Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onsitena on kuitenkin hemmetisti tehokkaampaa tehdä suunnittelu- ja kehitystyötä jos sitä tarvii tehdä vähänkään isommalla tiimillä, mutta aina se ei vaan nykypäivänä ole mahdollista, etätyökäytännöistä riippumatta.
Onko oma havaintoni jotenkin vinoutunut, vai onko toimisto- ja lähipäivävaatimus viime aikoina huomattavasti tiukentunut? Välillä tulee vastaan mielenkiintoisia työpaikkailmoituksia, mutta hyvin usein ilmoituksessa annetaan ymmärtää, että etätyö onnistuu vain osittain ja pääpaino on lähityöskentelyssä. Tai sitten ilmoituksessa ei mainita asiasta mitään tai vaihtoehtoisesti mainostetaan viihtyisiä toimitiloja Helsingin keskustassa, mitkä ainakin itse tulkitsen molemmat siten, ettei etätyömahdollisuutta käytännössä ole. Aika usein etätyömyönteiset yritykset kuitenkin mainitsevat tämän jo ilmoituksessa.
Samaa olen havaitsevinani. Myös omassa 100 % etätyön sallivassa työpaikassa olen havainnut kulttuurin kiristymistä ja firman sisällä alkavan nousta vaatimuksia, että kaikkien pitäisi käydä kerran viikossa toimistolla, ei edes välttämättä työtä tekemässä vaan viettämässä aikaa kollegoiden kanssa. Oman työmäärän kanssa kuulostaa täysin järjettömältä, etenkin kun sitä työtä tehdään hyvin usein Teamsissä jutellen eli siis kollegoiden kanssa. Noh, meillä ehkä ongelma on se, että jossakin tiimissä pomo määräsi tuollaisen käytännön eli käytännössä poisti 100 % etätyön ja nyt niitä tiimiläisiäkin harmittaa, että muiden ei tarvitse tulla toimistolle.
Ihan pelkän jokapäiväisen tuottavuuden kannalta nuo toimistopäivät on kyllä juuri se kaikkein heikoin ajankohta. Aikaa palaa pitkiin kahvihuonekeikkoihin ja muuhun ylimääräiseen jutusteluun, mikä jää etäpäivinä kaikki pois.
No joo, itsekin tulee muita auteltua todennäköisesti enemmän noina lähipäivinä, kun sadattelevat ääneen jotain, mitä eivät välttämättä kehtaa tiimin tsättiinkään laitella. Omakohtaisesti hyöty jää vähemmälle, mutta firman kannalta tuosta tietty on hyötyä. Toisaalta aika paljon tuosta jutustelusta on ei-niin-suoraan-työhön-liittyvää tai hyödyllistä muuta kuin ehkä mielenterveyden kannalta - normaalit vuodatukset, maailman tilanne yms.Itse olen huomannut, että juurikin tuo muu ylimääräinen jutustelu on todella hyödyllistä, kun tulee vaikka kirottua jotain asiaa mikä ei toimi, ja toinen siinä sanoo, että hänellä on ratkaisu jne.
No joo, itsekin tulee muita auteltua todennäköisesti enemmän noina lähipäivinä, kun sadattelevat ääneen jotain, mitä eivät välttämättä kehtaa tiimin tsättiinkään laitella. Omakohtaisesti hyöty jää vähemmälle, mutta firman kannalta tuosta tietty on hyötyä. Toisaalta aika paljon tuosta jutustelusta on ei-niin-suoraan-työhön-liittyvää tai hyödyllistä muuta kuin ehkä mielenterveyden kannalta - normaalit vuodatukset, maailman tilanne yms.
Minkälaista suunnittelu- ja kehitystyötä tarkoitat konkreettisesti ja mitä tuo vähänkään isompi tiimikoko tarkoittaa käytännössä?
e. hesarin valuttama paska etätyöstä on kyllä mainitsemisen arvoista. Puheet on suoraan jonkun toimistokiinteistökuplaa manageeraavan pampun näppikseltä.
Toimistolle vääntäytyminen ei ole myöskään mikään tae tuottavuudesta, paljon olen nähnyt porukkaa jotka päivystävät taukotilassa suurimman osan päivästä, pitävät kahden tunnin lounastaukoja, työpisteellä ollessaan katsovat enemmän puhelintaan kuin tietokoneen näyttöä ym.
"Grangerin arvellaan pyrkivän ajamaan väkeä ahtaalle, jotta he lähtevät itse sen sijaan, että väkeä täytyy irtisanoa. Näin IBM välttyisi maksamasta eropaketteja. "Mahtaa IBM:lläkin olla motivaatio nyt huipussaan: IBM antoi konsulteilleen käskyn: palatkaa toimistolle tai kärsikää seuraukset
Näin sitä johdetaan ihmisiä, käskemällä ja uhkailemalla.
En tajua miksi ihmiset jää kierimään johonkin yritykseen jos säännöt tai jotkut muut asiat siellä ei miellytä? Lähtekää hlvettiin sieltä.Mahtaa IBM:lläkin olla motivaatio nyt huipussaan: IBM antoi konsulteilleen käskyn: palatkaa toimistolle tai kärsikää seuraukset
Näin sitä johdetaan ihmisiä, käskemällä ja uhkailemalla. Toinen vastaava tapaus on Broadcom: Broadcom CEO tells VMWare workers to 'get butt back to office' after completing a $69 billion merger of the two companies
Noh sanoisin, että yleisesti IT-alalla on edelleen hakijan markkinat. Lähtisin itse kävelemään jos menisi mahdottomaksi.Itse en ollut tehnyt etätöitä ennen koronaa, oikeastaan ollenkaan. Siihen nähden 100% etätyö ei ollut mikään shokki vaan jopa aika mukavaa. Toimistolla tuli käytyä pari kertaa kuukaudessa, yleensä kun oli jotain häppeningiä. Sitten tuli mielenkiintoinen työtarjous nykyisestä paikasta, ei varsinainen IT-firma mutta edusti sitä alaa missä olen aina halunnut olla mukana. Tartuin mahdollisuuteen senkin uhalla, että työmatka on tunti suuntaansa ja 100% läsnäolo. No pian selvisi ettei etätyölle mitään (teknistä) estettä ole ja firma olettaa että 60% työstä tapahtuu läsnä. Asiantuntijatyössä on sovittu, että työajanseuranta pidetään kunnossa (ja HR tyytyväisenä), muuten oman harkinnan mukaan. Toki yritän käydä toimistolla säännöllisesti, näyttäytymässä.
Puoliso vaihtoi firmaa (IT->IT) koronan aikana, 100% etätyö myöskin ja kustannuspaikalle on kahden tunnin matka suuntaansa (kolme julkisilla). Heti koronan mentyä "ohi" alkoi laulu että nääs-nääs, pitää palata työpaikalla sosialisoitumaan. Toista joka viikkopalaverissa, tutkaillaan paikallaolotilastoja ja muuta sekavaa. Nyt puhutaan jo kahden päivän "pakollisesta" läsnäolosta per viikko. Hauskinta tuossa on se, että tiimi on hajallaan pitkin Suomea, toimistolla ei ole työpisteitä saati parkkipaikkoja kaikille eikä siellä välttämättä ole edes niitä tiimiläisiä. Tästä kai uskaltaa sanoa, että valtion virasto on kyseessä. Positiivista tuossa on määräaikainen työsuhde vuoden loppuun, jotain muutoksia on pakko tehdä.
Tämä hakijan markkinat riippunee tällä hetkellä paikkakunnasta ja mihin erikoistunut. Tai ainakin kun en nyt ole päässyt haastatteluihin muihin kuin konsulttifirmoihin, joilla ei ole edes projektia tiedossa, vaan rupeavat vasta hankkimaan sellaista.Noh sanoisin, että yleisesti IT-alalla on edelleen hakijan markkinat. Lähtisin itse kävelemään jos menisi mahdottomaksi.
Omat setit:
- Ennen koronaa firma X, ei läsnäolopakkoa. Kävin kuitenkin toimistolla salilla.
- Koronan aikana firma Y, ei läsnäolopakkoa. Lopulta joskus 21-22 vuodenvaihteessa tuli toimistopakko ylempää. Juttelin tiimiesimiehen kanssa ja kuulemma edelleen voi jatkaa etänä "ettei koske meitä". Luulen, että meillä oli tarpeeksi hyvä tulos niin eivät halunneet häiritä.
- Koronan jälkeen firma Z, läsnäolopakko 1pv kuukaudessa. Kerran kuussa pidetään tiimin palaveri toimistolla. Tähänkin on yleensä riittänyt ajaa toimistolle palaverin ajaksi ja sitten kotiin jos ei sattumoisin halua ajaa aamun ja iltapäivän ruuhkissa.
Jos itselle tulisi joku 3pv viikossa toimistolle niin vaihtaisin sellaiseen duuniin missä pakkoa ei ole. En jaksa itse stressaa.
Tavallaan priceless että tuo toimistoelämän huonontaminen saavutti jonkin kyseenalaisen huipun juuri tuossa ennen koronaa, avokonttoreitahan nyt oli ollut jo pidemmän aikaa, mutta juuri tuossa viimeisen n 10v aikana ennen koronaa alkoivat yleistyä nuo clean desk policyt ja hot seatit. Just kun porukan pinna oli jo valmiiksi ihan katkeamispisteessä tuohon toimistoperseilyyn niin tuli korona ja hups, ei sinne enää tarvinnutkaan mennä. Ja se kesti vielä niin pitkään että jengi ehti hommata himaan isot näytöt, säätöpöydät ja kunnon tuolit (mitkä eivät tietenkään siellä toimistollakaan ole mikään itsestäänselvyys).
Mä en itse ole mikään avokonttorikärsijä, mä ehkä saan keskityttyä paremminkin jos on tietty määrä häiriötä ympärillä, mut ymmärrän kyllä hyvin jos se on monille täysin sietämätön ympäristö. Mulla kävi lisäksi hyvä munkki että juuri ennen koronaa olin projektissa joka sai oman suljetun tilan jossa sai vuorata seinät whiteboardeilla ja post-iteillä eikä clean desk -natseilla ollut kulkuoikeutta, siellä sai tuosta toimistotyöskentelystä parhaan hyödyn irti. Aina työn alla olevat monimutkaisemmat prosessit tai arkkitehtuurit oli piirretty johonkin hiton isolle whiteboardille ja joka kerta kun jollain tökkäsi joku juttu niin saattoi mennä sinne boardille sopivalla jengillä arpomaan.
Jep, ja sitten kun kaikki palaverit on kuitenkin Teamsilla niin hälinässä ei voi ottaa palaveria toimistolla ja kaikki kopit on täynnä heti aamu 9 alkaen. "Minkäköhän takia ihmiset ei viihdy täällä toimistolla?" ihmetteli HR.Edellisessä firmassa saavutettiin juurikin tuo avokonttoriperseilyn lakipiste juuri ennen koronaa. Iso tilojen uudelleenorganisointi jossa hankkiuduttiin eroon omista työpöydistä eli mentiin hot seat malliin. Työpöytien määrää myös vähennettiin ja tiivistettiin jotta tilaan mahtui enemmän sohvia ja muuta oleskelutilaa. Tämä tietty johti siihen että monesti tiimin jäsenet eivät päässeet istumaan lähellekään toisiaan, ainakaan ne jotka tulivat toimistolle vähän myöhemmin. Avotilan sohvaryhmillä oli jatkuvasti porukkaa hölisemässä kovaan ääneen, eikä aina työasioista. Mitään äänen kulkua estävää tai vaimentavaa materiaalia ei ollut missään ja meteli oli infernaalinen, vastamelukuulokkeet oli pakollinen varuste jos halusi keskittyä mihinkään.
Noh sanoisin, että yleisesti IT-alalla on edelleen hakijan markkinat. Lähtisin itse kävelemään jos menisi mahdottomaksi.
The application period has now ended, and we are in the process of reviewing 1866 applications for approximately 100 digital talent positions.
ja esimerkiksi isojen tuotetalojen paikkoihin satoja, ellei tuhansia hakemuksia, joiden kanssa saat olla kilpailemassa.
Haluaisin nähdä sen ilmoituksen johon on edes satoja hakijoita, tuhanteen en usko ikipäivänä. Jos siis puhutaan Suomessa asuvista hakijoista eikä inkkareista jotka hakevat kaikkia länsimaisia paikkoja.
Saimme tähän tehtävään yle.devin historian suurimman hakijamäärän: yhteensä 131 henkilöä haki tätä tehtävää.
Jotain harkka/junnupositioita? Samanlaista se on niissä ollut aina ja jostain jokainen on aloittanut.En allekirjoittaisi tätä. Todella kova kilpailu työpaikoista tällä hetkellä. Konsultointipuolella projektit kiven alla ja siten myös rekryt jäissä, ja esimerkiksi isojen tuotetalojen paikkoihin satoja, ellei tuhansia hakemuksia, joiden kanssa saat olla kilpailemassa.
Edit: Kaivelin vielä konkreettisia lukuja, kun tuli viime syksynä harrastettua työnhakua. Esim. S-Ryhmän rekrykamppiksessa:
Hakemaani mobiilikehittäjän pestiin oli kuulemma 125 hakemusta. Vastaavia lukuja olen nähnyt myös muualla.
Jotain harkka/junnupositioita? Samanlaista se on niissä ollut aina ja jostain jokainen on aloittanut.
Ite katsoin tossa yhtä positiota suomalaisessa pörssiyhtiössä johon mua kysyttiin joskus marraskuun aikana, titteli vähän muuttunut, mutta muuten sama. Viikossa 16 hakijaa. En tiedä millä prosentilla ne intialaiset spämmii noihin kun en oo tehny rekryjä 3v.Ihan normi / sennupositioita 6:n vuoden työkokemuksella.
Jep, ja sitten kun kaikki palaverit on kuitenkin Teamsilla niin hälinässä ei voi ottaa palaveria toimistolla ja kaikki kopit on täynnä heti aamu 9 alkaen. "Minkäköhän takia ihmiset ei viihdy täällä toimistolla?" ihmetteli HR.
Ite katsoin tossa yhtä positiota suomalaisessa pörssiyhtiössä johon mua kysyttiin joskus marraskuun aikana, titteli vähän muuttunut, mutta muuten sama. Viikossa 16 hakijaa. En tiedä millä prosentilla ne intialaiset spämmii noihin kun en oo tehny rekryjä 3v.
Jokaisella tuntuu olevan oma määritelmä agilelle. On elävästi jäänyt mieleen kun jokunen vuosi sitten arkkitehti kommentoi silloisen työnantajan käytäntöjä:
"Tarkoittaako agile meillä muutakin kuin ettei dokumentoida mitään?"
Jokaisella tuntuu olevan oma määritelmä agilelle. On elävästi jäänyt mieleen kun jokunen vuosi sitten arkkitehti kommentoi silloisen työnantajan käytäntöjä:
"Tarkoittaako agile meillä muutakin kuin ettei dokumentoida mitään?"
Sprinttimuotoon pakotettu waterfall tuntuu olevan monessa paikassa käytössä. Perusasioistakaan ei pidetä kiinni kuten sprintin sisällön pyhyydestä. Uusia taskeja otetaan sisään vasemmalta ja oikealta sprintin aikana. Tiimi ei ota sprinttisuunnitelmaa vakavasti, kun sisältö joka tapauksessa muuttuu. Kun sprinttejä ei tehdä oikein niin jatkuva kehityssykli jää löytämättä ja degeneroidutaan avohärdelliin.
Parhaiten toimineen agilen näin melko pienessä tiimissä mikä oli samoissa tiloissa. Porukalla oli taskit taululla. Syntyi positiivista kilpailua siitä, kuka siirtää fyysisesti taskeja taululla + noloutta jos QA kävi siirtämässä taskia takaisinpäin taululla kun ei toiminut. Sama tiimi piti agilesta kiinni ettei sprintin sisältöä vaihdella. Tiimistä tuli todella hyvä sen suhteen, että sprinttiin otetut asiat saatiin tehtyä ja projekti eteni hyvin.
Jollain tämän tyylisellä järjestelyllä toimistossa työskentely voisi ehkä ihan oikeastikin parantaa tuottavuutta. Aika monessa paikassa (kuten meilläkin) taitaa valitettavasti olla tarjolla vain sitä surullisenkuuluisaa avokonttoria. Jos pakotetaan kaikki taas toimistoille, niin voitaisiin tosiaan edes panostaa niihin toimistotiloihin. Vaikka mahdollisuus tehdä edes osittain etänä on toki aika hemmetin iso etu verrattuna siihen, että tuollaista mahdollisuutta ei olisi ollenkaan. Moni "duunari" joutuu kuitenkin raahautumaan johonkin paikan päälle joka aamu.Mä en itse ole mikään avokonttorikärsijä, mä ehkä saan keskityttyä paremminkin jos on tietty määrä häiriötä ympärillä, mut ymmärrän kyllä hyvin jos se on monille täysin sietämätön ympäristö. Mulla kävi lisäksi hyvä munkki että juuri ennen koronaa olin projektissa joka sai oman suljetun tilan jossa sai vuorata seinät whiteboardeilla ja post-iteillä eikä clean desk -natseilla ollut kulkuoikeutta, siellä sai tuosta toimistotyöskentelystä parhaan hyödyn irti. Aina työn alla olevat monimutkaisemmat prosessit tai arkkitehtuurit oli piirretty johonkin hiton isolle whiteboardille ja joka kerta kun jollain tökkäsi joku juttu niin saattoi mennä sinne boardille sopivalla jengillä arpomaan.