyörittää ihan verkkokauppaa ja lähettää postitse. Itse tilannut Turun kahvipaahtimolta sekä Porin paahtimolta.

Kofeiinikomppania - Teetä ja Kahvia näyttäisi olevan Oulussa, joka vaikuttaa ainakin tuotevalikoiman mukaan laadukkaalta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Hifistelyprojekti mylly 65mm->75mm:


Nyy on terät ja pitimet vaihdettu ja jauhatusta haarukoitu.
Jokin oli pulskempi, koska sai aika monta kierrosta avata jauhatussäätöä, jotta sai alaterän pyörimään vapaasti -jotta siis pääsi kiinnittämään yläkomboa paikoilleen. No, identtisyys olisikin ollut erikoista.

Homma oli helppo, ja ensi kertaa sai putsattua alaterän alta mujut.



Aika eri laite on mylly nyt! En sano laatumielessä, vaan vauhtimielessä.
Haarukoin tuollaiset viisi shottia, ja päätin että lipittäminen saa olla siinä, joten vielä ei olla sweet-spotissa edes oman kouliintumattoman makuvaatimustasoni kanssa, mutta se vauhti:

Aiemmin porasin puruja 11-12 sekuntia, ja nyt tämä suoltaa kahvallisen 5 sekunnissa! Omituista ja odottamatonta!
Olisin veikannut päinvastaista!

Katsotaan mihin homma asettuu jahka pääsen lähemmäs rutiineja.
https://youtu.be/pu4Qjw_gJfw

245605952_4719948654710477_6784507102537322731_n.jpg
tarvittiin aikas harvinaista 20mm avainta.
245663618_4716851098353566_4164553704437062525_n.jpg
koitin sivuklappeja paperilla: kahden kympin klappi
245358412_4716851101686899_1457487597835595220_n.jpg
siinä 75/65 verrokit.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Osaako kukaan sanoa paahtaako kukaan vaaleahkoa Monsuun Malabaria? Kun muinoinaan aloitin kahvihifistelyn oli se yksi ensimmäisistä kahveista.

Parin vuoden ajan olen aina välillä katsonut monsuuneita niin kaikki ovat jotain 4/5 paahdettua. Mihin katosi 3/5 tai alle paahdetut malabarit?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
En ottaisi tuosta itseeni, koska käytännössä paahdetaan aina tilausten mukaan -joten; jos tilauksesi olisi vähänkään paahtokokoa, niin pyydä haluamaasi astetta viestillä?
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Mokkamestarit näyttää paahtavan 3/5. India Monsoon Malabar
Osaako kukaan sanoa paahtaako kukaan vaaleahkoa Monsuun Malabaria? Kun muinoinaan aloitin kahvihifistelyn oli se yksi ensimmäisistä kahveista.

Parin vuoden ajan olen aina välillä katsonut monsuuneita niin kaikki ovat jotain 4/5 paahdettua. Mihin katosi 3/5 tai alle paahdetut malabarit?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom