Näin taitaa olla vain Suomessa? Vai Euroopassa? Piilaaksossa halutuimmat työpaikat ovat Facebook, Google, Amazon, Netflix etc jotka tekevät omia tuotteita alihankinnan sijaan.
Suomesta puhuin. Muissa paikoissa lienee tapauskohtaista.
Euroopasta ei kai pahemmin tule mitään ohjelmistotuotantoa joka pärjäis edes jossain määrin noille jenkeille
En olisi yllättynyt vaikka Euroopasta tulisi keskimäärin parempaa ohjelmistokehitystä kuin USA:sta jos katsotaan kansalaisuuden perusteella. Monet menestyvät IT-lafkat vain tulevat jenkeistä ja piilaakso on ainakin toistaiseksi kovaa huutoa (vaikka on lähtenyt laskusuhdanteeseen) koska USA on aina ollut vapaamarkkina ja yrittäjyys-myönteinen valtio eikä pelkästään IT-alan osalta. Piilaaksokin on loppupeleissä käytännössä täysin ulkomaalaisten rakentama.
Kuka haluaa agiiliutta ja moderniutta? En ymmärrä miten agile tai sen puute tekee työstä tervanjuontia. Eikö se on palkka mikä ratkaisee?
Toivottavasti tämä ei ollut tosissaan kirjoitettu juttu.
Jos kuitenkin oli niin veikkaisin että kaikki ne haluavat sitä agiliutta ja moderniutta, jotka ovat kokeilleen molempia ääripäitä. Olen itse tehnyt softaa (suht.) pienessä itseohjautuvassa agiilissa porukassa ja sitten ollut jättimäisen seniilipappakorporaation vesiputous-hierarkiapyramidissa hukkumassa kravaattimanagerien niskassaläähättämiseen, turhiin lupien kyselyihin yms micromanagerointiin.
Mikä sitten oli lopputulos? Agiilissa tiimissä tehtiin aivan 6/5 priimaa softaa kaikilla best practiseilla, releaset lensivät luukusta pihalle lähes aina reilusti etuajassa. Firma teki tuohta, asiakkaat olivat tyytyväisiä, serverit kehräsivät kuin kissanpennut, appstore arvosana oli aivan huippu ja jopa Apple halusi featuroida ko. appia heidän etusivullaan ja tiimi tuli toimeen paremmin kuin hyvin. Sitten taas siinä "perinteisessä" mallissa missä devaajat, designerit yms. pidetään tiukasti kaikkien ulkoisten managerien talutusnuorassa ja missä jokaiseen asiaan pitää kysyä joltain erilliseltä porukalta tai managerilta lupa ja missä ylipäätään koko softakehitys on torpedoitu kaikilla mahdollisilla tavoilla lopputulema oli se että about kaikki meni vituiksi. Arvosanat laskee kuin lehmän häntä, päivittäinen työ on aivan yhtä helvettiä, firma hukkuu sisäisiin riitoihin, softa on ylläpitokelvoton dokumointoimaton muistivuotomonoliitti ja siihen mitä agiilissa tiimissä saatiin kuukaudessa aikaiseksi meni tässä tiimissä 4kk ja kaikki on loppupeleissä rikki, ylläpitokelvotonta ja porukkaa vuotaa ulos muihin firmoihin kun kyllästyvät paskaan.
Kyse on siis loppupeleissä siitä tehdäänkö hommat hitaasti ja kalliisti päin vittua niin että puolet tiimistä joutuu stressisaikulle vai nopeasti, kevyesti ja hyvin hyvällä meiningillä. Itse olen ainakin sen oppinut IT-alalta että
a) Haluan tehdä jotain hyvää, mistä voin olla edes jossain määrin ylpeä ja mitä oikeasti tykkään tehdä
b) En halua tulla joka päivä kotiin vitutuksen, masennuksen ja päänsäryn kanssa enkä halua kiroilla kun aamuisin menen töihin
c) En halua pilata henkistä terveyttäni ja elämänlaatuani ripauksen paremman palkan takia varsinkin kun erotuksesta Suomen valtio varastaa kuitenkin puolet jo heti kättelyssä.
Toki olet tavallaan oikeassa palkasta ainakin jossain määrin. Kyllä minullakin on hintani, mutta en ole vielä koskaan törmännyt noiden "huonompia" hommia tarjoavien duunipaikkojen kohdalla 20-30k kuukausipalkkoihin. Muutenkin omassa urakehityksessäni olen siirtynyt sekä palkassa ylöspäin että samalla jäykästä legacysta agiiliin ja moderniin laatusoftaan. Eivät siis ole onneksi toisiaan poissulkevia asioita.
Ilmeisesti porukka on kuitenkin keskimäärin tyytyväisiä alihankinta.. korjaan siis konsulttifirmoissa.
Ero on juuri tuossa. Ollaanko aivoton käsipari joka syöttää asiakkaalle vaikka kakkaa kunhan laskutuksesta sovitaan vai toimitaanko oikeasti konsulttifirmana joka auttaa asiakasta (kokonaisvaltaisesti) digitalisoitumaan.