• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Kahvihifistely

Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Onko vinkkejä maidon vaahdotukseen, sillä täällä on selvästi osaajia.
YouTubesta löytyy hyvät vinkit. Pyöritä kannussa alkuun vettä ja katso miten saat parhaan pyörityksen. Ilman lisäys on helppo osuus ja ensimmäinen. Eli nostaa kannua sen verran, että pilli haukkaa kevyesti ilmaa. Kun maidon tilavuus on kasvanut noin 10-25 %, niin sitten tuo sekoitusvaihe.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
13
YouTubesta löytyy hyvät vinkit. Pyöritä kannussa alkuun vettä ja katso miten saat parhaan pyörityksen. Ilman lisäys on helppo osuus ja ensimmäinen. Eli nostaa kannua sen verran, että pilli haukkaa kevyesti ilmaa. Kun maidon tilavuus on kasvanut noin 10-25 %, niin sitten tuo sekoitusvaihe.


Videolta tosiaan selviää perusasiat, mutta harvalla on videon kaltaista laitteistoa kotona. Vaahdotusta kannattaa harjoitella saippuavesi-tekniikalla. Siitäkin löytyy tietoa youtubesta .

Normaalilla kotilaitteella, eli yksi boilerisella koneella, on tärkeää huomioida, ettei vaahdotusta saa aloittaa liian alhaisessa lämpötilassa, jotta laitteesta tulee oikeasti höyryä eikä vain kuumaa vettä. Omalla pidatulla Silvialla otan kondensoituneen veden ulos noin 125 asteen kohdalla ja aloitan vaahdotuksen 135 asteen kohdalla (lämmitys katkeaa noin 155 asteen kohdalla). Oletettavasti muissakin laitteissa shotti-moodissa maksimilämpö on noin 100 ja vaahdotus-moodissa noin 150 astetta. Ilman lisäys -vaihe on todella lyhyt, vain joitain sekunteja. Tämän jälkeen ainakin minun pitää työntää vaahdotuspilli ihan kipon pohjaan asti, jotta saan maidon pyörimään riittävän hyvin. Minulla on vaahdotuskannussa erillinen analoginen lämpömittari, jonka avulla lopetan vaahdotuksen, kun maidon lämpö on mittarin mukaan noin 50 astetta. Mittarin hitauden vuoksi lämpö on tässä vaiheessa oikeasti noin 60 astetta ja kannu on liian kuuma, jotta siitä voisi pitää kädellä kiinni. Vaahdotetun maidon tavoitelämpötila on noin 60-70 astetta.

Oman kokemuksen perusteella helpointa on käyttää homogenoimatonta maitoa (esimerkiksi luomua). Rasvattomalla maidolla ei saa aikaseksi kuin saippuavaahtoa ja punainen maito toimii paremmin kuin sininen.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Millaista laitetta suosittelisitte papujen jauhatukseen?
Joko pelkästään mokkapannulle eli 1 jauhatusaste riittää.
Tai sitte. Niin, että saisin 2 eri jauhatus astetta, mokkapannulle omansa ja pressolle omansa.

Onko laitteissa eroa, saako rahoille vastinetta maksamalla enemmän ja missä se näkyy?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Oman kokemuksen perusteella helpointa on käyttää homogenoimatonta maitoa (esimerkiksi luomua).
Itse suosittelen kyllä välttämäänn noita homogenoimattomia maitoja, koska se mitä kaadat sinne kuppiin vaihtelee. Tällöin pahimmillaan teet kevytmaitoa tai jopa rasvatonta ensimmäisestä kulauksesta, koska et ole saanut sieltä reunoilta sitä irti. Ihan normaali punainen maito on paras siinä mielessä että siinä on aina samanverran mukissa rasvaa ja itse vaahdotus onnistuu.

Itse vaahdotuksen lämpötilan oppii parhaiten tuntemaan kyllä kädellä lopulta, liian kuuma nimittäin pilaa maidon maun siinä juomassa. Eli käsi/maku vertailu auttaa paljon tuossa, kyllä se metallisessa alkaa polttamaan hyvinkin nopeasti.

Noin muuten, Youtuben vinkit (osa ohjeista on ihan kämäsiä ja antaa väärän kuvan) ja kovaa harjoittelua vain, ei se muulla onnistu. Itse "latte-art" ja sopivan maidon tekeminen on kaksi erillistä asiaa kuitenkin, hae ensin sellainen maito joka maistuu ja tuntuu hyvältä juomassa (ei liikaa ilmaa / kerrostumia). Itse kaataminen voi myös olla hankalaa joillakin maidonvaahdotuskannuilla, jos niissä on vääränlainen nokka.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Toivottavasti tästä keskustelusta löytyy apuja.

Sain tehtäväkseni etsiä paras (=lahjan saajalle sopivin) vaihtoehto kahvikoneesta, joka on max. ~700€ ja koneelta toivotaan myös helppoa ylläpitoa eli esimerkiksi ettei jokaisen kupin jälkeen tarvitse puhdistaa tai että puhdistuksen on oltava helppoa. Tulee 60v naishenkilölle lahjaksi.

Jo pelkästään Gigantin sivuilla noita vaihtoehtoja on niin paljon, että toivottavasti osaisitte vähän rajata valikoimaa. Mietin myös, että tehdäänkö "espressokoneella" vain espressoa vai voiko niillä tehdä mitä vain? Uskoisin, että etsinnässä olevassa koneessa olisi hyvä, jos voisi tehdä monipuolisesti eri kahveja. Ja jos nyt sattuu oleen hyvässä tarjouksessa jokin laite, niin kertokaa toki. Kiitos jo etukäteen!

Edit: Hakusessa siis mitä luultavimmin tällainen "täysautomaattinen" kone. Lisäksi olisi hyvä, jos maidolle on joku oma säiliö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Jotain helpompaa hakusessa.
Maidon kanssa pelatessa tulee aina puhdistaminen mukaan jollain tasolla.
Täysautomaateisssa on tyypillisesti kahta eri tapaa, joko maitopurkista letkulla imevät mallit tai erillinen jääkaappiin nostettava vaahdotusyksikkö.

Letkumallit vaativat letkun pesua, parhaiten siitä selviää Mielen mallit joissa letku tökätään laitteessa olevaan liittimeen ja kone pesee letkun itse. Juran unohtaisin siis heti koska sen puhdistus ei ole tätäpäivää, vaan letku pitää pestä erillisestä astiassa.

Maitoyksikkö esim. DeLonghissa taas on siitä kätevä että sen voi nostaa maitoineen jääkaappiin eikä sitä tarvitse puhdistaa kuin kerran-pari viikossa. Koko yksikkö on konepestävä joten vaiva on aika pieni.

Seattle Coffee Gearin Youtubekanavalla on testattu aikalailla kaikki mallit ja niissä näytetään myös millainen homma puhdistus on.

Yksi laitteeseen vaikuttava tekijä on myös sijoituspaikan asettamat rajoitukset. Osassa malleja vesisäiliö nousee ylöspäin täyttöä varten, osassa se vedetään laitteen edestä pois. Jos laitteen ainoa mahdollinen sijoituspaikka on kaapiston alla niin kannattaa katsoa mittoja ennen ostamista.

Täysautomaattien viikko-/kuukausipuhdistus vaatii lisäksi uuttoyksikön irroittamisen ja puhdistamisen, kannattaa selvittää mistä reunasta se otetaan ulos ja miten iso homma sen puhdistus on missäkin mallissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Maidon kanssa pelatessa tulee aina puhdistaminen mukaan jollain tasolla.
Täysautomaateisssa on tyypillisesti kahta eri tapaa, joko maitopurkista letkulla imevät mallit tai erillinen jääkaappiin nostettava vaahdotusyksikkö.

Letkumallit vaativat letkun pesua, parhaiten siitä selviää Mielen mallit joissa letku tökätään laitteessa olevaan liittimeen ja kone pesee letkun itse. Juran unohtaisin siis heti koska sen puhdistus ei ole tätäpäivää, vaan letku pitää pestä erillisestä astiassa.

Maitoyksikkö esim. DeLonghissa taas on siitä kätevä että sen voi nostaa maitoineen jääkaappiin eikä sitä tarvitse puhdistaa kuin kerran-pari viikossa. Koko yksikkö on konepestävä joten vaiva on aika pieni.

Seattle Coffee Gearin Youtubekanavalla on testattu aikalailla kaikki mallit ja niissä näytetään myös millainen homma puhdistus on.

Yksi laitteeseen vaikuttava tekijä on myös sijoituspaikan asettamat rajoitukset. Osassa malleja vesisäiliö nousee ylöspäin täyttöä varten, osassa se vedetään laitteen edestä pois. Jos laitteen ainoa mahdollinen sijoituspaikka on kaapiston alla niin kannattaa katsoa mittoja ennen ostamista.

Täysautomaattien viikko-/kuukausipuhdistus vaatii lisäksi uuttoyksikön irroittamisen ja puhdistamisen, kannattaa selvittää mistä reunasta se otetaan ulos ja miten iso homma sen puhdistus on missäkin mallissa.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Tällä hetkellä ollaan Delonghiin kääntymässä, Verkkokaupassa oli 599€ ihan sopivan oloinen laite, jossa juurikin kuvailemasi maitoyksikkö.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Sitten kannattaa vielä miettiä, onko oikeasti "hifistelystä" kyse vai ei. Mikäli kokee puhdistuksenkin työlääksi, niin kannattaa harkita kapselikeitintä. Automaattikoneella ei kuitenkaan koskaan pääse puoliautomaatin laatuun, vaan ollaan skaalassa lähempänä sitä kapselivehjettä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Sitten kannattaa vielä miettiä, onko oikeasti "hifistelystä" kyse vai ei. Mikäli kokee puhdistuksenkin työlääksi, niin kannattaa harkita kapselikeitintä. Automaattikoneella ei kuitenkaan koskaan pääse puoliautomaatin laatuun, vaan ollaan skaalassa lähempänä sitä kapselivehjettä.
Ei se puhdistus ole ongelma, mutta toki saattaa laskea motivaatiota käyttää konetta vs. Moccamaster. Itselle jos ostaisin niin varmasti en täysin automaattista hakisi, mutta tässä uskotaan sen olevan hyvä valinta.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 010
Sitten kannattaa vielä miettiä, onko oikeasti "hifistelystä" kyse vai ei. Mikäli kokee puhdistuksenkin työlääksi, niin kannattaa harkita kapselikeitintä. Automaattikoneella ei kuitenkaan koskaan pääse puoliautomaatin laatuun, vaan ollaan skaalassa lähempänä sitä kapselivehjettä.
En nyt aivan noin kärjistäis vaikka itse olenkin manuaaliespressokone-leiristä. Kapselikoneet ovat omasta mielestä se paskin vaihtoehto ja sen kertoo jo laitteen alhaiset hinnat. Näissä kahvi on mm. valmiiksi kapseleihin jauhettu ties milloin + erikoiskahvien teko kapselikoneilla tulee maksamaan mansikoita kun esim. lattea varten menee ensin kapseli itse kahville ja perään 1-2 kapselia maidon takia. Eikä maku kyllä ole varsinkaan noihin kapseleihin kuluvan rahan arvoinen.

Toki automaatteja sitten on laidasta laitaan, mutta hieman enemmän sijoittamalla saa jo laitteen, joka jauhaa kahvipavut ja tekee kahvin tuoreeltaan niistä. Maidonvaahdotus on asia, joka toki on parhaimmillaan käsintehtynä hyvän ja tehokkaan vaahdottimen kanssa (joko erillinen tai espressokoneissa mukana olevalla esim.)

Totta se, että laitteita täytyy huoltaa olkoon se sitten manuaali-tai automaattikone. Se kokeeko sen kalkinpoistokapselilla+nappia painamalla helpommaksi kuin manuaalikoneella helpolla valutustyylillä on jokaisen oma päätös. Automaatti ei kuitenkaan tarkoita suoraan täysin paskaa kahvia manuaalikoneeseen verrattuna.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Minulla on tällä hetkellä käytössä Rocketin espressokone. Aloitin Nespresson kapselikeittimestä. Väliin mahtuu täysautomaatti ja edullisempia espressokoneita.

Mikäli halutaan saada helposti hyvää kahvia mahdollisimman pienellä vaivalla, niin suosittelisin Nespresson kapselikonetta. Kapselit sisältävät aitoa kahvia ja maitovaahto tehdään maidosta, eikä kapseleista. Ja kahvit ovat hyvänmakuisia. Kauhean edulliseksi tuo ei tule, koska kapselit maksattavat useamman kymmenen senttiä / kahvi. Muita kapselikeittimiä ei voi verrata aitoa kahvia sisältäviä kapseleita käyttäviin koneisiin.

Toisalta jos ostaa kahden tonnin keittimen, sekä myllyn niin ei sekään edulliseksi tule.

Näitäkin pitää toki maidonvaahdottimen osalta puhdistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei se puhdistus ole ongelma, mutta toki saattaa laskea motivaatiota käyttää konetta vs. Moccamaster. Itselle jos ostaisin niin varmasti en täysin automaattista hakisi, mutta tässä uskotaan sen olevan hyvä valinta.
Toivottavasti ihmiset tajuavat myös sitä Moccamasteriaan putsata. Kyllähän sitäkin saa vähän väliä tiskata (vaikka kalkkia ei kertyisikään yleensä Suomessa). Sitten kun vielä useat tunkevat sillä likasella kupillaan sinne uutta vettä niin saa kyllä putsata sisältäkin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Toki automaatteja sitten on laidasta laitaan, mutta hieman enemmän sijoittamalla saa jo laitteen, joka jauhaa kahvipavut ja tekee kahvin tuoreeltaan niistä.
Niin, tosin mielummin sitten käyttää esim. Sagen Barista Touch tyyppisiä vehkeitä, jolloin joutuu toki kahvaa liikuttamaan vasemmalta oikealle, mutta löytyy valmiina mylly, maidonvaahdottimet ja oikea puolimanuaali. Jos taas ei jaksa liikuttaa edes sitä kahvaa, niin onkohan se automaattivehjekään ihan järkevä? Voi tulla takeaway tai kapseli halvemmaksi jos alkuinnostus nopeasti laantuu.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 753
Onko jollakulla kokemuksia jakaa Sage (Breville) Oracel Touchista? Kuumottelee, mutta hinta on kova. Sage Barista menisi itsellä, mutta kun tuolla tekee juomia myös puoliso niin pitää olla käytöltään mahdollisimman helppo. Meillä on Saecon automaatti mutta kahvin maku ei oikein enää tyydytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Olisiko suositella hyvän hinta/laatusuhteen automaattista kahvinkeitintä? Aamulla on aina kiire ja tuntuu turhalta keittää pannullinen kahvia kun kuitenkin juon vain yhden tai pari kuppia. En yhtään tiedä paljonko tällaisesta joutuu pulittamaan, mutta toivottavasti muutama satanen riittäisi? Kapselikeittimistä en oikein innostu.

Olisiko esim tässä mitään järkeä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Tällä hetkellä löytyy tälläinen ihan perus mylly ilman säätöä

Papujen käyttö on sen verran vähäistä ja ihan perus suodatinkeittimellä mennään, niin ei nyt ihan hirveesti viitsisi sijoittaa myllyyn. Ostelen satunnaisesti erilaisia papuja ja sitten silloin tällöin viikonloppuisin tulee nautiskeltua ja keitettyä kahvit vastajauhetuista pavuista.

Sinällään tuo em. mylly ajaa asiansa, mutta sillä on vaikea saada tasalaatuista jauhatusta. Ja koska siinä ei ole mitään mitta-asteikkoa niin aina pitää kaivaa keittiövaaka esiin ja punnita pavut ennen jauhatusta.

Tekeekö millään näistä mitään:


(onko näillä kahdella muuta eroa kuin väri?)


Ja sitten vielä sellainen kysymys, että voiko noihin säiliöihin jättää papuja säilytykseen vai kuinka nopeasti ne menee huonoksi? Nyt olen säilyttänyt avatut papupussit jääkaapin vihanneslokerossa Eskimon Tuplis pussissa ja aina sieltä sitten ottanut sen verran mitä tarvitsee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mulla on noista toi alin ja taloudessa, missä 2 ihmistä juo kahvia toi ylälokero tyhjenee parissa päivässä jos pari kertaa päivässä keittää muutamat kupit. Oon ihan suosiolla dumpannut kahvit sinne aina ja lisännyt kun alkaa huventua. Papupussi on koneen vieressä sellasella kahvpussinsulkijalla suljettuna enkä jaksa ottaa stressiä. Noi pavut säilyy kyllä viikoissa puhuttavia aikoja suljetussa pussissa huoneenlämmössä ihan ongelmitta, lähinä valmiiksi jauhetulla kahvilla kannataa olla noista säilyvyysongelmista huolissaan.

Toi obh:n mylly on ihan pätevä, mulla on jauhatuksen karkeussäätö vähän puoliväliä tiukemmalla asetuksella ja toi ajastin eri kuppimäärille pitää aika hyvin kutinsa, kun kalibroin punnitulle papumäärälle tuota omaa yksilöäni ja pitänyt kutinsa sen jälkeen ihan normaalisti. Mulla toi on ollut käytössä useemman vuoden jo ongelmitta ja sama kone löytyy siskolta, veljeltä, mutsilta jne eli sillä kokemuksella voin suositella. Saatiin noi jostain k-supermarketin tarjouksesta, kun osti riittävästi löfbergin papuja alle ton koneen ovh hinnalla ja pavut kaupan päälle niin tuli hankittua ja sen jälkeen ei oo muuta tullu juotua kuin pavuista itse jauhettua kahvia.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
Mä käytän AeroPressin mukana tullutta mittalusikkaa. Sillä tulee tasan mukillinen kahvia. Ja 0,7 l termariin jauhan kaksi mitallista, mistä tulee tasan kaksi mukillista. Enen tuota mittaa käytin tavallista kahvimittaa, 3 mitallista termarilliseen. Jauhan aina täsmämäärän. Baristat punnitsee, mä vaan mittaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Sit kun kerran kalibroi tollasen kahvimyllyn omaan mitta-asteikkoon sopivaksi, hoituu mittaaminen kääntämällä sopiva numero tohon kuppimäärään ja painamalla mylly päälle.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Itsellä on aeropress jäänyt kaappiin kun se kuminen mäntä menee kovin huonoksi ja "limaiseksi" vaikka pesen sen ilman saippuaa. Nyt mietin pressopannua tai vastaavaa parin kupin tekemiseen kerralla. Onko pressopannuissa paljonkin laatueroja ja mitä suosittelette?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
Itsellä on aeropress jäänyt kaappiin kun se kuminen mäntä menee kovin huonoksi ja "limaiseksi" vaikka pesen sen ilman saippuaa. Nyt mietin pressopannua tai vastaavaa parin kupin tekemiseen kerralla. Onko pressopannuissa paljonkin laatueroja ja mitä suosittelette?
Mä en ole saanut AeroPressiä kulahtamaan yhtään. Nyt on hiukan vähemmällä käytöllä, kun kotioloissa tekee pressopannulla kaksi mukillista aamuisin. Mulla alkoi vanha lasinen Bodum sanomaan soppareitaan irti ja otin vara-Bodumin käyttöön. Sitä oli käytetty aika vähän, mutta tiskatessa sain ihan sormivoimin sen hajalle. Tilasin samantien Verkkokaupasta metallisen. Laatuerojahan ei käsittääkseni ole muuta kuin mekaaninen kestävyys noissa. Kahvista tulee kaikilla priimaa. Ja onhan tuo metallinen esteettinen lasiseen verrattuna.


Tuolla siis tulee kaksi isoa mukia kahvia.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Tuolla siis tulee kaksi isoa mukia kahvia.
8dl, miten isoja kuppeja juot? :)

Samoilla linjoilla kyllä. Useampaa käyttänyt eikä noissa ole kahvin maussa eroja ollut. Lähinnä siivilän ja sen kiinnityksen laadussa nuo erot. Ja toki ulkonäössä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
8dl, miten isoja kuppeja juot? :)

Samoilla linjoilla kyllä. Useampaa käyttänyt eikä noissa ole kahvin maussa eroja ollut. Lähinnä siivilän ja sen kiinnityksen laadussa nuo erot. Ja toki ulkonäössä.
No tosta tulee 0,5 l termarillinen valmista kahvia, siitä kaadan kaksi mukillista maitovaralla. Joku 0,5 dl menee haaskuuseen, kun siinä on aina hiukan sitä sakkaa. Tuosta derivoimalla saa annoskooksi hiukan reilut 2 dl. Tuosta pannusta ei saa likikään 800 ml täyttä tavaraa, koska a) purut vievät osan tilavuutta b) se mäntä pitää saada myös paikalleen. Käytännössä tuo on siis 500 ml pannu. Eli just passeli mun käyttöön.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
994
Itsellä on aeropress jäänyt kaappiin kun se kuminen mäntä menee kovin huonoksi ja "limaiseksi" vaikka pesen sen ilman saippuaa. Nyt mietin pressopannua tai vastaavaa parin kupin tekemiseen kerralla. Onko pressopannuissa paljonkin laatueroja ja mitä suosittelette?
Kuulostaa kyllä siltä, että kaipaa sitä saippuaa (astianpesuainetta) ja pintaan on kertynyt käyttökertojen myötä vahva kerros rasvaa kahvista. Joihinkin osiin varmaan riittää se pelkkä huuhtelu (tosin niitä on silti hyvä pestä astianpesuaineen kanssa joskus, mielellään hajusteeton), silti parempi aina pestä päivän päätteeksi astianpesuaineen kanssa nuo osat.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Kuinka usein te sitten huollatte keittimiä? Mulla on Rancilio Silvia & Rocky joilla kohta 5v ikää enkä ole tehnyt muuta kuin putsaillut päät aina keittämisen jälkeen...
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kuinka usein te sitten huollatte keittimiä? Mulla on Rancilio Silvia & Rocky joilla kohta 5v ikää enkä ole tehnyt muuta kuin putsaillut päät aina keittämisen jälkeen...
Nyt kun sattumalta eksyin tänne niin täytyy sanoa että kyllä sitä huollettavaa riittää. Ostin aikoinaan LaPavoni Europiccolan, tuon yksikätisen rosvon, v. 1961 perusmallista (jota nykyään myydään nimellä Professional) tehty pienempi versio. Siihen saa vaihtaa tiivistee n. vajaan vuoden välein jos joka päivä muutaman kahviannoksen puristaa. Hyvä juttu on se, että tiivistesetti ei maksa kuin olisko parikymppiä ja se, että maallikkokin, nörtistä puhumattakaan, oppii aika nopeasti huoltamaan kapineen. Nyt laite seissyt ikkunalaudalla pari vuotta kun vuotaa jostain odottamattomasta paikasta pohjan sisästä. Tunnen tervettä epävarmuutta tuon korjaamiseen koska samassa pikku vehkeessä on sähköä ja vettä, kiehuvaa vettä ja painetta. Mutta korjaamo ottaa aina sen satasen...

Hyvä asia tuossa keittimessä on että sen jokainen osa, jopa vastus tai säiliö, on halvempi kuin uusi laite. Ja kaikkia osia saa näppärästi verkkokaupasta. Näin ollen laite on ikuisesti korjattavissa ja fiksattavissa.

Huono asia on laitteen hinta. Käytettyjä saa...

Hyvä tai huono asia on se, että kahvin tekeminen on todellista käsityötä. Lopputulos ei ole kovin toisettava ja laite on hyvin kranttu kahvin karkeusasteelle. Tässä ei ole painekahvaa...
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
No niin, hieman jeesiä tarttisi. Ostin 375ml pressopannun ja mietin nyt sitä kahvin annostelua. Espressovahvuista en ole hakemassa, vaan enemmän "normaalin" kahvin vahvuista. Netin syövereissä lukee, että tuo 375ml olisi 3 cups, mutta jos miettii meidän normaaleja mukeja, niin kaksi tuosta taitaa tulla hieman vajaalla täytöllä. Mutta paljon sitä kahvijauhatusta sinne laitetaan?

edit: laitoin 25grammaa, eli 1,5 aeropress lusikkaa ja tuli erittäin hyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Olen pysynyt aika lähellä 60g/l aeropressissä, filter tai french pressin kanssa.
Tässä on vielä yksi tapa tehdä french press, mutta ei ole pakko tehdä täysin samalla tavalla.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Juuri näin eli riisiä läpi ja lopuksi 10 sekkaa jotain papua läpi, niin tulee riisin jämät vittuun. Ellei sitten halua makunautintoa kokea ja tarjoaa anopille riisikahvia. Kokemusta on :D
Pieni määrä riisiä espressopavussa => espresson pinnalle tavallista komeampi ns. crema.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 753
Hmm.. pitäisköhän vetästä liimasimesta. Sage Oracle Touch on Gigantin alessa puoleen hintaan. Ja huomenna viimevuoden bonukset iskee tilille o_O
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
En ole pariin vuoreen jaksanut erikoiskahveja kanssa pulata mutta nyt iski into laittaa Pavoni taas kondikseen. Olen tänään virtuaalitutuatunut Niche Zero myllyyn - mikä siinä on että aina pitäis olla ostamassa jotain?

Sage-merkkisistä tuotteista taisi olla jotain juttua ristretto.fi-foorumilla. En nyt mitenkään halua ohjata väkeä pois täältä mutta sieltä löytyy yllätävän paljon tietoa, toki monen tasoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
13
Kuinka usein te sitten huollatte keittimiä? Mulla on Rancilio Silvia & Rocky joilla kohta 5v ikää enkä ole tehnyt muuta kuin putsaillut päät aina keittämisen jälkeen...
Oma Silvia ja Rocky täyttää ensi vuonna 10. Kumpaakaan ei ole käytännössä huollettu koko aikana. Silvian suihkusihdin puhdistan aina shotin jälkeen sekä noin kerran viikossa backflush ilman puhdistusainetta ja noin kerran kuussa Cafizalla. Koko omistusaikana olen vaihtanut Silviasta tiivisteen kolme kertaa ja suihkusihdin kerran. Rocky on ollut vielä enemmän hunningolla: terät ruuvaan irti ehkä kerran vuodessa kahvijäämien poistoa varten. Tilasin juuri viikolla Rockyyn uudet terät. Ne olisi voinut vaihtaa jo hyvän aikaa sitten, mutta jotenkin sitä ei vain saanut aikaiseksi, koska sopivan karkeuden löytyminen terien irroituksen jälkeen on aina niin ankea homma (=pari shottia viemäriin :D).
 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Tuli itsekin jatkuvan etätyöskentelyn vuoksi innostuttua hankkimaan kahvimylly (Wilfa Svart Nymalt WSCG-2) ja aloitettua tutustuminen papukahvin maailmaan :coffee:
Mylly vaikuttaa varsin toimivalta, karkeutta piti säätää muutama napsu Filter-asetusta hienommaksi, jotta purut muistuttavat kaupan suodatinjauhettua kahvia.

Verkkokaupasta tarttui mukaan muutama erilainen Kaffa Roasteryn papupussi ja K-kaupasta Starbucksin papuja. Nuo Kaffan pavut ovat selkeästi laadukkaamman ja ehjemmän oloisia eivätkä kylve rasvassa Starbucksin tapaan.
Johtuneeko samasta asiasta? mutta olen huomannut suodatinjauhetun purun sähköisyydessäkin ison eron, varsinkin Starbucksin Espresso Roast liimautuu myllyn säiliöön ja pomppii pitkin pöytiä.

Toistaiseksi omaan makuun parhaiten on sopinut Kaffa Roasteryn Tumma Monsuuni ja Starbucks Pike Place Roast, tuollaisia about puolitummia molemmat. Jauhetuista Pauligin Origins Blend Indonesia oli varsin juotavaa suodatinkahvina. Onko kenelläkään ehdottaa muita näiden tyylisiä, hyväksi todettuja papuja? Ilmeisesti jotkin Lidlin pavut ovat myös hintaansa nähden varsin käyttökelpoisia?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuli itsekin jatkuvan etätyöskentelyn vuoksi innostuttua hankkimaan kahvimylly (Wilfa Svart Nymalt WSCG-2) ja aloitettua tutustuminen papukahvin maailmaan :coffee:
Mylly vaikuttaa varsin toimivalta, karkeutta piti säätää muutama napsu Filter-asetusta hienommaksi, jotta purut muistuttavat kaupan suodatinjauhettua kahvia.

Verkkokaupasta tarttui mukaan muutama erilainen Kaffa Roasteryn papupussi ja K-kaupasta Starbucksin papuja. Nuo Kaffan pavut ovat selkeästi laadukkaamman ja ehjemmän oloisia eivätkä kylve rasvassa Starbucksin tapaan.
Johtuneeko samasta asiasta? mutta olen huomannut suodatinjauhetun purun sähköisyydessäkin ison eron, varsinkin Starbucksin Espresso Roast liimautuu myllyn säiliöön ja pomppii pitkin pöytiä.

Toistaiseksi omaan makuun parhaiten on sopinut Kaffa Roasteryn Tumma Monsuuni ja Starbucks Pike Place Roast, tuollaisia about puolitummia molemmat. Jauhetuista Pauligin Origins Blend Indonesia oli varsin juotavaa suodatinkahvina. Onko kenelläkään ehdottaa muita näiden tyylisiä, hyväksi todettuja papuja? Ilmeisesti jotkin Lidlin pavut ovat myös hintaansa nähden varsin käyttökelpoisia?
Löfbergin pavut on tollaseksi bulkkikahviksi yllättävän ok ja niitä tulee paljon käytettyä kohtuullisen hinnan vuoksi. Kharisma pääosin käytössä, välillä magnifica.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Itse päivitin juuri myllyn Sage Dose Controliin, loistava mylly kaikenlaiseen jauhamiseen aina erittäin hienosta turkkailesta pölystä karkeaan matskuun. Aikaisemmin oli Graefin perusmylly mutta ei riittänyt kaikkien espressopapujen jauhamiseen, tuli liian karkeaa.
Sagessa kartioterät ja dose control idea todella hyvä kun jauhaa suoraan kahvaan oikean määrän sekunnin tarkkuudella. Suosittelen.

Ja kahviaparaattina mulla Gaggia Classic ollut jo reilut viitisen vuotta, hyvä perus kahvakone.:thumbsup:
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 965
Mun arkikahvit ovat tällä hetkellä Pauligilta, Juhla Mokka Tosi Tumma ja Reykjavik. Sama Wilfa kuin tuossa @TLA :lla. Jälkimmäinen hiukan pehmeämpi aromiltaan, paahtoastekin pykälän vaaleampi. Muut ”kaupunkikahvit” eivät oikein sytytä. Varsinkin tuolle Tosi Tummalle vahva suositus.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
151
Pelican Rouge original blend tällä hetkellä ja tykkään wscg2 myllyllä filter viivan kaksi klikkiä hienommaksi. Seuraavaksi ajattelin kokeilla molemmat Pauligin mundot ja Arvidin Gran Dia. Kokeiltu on Jaffan lempeä voima ja gomorron. Ennen tykkäsin tummista mutta nyt ajattelen kokeilla eri vaaleita paahtoja. Kahvi tulee yleensä v60lla. Löytyykö muita suosituksia vaaleita papuja?
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Brazil oli ainakin omaan makuun. Mundosta en kyllä saanut mitään sen kummempia elämyksiä, ihan juotavaa toki. Pirkka Masterblend vaalea oli myös mielestäni hyvää. Seuraavaksi voisikin kokeilla tuota Pelican Rougea (jos tätä vain on paikallisessa marketissa papuina, jauhettuna ainakin oli) ja Pirkka Masterblend tummaa. Tällä hetkellä menossa Pauligin Cafe New York, ihan jees tämäkin mutta ei top listalle pääse.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Pitkään juonut Kaffan Inferno espressoa, mutta tarjouksen (ilmaset postit) myötä päätin testata Good Life Coffee’n fransisco’a. Harvinaisen pehmeetä ja suklaista, joutu tilaamaan toisen kilon.

Ainut negatiivinen juttu on suht hidas lähetys, nytkin viime torstaina tilattu paketti on saatu postiin tänä iltana.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 753
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Verkkokaupasta tarttui mukaan muutama erilainen Kaffa Roasteryn papupussi ja K-kaupasta Starbucksin papuja. Nuo Kaffan pavut ovat selkeästi laadukkaamman ja ehjemmän oloisia eivätkä kylve rasvassa Starbucksin tapaan.
Johtuneeko samasta asiasta? mutta olen huomannut suodatinjauhetun purun sähköisyydessäkin ison eron, varsinkin Starbucksin Espresso Roast liimautuu myllyn säiliöön ja pomppii pitkin pöytiä.

Toistaiseksi omaan makuun parhaiten on sopinut Kaffa Roasteryn Tumma Monsuuni ja Starbucks Pike Place Roast, tuollaisia about puolitummia molemmat. Jauhetuista Pauligin Origins Blend Indonesia oli varsin juotavaa suodatinkahvina. Onko kenelläkään ehdottaa muita näiden tyylisiä, hyväksi todettuja papuja? Ilmeisesti jotkin Lidlin pavut ovat myös hintaansa nähden varsin käyttökelpoisia?
Pavuissa on aika suuri ero tässä tapauksessa. Kaffan kahvit ovat tuorepaahtoja ja ostamasi kahvi ei todennäköisesti ole ollut kauhean vanhaa. Joskus vain muutaman päivän vanhaa paahtoa, jos ostaa esim. Kaffalta suoraan. Starbucksin kahvit käsitykseni mukaan aika keskinkertaisia ja paahtoajankohdasta on voinut kulua aikaa kuukausi tolkulla. Ja monesti ovat todella tummia/jopa palaneita kahveja. Tosin otanta osaltani on ollut melko kapea, johtuen siitä, että paljon laadukkaampia kahvejakin on saatavilla helposti.

Mielestäni tuo Kaffan Tumma Monsuuni on kyllä varsin tummaa. Mutta ihan hyvä kahvi esim Lattessa. Mutta kokeile vaikka Kaffan kahvia Lempeä voima. Toimii latessa, sekä essona. Mukavan makuinen ja selkeästi tummaa monsuunia keveämpi ja ei niin paahdettu. Maussa enemmän sävyjä :)
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Tuo Tumma Monsuuni on kyllä loistava, mutta turhan tyyristä ihan arkiseen kulutukseen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 452
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom