Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisivatko Business-syklit it-puolella lyhentyneet suhteutettuna tarvittavien kokonaisuuksien monimutkaisuuteen.Play varmaan ironiaa tässä? Springin osalta tavallaan ymmärtää jos siis joku halutaan heti remmiin mukaan.
Mut ainakin meillä katotaan kyllä yleistä osaamista, eikä ymmärtääkseni ole kovinkaan tarkkaa osaako jotain tiettyä käytössä olevaa teknologiaa. Sen sijaan kokemusta vaaditaan yllättävän paljon, ja ihmettelen mihin se töissä kasvaminen on jäänyt kun samalla itketään hakijoiden vähyyttä.
Mä taas en ole koodannut melkein 6’een vuoteen ja vähintään kerran kuussa tulee viestiä linkedinissä miten olen just se koodari jota ovat etsineet. Aika outo yhtälö, siis että ovat ettineet koodaajaa joka on lopettanut koodaamisen.
Mut joo, tuntuu olevan vahva trendi joka paikassa että on niin kova kiire, että rekryssä haetaan vaan tyyppejä jotka voisivat saman tien ruveta (paperilla) töihin kun kaikki kyky pitkäjänteisyyteen on kadonnut.
Kannattaa tsekata/testata DevStack, jos OpenStack kiinnostaa.
Openstack-juna meni jo, alkaa olemaan aika harvassa ne uudet toteutuksetkin jo.
Is OpenStack still a thing?
Is OpenStack really for you? An aftermath of a failed attempt
"I’ve probably seen more failures than happy ending projects"
OpenStack on ollut monelle hyvä harjoitusalusta, sillä ei ole mielestäni juuri merkitystä kuinka paljon sitä vielä käytetään nyt tai tulevaisuudessa. OpenStack-osaaja pystyy siirtymään vaikka AWS:n hyvin nopeasti.
e: OpenStack-osaajalla tarkoitan siis henkilöä joka on tehnyt integraatioprojekteja OpenStackkia vastaan, en sitä joka on konffannut kyseisen järjestelmän.
No ei varsinaisesti. On multa kysytty sekin, että pitkäänkö oot Play:n kanssa värkännyt.Play varmaan ironiaa tässä? Springin osalta tavallaan ymmärtää jos siis joku halutaan heti remmiin mukaan.
Olisivatko Business-syklit it-puolella lyhentyneet suhteutettuna tarvittavien kokonaisuuksien monimutkaisuuteen.
Tartteis saada nopeammin valmista, että ehtii jäädä voitollekin.
Voitosta en tiedä, usein kiire ja nopeus voi sotia sitä vastaankin. Mut toki tavoitteet kovenee ja aikataulut tiukkenee, samalla kokonaisuudet muuttuvat monimutkaisemmiksi.
Olen nähnyt aika monta tapausta viime aikoina joissa hakijoiden joukossa on ihmisiä jotka ovat tehneet todella monella positiossa hommia ja mun silmään vaikuttaneet tosi kovilta. Kuitenkin on päätetty keskittyä niihin hakijoihin jotka ovat työskennelleet edellisessä positiossa mahdollisimman samankaltaisessa hommassa... Perusteluna on ollut, että pääsee nopeammin hommiin kiinni, mut väittäisin että jos kattoisi kvartaalin sijaan vuoden eteenpäin vois asetelma olla ihan toinen.
Mutta tuleeko näistä sitä sun tätä -tyypeistä sitten niitä käsienheiluttelijoita?
Koskee varmaan kaikkia hommia IT alalla. Miljoonavuotta samaa hommaa tekijä on kovempi juttu kuin kaveri joka on nähnyt sitä sun tätä.
Mistä olet parhaiten löytänyt? Todennäköisesti mun osaamisen puute etsiä, koska aikasemmin ei ole tullut etsittyä...
Varmasti osasta, mutta osa on todella päteviä ja pystyvät oppimaan ja siirtymään hommasta toiseen sekä opettamaan sitä massaa.Mutta tuleeko näistä sitä sun tätä -tyypeistä sitten niitä käsienheiluttelijoita?
...Meillä on töissä satoja it-asiantuntijoita ja joukkoon mahtuu sekä kapean alan asiantuntijoita, että laajempialasia asiantuntijoita. Molemmissa on ihmisiä joita mä ihailen. On kuitenkin organisaatiosta kiinni mistä ominaisuuksia tarvitaan ja miten osataan hyödyntää resursseja.
Tiedolla on aina käynnissä YT:t, Accidenturella kaikki ohjautuu Intiaan, CGI:llä vastataan jos jaksetaan.Mitkäs on kokemukset koodareilla IT-konsulttitaloista
Mitkäs on kokemukset koodareilla IT-konsulttitaloista vs. isommat omaa tuotetta tekevät firmat? Palkkataso, työtahti, työn mielekkyys..
Tuo riippuu konsulttitalosta niin paljon projektista mikä napsahtaa. Jos satut pääseen osaksi jonkun tuotetalon kehitystiimiä ja talolla on käytännöt, että konsultteja ei erotella omista niin ei eroa välttämättä mitenkään.Mitkäs on kokemukset koodareilla IT-konsulttitaloista vs. isommat omaa tuotetta tekevät firmat? Palkkataso, työtahti, työn mielekkyys..
Mitä jengi tekee sitten ”ei laskutettavilla” tunneilla? Opiskelee omatoimisesti omantunnon mukaan asioita ja hoitaa ne vähäiset byrokratiat?
Paljon riippuu siitä, onko projekti myyty kiinteähintaisena vai tuntilaskutettavana. Kiinteähintaisessa on aina se riski, että jos projekti venyy voi tulla pahastikin takkiin.Moni on valittanut aikaisemmista työpaikoista joissa piti jatkuvasti kikkailla tuntien lisäämiseksi.
Olen ollut/tutustunut lähinnä konsulttitaloihin. Näitä on muutama eri kategoria:Mitkäs on kokemukset koodareilla IT-konsulttitaloista vs. isommat omaa tuotetta tekevät firmat? Palkkataso, työtahti, työn mielekkyys..
En nyt maininnut tuossa kuin pintaraapaisun eroista, mutta muuten ihan syystä suhtaudut. En itsekään olisi uskonut tuohon varsinkaan sen jälkeen kun olin kahlannut muutaman muun geneerisen toisistaan lähes kopionomaisen konsulttitalon läpi, mutta kun aikoinaan tuolla olin töissä niin ero muihin oli selvä. On Reaktorillakin omat ongelmat ja heikkoudet, mutta eipä mikään ole täydellinen.Itse kyllä suhtaudun aika skeptisesti siihen, että joku konsulttitalo olisi noin maagisesti muita parempi, että ansaitsee oman kategoriansa.
10v työurat samassa firmassa IT-alalla eivät ole kovin yleisiä nykypäivänä. Tuossa on muutamat kesätyö/harjoittelupaikat, kaupungin ja maan vaihdoksesta johtuneet työpaikanvaihdot jne.7 vuoden uralle mahtuu useamman konsulttitalon läpi kahlaus. No ei kai siinä.
Vähäsen nihkeältä vaikuttaa. Lähdin ulos koodiluolastani kun luvattiin koodaripulaa, mutta parin työhakemuksen perusteella on vähän närpimistä ilmassa. Mikäs siinä tietysti, haen varmaan väärällä tavalla.
Vähäsen nihkeältä vaikuttaa. Lähdin ulos koodiluolastani kun luvattiin koodaripulaa, mutta parin työhakemuksen perusteella on vähän närpimistä ilmassa. Mikäs siinä tietysti, haen varmaan väärällä tavalla.
Koodaripula ei tarkoita etteikö firmat olisi yhä helvetin nirsoja sen suhteen kenet palkkaavat. Vaikka hakijoita riittäisi niin ennemmin jätetään paikka täyttämättä kuin palkataan joku joka ei vastaa 100%:sti haluttua profiilia (eli sitä 10+ kohdan vaatimuslistaa.)
Koodaripula ei tarkoita etteikö firmat olisi yhä helvetin nirsoja sen suhteen kenet palkkaavat. Vaikka hakijoita riittäisi niin ennemmin jätetään paikka täyttämättä kuin palkataan joku joka ei vastaa 100%:sti haluttua profiilia (eli sitä 10+ kohdan vaatimuslistaa.)
Itse olen ollut tarkka mitä laitan vaatimuksiin ja mitä taas toiveisiin. Vaatimukset ovat pakollisia, sellaisia mita vaaditaan työtehtävän hoitoon. Toiveet taas plussaa joilla erotellaan hakijat tarvittaessa. Nuokin toiveet ovat sellaisia mitkä tuo lisäarvoa yritykselle.Tää nyt on yksinkertaisesti paskapuhetta, eteenkin nykyaikana. Muutenhan kukaan ei palkkais koskaan ketään. Ne vaatimukset on läiväisty monesti siihen sillä periaatteella että "tässä on kaikki mitä meidän firma käyttää" -tyyliin.
Itse olen ollut tarkka mitä laitan vaatimuksiin ja mitä taas toiveisiin. Vaatimukset ovat pakollisia, sellaisia mita vaaditaan työtehtävän hoitoon. Toiveet taas plussaa joilla erotellaan hakijat tarvittaessa. Nuokin toiveet ovat sellaisia mitkä tuo lisäarvoa yritykselle.
Paljonko painaa että ikää yli 30 ja omaa harrastuneisuutta yli 15 vuotta? Harrastamisen vaatimustaso ja skaala on tietysti paljon ammattikoodausta pienempi, ja toistaiseksi hakemuksissa olen lähtenyt tasolta junnu + vähän lisää. Mutta ei kai ihan kesätöistä sentään?
Paljonko painaa että ikää yli 30 ja omaa harrastuneisuutta yli 15 vuotta? Harrastamisen vaatimustaso ja skaala on tietysti paljon ammattikoodausta pienempi, ja toistaiseksi hakemuksissa olen lähtenyt tasolta junnu + vähän lisää. Mutta ei kai ihan kesätöistä sentään?
Vaikea sanoa kun en tarkemmin tiedä. 15v harrastuneisuus voi tarkoittaa käytännössä ihan mitä tahansa. Minkälaista osaamista sinulla on? (Frontend? Backend? Mobiili? Sulautetut järjestelmät? C/C++? jne.) Kiinnostaako ns. raaka devaaminen tuotetalossa vai haluaisitko harkita esim konsultin hommia (koodamista, kommunikaatiota, sosiaalisia taitoja, vaikuttamista jne)?Paljonko painaa että ikää yli 30 ja omaa harrastuneisuutta yli 15 vuotta? Harrastamisen vaatimustaso ja skaala on tietysti paljon ammattikoodausta pienempi, ja toistaiseksi hakemuksissa olen lähtenyt tasolta junnu + vähän lisää.
Ei tähän voi oikein antaa mitään yhtä neuvoa. Tee niin kuin sinusta tuntuu parhaalta. Voit lähtä purkamaan asiaa ns. "ylhäältä käsin" eli hae vaikka junior/mid hommia ja jos ei tärppää niin trainee/kesäri hommia. Jos olet oikeasti tekevä tyyppi ja pääkoppa rullaa hyvin niin sen muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen saat aivan varmasti vakkaripaikan ja palkka nousee jos firma ei ole menossa konkurssiin.Mutta ei kai ihan kesätöistä sentään?
Vaikka löytyisi hyvä portfolio niin IT-alalla pitää saada se ikkuna kuitenkin ensin jotenkin auki. Sitten kun tulee työelämän referenssejä niin loppumatka meneekin autopilotilla. Kuulostaa myös kliseeltä, mutta kannattaa oikeasti yrittää jollainlailla erottua muista hakijoista vaikka CV:ssä, työhakemuksessa tai muuten. Se geneerinen word-template CV pohja geneerisellä fontilla ilman aikaisempaa työkokemusta lentää helposti Ö-mappiin.
Omien kiinnostusten pohjalta kaikenlaista desktop-softaa C++:lla sen 15 vuoden aikana. Ensimmäisen hakemuksen laitoinkin tuolla C++-linjalla ja kävin haastattelussa, mutta paikka oli liian vahvasti insinööripuolen juttu omaan ei-insinööritaustaan nähden. Tuon perusteella ainakin vaikutti, että C++:lla työllistyminen saattaa olla tarpeettoman hankalaa omista harrastuneisuuksista huolimatta, joten opettelin perinteisen JavaScriptin ja lähdin pohjustamaan myös enemmän web-puolta.
Yksi oma ongelma on juurikin siinä, että selkeä markkinoitava alafokus, tyyliin mobiili, frontend, tms. puuttuu. Myös tuolla web-puolella joudun hakemaan paikkaa, joka ei vaadi selkeää kokemusta käytetyistä teknologioista heti alkuun. Nämä ei ilmeisesti ole ihan niin yleisiä.
Toisaalta koodauskokemusta ja tapoja erottautua kyllä löytyy jonkin verran, joten tuo itsensä paremmin ja harkitummin markkinointi lienee aika hyödyllinen suunta jo yksinäänkin.
Yleensä lähden toteuttamaan softaa ja opettelen kaiken tarvittavan siinä sivussa. Assembly, JavaScript, Qt, ihan sama. Tuohon mainittuun paikkaan hain muutenkin kuin C++:lla (Qt/UI), mutta tosiaan minun ja firman lähestymistavat näihin oli vähän erilaiset. Voi olla, että ei pitäisi yleistää liikaa tuosta.
...Yleisenä vinkkinä on että ei niinkään kannata opetella kieliä vaan opetella frameworkkejä. Kielet oppii siinä sitten sivussa.
Eipä nuo näytä tuon jutun perusteella ulkoistaneen muuta kuin mainframe touhunsa.Kohta olis taas kotimaista koodaria yms tarjolla kun Nordea tuuppasi pykälää kovemman liikkeen.
IBM Signs $540M services agreement with Nordic's Nordea Bank
Kyllähän avoimet hakemukset (varsinkin isoissa taloissa) menee automaation läpi josta katsotaan tietyt sisällöt.Onko kellään tietoa miten firmat, varsinkin vähän isommat katsovat noita avoimia hakemuksia? Eli onko turha laittaa niitä, jos yritys kiinnostaa, vaiko vaan odottaa että aukeaa jokin mielenkiitoinen paikka..?