Kahvihifistely

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tosin mikä ilo on automaattisessa "pour-over" vehkeessä verrattuna ihan drip-kahvinkeittimeen? Lopputulos ja menetelmä on aikalailla täysin sama.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Tosin mikä ilo on automaattisessa "pour-over" vehkeessä verrattuna ihan drip-kahvinkeittimeen? Lopputulos ja menetelmä on aikalailla täysin sama.
Ei mitään. Se pointti itse kaatelussa on juurikin se, että saa kaadeltua spiraalimaisesti ja välillä lopettaa kaatelun ja sitten taas jatkaa. Koko ajan tarkkaillen puruja ja nesteen suhdetta.
Nuo automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 172
Nuo automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää.
:). Kenties jotkut haluavat vaan päästä helpommalla, eivät vaan aina jaksa säätää.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Ei mitään. Se pointti itse kaatelussa on juurikin se, että saa kaadeltua spiraalimaisesti ja välillä lopettaa kaatelun ja sitten taas jatkaa. Koko ajan tarkkaillen puruja ja nesteen suhdetta.
Nuo automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää.
Ainoa oikea tapa valmistaa kahvia on haudutus. Siinähän liruttelet ja saat aikaan ei-täydellistä sumppia.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
82
Tosin kannattaa muistaa, ennen kuin hirveästi panostaa:

Vaaleapaahdolle kannattaa käyttää aina kiehuvaa vettä (Hoffman suosittaa niin Aeropressille kuin myös pour overille).

Se vesi jäähtyy todella nopeasti, eikä se peti koskaan saavuta pour overissa lähellekään kiehuvaa lämpötilaa (Hoffmanilta yllättäen löytyy tästäkin video).
Tuli tänään vastaan artikkeli, jossa Aeropressille suositeltiin parin minuutin varmistuksen sijaan kymmentä minuuttia

Pakkohan tuota oli koittaa.

Mielenkiintoinen kahvi tuli. Alkukuppi oli todella makea, mutta loppukuppi kitkerä. Prässi vuotanee perussuodattimilla liikaa varmistuksen aikana.

Seuraavaksi testaus invertedinä.

 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ainoa oikea tapa valmistaa kahvia on haudutus. Siinähän liruttelet ja saat aikaan ei-täydellistä sumppia.
En liruttele. Valmistan kahvini manuaalisella espressokoneella, pressolla tai mutterilla. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Mutta jokaisen tavan voi tehdä huonosti tai hyvin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
En liruttele. Valmistan kahvini manuaalisella espressokoneella, pressolla tai mutterilla. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Mutta jokaisen tavan voi tehdä huonosti tai hyvin.
Se on kyllä suorastaan huvittavaa miten sädekehä pään päällä sanot ettei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ja silti vittuilet niille, jotka eivät toimi kuten sinä. Tyyliin: "automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää".

Tällaisena satunnaisena kahvinjuojana mainostamasi "tauotetut spiraalimaiset liruttelut" aiheuttavat lähinnä näppyjä sieluun, mutta koska ollaan hifistelyketjussa, niin kaipa nuo kuuluvat asiaan. Minä sen sijaan hifistelen jatkossa satunnaiset cappuccinoni Delonghin automaattikoneen tuottamana. Aiemmin olen käynyt kahvilassa hoitamassa sen tarpeen, mutta kokeillaan nyt tällä vehkeellä kotiolosuhteissa. Testien perusteella tuolla tuotetun kahvin pitäisi kelvata herkemmillekin, ainakin jos ei tiedä millä se on valmistettu. :D
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Se on kyllä suorastaan huvittavaa miten sädekehä pään päällä sanot ettei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ja silti vittuilet niille, jotka eivät toimi kuten sinä. Tyyliin: "automaattiset ja vastaavat räpellykset on tarkoitettu ihmisille, jotka ei ymmärrä kahvin eri keittotavoista tai niiden optimoinneista mitään mutta haluavat leikkiä hifistelijää".

Tällaisena satunnaisena kahvinjuojana mainostamasi "tauotetut spiraalimaiset liruttelut" aiheuttavat lähinnä näppyjä sieluun, mutta koska ollaan hifistelyketjussa, niin kaipa nuo kuuluvat asiaan. Minä sen sijaan hifistelen jatkossa satunnaiset cappuccinoni Delonghin automaattikoneen tuottamana. Aiemmin olen käynyt kahvilassa hoitamassa sen tarpeen, mutta kokeillaan nyt tällä vehkeellä kotiolosuhteissa. Testien perusteella tuolla tuotetun kahvin pitäisi kelvata herkemmillekin, ainakin jos ei tiedä millä se on valmistettu. :D
Niin et tainnut ymmärtää mitä viestissäni kirjoitin. Enkä tuota ennen ole edes kertonut miten valmistan kahvini, enkä pääasiassa edes tee drip feediä, koska tykkään toisella tavalla valmistetuista enemmän. Lue kirjoittamani, niin et höpöjä täällä toistele.

En haukkunut automaattisia koneita, haukuin paskoja automaattisia koneita, jotka vain tekevät kyseisestä metodista huonomman, eivätkä sovellu kyseiseen metodiin. Yllä oleva automaattinen drip kone ei valmista hyvää drip kahvia, vaan sen lopputulos on sama kuin normaalilla kahvinkeittimellä. Tästä syystä kyseistä laitetta ei kannata ostaa drip kahvin valmistukseen, vaan kannattaa pysytellä siinä perus kahvinkeittimessä.

Jos tämä on vieläkin vaikea ymmärtää niin voit miettiä, että jos haluat kaivaa uima-altaalle kuopan, sen kaivamiseen ei sovellu lasten hiekkalapio. Mutta muita hyviä koneellisia tai manuaalisia vaihtoehtoja sitten onkin useampi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Joo, se hifistely on jokaisesta itsestään kiinni, miten haluaa kahvinsa valmistaa. Pakko hiukan silti näpäyttää, kun lievä elitismi nostaa päätään ;)

Mutta olin mä silti puoliksi vakavissani. Läpi suodattamalla en vain millään usko, että purut ehtivät luovuttaa arominsa kunnolla. Ja koska en ole ikinä maistanut lähellekään yhtä hyvää suodatinkahvia, niin sen perusteella nostan aivan oikeutetusti haudutetun kahvin (pressopannu/aeropress, miksei nuo hauduttavat suppilotkin) ykköseksi.

@Viittaus Kummeliin Mä luin artikkelin, missä paras tuli tuli aeropressillä n. neljän ja puolen minuutin haudutuksella. Ite hauduttelen vajaat neljä minsaa. Munakello neljä minsaa, mutta käännän vekottimen kupin päälle hiukan ennen piippauksia. Kannattaa hiukan varioida papujen mukaan sitä jauhatuksen karkeutta. Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa jauhatusta.

E. luin tuon linkatun artikkelin ja oma pointtini oli siellä seassa: "James Hoffmann seemed to experience only a slight improvement between two and four-minute brews, but this could related roast level, grind size or just preference."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Joo, se hifistely on jokaisesta itsestään kiinni, miten haluaa kahvinsa valmistaa. Pakko hiukan silti näpäyttää, kun lievä elitismi nostaa päätään ;)
En lukenut itsekään Sallyn viestiä elitismiksi, vaan ihan asialliseksi kritiikiksi näitä koneita kohtaan verhottuna pieleen vittuiluun.

Mutta olin mä silti puoliksi vakavissani. Läpi suodattamalla en vain millään usko, että purut ehtivät luovuttaa arominsa kunnolla. Ja koska en ole ikinä maistanut lähellekään yhtä hyvää suodatinkahvia, niin sen perusteella nostan aivan oikeutetusti haudutetun kahvin (pressopannu/aeropress, miksei nuo hauduttavat suppilotkin) ykköseksi.
Kyllä läpi suodattamalla saadaan kaikki irti ja enemmänkin kuin halutaan. Sitähän se espressokin on, vain paineella tungettu. Pressopannun kahvi maistuu erilaiselta kuin paperisuodattimen läpi vedetty, koska siinä on eri määrä kahvin rasvaa. Kaikki eivät sitä halua (eikä muutakaan mitä filtterin on tarkoitus poistaa).

Itse teen pour-overin sillä Hoffmanin "puolitiellä", eli haudutan kaksi minuuttia ja sitten suppilo auki ja suodattimen läpi. Etuna on sen toistettavuus. En hauduta yli kahta minuuttia tosin, nopeasti kahvista alkaa tulemaan kitkerää vaan sen sijaan väännän myllystä hieman hienommalle jos mahdollista. Pressopannussa kyllä haudutan sen kymmenisen minuuttia pannujauhatustyyliin (taas Hoffman tyyliin), mutta en kovin usein jaksa pressopannulla tehdä. Lähinnä siivoamisen takia ;)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Kyllä läpi suodattamalla saadaan kaikki irti ja enemmänkin kuin halutaan. Sitähän se espressokin on, vain paineella tungettu. Pressopannun kahvi maistuu erilaiselta kuin paperisuodattimen läpi vedetty, koska siinä on eri määrä kahvin rasvaa. Kaikki eivät sitä halua (eikä muutakaan mitä filtterin on tarkoitus poistaa).
Mä jäin miettimään tota paineen vaikutusta jo ton linkatun artikkelin lukemisen jälkeen. Ei se kemia/fysiikka mulle ihan heuristisesti avautunut. Ja sitten vielä muuttujana se veden lämpötila. Makutestejä tarttis tehdä itse, ongelmaksi tulee se toistettavuus. Ehkä ei maksa vaivaa. Tää on edelleen makuasia ja kaikki ovat oikeassa. Voishan ton espressotestinkin tehdä AeroPressillä. Hienoin jauhatus mikä Wilfasta lähtee ja 10 min haudutus minimaalisella vesimäärällä. Ongelma on vaan se, ettei oo espressoon tarvittavaa laitteistoa kotona vertailua varten. Mutta kyllähän sen tietää, miltä sen pitäisi maistua.

Pressopannun ja AeroPressin läpikin tulee jo eroja samalla jauhatuksella. Mä olen päässyt siihen lopputulokseen, että mun suu tykkää enemmän AeroPressistä (paperifiltteri). Puoli vuotta ostamisen jälkeen olin vielä toista mieltä, mutta nyt se pressopannukahvi maistuu jotenkin omituiselta, ainoa muuttuja se paperifiltteri. Yleensä rasva parantaa kaiken makua, mutta kahvin kohdalla en ole enää ihan varma.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Voishan ton espressotestinkin tehdä AeroPressillä. Hienoin jauhatus mikä Wilfasta lähtee ja 10 min haudutus minimaalisella vesimäärällä.
Hoffman testasi jo puolestasi tuon, ei kannata ;). Et saa lähellekään muodostettua espresson paineita Aeropressillä. Siihen veteen sitoutuu vain tietty määrä tavaraa noissa paineissa joka tapauksessa.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Asiasta kolmanteen.

Osaatteko kertoa, minne voisi viedä Bezzera espressokoneen huoltoon? Ja onko kallista huvia?
Kone lakkasi toimimasta, mitään ei tule ulos, vaikka pumppu ja boileri tuntuu toimivan. Avasin mutta mitään selviä tukoksia ei ole näkyvissä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Asiasta kolmanteen.

Osaatteko kertoa, minne voisi viedä Bezzera espressokoneen huoltoon? Ja onko kallista huvia?
Kone lakkasi toimimasta, mitään ei tule ulos, vaikka pumppu ja boileri tuntuu toimivan. Avasin mutta mitään selviä tukoksia ei ole näkyvissä.
Googlasin nopeasti, ei ole ymmärtääkseni valtuutettua huoltoa Suomessa. Joku oli jollain kahvifoorumilla löytänyt Tampereelta paikan, missä huolto oli onnistunut. Tuuripeliä ilmeisesti.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 834
...
En haukkunut automaattisia koneita, haukuin paskoja automaattisia koneita, jotka vain tekevät kyseisestä metodista huonomman, eivätkä sovellu kyseiseen metodiin. Yllä oleva automaattinen drip kone ei valmista hyvää drip kahvia, vaan sen lopputulos on sama kuin normaalilla kahvinkeittimellä. Tästä syystä kyseistä laitetta ei kannata ostaa drip kahvin valmistukseen, vaan kannattaa pysytellä siinä perus kahvinkeittimessä.
...
Mielenkiinnosta, mitä automaattikoneita pidät hyvänä?

...
@Viittaus Kummeliin Mä luin artikkelin, missä paras tuli tuli aeropressillä n. neljän ja puolen minuutin haudutuksella. Ite hauduttelen vajaat neljä minsaa. Munakello neljä minsaa, mutta käännän vekottimen kupin päälle hiukan ennen piippauksia. Kannattaa hiukan varioida papujen mukaan sitä jauhatuksen karkeutta. Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa jauhatusta.
...
Sokkotestit olisivat mielenkiintoisia eli onko haudutusajalla tai paineella tai muilla kahvin valmistukseen liittyvillä asioilla havaittavaa merkitystä vs. papujen laatu?

Kahviskenen osalta itse erotan kyllä automaattikoneeni kahvin moukkamasteriin nähden selvästi, mutta esim. mutteripannun tuotos vs. automaattinen kahvikone en ole ollenkaan varma. Siksi kahvikone on mulle riittävä ja antaa oivallisen makunautinnon yhdistettynä helppoon kahvin valmistamiseen.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Tommonen automaattikone kyllä kiinnostas helppouden takia. Tällä hetkellä tosin juon kahvini viel helpommalla keinolla. Purut mukiin ja vedenkeittimellä vedet perään. Lusikalla pari kertaa sekotus ja kunhan kahvi on kerenny jäähtyä juontikelposeks, niin purut on pohjalla. Kunhan ei unenpöpperössä imase viimestä huikkaa pää takakenossa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Sokkotestit olisivat mielenkiintoisia eli onko haudutusajalla tai paineella tai muilla kahvin valmistukseen liittyvillä asioilla havaittavaa merkitystä vs. papujen laatu?
Mä en jaksa sokkotestejä, kun se on usein päivän fiiliksestäkin kiinni, miltä kahvi maistuu. Mutta nyt kun tarkemmin muistelen, toi baristojen testi haudutusajoista oli pressopannulle eikä AeroPressille. Hauskaa siinä oli se, että paras lopputulos tuli eri baristojen reseptien keskiarvolla.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 821
Mutta olin mä silti puoliksi vakavissani. Läpi suodattamalla en vain millään usko, että purut ehtivät luovuttaa arominsa kunnolla. Ja koska en ole ikinä maistanut lähellekään yhtä hyvää suodatinkahvia, niin sen perusteella nostan aivan oikeutetusti haudutetun kahvin (pressopannu/aeropress, miksei nuo hauduttavat suppilotkin) ykköseksi.
Samaa mieltä. Pressopannulla saa kunnon kahvia. Mutta äskettäin tutustuin "hauduttavaan suppiloon" (Clever Dripper, ainakin Crema myy), ja sehän on mukava, etenkin vaimon mielestä, joka ei ole niin ihastunut sakeaan presso-liemeen/pannukahviin. Helppo käyttää ja siivota, tekee hyvää kahvia lähes idioottivarmasti. Mielestäni parempi kuin aeropress, vaikka reseptejä tarjolla vähemmän eikä maailmanmestaruuskisoja kai järjestetä. Turhan pieni kuitenkin tämäkin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 172
Liekkö hifistelyllä mitään tekemistä tämän kanssa, mutta lähikaupasta löytyi tälläinen uusi "kaupunkikahvi".
En ole aikaisemmin huomannut, liekkö uutuus ? Pamautin pavut koneeseen ja espressoa maistelen tässä parhaillaan. Taidampa ostaa toistekin.


 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Liekkö hifistelyllä mitään tekemistä tämän kanssa, mutta lähikaupasta löytyi tälläinen uusi "kaupunkikahvi".
En ole aikaisemmin huomannut, liekkö uutuus ? Pamautin pavut koneeseen ja espressoa maistelen tässä parhaillaan. Taidampa ostaa toistekin.


Ei ihan osu meikäläisen makuprofiiliin, suklaisuus ei oo mulla toiminut tähän mennessä kovinkaan hyvin. Mutta voisin silti antaa tuolle mahdollisuuden, koska nuo kaupunkikahvit ovat muuten olleet yleensä aika mieluisia.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 834
Kaupunkikahveista Reykjavik on kyllä rehellisesti pahanmakuista. New York on hyvää, Sydney taas semiok. Muista pavuista Mundo ei maistunut ollenkaan, kun esim. Ikean espressopapuja pitänee ostaa uudestaan. Pääosin juon cappuccinoa ja lattea, silloin tällöin espressoa.

Pitääpä ostaa tuota Singaporea.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Kaupunkikahveista Reykjavik on kyllä rehellisesti pahanmakuista. New York on hyvää, Sydney taas semiok. Muista pavuista Mundo ei maistunut ollenkaan, kun esim. Ikean espressopapuja pitänee ostaa uudestaan. Pääosin juon cappuccinoa ja lattea, silloin tällöin espressoa.
Mulla on melkein päinvastoin. Reykjavik on oikein hyvää, Mundokin maistuu. NY ja Sydney ainakin vielä maistamatta. Juon pelkästään AeroPress/pressopannukahvia maidolla.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 806
Mulla on melkein päinvastoin. Reykjavik on oikein hyvää, Mundokin maistuu. NY ja Sydney ainakin vielä maistamatta. Juon pelkästään AeroPress/pressopannukahvia maidolla.
Toimiiko muuten noissa AeroPress/pressopannuissa kuinka hyvin kaupan valmiiksijauhettu (kaupanjauhatus)? Siis tietysti tuorejauhettu on tietenki aina parempi, mutta karkeuden kannalta? Ts. Onko kaupan purut liian karkeaa tai hienoa tuon tyyppisessä käytössä. Itelle on tuo kahvinkeittomaailma vierasta.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Toimiiko muuten noissa AeroPress/pressopannuissa kuinka hyvin kaupan valmiiksijauhettu (kaupanjauhatus)? Siis tietysti tuorejauhettu on tietenki aina parempi, mutta karkeuden kannalta? Ts. Onko kaupan purut liian karkeaa tai hienoa tuon tyyppisessä käytössä. Itelle on tuo kahvinkeittomaailma vierasta.
Enpäs osaa sanoa. Viimeiset 10 vuotta vedetty myllyllä enkä ole valmista jauhatusta ostanut. Mutuna sanoisin, että hiukan hienoa on noille laitteille.

E. Piti vielä sanoa, että kyllä siitä kahvia tulee. Mutta ei ole optimaalinen tuo suodatinjauhatus. Pannujauhatusta ostaisin, jos on valinnanvaraa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei pressopannussa tarvitse karkeaksi jauhettua käyttää, itse ainakin laitan hienompaa (ja taas .. Hoffman myös).
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Ei pressopannussa tarvitse karkeaksi jauhettua käyttää, itse ainakin laitan hienompaa (ja taas .. Hoffman myös).
Kyse oli nyt kaupan valmiiksi jauhetuista. Ero pannu- ja suodatinjauhatuksen välillä on tuskin mullistava, mutta varsinkin pressopannuun laittaisin pannujauhatusta (se metalliverkko). AeroPressissä ei varmaan hirveästi väliä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyse oli nyt kaupan valmiiksi jauhetuista. Ero pannu- ja suodatinjauhatuksen välillä on tuskin mullistava, mutta varsinkin pressopannuun laittaisin pannujauhatusta (se metalliverkko).
..niin, mutta miksi? Itse vedän ainakin pressopannussakin hienompana kuin mitä kaupan jauhatus on.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ei pressopannussa tarvitse karkeaksi jauhettua käyttää, itse ainakin laitan hienompaa (ja taas .. Hoffman myös).
Ei tarvitse mutta kannattaa pitää mielessä, että käytetty papu, jauhatus, veden määrä ja uuttoaika yhdessä määrittelee, millaista kahvia tulee. Esim pavuista riippuen jauhatusta pitää säätää.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
82
AeroPressille taidetaan yleisesti "suositella" hieman suodatinjauhatusta hienompaa kahvia. Toki laitteesta saa kahvia minkälaisella jauhatuksella hyvänsä. Kuten yllä sanottiin, kaikki vaikuttaa.

Itse jauhan vähän suodatinjauhatusta hienommaksi AeroPressille.

Nyt on tullut muuten monta kertaa tehtyä kahvia inverted method, 1:14 tuolla jauhatuksella ja ~5 minuuttia uuttoa kiehuvaan veteen. Tulee hyvää.

Papuina Pirkanmaan Paahtimon Colombia Golden Huila Decaf eli kofeiinitonkin vielä. Paahtoaste 4.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
AeroPressille taidetaan yleisesti "suositella" hieman suodatinjauhatusta hienompaa kahvia. Toki laitteesta saa kahvia minkälaisella jauhatuksella hyvänsä. Kuten yllä sanottiin, kaikki vaikuttaa.

Itse jauhan vähän suodatinjauhatusta hienommaksi AeroPressille.

Nyt on tullut muuten monta kertaa tehtyä kahvia inverted method, 1:14 tuolla jauhatuksella ja ~5 minuuttia uuttoa kiehuvaan veteen. Tulee hyvää.

Papuina Pirkanmaan Paahtimon Colombia Golden Huila Decaf eli kofeiinitonkin vielä. Paahtoaste 4.
Yleinen suositus hienosta jauhatuksesta koskee vissiin vain perinteistä metodia, ei inverted. Tai emmä tiiä, näin mä olen sen vain käsittänyt. Mä saan ihan pirun paljon parempaa kahvia omiin tarkoituksiini, kun teen inverted metodilla käyttäen pressopannujauhatusta, eli hiukan suodatinjauhatusta karkeampaa. Kuten tossa edellä mainitsin, se jauhatuksen karkeus on iteroinnin tulosta.

Lyijyttömiä papuja en ole vielä tainnut edes nähdä kaupoissa. Enpä ole etsinytkään.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 821
Pääsääntö kai on se, että jos kahvi tehdään kokonaan tai osittain liottamalla/hautomalla, siis pannukahvi tai pressopannu tai aeropress tai clever dripper jne., niin karkeaa kahvia haudotaan pitempään kuin hienoa, mutta periaatteessa kaikki käy, jos tulos tyydyttää. Pitkällä haudutuksella puruista irtoaa hieman erilaisia makuja kuin lyhyellä, ja mielestäni niitä viimeisiä nyansseja ei kannata jäädä odottelemaan.

Itselläni Wilfa-myllyn karkeussäätö on jämähtänyt asentoon "french press". Pressopannussa ja clever dripperissä liotusajaksi riittää neljä minuuttia. Aeropressilla tein viimeksi suodatinjauhoista minuutin liotusajalla, ja ihan juotavaa siitäkin tuli.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 747



Onko kokemuksia, ajatuksia tai suosituksia jommasta kummasta? Tulee varmaan huomenna haettua jompikumpi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348



Onko kokemuksia, ajatuksia tai suosituksia jommasta kummasta? Tulee varmaan huomenna haettua jompikumpi.
Ylemmästä ja sen edeltäjästä on paljonkin keskusteltu ja sekä oma että yleisempikin mielipide on että keittää parasta suodatinkahvia. Valitettavasti luotettavuusongelmia on noissa on riittänyt mutta ainakin ennen niihin sai 5v takuun.
 

Adasme

Tukijäsen
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
663
Olen tykästynyt itse eri pienpanimoiden kahvipapu kahveisiin mm. Unison coffeen; Tujjuu ja Pilikkopimmeetä, kalliitahan nuo pavut ovat toki mutta maku ratkaisee. Jauhan itse pavut myllyllä ja pressopannulla valmistan maistuvat mokat. 6 vuotta sitten lähdin papujen maailmaan ja enään en palaa juhla mokka, kulta katriina tms kahveisiin (joskus työpaikalla pakko juoda sitä kuravettä,mutta se ei maistu)

 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 747
Ylemmästä ja sen edeltäjästä on paljonkin keskusteltu ja sekä oma että yleisempikin mielipide on että keittää parasta suodatinkahvia. Valitettavasti luotettavuusongelmia on noissa on riittänyt mutta ainakin ennen niihin sai 5v takuun.
Kiitos, lähtee takuulla matkaan. ;)
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Itse olen pienemmältä paikkakunnalta ja täältä ei kyllä sen erikoisempia kahvipapuja saa kuin Smarketista. Tilaako joku verkon kautta erikseen kahvipapuja ja mistä niitä parhaiten saisi? Voisiko ulkomailta saada hieman halvempaan hintaa.... Kanssa mennyt moccamasteri kaappiin pölyttymään.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Itse olen pienemmältä paikkakunnalta ja täältä ei kyllä sen erikoisempia kahvipapuja saa kuin Smarketista. Tilaako joku verkon kautta erikseen kahvipapuja ja mistä niitä parhaiten saisi? Voisiko ulkomailta saada hieman halvempaan hintaa.... Kanssa mennyt moccamasteri kaappiin pölyttymään.
Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.

Sekä käynyt paikallisesta Mokkamaasta ostamassa. Heillä on myös verkkokauppa.
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.

Sekä käynyt paikallisesta Mokkamaasta ostamassa. Heillä on myös verkkokauppa.
Kiitti infosta! katselen vähän mitä noista löytyy...
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 055
Triplan pohjakerroksessa on etiopialainen rafla, joka myy myös papuja Ei mitään käsitystä, mitä tuli ostettua, mutta laitetaan testiin aamulla. Guji GR.2 kertoo olevansa, mutta nuo GR.1 ja .2 eivät kerro mulle mitään, kun tuota googlailin. Ilmeisesti paahtoaste?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Triplan pohjakerroksessa on etiopialainen rafla, joka myy myös papuja Ei mitään käsitystä, mitä tuli ostettua, mutta laitetaan testiin aamulla. Guji GR.2 kertoo olevansa, mutta nuo GR.1 ja .2 eivät kerro mulle mitään, kun tuota googlailin. Ilmeisesti paahtoaste?
Gr. 1 ja Gr. 2 viittaavat kahvin "luokitukseen", eli paljonko virheellisiä papuja saa olla mukana, paljonko kokoeroa papujen välillä etc. Sekä 1 että 2 ovat hyvää tavaraa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
tse olen pienemmältä paikkakunnalta ja täältä ei kyllä sen erikoisempia kahvipapuja saa kuin Smarketista. Tilaako joku verkon kautta erikseen kahvipapuja ja mistä niitä parhaiten saisi? Voisiko ulkomailta saada hieman halvempaan hintaa.... Kanssa mennyt moccamasteri kaappiin pölyttymään.
Melkein kaikki paahtimot myyvät verkkokaupassa. slurp.coffee listaa aika hyvin erilaisia paahtimoja josta voi vähän vilkaista listaa, mutta itse ainakin tilaan suoraan (yleensä Inka Paahtimolta, välillä kokeilen aina muutakin toki - mutta sieltä suurin osa kahvista jonka juon tulee).
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 821
Crema:sta olen itse tilaillut papuja. Iso valikoima.
Onkos se nyt kuitenkin niin, että jos haluaa äskettäin _paahdettuja_ papuja, niin pitää ostaa muualta kuin Cremasta? Kun ei Crema ole paahtimo. Mielestäni herkkupapu ei ole hintansa väärti, jos se on maannut kaupan varastossa kuukauden tai kaksi.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
82
Melkein kaikki paahtimot myyvät verkkokaupassa. slurp.coffee listaa aika hyvin erilaisia paahtimoja josta voi vähän vilkaista listaa, mutta itse ainakin tilaan suoraan (yleensä Inka Paahtimolta, välillä kokeilen aina muutakin toki - mutta sieltä suurin osa kahvista jonka juon tulee).
Tämä.

Paahtimot kaikki postittavat ja varmasti on tuoretta paahtoa. Slurpista tms on hyvä katsoa tarjontaa, mutta ei niille kannattaa välityspalkkiota maksaa kun tilauksen voi tehdä suoraan paahtimosta. Itse voin suositella paikallisia Pirkanmaan Paahtimoa ja Kahwetta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 465
Onkos se nyt kuitenkin niin, että jos haluaa äskettäin _paahdettuja_ papuja, niin pitää ostaa muualta kuin Cremasta? Kun ei Crema ole paahtimo. Mielestäni herkkupapu ei ole hintansa väärti, jos se on maannut kaupan varastossa kuukauden tai kaksi.
Aikoinaan tuoltakin sai ihan ns. tuorepaahtoja mutta luopuivat niistä jossain välissä. Käytännössä noi niiden Crema - nimikkopaahdot ovat kyllä sen jälkeenkin aina olleet korkeintaan muutaman viikon vanhoja. Parhaimmillaanhan paahto on n. 2 viikkoa paahtopäivästä. Toinen mistä on tullut tilattua eikä ole vielä mainittu on Lehmus Roastery: Lehmus Roastery – Suomen paras kahvipaahtimo 2017, 2018 & 2020
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
902
Kaupunkikahveista Reykjavik on kyllä rehellisesti pahanmakuista. New York on hyvää, Sydney taas semiok. Muista pavuista Mundo ei maistunut ollenkaan, kun esim. Ikean espressopapuja pitänee ostaa uudestaan. Pääosin juon cappuccinoa ja lattea, silloin tällöin espressoa.

Pitääpä ostaa tuota Singaporea.
Mulla on arkikahvina Kahvikaverin edullisempia papuja, kun talous ei kestä hifistelykahvin jatkuvaa lipittelyä - ainakaan näin etätyöaikana, kun kulutus on jonkun verran korkeaa. Kahvit pääsi yllättäen loppumaan kaapista ja ensihätään tuli haettua lähimarketista pussi NY-papuja ja en rehellisesti edes muistanut mitä kuraa noi markettikahvit on. Jäi katsomatta parasta ennen päivä (säilytän papuja erillisissä astioissa) ja voi olla että noi on todella vanhoja - ainakin ne maistuu siltä - joten vika voi olla pääosin siinä. Laitoin kahvikaverille 4kg paputilauksen samaan aikaan kun join ensimmäistä kupillista - sain yllättävästi motivaatiota tilauksen tekoon maanantaina klo 6:30 aamusta. Ei ne Kahvikaverinkaan pavut hifistelytasoa ole, mutta lähes poikkeuksetta suht tuoreita paahtoja. Huonosta kun vaihtaa parempaan niin ero ei ole niin iso, mutta huonompaan siirtymisen kyllä huomaa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 086
Lehmus hoitaa kyllä kaikkea mallikkaasti. Aivan tuoretta ja laadukkaasti paahdettua ja pakattua ollut joka kerta. Edellisellä kerralla tilatessa otin mukaan pussin heidän "ylähyllyn valikoimasta" ja tuo Indonesia oli todennäköisesti parhaimman makuista kahvia mitä olen ikinä juonut vaikka tein sen suodatinpussin läpi Moccamasterissa, kun Aeropressi oli/on lainassa. Hintaa kyseisellä valikoiman tuotteilla on vaan niin paljon, että saas nähdä koska seuraavan kerran.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 325
Onkos se nyt kuitenkin niin, että jos haluaa äskettäin _paahdettuja_ papuja, niin pitää ostaa muualta kuin Cremasta? Kun ei Crema ole paahtimo. Mielestäni herkkupapu ei ole hintansa väärti, jos se on maannut kaupan varastossa kuukauden tai kaksi.
Joo jos mahdollisimman tuoretta haluaa, niin sitten paahtimoista suoraan, jos löytyy verkkokauppa. Jos vaihtoehtona on puoli vuotta vanha k-kaupan Paulig, tai vähän tuoreempi parempi kahvi, niin sitten vaikka sieltä Cremasta, mutta tosiaan paahtimoista kannattaa ostaa. Tuoretuotehan se kahvi on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 280
Viestejä
4 305 667
Jäsenet
71 806
Uusin jäsen
MV7

Hinta.fi

Ylös Bottom