Miksi sinä vertaat OP:ta Nokiaan jatkuvasti? Eihän firmat toimi millään tavalla edes samalla sektorilla eikä oikeestaan millään tavalla verrattavissa toisiinsa, muuten kuin että ovat molemmat suomalaisia?
Näen paljon yhtäläisyyttä sekä yrityksissä (00-luvun Nokia Matkapuhelimet & OP) että markkinassa (matkapuhelimet 00-luvulla ja pankkisektori nyt):
- iso panostus tuotekehitykseen, mutta ei näyttöä siitä, että R&D:n tuotoksia pystyttäisiin tuomaan tehokkaasti markkinaa uudistaviksi tuotteiksi
- innovaatio on sisäistä, ei aidosti asiakaslähtöistä. OP:lla esimerkiksi yrityksen kirjanpitoaineiston saa mobiilisovelluksesta, mutta ei verkkopankista, tämä ei voi pohjautua asiakasymmärykseen tai haluun tehdä hyvä käyttökokemus jollekulle.
- uuden kehittämisen eriyttäminen bisneksestä (Nokia Research Center vs. OP Lab). Oleellista ei ole se, mitä uutta kehitellään, vaan millä nopeudella ja laadulla niistä tulee kaupallisia tuotteita.
Markkina:
- ei aidosti uskota, että alan ulkopuolelta voi tulla ketään (Ollila 2002 oli aivan varma, että ohjelmistoyhtiö ei koskaan voi tulla matkapuhelinalalle, OP on varma, että ala on suljettu, eikä sinne voi tulla ulkopuolelta kukaan)
- ei ole aidosti mitään, mikä pitää asiakkaana: on hyvin helppo vaihtaa puhelinmerkkiä (oli nolkutluvulla), samoin minun on hyvin helppo alkaa maksamaan jollain muulla kuin OP:n kortilla, jos toimiva ratkaisu tulee tarjolle.
OP, eikä joku muu pankki siksi, että
- täällä puhuttiin OP:sta
- tunnen OP:n parhaiten, koska olen itse asiakas
Toki sama koskee muitakin pankkeja, varmasti enenmänkin kuin OP:sta.
En näe mitään syytä, miksei pankkipalveluissa voisi tapahtua sama keskittyminen kuin internet-palveluissa muutenkin: muutama iso vie koko tai lähes koko markkinan: Amazon, Google, Microsoft, Apple, Tencent, Alibaba.
Kyse on aidosti puhtaasti netissä tapahtuvasta liiketoimnnasta, en näe mikä puoltaisi nykyisen kaltaista yritysrakennetta alalla.
Ettet vaan olisi joskus jäänyt rannalle kuin koitit päästä OP:n paremman lihapatojen ja etujen piiriin.
En ole koskaan koittanut. Aidosti uskon, että halutessani pääsisin OP:lle töihin.