Töissä olen ollut Suomessa, Saksassa ja Briteissä, sekä nyt Sveitsissä, eikä missään ole ollut kellokortteja, vaan ihan samanlainen tuntikirjanpito. Naksutat SAP:iin / johonkin exceliin tunnit - Saksassa joku joskus soitteli perään kun merkkasin epähuomiossa 4h15min ilman taukoa ja kuulemma se on laitonta.
Omat tuntikirjanpidot ovat olleet vähän mitä sattuu.
Eräässä menneessä työpaikassa ITIL-koulutuksen käynyt dirika keksi, että pitää saada sisäinen tuntikirjanpito, että voidaan sisäisesti laskuttaa oikein. Toimi teoriassa hienosti, mutta työläiset käytännössä sitten päivän päätteeksi aina yrittivät keksiä miten sen 7,5t jakaisi eri projekteille ja jakoivat sitten sen mukaan miten heidän oletettiin käyttävän päivänsä, vaikka olisivat sammuttaneet tulipaloa projektille x. Tämä siksi, että tuli hutia (joka tuntui bonareissa), jos kuukauden kokonaissumma ei täsmännyt oletettuun.
Ainoat kerrat jolloin tuntikirjanpitoa on suunnilleen noudatettu on TEKES-projektit ja jotkin suoraan asiakkaille tehtävät pikkuprojektit, isommissa projekteissa silloisen työnantajan tavoite oli sitten saada sovittu laskutus täyteen, vaikka tunteja ei olisi tullutkaan tarpeeksi.
Ja muita huonoja kokemuksia… Näistä johtuen nyt kun itse olen manageritasossa, jossa tuntikirjanpito tukisi toimintaa olen sitä vastaan, se on ilman jatkuvaa kyttäämistä ihan turhaa aiheuttaen lisäksi narinaa koneistossa. Joskus toki sitä on vain tehtävä, mutta onneksi näitä tapauksia on vähän ja sen tarve on helppo tällöin kommunikoida tekijöille.