Ne äänestivät republikaaneja, jotka lupasivat ajaa heille tärkeitä asioita: sananvapauden, aseenkanto-oikeuden yms. puolustamista, liittovaltion jatkuvasti kasvavan velkaantumisen, kalliiden ulkomailla käytävien sotien ja yleisen vallankäytön kasvun vastustamista jne. Heille relevantti kysymys on se, miksi suuria rahamääriä (joskin summaa kasvattaa se että kalustosta ilmoitetaan periaatteessa uuden vastaavan arvoja vaikka lahjoitetaan käytettyä ja osin muutenkin poistoon menevää tavaraa) kaadetaan Ukrainassa käytävään sotaan kun samaan aikaan eteläraja vuotaa kuin seula ja aiheuttaa suuria ongelmia, tavallisen yhdysvaltalaisen talous kärsii inflaation yms. takia. Siinä asetelmassa eristäytymispolitiikka, missä muu maailma saa itse siivota paskansa on suosittua. Ukrainan tukemisen vastustaminen on lähinnä jatkumoa sille, plus toki keskisormen nostamista Bidenille ja republikaanien haukkamaisemmalle siivelle. Ja osalla on jotain toiveita siitä että Venäjä pystyttäisiin jotenkin pelaamaan omalle puolelle Kiinaa vastaan. Toki se ajatusmalli on todella utopistinen, mutta ulkopolitiikkahan ei muutenkaan tuon tason poliitikoille ole varsinaisesti omaa osaamisaluetta. Eikä oikein muukaan syy-seuraus-ajattelu, koska epäonnistuminen Ukrainassa käytännössä tarkoittaa sitä että Kiina ja kumppanit toteavat ettei länsimaat kykene käymään pitkää sotaa - ei siksi ettei olisi resursseja vaan siksi että sisäpolitiikka paskoo kaiken.
Toki vastaavassa tilanteessa republikaanipresidentille naljailtaisiin että ei vaan osannut neuvotella demarien kanssa.
Täytyy toivoa että apu Ukrainalle kuitenkin saadaan jotenkin jatkumaan, luulen että tätä on itseasiassa jo ennakoitu siten, että viime aikoina on panostettu aika paljon Ukrainan oman sotateollisuuden pystyttämiseen, että pystyvät itse tuottamaan länsiaseistusta tarpeisiinsa. Jos se onnistuu, niin periaatteessa sisäpoliittinen hankaluus ainakin lievenee. Olen saanut myös käsityksen, että republikaanipuolueen sisällä tämä MAGA-edustajien temppu on nostanut v-käyrän todella korkealle ja sillä voi olla jotain seurauksia. Mutta saa nyt sitten nähdä... se on joka tapauksessa varmaa että jos meno jatkuu nykyisellään, niin asiat mitkä nostavat MAGA-liikehdinnän kannatusta eivät suinkaan ole poistumassa.