Kahvihifistely

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 985
Tästä ei sitten ole kovin pitkä matka enään teepusseihin tai siis paremminkin siis kahvipusseihin.
Onkohan tälläisiä ?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Tästä ei sitten ole kovin pitkä matka enään teepusseihin tai siis paremminkin siis kahvipusseihin.
Onkohan tälläisiä ?
Kahvipussukoita on olemassa. Wienissä ainakin noita myydään kaupassa. Sellanen jättikokoinen nuuskatyyny siis, jos sitä pitää kuvailla. No ok, oli pyöreä muodoltaan. Laitoin kolme mukilliseen enkä saanut vieläkään vahvuutta kohdilleen. Ihan litkua, en suosittele kellekään.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Kahvipussukoita on olemassa. Wienissä ainakin noita myydään kaupassa. Sellanen jättikokoinen nuuskatyyny siis, jos sitä pitää kuvailla. No ok, oli pyöreä muodoltaan. Laitoin kolme mukilliseen enkä saanut vieläkään vahvuutta kohdilleen. Ihan litkua, en suosittele kellekään.
Jos puhutaan samasta asiasta niin näitä kutsutaa ESE-kapseliksi/podiksi/tms. esim crema.fi myy näitä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Jos puhutaan samasta asiasta niin näitä kutsutaa ESE-kapseliksi. esim crema.fi myy näitä.
Siellä wieniläisessä marketissa ne myytiin hiukan Pringles-tötteröä pienemmässä tuubissa, oisko ollut 20 kpl paketti. Eivät olleet tuolleen yksittäispakattuja. Ehkä noissakin on eroja. Lähinnä matkoilla voisin käyttää, kun vaimo ei juo kahvia ja ne Air BnB:n keittimet on usein ihan mitä sattuu.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Siellä wieniläisessä marketissa ne myytiin hiukan Pringles-tötteröä pienemmässä tuubissa, oisko ollut 20 kpl paketti. Eivät olleet tuolleen yksittäispakattuja. Ehkä noissakin on eroja. Lähinnä matkoilla voisin käyttää, kun vaimo ei juo kahvia ja ne Air BnB:n keittimet on usein ihan mitä sattuu.
Nuo mitkä pistin, on tarkotettu käytettäviksi espressokeittimissä. Pannaan suoraan kahvaan purujen tilalle. Muistaakseni tarvii jonkinmoisen ns. paineistetun portafiltteri-sihdin toimiakseen Ko. sihti tulee joidenkin keittimien mukana.

Johonkin perus nespresso tms. kapselikoneeseen siinä mielessä parempi, että ei tule alumiini jätettä (ekologisempi?) ja että on paljon eri kahveja joista valita. Kapselikoneissa on monasti melko rajallinen tuo valikoima.

Yhdessä kahvilassa, oon joskus nähnyt, että tekivät Illy:stä tuolla lailla espresso. Cappuccinossa join ja kyllä se maultaan ainakin siinä meni, espresso en siis maistanut.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
873
Siellä wieniläisessä marketissa ne myytiin hiukan Pringles-tötteröä pienemmässä tuubissa, oisko ollut 20 kpl paketti. Eivät olleet tuolleen yksittäispakattuja. Ehkä noissakin on eroja. Lähinnä matkoilla voisin käyttää, kun vaimo ei juo kahvia ja ne Air BnB:n keittimet on usein ihan mitä sattuu.
Itse olen kuljettanut vastaavissa tilanteissa mokkapannua mukana, joku 4 kupin rosteripannu on aika kompakti ja onnistuu kahvin teko melkein missä vain, myös induktiolla. Se on totta että AirBnB:n varusteiden varaan ei passaa kahvia jättää, ja aina ei jaksa ponkaista heti aamusta kahvilaan. Pikakahvikin on sen makuista että melkein mieluummin jättää aamukahvin juomatta jos se on ainoa vaihtoehto.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Nuo mitkä pistin, on tarkotettu käytettäviksi espressokeittimissä. Pannaan suoraan kahvaan purujen tilalle. Muistaakseni tarvii jonkinmoisen ns. paineistetun portafiltteri-sihdin toimiakseen Ko. sihti tulee joidenkin keittimien mukana.

Johonkin perus nespresso tms. kapselikoneeseen siinä mielessä parempi, että ei tule alumiini jätettä (ekologisempi?) ja että on paljon eri kahveja joista valita. Kapselikoneissa on monasti melko rajallinen tuo valikoima.

Yhdessä kahvilassa, oon joskus nähnyt, että tekivät Illy:stä tuolla lailla espresso. Cappuccinossa join ja kyllä se maultaan ainakin siinä meni, espresso en siis maistanut.
Mun mielestä noi oli tarkoitettu ihan kupissa haudutettaviksi. Tai sitten tulkitsin jotain väärin. Joltain edelliseltä asukkaalta oli jäänyt niitä yli ja kaupasta bongasin vastaavia.

Itse olen kuljettanut vastaavissa tilanteissa mokkapannua mukana, joku 4 kupin rosteripannu on aika kompakti ja onnistuu kahvin teko melkein missä vain, myös induktiolla. Se on totta että AirBnB:n varusteiden varaan ei passaa kahvia jättää, ja aina ei jaksa ponkaista heti aamusta kahvilaan. Pikakahvikin on sen makuista että melkein mieluummin jättää aamukahvin juomatta jos se on ainoa vaihtoehto.
Ihan niin paljon en tarvitse kahvia matkoillani, että jaksaisin roudailla mokkapannua mukana. Eikä mulla sitäpaitsi edes ole sellaista. Mieluummin sitten vaikka pikakahvia. Yleensä teetä, kun sekin menee ja yleensä tietää mitä saa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
93
Kenelläkään kokemusta noista Juran kahvikoneista? Kovasti houkuttelisi ostaa tuo uusi Z10 vai onko samaan rahaan joku parempi markkinoilla?
Kyselin itsekin taannoin Juran koneista ja tasan nolla vastausta tuli. Ensi viikolla on itselle tulossa Juran E8, pitäisi olla hyvin pitkälti sama kone kuin tuo Z10. Katsotaan jos tänne jotain juttua muistaisi laittaa kunhan koneesta on savut otettu pihalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 390
Kyselin itsekin taannoin Juran koneista ja tasan nolla vastausta tuli. Ensi viikolla on itselle tulossa Juran E8, pitäisi olla hyvin pitkälti sama kone kuin tuo Z10. Katsotaan jos tänne jotain juttua muistaisi laittaa kunhan koneesta on savut otettu pihalle.
Mutuilisin että superautomaattien omistajia näissä "kahvihifistelypiireissä" on suhteellisesti vähän. Yleensä superautomaateilla säästää aikaa ja kompromissit tehdään yksittäisten komponenttien laadussa ja etenkin säätövarassa, jonka seurauksena hifistelijät ostavat mielummin puoliautomaatteja erillisellä myllyllä. Ihan hyvää kahvia niillä saa mutta ihan ei päästä hieromaan sinne parhaisiin laatuihin ja aikaa toki säästyy kun kuppi tulee 30 sekunnissa viiden minuutin sijaan.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
204
Kyselin itsekin taannoin Juran koneista ja tasan nolla vastausta tuli. Ensi viikolla on itselle tulossa Juran E8, pitäisi olla hyvin pitkälti sama kone kuin tuo Z10. Katsotaan jos tänne jotain juttua muistaisi laittaa kunhan koneesta on savut otettu pihalle.
Meillä ollut tuo Jura E8 kohta 6kk ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Paljon mahdollisuuksia säätää kahveja jne. Suosittelen käyttämään suodatinta vedessä ja tekemään kerran päivässä maitopesun jos käyttää vaahdotinta. Juran omat puhdistuspillerit on todettu hyviksi.

Ostettiin myös maidonviilennin kylkeen, mutta se ei oikein vakuuttanut ja hurisi koko ajan. Helpommalla pääsee, kun pitää maitoa siinä Juran omassa lasipurkissa jääkaapissa ja nappaa sen aina sieltä.

Ostaisinko uudelleen? Kyllä. Sitä Wi-Fi lähetintä en. Sillä ei käytännössä tee mitään.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Lisäksi kahvi oli laadultaan keskivertoa huonompaa, ainakin omaan makuun.
Oletko maistanut Nespresson kapselikahveja? Ne ovat oikein mainioita vaikka vertaisin esim oikean espressokoneen tuotokseen.

Yleisesti kapselikoneita miettiessä on hyvä muistaa, että monissa kapseleissa on pakattuna vain kuivattu kahvi jauhe muodossa. Mutta esim Nespresson kapseleissa on oikeaa ja vielä ihan hyvää kahvia jauhettuna. Jos joku harkitsee kapselikahveja, niin kannattaa käydän maistamassa jossain liikkeessä millaista kahvia niillä saa.

Itse pidin Nespresson koneesta ja kahvit olivat hyviä, mutta kapselit tulivat liian ”kalliiksi”. Tiedä sitten mikä on kallista tai ei, kun nyt on sitten itse koneeseen mennyt jo tuhansia. Toisaalta kone pitää jossain määrin arvoaan huolellisesti pidettynä. Kapseleita ostaessa taas on jatkuvaa kulua etenkin, jos juomiiin todella tykästyy.

Toki kapselikoneet ovat myös helppoja ja nopeita. Siitä myös iso plussa kiireisille. Itse pidän esim aamulla latten nauttimisesta ja siinä menee helposti 30-45 min tms, jolloin tuolla valmistuksellakaan ei voi olla niin kiire. :):coffee:
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Meillä Suomessakin kahvi on enemmän elintarvike kuin nautintoaine. Vaikeasti mitattavista ja useinkin kuvitteellisista laatuominaisuuksista ovat kiinnostuneita vain harvat. Esimerkiksi minulle riittää, että kahvi maistuu suussani hyvältä.
Kuulun todennäköisesti mainitsemiisi harvoihin. :D

Ennen join kahvi ”pysyäkseni hereillä”. Nykyisellään olen keksinyt hereillä pysymiseen muita keinoja ja juon kahvia nimen omaan nautinnon vuoksi. Varaan aikaa kahvin valmistamiseen ja etenkin sen nauttimiseen. En yleensä juo esim työmaalla tarjottua Moccamaster kahvia iltapäivällä (ylipäätään muutenkaan), vaan odotan pääsyä kotiin ja teen kunnon kahvin ja nautiskelen sen rauhassa.

Tuohon kahvin nauttimiseen liittyy paljon muutakin kuin se kahvi. Se on myös tapa rentoutua lukien jotain kiinnostavaa tai voin vaikka istua pihalla katsomassa lintujen liverrystä. Aikaa tähän on hyvä olla sopivasti, ettei tule kiire ;) Vaikka Italiassa latte ei taida olla enää iltapäivän juoma, niin itse pidän niistä niin paljon, että juon niitä sujuvasti kellosta viis.

Mutta suosittelen kahviharrastusta harkitseville lähtemään rohkeasti mukaan, sillä koen panostavani asiassa itseeni ja omaan hyvinvointiin. Myöskin rahalliset panostukset on mahdollista pitää kenen tahansa rahapussille sopivana, jolloin kynnys ei myöskään sen takia ole kenellekään mahdoton.

Mukavia kahvihetkiä kaikille :coffee::)
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Kukin tavallaan, jos itse kapseli tms. linjalle lähtisin, harkitsisin ensimmäisenä ehkä E.S.E. nappeja.
A. Tehdään myös oikeasta kahvista.
B. Kymmeniä eri valmistajia napeilla, joten enemmän vaihtoehtoja kahvilaaduissa
C. Samalla laitteella voi siirtyä omiin jauhatuksiin jos siltä tuntuu.

EDIT: E.S.E. napeille on myös dedikoituja laitteita, mutta paineistetulla portafiltterillä noiden käyttö onnistuu kai melkein joka espressokeittimessä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Meillä oli duunissa kahviautomaattien kilpailutus ja eri valmistajien kapselikoneita oli muutama koekäytössä. En mä niistä mistään saanut erityisesti mitään kiksejä. Kaverin lahjoittama Nespresson perusmalli sai ihan yhtä kelvollisen espresson tuutattua. Mä lähtisin siis satunnaiseen espresson valmistamiseen ihan hinnat alkaen -vehkeistä liikkeelle. En nyt siis puhu hifistelystä, vaan silleen pari kertaa kuussa -tyyppiseen käyttöön. Ihan soiva peli siihen
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Onkohan kaikki edullisemmat kahvimyllyt yhtä äänekkäitä? Käytössä on Delonghi K79 ja tuo kyllä pitää sellaista meteliä ettei omia ajatuksiaan kuule. Teen pavuista kahvia lähinnä viikonloppuisin ja ihan suodatinkeittimellä, joten ei kyllä viitsi mitään useamman satasen myllyä ostaa tuohon käyttöön. Saako satasen pintaan mitään hiljaisempaa myllyä vai onko nuo halvat kaikki enemmän tai vähemmän äänekkäitä?
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 012
Onkohan kaikki edullisemmat kahvimyllyt yhtä äänekkäitä? Käytössä on Delonghi K79 ja tuo kyllä pitää sellaista meteliä ettei omia ajatuksiaan kuule. Teen pavuista kahvia lähinnä viikonloppuisin ja ihan suodatinkeittimellä, joten ei kyllä viitsi mitään useamman satasen myllyä ostaa tuohon käyttöön. Saako satasen pintaan mitään hiljaisempaa myllyä vai onko nuo halvat kaikki enemmän tai vähemmän äänekkäitä?
Baratza Encore Saksan Amazonista n. 139e eikä ole kyllä omaan korvaan ollut liian äänekäs. Kuvittelisin, että aika "normaali" äänenvoimakkuus. Tuskin tuota jatkuvasti niin hyväksi olisi arvosteltu hintalaatusuhteeltaan jos jauhamisen ääni rikkoisi korvat :)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Onkohan kaikki edullisemmat kahvimyllyt yhtä äänekkäitä? Käytössä on Delonghi K79 ja tuo kyllä pitää sellaista meteliä ettei omia ajatuksiaan kuule. Teen pavuista kahvia lähinnä viikonloppuisin ja ihan suodatinkeittimellä, joten ei kyllä viitsi mitään useamman satasen myllyä ostaa tuohon käyttöön. Saako satasen pintaan mitään hiljaisempaa myllyä vai onko nuo halvat kaikki enemmän tai vähemmän äänekkäitä?
Wilfan suosittu perusmalli ainakin pitää kohtuullista meteliä. Sen edeltäjä oli joku Braun, joka oli vielä äänekkäämpi. Wilfa on kyllä siihen verrattuna puolet nopeampi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Wilfan suosittu perusmalli ainakin pitää kohtuullista meteliä. Sen edeltäjä oli joku Braun, joka oli vielä äänekkäämpi. Wilfa on kyllä siihen verrattuna puolet nopeampi.
Wilfaa tulikin katseltua. Siitä on tullut myös joku päivitetty malli. Wilfan sivuilta:
"Mikä ero mallien WSCG-2 ja CGWS-130B välillä?
Vastaus: CGWS-130B on uudempi malli, jossa on edelleenkehitetty DC-moottori ylikuormitussuojalla. Se tuottaa vain hyvin vähän lämpöä ja tekee entistä tarkempaa jälkeä kahvin jauhamisessa, on myös hieman hiljaisempi. CGWS-130B on väriltään mattamusta. "

Ilmeisesti myös tuossa CGWS-130B moottori pyörii hiljempaa joten se olisi myös hiljaisempi. Täytyypä käydä paikallisesta Veikon Koneesta katsomassa löytyykö tuota hyllystä, ainakin niitä saa sitten tilattua myymälään ilman postikuluja
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Täytyypä käydä paikallisesta Veikon Koneesta katsomassa löytyykö tuota hyllystä, ainakin niitä saa sitten tilattua myymälään ilman postikuluja
Mikään mylly ei siis ole äänetön, jos näin toivot. Ne pitävät kaikki ihan suhteellisen paljon meteliä, osassa ääni on vähemmän kauhea ja osassa kauheampi. Jos nyt kuitenkin Wilfaa parempaa pitäisi katsoa, niin Wilfa Uniform on välillä ollut tarjouksessa (249€ näköjään nyt Luurinetissä, muistaakseni Gigantissa jopa 199€ tainnut jossain tarjouksessa olla) ja se on sitten jo aivan toisen luokan mylly. Hopeinen ei naarmuunnu niin helposti kuin musta, muuta eroa väreillä ei ole.

Ja on siis tuota Baratzaa parempi (ja luotettavampi - Baratzalla ollut vähän ongelmia välillä).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Mikään mylly ei siis ole äänetön, jos näin toivot. Ne pitävät kaikki ihan suhteellisen paljon meteliä, osassa ääni on vähemmän kauhea ja osassa kauheampi. Jos nyt kuitenkin Wilfaa parempaa pitäisi katsoa, niin Wilfa Uniform on välillä ollut tarjouksessa (249€ näköjään nyt Luurinetissä, muistaakseni Gigantissa jopa 199€ tainnut jossain tarjouksessa olla) ja se on sitten jo aivan toisen luokan mylly. Hopeinen ei naarmuunnu niin helposti kuin musta, muuta eroa väreillä ei ole.

Ja on siis tuota Baratzaa parempi (ja luotettavampi - Baratzalla ollut vähän ongelmia välillä).
Joo ei tietenkään äänetöntä voi ollakaan, väkisin siitä ääntä syntyy kun papuja jauhetaan ja terät pyörii. Tuo Delonghi vaan pitää todella järkyttävää meteliä ja jos sattuu pavut loppumaan säiliöstä kesken kaiken on melu korvia huumaava ja mylly lähtee tärinän voimasta liikkeelle, eli tästä voinneen päätellä että Delonghin terät pyörivät melko kovalla kierrosnopeudella.

Olisi kiva vaan, että papuja jauhaessa pystyi jutella kutakuinkin normaalisti eikä tarvitsi huutaa metelin yli :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Mikään mylly ei siis ole äänetön, jos näin toivot. Ne pitävät kaikki ihan suhteellisen paljon meteliä, osassa ääni on vähemmän kauhea ja osassa kauheampi. Jos nyt kuitenkin Wilfaa parempaa pitäisi katsoa, niin Wilfa Uniform on välillä ollut tarjouksessa (249€ näköjään nyt Luurinetissä, muistaakseni Gigantissa jopa 199€ tainnut jossain tarjouksessa olla) ja se on sitten jo aivan toisen luokan mylly. Hopeinen ei naarmuunnu niin helposti kuin musta, muuta eroa väreillä ei ole.
On noissa sellainen ero, että hopeisen mukana ei tule vaakaa ja tuo on minusta ehdottomasti sen 50€ lisähinnan arvoinen. Vaakoja saa halvemmallakin, mutta myllyyn integroituna se on aina paikoillaan ja tuossa on sen verran premiumin tunnetta että sopii kahvihifistelyyn. Meteliä tuokin mylly pitää, mutta on sen verran nopea, että ei yleensä haittaa (tosin 3v poika tuplaa myllyn metelin, kun aamupiirrettyjä ei jurnutuksen aikana kuule ja tästä pitää kommentoida huutamalla myllyn äänen yli). Uniformissa terät on kohtuu syvällä laitteen sisällä, joten se eristää sen kaikkein terävimmän äänen ja matalampi jurnutus ei ole niin pahan kuuloista.

Itse ostaisin tuon mustan 249eurolla luurinetistä heti jos en kyseistä myllyä jo omistaisi :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 359
Mä jaksan olla kiltisti hiljaa sen 15 s, minkä Wilfa mun papuja jauhaa :)
No jos se noin nopea on niin, ei pieni meteli haittaa mitään :) 8 kupillista tuo Delonghi jauhaa kyllä varmaan lähemmäs minuutin. En ole kyllä kellottanut, mutta ikuisuudelta se tuntuu
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
No jos se noin nopea on niin, ei pieni meteli haittaa mitään :) 8 kupillista tuo Delonghi jauhaa kyllä varmaan lähemmäs minuutin. En ole kyllä kellottanut, mutta ikuisuudelta se tuntuu
Mä taisin jopa hiukan liioitella. Yhden mukillisen pavut tuo jauhaa niin nopeasti, etten ehdi laittamaan papupurkkia takaisin jääkaappiin siinä jauhamisen aikana. Oisko toi joku puolen minuutin homma noin ruhtinaallisella papumäärällä. Taitaa tosin tuosta määrästä tulla se puruastia jo yli äyräidensä, eli tuollaista määrää en lähtisi sillä yhdellä kertaa edes yrittämään. Ehkä neljännes tilavuudesta tulee jo yhdellä mitallisella.
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
129
Mä taisin jopa hiukan liioitella. Yhden mukillisen pavut tuo jauhaa niin nopeasti, etten ehdi laittamaan papupurkkia takaisin jääkaappiin siinä jauhamisen aikana. Oisko toi joku puolen minuutin homma noin ruhtinaallisella papumäärällä. Taitaa tosin tuosta määrästä tulla se puruastia jo yli äyräidensä, eli tuollaista määrää en lähtisi sillä yhdellä kertaa edes yrittämään. Ehkä neljännes tilavuudesta tulee jo yhdellä mitallisella.
@mustang Täältä kanssa ääni wilfoille, olen omistanut kaikki kolme yllä mainittua, ja löytämäsi kaksi ekaa oli suht verrannollisia keskenään. Löytyy tori.fi jatkuvasti muutamalla kympillä, että ei paljoa maksa testailu.

Baratzat jättäisin kauppaan, niissä on se myllyosan laakeri tms osa on muovi vasten metallia, hajoaa 100% varmuudella aikanaan, se muovi porsii. Ensimmäisten kahden wilfan jälkeen kiinnosti ns. parempi mylly, ja ostin käytettynä Sette 270W, joka hajosi yllä kuvatulla tavalla vuodessa. Ostin siihen uuden moottorin ja myin eteenpäin.

Nykyisin musta wilfan uniform ajossa, ja sanoisin että omaan filtterikahvitteluun aika ideaalinen peli. Varmaan loppuvuoden tarjouspäivissä taas 200e pintaan. Täältä arvostelua: Myllytestissä Wilfa Svart Uniform - Kahjona kahviin

Espressovehkeet ja varsinainen hifistely sitten erikseen, ne päätin ainakin tällä hetkellä ulkoistaa kunnon kahvilaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Mä olen tässä jo pitempään pähkäillyt, miten ja missä paahtaisin itse kahvipapuni. Vihdoinkin keksin yhden järjellisen ratkaisun, jonka voin toteuttaa ilman merkittäviä investointeja tai holtittomia hajuhaittoja. Tarvikkeeni ovat seuraavat: muurikkapannu ja kaasupoltin. Jälkimmäinen löytyy jo mökin terassilta, pannun ajattelin dedikoida tähän tarkoitukseen, jotten aiheuta makuhaittoja käyttöpannuihin. Saatan joutua hommaamaan mökille myös kahvimyllyn.

Ennen vanhaan pavut paahdettiin avotulella prännärillä, mutta myös ihan paistinpannukin käy. Ajattelin hoitaa homman ilman kantta. Kovaa vahtimista ja kääntelyä vaan, kunhan ensin koe-erällä tsekkaa, miten paahtuminen edistyy. Ei toi nyt vaikeampaa voi olla kuin vaikka pähkinöiden tai pinjansiementen paahtaminen.

Jotain puuhattavaa pitää keksiä, ja mökillä kahvi nyt maistuu aina muutenkin. Kalliiksihan nuo kupilliset tulevat valmiisiin papuihin verrattuna, mutta tulkoot. Kukaan muu harrastellut paahtelua?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Itse ostin kahvin paahtoon tämän alennuksesta viidellä eurolla: Popcornkone Kitchen Gear Musta

Paahtaa n. 90 grammaa kahvia 3 - 3,5 min halutusta paahtoasteesta riippuen. Kahvin paahto tosin vaatii laitteessa olevan ylikuumentumissuojan poistamista ja asunnosta riippuen palohälytin saattaa alkaa huutamaan.

Vihreän kahvin ostin täältä: Home Coffee Roasting, ostin kerralla ilmaisen postien verran niin kilohinta jäi noin 15 euroon. Tuoreeltaan paahdettu peruskahvi maksaa sen 30-35€/kg niin kyllähän tuo on aika paljon halvempaa loppupeleissä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Itse ostin kahvin paahtoon tämän alennuksesta viidellä eurolla: Popcornkone Kitchen Gear Musta

Paahtaa n. 90 grammaa kahvia 3 - 3,5 min halutusta paahtoasteesta riippuen. Kahvin paahto tosin vaatii laitteessa olevan ylikuumentumissuojan poistamista ja asunnosta riippuen palohälytin saattaa alkaa huutamaan.

Vihreän kahvin ostin täältä: Home Coffee Roasting, ostin kerralla ilmaisen postien verran niin kilohinta jäi noin 15 euroon. Tuoreeltaan paahdettu peruskahvi maksaa sen 30-35€/kg niin kyllähän tuo on aika paljon halvempaa loppupeleissä.
Mä taidan mennä silti ulkotiloissa ja avopannulla. Sisällä en ala savustamaan :) Olishan sille puuhalle uuniohjeitakin. Asun kahvipaahtimon lähistöllä ja jo se antaa kuvan, millainen käry tuosta tulee. Tuoksuu meinaan kilsan päähän sopivalla tuulella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Mä taidan mennä silti ulkotiloissa ja avopannulla. Sisällä en ala savustamaan :) Olishan sille puuhalle uuniohjeitakin. Asun kahvipaahtimon lähistöllä ja jo se antaa kuvan, millainen käry tuosta tulee. Tuoksuu meinaan kilsan päähän sopivalla tuulella.
Onhan ne hajut myöntämättä aika, noh, "epämiellyttävät." Uunissa jos alkaa tehdä niin suosittelen kasvomaskin tms. käyttöä, tulee aika paksut savut kun avaa luukun.

Afrikan pikkukylissä kahvi paahdetaan nimenomaan muurikkapannun kaltaisella asialla avotulen päällä niin eiköhän tuosta tule hyvää yhtälailla. :thumbsup:
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
873
Käyttääkö kukaan mutteripannua kahvin tekemiseen tässä porukassa? Mielestäni voittaa ainakin nuo kapselikoneiden tekeleet maussa, hinnassa, ympäristöystävällisyydessä ja tekemisen ilossa ja tunnelmassa. Puhumattakaan juhlamokista ja moccamastereista. Siihen kun vaahdottaa maidon niin kyllä se köyhän miehen capuccinolta maistuu vaikkei tuotos olekaan espressoa. Huomiona että käytössä rosterinen pannu ja induktiohella niin ei pääse kahvikaan palamaan eikä tarvitse kikkailla kuumien vesien ja jäähdytysten kanssa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Käyttääkö kukaan mutteripannua kahvin tekemiseen tässä porukassa?
Jonkin aikaa jaksoin keittää sellaisella kahvit sunnuntaisin mutta on se turhan työläs hyötyyn nähden. Etsin pitkään oikeaa jauhatusastettakin mutten koskaan saanut mitään erinomaista tulosta aikaan ja kyllästyin. Nyt pannu toimii koristeena ja siihen se soveltuu parhaiten.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
873
Jonkin aikaa jaksoin keittää sellaisella kahvit sunnuntaisin mutta on se turhan työläs hyötyyn nähden.
Verrattuna mihin?

Itse en tykkää suodatinkahvista missään muodossa joten vaihtoehtona on lähinnä pannukahvi ja pressopannu ja noihin verrattuna tykkään enemmän mutterista. Koneet taas ovat turhan kalliita ja vaativat huoltoa tai paneutumista.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Verrattuna mihin?

Itse en tykkää suodatinkahvista missään muodossa joten vaihtoehtona on lähinnä pannukahvi ja pressopannu ja noihin verrattuna tykkään enemmän mutterista. Koneet taas ovat turhan kalliita ja vaativat huoltoa tai paneutumista.
En muista tarkkaan koska lopetin käytön eli oliko silloin vuorossa Wilfan suodatinkeitin, kapselivaihe vai olinko jo hankkinut täysautomaatin. Kaikkiin noihin verrattuna koin vaivan liian suureksi. Lisäksi keraamisen lieden kanssa on ihan sekunttipeliä ehtiikö oikeassa kohtaa ottamaan pannun levyltä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
873
Verrattuna suodatinkeittimeen vaiva on suunnilleen samaa tasoa, kapseleihin ja automaatteihin verrattuna enemmän.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 968
Käyttääkö kukaan mutteripannua kahvin tekemiseen tässä porukassa? Mielestäni voittaa ainakin nuo kapselikoneiden tekeleet maussa, hinnassa, ympäristöystävällisyydessä ja tekemisen ilossa ja tunnelmassa. Puhumattakaan juhlamokista ja moccamastereista. Siihen kun vaahdottaa maidon niin kyllä se köyhän miehen capuccinolta maistuu vaikkei tuotos olekaan espressoa. Huomiona että käytössä rosterinen pannu ja induktiohella niin ei pääse kahvikaan palamaan eikä tarvitse kikkailla kuumien vesien ja jäähdytysten kanssa.
Mä varmaan laajennan repertuaaria siinä vaiheessa, kun saadaan toi hella vaihdettua induktiolieteen.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
181
Käyttääkö kukaan mutteripannua kahvin tekemiseen tässä porukassa? Mielestäni voittaa ainakin nuo kapselikoneiden tekeleet maussa, hinnassa, ympäristöystävällisyydessä ja tekemisen ilossa ja tunnelmassa. Puhumattakaan juhlamokista ja moccamastereista. Siihen kun vaahdottaa maidon niin kyllä se köyhän miehen capuccinolta maistuu vaikkei tuotos olekaan espressoa. Huomiona että käytössä rosterinen pannu ja induktiohella niin ei pääse kahvikaan palamaan eikä tarvitse kikkailla kuumien vesien ja jäähdytysten kanssa.
Joka päivä!
Vuoden verran Bialetti Moka Induction mutterit olleet jokapäiväisessä käytössä. Eivöt nuo mun mielestä mitenkään vaivalloisia ole käyttää.

Kuvassa omat kolmen ja neljän kupin mutterit.
IMG_20210317_181959__01_copy_800x600.jpg
Outoa, että kolmen kupin mutterilla tulee mielestäni selvästi parempaa kahvia, vaikka noiden pitäisi kokoa lukuunottamatta muuten olla samanlaiset.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Joka päivä!
Vuoden verran Bialetti Moka Induction mutterit olleet jokapäiväisessä käytössä. Eivöt nuo mun mielestä mitenkään vaivalloisia ole käyttää.
Kyllä minäkin mutteripannua käyttäisin, jos haluaisin italialaisittain vain pikku tipan vahvaa kahvia, joka sitten maidolla ehkä blandataan. Mutta kun pitää suomalaisittain joka aamu saada kahdelle hengelle reilu muki mustaa kahvia, yhteensä siis ainakin puoli litraa, niin ei mokapotti oikein pärjää. Pressopannu on meillä osoittautunut parhaaksi välineeksi.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Heittäkääpä sitten myös toimivia mutterireseptejä mutterihifisteljiät. Ollaan kokeiltu karkeaa ja hienoa jauhatusta, tummaa ja vaaleaa paahtoa, esilämmitystä ja kylmää vettä, nopeata ja pitkää lämmitystä, odotettu värin vaihtumista ja reilusti ennakoitu,... Aina tulee niin kitkerää tavaraa, että just ja just menee pitkästä lasista reilun maidon kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Heittäkääpä sitten myös toimivia mutterireseptejä mutterihifisteljiät. Ollaan kokeiltu karkeaa ja hienoa jauhatusta, tummaa ja vaaleaa paahtoa, esilämmitystä ja kylmää vettä, nopeata ja pitkää lämmitystä, odotettu värin vaihtumista ja reilusti ennakoitu,... Aina tulee niin kitkerää tavaraa, että just ja just menee pitkästä lasista reilun maidon kanssa.
Kitkerä viittaisi että kahvi on "over-extracted." Ongelman aiheuttaja voi olla oikeastaan missä tahansa, onko keittämisen jälkeen kahvi kauttaaltaan märkää eli ei ole kuivia kohtia?

Kongreettisia asetuksia mitkä on todettu hyväksi:

Levyn teho: perinteisellä keittotasolla n.4 (max: 6), induktiotasolla Bialettin omalla adapterilla 5.5 (max: 9)
kahvin jauhatus: Wilfa WSCG-2 myllyllä kolme tiukinta asentoa. 1ZPresso JX-PRO:lla kaksi täyttä kierrosta auki todellisesta 0-kohdasta.
Jauhan aina mutteripannun kahvisuppilon verran papuja. Jauhetun kahvin ravistelen myllyn kiposta suppiloon, joskus kokeilin laittaa suppilon käsimyllyn säiliön päälle ja kääntää ympäri näppäränä poikana. Lopputulos oli pahaa kahvia.
Veden lämpötilalla en ole maussa huomannut eroa, yleensä täytän pohjan vedellä ja laitan liedelle lämpeemään sillä välin kun jauhan kahvia nopeuttaakseni tekemistä.
Mutteripannun siirrän toiselle liedelle tai pannualusen päälle kun alkaa "purputtamaan."
Kahvipavut on tuoreeltaan paahdettuja, yleensä Kaffa roasteryn, Lehmus roasteryn tai itse paahdettuja. Kaffa roasteryn decaf on ainakin omaan makuun mutteripannusta todella hyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 390


Ihan mielenkiintoinen "innovaatio". Saa nähdä miten toimii käytännössä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
873
Heittäkääpä sitten myös toimivia mutterireseptejä mutterihifisteljiät. Ollaan kokeiltu karkeaa ja hienoa jauhatusta, tummaa ja vaaleaa paahtoa, esilämmitystä ja kylmää vettä, nopeata ja pitkää lämmitystä, odotettu värin vaihtumista ja reilusti ennakoitu,... Aina tulee niin kitkerää tavaraa, että just ja just menee pitkästä lasista reilun maidon kanssa.
Elämää helpottaa kun on rosteripannu ja induktioliesi. Rosteri johtaa huonommin lämpöä yläosaan ja induktio keittää veden niin nopeasti ettei yläosa pääse kuumenemaan liikaa. Käytän asetusta 6-7 asteikolla 1-9 + P. Alumiinisella pannulla ja valurautaliedellä huomattavasti vaikeampi onnistua.

Noin muuten olen tehnyt hyvää kahvia ihan marketti-Lavazzastakin mutta myös itse jauhetuista paremmista pavuista. Juon kahvin vaahdotetulla kermatilkalla koska pidän siitä enemmän kuin vaahdotetusta maidosta. Kyllähän se peittää itse kahvin makua mutta musta kahvi ei vaan ole mua varten missään muodossa.

Voihan olla ettet vaan tykkää mokkapannun kahvista? Se on aika erilaista kuin suodatinkahvi.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
81
Hurahdin taas kahviin kun ymmärsin, että asun kahden pienpaahtimon vieressä. Moccamaster sai jäädä varastoon ja Aeropressillä on painettu se n. 1 kuppi päivässä. Pienpaahtimon pavut maksaa ihan järjettömästi, mutta kun kulutus on noin pientä se realisoituva kustannus on joku reilu kymppi/kk kahviin, mikä nyt ei täysi konkurssi ole.

Millä laitteella kahvi-ihmiset keitätte vetenne oikean lämpöiseksi? Vedenkeittimellä tuleva satanen on liikaa ja se on melko arpapeliä koska se on on jäähtynyt sen kuusi astetta.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
81
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
84
Tuo näyttää loistavalta kaiken muun paitsi hintansa puolesta. Täytyy kytätä jos näkyy tarjouksessa joskus.

Teelle sopiva keitin löytyy, mutta siinä lämpötilaoptiot 50, 70, 80, 90, 100 C eli ei oikein kahville hyvät.


mm. Bonavitan vedenkeitin on ihan pätevä, mutta saako sitä järkevällä hinnalla Suomesta onkin sitten eri juttu. Täältä myös ääni Fellow Staggille.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tosin kannattaa muistaa, ennen kuin hirveästi panostaa:

Vaaleapaahdolle kannattaa käyttää aina kiehuvaa vettä (Hoffman suosittaa niin Aeropressille kuin myös pour overille).

Se vesi jäähtyy todella nopeasti, eikä se peti koskaan saavuta pour overissa lähellekään kiehuvaa lämpötilaa (Hoffmanilta yllättäen löytyy tästäkin video).
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
129
Tosin kannattaa muistaa, ennen kuin hirveästi panostaa:

Vaaleapaahdolle kannattaa käyttää aina kiehuvaa vettä (Hoffman suosittaa niin Aeropressille kuin myös pour overille).

Se vesi jäähtyy todella nopeasti, eikä se peti koskaan saavuta pour overissa lähellekään kiehuvaa lämpötilaa (Hoffmanilta yllättäen löytyy tästäkin video).
Täällä myös pour over käyttäjä budjetilla, hommasin tällasen V60 kaveriksi: https://www.amazon.de/Coffee-Gooseneck-Thermometer-Stainless-Brewing/dp/B08Z78GDTV

Vaatii että kiehauttaa veden erillisessä keittimessä ja kaataa sitten tuon täyteen, jossa se jäähtyy sen verran että on siinä 90-95C välissä. Mittari omassani oli suht tarkka kun sen kiehuvassa vedessä käytin.

Mielestäni varsin asiallisia kahveja tullut, jauhan tuoreista slurpin toimittamista tumman jauhatuksen pavuista aina joka kertaa varten kahvin.

Amazonista olisi löytynyt myös induktioliedellä toimivia gooseneck pannuja analogisella mittarilla muutamaan kymppiin, mutta päädyin tuohon että voi käyttää sielläkin mistä induktiota ei ole. Vedenkeitin on melkein joka paikassa vaikka reissuillakin ja tuo kulkee kätevästi mukana.

Ei verrattavissa yllä mainittuun erikoiskeittimeen, vaatii vähän lisää vaivannäköä mutta eikös pour over sitä jo alunperinkin ole :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Onko jollain kokemuksia Melita Epos laitteesta?
James Hoffmannilla on:


tl;dw: osta Melitta Epour + erillinen mylly, esim Wilfa WSCG-2. Saat parempaa halvemmalla.

Videon kommenteissa on itseasiassa hyvää keskustelua Epoksen kohderyhmästä, kahvihifistelyssä se ei toimi mutta jos ei tarvitse myllyä mihinkään muuhun (mutteripannu, aeropress jne.) eikä välitä pienestä epätarkkuudesta kahvissa niin pitäisi olla käypänen laite.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 051
Viestejä
4 190 054
Jäsenet
70 855
Uusin jäsen
Suiza58

Hinta.fi

Ylös Bottom