Ootko oppinut noiden serttien asiat itse, vai ootko pystynyt kysymään tarvittaessa apua senioritekijöiltä? Jos vaikka esim pieni yritys tai iso organisaatio, josta valmista osaamista ei löydy, lähtee tekemään alueelle, josta ei ole valmiiksi vahvaa kokemusta, niin en uskoisi noiden kelvottomia olevan. Vaikkakaan ei juuri kyseisistä koulutuksista ole kokemusta.
Monessa keskustelussa tulee vastaan se, että katsotaan sen oman työpaikan koon ja resurssien vinkkelistä asioita, kun taas alalla hommat vaihtelee organisaation koon suhteen paljonkin.
Ekat kolme opin senioreilta, tosin meillä oli myös HP-UX, AIX ja Linux koneita... Jostain syystä tuli mahdollisuus certifioitua, varmaan palkankorotusten korvauksena tms.
Netapp tuli seuraavalle työnantajalle uutena juttuna. Se oli kasvava firma ja siinä tuli tosi paljon uusia asioita yhtä aikaa. Levyjärjestelmää käytti datawarehouse jolle piti pystyttää kuitu-verkko. Lisäksi rinnalle tuli dedikoitu iscsi verkko ja siirryttiin fyysisistä palvelimista vmwareen (tämä oli yli 10v sitten). Mä sain noi kaikki vastuulleni, ja kaikki oli uutta. Netapp koulutus oli aiheellinen, mutta olin jo oppinut sen kaiken ennen sitä kun oli kiire saada palvelut pystyyn.
Security+ oli pitkälti juttuja jotka ties jo. Vaikeinta oli, että en ollut kaikesta yhtä mieltä, mutta testissä pitää tietää mitä vastausta odotetaan. Luulin että olisin feilannut sen kun ehdin vaan selata kirjan läpi kerran, mutta läpi meni ihan hyvillä pisteillä.
Toi AWS juttu oli ihan läppä kun mulla on nyt devi tiimejä joiden työtä ohjaan. Konseptit ovat tuttuja kun on osana keskusteluja, ja kun oon ollut devaaja luen mielummin koodista kuin kysyn niin ymmärrän sitten paremmin. Eli en sinällään olis sitä tarvinnut, mut oletin oppivani siellä jotain.
Suurin osa kursseista ei tuntunut siltä, että siellä edes oltiin oppimassa jotain, vaan enemmän että testattiin osaako jo.
Toki firmoja on erilaisia, ja noiden ekojen aikana olin töissä isossa telco’ssa jossa ylipäätänsä kaikki ongelmat ratkaistiin rahalla. Siellä aika pitkälti odotettiin että osaa asiat, eikä niihin aikoihin ollut netissä kunnon resursseja ettiä tietoa unixeista ja järeistä palvelimista.
Seuraava firma oli pienempi, ja siellä oli tapana ratkaista ongelmat ajattelemalla. Samalla yritys kasvoi nopeasti joka mahdollisti rahan käytön jos se oli tarpeen, ja henkilökuntaa oli niin paljon että pystyi oikeasti testaamaan eri vaihtoehtoja ja valitsemaan mieleisimmän. Nyt oon vähän noiden sekotuksessa.
Mut nykyisin netissä on niin paljon tietoa että melkein mitä vaan voi oppia ilman kursseja. Toki kurssit voivat olla hyviä jos niitä vaan saa, mutta ainakin mulla 99% oppimisesta on tapahtunut muualla.