IT-alan työpaikat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Kyseenalaistaisin hakijan mielenterveyden jos tuonne suoraan koulunpenkiltä hakee. Juuri viimiset 15 vuotta käyttänyt Visman Wilmaa ja päätynyt opiskelemaan IT ja haluaa mennä kehittämää Wilmaa?!? :D
Vakavasti ottaen, monikin voisi olla motivoitunut kehittämään noin laajassa käytössä olevaa ja käyttäjän näjkökulmasta tuttua palvelua.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
12.03.2018
Viestejä
54
Aika paljon se Visma tekee muutakin, kuin Wilmaa, se on vain yksi tuote satojen joukossa. Toki näkyvin tuote Suomen markkinoilla. Itse nyt vuoden ollut Visman palkkalistoilla, ja ei kyllä kukaan taida olla alle 3k palkalla töissä, mutta ei täällä uuberpalkoilla johtoa tai Norjassa työskenteleviä lukuunottamatta kukaan taida olla. Palkat taitaa heitellä siinä 3k-4.5k perus riviukoilla, itse tuossa keskivälissä. Aika perusmuotoinen ongelma isoissa yrityksissä.

Vismallakin on tosi paljon eroja missä tytäryrityksessä työskentelet sen sisällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
No, tuo 2500e/kk on noin dippaa vailla olevan opiskelijan TEK:n palkkasuositus. Esim. kesätyöläisen alkupalkka. Jutussa Visma ei myöskään kommentoinut palkkoja mitään, joten "itkee 2500€/kk koodarien perään" on ehkä vähän provosoiva tulkinta :D
Burton ja Susiviita sanovat, että Teknologiateollisuuden tessien mukaisella. Harjoittelun ajalta maksetaan harjoittelupalkkaa.
Yleensä jos joku firma sanoo maksavansa TES:n mukaista palkkaa, niin palkka ei ole häikäisevä. Toki eivät sano että kaikille maksetaan tessin minimi, voivathan he ihan hyvin maksaa ruhtinaallisesti enemmän kokeneemmille :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Yleensä jos joku firma sanoo maksavansa TES:n mukaista palkkaa, niin palkka ei ole häikäisevä. Toki eivät sano että kaikille maksetaan tessin minimi, voivathan he ihan hyvin maksaa ruhtinaallisesti enemmän kokeneemmille :)
Totta, mutta tarkalleen tuossa todettiin että 'alalle tullaan' TESn mukaisella palkalla. Ei tosiaan sitä, että kaikille maksetaan. Enkä sitä uskoisikaan, sillä ei noilla olisi yhtään devaajaa töissä muuta kuin harjoittelijoina.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Minä mietin mikä ihme se TES:n mukainen palkka edes on kun sitä ei ole ylemmillä toimihenkilöillä edes sopimuksessa teknologiateollisuudessa tai suunnittelualalla. IT-palvelijoilla kai jotain minimipalkkkoja on.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Yleensä jos joku firma sanoo maksavansa TES:n mukaista palkkaa, niin palkka ei ole häikäisevä. Toki eivät sano että kaikille maksetaan tessin minimi, voivathan he ihan hyvin maksaa ruhtinaallisesti enemmän kokeneemmille :)
Jos jokin firma tällä alalla mainitsee TES:n palkkaneuvotteluissa, kannattaa lähteä samantien muualle.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
654
Kuuluuko moni täällä liittoon ja jos kuuluu, niin mihin? Paljon teillä ne maksut ja käytettäkö jotain liiton palveluita?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Visma itkee 2500€/kk koodarien perään. Jos johtajat eivät ole vielä ymmärtäneet kysynnän ja tarjonnan lain perusteita kannattaisi alkaa miettimään rasva-Ranen hommia öljymontulla. Nostakaa palkkoja jos kerta tarvitsette koodareita.
Kun nuo firmat rohkeasti julkaisisivat että maksavat 4500€/kk koodareille, vapaita ja etätyötä päälle niin noihin voisi hakeakin. Mutta mystisesti puhutaan samaan aikaan vastavalmistuneiden rekrytoimisesta ja maahanmuuttajien muuntokoulutuksista niin ei oikein innosta edes kysellä kuulumisia.

Ennestään hyvässä työpaikassa olevaa on ihan helevetin vaikea saada lähtemään, koska tässä alalla jos missä saa tehtyä itselleen osaamisestaan suojapoteron. Tarkoitan siis sitä että jos sopivasti käy niin vanhassa duunissa on paitsi kohtuullisen kevyttä niin myös määrään suhteutettuna hyvä palkka. Tosin tietysti on sekin että ainakin mulla on aivan vitusti enemmän työtä vanhojen juttujen osaamisesta, kuin yhdelläkään jälkeeni tulleella. Sellaista "painolastia". Ei ole rakettitiedettä mutta kummasti se on aina trotor jota tarvitaan joka-helevetin-asiaan. Siitä olisi kiva päästä eroon ilman että menettää palkkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Kuuluuko moni täällä liittoon ja jos kuuluu, niin mihin? Paljon teillä ne maksut ja käytettäkö jotain liiton palveluita?
Tietojenkäsittelijänä (FM) ennen kuuluin TEK:iin mutta nykyisin insinööriliittoon. Insinööriliitosta saa vapaa-ajan matkustajavakuutuksen (myös alaikäiset tenavat) ja nordeasta 0.5% marginaalin asuntolainaan. Minun tilanteellani tuo lainan marginaali teki jo useamman satasen vuodessa, siihen vakutus päälle. Joissain koulutuksissa olen käynyt.

TEK:ltä sai kaksi lehteä (mulla tekniikka ja talous ja joku toinen) ja niillä oli aik'ajoin ihan hyviä koulutuksia ja syöminkejä.

Tekin hintaa en muista mutta maksaisinkohan insinööriliitosta jotain n. 35€/kk.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Kuuluuko moni täällä liittoon ja jos kuuluu, niin mihin? Paljon teillä ne maksut ja käytettäkö jotain liiton palveluita?
En ole koskaan kuulunut liittoon enkä ole koskaan havainnut kenenkään asiasta hyötyneen. Ennemminkin päinvastoin. Näin esimiesasemassa kuinka työntekijöille liittojen suositukset olivat erittäin haitallisia. Heillä oli usein paljon enemmän neuvotteluvoimaa kuin luulivat, mutta tyytyivät TES:n mukaisiin korvauksiin vaikka itse neuvottelemalla olisivat varmasti saaneet paljon enemmän.

Pitkällä urallani ei ole koskaan tullut vastaan tilannetta, jossa ammatiliittojen avustuksella työntekijöiden palkat olisivat nousseet merkittävästi.

Olen neuvotellut aina itsenäisesti omat palkkani ja käsitykseni on, että ne ovat olleet selvästi korkeammat kuin AY-aktiiveilla/jäsenillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
46
Kiinnostaako vaikka Thaimaa ja esim Chiang Mai/Phuket/Bangkok

Job Applications | IGLU | We Make Thailand Easy

Esim tietokanta-gurulle hommia!

We are looking for DB Admins to work for one of our clients on a long term contract.
While the position is mostly based from Thailand, there will be requirement to travel to ME every few months and occasionally to Finland.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Kuuluuko moni täällä liittoon ja jos kuuluu, niin mihin? Paljon teillä ne maksut ja käytettäkö jotain liiton palveluita?
Kyllä, Tradenomiliittoon, koska teen tutkintoa työn ohessa voin olla opiskelijajäsen jolloin jäsemaksu työttömyyskassan kanssa on ~satasen vuodessa ja käytössä on lähes täydet palvelut. Liiton jäsenyydellä saa ainakin Ifistä hyvät alennukset vakuutuksista, jäsenillä on ilmainen matkavakuutus ja olen myös ottanut liiton oman brändin luottokortin joka on vuosimaksuton ja luottoakin saa 5,5 marginaalilla +1€ tilinhoitomaksulla. Ainakin tällä hetkellä liitosta saa enemmän etuja kuin mitä se maksaa, plus muutenkin olen itse "liittopositiivinen" ja TRAL on sopivan järkevä liitto mun makuun niin ollaan ainakin vielä jäseniä. Sitten kun valmistun ja jäsenmaksut nousee normaalitasolle (tais olla 35€/kk) niin pitää miettiä saanko riittävästi etua kokonaisuutena jäsenyydestä...
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 166
Kyllä, Tradenomiliittoon, koska teen tutkintoa työn ohessa voin olla opiskelijajäsen jolloin jäsemaksu työttömyyskassan kanssa on ~satasen vuodessa ja käytössä on lähes täydet palvelut. Liiton jäsenyydellä saa ainakin Ifistä hyvät alennukset vakuutuksista, jäsenillä on ilmainen matkavakuutus ja olen myös ottanut liiton oman brändin luottokortin joka on vuosimaksuton ja luottoakin saa 5,5 marginaalilla +1€ tilinhoitomaksulla. Ainakin tällä hetkellä liitosta saa enemmän etuja kuin mitä se maksaa, plus muutenkin olen itse "liittopositiivinen" ja TRAL on sopivan järkevä liitto mun makuun niin ollaan ainakin vielä jäseniä. Sitten kun valmistun ja jäsenmaksut nousee normaalitasolle (tais olla 35€/kk) niin pitää miettiä saanko riittävästi etua kokonaisuutena jäsenyydestä...
Sama täällä, TRAL:n jäsen ihan normihinnalla. Ottaen huomioon, että kassakin maksaa toista sataa ja tuosta saa verovähennykset + kaikki alennukset niin pitäisin edullisena. Taisi jo pelkän henkivakuutuksen alennusta olla toista sataa ja matkavakuutus erikseen ostettuna reilu 50€. Mihinkään liittoon en tule liittymään missä otetaan prosenttiosuus palkasta. Pidän tuota osittain myös ns. vakuutusmaksuna, että on lakimiespalvelut käytettävissä jos joku työnantaja alkaa hankalaksi.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Toisaalta mikähän lienee kotitehtävien palautusprosentti ylipäätään - jos hakijoita on 40 niin tuleeko 20 tehtävää takaisin?
Meillä se taitaa olla noin 100%. Kaikille hakijoille ei anneta harjoitustehtävää vaan vasta ensimmäisen haastattelun jälkeen, jos hakija vaikuttaa potentiaaliselta ja on halukas tehtävän suorittamaan.

Kuuluuko moni täällä liittoon ja jos kuuluu, niin mihin? Paljon teillä ne maksut ja käytettäkö jotain liiton palveluita?
TEK, kun ei ole jaksanut erotakaan. Maksu on muistaakseni 350e luokkaa vuosi sis. IAET kassan. Arvopaperia luen ihan mielellään ja toinenkin lehti tulee. Pari kolme kertaa olen työsopimusasioissa käyttänyt liiton lakimiestä.
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
57
Onkos porukalla Sveitsistä minkäänlaisia kokemuksia? Tuli laitettua viikonloppuna muutama hakemus ympäri Eurooppaa menemään ihan mielenkiinnon puolesta ja muutamasta sattuivat jo kyselemään haastatteluun. Senior tason koodarin hommista kyse.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Loimaan kassa eli YTK 92€/vuosi.

Ei siinä kannatan itsekin ammattiliittoja, ovat saaneet paljon hyvää aikaan, mutta kivahan se on maksaa vain 92€ vs 396€
IAET-kassa maksoi tältä vuodelta 75€. Ammattiliitot ovat menneiden aikojen paskaa.

Edit: Jaha, Zigh postasi samaan aikaan ja korjasi summankin.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Jos on tuossa YTKssä kannattaa maksaa vielä 18€ siitä, että on YTK-yhdistyksen jäsen niin on oikeusturvavakuutus, oikeudellinen työsuhdeneuvonta.. ongelma tilanteiden sattuessa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
113
Kuuluuko moni täällä liittoon ja jos kuuluu, niin mihin? Paljon teillä ne maksut ja käytettäkö jotain liiton palveluita?
Mainitut n. 350€ taitaa olla liiton maksut, miinus verovähennys noin huntin. Sellainen 150€ taitaa kalliimmaksi tulla mitä pelkkä kassa, sen verran mielelläni maksan parista hyvästä lehdestä ja liiton tapahtumista.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 166
Onpas nuo halventuneet, kun olin YTK:ssa se maksoi 120-130€, mutta onhan siitä jo vuosia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Kannattaa tosiaan aina pitää erillään kassa ja liitot. Kassaan kannattaa jokaisen kuulua, liitosta voi olla montaa mieltä monestakin syystä. Usein kassaan voi liittyä liittymättä liittoon, jolloin maksut ovat paljon pienemmät. YTK ei ole ainut kassa, johon voi liittyä liittymättä liittoon. Esim. IAET:hen voi liittyä kuulumatta liittoon.

(OT: Toki jos minulta kysytään, ei mitään kassaan liittymistä pitäisi olla, vaan kaikkien pitäisi kuulua kassoihin automaattisesti, kaikille pitäisi kuulua ansiosidonnainen ilman kassajäsenyyttä, sillä kassojen osuus ansiosidonnaisen rahoituksesta on minimaalinen. Koen, että tämä kytkös on AY-mafioiden politiikkaa ja kytköksestä halutaan pitää kiinni.)
 
Liittynyt
12.03.2018
Viestejä
54
Kannattaa tosiaan aina pitää erillään kassa ja liitot. Kassaan kannattaa jokaisen kuulua, liitosta voi olla montaa mieltä monestakin syystä. Usein kassaan voi liittyä liittymättä liittoon, jolloin maksut ovat paljon pienemmät. YTK ei ole ainut kassa, johon voi liittyä liittymättä liittoon. Esim. IAET:hen voi liittyä kuulumatta liittoon.

(OT: Toki jos minulta kysytään, ei mitään kassaan liittymistä pitäisi olla, vaan kaikkien pitäisi kuulua kassoihin automaattisesti, kaikille pitäisi kuulua ansiosidonnainen ilman kassajäsenyyttä, sillä kassojen osuus ansiosidonnaisen rahoituksesta on minimaalinen. Koen, että tämä kytkös on AY-mafioiden politiikkaa ja kytköksestä halutaan pitää kiinni.)
Täysin samaa mieltä. En voi itsekkään ymmärtää tuota, miksei kaikki ole automaattisesti tuon kassan piirissä. Kai tämä on aivan kuten sanoit AY-liikkeiden entisiä "pakotuksia" liittyä liittoon, jotka johtaa tuolta punaisista ajoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
(OT: Toki jos minulta kysytään, ei mitään kassaan liittymistä pitäisi olla, vaan kaikkien pitäisi kuulua kassoihin automaattisesti, kaikille pitäisi kuulua ansiosidonnainen ilman kassajäsenyyttä, sillä kassojen osuus ansiosidonnaisen rahoituksesta on minimaalinen. Koen, että tämä kytkös on AY-mafioiden politiikkaa ja kytköksestä halutaan pitää kiinni.)
No kyllähän kassat kattavat kahdeskymmenesosan tms. ansiosidonnaisesta jäsenmaksuillaan :)
Kannattaa pyörittää useampaa eri kassaa tuota tarkoitusta varten.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
No tuota voisi jatkaa sillä, että kun me joka kuukausi palkasta aina maksetaan työttömyysvakuutus niin työttömyyden kohdatessa ansiosidonnainen kuuluisi tietysti meille. Näin vaan ei ole vaan kaiken näköistä kikkailua joudutaan tekemään nykypäivänä ettei karenssi tai aktiivimalli tule ja syö osaa tai kaikkea ansiosidonnaisesta. Niin ja tietysti pitää kuulua kassaan tai liittoon ylipäätään..
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Onkos porukalla Sveitsistä minkäänlaisia kokemuksia? Tuli laitettua viikonloppuna muutama hakemus ympäri Eurooppaa menemään ihan mielenkiinnon puolesta ja muutamasta sattuivat jo kyselemään haastatteluun. Senior tason koodarin hommista kyse.
Kansainvälinen maa keskeisellä sijainnilla. Näkyy myös työpaikoilla. Tuppaa olemaan niin, että jos sinne muuttaa työn perässä niin ei sieltä enää halua pois lähteä. Käytännössä Saksan jatke kulttuurillisesti, joten jos olet siellä työskennellyt niin samaa luvassa. Hyvää maa työskennellä ja elää hyväpalkkaiselle työläiselle. Suomalaisia IT-työntekijöitä arvostetaan, koska osaavat hommansa ja tekevät duuninsa. En ihmettele, että sieltä reagoitiin nopeasti kun osoitit kiinnostusta.

Itse työskentelin Sveitsissä vain joitain kuukausia, mutta tuli aiheesta juteltua aika paljon firman omien työntekijöiden kanssa, kun asia silloin kiinnosti itseäni.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
185
Onko vinkkejä muuten mistä kannattaisi hakea kansainvälisiä tekniikan / IT-alan työpaikkoja?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Onko vinkkejä muuten mistä kannattaisi hakea kansainvälisiä tekniikan / IT-alan työpaikkoja?
Monilla suomalaisilla firmoilla on toimistoja maailmalla, itse ehkä alottaisin sieltä. Lähinnä siis sen takia, että "Suomi"-firmoissa asiat hoidetaan kuitenkin keskimäärin hyvin ja by-the-book. Samalla saa kokeiltua miltä se ulkomailla työskentely oikeasti vaikuttaa, jos vaikka ei olekkaan oma juttu niin voi palata johonkin saman firman konttorille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
666
M-Files hakee 50 uutta deivaajaa, ongelmana on se että osaavimmat ammattilaiset on markkinasuhdanteesta johtuen vaihtanut työnantajaa aika päivä sitten ja jatkuvaa aivovuotoa ei saada millään tyrehdettyä. Firmalla ollut "haku päällä" viimeiset 6 vuotta, joka kertoo paljon heidän tilanteesta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Kiinnostaako vaikka Thaimaa ja esim Chiang Mai/Phuket/Bangkok

Job Applications | IGLU | We Make Thailand Easy

Esim tietokanta-gurulle hommia!

We are looking for DB Admins to work for one of our clients on a long term contract.
While the position is mostly based from Thailand, there will be requirement to travel to ME every few months and occasionally to Finland.
joskus sain tarjouksen filsu firmasta. Heidän DBA tuntihinta oli 10usd/h, muut tekijät 5-10usd/h välillä.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
M-Files hakee 50 uutta deivaajaa, ongelmana on se että osaavimmat ammattilaiset on markkinasuhdanteesta johtuen vaihtanut työnantajaa aika päivä sitten ja jatkuvaa aivovuotoa ei saada millään tyrehdettyä. Firmalla ollut "haku päällä" viimeiset 6 vuotta, joka kertoo paljon heidän tilanteesta.
Jos haku on päällä 6 vuotta, niin ei osata toimia markkinataloudessa ja kilpailla työntekijöistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Jos haku on päällä 6 vuotta, niin ei osata toimia markkinataloudessa ja kilpailla työntekijöistä.
Teoriassa voi kannattaa pitää alihintaisia työpaikkatarjouksia aina avoinna sen varalta, että joku epätoivoinen tulee töihin halvalla.

Sitten tositarpeeseen voidaan rekrytoida sen avoinna olevan paikan ohi.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Niinpä. Ei välttämättä ole kyse siitä, että ei saada porukkaa rekryttyä, kun paikat on koko ajan avoinna vaan kasvu vaatii koko ajan uutta populaa sisään. Varmaan aika monella IT-puljulla on ollut paikkoja auki nyt 4-5v putkeen, kuten meilläkin ja sinä aikana henkilöstö on yli tuplaantunut eli kai sitä osataan jonkun verran toimia alalla, vaikka haku on ollutkin päällä pitkään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Olen nyt vuoden paivat opiskellut Pythonia ilman aiempaa ohjelmointikokemusta. Aloitin opiskelun, kun toissa alkoi arsyttamaan yksi toistuva homma ja halusin sita automatisoida. Ohjelmointi alkoi kuitenkin kiinnostamaan enemmankin ja aloin tekemaan omalla ajalla omia projekteja, joilla ei ollut enaa mitaan tekemista nykyisen tyon kanssa. Tata kautta ohjelmointi ihan ammattinakin on alkanut kiinnostamaan todella paljon, koska jos naita hommia jaksaa painaa kotonakin ihan vain omaksi iloksi arviolta pari kymmenta tuntia viikossa, niin mieluummin sitten siita ottaisi myos palkkaakin vastaan.

Olen taustaltani sahkoinsinoori ja sita kautta olen tehnyt muutaman vuoden R&D-hommia ja talla hetkella olen pienessa firmassa tuotanto- ja ostopaallikkona. Eipa ole naissa hommissa viela kertaakaan tehnyt mieli tehda mitaan kotona ja koulun jalkeen ei ole edes tullut opiskeltua mitaan aiheeseen liittyvaa, koska ei se nyt sitten vaan ole minulle samalla tavalla kiinnostavaa kuin ohjelmointi.

Netista olen usein lukenut, etta oikeasti ohjelmointikielella ei ole suurempaa merkitysta. Jos osaa yhden, niin pystyy helposti omaksumaan muita kielia. Uskon kuitenkin, etta kun kyseessa on ensimmainen alan tyopaikka, niin olisi hyva olla hallussa juuri se kieli, jonka tekijaa firma etsii.

Koko taman viestin pointti oikeastaan oli kysya, etta kannattaako minun viela kayttaa aikaa Pythonin parissa ja opiskella sita aina vaan syvallisemmin ja syvallisemmin vai olisiko aika vaihtaa johonkin toiseen kieleen, joka olisi tyollistymisen kannalta parempi vaihtoehto? Mika on Suomen tyomarkkinoilla se "The Kieli", jolla eka duunipaikka irtoaa? Minua kiinnostaa enemman backend kuin frontend.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Netista olen usein lukenut, etta oikeasti ohjelmointikielella ei ole suurempaa merkitysta. Jos osaa yhden, niin pystyy helposti omaksumaan muita kielia.
Noh tavallaan totta. Riippuu kielistä, henkilöstä yms. ja siitä miten määrittelee "helposti". Kuitenkin yhden kielen kautta kynnys opetella muita romahtaa toki reilusti verrattuna "ei ohjelmointikokemusta" tilanteeseen nähden.

Jos esim dynaamisesti tyypitetystä singlethread js maailmasta alkaa suoraan selaamaan läpi Rust:n virallista kirjaa niin voi tulla aika nopeasti ikävä äitiä.

Koko taman viestin pointti oikeastaan oli kysya, etta kannattaako minun viela kayttaa aikaa Pythonin parissa ja opiskella sita aina vaan syvallisemmin ja syvallisemmin vai olisiko aika vaihtaa johonkin toiseen kieleen, joka olisi tyollistymisen kannalta parempi vaihtoehto? Mika on Suomen tyomarkkinoilla se "The Kieli", jolla eka duunipaikka irtoaa? Minua kiinnostaa enemman backend kuin frontend.
Javascript ja Node.js. Suosittelisin kuitenkin opettelemaan hiukan molempia. Uran alussa voi helpompi päästä tekemään JS (React) fronttia kuin Node.js bäkkäriä.

Edit: Sitten tosiaan jos haluat oikeasti tulla hyväksi ohjelmoijaksi ja tehdä pitkää uraa alan parissa niin tuon alkukynnyksen ja ehkä ensimmäisen alan duunisi saatuasi alkaisin itse tutustumaan tietotekniikkaan ja "computer science" konsepteihin tarkemmin. Netistä löytyy ilmaiseksi runsaasti huippuyliopistojen kursseja joissa käydään läpi fundamentaalisia asioita. Esim Käyttöjärjestelmät, algoritmit ja tietorakenteet ja muut CS fundamentals asiat kannattaa käydä läpi. Ei tarvitse todellakaan mitään yliopistotutkintoa lähtä jahtaamaan, mutta olisi erittäin hyvä ymmärtää mitä "konepellin alla tapahtuu" ja miten voit hyväksikäyttää niitä oppeja käytännön hommissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Koko taman viestin pointti oikeastaan oli kysya, etta kannattaako minun viela kayttaa aikaa Pythonin parissa ja opiskella sita aina vaan syvallisemmin ja syvallisemmin vai olisiko aika vaihtaa johonkin toiseen kieleen, joka olisi tyollistymisen kannalta parempi vaihtoehto? Mika on Suomen tyomarkkinoilla se "The Kieli", jolla eka duunipaikka irtoaa? Minua kiinnostaa enemman backend kuin frontend.
Lähtisin siitä liikkeelle että mitä haluat tehdä. Haluatko vaikka pulata Machine Learningin parissa siihen toi Python antaa ihan hyvät lähtökohdat tosin joudut ymmärtämään sen maailman jota vastaan sit koodailet.

Haluatko koodata nettisivuja? No ehkä jos ei Photoshop, kuvapankit jne. ole hallussa niin ääh en lähtisi sille tielle.

Haluatko tehdä Backendii? Onko tietokannat, API, pilvi jne. hallussa?

Olet sähköinsinööri. Olisiko joku IOT juttu hyvä? Jotain missä pääsisi väsää elektroniikan kanssa ja sitten koodailla sitä vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
Sitä tässä vielä utelisin, että eikä porukkaa tosiaan kiinnosta muut kuin ohjelmointi duunit IT-alalla? Kyllä noista monista muistakin IT-alan hommista ihan kelvollisesti maksetaan. Esimerkiksi tietoturva, jossa kohtuu kapean sektorin osaamisella saa itsensä työllistettyä hyvin. Kiitos GDPR:n nyt esimerkiksi.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Sitä tässä vielä utelisin, että eikä porukkaa tosiaan kiinnosta muut kuin ohjelmointi duunit IT-alalla? Kyllä noista monista muistakin IT-alan hommista ihan kelvollisesti maksetaan. Esimerkiksi tietoturva, jossa kohtuu kapean sektorin osaamisella saa itsensä työllistettyä hyvin. Kiitos GDPR:n nyt esimerkiksi.
No kun uutisissa kerrotaan että "koodaripulan" takia palkat pyörii siinä 9 tontussa niin eipä muu kiinnosta
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Eiköhän tuo ohjelmointi ole nykypäivänä sen verta pinnalla, että se myöskin kiinnostaa paljon. Itsekin kuulun tähän muut IT-alan duunit kategoriaan, mutta ei ne enää mediaseksikkäitä hommia ole. Monet duunit on ulkoistettu Intiaan, Puolaan, Itä-Eurooppaan sekä lähi-itään ja siksi varmaan karsintaakin on paljon käynyt osittain. Näitä hommia on ihan asiantuntijoista palveluhallintaan ja siltä väliltä. Kyllä niistä hyvin maksetaan, mutta paikkoja ei ole niin paljon kuin ennen ja sisälle pääsy ei välttämättä mikään pikkujuttu ilman kokemusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
No kun uutisissa kerrotaan että "koodaripulan" takia palkat pyörii siinä 9 tontussa niin eipä muu kiinnosta
No, itsellä ei löydy yhtään yhtään tuollaista laajahkosta (enemmän kuin kaksi) kaveripiiristä, joka tienaisi 9k€ koodaamalla. Taitaa olla vain mainosmiesten puheita. Tai sitten minulla on vääränlaisia kavereita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
No kun uutisissa kerrotaan että "koodaripulan" takia palkat pyörii siinä 9 tontussa niin eipä muu kiinnosta
Itsekin syyttäisin lähinnä mediaa tuosta. Lisäksi jättävät aina hypetyksessä mainitsematta että koodaajien keskiansiot ainakin Suomessa ovat aika pitkälti samaa tasoa muiden IT-hommien kanssa. Aina keskitytään niihin top 1% "superkoodareihin", joita en itsekään ole 10v työuran aikana montaa nähnyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
Eiköhän tuo ohjelmointi ole nykypäivänä sen verta pinnalla, että se myöskin kiinnostaa paljon. Itsekin kuulun tähän muut IT-alan duunit kategoriaan, mutta ei ne enää mediaseksikkäitä hommia ole. Monet duunit on ulkoistettu Intiaan, Puolaan, Itä-Eurooppaan sekä lähi-itään ja siksi varmaan karsintaakin on paljon käynyt osittain. Näitä hommia on ihan asiantuntijoista palveluhallintaan ja siltä väliltä. Kyllä niistä hyvin maksetaan, mutta paikkoja ei ole niin paljon kuin ennen ja sisälle pääsy ei välttämättä mikään pikkujuttu ilman kokemusta.
Taitaa olla näinkin. Suomessa on kuitenkin useita yrityksiä, kuntia, kaupunkeja, jotka eivät tule koskaan ulkoistamaan asioita ihan kokoaan. Kunnat ja kaupungit tarjoavat nykyään ihan hyvä edutkin, jopa kehäteiden ulkopuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
No kun uutisissa kerrotaan että "koodaripulan" takia palkat pyörii siinä 9 tontussa niin eipä muu kiinnosta
No, ei tietenkään pyöri, eikä kukaan ole sellaista väittänyt. Palkkaus on silti ihan hyvä kun vertaa moneen muuhun alaan. Isot massit vaativat sitten jo omistusjärjestelyjä/optio-ohjelmia. Mutta kysyntää yhä on ja varmaan enemmän kuin muihin IT-alan hommiin, joten totta kai se pitää alan pinnalla mediassa ja houkuttelevana työnhakijan kannalta. Muutoin on sitten ihan henkilöstä kiinni, millainen työ kiinnostaa. Eipä sitä omaa kiinnostusta lehdistä voi lukea.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
No, itsellä ei löydy yhtään yhtään tuollaista laajahkosta (enemmän kuin kaksi) kaveripiiristä, joka tienaisi 9k€ koodaamalla. Taitaa olla vain mainosmiesten puheita. Tai sitten minulla on vääränlaisia kavereita.
Itselleni on tullut Helsingissä yrityksiltä parhaimmillaan 8000e kuukausiliksatarjouksia. Freelancerina toki tienaa tai paremminkin "laskuttaa" jo sitten reippaasti toistakymmentä tonnia.

Sitä tässä vielä utelisin, että eikä porukkaa tosiaan kiinnosta muut kuin ohjelmointi duunit IT-alalla? Kyllä noista monista muistakin IT-alan hommista ihan kelvollisesti maksetaan. Esimerkiksi tietoturva, jossa kohtuu kapean sektorin osaamisella saa itsensä työllistettyä hyvin. Kiitos GDPR:n nyt esimerkiksi.
Tietoturvahan on alakategoria IT-alalle eikä työtehtävä. Tarkoititko nyt jotain tietoturvakonsultointia?

Itseäni kiinnostaa pääosin softakehitys ja palkat ovat erittäin hyviä joten siksi teen sitä ainakin vielä. Voisin kuvitella ehkä jossain vaiheessa siirtyväni joihinkin manager-hommiin, mutta tällä hetkellä ihan sama mistä firmasta katsoo jotain johtotehtäväpaikkoja niin jokaiseen vaaditaan minimissään se 5v managerikokemusta eli homma on pysyvässä deadlock:ssa. Toki jos yhteen firmaan jää 5-10v ja alkaa rakentamaan siellä jotain suhdeverkkoa voisi myös päästä johtohommiin, mutta IT-alalla tuollainen lienee aika harvinaista.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
229
Itsekin syyttäisin lähinnä mediaa tuosta. Lisäksi jättävät aina hypetyksessä mainitsematta että koodaajien keskiansiot ainakin Suomessa ovat aika pitkälti samaa tasoa muiden IT-hommien kanssa. Aina keskitytään niihin top 1% "superkoodareihin", joita en itsekään ole 10v työuran aikana montaa nähnyt.
Näin juuri. Itsellä myös yli 10vuotta ja eipä ole tullut superkoodareita vastaan. Huonosti ITtä osaavia kyllä.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Sitä tässä vielä utelisin, että eikä porukkaa tosiaan kiinnosta muut kuin ohjelmointi duunit IT-alalla? Kyllä noista monista muistakin IT-alan hommista ihan kelvollisesti maksetaan. Esimerkiksi tietoturva, jossa kohtuu kapean sektorin osaamisella saa itsensä työllistettyä hyvin. Kiitos GDPR:n nyt esimerkiksi.
Aika vähänhän noita on tarjolla koodaukseen verrattuna. Tietoturvapuolella voit olla joku hallinnollinen "compliance" käsienheiluttelija, tai sitten teknisen tietoturvan asiantuntija, jossa siinäkin kannattaa osata jonkun verran koodausta. Tätä(kään) ei opi muutaman kurssin käymällä, vaan vaatii mielestäni jonkun verran harrastuneisuutta ja syväähköä ymmärrystä käyttöjärjestelmistä, tietoliikenteestä, jne. Perinteinen kapasiteettipuoli on kuoleva ala, siihen en laittaisi yhtään paukkuja (itse tällainen ex). Sitten on pilvihommat ja siihen liittyvä devops-toiminta. Tässäkin kannattaa osata koodata/skriptata kohtuullisella tasolla. Sama koskee myös tietoliikennehommia, sdwan tekeentuloaan ja työ siirtyy hiljalleen lähde-kohde protokolla portti hommista skriptauksen suuntaan.

Eli teit melkein mitä hyvänsä, jonkun verran tulee tai kannattaa osata koodatakin. Joku palvelumuotoilu ja POn rooli varmaan menee ilman koodausosaamista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 629
Viestejä
4 186 668
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom