Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitään. Se pointti itse kaatelussa on juurikin se, että saa kaadeltua spiraalimaisesti ja välillä lopettaa kaatelun ja sitten taas jatkaa. Koko ajan tarkkaillen puruja ja nesteen suhdetta.Tosin mikä ilo on automaattisessa "pour-over" vehkeessä verrattuna ihan drip-kahvinkeittimeen? Lopputulos ja menetelmä on aikalailla täysin sama.
Nuo automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää.
Silloinhan mitään syytä näiden härpäkkeiden ostoon ei ole. Kun lopputulos on mokkamaster tai vielä huonompi.. Kenties jotkut haluavat vaan päästä helpommalla, eivät vaan aina jaksa säätää.
Ainoa oikea tapa valmistaa kahvia on haudutus. Siinähän liruttelet ja saat aikaan ei-täydellistä sumppia.Ei mitään. Se pointti itse kaatelussa on juurikin se, että saa kaadeltua spiraalimaisesti ja välillä lopettaa kaatelun ja sitten taas jatkaa. Koko ajan tarkkaillen puruja ja nesteen suhdetta.
Nuo automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää.
Tosin kannattaa muistaa, ennen kuin hirveästi panostaa:
Vaaleapaahdolle kannattaa käyttää aina kiehuvaa vettä (Hoffman suosittaa niin Aeropressille kuin myös pour overille).
Se vesi jäähtyy todella nopeasti, eikä se peti koskaan saavuta pour overissa lähellekään kiehuvaa lämpötilaa (Hoffmanilta yllättäen löytyy tästäkin video).
En liruttele. Valmistan kahvini manuaalisella espressokoneella, pressolla tai mutterilla. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Mutta jokaisen tavan voi tehdä huonosti tai hyvin.Ainoa oikea tapa valmistaa kahvia on haudutus. Siinähän liruttelet ja saat aikaan ei-täydellistä sumppia.
Se on kyllä suorastaan huvittavaa miten sädekehä pään päällä sanot ettei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ja silti vittuilet niille, jotka eivät toimi kuten sinä. Tyyliin: "automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää".En liruttele. Valmistan kahvini manuaalisella espressokoneella, pressolla tai mutterilla. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Mutta jokaisen tavan voi tehdä huonosti tai hyvin.
Niin et tainnut ymmärtää mitä viestissäni kirjoitin. Enkä tuota ennen ole edes kertonut miten valmistan kahvini, enkä pääasiassa edes tee drip feediä, koska tykkään toisella tavalla valmistetuista enemmän. Lue kirjoittamani, niin et höpöjä täällä toistele.Se on kyllä suorastaan huvittavaa miten sädekehä pään päällä sanot ettei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ja silti vittuilet niille, jotka eivät toimi kuten sinä. Tyyliin: "automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää".
Tällaisena satunnaisena kahvinjuojana mainostamasi "tauotetut spiraalimaiset liruttelut" aiheuttavat lähinnä näppyjä sieluun, mutta koska ollaan hifistelyketjussa, niin kaipa nuo kuuluvat asiaan. Minä sen sijaan hifistelen jatkossa satunnaiset cappuccinoni Delonghin automaattikoneen tuottamana. Aiemmin olen käynyt kahvilassa hoitamassa sen tarpeen, mutta kokeillaan nyt tällä vehkeellä kotiolosuhteissa. Testien perusteella tuolla tuotetun kahvin pitäisi kelvata herkemmillekin, ainakin jos ei tiedä millä se on valmistettu.
Joo, se hifistely on jokaisesta itsestään kiinni, miten haluaa kahvinsa valmistaa. Pakko hiukan silti näpäyttää, kun lievä elitismi nostaa päätään
Mutta olin mä silti puoliksi vakavissani. Läpi suodattamalla en vain millään usko, että purut ehtivät luovuttaa arominsa kunnolla. Ja koska en ole ikinä maistanut lähellekään yhtä hyvää suodatinkahvia, niin sen perusteella nostan aivan oikeutetusti haudutetun kahvin (pressopannu/aeropress, miksei nuo hauduttavat suppilotkin) ykköseksi.
Mä jäin miettimään tota paineen vaikutusta jo ton linkatun artikkelin lukemisen jälkeen. Ei se kemia/fysiikka mulle ihan heuristisesti avautunut. Ja sitten vielä muuttujana se veden lämpötila. Makutestejä tarttis tehdä itse, ongelmaksi tulee se toistettavuus. Ehkä ei maksa vaivaa. Tää on edelleen makuasia ja kaikki ovat oikeassa. Voishan ton espressotestinkin tehdä AeroPressillä. Hienoin jauhatus mikä Wilfasta lähtee ja 10 min haudutus minimaalisella vesimäärällä. Ongelma on vaan se, ettei oo espressoon tarvittavaa laitteistoa kotona vertailua varten. Mutta kyllähän sen tietää, miltä sen pitäisi maistua.Kyllä läpi suodattamalla saadaan kaikki irti ja enemmänkin kuin halutaan. Sitähän se espressokin on, vain paineella tungettu. Pressopannun kahvi maistuu erilaiselta kuin paperisuodattimen läpi vedetty, koska siinä on eri määrä kahvin rasvaa. Kaikki eivät sitä halua (eikä muutakaan mitä filtterin on tarkoitus poistaa).
Voishan ton espressotestinkin tehdä AeroPressillä. Hienoin jauhatus mikä Wilfasta lähtee ja 10 min haudutus minimaalisella vesimäärällä.
Googlasin nopeasti, ei ole ymmärtääkseni valtuutettua huoltoa Suomessa. Joku oli jollain kahvifoorumilla löytänyt Tampereelta paikan, missä huolto oli onnistunut. Tuuripeliä ilmeisesti.Asiasta kolmanteen.
Osaatteko kertoa, minne voisi viedä Bezzera espressokoneen huoltoon? Ja onko kallista huvia?
Kone lakkasi toimimasta, mitään ei tule ulos, vaikka pumppu ja boileri tuntuu toimivan. Avasin mutta mitään selviä tukoksia ei ole näkyvissä.
Mielenkiinnosta, mitä automaattikoneita pidät hyvänä?...
En haukkunut automaattisia koneita, haukuin paskoja automaattisia koneita, jotka vain tekevät kyseisestä metodista huonomman, eivätkä sovellu kyseiseen metodiin. Yllä oleva automaattinen drip kone ei valmista hyvää drip kahvia, vaan sen lopputulos on sama kuin normaalilla kahvinkeittimellä. Tästä syystä kyseistä laitetta ei kannata ostaa drip kahvin valmistukseen, vaan kannattaa pysytellä siinä perus kahvinkeittimessä.
...
Sokkotestit olisivat mielenkiintoisia eli onko haudutusajalla tai paineella tai muilla kahvin valmistukseen liittyvillä asioilla havaittavaa merkitystä vs. papujen laatu?...
@Viittaus Kummeliin Mä luin artikkelin, missä paras tuli tuli aeropressillä n. neljän ja puolen minuutin haudutuksella. Ite hauduttelen vajaat neljä minsaa. Munakello neljä minsaa, mutta käännän vekottimen kupin päälle hiukan ennen piippauksia. Kannattaa hiukan varioida papujen mukaan sitä jauhatuksen karkeutta. Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa jauhatusta.
...
Mä en jaksa sokkotestejä, kun se on usein päivän fiiliksestäkin kiinni, miltä kahvi maistuu. Mutta nyt kun tarkemmin muistelen, toi baristojen testi haudutusajoista oli pressopannulle eikä AeroPressille. Hauskaa siinä oli se, että paras lopputulos tuli eri baristojen reseptien keskiarvolla.Sokkotestit olisivat mielenkiintoisia eli onko haudutusajalla tai paineella tai muilla kahvin valmistukseen liittyvillä asioilla havaittavaa merkitystä vs. papujen laatu?
Samaa mieltä. Pressopannulla saa kunnon kahvia. Mutta äskettäin tutustuin "hauduttavaan suppiloon" (Clever Dripper, ainakin Crema myy), ja sehän on mukava, etenkin vaimon mielestä, joka ei ole niin ihastunut sakeaan presso-liemeen/pannukahviin. Helppo käyttää ja siivota, tekee hyvää kahvia lähes idioottivarmasti. Mielestäni parempi kuin aeropress, vaikka reseptejä tarjolla vähemmän eikä maailmanmestaruuskisoja kai järjestetä. Turhan pieni kuitenkin tämäkin.Mutta olin mä silti puoliksi vakavissani. Läpi suodattamalla en vain millään usko, että purut ehtivät luovuttaa arominsa kunnolla. Ja koska en ole ikinä maistanut lähellekään yhtä hyvää suodatinkahvia, niin sen perusteella nostan aivan oikeutetusti haudutetun kahvin (pressopannu/aeropress, miksei nuo hauduttavat suppilotkin) ykköseksi.
Ei ihan osu meikäläisen makuprofiiliin, suklaisuus ei oo mulla toiminut tähän mennessä kovinkaan hyvin. Mutta voisin silti antaa tuolle mahdollisuuden, koska nuo kaupunkikahvit ovat muuten olleet yleensä aika mieluisia.Liekkö hifistelyllä mitään tekemistä tämän kanssa, mutta lähikaupasta löytyi tälläinen uusi "kaupunkikahvi".
En ole aikaisemmin huomannut, liekkö uutuus ? Pamautin pavut koneeseen ja espressoa maistelen tässä parhaillaan. Taidampa ostaa toistekin.
Paulig
www.paulig.fi
Mulla on melkein päinvastoin. Reykjavik on oikein hyvää, Mundokin maistuu. NY ja Sydney ainakin vielä maistamatta. Juon pelkästään AeroPress/pressopannukahvia maidolla.Kaupunkikahveista Reykjavik on kyllä rehellisesti pahanmakuista. New York on hyvää, Sydney taas semiok. Muista pavuista Mundo ei maistunut ollenkaan, kun esim. Ikean espressopapuja pitänee ostaa uudestaan. Pääosin juon cappuccinoa ja lattea, silloin tällöin espressoa.
Toimiiko muuten noissa AeroPress/pressopannuissa kuinka hyvin kaupan valmiiksijauhettu (kaupanjauhatus)? Siis tietysti tuorejauhettu on tietenki aina parempi, mutta karkeuden kannalta? Ts. Onko kaupan purut liian karkeaa tai hienoa tuon tyyppisessä käytössä. Itelle on tuo kahvinkeittomaailma vierasta.Mulla on melkein päinvastoin. Reykjavik on oikein hyvää, Mundokin maistuu. NY ja Sydney ainakin vielä maistamatta. Juon pelkästään AeroPress/pressopannukahvia maidolla.
Enpäs osaa sanoa. Viimeiset 10 vuotta vedetty myllyllä enkä ole valmista jauhatusta ostanut. Mutuna sanoisin, että hiukan hienoa on noille laitteille.Toimiiko muuten noissa AeroPress/pressopannuissa kuinka hyvin kaupan valmiiksijauhettu (kaupanjauhatus)? Siis tietysti tuorejauhettu on tietenki aina parempi, mutta karkeuden kannalta? Ts. Onko kaupan purut liian karkeaa tai hienoa tuon tyyppisessä käytössä. Itelle on tuo kahvinkeittomaailma vierasta.
Kyse oli nyt kaupan valmiiksi jauhetuista. Ero pannu- ja suodatinjauhatuksen välillä on tuskin mullistava, mutta varsinkin pressopannuun laittaisin pannujauhatusta (se metalliverkko). AeroPressissä ei varmaan hirveästi väliä.Ei pressopannussa tarvitse karkeaksi jauhettua käyttää, itse ainakin laitan hienompaa (ja taas .. Hoffman myös).
Kyse oli nyt kaupan valmiiksi jauhetuista. Ero pannu- ja suodatinjauhatuksen välillä on tuskin mullistava, mutta varsinkin pressopannuun laittaisin pannujauhatusta (se metalliverkko).
Mä iteroin uuden pavun kohdalla, mikä toimii parhaiten ja jätän siihen karkeuteen, kunnes on uuden satsin aika...niin, mutta miksi? Itse vedän ainakin pressopannussakin hienompana kuin mitä kaupan jauhatus on.
Ei tarvitse mutta kannattaa pitää mielessä, että käytetty papu, jauhatus, veden määrä ja uuttoaika yhdessä määrittelee, millaista kahvia tulee. Esim pavuista riippuen jauhatusta pitää säätää.Ei pressopannussa tarvitse karkeaksi jauhettua käyttää, itse ainakin laitan hienompaa (ja taas .. Hoffman myös).
Yleinen suositus hienosta jauhatuksesta koskee vissiin vain perinteistä metodia, ei inverted. Tai emmä tiiä, näin mä olen sen vain käsittänyt. Mä saan ihan pirun paljon parempaa kahvia omiin tarkoituksiini, kun teen inverted metodilla käyttäen pressopannujauhatusta, eli hiukan suodatinjauhatusta karkeampaa. Kuten tossa edellä mainitsin, se jauhatuksen karkeus on iteroinnin tulosta.AeroPressille taidetaan yleisesti "suositella" hieman suodatinjauhatusta hienompaa kahvia. Toki laitteesta saa kahvia minkälaisella jauhatuksella hyvänsä. Kuten yllä sanottiin, kaikki vaikuttaa.
Itse jauhan vähän suodatinjauhatusta hienommaksi AeroPressille.
Nyt on tullut muuten monta kertaa tehtyä kahvia inverted method, 1:14 tuolla jauhatuksella ja ~5 minuuttia uuttoa kiehuvaan veteen. Tulee hyvää.
Papuina Pirkanmaan Paahtimon Colombia Golden Huila Decaf eli kofeiinitonkin vielä. Paahtoaste 4.
Wilfa Svart Precision kahvinkeitin WSP2A - Gigantti verkkokauppa
Hyvän kahvin ja tyylikkään muotoilun ystävälle Wilfa Svart Precision on erinomainen valinta kahvinkeittimeksi.www.gigantti.fi
Wilfa Svart Performance kahvinkeitin WSPL3B - Gigantti verkkokauppa
Edistyksellisessö Wilfa Svart Performance kahvinkeittimessä on erittäin tarkka lämmitysjärjestelmä, joka saavuttaa optimaalisen kwww.gigantti.fi
Onko kokemuksia, ajatuksia tai suosituksia jommasta kummasta? Tulee varmaan huomenna haettua jompikumpi.
Ylemmästä ja sen edeltäjästä on paljonkin keskusteltu ja sekä oma että yleisempikin mielipide on että keittää parasta suodatinkahvia. Valitettavasti luotettavuusongelmia on noissa on riittänyt mutta ainakin ennen niihin sai 5v takuun.
Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.Itse olen pienemmältä paikkakunnalta ja täältä ei kyllä sen erikoisempia kahvipapuja saa kuin Smarketista. Tilaako joku verkon kautta erikseen kahvipapuja ja mistä niitä parhaiten saisi? Voisiko ulkomailta saada hieman halvempaan hintaa.... Kanssa mennyt moccamasteri kaappiin pölyttymään.
Kiitti infosta! katselen vähän mitä noista löytyy...Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.
Kahvipapu - Kahvit
Osta kahvipavut kaikille kahvinvalmistusvälineille. Meiltä löydät satoja kahveja papuina. Tilaa tuoreita kahvipapuja kotiin tai toimistoon.www.crema.fi
Sekä käynyt paikallisesta Mokkamaasta ostamassa. Heillä on myös verkkokauppa.
Kahvi | Mokkamaa
Monipuolisesta kahvivalikoimastamme löydät ainutlaatuisen vivahteikkaita tilakahveja, aina takuuvarmoja sekoituksia, sekä toinen toistaan herkullisempia maustettuja kahveja omasta tuotannostamme ja valikoiduilta valmistajilta. Papukahvimme ovat Suomessa paahdettuja, ja mikäli haluat ne...mokkamaa.fi
Triplan pohjakerroksessa on etiopialainen rafla, joka myy myös papuja Ei mitään käsitystä, mitä tuli ostettua, mutta laitetaan testiin aamulla. Guji GR.2 kertoo olevansa, mutta nuo GR.1 ja .2 eivät kerro mulle mitään, kun tuota googlailin. Ilmeisesti paahtoaste?
tse olen pienemmältä paikkakunnalta ja täältä ei kyllä sen erikoisempia kahvipapuja saa kuin Smarketista. Tilaako joku verkon kautta erikseen kahvipapuja ja mistä niitä parhaiten saisi? Voisiko ulkomailta saada hieman halvempaan hintaa.... Kanssa mennyt moccamasteri kaappiin pölyttymään.
Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.
Kahvipapu - Kahvit
Osta kahvipavut kaikille kahvinvalmistusvälineille. Meiltä löydät satoja kahveja papuina. Tilaa tuoreita kahvipapuja kotiin tai toimistoon.www.crema.fi
Onkos se nyt kuitenkin niin, että jos haluaa äskettäin _paahdettuja_ papuja, niin pitää ostaa muualta kuin Cremasta? Kun ei Crema ole paahtimo. Mielestäni herkkupapu ei ole hintansa väärti, jos se on maannut kaupan varastossa kuukauden tai kaksi.Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.
Kahvipapu - Kahvit
Melkein kaikki paahtimot myyvät verkkokaupassa. slurp.coffee listaa aika hyvin erilaisia paahtimoja josta voi vähän vilkaista listaa, mutta itse ainakin tilaan suoraan (yleensä Inka Paahtimolta, välillä kokeilen aina muutakin toki - mutta sieltä suurin osa kahvista jonka juon tulee).
Onkos se nyt kuitenkin niin, että jos haluaa äskettäin _paahdettuja_ papuja, niin pitää ostaa muualta kuin Cremasta? Kun ei Crema ole paahtimo. Mielestäni herkkupapu ei ole hintansa väärti, jos se on maannut kaupan varastossa kuukauden tai kaksi.
Mulla on arkikahvina Kahvikaverin edullisempia papuja, kun talous ei kestä hifistelykahvin jatkuvaa lipittelyä - ainakaan näin etätyöaikana, kun kulutus on jonkun verran korkeaa. Kahvit pääsi yllättäen loppumaan kaapista ja ensihätään tuli haettua lähimarketista pussi NY-papuja ja en rehellisesti edes muistanut mitä kuraa noi markettikahvit on. Jäi katsomatta parasta ennen päivä (säilytän papuja erillisissä astioissa) ja voi olla että noi on todella vanhoja - ainakin ne maistuu siltä - joten vika voi olla pääosin siinä. Laitoin kahvikaverille 4kg paputilauksen samaan aikaan kun join ensimmäistä kupillista - sain yllättävästi motivaatiota tilauksen tekoon maanantaina klo 6:30 aamusta. Ei ne Kahvikaverinkaan pavut hifistelytasoa ole, mutta lähes poikkeuksetta suht tuoreita paahtoja. Huonosta kun vaihtaa parempaan niin ero ei ole niin iso, mutta huonompaan siirtymisen kyllä huomaa.Kaupunkikahveista Reykjavik on kyllä rehellisesti pahanmakuista. New York on hyvää, Sydney taas semiok. Muista pavuista Mundo ei maistunut ollenkaan, kun esim. Ikean espressopapuja pitänee ostaa uudestaan. Pääosin juon cappuccinoa ja lattea, silloin tällöin espressoa.
Pitääpä ostaa tuota Singaporea.
Joo jos mahdollisimman tuoretta haluaa, niin sitten paahtimoista suoraan, jos löytyy verkkokauppa. Jos vaihtoehtona on puoli vuotta vanha k-kaupan Paulig, tai vähän tuoreempi parempi kahvi, niin sitten vaikka sieltä Cremasta, mutta tosiaan paahtimoista kannattaa ostaa. Tuoretuotehan se kahvi on.Onkos se nyt kuitenkin niin, että jos haluaa äskettäin _paahdettuja_ papuja, niin pitää ostaa muualta kuin Cremasta? Kun ei Crema ole paahtimo. Mielestäni herkkupapu ei ole hintansa väärti, jos se on maannut kaupan varastossa kuukauden tai kaksi.