Itsellänikin oli tosiaan useamman vuoden autoetu juuri tuollaisilla maksusysteemeillä, jossa se oli käytännössä tasoissa uuden auton käteisellä itse hankkimisen kanssa, mutta ilman rahoitus, huolto yms. säätämistä. Enää ei autoa niin tarvitse ja nykyiselle toimistollekin pääsee silloin kun siellä käy hyvin julkisella, niin en ole jaksanut enää maksaa tuosta uudesta autosta. Tosin prosenttikorotusten yhteydessä vähän harmittaa, kun edun kanssa tulisi isommat palkankorotuksetYleensä se on bruttopalkka-verotusarvo, jolloin nettomaksu on n. 1:1 verotusarvon kanssa. On se mun mielestä uudesta autosta ihan kohtuullinen ainakin vapaalla autoedulla. Sitten on näitä monimutkaisempia kuten leasingvuokran osuus (kaikkea 0-100% väliltä) jne.
Faktahan se on, että jos sun palkan päälle tulee autoetu, niin sitten saat liian pientä kuukausipalkkaa. On siis omasta mielestä helpompi neuvotella se kilpailukykyinen palkka ja paperilla "maksaa" enemmän siitä autosta. Jonkun hinnat alkaen Model 3 verotusarvo on 595€, väitän, että tolla jää "voitolle" 3v jälkeen jos vertaa siihen, että ostaisi itse. Käytetty auto on tietysti halvempi, mutta jotkut tykkää ajaa uudella autolla.
Mutta joo, nuo autoedut ei ole ihan suoraviivaisia ja niitä järjestelyjä on monen mallisia. Täysi autoetu voi paljon ajavalle olla hyvinkin hyödyllinen jonkin palkkasiivun sijaan, mutta noita harvemmin on tarjolla.
Edit: Ja tosiaan noissa sähköautoissa on ollut aika paljon ns. halpuutusta noiden autoetu järjestelyjen kanssa vs autoliikkeestä ostaminen, että sellaiset on omallakin työpaikalla tehneet hyvin kauppansa.
Viimeksi muokattu: