Kahvihifistely

Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
415
Onko mitään jippoa elvyttää Aeropressin männän kumia? Varaosa on Suomessa turhan kallis, 15€ toimitettuna vs amerikkalaisten kertoma 5$.

Tuolla 15€ mieluummin kuluttaa paperit loppuun ja sitten hankkii jonkin pour-over tyylisen tilalle. Tuollainen ei söisi papereitakaan:

Edit. Ilmeisesti tuon kumin saisi kunnostettua mineraaliöljyllä. Kahvin rasvat poistaa kumista sen öljyjä ja kumi kutistuu. Tuota öljyä myydään etenkin leikkuulautojen käsittelyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
302
Osaako kukaan vinkata mistä löytyisi edullinen 2, ehkä 3 kupin teräksinen mutteripannu? 4-kuppisia näkyy olevan paljon mutta on jo liian iso. ~30-35 euron budjetti.
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Kiitoksia papuvinkeistä, helpompi lähteä etsimään sopivia kaupasta, kun on muutama hyväksi havaittu tiedossa:thumbsup: Viime reissulla nappasin mukaan Brazilin ja Starbucksin Blonden, jälkimmäinen vasta testattu, ja ei maistunut eikä tuoksunut oikein millekään :D Sekaan kun laittaa puolet Espresso Roastia niin tulee jo ihan käyttökelpoista. Kaffan Lempeä voima pitää kyllä testata kun Tumma Monsuunikin maistui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Osaako kukaan vinkata mistä löytyisi edullinen 2, ehkä 3 kupin teräksinen mutteripannu? 4-kuppisia näkyy olevan paljon mutta on jo liian iso. ~30-35 euron budjetti.
crema.fi:ssä 3 kupin 29,90 ja 2 kupin versio on myös 2 euroa halvempi. Amazon.de:ssä vielä halvempi mutta tue kotimaista.

 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
302
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Alumiininen näkyy olevan. Mutta en tajunnut vilkaista mitä amazonissa olisi, pitää käydä sieltä etsimässä.
Ai sori, en huomannu tuota terästä vaikka se oli boldattuna. :oops:

EDIT: Tämä menee 5 euroa budjetin yli, mutta tulee ilman postikuluja koska tilaus on yli 39 euroa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
45
Kahvipapuja tulee toisinaan osteltua, mutta marketeissa ei ole oikein mitään erikoisempaa. Olisiko suosituksia hyvistä nettikaupoista? Kannattaanko esim. Virosta tilata? Muutaman kerran tullut sieltä hankittua, mutta ei tainnut ainakaan sillä liikkeellä olla edes nettisivuja.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Kahvipapuja tulee toisinaan osteltua, mutta marketeissa ei ole oikein mitään erikoisempaa. Olisiko suosituksia hyvistä nettikaupoista? Kannattaanko esim. Virosta tilata? Muutaman kerran tullut sieltä hankittua, mutta ei tainnut ainakaan sillä liikkeellä olla edes nettisivuja.
En ole itse tilaillut, kun tarjonta on ylittänyt kysynnän ja REKOa on myös tullut käytettyä, siis sitä ruokarinkiä. Sinne on toimitellut Sixpot, jolla on myös verkkokauppa. Mukava heppu ja hyvää kahvia tekee. Cremasta voi toki myös kokeilla onneaan.

E. onkohan Sixpot lomalla? Verkkosivuilta ei oikein saa selvää, mikä on tilanne. Noista kahveista ei valitettavasti löydy kunnon makuprofiileja tuolta sivustolta. Facen REKO-ilmoituksissa oli yleensä muutama kolmen setti, mistä pystyi valkkaamaan, tai sitten ihan pusseittain. Niissä ilmoissa oli jotain luonnehdintoja. En nyt mitään suosituksia ala antamaan, kun jokaisella on omat mieltymyksensä. Oikeasti en muista, mikä noista oli se suosikkini. Ehkä Machu Picchu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Olen tilannut Caffilta papuja pariin otteeseen. Toimitus on molemmilla kerroilla vienyt muutamia päiviä, mutta vastapainoksi pavut ovat olleet lähetyspäivänä tai edeltävänä paahdettuja. Kahvi ei ole ihan halvinta, mutta tulee postilaatikkoon ilman kuluja niin helppo tilailla pieniä määriä kerrallaan.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Olen myös ostanut Caffin papuja. Lähinnä suoraan heidän liikkeistä. Mutta mielestäni ovat tulleet aika arvokkaiksi. Tosin ihan hyviä kahveja ovat olleet.

Mutta jos Kaffan pavut kiinnostaa, niin kannattaa ostaa kilon pussi verkkokauppa.comista. Siinä tulee 200g kaupan päälle, joten kilohinta ei ole välttämättä ihan mahdoton. Hopperiin osa ja loput pakkaseen ja sitten pikku erissä hopperiin lisää tavaraa.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
272
Osaako kukaan vinkata mistä löytyisi edullinen 2, ehkä 3 kupin teräksinen mutteripannu? 4-kuppisia näkyy olevan paljon mutta on jo liian iso. ~30-35 euron budjetti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
197
Osaako kukaan vinkata mistä löytyisi edullinen 2, ehkä 3 kupin teräksinen mutteripannu? 4-kuppisia näkyy olevan paljon mutta on jo liian iso. ~30-35 euron budjetti.
Bialetti Moka induction. Löytyy 2 kupin versio.
Itsellä 6 kupin versio. Kyllä sillä yhdellekin keittää.
/edit: taitaa olla 3 kupin se pienin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 257
Olen myös ostanut Caffin papuja. Lähinnä suoraan heidän liikkeistä. Mutta mielestäni ovat tulleet aika arvokkaiksi. Tosin ihan hyviä kahveja ovat olleet.
Lisätään tähän:
”koticaffi” koodilla 4 kahvipussia kolmen hinnalla. Voimassa toukokuun loppuun.
Me tilattiin Kaweria papuina ja oli kyllä omaan makuun hyvää ja ennenkaikkea helppoa papua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Ai hittolainen, tänään sain maistaa ensimmäisen kerran aeropressillä tehtyä kahvia ja voi totta jumalauta, onhan tämä hyvää! Oli kannattava ostos! Niin pehmeää ja maukasta kahvia. :)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Ai hittolainen, tänään sain maistaa ensimmäisen kerran aeropressillä tehtyä kahvia ja voi totta jumalauta, onhan tämä hyvää! Oli kannattava ostos! Niin pehmeää ja maukasta kahvia. :)
Teitkö oikein- vai nurinpäin? Tai mulle nurinpäin on oikeinpäin. Piiitkähkö haudutus pressokarkeilla puruilla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
En tiiä karkasko mopo käsistä, mutta kyllästyin jatkuvasti loppuvaan Kahviin ja tilasin tämmösen...

 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
184
Ai hittolainen, tänään sain maistaa ensimmäisen kerran aeropressillä tehtyä kahvia ja voi totta jumalauta, onhan tämä hyvää! Oli kannattava ostos! Niin pehmeää ja maukasta kahvia. :)
Ja sitten kun haluaa ruveta säätämään ja seikkailemaan, niin klikkaa tuosta yhden 7800 eri tavasta tehdä kahvia Aeropressillä. Niin ja halpa muovihärpäke muuttuu kalliiksi, kun ostat kahvimyllyn, digitaalivaa'an ja lämpömittarin.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Ja sitten kun haluaa ruveta säätämään ja seikkailemaan, niin klikkaa tuosta yhden 7800 eri tavasta tehdä kahvia Aeropressillä. Niin ja halpa muovihärpäke muuttuu kalliiksi, kun ostat kahvimyllyn, digitaalivaa'an ja lämpömittarin.
Kaikki löytyy jo ennestään :) Inverted tavalla teen

Kokeilin jopa normipuruilla ja kyllä sekin vain maistui paremmalta kuin mokkamasterin kahvi
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Varsinaisesta laadukkuudesta voi olla kukin mitä mieltä haluaa, mutta tuon testin kahveista itsekin valitsisin parhaaksi. Muutenkin ihan kelpo kahvi, noin markettitiiliskiveksi omasta mielestä, ylihintainen kylläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Nyt olen reilun vuoden tehnyt arkikahvit Clever Coffee Dripperillä. Tuolla pienellä versiolla.
17g kahvia suppiloon, sitten kiehautan veden jota kaadan 250g sekaan kohtalaisen nopeasti. Käynnistän ajastimen ja samalla sekoita lusikalla.
Minuutin kohdalla nostan suppilon mukin päälle ja pyöräytän lusikalla pari kertaa. Sitten vain odotan kun kahvi valunut mukiin.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Nyt olen reilun vuoden tehnyt arkikahvit Clever Coffee Dripperillä. Tuolla pienellä versiolla.
17g kahvia suppiloon, sitten kiehautan veden jota kaadan 250g sekaan kohtalaisen nopeasti. Käynnistän ajastimen ja samalla sekoita lusikalla.
Minuutin kohdalla nostan suppilon mukin päälle ja pyöräytän lusikalla pari kertaa. Sitten vain odotan kun kahvi valunut mukiin.
Koska on Aeropress, en taida tuota hankkia. Kokemuksieni perusteella kyllä tekisin itse tuolla kahvini Creman tuotekuvauksen mukaan. Eli vastajauhetut purut suodattimeen, 3-4 minuutin haudatus ja sitten valumaan. Minuutti kuulostaa lyhyeltä ja sekoittaminen tarpeettomalta. Ja purut siis presso-karkeuteen, suodatinkarkeus liian hienoa. Ja tämä nimenomaan Aeropress-kokemuksen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Koska on Aeropress, en taida tuota hankkia. Kokemuksieni perusteella kyllä tekisin itse tuolla kahvini Creman tuotekuvauksen mukaan. Eli vastajauhetut purut suodattimeen, 3-4 minuutin haudatus ja sitten valumaan. Minuutti kuulostaa lyhyeltä ja sekoittaminen tarpeettomalta. Ja purut siis presso-karkeuteen, suodatinkarkeus liian hienoa. Ja tämä nimenomaan Aeropress-kokemuksen kautta.
No mä aika paljon käytän arkikäytössä markettien peruskahveja. Ja suodatinkarkeutta. Siksi lyhyt uutto.

Ja pressokarkeudelle tartteis jo paremman myllyn kun mun Baratza Virtuoso.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Ja pressokarkeudelle tartteis jo paremman myllyn kun mun Baratza Virtuoso.
Eikös Virtuoso ole jo kovinkin laatuverme? Itse olen tehnyt aivan tyytyväisenä Encorellakin espressojauhatusta vaikka sitä on hifistelijät moittineet siihen kelpaamattomaksi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Eikös Virtuoso ole jo kovinkin laatuverme? Itse olen tehnyt aivan tyytyväisenä Encorellakin espressojauhatusta vaikka sitä on hifistelijät moittineet siihen kelpaamattomaksi :)
Aikoinaan aloittelin pressopannulla ja sille jauhaminen oli vaikeata. Myllyn on vaikeampi jauhaa tasalaatuista karkeaa jauhatusta kuin hienoa. Mahlkönigin EK43 teki jo aikaa tasaista pressolle.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Aikoinaan aloittelin pressopannulla ja sille jauhaminen oli vaikeata. Myllyn on vaikeampi jauhaa tasalaatuista karkeaa jauhatusta kuin hienoa. Mahlkönigin EK43 teki jo aikaa tasaista pressolle.
Mulla on Wilfan perusmylly. En stressaa, vaan nautin kahvistani :)
 
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
399
Nyt olen reilun vuoden tehnyt arkikahvit Clever Coffee Dripperillä. Tuolla pienellä versiolla.
17g kahvia suppiloon, sitten kiehautan veden jota kaadan 250g sekaan kohtalaisen nopeasti. Käynnistän ajastimen ja samalla sekoita lusikalla.
Minuutin kohdalla nostan suppilon mukin päälle ja pyöräytän lusikalla pari kertaa. Sitten vain odotan kun kahvi valunut mukiin.
Sama tekniikka toimii hyvin myös manuaalisella tippalukolla varustetun Moccamasterin kanssa. :D
 

blc

Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
77
Olisiko heittää jotain vaaleita paahtoja mitä voisi kokeilla? Pääasiassa menee papuina Pauligin Brazilia ja Juhla Mokkaa. Välillä kokeilen niitä "kaupunkikahveja" mutta aina näihin kahteen edellä mainittuun palaan. Cremasta tuli joskus House Blendiä ja Brazilia otettua. Ne olivat ihan jees mutta dailynä turhan kalliita. Mitäs vielä voisi kokeilla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Vaaleat ja alle 15e/kg Pauligin ovat kaikki ihan hyviä, mutta eivät erikoisia ja yleensä otan sen mikä on tuorein paahdettua. Kaffa, Helsingin kahvipaatimon ja Holmen ovat paikalliset erikoiskahvit mitä olen maistellut, mutta ovat 35e/kg tai yli. Onko kotimaisia n.20e/kg papuja?
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Olisiko heittää jotain vaaleita paahtoja mitä voisi kokeilla? Pääasiassa menee papuina Pauligin Brazilia ja Juhla Mokkaa. Välillä kokeilen niitä "kaupunkikahveja" mutta aina näihin kahteen edellä mainittuun palaan. Cremasta tuli joskus House Blendiä ja Brazilia otettua. Ne olivat ihan jees mutta dailynä turhan kalliita. Mitäs vielä voisi kokeilla?
Lidlistä Crema merkkiset pavut.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Aamukahvi tai päivähän nyt on :)

Olen viime aikoina alkanut kaataa vaahdotetun maidon kannusta toiseen ennen kuppiin kaatoa. Näin saan huomattavasti ”tasa-aineisemman” maitovaahdon.

Toisinaan vaahdotuksen jälkeen maitovaahto on suoraan melko hyvää, mutta monesti kaadon loppua kohden vaahtoa alkaa olla liikaa, jotta saisi kuvioita aikaan.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Nyt tuli talouteen Delonghi perfecta. Testiksi ostin tuollaisen kilon paketin rainbow papua ja voin sanoa että ei saatana. Ei sitä juo mustana kyllä irvistämättä.. Latteen ja cappucinoon menee kyllä, mutta ei mustana ei ei ei.

Ristus kun tuon lattetaiteen kanssa menee kyllä vaikeaksi. Vaahdon tekeminen vaatii todellakin treenausta, jotta sen koostumuksen oppii. Eikä ne sydämetkään ole mitään helppoja suorittaa näin vasta-alkajana. Silmällä, tuntemuksella ja ajalla sen näköjään vain oppii.

Mitäs papuja te käytätte? Ja onko täällä jotain asetuksia, joita olette huomanneet näissä delonghi automaateissa toimiviksi? Lämpötila, jauhatuksen määrä ja kuppikoko jne. Hakuammuntaa, mutta eiköhän se sieltä löydy :thumbsup:Aeropress oli kyllä aivan loistava, mutta tämä tekisi kaiken helpommin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Perus markettipavuista ite tykkään Arvid Nordquist Molto ja tietenkin mahdollisimman vastikään paahdettua. Noissa lukee kätevästi se paahtopäivä siis pussissa, osassa on vain se viimeinen käyttöpäivä ja mahdollinen paahtopäivä täytyy laskea.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Aika useasti tulee ostettua Kaffan papuja, jotka ovat noin 7-12€ / 250g. Edullisemmin saa ostaessa verkkiksestä, jossa 20% extraa mukana isoissa paketeissa. Tosin pavut eivät aina loista tuoreudellaan Verkkokaupassa.

Yritän ostaa yleensä maks 3 viikkoa paahtamisesta iältään olevia papuja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Tulipa joku aika sitten ostettua myös Aeropress ja pidän kyllä sen mausta.

Minkälaisilla resepteillä teette kupillisen "americanoa"? Kokeilin nyt 16g kahvia ja Aeropress piripintaan vettä n. minuutin uuttoajalla. Kahvi oli yhdeksi motiksi turhan väkevää, joten ensi kerralla jauhan pavut vähän karkeammiksi. Aeropressin oma ohjehan on tehdä espressovahvuista ja laimentaa vedellä kuten americano perinteisesti tehdään.

Maku on kyllä huomattavan paljon pehmeämpi kuin (likaisella) Moccamasterilla :smile:
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Minkälaisilla resepteillä teette kupillisen "americanoa"?
Mitään americanoa kun haudatus kerralla lopulliseen vahvuuteen. Härvelin mukana tulleen mittalusikan verran papuja (saa olla hiukan kukkurallinen) myllyyn ja pressokarkeuteen. Neljän minuutin uutto reikäpuoli ylöspäin ja sitten vasta kääntö ja määrätietoinen männän painaminen alas. Paljon parempaa kuin ohjesäännön mukainen sumppi.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Pitääpä kokeilla tuota pidempää uuttoa. Karkeuden muutoksella oli ainakin tänä aamuna haluamani efekti. Ehkä vähän vaaleampia papuja voisi vaihteeksi ostaa näihin laimeampiin kahveihin. Tälläkin kertaa jauhoin extra darkista.

E: "Americano" oli siis lainausmerkeissä, koska olen itsekin uuttanut suoraan lopulliseen vahvuuteen. Sitä tavallista kahvia tässä hain. :think:
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Jos mä teen aeropresskaffeet, niin juon ne iittalan taikamukista. Noin 17g kahvia, pönttö neloseen asti, sekoitus ja 2-3 min uutto. Sitten vedenkeittimestä lisää vettä uutetun kahvin päälle, että saa mukin täyteen. On hyvää
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Pitäisi ostaa sähkökäyttöinen kahvimylly espressokonetta (Smeg) varten. Tuolla käsimyllyllä tulee liian paljon hajontaa, jonka johdosta heittelee espresson laatu.

Mitä suosittelisitte? Oisko tuo Wilfan Svart Uniform ihan ok entrylevel (vaikka ei varsinaisesti olekaan espressoa varten tarkoitettu) - hinta noin 350€.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Aeropressin vakioreseptiksi on alkanut muodostumaan tällainen yksinkertainen tapa:

1. Aeropress -mitallinen papuja myllyyn. Pavut jauhetaan vähän hienommaksi kuin suodatinkahvi.
2. Inverted-metodi
3. Purut Aeropressiin. Aluksi kostutus ja lyhyt sekoitus ja sitten Aeropress täyteen vettä (ei ihan piripintaan).
4. Erittäin nopea uutto: käytännössä käännän Aeropressin heti kuin ehdin ja painan kahvin mottiin melko reippaasti.

Perään maitoa ja simppeli aamukahvi on valmis. Papuina vähän vaihtelevasti jotain matalahappoista ja tummaa paahtoa mitä nyt kaupasta mieli tekee.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Aeropressin vakioreseptiksi on alkanut muodostumaan tällainen yksinkertainen tapa:

1. Aeropress -mitallinen papuja myllyyn. Pavut jauhetaan vähän hienommaksi kuin suodatinkahvi.
2. Inverted-metodi
3. Purut Aeropressiin. Aluksi kostutus ja lyhyt sekoitus ja sitten Aeropress täyteen vettä (ei ihan piripintaan).
4. Erittäin nopea uutto: käytännössä käännän Aeropressin heti kuin ehdin ja painan kahvin mottiin melko reippaasti.

Perään maitoa ja simppeli aamukahvi on valmis. Papuina vähän vaihtelevasti jotain matalahappoista ja tummaa paahtoa mitä nyt kaupasta mieli tekee.
Itellä muuten sama, mutta tuplafiltteri ja uutto on ehkä reipas minuutti.

Huomasin kun ostin sen metallisen kestofiltterin, että sen kautta menee tavara paljon nopeempaa kuin tuplafiltterillä, joten pitää painaa vähän hitaammin.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Itellä muuten sama, mutta tuplafiltteri ja uutto on ehkä reipas minuutti.

Huomasin kun ostin sen metallisen kestofiltterin, että sen kautta menee tavara paljon nopeempaa kuin tuplafiltterillä, joten pitää painaa vähän hitaammin.
Tuota uuttoaikaakin kellotin alkuun ja omani oli myös minuutti, mutta nopeasti totesin, että aamukahviksi riittävä tulos tulee hihavakiolla. Makuerojahan kuppien välille vähän syntyy tällä tyylillä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Aeropressin vakioreseptiksi on alkanut muodostumaan tällainen yksinkertainen tapa:

1. Aeropress -mitallinen papuja myllyyn. Pavut jauhetaan vähän hienommaksi kuin suodatinkahvi.
2. Inverted-metodi
3. Purut Aeropressiin. Aluksi kostutus ja lyhyt sekoitus ja sitten Aeropress täyteen vettä (ei ihan piripintaan).
4. Erittäin nopea uutto: käytännössä käännän Aeropressin heti kuin ehdin ja painan kahvin mottiin melko reippaasti.

Perään maitoa ja simppeli aamukahvi on valmis. Papuina vähän vaihtelevasti jotain matalahappoista ja tummaa paahtoa mitä nyt kaupasta mieli tekee.
Itse asiassa tuo on juuri se Aeropressin vakioresepti melkeinpä viimeistä pilkkua myöten. Eikä siis ole inverted-metodi, joka on se pitkä haudutus ennen kääntöä. Vai puhunko höpöjä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Onko kenelläkään tuollaista Kinu M47 manuaalimyllyä? Espressotarpeisiin tulisi. Alunperin ajattelin sähköistä, koska nykyisellä zassenhaussilla ei saa hyvää aikaan. Mutta jos tuolla Kinulla tai vastaavalla saa niin voisin kyllä harkita - veis vähemmän tilaa.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Itse asiassa tuo on juuri se Aeropressin vakioresepti melkeinpä viimeistä pilkkua myöten. Eikä siis ole inverted-metodi, joka on se pitkä haudutus ennen kääntöä. Vai puhunko höpöjä?
Oman Aeropressin ohjeissa oli muistaakseni nämä samat ohjeet:

 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Oman Aeropressin ohjeissa oli muistaakseni nämä samat ohjeet:

Käytännössä tuo demovideo ei juuri poikkea sinun menetelmästäsi. Samalla tavalla kokeilin itse ekat kupit, eli hieno jauhatus, 20 s sekoittelua ja pumppaus. En saanut hyvää, joten vaihdoin inverted-metodiin. Se nyt on makuasia, pidätkö putkea käännettynä vai ilman mäntää kupin päällä. Inverted-metodin juju on se pitkä haudutus. Pitkään haudutukseen jauhan purut paljon karkeammaksi. Helpottaa muutenkin elämää, kun pidän samaa jauhatusta myös pressopannulle. Ainoa ero pressopannuun on se paperifiltteri. Mä en muuten hoksaa, mikä idea on kastella se filtteri valmiiksi. Kyllä se kastuu 100 % varmasti muutenkin eikä vaikuta kahvin makuun tuon taivaallista, vaikka liottaisi tunnin ennen haudutusta.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Käytännössä tuo demovideo ei juuri poikkea sinun menetelmästäsi. Samalla tavalla kokeilin itse ekat kupit, eli hieno jauhatus, 20 s sekoittelua ja pumppaus. En saanut hyvää, joten vaihdoin inverted-metodiin. Se nyt on makuasia, pidätkö putkea käännettynä vai ilman mäntää kupin päällä. Inverted-metodin juju on se pitkä haudutus. Pitkään haudutukseen jauhan purut paljon karkeammaksi. Helpottaa muutenkin elämää, kun pidän samaa jauhatusta myös pressopannulle. Ainoa ero pressopannuun on se paperifiltteri. Mä en muuten hoksaa, mikä idea on kastella se filtteri valmiiksi. Kyllä se kastuu 100 % varmasti muutenkin eikä vaikuta kahvin makuun tuon taivaallista, vaikka liottaisi tunnin ennen haudutusta.
Eroinahan tuossa on standard method, kahvin ja veden suhde (tuolla ohjeella tehdään väkevämpää, jota itse laimentaisin) sekä uuttoaika (,jona itse käytän nykyään jotain hihavakiota). Suodatinpaperin kastelua suositellaan, koska silloin siitä saadaan vähennettyä sitä paperin makua. Inverted method on kätevä, koska silloin kahvi ei ala välittömästi valumaan kuppiin suodattimen läpi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom