Kahvihifistely

Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Eroinahan tuossa on standard method, kahvin ja veden suhde (tuolla ohjeella tehdään väkevämpää, jota itse laimentaisin) sekä uuttoaika (,jona itse käytän nykyään jotain hihavakiota). Suodatinpaperin kastelua suositellaan, koska silloin siitä saadaan vähennettyä sitä paperin makua. Inverted method on kätevä, koska silloin kahvi ei ala välittömästi valumaan kuppiin suodattimen läpi.
Hmm... paperin maku, tuota en ole tullut ajatelleeksi. Pitäisiköhän testata, onko maussa mitään eroa kuivaan tai märkään. No tottakai, koska ollaan hifistelyketjussa. Itse asiassa tuolla vakio-ohjeella en ole koskaan tehnyt, kun tarkkaan katsoo. En ole ennen kiinnittänyt huomiota tuohon veden määrään, koska americano on minusta ihan täyttä kuraa. Papujen ja veden suhde on mulla ollut aina sama, yksi mitallinen papuja ja koko putkellinen vettä. Jauhatuksen karkeuden ja uuttoajan suhteen olen hiukan tehnyt kokeiluja ja päätynyt suunmakuiseen kahviin edellä mainitsemillani tavoilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Inverted method on kätevä, koska silloin kahvi ei ala välittömästi valumaan kuppiin suodattimen läpi.
Ja metallisella filtterillä inverted on melkeinpä pakollinen. Kahvi ei kerkeä edes uuttua, kun se lähtee puskemaan samantien läpi. Itse olen jo reilut viitisen vuotta uutellut niin, että laittaa mitallisen kahvia ja putken täyteen vettä, mutta uuttoaika on perstuntumalta jotain vajaan minuutin luokkaa. Pidemmällä ajalla se lähtee yliuuttumaan ja kitkeröitymään omaan makuun liiaksi, kun jauhatus on suurinpiirtein tavallisen suodatinkahvin luokkaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Ja metallisella filtterillä inverted on melkeinpä pakollinen. Kahvi ei kerkeä edes uuttua, kun se lähtee puskemaan samantien läpi. Itse olen jo reilut viitisen vuotta uutellut niin, että laittaa mitallisen kahvia ja putken täyteen vettä, mutta uuttoaika on perstuntumalta jotain vajaan minuutin luokkaa. Pidemmällä ajalla se lähtee yliuuttumaan ja kitkeröitymään omaan makuun liiaksi, kun jauhatus on suurinpiirtein tavallisen suodatinkahvin luokkaa.
Kuulostaa ikävältä tuon metallisen kanssa. Se on vissiin aika "uusi" juttu kun ei niitä Suomesta ainakaan saanut silloin kun itse ostin Aeropressin? Näin kyllä verkkiksessä kerran myynnissä niitä.

Keitän ihan normaalilla Aeropressin esittämällä tavalla eikä sieltä läpi ole koskaan tullut paperisuodattimen läpi kuin pari tippaa. Olisiko erona, että sekoituksen jälkeen olen aina heti laittanut männän päälle. Tuon jälkeen saattanut odottaa minuutin eikä sieltä kahvia ole valunut läpi kun ilma ei pääse kulkemaan putken läpi. Jos vesi valuisi läpi täytyisi männän vuotaa ilmaa reunoilta. Metallinen ilmeisesti ehtii falskata veden lisäämisen ja sekoittamisen aikana paljon?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Kuulostaa ikävältä tuon metallisen kanssa. Se on vissiin aika "uusi" juttu kun ei niitä Suomesta ainakaan saanut silloin kun itse ostin Aeropressin? Näin kyllä verkkiksessä kerran myynnissä niitä.

Keitän ihan normaalilla Aeropressin esittämällä tavalla eikä sieltä läpi ole koskaan tullut paperisuodattimen läpi kuin pari tippaa. Olisiko erona, että sekoituksen jälkeen olen aina heti laittanut männän päälle. Tuon jälkeen saattanut odottaa minuutin eikä sieltä kahvia ole valunut läpi kun ilma ei pääse kulkemaan putken läpi. Jos vesi valuisi läpi täytyisi männän vuotaa ilmaa reunoilta. Metallinen ilmeisesti ehtii falskata veden lisäämisen ja sekoittamisen aikana paljon?
Jokseenkin noin joo. Toki sinnekin pakkautuu puruja pohjalle hidastamaan läpivalumista, mutta helpompi uutella vaan ylösalaisin. En muista olenko kokeillut onko tilanne sen parempi, jos koittaa mahdollisimman nopeasti tuupata männän päälle.

Vilkaisin sähköpostista ja olen oman metallifiltterini ostellut 2014. Silloin niitä ei ollut Suomessa sitäkään vähää, joten tilailin Jenkeistä Ablelta, kun kirjeposteilla tuli edulliseksi: Able Disk Filter. Verkkiksessä näkyy olevan tällä hetkellä kahta erilaista. Aeropressin hankin aiemmin samana vuonna, nyt toinen Aeropress menossa. Ekaan Aeropressiin tilailin Cremalta uuden kumilätkän kun vanha rupesi vuotamaan kahvia puristusvaiheessa läpi tuonne "kuivalle puolelle". Jonkun aikaa sen jälkeen halkesi ulkoputken muovi, joten tuli osteltua kokonaan uusi tilalle ja otettua kumilärpäke vanhasta talteen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Sain jonkun heureka-hetken ja ruuvaasin myllyä pykälän hienommalle. Pitäisi aina muistaa interpoloida joka pussille sopiva karkeus erikseen. Toinen muki hetken päästä. Kokeilenpas, onko sillä aeropressin filtterin huuhtelulla mitään vaikutusta, kun muut muuttujat pysyvät vakiona. En ole herkistänyt palettiani paperin maulle, joten en odota ihmeitä tuolta.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Lidliin on ilmestynyt Crema papujen rinnalle Crema Gold pavut. Onko kukaan ehtinyt kokeilla? Pakkauksen tietojen perusteella ihan sama mutta pakkausmaa tai oliko valmistuttaja eri.
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Pari kertaa olen siitä suodatinkahvit jauhanut ja keittänyt, ihan hyvältä tuoksuu ja maistuu, pavutkin suht hyvälaatuisia. Ehkä vähän miedompi maku/papuja kuluu enemmän, ei nyt kuitenkaan kovin suurta eroa Lidlin myöskin käyttökelpoisiin alkuperämaapapuihin (sininen ja punainen pieni pussi), keskipaahtoista 100% arabicaa kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Pari kertaa olen siitä suodatinkahvit jauhanut ja keittänyt, ihan hyvältä tuoksuu ja maistuu, pavutkin suht hyvälaatuisia. Ehkä vähän miedompi maku/papuja kuluu enemmän, ei nyt kuitenkaan kovin suurta eroa Lidlin myöskin käyttökelpoisiin alkuperämaapapuihin (sininen ja punainen pieni pussi), keskipaahtoista 100% arabicaa kaikki.
Oletko huomannut mitään eroa alkuperäiseen ei-gold Cremaan?
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Oletko huomannut mitään eroa alkuperäiseen ei-gold Cremaan?
Valitettavasti sen verran aikaa alkuperäisen maistelusta, etten voi varmaksi sanoa, mutta mututuntumalla Crema on vähän vaaleampi/laimeampi/pehmeämpi maultaan, muut saavat toki korjata jos on uudempaa kokemusta :)
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Valitettavasti sen verran aikaa alkuperäisen maistelusta, etten voi varmaksi sanoa, mutta mututuntumalla Crema on vähän vaaleampi/laimeampi/pehmeämpi maultaan, muut saavat toki korjata jos on uudempaa kokemusta :)
Pitää ehkä kokeilla goldia. Toi alkuperäinen Crema omaan makuun ihan ok mutta aika "laimea". Lidlin luomupavuista tai espressopavuista en juurikaan välittänyt.
 

TLA

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Lidlin maanosapavuista kannattaa kokeilla Ethiopia (punainen) ja Colombia (sininen), kolmannesta väristä en niin välittänyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Onko Hario Skerton halvin järkevä kahvimylly vai saako ebaysta/amazonista tms halvemmalla vastaavaa? Aiemmin jauhanut ostaessa pavut, mutta jos siirtyisi pykälän verran hifistelyn suuntaan.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Onko Hario Skerton halvin järkevä kahvimylly vai saako ebaysta/amazonista tms halvemmalla vastaavaa? Aiemmin jauhanut ostaessa pavut, mutta jos siirtyisi pykälän verran hifistelyn suuntaan.
Jos käsipelillä meinaa hoitaa homman niin tuo on kyllä oikein hyvä valinta. Itse käytin tuota kunnes kyllästyin ja laitoin sähkömyllyn.
Haittapuolena se että nuppi jumittaa välillä ja jauhantatason säätäminen on hiukan vittumaista.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Jos käsipelillä meinaa hoitaa homman niin tuo on kyllä oikein hyvä valinta. Itse käytin tuota kunnes kyllästyin ja laitoin sähkömyllyn.
Haittapuolena se että nuppi jumittaa välillä ja jauhantatason säätäminen on hiukan vittumaista.
Itsellä meni täysin samalla tavalla. Satsaisin suoraan pari kymppiä lisää ja ostaisin Wilfan hyvän perus sähkömyllyn. Hario Skerton jos ei löydy pienkoneelle keittiöstä tilaa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
B5AC423D-A076-436E-9C82-0D20703C9084.jpeg

Huomenta kaikille kahvinystäville! Tälläinen aamukahvi tällä kertaa. Papuna on edullinen markettipapu, jota en voi kyllä suositella.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561

Huomenta kaikille kahvinystäville! Tälläinen aamukahvi tällä kertaa. Papuna on edullinen markettipapu, jota en voi kyllä suositella.
Koittanut käsivaahdottimella saada vaahtoa aikaan mut ei tunnu onnistuvan. Niksiä oisko jakaa miten saa? :D
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Koittanut käsivaahdottimella saada vaahtoa aikaan mut ei tunnu onnistuvan. Niksiä oisko jakaa miten saa? :D
Jos vaahdon ongelma on sen kaksi jakoisuus, niin voit kokeilla kaataa maitovaahdon toiseen kannuun ennen kuppiin kumoamista.

Vaahdotan keittimen höyrypillillä ja vaahto tulee tasa-aineisemmaksi, kun kaadan maitovaahdon toiseen kannuun. En tee näin kuitenkaan aina.

Juralla ja muillakin merkeillä on maidonvaahdottimia myös. Niitä voi kokeilla, mikäli käsivispilä ei tuota haluttua lopputulosta. Juran vaahdottimen meinasin joskus hankkia, mutta tuli sitten hankittua oikea espressokone sen sijaan. Vaahdottimet lämmittävät maidon ja samalla vaahdottavat sen. Hinta taitaa olla tyyliin 79€, jos en ihan väärin muista.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Vois kyllä kokeilla kaataa toiseen kannuun, kiitos vinkistä! :tup: Halppis konetta ei raaskis laittaa kun haaveissa suoraan laittaa 2 papusäiliön espresso kone jos aika jättää Wilfa Presisjon kahvinkeittimestä. Turhaan kahta konetta laittaisi mutta toisaalta vaahdottimetkin erikseen maksaa, sähköiset näkkyy heti ~80€.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317

Huomenta kaikille kahvinystäville! Tälläinen aamukahvi tällä kertaa. Papuna on edullinen markettipapu, jota en voi kyllä suositella.
Tässähän alkoi ihan kahvihammasta kolottamaan, vaikka edellisen join tunti sitten.

Markettipavut tuli itsekin testattua. Nimittäin Lidlin espresso. Kyllä itketti juoda kilon verran paskaa papua. Olihan tuolla hintaa se 6,90€/kg muistaakseni, ettei paljoa voi vaatiakaan...


Mulla on semmonen kokemus noista käsivaahdottimista ja semmoisista konevaahdottimista, ettei niillä saa koskaan samanlaista kuin oikealla koneella. Tosin halpa konekaan ei ole hyvä. (minulla on sellainen pari vuotta jo ollut) Jos oikeasti haluaa hifistellä, niin dual boileri kannattaa hankkia, niin ei tarvi sitten jäähdytellä erikseen tehdäkseen sen espressoshotin. Toisaalta, sillä jäähdytysvedellä voi samalla esilämmittää kupin, joten kaikessa puolensa.

Ja tuohon edelliseen "sitä tulee mitä sattuu tulemaan"... allekirjoitan täysin. Onneksi se itse tuote maistuu samalta, vaikka kuvio ei olisikaan hieno :D
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 000
Oon viimein oppinut saamaan kuohukerma+täysmaito-sekoituksesta sellaisen vaahdotuksen, että seuraavaksi pitäisi vaan alkaa opettelemaan vielä kuvioiden tekoa, kuten @Teppo en taas hienosti esitteli :)

Omat taidonnäytteet ovat vielä tällähetkellä aikalailla "kato tein sydämen/Pacmanin", kuten alla olevassa kuvassa. Muutoin löytyi uusi suosikkikahvi eli Lucaffé Mr Exclusive (100% Arabica).
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Oon viimein oppinut saamaan kuohukerma+täysmaito-sekoituksesta sellaisen vaahdotuksen, että seuraavaksi pitäisi vaan alkaa opettelemaan vielä kuvioiden tekoa, kuten @Teppo en taas hienosti esitteli :)

Omat taidonnäytteet ovat vielä tällähetkellä aikalailla "kato tein sydämen/Pacmanin", kuten alla olevassa kuvassa. Muutoin löytyi uusi suosikkikahvi eli Lucaffé Mr Exclusive (100% Arabica).
Tuo "musta" Lucaffe on kyllä aivan loistavaa kahvia. Omaan suuhun sanoisin, että top 3:ssa kevyesti.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Oon viimein oppinut saamaan kuohukerma+täysmaito-sekoituksesta sellaisen vaahdotuksen, että seuraavaksi pitäisi vaan alkaa opettelemaan vielä kuvioiden tekoa, kuten @Teppo en taas hienosti esitteli :)

Omat taidonnäytteet ovat vielä tällähetkellä aikalailla "kato tein sydämen/Pacmanin", kuten alla olevassa kuvassa. Muutoin löytyi uusi suosikkikahvi eli Lucaffé Mr Exclusive (100% Arabica).
Tuotakaan kahvia ei ole tullut kokeiltua. Mistä sitä olette ostaneet? Voisin kokeilla.

Törmäsin kohtuulliseen markettipapuun hinta-laatusuhteen osalta. Kunhan käyn seuraavaksi sitä hakemassa, niin voin laittaa sitä tiedot. Jos joku haluaa kokeilla.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Ja tässä vielä toinen hyvä video latteartin saloihin. Tässä esitetään hyvin, että mistä mikäkin muoto johtuu. Sitä kun en kaataessa itse ainakaan monesti hoksaa.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Tuotakaan kahvia ei ole tullut kokeiltua. Mistä sitä olette ostaneet? Voisin kokeilla.

Törmäsin kohtuulliseen markettipapuun hinta-laatusuhteen osalta. Kunhan käyn seuraavaksi sitä hakemassa, niin voin laittaa sitä tiedot. Jos joku haluaa kokeilla.
Laita ihmeessä infoa siitä markettipavusta. Täälä ainakin kiinnostaa. Ite tykkään marketista hankituista Arvid Nordquist Molto -pavusta. Noissa lukee paahtopäiväkin pusseissa, niin ei tarvi arpoa.

Niin ja tuota Lucaffea löytyy ainakin crema.fi:n valikoimista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Tänään tuli retiisi :D
Kahvin virkaa näytteli juuri uutuutena paikalliselle kahvimyyjälle tullut Uppsala kafferosterin Uppsala Ettan. 6/10 paahtoasteella, 100% arabica. En ehkä osta toista kertaa. Ei sillä, että olisi huono, mutta olen maistanut parempiakin. Tykkään testailla uusia makuja. Jos tulee tajunnanräjäyttäviä vastaan, ostan niitä useammin.
99847D05-3753-4FC8-858C-C7483F8234DE.jpeg
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Tänään tuli retiisi :D
Kahvin virkaa näytteli juuri uutuutena paikalliselle kahvimyyjälle tullut Uppsala kafferosterin Uppsala Ettan. 6/10 paahtoasteella, 100% arabica. En ehkä osta toista kertaa. Ei sillä, että olisi huono, mutta olen maistanut parempiakin. Tykkään testailla uusia makuja. Jos tulee tajunnanräjäyttäviä vastaan, ostan niitä useammin.
¨
Upea retiisi! No mutta onhan se myös sydän! Hyvältä näyttää!

Tälläinen omenan ja sydämen välimalli tupsahti tänään. Olen nyt lisännyt vähän vähemmän ilmaa ja ottanut lämpömittarin pitkästä aikaa käyttöön vaahdotuksessa. Olen jättänyt maidon liian ”kylmäksi” viime aikoina, ennen kuin nyt taas saan kalibroitua itseni kohdalleen lämpömittarin kanssa.
 

Liitteet

Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Lisäksi vinkkinä vielä, että kannattaa pitää papuja pakkasessa ja kaataa myllyyn esim. muutaman päivän tarve kerralla. Näin papu happanee hitaammin. Tässä kuva pavusta, joka ei ainakaan maitokahveissa toimi. Tosin on todella edullinen markettipapu, ettei sinänsä.

Huom pussinsulkija on myös hyvä, jolloin happi ei turhaan jouduta papujen vanhenemista.

0E4BCC04-D7AA-48C6-8F89-8898D97D4B84.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Niinno, täysmaidosta ehkä vielä kermaa sekaan tulee helpoiten hienot kiekurat mutta kuka juo arkena niin tuhtia kamaa, ainakaan pitkänä. Itse menen maku edellä, eli vahvasti (terveys/)makuasia. Tällä hetkellä kevytmaito/3% kauramaito seoksella menen.
Haastavaa saada kuvioita mutta ihan hyvä koostumus tässäkin, parempi kuin pelkässä kauramaidossa tai puhumattakaan rasvattomasta maidosta mitä meillä toinen haluaisi kahviinsa aina.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Täysmaito itsellä käytössä. (kuten kaikilla kahviloilla, joissa olen käynyt) Painan kuitenkin aika usein "pitkän" kahvin espressokoneesta shotin sijaan usein arkena, johon tulee sitten vain tilkka maitoa.

Parempi puolisko tuota kauramaitoa juo, joten on niitäkin tullut kokeiltua vaahdottaa. (sekä manteli-, kookos- ja soijamaitoja) Nuo barista-versiot kerää turhan paljon ilmaa ja ilmakuplia mielesäni verrattuna maitoon. En ole tainnut onnistua saamaan sellaista täyteläistä vaahtoa kuten täysmaidosta vielä mistään kasvimaidosta.

Itselleni kahvi on todellista nautiskelua varten. Siinä vaakakupissa ei paina kuin maku, eikä suinkaan se paljonko rasvaa maidossa on. :) Toki ymmärrän, jos jollakin se tuottaa onglemia.

@Teppo en oikeasti pakkasessa? En ole kuullutkaan. Pavut kyllä laitan pakkauksesta vasta juuri ennen tarvetta.

Myös ihan tavallisille suodatinkahvi-ihmisille tiedoksi, että kannattaa investoida myllyyn ja papuihin sekä jauhaa ne vasta ennen keittämistä. Tälläkin on jo suuri vaikutus lopputulokseen.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
kuten kaikilla kahviloilla, joissa olen käynyt
Ainakin pk-seudulla tekee baristatkin toiveen mukaan vaahdot muuhunkin kuin täysmaitoon, ja hyvin saavat, yllättävänkin hyvin koukerot kevyempiin vaihtoehtoihin.

Itse valutan kahvin Gaggia Classicista doppiona, ja se noin 25-30s. Ehkä voisi olla vähän lyheympikin, olisi intensiivisempi.

Makuasioita, itse tykkään rajoittaa arjessa niin rasvaa, sokeria ja muita epäterveellistä niin haen vaihtoehtoja ja olen mielestäni siinä onnistunut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Ainakin pk-seudulla tekee baristatkin toiveen mukaan vaahdot muuhunkin kuin täysmaitoon, ja hyvin saavat, yllättävänkin hyvin koukerot kevyempiin vaihtoehtoihin.
Toki tekevät, mutta oletuksena täysmaito käytössä. Olen minäkin tehnyt myös kevytmaitoon. Sanoisin että helpompi saada onnistumaan kuin osalla kasvimaidoista. :)
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Myös ihan tavallisille suodatinkahvi-ihmisille tiedoksi, että kannattaa investoida myllyyn ja papuihin sekä jauhaa ne vasta ennen keittämistä. Tälläkin on jo suuri vaikutus lopputulokseen.
Kyllä se omakin makuaisti kertoo vastajauhetuista pavuista tulevan parempaa kahvia (kaverin luona saa aina vastajauhetuista tehdyn kahvin). En vain ole siltikään saanut investoitua myllyyn vaan Löfbergin 3-5 paahtoasteen kahvit kelvanneet ihan sen hetkisen (=ostohetken) fiiliksen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Onko ihan oikeasti mitään merkitystä juoko sen pari kuppia päivässä täysmaidolla vai jollain muulla vaihtoehdolla? Jos ei 50/50-suhteella ja litratolkulla päivässä juo, niin en usko rasvamäärien olevan millään tavalla merkityksellisiä. Maku sen sijaan on aivan eri planeetalta. Hyvä kahvi on elämän pieniä nautintoja, joten ainakin itse käytän sen kanssa vain parasta, eli punaista maitoa.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Omassa arjessa se tarkoittaisi noin 3-4dl täysmaitoa, mieluummin ei. Kiitos vinkistä kuitenkin. Makuasioita ja kyllähän tuo määrä on jo jotain terveysvinkkelistäkin. Mutta hei pääasia että jokaiselle löytyy vaihtoehto. :thumbsup:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Kyllä se omakin makuaisti kertoo vastajauhetuista pavuista tulevan parempaa kahvia (kaverin luona saa aina vastajauhetuista tehdyn kahvin). En vain ole siltikään saanut investoitua myllyyn vaan Löfbergin 3-5 paahtoasteen kahvit kelvanneet ihan sen hetkisen (=ostohetken) fiiliksen mukaan.
Minulla on ollut Wilfan laite käytössä muistaakseni 4-5 vuotta jo. Edelleen jauhaa kuin ennenkin.

Ainut miinus tässä on tuo astian muoto ja se, että se kerää staattista sähköä. Tätä saa ehkäistyä laittamalla papujen sekaan ennen jauhamista pari tippaa vettä. Hinta ei ole ainakaan paha.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
@Teppo en oikeasti pakkasessa? En ole kuullutkaan. Pavut kyllä laitan pakkauksesta vasta juuri ennen tarvetta.
Ristretto foorumilta lainattu:

”Onneksi pakastin (-18 astetta) hidastaa kahvipapujen ikääntymistä tehokkaasti. Karkeasti arvoiden pavut ikääntyvät kunnon pakkasessa kahdessa viikossa suurin piirtein saman verran kuin päivässä 20 asteen huoneenlämmössä. Näin ollen vastapaahdettu pakkaseen laitettu papu vastannee 2kk päästä neljän päivän ikäistä huoneenlämmössä säilytettyä papua.”

Näin olen asiasta lukenut ja muistakin lähteistä löytyy pakastamisen puolesta puhuvia lausuntoja.

Ja tuohon maitokeskusteluun. Juon kaikki latteni kulutusmaitoon tehtynä. Ne noin kaksi kuppia päivässä ei voi terveyttä kaataa. Pitää yrittää kuntoilla sitten sen edestä, että voin hyvällä mielellä nauttia kahvin ilman kompromisseja, jota kevyempi maito kohdallani olisi. Mutta tottakai kevyemmät maidot, kauramaidot jne. on hyviä vaihtoehtoja niistä pitäville. Kun juon suodatinkahvia, niin se menee millä vain maidolla. Sitä juon silloin tällöin vain pysyäkseni elossa ;)
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 000
Tämä video oli tosi iso plussa omiin maidonvaahdotuksiin. Vaikkakin video on Gaggia Classi Pro:ta koskien niin sama juttu koskee kaikkia yhden boilerin espressokoneita. Pointtina on siis aloittaa vaahdotus noin 10s ennen kuin ns. "valo syttyy", jolla kone ilmoittaa saavutetusta lämpötilasta. Tämän jälkeen kone sammuttaa boilerin lämmityksen ja lämpötila alkaa laskea. Jos kuitenkin vaahdotuksen aloittaa ennen valon syttymistä, boileri pysyy käynnissä ja kone puskee tällöin paremmin painetta vaahdotukseen ja tämän kyllä huomaa ainakin Gaggia Classicin kanssa. Luultavasti muissakin vastaavissa koneissa.

Helppo juttu testata ja ainakin jäi omiin rutiineihin tavaksi, koska ero on niin iso :)

 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Kahvikoneilla tulee myös mainiot kaakaot! Meillä varsin tykätty. Samalla voi harjoitella arttia. Nyt oli erikseen vaatimuksena extra-vaahto. Näin asian ollessa, ei mikään kuvio onnistu.
0489EC85-1FE1-44DB-9911-95779A8C8002.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
97F4E1CD-917A-4CD1-89AE-6D88C5A7AD1B.jpeg


Ja huomenta! No nyt se onnistui, mitä eilen hain!!!! Molemmat kuvien kahvit ja maidot tehty samalla tavalla ja noin suuri ero tulee pienen pienellä kaatotekniikalla. Muutaman vuoden olen näitä kahveja jo ehtinyt tehdä ja nyt vasta tuli tuo ahaa elämys!

Eli edellisessä postauksessa sama liike, mutta nopeampana. Tänään tuli mieleen yrittää liikuttaa kannua sivusuunnassa mahdollisimman hitaasti ja nyt se sitten löytyi! Kuulostaa varmasti yksinkertaiselta, mutta tuossa kaadossa tapahtuu niin paljon niin nopeasti, että on teknisesti itselle ainakin haastavaa saada kaikki edes sinnepäin. Mutta tänään taas pieni askel ihmiskunnalle, mutta omalle kahvisäädölle jättiläisloikka :D
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
335
Tepolla kyllä komeat latteartit! Minulla on ollut kone jo kohta 15 vuotta ja joskus alkuun tuunailin kyllä latteartteja innokkaasti. Nykyään homma on mennyt siihen, että aamulla vaan tehokkaasti epäortodoksinen 18g isotupla ja maito Teema-kuppiin, koko prosessiin käytetty aika ehkä 3min. En erityisesti virittele mitään artteja, mutta silloin kun maihtovaahto on kohdallaan niin joku kuvio syntyy ihan itsestään.

Tässä tämän aamun kahvi:

kahvi.jpg
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Tepolla kyllä komeat latteartit! Minulla on ollut kone jo kohta 15 vuotta ja joskus alkuun tuunailin kyllä latteartteja innokkaasti. Nykyään homma on mennyt siihen, että aamulla vaan tehokkaasti epäortodoksinen 18g isotupla ja maito Teema-kuppiin, koko prosessiin käytetty aika ehkä 3min. En erityisesti virittele mitään artteja, mutta silloin kun maihtovaahto on kohdallaan niin joku kuvio syntyy ihan itsestään.

Tässä tämän aamun kahvi:

Kiitos! Hyvältä näyttää sielläkin!! Joo sama juttu, että aika nopsaan nuo tulee tehtyä ja toisinaan lähtee ja toisinaan taas sitten ei. Tuon eilis aamun jälkeen kolme lattea tullut tehtyä, eikä oo tarvinnut kuvia laittaa :rofl:

Vaahto vähän sivuun ja sitten kaato taas jotain uutta ajatusta hakien niin vihkoon on menneet kaikki.

Sitten alkoi vielä eilen iltapäivällä kahvia juodessa tuntua, että onko pavut vaihtuneet pelletteihin!? Sen verran puumainen karmea maku kahvissa oli. Vai oliko kuitenkin vain mieltä painanut se epäonnistunut art? Pitänee heittää vesilintua noilla pavuilla. Edellinen pussi kun taas maistui oikein hyvältä ja ajattelin, että josko noista olisi ollut sellaisiksi arkipavuiksi.

No huomenna on taas päivä uusi ja pääsen aamulla ihmettelemään, että mitä sitä taas tuli tehtyä :D
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
335
Minä ehkä lintsaan hieman tuossa maidon vaadotuksessa, käytän pelkästään noita Espron Toroid -kannuja joilla vaahdotus onnistuu todella helposti. Oma koneeni on E61 HX-kone, joten höyryä kyllä tulee mutta kaksireikäisen höyrypillin pään ja perinteisen kannun kanssa se kannun asento on todella tarkka että maito vaahdottuu nätisti. Espron kannuilla tätä ongelmaa ei ole. Pyöreämmän malliseen mukiin on helpompi tehdä kuvio, nuo Teema-mukit on vähän liian suorareunaisia. Pidän kuitenkin Teema-mukin kokoa optimaalisena omaan aamukahviin.

Minulla on nykyään käytössä Kaffan Espresso Intenso, siis robusta-painotteinen blendi. Tässä on se hyvä puoli, että jotenkin papu ei reagoi ilmankosteuteen tai lämpöön, eikä sen ominaisuudet kuivuessa muutu. Tämä tarkoittaa siis sitä, että myllyn säätöihin ei tarvitse koskea - aina tulee odotettu tulos.

Sekä maidot että kahvit on siis pitkän optimoinnin tulos mahdollisimman helpolle prosessille. ;)
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Minä ehkä lintsaan hieman tuossa maidon vaadotuksessa, käytän pelkästään noita Espron Toroid -kannuja joilla vaahdotus onnistuu todella helposti. Oma koneeni on E61 HX-kone, joten höyryä kyllä tulee mutta kaksireikäisen höyrypillin pään ja perinteisen kannun kanssa se kannun asento on todella tarkka että maito vaahdottuu nätisti. Espron kannuilla tätä ongelmaa ei ole. Pyöreämmän malliseen mukiin on helpompi tehdä kuvio, nuo Teema-mukit on vähän liian suorareunaisia. Pidän kuitenkin Teema-mukin kokoa optimaalisena omaan aamukahviin.

Minulla on nykyään käytössä Kaffan Espresso Intenso, siis robusta-painotteinen blendi. Tässä on se hyvä puoli, että jotenkin papu ei reagoi ilmankosteuteen tai lämpöön, eikä sen ominaisuudet kuivuessa muutu. Tämä tarkoittaa siis sitä, että myllyn säätöihin ei tarvitse koskea - aina tulee odotettu tulos.

Sekä maidot että kahvit on siis pitkän optimoinnin tulos mahdollisimman helpolle prosessille. ;)
No ajattelinkin, että nätisti on art onnistunut Teemaan. Minulla on tarkoituksella pyöreämmät kupit, jotta antaisi enemmän anteeksi. Mutta pitääpä tutustua tuohon kannuun, kun ei ollut tuttu.

Ja eniten olen juonut juuri Kaffan kahveja, mutta nyt oli ajatuksissa josko löytyisi joku sopiva markettipapu edullisella kilohinnalla. Mutta ei vielä tullut soivaa peliä vastaan.

Minulla on E61 kahdella boilerilla ja pillissä kaksi reikää. On käynyt mielessä, että mitä tapahtuisi neljä reikäisellä. Ehkä pitäisi tilata ja kokeilla. Mutta ihan kohtuullista vaahtoa tuollakin saa aikaan, mutta aina toistettavuus ei pelitä. Käytössä on Motan kannut. ,
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Tuosta vielä hauska video päälle, kun ei ole niin justiinsa ja pikkasen pelittää :lol:

 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
335
Ne Espron Toroidit on kyllä uskomattomia. Pilli laitetaan vaan keskelle kannua ja muoto hoitaa oikean spinnin siellä kannussa.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 000
Alkoi houkuttelemaan tuo Espro Toroid vaan onhan tuo hyvänhintainen kun esim. Verkkokaupassa on 36,72 euroa :) Aika korkee hinta pienestä metallikannusta. Liekö merkki saanut sen verran hypeä, että myy tuollakin hintaa. Vaan kyllä tuo silti houkuttelisi :p
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 561
Viestejä
4 166 356
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom