IT-alan työpaikat

Käväisin rekrymessuilla ja siellä yhdellä ständilla mainostettiin sovelluskonsultin koulutusohjelmaa. Lyhyen koulutusohjelman kautta olisi mahdollista päästä tekemään sovelluskonsultin hommia. Minkälaista työ on käytännössä ja mitkä työssä ovat parhaat tai huonot puolet? Keskustelin messuilla heidän edustajan kanssa, mutta haluaisin kuulla vielä teidän näkemyksiä.
Käytännössä rekryfirma pistää sut johonkin heidän asiakkaalleen hommiin. Asiakkaan kanssa ainakin tehdään määräaikainen sopimus, jolloin asiakkaan ei tarvitse irtisanoa. Ohjelmointityötä. Joko asiakkaan tiloissa, rekryfirman tiloissa tai etänä, tai näitä kaikkea sekaisin. Yksin tai osana tiimiä. Palkka ok. Tää on niin sanotusti näytön paikka, jossa asiakas joko palkaa sut pysyvästi tai katselee muaalle.

Huonot puolet on kaikki mitä huonoa devaustyössä on. Raportointia ja sitten niitä raportteja tai laatimiasi ohjeita ei kuitenkaan kukaan lue. Egojen väliset taistelut ja palaveeraukset. Itselle työn viihtyvyyteen vaikuttavat muut kollegat. Eli tykkään olla ihmisten kanssa, mutta en mulkkujen. Etätyö ei itsellä toimi ollenkaan. Toiset taas ei halua nähdä ketään ja ovat mieluummin yksin, joten etätyö sopii näille.

edit. Typo
 
Käytännössä rekryfirma pistää sut johonkin heidän asiakkaalleen hommiin. Asiakkaan kanssa ainakin tehdään määräaikainen sopimus, jolloin asiakkaan ei tarvitse irtisanoa. Ohjelmointityötä. Joko asiakkaan tiloissa, rekryfirman tiloissa tai etänä, tai näitä kaikkea sekaisin. Yksin tai osana tiimiä. Palkka ok. Tää on niin sanotusti näytön paikka, jossa asiakas joko palkaa sut pysyvästi tai katselee muaalle.

Huonot puolet on kaikki mitä huonoa devaustyössä on. Raportointia ja sitten niitä raportteja tai laatimiasi ohjeita ei kuitenkaan kukaan lue. Egojen väliset taistelut ja palaveeraukset. Itselle työn viihtyvyyteen vaikuttavat muut kollegat. Eli tykkään olla ihmisten kanssa, mutta en mulkkujen. Etätyö ei itsellä toimi ollenkaan. Toiset taas ei halua nähdä ketään ja ovat mieluummin yksin, joten etätyö sopii näille.

edit. Typo

Okei, kiitos vastauksesta. Tarkennetaan vähän, koska käsitin ettei työssä tarvitsisi itse koodata. Samat kysymykset kuin aiemmin, mutta työnkuva olisi konsulttina seuraavanlainen:

Olet konsulttina asiakkaan ja devaajatiimin välissä. Työnkuvaan kuuluu kertoa asiakkaalle, mitä ohjelmalla pystyy tekemään ja miten asiakkaan prosesseja kannattaa muuttaa, jotta ohjelmalla ne onnistuvat sujuvasti. Toisaalta tehtävään kuuluu viestiä devaustiimille asiakkaan toiveet.
 
Okei, kiitos vastauksesta. Tarkennetaan vähän, koska käsitin ettei työssä tarvitsisi itse koodata. Samat kysymykset kuin aiemmin, mutta työnkuva olisi konsulttina seuraavanlainen:

Olet konsulttina asiakkaan ja devaajatiimin välissä. Työnkuvaan kuuluu kertoa asiakkaalle, mitä ohjelmalla pystyy tekemään ja miten asiakkaan prosesseja kannattaa muuttaa, jotta ohjelmalla ne onnistuvat sujuvasti. Toisaalta tehtävään kuuluu viestiä devaustiimille asiakkaan toiveet.
No hommassa ei tarvi koodata, mutta hyvä käsitys koodauksesta ei ole haitaksi. Sitten pitäisi olla selvillä tuosta asiakkaan alasta. Toi on mielestäni ihmisille, jotka koodasivat vähän aikaa ja saivat siitä tarpeekseen.
 
Okei, kiitos vastauksesta. Tarkennetaan vähän, koska käsitin ettei työssä tarvitsisi itse koodata. Samat kysymykset kuin aiemmin, mutta työnkuva olisi konsulttina seuraavanlainen:

Olet konsulttina asiakkaan ja devaajatiimin välissä. Työnkuvaan kuuluu kertoa asiakkaalle, mitä ohjelmalla pystyy tekemään ja miten asiakkaan prosesseja kannattaa muuttaa, jotta ohjelmalla ne onnistuvat sujuvasti. Toisaalta tehtävään kuuluu viestiä devaustiimille asiakkaan toiveet.

Takuuvarma tikittävä pommi. Asiakas ei tajua mistään mitään ja siten vaatii kohtuuttomia sekä haukkuu sut ja kehittäjät pystyyn. "Väli konsultti" eli sinä yrität arvata mitä asiakas haluaa ja kehittäjät haukkuu kun et saa selkeää speksiä heille ja tarpeet on mitä on (kiitos sekoilevan asiakkaan). Kellään ei ole kivaa, varsinkaan sinulla.

Itse suosittelen olemaan jommalla kummalla puolella mutta ei välissä.
 
Olet konsulttina asiakkaan ja devaajatiimin välissä. Työnkuvaan kuuluu kertoa asiakkaalle, mitä ohjelmalla pystyy tekemään ja miten asiakkaan prosesseja kannattaa muuttaa, jotta ohjelmalla ne onnistuvat sujuvasti. Toisaalta tehtävään kuuluu viestiä devaustiimille asiakkaan toiveet.

Kuulostaa aika paljon joltain business analystilta, ja kuten SampoTexaa mainitsi yllä, ei tuo homma välttämättä ole mitään kovin herkkua. Aika pahasti kahden tulen väliin siinä joutuu.
 
Takuuvarma tikittävä pommi. Asiakas ei tajua mistään mitään ja siten vaatii kohtuuttomia sekä haukkuu sut ja kehittäjät pystyyn. "Väli konsultti" eli sinä yrität arvata mitä asiakas haluaa ja kehittäjät haukkuu kun et saa selkeää speksiä heille ja tarpeet on mitä on (kiitos sekoilevan asiakkaan). Kellään ei ole kivaa, varsinkaan sinulla.

Itse suosittelen olemaan jommalla kummalla puolella mutta ei välissä.
Jep, parhaassa tapauksessa se devaajatiimi on intiassa ja yrität sinne selittää speksiä jota asiakas ei edes tiedä kunnolla.
 
Tuossa hommassa ei vaan pidä ottaa liian vakavasti itseään ja egoaan. Koirat räksyttää molemmilta puolilta, mutta jätkä vaan porskuttaa ja palkka juoksee. Pokerinaamasta ja tonnin setelistä on myös hyötyä.

Hiukan vakavammin puhuen, jos pystyt kuvannoillisesti vaihtamaan hupparin pukuun ja toisin päin nopeasti, niin homma onnistuu ja tuossa viihtyy
 
Jep, parhaassa tapauksessa se devaajatiimi on intiassa ja yrität sinne selittää speksiä jota asiakas ei edes tiedä kunnolla.
Tai ehkä kyseessä on rautainen osaajatiimi Helsingissä joka vihaa asiakkaiden kanssa juttelua ja haluaa jonkun siihen väliin filtteröimään.

Parhaassa tapauksessa kummallakin puolella on hyvät ammattilaiset hoitamassa ja oppii paljon

Huonoimmassa tapauksessa vituttaa armottomasti, projektit menevät puihin ja aino asia minkä oppii on ”ei ainakaan näin”.
 
Tuossa hommassa ei vaan pidä ottaa liian vakavasti itseään ja egoaan. Koirat räksyttää molemmilta puolilta, mutta jätkä vaan porskuttaa ja palkka juoksee. Pokerinaamasta ja tonnin setelistä on myös hyötyä.

Hiukan vakavammin puhuen, jos pystyt kuvannoillisesti vaihtamaan hupparin pukuun ja toisin päin nopeasti, niin homma onnistuu ja tuossa viihtyy

Asiakkaalle ei yleensä tarvi montaa kertaa tonnin seteli naamaa näyttää kun esimiehen puhelin pirahtaa ja seuraava tulee tilalle. Nimim. been there, done that.

Nämä on yleensä koulusta valmistuneiden märkäkorvien ensimmäisiä paikkoja. Toimivat hyvin alalle perehdyttäjänä.
 
Asiakkaalle ei yleensä tarvi montaa kertaa tonnin seteli naamaa näyttää kun esimiehen puhelin pirahtaa ja seuraava tulee tilalle. Nimim. been there, done that.

Nämä on yleensä koulusta valmistuneiden märkäkorvien ensimmäisiä paikkoja. Toimivat hyvin alalle perehdyttäjänä.
Riippuu ihan missä firmassa on. Jos on tarpeeksi korkea tasoisessa paikassa ja asiakkaalle ylipäätään joutuu näyttämään tonnin seteliä useamminkin niin sellainen asiakas kenkäistään vittuun. Toki käytännössä aina tällaiset katastrofiasiakkaat filtteröidään jo myyntivaiheen neuvotteluissa.
 
Riippuu ihan missä firmassa on. Jos on tarpeeksi korkea tasoisessa paikassa ja asiakkaalle ylipäätään joutuu näyttämään tonnin seteliä useamminkin niin sellainen asiakas kenkäistään vittuun. Toki käytännössä aina tällaiset katastrofiasiakkaat filtteröidään jo myyntivaiheen neuvotteluissa.

Sellaista firmaa ei olekaan jolle raha ei kelpaisi eikä sellaista myyntimiestä (lue: key account manageria) joka sanoisi ei sopimukselle eli omille bonuksille.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu ihan missä firmassa on. Jos on tarpeeksi korkea tasoisessa paikassa ja asiakkaalle ylipäätään joutuu näyttämään tonnin seteliä useamminkin niin sellainen asiakas kenkäistään vittuun. Toki käytännössä aina tällaiset katastrofiasiakkaat filtteröidään jo myyntivaiheen neuvotteluissa.

Hyvä vitsi.
 
Eivätkö parhaat firmat ole sellaisia missä tehdään jotain omaa tuotetta alihankinnan sijaan?
Vaikka tekisit omaa tuotetta, niin riippuen sen mallista sitä pitää usein integroida asiakkaan olemassaoleviin järjestelmiin, jolloin myytävä asia onki toimitusprojekti. Silloin vastaanotetaan bugirapsoja, feature requestejä ja autetaan integroinneissa jne. riippuen siitä kuka sitä itse työtä tekee.
 
Eivätkö parhaat firmat ole sellaisia missä tehdään jotain omaa tuotetta alihankinnan sijaan?

Työn luonne on erilaista tuotefirmoissa kuin palvelufirmoissa. Konsulttitaloissa konsultti usein tienaa paremmin kuin tuotetalojen kehittäjät mutta vastuu on suurempi.
 
Sellaista firmaa ei olekaan jolle raha ei kelpaisi eikä sellaista myyntimiestä (lue: key account manageria) joka sanoisi ei sopimukselle eli omille bonuksille.
IT-alalla varsinkin Suomessa kysyntä ylittää tarjonnan moninkertaisesti. Rahalle tai bonareille ei tarvitse sanoa ei, mutta paskoille asiakkaille voi sanoa ja ottaa seuraavan jonosta. Jos taas ei sano niin voi sanoa heihei niille laatudevaajille ja talenteille kun eivät nekään loputtomasti jaksa katsella paskoja projekteja ja paskaa kohtelua.

Itse on usko että alihankintafirmat juuri valikoivat asiakkaitaan. Kun asiakas heiluttaa setelitukkoa niin myyntimies laskee vain housujaan alemmas, ihan sama mitä asiakas pyytää.
Näin ehkä myyntivetoisissa hikipajoissa ja siksi puhuinkin korkeamman tason paikoista.

Esim. Reaktorilla 80-90% asiakkaiden yhteydenotoista karsitaan joi heti kättelyssä jos asiakas/projekti ei ole tarpeeksi mielenkiintoinen tai mediaseksikäs referenssi ja jos tekkistäkit eivät vastaa sitä mikä konsultteja kiinnostaa silloin. Sen jälkeen sitten selvitetään ollaanko tekemässä oikeasti agiilisti laatusoftaa intohimolla vai ollaanko hakemassa paskatunkkaajaa legacymonoliitille jota ei haluta uusia koska "liian kallista" yms. Jälkimmäinen johtaa myös luonnollisesti "ei kiitos"-vastaukseen. Jos projekti taas kääntyy myöhemmin vituilleen niin yleensä sitä pyritään saamaan raiteille, mutta jos homma menee toivottomaksi niin yleensä asiakassuhde päättyy siihen.

Tiedän kyllä hyvin myös tuon toisen puolen koska olen ollut noissa slickdick-myyjien hikipajoissa kärsimässä, mutta niinhän se homma menee että ne piirtää keillä on liitua.

Toisekseen en ymmärrä miten "korkea tasoinen paikka" ja perseenmyyntifirma voivat olla samassa lauseessa. Eivätkö parhaat firmat ole sellaisia missä tehdään jotain omaa tuotetta alihankinnan sijaan?
En nyt tiedä onko tämä trolli/provo vai tosissaanko kysyt tätä? (Ne paremmat) Konsulttilafkat pyörivät käytännössä aina halutuimpien ja parhaimpien työpaikkojen listoilla + edut ovat yleensä paljon parempia kuin tuotetaloissa. Samoin konsulteilta vaaditaan yleensä laajaa osaamista jotta voi liikkua dynaamisesti eri projekteissa + juurikin kykyä kommunikoida asiakkaan kanssa vrt suppeaa osaamista ja nurkassa koodaamista.
 
Suurin osa tuotteista on tosiaan ”paskaa” minimum viable productia jossa joko ollaan niin nichessä, ettei sillä laadulla ole niin väliä kun kilpailijoita ei oikein ole tai sitten muu ulkoinen inertia pitää asiakkaat jumissa tuotteessa.

Jos nyt sitten ollaan konsulttipajassa jolla on potentiaalisia projekteja tarjolla enemmän kuin mihin riittää resursseja niin helppohan siitä on valita, että mitä tehdään.

Tietty konsulttipaja voisi vaan rekrytoida nopeasti lisää sakkia ja kasvattaa kapasiteettia, jolloin valinnanvaraa olisi vähemmän. Kuitenkin jos konsulttipajan fundamentaali ajatustapa on kasvaa ainoastaan sillä tavalla, että firman kulttuuri säilyy nykyisellään (omistajat haluavat tätä, ovat ehkä itse töissä firmassa), niin nopea kasvu on usein mahdotonta, koska ei niitä nykyisten duunareiden kaltaisia osaajia välttämättä ole vaan markkinoilla saatavissa.

Tietty niitä osaajia voisi koittaa ostaa muilta kilpailjoilta rahalla, mutta silloin se firman kulttuuri on taas vaarassa, kun tulee nykyistä enemmän rahan perässä olevia ihmisiä.
-
Firmoilla on kulttuurinsa ja ymmärrän hyvin miksi pörssilistattu Tieto vs. joku omistajayrittäjien pyörittämä keskisuuri konsulttipaja toimivat hyvin eri tavalla. Ensin mainitussa isot institutionaaliset sijoittavat kaipavat vaan tasaisen tappavaa 5% tuottoa vuosittain ja jos kaupan päälle saa vielä kasvua, niin hyvä.

Jälkimmäisessä omistajilla voi olla jo "tarpeeksi" massia, jolloin tärkeintä on pitää hauskaa ja tehdä omaa juttua sen sijaan, että koitettaisiin kasvaa mukavuudesta välittämättä.
 
IT-alalla varsinkin Suomessa kysyntä ylittää tarjonnan moninkertaisesti. Rahalle tai bonareille ei tarvitse sanoa ei, mutta paskoille asiakkaille voi sanoa ja ottaa seuraavan jonosta. Jos taas ei sano niin voi sanoa heihei niille laatudevaajille ja talenteille kun eivät nekään loputtomasti jaksa katsella paskoja projekteja ja paskaa kohtelua.

Jos kysyntä ylittää tarjonnan niin miksi ne on silti koko ajan soittelemassa ihan haitaksi asti?
 
Työn luonne on erilaista tuotefirmoissa kuin palvelufirmoissa.
Ehkäpä on, ehkäpä ei ole. Jos sut myydään osaksi tuotetalon tuotetiimiä niin eipä työn luonne eroa käytännössä mitenkään tuotetalon omien kehittäjien työstä. Parhaimmassa tilanteessa ainoa ero on palkanmaksajan nimi.
 
Ehkäpä on, ehkäpä ei ole. Jos sut myydään osaksi tuotetalon tuotetiimiä niin eipä työn luonne eroa käytännössä mitenkään tuotetalon omien kehittäjien työstä. Parhaimmassa tilanteessa ainoa ero on palkanmaksajan nimi.
No, pikkujoulukaudella voi olla eri bileet. Tai kahdet bileet.

Ja esim. johonkin konfferensseihin ja koulutuksiin pääsyt maksaa eri firma, joilla voi olla vähän eri insentiivit työntekijöiden osaamisen kehittämisen suhteen.

Esim. Kun minä olin isolla kansainvälisellä tuotetalolla töissä, niin oli todella helppoa saada koulutuksia oman firman tuotteisiin. Mutta auta armias kun halusit koulutusta Mssql:ään, johon backend nojasi -> ei käynytkään enää niin helposti.

Konsulttitalon palveluksessa uskoisin nimenomaan yleiskäyttöisempiin koulutuksiin pääsyn olevan helpompaa, koska se parantaa konsultin ”myytävyyttä”. Tuotetalossa taas yleiskäyttöisen teknologian osaaminen parantaa työntekijän työmarkkina-asemaa ja haluttavuutta firman ulkopuolella, mikä ei välttämättä ole firman etu alkuunkaan.
 
No, pikkujoulukaudella voi olla eri bileet. Tai kahdet bileet.

Ja esim. johonkin konfferensseihin ja koulutuksiin pääsyt maksaa eri firma, joilla voi olla vähän eri insentiivit.
No nämä ei enää varsinaisesti kuulu kohtaan "työn luonne" vaan lähinnä kohtaan "työn oheisjutut".
 
Toi kuulostaa enemmän siltä, että HR ei ymmärrä asiasta mitään, tai siellä on käytössä joku rajaava sääntö esim. hakijalla pitää olla github portfolio tai ulos.
 
Kuka on ja kenelle? Et kertonut asemaasi. Puhuin siitä että devaajien ja devauksen kysyntä ylittää tarjonnan.

Puhuttiin firmoista jotka voivat valita asiakkaansa jo sopimuksen teko vaiheessa eli vastasin siihen. En siis devaajien markkinatilanteeseen. Asema? istun pöydissä kun määritellään ja tehdään sopimuksia.

@jaaha Kannattaa vältellä tuollaisia lafkoja joiden rekryjä HR dominoi. Ihmeellisyydet ei varmasti jää tuohon.
 
Viime viikolla hain entry-level Java trainee -paikkaa vuosikymmenen C++-harrastepohjalta. Pari tuntia hakemuksesta niin HR:n esikarsinta rankkaa ulos yhden virkkeen maililla, koska ei ole Java-kokemusta.

Olisin odottanut tyyliin mainintaa homman opettelemisesta tasolle x ja hakemuksen laittamista uudestaan, mutta ehkäpä hakemuksia oli jo turhankin paljon.

Ei tuosta kannata masentua. Tylyä, mutta toisaalta sait (edes) vastauksen ja vielä nopeasti - ei tosin ehkä elegantein tapa. Harjoittelet sitä Javaa ja uutta matoa koukkuun. Kyllä itse ymmärrän tuon niin, ettei ole työkokemusta ohjelmoinnista ja harrastepohjalta "väärästä" kielestä.

Tänä päivänä "pitäisi" hanskata useampia kieli, itselläkin taitaa olla lähemmäs 10 päivittäisessä käytössä, jos nyt lasketaan höntskä ja CSS mukaan, plus kaikki AWS ja muu cloud-tavara siinä ohessa. Eli jos alalle mielii, niin itseopiskelua niistä kielistä ja tekniikoista mitä työpaikkailmoituksessa lukee. Enty-tasolla nyt ei tartte osata kuin jotain niistä tekniikoista mitä talossa on käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla hain entry-level Java trainee -paikkaa vuosikymmenen C++-harrastepohjalta. Pari tuntia hakemuksesta niin HR:n esikarsinta rankkaa ulos yhden virkkeen maililla, koska ei ole Java-kokemusta.

Olisin odottanut tyyliin mainintaa homman opettelemisesta tasolle x ja hakemuksen laittamista uudestaan, mutta ehkäpä hakemuksia oli jo turhankin paljon.

Vähän tympeä vastaus. Olisi aina hyvä, jos käteen jäisi hakemisesta muutakin kuin torjunta. Firmakin antaisi paremman kuvan itsestään ja ylläpitäisi houkuttelevuutta. Mutta sinänsä tiedät, mitä tehdä, joten ei kannata jäädä turhaan harmittelemaan, vaan päivittämään osaamista.
 
Näinhän se on. Itsellä Githubissa nyt C++:aa, JavaScriptiä, assemblya, C:tä ja tilkka PHP:ta + normit HTML ja CSS. Seuraavaksi olisi suunnitelmissa Java ja Python, tai JavaScriptin frameworkkeja. TypeScript ehkä joskus, ja joku Haskell-tyylinen kieli kiinnostaisi periaatteessa omaan hupiräpeltämiseen, vaikka rahkeet ei riittäisi kaupalliseen toimitaan sillä. Toisaalta se spesifoituminen ja viimeistellyt projektit... No, varmaan lopulta myös pelkkä hakemusten määrä + tuuri painaa sen ekan sopivan paikan löytymisessä.

HR:t on välillä vähän mielenkiintoisia. Osa tuntuu handlaavan hommansa erinomaisesti ja osa taas ei projisoi ehkä ihan parasta kuvaa firmalle. En sinänsä tarkoita tuota viimeksi mainitsemaani, mutta yleisesti.

Kannattaa miettiä hiukan, minkälaista hommaa haluaisit tehdä. Haluaisitko kesätyöpaikan, vai suoraan junioriksi? Kiinnostaako web vai joku muu? Bäkkäri, frontti vai ihan kaikki? Jos web + fullstack kiinnostaa, tee esim. Mooc.fi:n Full Stack Open 2019 kun se kohta avautuu. Sen jälkeen oma projekti nettiin noilla taidoilla, niin mahdollisuudet junnupaikkaan paranevat varmasti.

Työnantajan saat parhaiten vakuutettua laadulla, et määrällä. Eli GitHubiin mieluummin yksi hyvin tehty harrasteprojekti kuin 20 satunnaisilla kielillä tehtyä "huviräpellystä", mitä se sitten kellekin tarkoittaa. Eikä tarkoitus ole vähätellä, sillä en tiedä projekteistasi mitään, mutta laatuun kannattaa satsata eikä jättää keskeneräiseksi mitään. Työnantaja vakuuttuu siitä, jos saat puskettua nettiin palvelimelle toimivan verkopalvelun ja koko roska on tehty järjellä, näyttää kivalta ja on dokumentoitu. Toimiva demo on suuri plussa.
 
Näitä kun lukee, niin saa kyllä sen käsityksen, että IT alalla ei ole muuta kuin koodaamishommia. On siellä paljon muutakin, mutta ei ole tällä hetkellä niin mediäseksikästä. En esimerkiksi usko, että perus IT-tuen hommat tulevat koskaan loppumaan tästä maailmasta. Palkka ei tosin ole ihan niin kova, mutta kelvollinen kuitenkin. Kaikkea tukea ei voi ulkoistaa ulkomaille, koska suomi on kielenä aika marginaalinen maailmalla. Ja kyllä, Suomesta löytyy vielä sellaisia firmoja jossa käytetään työkielenä puhdasta suomen kieltä.
 
Näitä kun lukee, niin saa kyllä sen käsityksen, että IT alalla ei ole muuta kuin koodaamishommia. On siellä paljon muutakin, mutta ei ole tällä hetkellä niin mediäseksikästä. En esimerkiksi usko, että perus IT-tuen hommat tulevat koskaan loppumaan tästä maailmasta. Palkka ei tosin ole ihan niin kova, mutta kelvollinen kuitenkin. Kaikkea tukea ei voi ulkoistaa ulkomaille, koska suomi on kielenä aika marginaalinen maailmalla. Ja kyllä, Suomesta löytyy vielä sellaisia firmoja jossa käytetään työkielenä puhdasta suomen kieltä.

Aika samoilla linjoilla. Mitä tulee ulkoistukseen ulkomaille niin tästä puhuttiin kovasti noin 10 vuotta sitten, nyt on ollut vähän hiljaisempaa.
 
Näitä kun lukee, niin saa kyllä sen käsityksen, että IT alalla ei ole muuta kuin koodaamishommia. On siellä paljon muutakin, mutta ei ole tällä hetkellä niin mediäseksikästä. En esimerkiksi usko, että perus IT-tuen hommat tulevat koskaan loppumaan tästä maailmasta. Palkka ei tosin ole ihan niin kova, mutta kelvollinen kuitenkin. Kaikkea tukea ei voi ulkoistaa ulkomaille, koska suomi on kielenä aika marginaalinen maailmalla. Ja kyllä, Suomesta löytyy vielä sellaisia firmoja jossa käytetään työkielenä puhdasta suomen kieltä.
No, kyllä esim. Perinteinen ”järjestelmäylläpitäjä” alkaa olla monessa paikassa ”haukkumasana” ja pitäisi olla mielummin devops joka automoi deploymentit, pitä koodit repoissa ja osallistuu itse tuotteen kehitykseen.

Yhä vähemmän jotain ”lisätään käsin ad-grouppeja usereille” hommia tehdään.
 
No, kyllä esim. Perinteinen ”järjestelmäylläpitäjä” alkaa olla monessa paikassa ”haukkumasana” ja pitäisi olla mielummin devops joka automoi deploymentit, pitä koodit repoissa ja osallistuu itse tuotteen kehitykseen.

Yhä vähemmän jotain ”lisätään käsin ad-grouppeja usereille” hommia tehdään.

Kyllä. Omalla työpaikalla ns. "tuki" rajoittuu siihen että saat läppärin missä on firman enterprise Scheiße ja AD, jne. ja sekin ostetaan ulkoisesti. Kaikki muu "oikea työ" ja tuki, ympäristöt, deploymentit ja repot on täysin devaajien omissa käsissä 24/7. Siksi siitä maksetaankin hyvin. Suomeksi; devaajat syö sitä sysadmin kakkua pilven myötä koko ajan lisää. Toki IT-alalla on paljon muitakin hommia kuin devaus, mutta sillä on parhaat työnäkymät.
 
Omalla kohdallani ei toteutudu tuo IT-alan devaus. Kaupallinen koulutus ja kandivaihees luin tietotekniikkaa ja perus ymmärrys koodauksesta. Enemmänkin oma toimenkuva on Scrum/Agile/DevOps ympäristössä toimimista projektis. Oon koodarien ja liiketoiminan tulilinjalla. Sanoisin, että terminä "IT tai ICT" ei tule loppumaan vaan päinvastoin kasvamaan. Tietoliikenne kehittyy, ja tietoturvasta tulee pilivipalveluiden ohella yksi tärkeä osa-alue liiketoiminnassa.
 
No, kyllä esim. Perinteinen ”järjestelmäylläpitäjä” alkaa olla monessa paikassa ”haukkumasana” ja pitäisi olla mielummin devops joka automoi deploymentit, pitä koodit repoissa ja osallistuu itse tuotteen kehitykseen.

Yhä vähemmän jotain ”lisätään käsin ad-grouppeja usereille” hommia tehdään.

Osaako DevOps myös vaihtaa käyttäjän langattoman hiiren pariston jonkun automaattisen skriptin avulla tms. Lähinnä siis peräänkuulutan sitä, että hommia on monia. Ja kai noita kaikkien koodaajien tekeleitäkin jonkun pitäisi käyttää? Vai sammuttaa viimeinen valot ja jättää koneen päälle? No, tämä menee jo sarkasmin puolelle.
 
Tämä foorumi ja tämä ketju on varmasti hivenen biasoitunut. Suurin osa työpaikoista koodausfirmojen ulkopuolella on täynnä porukkaa, jolla ei riitä osaaminen ja/tai halu sähköpostinkäyttöä pidemmälle.

Eli infra ei vieläkään ylläpidä itseään, vaan siihenkin tarvitaan tekijöitä.

Pilvi, ulkoistus, palkkaus blaablaa mutta silti jonkun on tehtävä jotain ennen kuin paperinmyyntifirmassa päästään töihin ja tilannetta on vielä ylläpidettävä jne.
 
Osaako DevOps myös vaihtaa käyttäjän langattoman hiiren pariston jonkun automaattisen skriptin avulla tms. Lähinnä siis peräänkuulutan sitä, että hommia on monia. Ja kai noita kaikkien koodaajien tekeleitäkin jonkun pitäisi käyttää? Vai sammuttaa viimeinen valot ja jättää koneen päälle? No, tämä menee jo sarkasmin puolelle.

Mitä seuraillut noita sysop työpaikkojen ilmotuksia, niin niissä lähes kaikissa on nykyaikana vähintään sujuva skriptauskielien käyttö vaatimuksissa, useimmiten myös muutakin koodaustaitoja vaaditaan, ylläpitäjä voi esimerkiksi ansemblella tai puppetilla tehdä kaikille koneille valmiit asennuskirjastot ja koneisiin asentuu kaikki tarvittava yhdellä skriptillä. Sitten tietysti puhtaat DevOps-tyypit joilla pitää olla vahva ymmärrys koko ohjelmiston elinkaaren ajalta mutta myös sysop-taitoja. Lähinnä kai kuitenkin kyse on siitä että servereitä ylläpidetään yhä vähemmän alalla joten sen puolen osaamista ei enää niin paljoa tarvita.
 
Mitä seuraillut noita sysop työpaikkojen ilmotuksia, niin niissä lähes kaikissa on nykyaikana vähintään sujuva skriptauskielien käyttö vaatimuksissa, useimmiten myös muutakin koodaustaitoja vaaditaan, ylläpitäjä voi esimerkiksi ansemblella tai puppetilla tehdä kaikille koneille valmiit asennuskirjastot ja koneisiin asentuu kaikki tarvittava yhdellä skriptillä. Sitten tietysti puhtaat DevOps-tyypit joilla pitää olla vahva ymmärrys koko ohjelmiston elinkaaren ajalta mutta myös sysop-taitoja. Lähinnä kai kuitenkin kyse on siitä että servereitä ylläpidetään yhä vähemmän alalla joten sen puolen osaamista ei enää niin paljoa tarvita.
Serverit tarvitsevat vähemmän ylläpitoa, mutta deploymenttien elinkaaret ovat merkittävästi lyhyemmät, joten työtä on silti. Parhaimmillaan joka päivä pitäisi asentaa uutta kamaa useampiakin kertoja tuotantojärjestelmiin ja noiden automointi vaatii väkisinkin ohjelmointitaitoja. Erilaisia ohjelmointitaitoja kuin frontti-devaaminen tai backend-SQL:än kirjoittaminen, mutta ohjelmointia kuitenkin.

Olen myös henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos joku on kovan luokan .Net developer tai SQL-koodin kirjoittaja tai javascriptin kirjoittaja jollekin modernille frameworkille, niin silloin on työvoimaresurssien väärinkäyttöä koittaa yhdistää tuohon erikoisosamiseen deploymenttien ja muiden vastaavien hallinta.

Tietty pienessä pajassa jossa on vähän instansseja ei tarvita suurta erikoisosaamista jonkun kevyen automoinnin ylläpitämiseksi, mutta mitä suuremmista kokonaisuuksista puhutaan ja isompien komponenttimäärien kanssa pelataan, niin sitä enemmän aikaa siltä tuotekoodin devaamiselta se kuluttaa jos sama henkilö yrittää ylläpitää myös niitä deployment-workfloweja. Erikoistuminen on hyvästä vaikka kuinka oltaisiin devopseja.

Tuossa kohtaa pitää sitten huomioida, että eivät ne AWS:t ja Azuret todellakaan pyöri ilman ylläpitoa. Se vaan on palvelu joka on abstraktoitu pois siltä cloudin käyttäjältä. Käytetäänkö public-cloudia, private-cloudia vai peräti HW-instansseja jne. Eri firmoilla on eri tarpeita. Tuossa on paljon välimuotoja, eikä "kaikki menee cloudiin" todellakaan päde. Meilläkin käsitellään paljon asiakasdataa jota emme lakiteknisistä syistä saa lähettää oman firman oman datacenterin ulkopuolelle.
 
Tietty pienessä pajassa jossa on vähän instansseja ei tarvita suurta erikoisosaamista jonkun kevyen automoinnin ylläpitämiseksi, mutta mitä suuremmista kokonaisuuksista puhutaan ja isompien komponenttimäärien kanssa pelataan, niin sitä enemmän aikaa siltä tuotekoodin devaamiselta se kuluttaa jos sama henkilö yrittää ylläpitää myös niitä deployment-workfloweja. Erikoistuminen on hyvästä vaikka kuinka oltaisiin devopseja.

Tämän takia alalla onkin nykyään pilvinpimein DevOps-paikkoja auki kun nimenomaan halutaan erikoistaa porukkaa siihen hommaan ja jättää devaajan hommat devaajan hommiksi. Nimim. DevOps-engineer keskisuuressa kansainvälisessä yhtiössä
 
Näin taitaa olla vain Suomessa? Vai Euroopassa? Piilaaksossa halutuimmat työpaikat ovat Facebook, Google, Amazon, Netflix etc jotka tekevät omia tuotteita alihankinnan sijaan.

Euroopasta ei kai pahemmin tule mitään ohjelmistotuotantoa joka pärjäis edes jossain määrin noille jenkeille :P
 
Euroopan ainoa iso softatalo on SAP ja no... se varmaan onkin kaikista nautinnollisin paikka mennä jos haluaa agiiliutta ja moderniutta.
 
Suomessakin on tuotetaloja, jotka ovat myös suosittuja, esim. Supercell, F-Secure, Rovio ja Remedy.
 
Suomessakin on tuotetaloja, jotka ovat myös suosittuja, esim. Supercell, F-Secure, Rovio ja Remedy.

Toki näin, sekä sitten konsulttitaloilla on myös omia tuotteita, vaikka ovatkin pääosin konsulttitaloja. Se vaan että isommat softatalot taitavat aika vahvasti painottua tuonne amerikan maalle.
 
Suomessakin on tuotetaloja, jotka ovat myös suosittuja, esim. Supercell, F-Secure, Rovio ja Remedy.

Onko näin? Supercellin vielä ymmärrän jotenkin, kun sillä ei ole vielä Rovion tapaista painolastia ja YT-kierroksia, mutta F-Secure ja Remedy suosittuja? Sen käsityksen olen saanut ettei F-Secure mitenkään mediaseksikkäänä työpaikkana itseään mainosta ja on sitä käytännössä vielä vähemmän. Remedysta taasen näyttää tulevan wannabe AAA-luokan pelejä, jotka pitkälti jää siihen B-kategoriaan. Roviosta nyt ei kannata edes puhua. Aika paljon enemmän suosiota, mielestäni ja yleiseen mielikuvaan perustuen, pienet softalafkat nauttii, kuin esim. nuo neljä. Voin toki olla väärässä, mutten lähipiirissä ole kenenkään kuullut huokaisevan et "pääsispä F-Securelle/Remedylle/Roviolle töihin...". Kyllä siellä on aina ne Anders Innot, Vaadinit, Reaktorit ja muut listan kärkipäässä.
 
Onko näin? Supercellin vielä ymmärrän jotenkin, kun sillä ei ole vielä Rovion tapaista painolastia ja YT-kierroksia, mutta F-Secure ja Remedy suosittuja? Sen käsityksen olen saanut ettei F-Secure mitenkään mediaseksikkäänä työpaikkana itseään mainosta ja on sitä käytännössä vielä vähemmän. Remedysta taasen näyttää tulevan wannabe AAA-luokan pelejä, jotka pitkälti jää siihen B-kategoriaan. Roviosta nyt ei kannata edes puhua. Aika paljon enemmän suosiota, mielestäni ja yleiseen mielikuvaan perustuen, pienet softalafkat nauttii, kuin esim. nuo neljä. Voin toki olla väärässä, mutten lähipiirissä ole kenenkään kuullut huokaisevan et "pääsispä F-Securelle/Remedylle/Roviolle töihin...". Kyllä siellä on aina ne Anders Innot, Vaadinit, Reaktorit ja muut listan kärkipäässä.
En kyllä näkisi moniakaan noista firmoista toistensa kilpailijoina. Jos joku haluaa etsiä sidechannel hyökkäyksiä ja muistivuotoja jostain kernel-ajureista, niin se on aika eri kamaa kuin shader-koodin vääntäminen remedyllä tai joidenkin json-api:ien koodaaminen jossain webbipajassa.

Jos pitäisi veikata, niin Remedy ja F-secure ovat omilla erikoisaloillaan halutuimpia paikkoja Suomessa, vaikka eivät varmaan palkkakunkkuja olekaan.
 
Kuka haluaa agiiliutta ja moderniutta? En ymmärrä miten agile tai sen puute tekee työstä tervanjuontia. Eikö se on palkka mikä ratkaisee? Pienissä omaa juttuja tekevissä softataloissa voi vielä parhaassa tapauksessa saada kunnon potin jos firma myydään tai menestyy.Epätodennäköistä, mutta minullakin on moni tuttu saanut kuusinumeroisen kertapotin tuollaisissa tapauksessa.

Ilmeisesti porukka on kuitenkin keskimäärin tyytyväisiä alihankinta.. korjaan siis konsulttifirmoissa.
Pieni palkan lisä ei todellakaan kompensoi pahanlaatuista vitutusta.

Tietty jos puhutaan miljoonan exit-odotuksista, niin se on eri juttu. Silloin sietää vähän paskaakin.
 
Kuka haluaa agiiliutta ja moderniutta? En ymmärrä miten agile tai sen puute tekee työstä tervanjuontia. Eikö se on palkka mikä ratkaisee? Pienissä omaa juttuja tekevissä softataloissa voi vielä parhaassa tapauksessa saada kunnon potin jos firma myydään tai menestyy.Epätodennäköistä, mutta minullakin on moni tuttu saanut kuusinumeroisen kertapotin tuollaisissa tapauksessa.

Ilmeisesti porukka on kuitenkin keskimäärin tyytyväisiä alihankinta.. korjaan siis konsulttifirmoissa.

En tiedä onko tämä nyt sarkasmia, mutta itse oli pakko palata ulkomailta Suomeen, kun metodit ja työkulttuuri olivat kuin kivikaudelta. Toki yksittäinen yritys kyseessä. Olisi saanut olla aika iso palkka että olisin jatkanut.
 
Jos pitäisi veikata, niin Remedy ja F-secure ovat omilla erikoisaloillaan halutuimpia paikkoja Suomessa, vaikka eivät varmaan palkkakunkkuja olekaan.

F-Secure on kuitenkin noin suurin Suomessa omaa ohjelmistotuotetta tekevä yritys. Tai noin sitä ainakin vielä pari vuotta haluttiin työntekijöillekin markkinoida. Kyllähän jo siinä jotain halutuinta on ihan sinälläänkin. Nykyään palkkauksessakin on petrattu, kun samainen pari vuotta sitten meinasivat vähän altavastaajaksi jäädä. Kesällä kun sinne minua viimeksi takaisin kaipailtiin, niin eivät kuitenkaan olleet vielä valmiita tarjoamaan ehdottamaani kymppitonnia kuussa.
 
Eiköhän ainakin Ameriikassa noiden isojen suosio perustu enemmän rahakkaaseen palkkapussiin tai mahdollisuuteen lihavista keskijohdon tehtävistä ennemmin kuin kehitystyön mielekkyydestä siellä T&K tasolla. Byrokratiahelvettiähän nuo suuret firmat ovat aina sinne kehittäjän suuntaan.

Tämä ei toki sinällään ota kantaa tuohon oma-tuote asiaan.
 
F-Secure on kuitenkin noin suurin Suomessa omaa ohjelmistotuotetta tekevä yritys.
F-securen liikevaihto on luokkaa 150 miljoonaa samalla kun Nokian liikevaihto on 23 miljardia. Nokialla on toki jonkin verran konsultointi ja service-businesta, mutta suurin osa siitäkin liittynee sen omien softatuotteiden integrointiin ja ylläpitoon asiakkaille. Sen oma ohjelmistotuotannon arvo on moninkertainen F-secureen verrattuna. Iso osa siitä tuotannosta on tietty Suomen ulkopuolella

Joku hiton Metso on varmaan lähellä (tai yli) F-securea ohjelmistotalona. Liikevaihto yli 2.5 miljardia, arvon tuotannosta varmasti useita prosentteja ohjelmistoja.

Kaikki tuotekehitys on nykyisin vähintään pieneltä osin ohjelmointia. Kun Planmeca tekee hammaslääkärituolin, siellä on ziljoona mikrokontrolleria ja SoC:ia jotka ovat hyödyttömiä ilman ohjelmistoja jne.
 
Onkos herroilla omakohtaista vertailukokemusta IT-alalta "in-house" vs. "palveluntarjoaja", eli tekisittekö hommia suoraan omalle työantajalle versus asiakkaille palveluna. Plussat ja miinukset?
 
Vika on luultavasti siinä ettet osaa markkinoida itseäsi CV:ssä ja/tai lähetät joka firmaan aivan saman CV:n.
Sivuhuomiona, itse olen aina luullut että CV ei muutu, sehän on aina sama koska historiasi on sama. Mutta hakemus-kirje muokataan tai kirjoitetaan aina lähetettävään paikkaan.
 
Sivuhuomiona, itse olen aina luullut että CV ei muutu, sehän on aina sama koska historiasi on sama. Mutta hakemus-kirje muokataan tai kirjoitetaan aina lähetettävään paikkaan.

Periaatteessa noin ainakin mun aikana annettujen ohjeistusten mukaan, mutta jos taustalla paljon eri työpaikkoja/positioita, niin CV:täkin voi stilisoida haettavan paikan mukaan. CV:n pitäisi aina olla yhden sivun pituinen, jotta siitä voidaan nopeasti silmäillä sun tausta läpi, ja jos kaikki ei mahdu selkeästi ja järkevästi yhdelle sivulle, niin sitten kannattaa pistää relevanteimmat vain näkyviin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom