Varmaa tietoa ei toki ole tarjota, mutta osamaksulla ostettua laitetta tuskin hyväksytään kesken kaiken takaisin. Tuon kaapelimodeemin on joskus saanut vuokrata käyttöönsä kuukausimaksulla (mahdollisesti edellyttäen mesh-oheislaitteen vuokraamista), mutta sitä vaihtoehtoa ei minulle ainakaan tarjottu kun kyselin asiakaspalvelusta.
Sain itse tuon Sagemcom F@st 3896, eli DNA Kaapelimodeemi WiFi 6:n kaupasta 50% alennuksella (100€) kun tajusin kysellä kampanjoiden perään. Ymmärtääkseni tuo alennus yleensä edellyttää liittymänopeuden nostamista väh. kuukaudeksi (tulee silti halvemmaksi kuin 200€), mutta oman taloyhtiöni kohdalla sitä ei tarvittu. Kannattanee siis ehkä pyytää myyjää/asiakasneuvojaa tarkistamaan edut myös kotiosoitteella.
Laite on ollut käytössä noin viikon ja toiminut moitteetta n. 60 m2 kokoisessa kaksiossa. Kuuluvuus on hyvä yksittäisten seinien läpi, mutta useampien kohdalla uskoisin jonkinlaisen mesh-viritelmän olevan eduksi. Hallintapaneeli on ominaisuuksiltaan melko riisuttu, kuten operaattorin räätälöimältä laitteelta voikin odottaa. Perussäädöt, kuten WiFi:n kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen (esim.
WiFi Analyzer -sovelluksella kartoittaen) onnistuvat kyllä, mutta esim. QoS-asetuksia käyttöliittymä ei paljasta ollenkaan käyttäjälle.
Muutaman päivän laitteen parissa leikittyäni olen onnistunut kaivamaan esiin noita Sagemcomin rajapintoja, ja vaikuttaisi että QoS-säätöjä (ja paljon muuta) voisi olla teoriassa mahdollista tehdä esim. selaimen konsolista käsin hyödyntäen $.xpaths.internetConnectivity.qos palauttamia polkuja yhdessä $.xmo-objektin setValuesFlat/setValuesTree metodien kanssa. Kuitenkin nuo polut palauttavat arvokseen nullia, joten voi olla että ominaisuus on backendin puolelta täysin disabloitu. Jos joku osaa neuvoa hyvät testiarvot seuraaville kentille, niin kertokaa ihmeessä ja testailen kun ehdin:
$.xpaths.internetConnectivity.qos.policer
- CommittedBurstSize
- CommittedRate
- ConformingAction
- Enable
- ExcessBurstSize
- MeterType
- NonConformingAction
- PartialConformingAction
- PeakBurstSize
- PeakRate
$.xpaths.internetConnectivity.qos.update