Jos siihen olis joku ratkaisu, niin eiköhän se olis jo industry best practice, ja kaikki tekis niin
Mä luulen että noista monoliitti vs. ekosysteemi -välisistä väännöistä saa ihan samalla lailla painajaisskenaarioita aikaan molemmilta puolilta kun tuosta paketti vs. custom -valinnasta. Arkkitehtuurin hallinta tuollaisessa palasista rakennettavassa ekosysteemissä pitää olla aivan timanttista, samaten tiedon semantiikan hallinta, jotta palaset saadaan kommunikoimaan keskenään. Sitten se roadmapin ja riippuvuuksien hallinta on helvetin haastavaa, ja kehitystiimien välinen kommunikaatio. Ja sitten sen pitäisi vielä kestää aikaa, niin että kun savupiippu on valmis niin perustus ei ole jo laho. Ja helposti tuossa päädytään sellaiseen hämähäkinseittiin, jossa kehitys seisahtuu kun keskinäiset riippuvuudet ovat niin monimutkaisia ettei mitään uskalleta muuttaa ettei jotain hajoa, ja hups, on tehty palasista monoliitti. Olen tehnyt projekteja pankkimaailmassa, ja siellä on tullut vastaan tuollaisia satojen järjestelmien kauhugallerioita.
Aika on yksi hankala tekijä. Tuollaisessa hankkeessa pitää saada sovittua helkkarin monesta erilaisesta periaatteesta (esm. minkä yksikön toimintatavat muodostaa jonkin toiminnon baselinen, mikä järjestelmä on minkäkin tiedon master, millainen tieto pitää olla saatavilla reaaliajassa ja mille riittää harvempi päivityssykli, kuka päättää mistäkin, miten kustannukset jaetaan jne) ja jo tuon pyörittäminen on monesti niin hidas prosessi, että jos kaikki pääperiaatteet halutaan sopia ennenkuin lyödään näpit näppikselle, ehtii hanke hapantua käsiin ennenkuin ollaan edes valmiita aloittamaan. Siksi monesti lähdetään liikkeelle ilman että kaikkia perusperiaatteita on sovittu, ja sitten tapellaan matkan varrella, yksi haara tehdään yhdellä tavalla ja toinen toisella, sitten ehkä konsolidoidaan, ehkä purkataan, ja rahaa palaa.