Kahvihifistely

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 699
Ostin jokin aika tuommoisen WIlfan myllyn Torista 40€ hintaan, aikaisemmin oli jokin perus terällä silppuava halpis. Kylläpä parani huomattavasti kahvin maku, vaikka kylmäuutettuna kahvini teenkin. Vähän olin aikaisemmin naureskellut 'turhalle hifistelylle' näiden monen sadan myllyjen kanssa, mutta nyt on silmät avattu.

Vinkkinä staattisesta sähköstä kärsiville: muutama tippa vettä papujen sekaan niin jauhettu kahvi ei enää tarraa säiliön seiniin. Todellakin vain pari tippaa sinne tänne, ei ole tarkoitus kastella papuja.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
En sanoisi parin sadan myllyä minäkään hifistelyksi, mutta kahden tonnin jo ehkä sanoisinkin. Mutta jos itse olisin nyt asialla, ostaisin varmaan vaimolle kivansöpön käsimyllyn, sillä ehdolla että hän jauhaa sitten ;-D
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
877
Mutta jos itse olisin nyt asialla, ostaisin varmaan vaimolle kivansöpön käsimyllyn, sillä ehdolla että hän jauhaa sitten ;-D
Tästä tulikin mieleen kokeiluni käsimyllyllä. Ensimmäinen oli joku vanha 60-luvun mylly (Zassenhaus-henkinen) missä ei ole edes jauhatuskarkeudelle säätöä, vain kiinteä pannujauhatus :). On kyllä hieno ja antiikkinen tuollainen neliskanttinen käsimylly pikkulaatikoineen, lahja-ainesta uudessa vastaavassa. Tuo mylly on edelleen pöydällä koristeena.

Hommasin myös eBaystä jonkun pitkulaisenmallisen kädessä pidettävän säädettävän pikkumyllyn kopion, ja tekihän se hyvää jälkeä, mutta jos mennään pannukarkeudesta reilusti karkeampaan, hidastuu ja muuttuu raskaammaksi jauhaminen. En edes uskalla kuvitella millaista espresso-koneelle sopiva jauhatus on jauhaa käsin.

Edit: Se ebay mylly oli Porlex Tall:n jonkinasteinen kopio, tarinan mukaan modaamalla tekisi ihan espressokarkeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Hario ylettyy espressoon, mutta eihän sillä jauha erkkikään. Itse asiassa hain sitten
karkeuden likiarvoonsa poralla, ja siihenkin kyllästyin ;-)

_1130778.jpg
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Tiedoksi, jos joku on harkinnut Nichen ostamista: tiedoitteen perusteella niitä tulee saataville klo 14:00 GMT
 
Liittynyt
13.03.2021
Viestejä
91
Kyllähän sitä tulee hifisteltyä kahvin kanssa. Kaikki alkoi siitä kun käytin Moccamasteria ja vain itselleni pääosin keittelin eikä sillä saanut hyvää kuppia ilman manuaalista bloomia ja tippalukon kanssa leikkimistä.

Nyt on joku viitisen vuotta tullut pour overilla kahvit tehtyä.

Setit:
Wilfa Uniform
Hario V60 01 ja 02, Kalita Wave
Hario Buono ja pattihella ":D"
Kahvit pääosin naapurista Turun kahvipaahtimolta. Loistavat kahvit ja palvelu.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Ostin jokin aika tuommoisen WIlfan myllyn Torista 40€ hintaan, aikaisemmin oli jokin perus terällä silppuava halpis. Kylläpä parani huomattavasti kahvin maku, vaikka kylmäuutettuna kahvini teenkin. Vähän olin aikaisemmin naureskellut 'turhalle hifistelylle' näiden monen sadan myllyjen kanssa, mutta nyt on silmät avattu.

Vinkkinä staattisesta sähköstä kärsiville: muutama tippa vettä papujen sekaan niin jauhettu kahvi ei enää tarraa säiliön seiniin. Todellakin vain pari tippaa sinne tänne, ei ole tarkoitus kastella papuja.
Komppaan itsekin Wilfaa. Hyvin on toiminut itsellä aeropressin ja pressopannun kanssa kohta 4 vuotta. Sähköisyyden itse hoitanut käyttämällä veistä hanan alla ja pyöräyttämällä muutaman kierroksen pavuissa ennen jauhamista.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
On kyllä ilo harrastaa espressoa Gaggia Classicin kanssa, mitä nyt rahaa menee kahvihommiin "vähän" enemmän kuin aeropress aikaan :D.

Nyt tutustunut tuorepaahdettuun kahviin, kun lahjaksi saatu kahvisubscription tuli aloitettua. Täytyy sanoa näin alkutunnelmissa, että ero on huomattava verrattuna aikaisemmin käyttämiini papuihin, missä en ole ollut tarkkana paahtopäivästä tai ajatellut että suojakaasussahan ne pavut säilyy hyvänä.

Mitenkäs kahviguru-tekkiläiset säilyttää papunsa aromit? Itsellä nyt viikon erä omassa pussissaan huoneenlämmössä, josta single-dose tyyliin 18g punniten. Loput pavut tiiviisti suljettuna pakkasessa minigrip-pussissa nekin viikon käyttöerissä.

Oheiskamaa myös päivitelty, uusi tuplasihti (ims competition), nakukahva ja haljenneen poistoputken uusinta pidemmällä versiolla.

Yksi vikaostos myös tehty, MrShadesCoffee:lta tilattu 9bar modipaketti tuli ostettua, olisi pitänyt vähän tarkemmin päivityshimoissa tarkistaa, kun oma keitin vuodelta 2005 omaakin täysin säädettävän ylipaineventtiilin. Jos jollain on uudempi Gaggia Classic vm 2018 (varmaankin) tai Gaggia Classic Pro, niin minulta saa tuon kitin halvemmalla ;).

Tämä jousisetti siis myytävänä Gaggia Classic OPV spring mod kit - Standard version (just springs)

Päivitysinto on levinnyt myös Specialita myllyn puolelle, jossa suunnitelmissa ostaa/3d tulostuttaa single-dose hopper with bellows (palkeet) auttamaan retention vähentämisessä. Retentio ilman tuota ei sekään kovin suuri ole 0.5-0.1g välillä. Jos on juuri puhdistanut niin 1-1.5g kahvia jää uumeniin. Ilokseni huomasin myös teriä kohdistaessa, että nehän ovat jo tehtaalta lähtiessään näköjään kohdistettu riittävän hyvin. Kohdistuksen testasin tussilla piirtämällä terien lattaosiin ja käsin pyörittämällä teriä kunnes osuivat yhteen. Tämän videon mukaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Miten Gaggia tulee kalliimmaksi? Ainakin musta tuntu että Aeropress tulee kaikista kalleimmaksi kun siihen menee suhteellisen paljon kahvia (ellei sitten ole jotain tripla-sihtiä espressokeittimessä).
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Vapaaehtoisten espressotarvikkeiden määrä ja hinta vrt aeropressiin, kiva näitä harrastaa :) .

Kahvihan on saman hintaista tottakai keittimestä riippumatta, vaikka oma aeropress resepti onkin 14g vrt 18g tuplaespresso.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Mä täytän hopperin ehkä joka toinen päivä, ja vippaan pussin pakkaseen. Ja surautan aamulla sekunnin tai kaksi roskikseen.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
87
Mulla olis tarkoituksena tehdä tänä vuonna joulukalenteri eri kahveista. Eli 24 eri kahvilaatua maisteltavaksi, yksi joka kalenteripäivälle.
Oisko teillä kahvihifistelijöillä antaa suosituksia hyvistä maisteltavista kahveista tai pienpaahtimoista? Amazonistakin ajattelin jotain koittaa tilata.

En nyt ala kuitenkaan kahvimyllyä tai pressokeitintä hankkimaan, niin suodatinjauhatus Moccamasterilla saa toimia keittimenä.
Tarkoituksena sisällyttää mm. joulun alla myytävien joulukahvien sekaan marketeista saatavia erikoiskahveja ja mm. pienpaahtimoiden tuotteita.
Koska kahvikin maksaa, pikaisen googlailun perusteella äkkiä >10€/200g pussi pienpaahtimoista, niin paras hankkia kahveja pitkin vuotta.
Ja mieluusti siksi pienpaahtimoista saatavat pikkupussit 100-200g on ostoslistalla etusijalla, ettei kaappiin yhtäkkiä ilmesty kahtakymmentä eri kahvipakettia, joita ei vaan jaksa juua pois. Työpaikalle vein viimeksi ylimääräiset sinapit, joista yli puolet jäi pöydälle.

Tuolta Ristrettosta luin, että paahdosta puoli vuotta vanhentunut jauhatus ei ole enää yhtä aromikasta kuin tuore, mutta minua ei se niin haittaa.
Ja metallisuodattimesta menee kahvin öljyt paremmin läpi kuin paperisuodattimesta. Pitää siis vaihtaa rainbown ruskea suodatinpaperi joulukuussa kai metalliseen suodattimeen.
Onko muita vinkkejä vielä antaa?

Olen sentään tummapaahtoisen ystävä ja normaalisti lataan aamuisin Moccamasteriin tummapaahtoista Kulta Katriinaa tai muuta markettitarjouksista saatua, mikä ei ole Saludoa tai Pirkkaa.
Joskus harvoin tulee hifisteltyä erikoisemmilla makukahveilla.
Aikaisempina vuosina on ollut samanlaisella teemalla mm. olut, suklaa, pipari, glögi, sinappi, olut toisen kerran ja tänä vuonna päätin siis maistella kahvia.

EDIT: Pakkauskoot oikein
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Juu. Itse onneksi tykkään italialaisista paahdoista joten saan hiukan halvennettua kun sekoitan pienpaahtimo-Monsoon malabaria ja jotain italialaista sekasin. Tuossa viimeisin tilaus Saksasta, toki siinä nyt on kuppi ja sokeripussukoitakin:
 

Liitteet

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Mulla olis tarkoituksena tehdä tänä vuonna joulukalenteri eri kahveista. Eli 24 eri kahvilaatua maisteltavaksi, yksi joka kalenteripäivälle.
Oisko teillä kahvihifistelijöillä antaa suosituksia hyvistä maisteltavista kahveista tai pienpaahtimoista? Amazonistakin ajattelin jotain koittaa tilata.

En nyt ala kuitenkaan kahvimyllyä tai pressokeitintä hankkimaan, niin suodatinjauhatus Moccamasterilla saa toimia keittimenä.
Tarkoituksena sisällyttää mm. joulun alla myytävien joulukahvien sekaan marketeista saatavia erikoiskahveja ja mm. pienpaahtimoiden tuotteita.
Koska kahvikin maksaa, pikaisen googlailun perusteella äkkiä >10€/200g pussi pienpaahtimoista, niin paras hankkia kahveja pitkin vuotta.
Ja mieluusti siksi pienpaahtimoista saatavat pikkupussit 100-200g on ostoslistalla etusijalla, ettei kaappiin yhtäkkiä ilmesty kahtakymmentä eri kahvipakettia, joita ei vaan jaksa juua pois. Työpaikalle vein viimeksi ylimääräiset sinapit, joista yli puolet jäi pöydälle.

Tuolta Ristrettosta luin, että paahdosta puoli vuotta vanhentunut jauhatus ei ole enää yhtä aromikasta kuin tuore, mutta minua ei se niin haittaa.
Ja metallisuodattimesta menee kahvin öljyt paremmin läpi kuin paperisuodattimesta. Pitää siis vaihtaa rainbown ruskea suodatinpaperi joulukuussa kai metalliseen suodattimeen.
Onko muita vinkkejä vielä antaa?

Olen sentään tummapaahtoisen ystävä ja normaalisti lataan aamuisin Moccamasteriin tummapaahtoista Kulta Katriinaa tai muuta markettitarjouksista saatua, mikä ei ole Saludoa tai Pirkkaa.
Joskus harvoin tulee hifisteltyä erikoisemmilla makukahveilla.
Aikaisempina vuosina on ollut samanlaisella teemalla mm. olut, suklaa, pipari, glögi, sinappi, olut toisen kerran ja tänä vuonna päätin siis maistella kahvia.

EDIT: Pakkauskoot oikein
Jos paikkakunnalta löytyy jotain kahvikauppaa, niin eikuin vain marssii sinne ja sanoo mitä toivoo. Kyllä he osaavat ehdottaa sopivia kahveja. Ja niistä löytyy kyllä myllyt, että voivat jauhaa pavut valmiiksi.

Kahvi on tosiaan paahtamisen jälkeen tuoretuote, joka menettää makua nopeasti. Ilmatiivisti pakattuna vaikka pakastimeen auttaa säilömisessä.

Itse kun ostin tuon kahviautomaatin, niin olen sen jälkeen vain käynyt paikallisessa kahvikaupassa ja kertonut, että laita muutamaa erilaista kahvia ja kertonut toivotun paahtoasteen. Papuina tietenkin ostan, kun automaatti jauhaa kupillisen verran aina. Kaikki tähän asti maistetuista on kyllä olleet hyviä. Osa erittäin hyviä.

Ns. markettipapuja ei ole tullut ostettua, vaikka toki niistäkin voi hyviä löytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Kahvi on tosiaan paahtamisen jälkeen tuoretuote, joka menettää makua nopeasti. Ilmatiivisti pakattuna vaikka pakastimeen auttaa säilömisessä.
.. paahtamisen jälkeen maku vanhenee ja jauhamisen jälkeen vielä huomattavasti nopeammin. Hauska projekti, mutta jos reilulla neljällä kympillä saa asiallisia myllyjä, niin siinä säästäminen on kyllä tässä projektissa väärä paikka.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
262
Hauska projekti, mutta jos reilulla neljällä kympillä saa asiallisia myllyjä, niin siinä säästäminen on kyllä tässä projektissa väärä paikka.
Minkälaisia myllyjä täällä muuten suositellaan tuossa hintaluokassa? Ketjussa on kyllä myllyistä keskustelua, mutta se on hujan hajan ja tuon hintaluokan laitteista en äkkiseltään löydä varsinaisesti keskustelua. Varmasti tuossa hintaluokassa (ja jos tarkoitus tehdä suodatinkahvia) kannattaa ostaa käsikäyttöinen mylly?

Olen samaa mieltä kyllä siitä että kannattaa ennemmin ostaa jonkinlainen mylly tuota kalenteria varten, jauhaa vasta kalenterista ottaessa ja pyrkiä pavutkin hankkimaan mahdollisimman tuoreena. Jos 40€:lla saa asiallisen myllyn, niin saa paljon paremmin täten kahveista irti. Toisaalta 40€ ei ole iso raha, jos kahvikokeilut jääkin sitten tähän kalenteriin eikä homma sytytäkään. Jos taas on varma jo tässä vaiheessa että harrastus jatkuu pidempään, laittaisin enemmänkin rahaa myllyyn (koska kuten todettu - hyvä kahvikin maksaa, säilyy paremmin papuina, joten kannattaa panostaa myllyyn ...)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Jos budjettia voi hieman venyttää niin Wilfa WSCG-2 on hintaisekseen hyvinkin kehuttu laite (turun kahvipanimolla on sen verran edulliset hinnat että tuotteita joutuu välillä odottelemaan) Wilfa WSCG-2, Kahvimylly Näitä pyörii käytettyinä 25-50€ hintaan. Pienempi CG110B (~50€) on kanssa jauhava malli ja uskoisin että tuokin tekee ihan hyvää jälkeä. Yhden hengen suodatinkahvit jauhaa käsinkin ja neljällä kympillä löytyy esim Harion myllyjä. Käsikäyttöisissä on oma työnsä, mutta toisaalta tuo on myös kiva rituaali ennen hyviä kahveja (täytyy kyllä myöntää etten ole käyttänyt käsikäyttöisiä myllyjä muistaakseni kertaakaan sen jälkeen kun ensimmäinen sähkökäyttöinen mylly tuli taloon) Nuo perinteiset Peugeotit yms on kauniita katsella, mutta ergonomisesti ihan hirveitä laitoksia.

Leikkaavia myllyjä löytyy halvalla, mutta nuo on huonoja.

...ja myllyn lisäksi vaaka on melkein pakkohankinta aloittelevallekin kahvihifistelijälle.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Jos ei ole varaa hyvään myllyyn niin todennäköisesti kandeis vaan ostaa kahvit paahtamosta jauhettuna (jos mahdollista). Silloin ne jauhetaan ostamisen yhteydessä jollain Mazzer’in myllyllä jolla jälki on erinomaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Jos budjettia voi hieman venyttää niin Wilfa WSCG-2 on hintaisekseen hyvinkin kehuttu laite (turun kahvipanimolla on sen verran edulliset hinnat että tuotteita joutuu välillä odottelemaan) Wilfa WSCG-2, Kahvimylly Näitä pyörii käytettyinä 25-50€ hintaan. Pienempi CG110B (~50€) on kanssa jauhava malli ja uskoisin että tuokin tekee ihan hyvää jälkeä. Yhden hengen suodatinkahvit jauhaa käsinkin ja neljällä kympillä löytyy esim Harion myllyjä. Käsikäyttöisissä on oma työnsä, mutta toisaalta tuo on myös kiva rituaali ennen hyviä kahveja (täytyy kyllä myöntää etten ole käyttänyt käsikäyttöisiä myllyjä muistaakseni kertaakaan sen jälkeen kun ensimmäinen sähkökäyttöinen mylly tuli taloon) Nuo perinteiset Peugeotit yms on kauniita katsella, mutta ergonomisesti ihan hirveitä laitoksia.

Leikkaavia myllyjä löytyy halvalla, mutta nuo on huonoja.

...ja myllyn lisäksi vaaka on melkein pakkohankinta aloittelevallekin kahvihifistelijälle.
En tiedä olenko niin kahvi hifisti mutta itsellä on tuollainen isompi wilfa ja se on kyllä ollut hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Jos ei ole varaa hyvään myllyyn niin todennäköisesti kandeis vaan ostaa kahvit paahtamosta jauhettuna (jos mahdollista). Silloin ne jauhetaan ostamisen yhteydessä jollain Mazzer’in myllyllä jolla jälki on erinomaista.
Missäs sun mielestä menee "kunnon myllyn" -raja, jos puhutaan suodatinkahvin jauhamisesta? Itse valitsisin kättelyssä mieluummin halpis-wilfalla vastajauhetun kahvin, kuin kaksi viikkoa sitten parintonnin Mazzerilla jauhetun.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Mun mielestä toi pari viikkoa voi olla rajoilla, mut esim. mulla menee viikossa 250g jolloin teoriassa vois ostaa viikottain tuoreen pussin, ja silloin se mazzerilla jauhettu saattais tuottaa paremman tuloksen.

Toki toi varmaan riippuu myös siitä miten kahvinsa tekee, ja ilman muuta siitä sattuuko se oikea paahtimo olemaan jossain joka osuu reitille kerran viikossa.

En mä ole mikään ekapertti, mutta olen kyl käynyt läpi Wilfa, Rocky, Niche polun. Jokanen noista oli iso päivitys, mut erityisesti Wilfasta Rockyyn. Sen jäljiltä jäikin fiilis että ehkä Wilfaa ei olis tarvinnut ostaa ensinkään, mutta en oikeasti ikinä tehnyt sitä vertailua (jälkiviisastelen vaan).
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
87
Sijaintina on Forssa, ja täällä ei nyt paahtimoita ole tai parempia kahviloita, mihin mennä erikoiskahvien toivossa. Yhdestä paikallisesta kahvilasta saa Porvoon paahtimon kahvia, mitä olen löytänyt.
Riippuen koronasta, niin mahdollista käydä Tampereet/Hämeenlinna/Turku/Kuopio akselilla tarvittaessa ohimennen jotain hankkimassa reissuilla, mutta muuten menee tilailuksi nettikaupoista.
Nykyään jo edellämainituista syistä ja kahden vaippaikäisen isänä ei ole aikaa tai tarvetta lähtemään hakemaan kahvinautintoa oman keittiön ulkopuolelle, niin en tarkalleen tiedä edes kaikkien paikallisten kahviloiden tarkkaa tarjontaa. Forssa kun kyseessä, niin pessimisti ei pety.

Kahvimyllyn voin ehkä hankkia, jos sattuu kesän/syksyn aikana käytettynä tai muuten löytymään lainaan. En nyt tälle fiilistelylle kovin suuria summia ole varailemassa, varsinkaan jos pelkkiin kahveihin menee jo lähemmäs 200€. Muutakin rahanmenoa kun on.
Eri asia sit jos kalenterin jälkeen löytyykin inspiraatio ja makunystyrät kokevat valaistumisen.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Hyvyydet on hankalia, yleensä sitä on sitä mieltä että oma nykyinen on hyvässä laaturaossa nja sopivan hintainen, maksaa se sitten 30e tai 2300e
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
...mutta jos mulla olisi moinen ajatus, hommaisin sen wilfan ja pitäisin maiolia vaikka pirkanmaalle ja kysyisin saisiko ideaan tukea, kun kotihankintaan tuolle tosiaan kertyy hintaa, suomeksi olisiko niillä mahd myydä vaikka 100g tai tulla jollain tarjouksella vastaan. En ihmetttelisi vaikka joku yrittäjä pihistöisi idean.. Tummapaahto
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jos ei ole varaa hyvään myllyyn niin todennäköisesti kandeis vaan ostaa kahvit paahtamosta jauhettuna (jos mahdollista). Silloin ne jauhetaan ostamisen yhteydessä jollain Mazzer’in myllyllä jolla jälki on erinomaista.
Ajattelit ostaa aina yhden annoksen kerralla? Muutenhan pussin avattua se seuraava onkin sitten jo heikompi kuin se Wilfalla tehty tuore.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
87
Yhden annoksen ostamisessa ei ole kyllä mitään järkeä. Ellei satu kahvilasta ostamaan vain yhtä kahvikupposta, mutta omaan kotihifistelyyn parempi ostaa pieni pussi.

Laskeskelin tuota omaa kahvinkulutusta ja normaalisti tulee ladattua kahvinkeittimeen kerralla n. 4 annosta, 5 dl vettä, mistä riittää vaimolle 1 kuppi (1 annos, reilu dl) ja itselle isompi= 4 dl muki (n. 3 annosta = 1,25 dl x 3). Tämä juotuna maitovaralla.
Ja kahvia tulee juotua n. 3 kertaa päivässä: aamu, lounas ja iltapäivä. Tästä menisi siis n. 10-12 annoksen päivätahti, kun vaimo ei joka kerralla ota kahvia.
Eli jos 1 annos on 7 g/1,25 dl, mitä kulta katriinan kyljestä luin annoskokoja, niin menee päivässä 70-85g jauhetta. Mitta on yleensä ollut vähän kukkurallinen, niin voi lähemmäs se 100g päivässä mennäkin kahvia.
Siinä voi joulukalenterissa hifistellä ja fiilistellä vaikka koko päivän ja testata miten käy kahvin maulle erikseen vaikka maidon kanssa jne.
Tietenkin riippuu sitten kahvista, kuinka isoa annosta sitä kerralla maistuu.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Ajattelit ostaa aina yhden annoksen kerralla? Muutenhan pussin avattua se seuraava onkin sitten jo heikompi kuin se Wilfalla tehty tuore.
Onko tosta tieteellistä tutkimusta? Ero Wilfan ja Mazzerin välillä on iso, jos se avattu pussi muuttuisi ekan kupin jälkeen juomakelvottomaksi niin ei hyvää kahvia edes myytäisi valmiiksi jauhettuna.

Toki olen tietoinen siitä, että heti jauhamisen jälkeen laatu rupeaa heikkenemään. En kuitenkaan löytänyt hyviä sokko-testejä joissa olisi tutkittu asiaa tarkemmin.

Samaan tapaan kuin testeissä huomataan merkittäviä eroja maussa eri myllyjen välillä (jopa niin että suositus on käyttää enemmän rahaa myllyyn kuin keittimeen) huomataan varmasti eroja myös jauhetun kahvin seistessä… Mutta ajatus siitä että seisominen ohittaisi välittömästi myllyn vaikutuksen vaatis kyllä jotain näyttöä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onko tosta tieteellistä tutkimusta? Ero Wilfan ja Mazzerin välillä on iso, jos se avattu pussi muuttuisi ekan kupin jälkeen juomakelvottomaksi niin ei hyvää kahvia edes myytäisi valmiiksi jauhettuna.
On siitä, oisinko ristrettoon joskus linkannut. Se oli yhtenä testin osana typen käyttöä kahvin suojaamisessa. Siinä siis tutkittiin miten paljon kahvin rasva alkaa härskiintymään.

Samaan tapaan kuin testeissä huomataan merkittäviä eroja maussa eri myllyjen välillä (jopa niin että suositus on käyttää enemmän rahaa myllyyn kuin keittimeen) huomataan varmasti eroja myös jauhetun kahvin seistessä… Mutta ajatus siitä että seisominen ohittaisi välittömästi myllyn vaikutuksen vaatis kyllä jotain näyttöä.
Prosessi on erilainen noiden kahden vertailun suhteen. Kahvirasva ei oikein tykkää hapettumisesta. Muutenhan tuollainen Pauligin kahvikin pysyisi hyvänä pitkään kun sen purkista ottaa, mutta ei se kyllä pysy. Toki ne jauhetaan erilaisella myllyllä kuin Mazzerit ja muut halpavehkeet (jos raha olisi tärkein mittari).
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Kyllähän se on niin, että kun sen pauligin tiilen avaa, niin silloin tulee se ihku tuoksu ja mahtava tuoksu keittäessäkin. Ja seuraavan kerran siitä nautitaan kun avataan seuraava pussi.
Ja tämä siis ihan ns. toimivalla kahvilla, vielä puolessa välissä tätä pussia saa ihan juotavaa kamaa aikaan.
Mutta: Jos puhummekin espressosta, niin tämä ei toimi ollenkaan.
Jos otan ja jauhan itselleni espressoa varten kahvallisen, mutten koeluonteisersti teekää sitä kahvia, vaan tuijotan sitä kahvaa kaksi tuntia. Tämän jälkeen siitä ei saa tehtyä espressoa, koska se kahvi on vanhaa. Valitettavasti.
Eikä tosiaan käytännössä myydä "valmiiksi jauhettua espressoa" ollenkaan.
Moisella nimellä myytävät pikkutiilet ovat mokkapannukahvia, ja se onnistuu.
Mokkajauhatus on paljon karkeampaa, eikä metodi ole niin grandu jauhatukselle tai jauhatuksen iälle.

Joku ämericanhörhö ei uskonut vaan väitti että kyllä siitä voi espressokoneella kahvia tehdä. Joten tein hälle videon ;-)
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Nyt on jo hetki pidetty Moccamasteria tauolla, joten osaisiko joku ehdottaa kohtuhintaista papukahvia, jota mun kannattaisi kahviautomaatissa kokeilla? Kerron ensin mitä olen kokeillut ja mistä olen tykännyt ja mistä en.

Parhaat oikeassa järjestyksessä. Näitä olen ostanut useamman kerran
1. Arvid Nordquist Espresso Nero
2. Lidl Espresso

Mauttomia:
Cafetoria Gran Palomar
Lavazza (se täällä suositeltu)
Lidl Crema
Lidl Italiamo Espresso

Näkiskö tästä mikä uppoo?
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Nyt on jo hetki pidetty Moccamasteria tauolla, joten osaisiko joku ehdottaa kohtuhintaista papukahvia, jota mun kannattaisi kahviautomaatissa kokeilla?
Ite tykkään Arvid Nordquist Espresso Moltosta
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
50
Yksi vaihtoehto olisi myös pauligin kaupunkikahvit tai mundo. Pitäisi löytyä ihan lähikaupoista.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ihanko totta jotkut tykkäävät espresso-paahdetusta suodatinkahvista?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 000
Yksi vaihtoehto olisi myös pauligin kaupunkikahvit tai mundo. Pitäisi löytyä ihan lähikaupoista.
Minulla on parhaillaan Parisien "kaupunkikahvi", mielestäni ihan OK. Barcelona oli myös ok.
Segafredo Pausaa tuosta sittarista olen myös kotiin kantanut.

Ihanko totta jotkut tykkäävät espresso-paahdetusta suodatinkahvista?
Mistäs tämä tupsahti ja liittyi mihin ?
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Mistäs tämä tupsahti ja liittyi mihin ?
Liittyy tähän puheenaiheeseen. Kysellään papukahvia Moccamaster-käyttöön, ja alkuperäinen kysyjä ehdotti pelkkiä espresso-laatuja. Jotka siis ovat aivan erilaisia kuin nämä sittemmin ehdotetut tavalliset tummapaahtoiset.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
257
Liittyy tähän puheenaiheeseen. Kysellään papukahvia Moccamaster-käyttöön, ja alkuperäinen kysyjä ehdotti pelkkiä espresso-laatuja. Jotka siis ovat aivan erilaisia kuin nämä sittemmin ehdotetut tavalliset tummapaahtoiset.
Taisit ymmärtää väärin. Moccamaster on tauolla ja kahviautomaattiin kyselin papuehdotuksia.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Taisit ymmärtää väärin. Moccamaster on tauolla ja kahviautomaattiin kyselin papuehdotuksia.
Ai jaa, siis _espresso_automaatti... ymmärsin tosiaan väärin.

Silti kysyisin, kenties asian vierestä, mielipiteitä espressopaahdettujen papujen käytöstä esim. suodatinkahvin valmistuksessa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Ihanko totta jotkut tykkäävät espresso-paahdetusta suodatinkahvista?
Kyllä. Se on vain paahtoaste, mikä ei ole erityisemmin sidottu valmistusmenetelmään. Asteen tummempi kuin keskipaahto, siitä tulee mun mielestä parhaat suodatin/aeropress/pressopannukahvit. Aloin itse tekemään kokeiluja tummempien paahtojen kanssa, kun sain eräässä tyyriimmässä raflassa poikkeuksellisen maittavaa kahvia. Toki kysyin, mitä kahvia ja millä menetelmällä tehty. Ja *drum roll*... no arvaatte kyllä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Ai jaa, siis _espresso_automaatti... ymmärsin tosiaan väärin.

Silti kysyisin, kenties asian vierestä, mielipiteitä espressopaahdettujen papujen käytöstä esim. suodatinkahvin valmistuksessa.
95% käytetään normikahvissa Paulig Brazil-papuja.
Joskus huvikseen laittanut Segafredo Intermezzo-papuja kahvinkeittimeen (edellisessä toki oli manuaali suodatuksen säätö ja nykyisessä 3 helppoasetusta ja valikon kautta lisäasetuksia) niin kyllähän toi ihan toimii.
Mielummin keittimeen laitan espressopapuja kuin tummaa kahvia.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Kyllä. Se on vain paahtoaste, mikä ei ole erityisemmin sidottu valmistusmenetelmään. Asteen tummempi kuin keskipaahto, siitä tulee mun mielestä parhaat suodatin/aeropress/pressopannukahvit. Aloin itse tekemään kokeiluja tummempien paahtojen kanssa, kun sain eräässä tyyriimmässä raflassa poikkeuksellisen maittavaa kahvia. Toki kysyin, mitä kahvia ja millä menetelmällä tehty. Ja *drum roll*... no arvaatte kyllä.
Olen ymmärtänyt että eroa on myös paahtamisen tavassa, ei pelkästään määrässä/asteessa. Mutta pitääpä kokeilla, jos vaikka löytyisi uusia sävyjä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Olen ymmärtänyt että eroa on myös paahtamisen tavassa, ei pelkästään määrässä/asteessa. Mutta pitääpä kokeilla, jos vaikka löytyisi uusia sävyjä.
Ei sen pitäisi erota paahtomenetelmältään muuten kuin paahtoajan perusteella. Tuolla on kuvattu aika hyvin prosessia:


Kun on mylly ja laite tai useampi kahvin valmistukseen, eikun kokeilemaan vaan. Kokeilee eri paahtoasteita ihan avoimin mielin. Myllyä karkeammalle tai hienommalle, kunnes löytää omaan suuhun sopivan karkeuden. Pressopannussa ja aeropressissä voi taas vaihdella uuttoaikaa makunsa mukaan. Papujen määrälläkin voi pelata hiukan. Tosin tähän vaikuttaa myös paahtoaste, kun paahtoaika vaikuttaa pavun kokoon hieman. Silti mä käytän silmämittaa enkä vaakaa. Ei tää niin tiedettä tartte olla.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ei sen pitäisi erota paahtomenetelmältään muuten kuin paahtoajan perusteella.
Usean lähteen mukaan myös espresso-kahvin paahtamislämpötila on korkeampi. Ja tavoitteena on saada aikaan papu, josta herkut saa nopeasti irti ilman pitkää liotusta. Samaan tietysti pyritään hienolla jauhatuksella.

Erityisesti haluaisin ymmärtää, mikä jos mikään on erona italialaisittain espressopaahdetun (Pauligin sortimentissa näköjään paahtoaste vain 4/5) ja ranskalaisittain poltetun (esim. Pauligin Parisien, paahtoaste 5/5 ) kahvin välillä. Jälkimmäinen mielestäni kelpaa ainoastaan maitokahviin. Mustana kykenen kyllä juomaan esim. Pauligin Barcelonaa (4/5) pressopannussa liotettuna, mikä viittaa siihen, että myös espressolaatu saattaisi kelvata.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 000
Erityisesti haluaisin ymmärtää, mikä jos mikään on erona italialaisittain espressopaahdetun (Pauligin sortimentissa näköjään paahtoaste vain 4/5) ja ranskalaisittain poltetun (esim. Pauligin Parisien, paahtoaste 5/5 ) kahvin välillä. Jälkimmäinen mielestäni kelpaa ainoastaan maitokahviin. Mustana kykenen kyllä juomaan esim. Pauligin Barcelonaa (4/5) pressopannussa liotettuna, mikä viittaa siihen, että myös espressolaatu saattaisi kelvata.
Nyt kyllä hieman tipuin kärryiltä mitä hait takaa.
Olisi tyhmää vastata kysymyksessi, että paahtoaste. Sitä tuskin kuitenkaan kysyit.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Usean lähteen mukaan myös espresso-kahvin paahtamislämpötila on korkeampi. Ja tavoitteena on saada aikaan papu, josta herkut saa nopeasti irti ilman pitkää liotusta. Samaan tietysti pyritään hienolla jauhatuksella.
Tämä on kyllä asia, mikä riippuu ihan täysin paahtajasta. Ei ole mitään "shamppanja-menetelmää", mikä tekee paahdetusta pavusta espresso-pavun. Hyviksi koettuja metodeja ja paahtoprofiileja toki käytetään, koska ruutia ei kannata keksiä joka kerta uudelleen.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Nyt kyllä hieman tipuin kärryiltä mitä hait takaa.
Olisi tyhmää vastata kysymyksessi, että paahtoaste. Sitä tuskin kuitenkaan kysyit.
Aikani kuluksi yritän vain ymmärtää, mikä tekee espresso-paahdosta espresso-paahdon. Selvästikään oikea vastaus ei ole "paahtoaste". Koska siis esim. Pauligin Barcelona ym. ja Pauligin kolme espresso-lajiketta edustavat kaikki paahtoastetta 4/5. Ja Pauligin Parisien on 5/5, eli espresso ei ole yksinkertaisesti "enemmän paahdettua". Kai tällaista saa pohtia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 000
Aikani kuluksi yritän vain ymmärtää, mikä tekee espresso-paahdosta espresso-paahdon. Selvästikään oikea vastaus ei ole "paahtoaste". Koska siis esim. Pauligin Barcelona ym. ja Pauligin kolme espresso-lajiketta edustavat kaikki paahtoastetta 4/5. Ja Pauligin Parisien on 5/5, eli espresso ei ole yksinkertaisesti "enemmän paahdettua". Kai tällaista saa pohtia.
Juu, ilman muuta. Asiallista pohdintaa.

Mutta, Espresso on kahvityyppi ja valmistustapa ja sillä ei ole mitään tekemistä paahtoasteen, paputyypin, tai papusekoituksen kanssa. Eli ei ole olemassa mitään espresso paahdettuja papuja. Espressossa satutaan nyt vaan käyttämään yleensä paahdetumpia papuja kuin esim suodatinkahvissa.
Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä mistä tahansa pavuista espressoa ja sitä voi silti kutsua espressoksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 254
Viestejä
4 192 541
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom