Kahvihifistely

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Päinvastoin, kotihifistäjät pitää puntaria ja kelloa esillä, ja ammattilaiset tekee rutiinilla.
Se, mikä on ammattilainen, se onkin hankalampi juttu. Meinaan oikeastihan se on jokin, joka tekee rahasta, työkseen. Usein, kuten äsken itsekin, käytin sitä kuvaamaan ihmistä joka tietäisi mitä on tekemässä, ennemmin kuin nitä kahvia myyviä tahoja jota seisoo tiskin takana.
Tulin eilen näyttäneeksi naapurille, jota kiinnostaa espressotekniikat, miten harrastajat tekevät peruskahvin, eli 1:2 30s. Itsehän teen moisen ehkä joka toinen vuosi, mutta aika moni joka kahvinsa. Ja tuohan on ainoa kerta jolloin itselläni on vaaka ja kello käytössä. Puntaroin aika tavalla useammin levysoittimen neulapainoa kuin kahvia ;-)
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Päinvastoin, kotihifistäjät pitää puntaria ja kelloa esillä, ja ammattilaiset tekee rutiinilla.
Se, mikä on ammattilainen, se onkin hankalampi juttu. Meinaan oikeastihan se on jokin, joka tekee rahasta, työkseen. Usein, kuten äsken itsekin, käytin sitä kuvaamaan ihmistä joka tietäisi mitä on tekemässä, ennemmin kuin nitä kahvia myyviä tahoja jota seisoo tiskin takana.
Tulin eilen näyttäneeksi naapurille, jota kiinnostaa espressotekniikat, miten harrastajat tekevät peruskahvin, eli 1:2 30s. Itsehän teen moisen ehkä joka toinen vuosi, mutta aika moni joka kahvinsa. Ja tuohan on ainoa kerta jolloin itselläni on vaaka ja kello käytössä. Puntaroin aika tavalla useammin levysoittimen neulapainoa kuin kahvia ;-)
Saatat olla oikeassa. Mulla on vipukeitin joten uutossa ei oikeastaan ole mitään vakioitavaa muuttujaa, niin että sormituntumalla mennään ja tulos on useimmiten juotavaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Vipukeitin itsellänikin, mutta toki voisin mitata ajan lisäksi lämpötilaa, sekä grupon että läpitulevan veden. Ja aikaa voisin mitata sekä lämmitys/jäähdytysjuoksutuksille, esiuutolle, ja uutolle. Ja niitä määriä, vanhan ajan tilavuuksina tai uuden ajan painoina. Shottilaseissahan ne tilavuudet oli aika perinteinen tapa.

1646929293602.jpeg
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Viimeiset pari vuotta on tullut juotua Löfbergsin Magnifikaa suodatinkahvina, ja se on ollut siihen oikein bueno. Nyt otin kuitenkin kaapista pressopannun jolla oli aiemmin uutettu ehkä 10 kertaa teetä, ja tuo on nyt jäänyt itelle käyttöön. Löfbergs Kharisma on erinomaista tuon kanssa tehtynä.

Annan kahvin hautua ekaksi 4min, sit sekoitan hieman ja annan vielä hautua 5min sen jälkeen, sitten kaadan kahvin kuppiin ilman että työnnän sylinteriä yhtään kahvin pintaa alemmas.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Annan kahvin hautua ekaksi 4min, sit sekoitan hieman ja annan vielä hautua 5min sen jälkeen, sitten kaadan kahvin kuppiin ilman että työnnän sylinteriä yhtään kahvin pintaa alemmas.
Mulle kyllä riittää 4 minuutin uutto pressopannulla. Ja kaadan kahvin lämmitettyyn termariin, kunhan olen painanut suodattimen alas.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Kahvien hinnatkin ovat tuntuvasti nouseet. Paikallisessa sittarissa kaupunkikahvipussikin maksaa jo yli 8 eur. Moni muukin tuttu pussi on siirtynyt uudelle euroluvulle.

Kai se kohta puruSaludo kutsuu.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
106
Tässä puolisen vuotta käytetty Philips EP222010 automaattia. Hintaan 250€ ajanut ihan hyvin asiansa, kun käytännössä palvelee yhtä tai satunnaisesti kahta henkilöä taloudessa. Ainoat valitukset täytyy antaa tuosta kun lähes aina lurauttaa hieman vettä lasiin samassa, kun ilmeisesti ensin esikastelee shotin ennen varsinaista shotin valuttamista. Tuon vesimäärän välttäminen on tietysti helppoa ihan vaan odottamalla hieman pidempään ennenkuin laittaa kuppia suuttimen alle. En tiedä olisko tuo sellainen asia mitä voisi koittaa laittaa takuuseen korjattavaksi. Toinen asia mistä täytyy valittaa on tuo muovinen kiiltomusta ulkoasu. Se on todella helposti naarmuuntuva.

Jauhatusta oon säätänyt pari napsua pienemmälle ja papuina olen pääosin käyttänyt Lavazzan Crema e Gustoa, siinä on mielestäni (alan termistöä tuntematta) aika täyteläinen ja tasapainoinen maku. Useita muitakin marketti papuja on tullut kokeiltua, mutta aina tulee palattua tuohon Lavazzaan. Muilla pavuilla tehdyt shotit lähes aina maistuvat joko todella hapokkailta ja ohuilta tai sitten haisevat lähinnä joltain tuhkikselta ja maistuvat aavistuksen palaneelta mikä vie kyllä "ruokahalun" kahvinjuonnista. Joku lidlin papu oli aika lähellä tuota Lavazzaa kylläkin.

Sinänsä ihan onnellinen että löytänyt tuollaisen omaan makuun sopivan kahvin mitä löytyy helposti, eikä maksa älyttömiä. Olisi silti kiva kokeilla lisää eri papuja, mutta harmittavaa että vaikuttaa siltä että sitä rataa joutuu 9/10 kerrasta juoda huonoa kahvia, kun vaihtoehtona on vaan pysyä tuossa hyväksi todetussa. :rofl2:

Mikähän tuossa Lavazzan Crema e Gustossa on se juttu, minkä avulla vois löytää toisia samanhenkisiä papuja?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Jauhatusta oon säätänyt pari napsua pienemmälle ja papuina olen pääosin käyttänyt Lavazzan Crema e Gustoa, siinä on mielestäni (alan termistöä tuntematta) aika täyteläinen ja tasapainoinen maku. Useita muitakin marketti papuja on tullut kokeiltua, mutta aina tulee palattua tuohon Lavazzaan. Muilla pavuilla tehdyt shotit lähes aina maistuvat joko todella hapokkailta ja ohuilta tai sitten haisevat lähinnä joltain tuhkikselta ja maistuvat aavistuksen palaneelta mikä vie kyllä "ruokahalun" kahvinjuonnista. Joku lidlin papu oli aika lähellä tuota Lavazzaa kylläkin.
Hiukan hankala Lavazzan omien sivujen kautta on löytää tuolle vastine. Blend-kahvi kuitenkin, sekä Arabicaa että Robustaa käytetty, paahtoaste "tumma". Makuprofiili väittää olevansa mausteinen, mikä ei kerro paljon mitään loppujen lopuksi. Ei noista kai mitään vertailuun kelvollista standardia ole väsätty. Mä haen yleensä 3. tai 4. asteen paahtoa, tykkään aromikkaista ja täyteläisistä kahveista. Mutta miten sen sitten kääntää parametreiksi, onkin toinen juttu. Kokeilua se vaan sitten on ja yrittää muistella, mikä noista oli parempaa kuin joku toinen. Ennen vältin pähkinäisiä ja suklaisia aromeita, mutta nyt niistäkin on tullut vastaan ihan miellyttäviä tuttavuuksia. Pauligin kaupunki/alkuperämaa -pavut ovat yleisesti ottaen olleet mun makuun. Poikkeuksena Singapore, mikä oli kissankusta.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Mikähän tuossa Lavazzan Crema e Gustossa on se juttu, minkä avulla vois löytää toisia samanhenkisiä papuja?
Mistä tuota Crema e Gustoa saa papuina? Ei meidän cittarista ainakaan? Kun Lavazzan nettisivutkin tuntevat vain jauhon? Olen ymmärtänyt, että lajike on alkuperämaassaan hyvin suosittu, nimenomaan jauhettuna ja mokkapannussa tiristettynä, ei siis espressona. Hintakin on edullinen. Toimii myös suodatinkahvina.

Muuten olen sitä mieltä, että kahvilajike on pitkälti tottumiskysymys. Tietenkin vaihtelu virkistää.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 318
Mitä kahvin nettikauppoja suosittelette? Ja onko jotain suosikkikahveja tai varmoja valintoja mihin yleensä päädytte? Kuten yllä mainittu Lavazza. Kokopapuna siis. Itse juon kahvini maidon kanssa ja pidän yleensä enemmän tummemmasta pehmeästä maidon kanssa kuin oikein hapokkaista. Silti välillä haluaa kokeilla myös jotain hyvää vaaleampaa ihan vaan löytääkseen eri makumaailmoita. Ja tällähetkellä mennään Philipsin Grind n Brew -vehkeellä ja toivotaan ettei tämäkin harrastus lähde lapasesta..

Suosituksia siis nettikaupoista tai vaikka markettienkin hyvistä pavuista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Mitä kahvin nettikauppoja suosittelette? Ja onko jotain suosikkikahveja tai varmoja valintoja mihin yleensä päädytte?
Tästä toki on takanapäin montakin keskustelua, muta jokainen haluaa omat vastaukset.

Suosikkikahvini on Monsoon malabar. Tilaan sitä joko Inkapaahtimosta tai Pirkanmaan paahtimosta.
Mutta koska pidän myös tummista italialaisista paahdoista, joita sekoitan monsooniin.
Kahvi-nettikauppani on Saksassa, espresso-international.de.
Sieltä olen tilannut monta tusinaa erilaista, ja he vieläpä ilmoittavat parasta-ennen päiväyksetkin.
kivoja on ollut esim:

Borbone Oro
Martella Kaffee Maximum Class Espresso
Mauro Centopercento Kaffee Espresso
Passalacqua Moana
Toraldo Linea No. 10 - Arancio
Udinese Caffe Elite Lusso

Ja tuleepa tuolta tilattua usein kuppeja yms rojua mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
106
Mistä tuota Crema e Gustoa saa papuina? Ei meidän cittarista ainakaan? Kun Lavazzan nettisivutkin tuntevat vain jauhon? Olen ymmärtänyt, että lajike on alkuperämaassaan hyvin suosittu, nimenomaan jauhettuna ja mokkapannussa tiristettynä, ei siis espressona. Hintakin on edullinen. Toimii myös suodatinkahvina.

Muuten olen sitä mieltä, että kahvilajike on pitkälti tottumiskysymys. Tietenkin vaihtelu virkistää.
Ainakin Prismoista oon sitä itse hankkinut, koita katsoa jos löytyy paikallisesta.

Markkinoilta varmasti löytyy omaankin makuun jotain vielä parempaa kuin tuo Crema e Gusto.
Pitäisi vaan järkeillä mistä siinä oikein tykkää, niin osaisi sitten valita seuraavaksi testiin muita saman henkisiä papuja.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Markkinoilta varmasti löytyy omaankin makuun jotain vielä parempaa kuin tuo Crema e Gusto.
Pitäisi vaan järkeillä mistä siinä oikein tykkää, niin osaisi sitten valita seuraavaksi testiin muita saman henkisiä papuja.
Katsot vaan että on tosi tumma paahto ja pirusti robustaa niin varmana on aikas liki.
" Sekoituksessa on 30 % Arabica- ja 70 % Robusta-papuja. "
eli jotakuinkin tuollaista:
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
106
Katsot vaan että on tosi tumma paahto ja pirusti robustaa niin varmana on aikas liki.
" Sekoituksessa on 30 % Arabica- ja 70 % Robusta-papuja. "
eli jotakuinkin tuollaista:
No kyllähän tuo käy järkeen, kiitos ideoista, täytyy varmaan pistää tilaukseen :kahvi:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Itse paahtimo ei siksi ilmoittele kaikista pavuista, kun Italiassa aika vähän väänetään kotona espressoa tai jauhetaan mitään. Porukka ostaa mokkapannuihinsa aina pikkutiilisikiviä.

Ja jos Lavazzaa pitää olla niin tuo on varmaan aika liki: Lavazza Super Crema Espresso Kaffee

Robusta, joka siis tarkkaan ottaen ei edes ole kahvi, se tekee hulluna sitä cremaa
Ja halventaa paahtimon sisäänostoja. Ja pistää tärisemään kun siinä on kofeiinia paljon enemmän.
Josta toki osa katoaa tummassa paahdossa...

Tuo Saksankauppa ei alle 50e lähetyksiin suostu, mutta kolmella kilollahan, kolmella kokeilukahvilla, se asia on järjestyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 546
Itselläni harjo v60 ja aeropress käytössä, käsinsuodatuksella siis mennään. Suosittelen kyllä tätä kahvia, hieman viinimäinen ja makeahko jopa kukkainen, voisikin ottaa toisen kupin. Vaaleapaahtoisilla pienpaahtimokahveilla siis mennään. Tummiapaahtoja pyrkinyt välttämään, koska vaaleassa enemmän vivahteita ja muutenkin useinmiten parempaa.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Yirgacheffe on hyvä jos haluaa yksittäistä papua eikä sekoitteita. Se ja muut etiopialaiset on niitä maailman alkuperäisimpiä kahveja
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
275
[QUOTE="OskuK, post: 10457822, member: 26233"

Robusta, joka siis tarkkaan ottaen ei edes ole kahvi, se tekee hulluna sitä cremaa

[/QUOTE]

Jos ei kahvia, mitä se sitten on?.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kyllä coffea canephora (robusta) ja coffea arabica ovat molemmat coffea-suvun lajeja. Toinen asia on se, että robustaa on vasta alun toista sataa vuotta käytetty "kahvina". Wikipedian mukaan.
Muistan kuulleeni että paras robusta on parempaa kuin huono arabica. Joskus espressoaikoinani join joskus lystikkän nimistä caffe Páskaa. On 100% robustaa eikä yhtään páskempaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
Tuorein tilaukseni, paikka sama vanha:
https://www.espresso-international.de/roester-a-bis-z/

1150 Martella Maximum Class 1000g
10092 Borbone Miscela Oro 1000g Bohne
10120 Passalacqua Mexico, 1kg Bohne
1028 Cellini Prestigio, ganze Bohnen, 1kg
1293 Brao Gold 1kg Bohne

Tekniikkani on jotakuinkin:
1)hinta
2)arabikaprosentti
3)viimeinen käyttöpäivä
4)oma kokemus tästä pavusta
...tällä kertaa Cellini ja Brao ovat itselleni uusia kokeiluja
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Onko Prismassa hyvää papua?
Kokeile Arvid Nordquistin Molto papua. Tätä löytyy usein marketeista sekä S, että myös K ryhmän. Ite tykkään tuosta. Toki tietysti mitä tuoreempaa paahtoa löydät, sen parempi.
 
Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
305
Pohdin että pitäisikö nyt kahvin juontia vähentää, kun hinnat on nousussa jne jne. Epäonnistuin surkeasti. Uuden kivan automaatin myötä kulutus on vain noussut. No, ehkä näinä aikoina elämästä pitää voida myös nauttia.
PXL_20220810_081031766_copy_1381x800.jpg
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Tämä oli herkkua..

Nämä oli positiivinen ylläri
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Muutama kuukausi tullut vivuttua Pavonilla.
Oikein hyvä masiina omasta mielestäni.
Sopii hyvin minulle, kun tuo on nopea lämpenemään, enkä yleensä tee kahta kupillista enempää kerralla.

Mikä mylly toi on? Näyttää aika helppokäyttöiseltä, mutta onko?
 
Liittynyt
13.04.2022
Viestejä
305
Mikä mylly toi on? Näyttää aika helppokäyttöiseltä, mutta onko?
Toi on La Pavoni Europiccola Lusso. Mielestäni kaunein kotikäyttöön sopiva vipukone heti Professional Lusson jälkeen. Eeeei, sori, sä kysyit siitä myllystä etkä keittimestä. Käsin veivattava mylly on kyllä ihan helvetinkonekeksintö jos haluaa hienoa jauhatusta kuten Pavonit tarvitsee. Kupillisen jauhamiseen menee vartti ja sitten on ranne kipeä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Käsin veivattava mylly on kyllä ihan helvetinkonekeksintö jos haluaa hienoa jauhatusta kuten Pavonit tarvitsee. Kupillisen jauhamiseen menee vartti ja sitten on ranne kipeä.
Olosuhteiden pakosta vein mökille käsivempeleen. En kyllä keitä vieraille itse jauhettua kahvia. Voi sen päivän paremminkin käyttää.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
182
Mylly on tosiaan 1Zpresso JX-Pro.

Mulla menee käsin veivattaessa espressohienouteen 45 sekuntia.
(Vaatii kyllä jollain pavuilla, että käden grippi on kunnossa.)

Vahva suositus.

Tarpeeksi hyvät säätö mahdollisuudet ja hiljainen tietty.
Mulla tärkeintä hyvän jauhatustuloksen lisäksi on tuon pieni koko. Mylly mahtuu kivasti maustehyllylle.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
189e :O pitää varmaan vaan tyytyä pyyhkimään lompakolla hikikarpaloita otsalta :D

Omaan käyttöön riittää, että saa silloin tällöin iltaisella/yöllä jauhettua ~pannujauhatuksella pariin kuppiin. Tuollainen mylly riittäis hyvin. Nyt käytössä on Zassenhausin kuutio ja sillä saa kyllä ranteet kipeäksi. En tiedä mitä ovat saksalaiset miettineet kun ovat tuon muotoilleet...

EDIT: Tuo olisi kyllä hyvän kokoinen otettavaksi mukaan retkille
 
  • Tykkää
Reactions: zig

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
182
Piti oikein kellottaa tuolla 1Zpressolla jauhaminen Pavonille sopivaksi.

14 grammaa Lavazza Qualita Rossaa (ei helpoin jauhettava papu, muttei vaikeinkaan) - aikaa meni 35 sekuntia.

Myönnän kyllä, että laitoin kampeen vähän enemmän kierroksia kuin yleensä.
Omat kädet nyt ei aivan pulkannarut ole myöskään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
189e :O pitää varmaan vaan tyytyä pyyhkimään lompakolla hikikarpaloita otsalta :D

Omaan käyttöön riittää, että saa silloin tällöin iltaisella/yöllä jauhettua ~pannujauhatuksella pariin kuppiin. Tuollainen mylly riittäis hyvin. Nyt käytössä on Zassenhausin kuutio ja sillä saa kyllä ranteet kipeäksi. En tiedä mitä ovat saksalaiset miettineet kun ovat tuon muotoilleet...

EDIT: Tuo olisi kyllä hyvän kokoinen otettavaksi mukaan retkille
Pro tip: istu alas ja laita se kuutio jalkojen väliin jauhaessa.

Suositus kyllä tuolle 1Zpresso JX-Prolle täältäkin, yksiä halvimpia oikeasti espressoon kykeneviä myllyjä uutena. Tai vaihtoehtoisesti toimii mutteripannun kanssa Lofooteilla lauttaa odotellessa:
1661626987072.png
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 689
200e on aika halpa näissä hommissa. Hyvä, tai sanotaan keskihintainen sähkökäyttöinen mylly kun on luokkaa 1000e->
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Suosituksia siis nettikaupoista tai vaikka markettienkin hyvistä pavuista.
Teen aina maitokahvin, siltä pohjalta tän hetken ykkönen itsellä on Lehmus Sammonlahti. Saa myös esim. Heinon tukusta (tai mikä Valio Aimo se nykyisin on).

Tuli käytyä Tallinnassa, sieltä tuli kilo mukaan tätä, Brasiilia, San Martin, Cerrado – The Brick Coffee Roastery, voisin tilata ehkä lisääkin, mutta ehkä parempi espressona kuin maitokahvina. Tällä hetkellä myllyssä toinen Tallinnan tuliainen, joka on edellistä parempaa ja 17,90€/kg hintaan aika kohtuullisesti hinnoiteltu: OA No3 kohvioad
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Perus Rancilio Silvia ollut nyt ehkä vuosikymmenen itsellä kotona käytössä, myllynä niinikään perus-Rocky. Sohaisenkohan muurahaispesää - tavallaan kiinnostaisi hankkia Rancilio Silvia Pro, mutta onko saman hintaluokan HX-koneet jo ajaneet ohi?
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
182
Tunteeko suu tuon eron?
Kyllä sen ainakin siinä tapauksessa tuntee, jos myllyllä ei saa tarpeeksi hienoa jauhatusta aikaiseksi ja espressokone on paineettomalla kahvalla.
Liian karkea jauhatus ja vesi tulee ihan sukkana läpi parissa sekunnissa.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Kyllä sen ainakin siinä tapauksessa tuntee, jos myllyllä ei saa tarpeeksi hienoa jauhatusta aikaiseksi ja espressokone on paineettomalla kahvalla.
Liian karkea jauhatus ja vesi tulee ihan sukkana läpi parissa sekunnissa.
Tuo sukka-ominaisuuden välttämiseen ei tartte mitään tonnin myllyä. Ihan tollainen ”halpis” Rocky hoitaa riittävän hienoa. En sano etteikö kalliimmissa olisi sitten muita ominaisuuksia, tasaisempaa laatua, kelloja yms. Itse olen miettinyt lähinnä jostain lukemani suosituksen ja grind-by-weight ominaisuuden takia Rockyn tilalle tällaista: Sette 270Wi - Baratza. Vaikka hyvin on ihan silmällä arvioimalla sopiva määrä osunut kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Kyllä sen ainakin siinä tapauksessa tuntee, jos myllyllä ei saa tarpeeksi hienoa jauhatusta aikaiseksi ja espressokone on paineettomalla kahvalla.
Liian karkea jauhatus ja vesi tulee ihan sukkana läpi parissa sekunnissa.
Eikö muutaman satasen koneella saa kelvollista jauhatusta?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 442
Viestejä
4 199 569
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom