IT-alan työpaikat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Jos tarkoita palkkojen tiukentumisella sitä että samalla osaamisella saisi nykyään enemmän palkkaa on vastaus ei.

Tällä hetkellä päinvastoin, pitää olla todella kovaa osaamista että konsulttitalon kannattaisi palkata suurella palkalla. Asiakkaat ottavat parhaat päältä ja muut jäävät penkille -> palkkaamisen kynnys on korkealla.
Itselleni sanottiin, että "palkkatoiveellani" (joka siis oli itse asiassa nykyinen todellisuus) pitäisi tehdä myös myyntiä ja tuoda uusia asiakkaita taloon. Eli ei kyse ole kaikkialla osaamisesta. Sitä itselläni katson olevan kyllä keskivertoa huomattavasti enempi, jos nyt rikotaan suomalaista vaatimattomuutta tälläisellä epäkorrektilla itsekehulla.

Viime vuodet olivat muutenkin vähän villejä kun konsulteilla oli todella paljon kysyntää kyvyistä riippumatta. Markkinoilla näkyi kasapäin kolmen vuoden kokemuksella (josta osa opiskelujen ohessa osarina) ja Senior tittelillä varustettuja kavereita joille ei alle 5000 €/kk riittänyt, koska kelpasivat kelle tahansa. Nyt tilanne on hyvin erilainen.
Tämäkin pitää paikkansa ja pöydän toisella puolella tällä hetkellä tämä on ikävän selkeää. Löytyy hyviä kavereita, mutta myös sellaisia joilta ei mikään onnistu.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Jos tarkoitat näitä isohkoja (ainakin kotimaisella mittapuulla) kotimaisia IT-projektitaloja, niin ainahan niillä on ollut heikot palkat. Vaikka nykyisessä tuotetalossakaan ei mikään huippupalkka ole, niin kyllä noiden kyselyihin on saanut järjestään vastata aina ei-kiitos palkkatason kysymisen jälkeen. Viime aikoina on joihinkin seniorihommiin ainakin alustavissa puheissa just-ja-just tainnut 6k kk-palkka onnistua vanhojen max 5k jotain sijaan, mutta tuo ei ainakaan omalla kohdalla riitä ns. hygieniatasoon työpaikan vaihtamisen harkitsemisen osalta.
Mun tietojen mukaan noista isoimmista firmoista saa kyllä sennuarkkarina 6k+ kiinteellä ja jokaisella talolla taitaa olla ihan ok autoetukin saatavilla. Sitten taas nämä keskisuuret (työntekijämäärä jotain 500-2000) niin kiinteellä jossain 5k hujakoilla, maksimissaan jotain satasia päälle. Pienissä taloissa sitten kiinteät yleensä vielä huonompia, mut prosenttisopparilla parhaimmat liksat. Nykymarkkinatilanteessa toki täytyy pitää huoli, että omalla osaamisella on tilausta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Mun tietojen mukaan noista isoimmista firmoista saa kyllä sennuarkkarina 6k+ kiinteellä ja jokaisella talolla taitaa olla ihan ok autoetukin saatavilla. Sitten taas nämä keskisuuret (työntekijämäärä jotain 500-2000) niin kiinteellä jossain 5k hujakoilla, maksimissaan jotain satasia päälle. Pienissä taloissa sitten kiinteät yleensä vielä huonompia, mut prosenttisopparilla parhaimmat liksat. Nykymarkkinatilanteessa toki täytyy pitää huoli, että omalla osaamisella on tilausta.
Laitatko jotain nimiä noista isommista ja keskisuurista firmoista?
Onko autoetu yleinen, vaikka autoa ei tarttis, tällä alalla?
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Laitatko jotain nimiä noista isommista ja keskisuurista firmoista?
Onko autoetu yleinen, vaikka autoa ei tarttis, tällä alalla?
Suuret mun päässä:
- Tieto
- CGI

Keskisuuret:
- Solita
- Digia (tää menee kyllä etujen ja palkankin suhteen samaan kategoriaan ku Tieto ja CGI, sinänsä poikkeus)
- Capgemini
- HiQ

Autoedun ainakin itse olisin saanut neuvoteltua jokaisessa missä sitä kysyin, mutta selkeesti paskin autoetu oli Solitalla. Tiedolla paras jos titteli on korkea (jokainen saa sen edun, mutta työn kategoria korreloi sen suuruuteen). Mulla on ollut kahdessa firmassa autoetu ja työajoa ajoin molemmissa yhteensä n. 300km koko aikana :D
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 656
Mun tietojen mukaan noista isoimmista firmoista saa kyllä sennuarkkarina 6k+ kiinteellä ja jokaisella talolla taitaa olla ihan ok autoetukin saatavilla. Sitten taas nämä keskisuuret (työntekijämäärä jotain 500-2000) niin kiinteellä jossain 5k hujakoilla, maksimissaan jotain satasia päälle. Pienissä taloissa sitten kiinteät yleensä vielä huonompia, mut prosenttisopparilla parhaimmat liksat. Nykymarkkinatilanteessa toki täytyy pitää huoli, että omalla osaamisella on tilausta.
Sitä tosiaan sanoinkin, että joistakin on viime aikoina tullut, että pystyvät just tuon 6k:n rikkomaan, kun ennen jäivät alle. Autoedut on kyllä suurimmaksi osaksi aika roskaa, harvassa (en tiedä oikeastaan yhtään näissä projektifirmoissa) saa täytenä palkan päälle näissä käytännön hommissa vaan siitä joutuu ison osan maksamaan itse. Maksuosuus tosiaan vaihtelee. Jossain taisi olla niin, että autoedun sijaan pystyi ottamaan jonkun kuukausittaisen könttäsumman, mikä oli ihan järkevä järjestely.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Sitä tosiaan sanoinkin, että joistakin on viime aikoina tullut, että pystyvät just tuon 6k:n rikkomaan, kun ennen jäivät alle. Autoedut on kyllä suurimmaksi osaksi aika roskaa, harvassa (en tiedä oikeastaan yhtään näissä projektifirmoissa) saa täytenä palkan päälle näissä käytännön hommissa vaan siitä joutuu ison osan maksamaan itse. Maksuosuus tosiaan vaihtelee. Jossain taisi olla niin, että autoedun sijaan pystyi ottamaan jonkun kuukausittaisen könttäsumman, mikä oli ihan järkevä järjestely.
Yleensä se on bruttopalkka-verotusarvo, jolloin nettomaksu on n. 1:1 verotusarvon kanssa. On se mun mielestä uudesta autosta ihan kohtuullinen ainakin vapaalla autoedulla. Sitten on näitä monimutkaisempia kuten leasingvuokran osuus (kaikkea 0-100% väliltä) jne.

Faktahan se on, että jos sun palkan päälle tulee autoetu, niin sitten saat liian pientä kuukausipalkkaa. On siis omasta mielestä helpompi neuvotella se kilpailukykyinen palkka ja paperilla "maksaa" enemmän siitä autosta. Jonkun hinnat alkaen Model 3 verotusarvo on 595€, väitän, että tolla jää "voitolle" 3v jälkeen jos vertaa siihen, että ostaisi itse. Käytetty auto on tietysti halvempi, mutta jotkut tykkää ajaa uudella autolla.

E: Ja tietysti se, että jos sun autoetu määräytyy leasingvuokran mukaan niin kannattaa aina liisata vähintään 4 vuodeksi niin se vuokra on aina pienempi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 656
Yleensä se on bruttopalkka-verotusarvo, jolloin nettomaksu on n. 1:1 verotusarvon kanssa. On se mun mielestä uudesta autosta ihan kohtuullinen ainakin vapaalla autoedulla. Sitten on näitä monimutkaisempia kuten leasingvuokran osuus (kaikkea 0-100% väliltä) jne.

Faktahan se on, että jos sun palkan päälle tulee autoetu, niin sitten saat liian pientä kuukausipalkkaa. On siis omasta mielestä helpompi neuvotella se kilpailukykyinen palkka ja paperilla "maksaa" enemmän siitä autosta. Jonkun hinnat alkaen Model 3 verotusarvo on 595€, väitän, että tolla jää "voitolle" 3v jälkeen jos vertaa siihen, että ostaisi itse. Käytetty auto on tietysti halvempi, mutta jotkut tykkää ajaa uudella autolla.
Itsellänikin oli tosiaan useamman vuoden autoetu juuri tuollaisilla maksusysteemeillä, jossa se oli käytännössä tasoissa uuden auton käteisellä itse hankkimisen kanssa, mutta ilman rahoitus, huolto yms. säätämistä. Enää ei autoa niin tarvitse ja nykyiselle toimistollekin pääsee silloin kun siellä käy hyvin julkisella, niin en ole jaksanut enää maksaa tuosta uudesta autosta. Tosin prosenttikorotusten yhteydessä vähän harmittaa, kun edun kanssa tulisi isommat palkankorotukset ;)

Mutta joo, nuo autoedut ei ole ihan suoraviivaisia ja niitä järjestelyjä on monen mallisia. Täysi autoetu voi paljon ajavalle olla hyvinkin hyödyllinen jonkin palkkasiivun sijaan, mutta noita harvemmin on tarjolla.

Edit: Ja tosiaan noissa sähköautoissa on ollut aika paljon ns. halpuutusta noiden autoetu järjestelyjen kanssa vs autoliikkeestä ostaminen, että sellaiset on omallakin työpaikalla tehneet hyvin kauppansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2018
Viestejä
18
Jaa-a, onkohan normipulliaiselle edes mahdollista saada harkkapaikkaa tänä keväänä? Tällainen tuli Vismalta :D
"A warm thank you for applying as Summer Trainee, Software Developer at Visma Solutions. This year, we got an amazing 1284 applications to our summer positions in Software Development."
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 568
Edit: Ja tosiaan noissa sähköautoissa on ollut aika paljon ns. halpuutusta noiden autoetu järjestelyjen kanssa vs autoliikkeestä ostaminen, että sellaiset on omallakin työpaikalla tehneet hyvin kauppansa.
Meillä tämä on näkynyt myös erittäin vahvasti, käytännössä saman verotusarvon bensa-autossa on melkein 20 kiloa alempi markkina-arvo kuin sähköautoissa. Hybridit toki sitten erikseen.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 056
Mitä te työttömäksi jääneet teette muuta kuin lähettelette hakemuksia?

Itse koodaisin omia projekteja joille muutoin ei riitä aikaa. Osasta voisi kasvaa jopa business. Joka tapauksessa näyttää hyvältä kun on aktiivinen GitHub-profiili.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
251
Mitä te työttömäksi jääneet teette muuta kuin lähettelette hakemuksia?

Itse koodaisin omia projekteja joille muutoin ei riitä aikaa. Osasta voisi kasvaa jopa business. Joka tapauksessa näyttää hyvältä kun on aktiivinen GitHub-profiili.
No ainakin itse rupesin nyt opettelemaan web-devausta tekemällä nettisivut tässä, kun huomasin että Embedded/C++ -koodarina ei nyt ole paikkoja tarjolla, ja muutama jonne hakemusta laitoin olikin että olisi pitänyt osata web devaustakin C++ lisäksi. Tämä projekti on tosin vielä alussa, niin vielä riitä rahkeet hakea suoraan web-devaus paikkoihin.

Tosin ei tuo oman nettisivujen teko välttämättä auta mitään, kun näyttää olevan web-devaus puolen työpaikkailmoituksissa tarkasti lueteltu tietyt kielet ja työkalut, ja varmaan aika tiukasti pitävät kiinni niistä kun rekryävät. Sitten tietenkin jos olisi firmassa jo sisällä, niin saattaisi uuden opiskelu onnistua jopa firman ajalla.

Vähän jotain kertoi alan tilanteesa jo tuossa alkutalvella, kun konsulttifirmoihin eivät ottaneet töihin, mutta aikoivat kaupata asiakkaalle jos sattuisi saamaan myytyä projekteihin. Ja näitä oli 6 eri konsulttifirmaa (eli varmaan asiakkaat kattonu ihmeissään kun samaa koodaria useammasta firmasta tarjottu). Yhden konsulttifirman haastattelija saanoikin että vuosi sitten olisi ottanut suoraan töihin firmaan ja sitten kaupannu osaamista asiakkaille, mutta nyt ei uskaltaneet.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 858
ServiceNow on yksi aika iso alusta, jota kannattaa lähteä tutkailemaan (ei siis pelkän ITSM:n kannalta) jos on joutoaikaa ja haluaa opiskella. Ymmärtääkseni devaukseen saa ilmaisen instanssin käyttöönsä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
155
Mitä te työttömäksi jääneet teette muuta kuin lähettelette hakemuksia?

Itse koodaisin omia projekteja joille muutoin ei riitä aikaa. Osasta voisi kasvaa jopa business. Joka tapauksessa näyttää hyvältä kun on aktiivinen GitHub-profiili.
Kerran tylsyyksissäni opiskelin koneoppimista ja koodailin ansaintatarkoituksesa mallin ennustamaan pitkävedon pelejä, mutta tulin lopulta siihen tulokseen, että vedonlyöntitoimistojen kertoimet on ilmeisesti laskettu samankaltaisilla metodeilla, joten eipä siitä ollut mitään iloa.

GitHubiin tuli bännit, kun en ollut PC.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
155
Mitä tarkoittaa PC tässä? Eli miksi tuli bännit? Poliittisesti korrekti? Ei varmaan pelkällä vedonlyöntimallilla voi bännejä saada...
Joku kiinalainen kloonasi open source projektini, poisti lisenssiteksit ja nimeni, joten kävin laittamassa asiaankuuluvaa palautetta. 5min myöhemmin tunnukseni oli lukittu.
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Joku kiinalainen kloonasi open source projektini, poisti lisenssiteksit ja nimeni, joten kävin laittamassa asiaankuuluvaa palautetta. 5min myöhemmin tunnukseni oli lukittu.
Palautteenantamiskyvyssäsi lienee parantamisen varaa, jos noin on käynyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
No ainakin itse rupesin nyt opettelemaan web-devausta tekemällä nettisivut tässä, kun huomasin että Embedded/C++ -koodarina ei nyt ole paikkoja tarjolla, ja muutama jonne hakemusta laitoin olikin että olisi pitänyt osata web devaustakin C++ lisäksi. Tämä projekti on tosin vielä alussa, niin vielä riitä rahkeet hakea suoraan web-devaus paikkoihin.

Tosin ei tuo oman nettisivujen teko välttämättä auta mitään, kun näyttää olevan web-devaus puolen työpaikkailmoituksissa tarkasti lueteltu tietyt kielet ja työkalut, ja varmaan aika tiukasti pitävät kiinni niistä kun rekryävät. Sitten tietenkin jos olisi firmassa jo sisällä, niin saattaisi uuden opiskelu onnistua jopa firman ajalla.

Vähän jotain kertoi alan tilanteesa jo tuossa alkutalvella, kun konsulttifirmoihin eivät ottaneet töihin, mutta aikoivat kaupata asiakkaalle jos sattuisi saamaan myytyä projekteihin. Ja näitä oli 6 eri konsulttifirmaa (eli varmaan asiakkaat kattonu ihmeissään kun samaa koodaria useammasta firmasta tarjottu). Yhden konsulttifirman haastattelija saanoikin että vuosi sitten olisi ottanut suoraan töihin firmaan ja sitten kaupannu osaamista asiakkaille, mutta nyt ei uskaltaneet.
Frontissa pitää olla hallussa html,css,javascript ja sit joku moderni frameworkki, mielellään React mutta Vue on toinen hyvä.
Bäkkäristä riittää joku tietty kieli, eli Java, PHP tai C#. Mutta tosiaan jos tuotetaloon menee ni kyllähän ne tekit yleensä on aika kiveen hakattuja, kun vaikeuttaa asioita turhaan jos softat on tehty eri tekkistäkeillä.

Harkkaprojektina joku REST-api voi olla ihan kelpo, eli api josta saa dataa ja sinne saa tallennettua dataa. Joku yksinkertainen autentikaatio mukaan. Siihen päälle continous integration-ratkaisu ja automaattinen julkaisu pilveen. + Joku Single Page App siihen päälle käyttöliittymäksi.

GitHub - anylonen/toihin-it-alalle: Kuinka päästä töihin IT-alalle - tää on edelleen ihan hyvä lista, tosin Jenkinsin voi korvata jollain AWS/Azure vastaavalla. Olennaisempia on noi itse teorioiden opettelut, eli "Tutustu CI-järjestelmien filosofiaan" ja "Tutustu testiautomaation filosofiaan" ym, kuin itse työkalujen opettelu.

David Farleyn Youtubekanava ja kirjat on yksi loistava tietolähde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Jaa-a, onkohan normipulliaiselle edes mahdollista saada harkkapaikkaa tänä keväänä? Tällainen tuli Vismalta :D
"A warm thank you for applying as Summer Trainee, Software Developer at Visma Solutions. This year, we got an amazing 1284 applications to our summer positions in Software Development."
Vismahan jakautui tuossa taannoin kahdeksi ja ohjelmoinnin konsulttipuoli löytyy nyt nimellä Twoday. Ehkei sinne ole niin kova tunku kun nimi on niin uusi. Konsulttipuolikin on kuitenkin melko iso ja hyvinvoiva, kiitos julkishallinnollisten tilausten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Onko tuotetaloja, joissa vois päästä ihan hyville palkoille senior developerina? Tai leadina / arkkitehtina, jolla ei kuitenkaan myyntivastuita ole?

Seniorikonsultit vetää 6500+e/kk palkkoja jos se perustuu 50% laskutukseen, eli pystyykö tuotetalot kilpailemaan palkoilla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Onko tuotetaloja, joissa vois päästä ihan hyville palkoille senior developerina? Tai leadina / arkkitehtina, jolla ei kuitenkaan myyntivastuita ole?

Seniorikonsultit vetää 6500+e/kk palkkoja jos se perustuu 50% laskutukseen, eli pystyykö tuotetalot kilpailemaan palkoilla?
Löytyy toki tuotetaloja jotka maksaa senior devaajille tuollaisia palkkoja, mutta niitä ei ole montaa ja hakijoita avoimiin paikkoihin on paljon, tyyliin Supercell. Keskimääräisestä tuotetalosta odottaisin n. 5000-6000e/kk tarjousta.

Lead dev tai arkkitehti nimikkeellä sitten 6000-7000+.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 429
Onko tuotetaloja, joissa vois päästä ihan hyville palkoille senior developerina? Tai leadina / arkkitehtina, jolla ei kuitenkaan myyntivastuita ole?

Seniorikonsultit vetää 6500+e/kk palkkoja jos se perustuu 50% laskutukseen, eli pystyykö tuotetalot kilpailemaan palkoilla?
Pankit maksavat ihan hyviä palkkoja IT-asiantuntijoille. Arkkitehtina ja leadina ainakin tonne ~6500€ pitäisi päästä helposti.

Perus seniorillekin ~5500€ mennee helposti.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 037
Onko tuotetaloja, joissa vois päästä ihan hyville palkoille senior developerina? Tai leadina / arkkitehtina, jolla ei kuitenkaan myyntivastuita ole?

Seniorikonsultit vetää 6500+e/kk palkkoja jos se perustuu 50% laskutukseen, eli pystyykö tuotetalot kilpailemaan palkoilla?
Onhan niitä, tuotetaloissa olevista tutuistani kaikki saa tuon verran tai enemmän, mutta he ovat oikeasti lead tai arkkitehtitasoisia kavereita eikä vain kokemusvuosiin perustuvia senioreita.
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
102
Konsulttihommissa nykyisessä markkinatilanteessa kyllä turhauttaa kun tuntuu että potentiaaliset asiakkaat "cherry pickkaa" tekijöitä joilla on 110% osaaminen heidän tech stackistä. Ymmärtää toki ostajan näkökulmasta, mutta tekijänä harvoin on näyttöä aikaisempien projektien puolesta kaikista mahdollisista teknologioista maan ja taivaan väliltä – ja vaikka olisikin, niin kuin kauan intoa riittää työskennellä projektissa missä ei ole teknologiapuolella oikein mitään uutta opittavaa vs. projekti missä on mahdollisuuksia samalla laajentaa omaa osaamista?
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
251
Konsulttihommissa nykyisessä markkinatilanteessa kyllä turhauttaa kun tuntuu että potentiaaliset asiakkaat "cherry pickkaa" tekijöitä joilla on 110% osaaminen heidän tech stackistä. Ymmärtää toki ostajan näkökulmasta, mutta tekijänä harvoin on näyttöä aikaisempien projektien puolesta kaikista mahdollisista teknologioista maan ja taivaan väliltä – ja vaikka olisikin, niin kuin kauan intoa riittää työskennellä projektissa missä ei ole teknologiapuolella oikein mitään uutta opittavaa vs. projekti missä on mahdollisuuksia samalla laajentaa omaa osaamista?
Tämä myös itseä turhauttaa, koska vaikka en osaa kaikkia teknologioita, niin ei mulla ole mitään absoluuttista että sitä tai tota en missään nimessä tee, jota oli joillakin devaajilla aikasemmassa firmassa. Toki onko tässä se että kun ainakin tällä hetkellä työpaikkailmoitukset on lähinnä konsulttitaloissa ja niiltä ei varsinaiset asiakkaat halua maksaa että alihankkijan työntekijä tulee opettelemaan.

Tuotetalossa jos on sisällä, voi olla mahdollista että jo sisällä olevalle työntekijälle annetaan uuden opettelua.
 

machia

Team SER
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Onko tuotetaloja, joissa vois päästä ihan hyville palkoille senior developerina? Tai leadina / arkkitehtina, jolla ei kuitenkaan myyntivastuita ole?

Seniorikonsultit vetää 6500+e/kk palkkoja jos se perustuu 50% laskutukseen, eli pystyykö tuotetalot kilpailemaan palkoilla?
Mitä oon huhuja kuullut niin 100ke/v tienesteille Seniorina pitäs päästä ainakin seuraavissa mestoissa: nvidia, mapbox, unity3d, google, next games
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 037
Mitä oon huhuja kuullut niin 100ke/v tienesteille Seniorina pitäs päästä ainakin seuraavissa mestoissa: nvidia, mapbox, unity3d, google, next games
Näissä taitaa myös olla keskimäärin erittäin paljon tiukempi vaatimustaso rekryssä. Yhden henkilön tiedän Nvidialla ja hänellä on käynyt viime vuosina tulot jopa lähempänä miljoonaa kuin 100 k€/vuosi. Tarkkaa hommaa en tiedä, mutta devaajana aikoinaan sinne lähti.

Isoa palkkaa maksavat sen takia että sillä voi kuoria parhaat työntekijät päältä. Googlella rekryputki on sitä tasoa että juniorisetin läpäisy on keskiverto suomidevaajalle vaan yksinkertaisesti liikaa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 568
Onhan niitä, tuotetaloissa olevista tutuistani kaikki saa tuon verran tai enemmän, mutta he ovat oikeasti lead tai arkkitehtitasoisia kavereita eikä vain kokemusvuosiin perustuvia senioreita.
Itse pörssiyhtiössä arkkitehtina, total comp vähän yli 100k (+ pidemmän ajan insentiivit) ja olen meidän tiimissä kokemusvuosissa juniorimmasta päästä. Veikkaan kyllä että nykyisessä taloustilanteessa vuosibonarit eivät ihan täyty.

Principal-kollegat saavat oletettavasti tuntuvasti korkeampaa liksaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Kaippa sitä sit vois taas vähän kysellä aitojen toisilta puolilta miten vihreetä se nurmi on. Nykynen työpaikka on hyvä, mutta kyllähän noi potentiaaliset palkat vaan jaksaapi houkutella. Etenkin jos on mahdollista päästä tollasiin lähemmäks 100ke/v palkkoihin. Oi niitä aikoja ku funtsi et jos joskus saa kolmekin tonnia kuussa ni huhhuh mikä uraraketti...
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 037
Itse sain äskettäin n. 90 k€ total comp tarjouksen tuotetalolta perus seniorihommista (liidaamista, junnujen orkestroimista jnpp). En halunnut siirtyä hyvästä konsulttitalosta pois niin päätin että nykyinen n. 75 k€ saa riittää. Ei näillä palkkaeroilla vielä ole niin suurta merkitystä kun ei kiinnosta hankkia uusinta teslaa tai ostella näytönohjaimia joka kuukausi.

Tällä hetkellä saan kuitenkin tehdä just sitä mitä haluan ja haastavuuskäyrää on helppo säädellä, joten kompensaatio vs. työn mielekkyys on ihan parhaimmillaan. Jos rahkeet joskus riittää mielekkäisiin tuotetalon hommiin, niin kyllähän sitä voisi yli 100 k€ vuosiansioilla siirtyä sellaiseen. En tosin halua tehdä heikosti motioivaa hommaa tatti otsassa vaikka siitä maksettaisi kuinka paljon. Markkinatilannehan sen tietenkin sanelee, jos on pakko niin sitten otetaan lakki kouraan ja tehdään nöyrästi, mutta ei rahan takia...
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 568
Jos rahkeet joskus riittää mielekkäisiin tuotetalon hommiin, niin kyllähän sitä voisi yli 100 k€ vuosiansioilla siirtyä sellaiseen. En tosin halua tehdä heikosti motioivaa hommaa tatti otsassa vaikka siitä maksettaisi kuinka paljon. Markkinatilannehan sen tietenkin sanelee, jos on pakko niin sitten otetaan lakki kouraan ja tehdään nöyrästi, mutta ei rahan takia...
Täsmälleen näin. Itsekään en nykyiseen duuniin tullut (noin 2v sitten) palkan perässä vaan konsulttipuolelta pomppasin takaisin tuotekehitykseen kun se on omalla uralla ollut aina jotenkin mielekästä, ja silloinen konsulttitouhu oli alkanut vähän kyllästyttää. Sattui sitten osumaan kohdalle henkilökohtaisesti kiinnostava tarjous domainista joka itseäni kaiken lisäksi kiinnostaa niin pakkohan se oli lähteä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Millä lailla noi konsulttihommat sit eroaa tuotetalon hommista? Konsulttitalon rekryäjät kun on mulle ainakin kertoneet että erot on minimaalisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 833
Millä lailla noi konsulttihommat sit eroaa tuotetalon hommista?
Ei välttämättä yhtään mitenkään. Konsultti saattaa mennä tuotetaloon tekemään sen tuotetalon juttuja 5 vuodeksi sen tuotetalon muun tiimin kanssa. Ihan fyysisestikin. Eli kollegat ovat tuotetalon työntekijöitä, tekeminen tuotejuttuja. Ainoastaan palkan + edut maksaa konsulttitalo.

Konsultin sama projekti voi siis kestää vuosikausia. Riippuu ihan siitä, mitä se tuotetalo haluaa ja mihin on konsultin ostanut.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 568
Millä lailla noi konsulttihommat sit eroaa tuotetalon hommista? Konsulttitalon rekryäjät kun on mulle ainakin kertoneet että erot on minimaalisia.
No tuotepuolella olet sen tuotteen kanssa tekemisissä vuodesta toiseen, pääset kehittämään ymmärrystä kyseisestä toimialasta ja näet sen tuotteen elinkaaren vähän eri tavalla kuin konsulttina. Oma kokemus konsulttihommista on sellaiset 6kk - 18kk stintit eri projekteissa, joiden välillä teknologiat ja domainit voi vaihdella reilustikin.

Molemmissa on hyvät puolensa, konsulttina ehdottomasti siistiä päästä näkemään laajemmalla skaalalla erilaisia toimintaympäristöjä ja softa-alueita.

Varmastikin on erilaisiakin kokemuksia ihmisillä näistä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 037
Itse olen konsulttina saanut tehdä puolen vuoden projekteja ja pahimmillaan jopa niin että olen tehnyt kahta tai kolmea projektia eri tiimien kanssa samaan aikaan. Nykyään en haluaisi tehdä tuollaista hommaa, sillä noin lyhyt projekti tarkoittaa sitä että osaamisvaatimukset tai projektin haastavuus on liian matalalla ylläpitääkseen omaa mielenkiintoa. Ei puolessa vuodessa saa mitään tehtyä jos projekti oikeasti on vaativa. Hakeutuisin itsekin tuotetaloon jos se olisi jäänyt pysyväksi konsulttikokemukseksi.

Viimeisen puolikkaan vuosikymmenen on onneksi ollut vakaampaa hommaa ja asiakkuus on pysynyt samana.
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
102
Konsulttihommissa juurikin toi projektien monimuotoisuus, mielenkiintoiset eri bisnesaluuet ja teknologiat, sekä että pääsee tekemään monien eri ihmisten kanssa yhteistyötä, ilman että täytyy olla vaihtamassa työpaikkaa on iso plussa. Miinuksena tuo, että usein keissit on sellaisia että asiakkaalla on joku haastavampi tarve (teknistä velkaa, prosessit hakusessa, tai muuten vaan haastava kehityskeissi) ja sitten kun polttavimmat ongelmat on lopultakin ratkottu, ei konsultille olekaan enää niin suurta tarvetta. Tavallaan kaikissa tapauksissa ei pääse näkemään sitten niitä työn hedelmiä, vaan pelkästään sen vittumaisen osuuden missä prosessit laitetaan kuntoon :D

Toki sitten myös noita vuosikausia jatkuvia keissejä on myös, mutta noissa rupeaa ajan kanssa miettimään miksei vaan tekisi sitten suoraan hyppäisi kyseisen tuotetalon tekijäksi, tai rupeisi konsultoimaan freelancerinä paremmalla palkalla, jos siis on jonkun konsulttitalon listoilla. Myös juurikin tuo edellä mainittu konsultoinnin "ilo" hiipuu, jos projekti ei vaihdu. Usein näissä keisseissä on myös se, että hommat on päässeet henkilöitymään liikaa, eikä konsultista siksi uskalleta luopua, missä taas on omat huonot puolensa.

Toki konsulttihommissa on yleensä parempi liksa, etenkin jos provikkapalkalla. Näkisin, että työ on toki haastavampaa kuin keskiverto tuotetalon koodarin rooli. Konsulttihommissa kuitenkin melkeinpä jatkuvasti ollaan tekemisissä asiakasrajapinnassa ja vaaditaan kommunikaatiotaitoja, vs. (hiukan kärjistettynä) stereotypinen koodari joka istuu nurkassa väkertämässä koodieditorin parissa.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 037
Toki konsulttihommissa on yleensä parempi liksa, etenkin jos provikkapalkalla. Näkisin, että työ on toki haastavampaa kuin keskiverto tuotetalon koodarin rooli. Konsulttihommissa kuitenkin melkeinpä jatkuvasti ollaan tekemisissä asiakasrajapinnassa ja vaaditaan kommunikaatiotaitoja, vs. (hiukan kärjistettynä) stereotypinen koodari joka istuu nurkassa väkertämässä koodieditorin parissa.
Tätä en ihan ymmärtänyt. Käytännössähän konsultti ja tuotetalon koodaaja tekee usein samaa hommaa ja kommunikoivat keskenään, mutta silti se tuotelon koodari on jossain pimeässä kellarissa eikä kommunikoi?

Keskivertokonsulttihan koodaa nykyään crudia jäsällä, ei sitä nyt kovinkaan haastavaksi voi kuvailla. En ymmärrä miksi siitä pitäisi maksaa enemmän. (tämä on ihan samalla tavalla yleistettu kommentti kuin ylläkin ja tarjoiltu vain retorisena työkaluna).
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Tätä en ihan ymmärtänyt. Käytännössähän konsultti ja tuotetalon koodaaja tekee usein samaa hommaa ja kommunikoivat keskenään, mutta silti se tuotelon koodari on jossain pimeässä kellarissa eikä kommunikoi?

Keskivertokonsulttihan koodaa nykyään crudia jäsällä, ei sitä nyt kovinkaan haastavaksi voi kuvailla. En ymmärrä miksi siitä pitäisi maksaa enemmän. (tämä on ihan samalla tavalla yleistettu kommentti kuin ylläkin ja tarjoiltu vain retorisena työkaluna).
Koska konsultista maksetaan enemmän kuin omasta työntekijästä sillä ne voi useasti potkia vittuun jos siltä tuntuu. Sitä kutsutaan ulkoistamiseksi. Tämän takia konsultit myös itse saa monesti parempaa palkkaa (varsinkin jos puhutaan myös provikkapalkoista). Kiinteillä liksoilla saattaa hävitä.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 568
Koska konsultista maksetaan enemmän kuin omasta työntekijästä sillä ne voi useasti potkia vittuun jos siltä tuntuu. Sitä kutsutaan ulkoistamiseksi. Tämän takia konsultit myös itse saa monesti parempaa palkkaa (varsinkin jos puhutaan myös provikkapalkoista). Kiinteillä liksoilla saattaa hävitä.
Roolihan tässä vaikuttaa paljon. Meilläkin konsultteja on kehitysorganisaatiossa perinteisesti ollut, mutta luonnollisesti esimerkiksi tuotearkkitehdit ja muut enemmän päätösvaltaa omaavat porukat ovat toki aina talon sisäistä sakkia.
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
102
Tätä en ihan ymmärtänyt. Käytännössähän konsultti ja tuotetalon koodaaja tekee usein samaa hommaa ja kommunikoivat keskenään, mutta silti se tuotelon koodari on jossain pimeässä kellarissa eikä kommunikoi?
Niin, sillä sanoinkin, että kärjistettynä. Lähinnä väittäisin, että konsultin roolissa joutuu olemaan enemmän tekemisissä ennestään tuntemattomien sidosryhmien kanssa, jotka eivät ole töissä omassa firmassa, olipa sitten kyseessä asiakkaan henkilöitä tai vaikkapa asiakkaan yhteistyökumppanin henkilöitä. Vaatii siis proaktiivisuutta konsultin suunnalta, että hommat tulee hoidettua hyvin, ja tarvittava informaatio kaiveltua oikeilta henkilöiltä. Usein oletuksena konsultille on myös kyky avata suutaan, kyseenalaistaa vallassaolevia toimintamalleja, ja antaa rakentavaa palautetta oikeaan suuntaan jos kokee, että asiakkaan prosesseissa olisi kehitettävää. Lisäksi, jos toimii myynnin tukena, tai on esimerkiksi haastateltavana uusiin potentiaalisiin keisseihin, pitää ulosannin olla hyvällä tasolla, että keissit voitetaan ja tekemistä riittää myös jatkossa.

Toki myös tuotetalon koodarin työnkuvaan kuuluu samoja asioita, mutta tavallaan koska on osa tiimiä, ei asioista tarvitse henkilökohtaisesti välttämättä kantaa niin paljon vastuuta, ja usein perusoletus on se, että riittää, että toimii tiimin sanelemien prosessien mukaan. Lisäksi jos hommat ei toimi toivotulla tavalla, tästä yleensä saa palautetta, ja toimintaohjeita jatkoa ajatellen, suoraan esihenkilöltä. Konsultin roolissa joutuu olemaan enemmän särmänä, koska on se konsultti joka on ostettu ulkoa tuomaan tietotaitoa ja näkökulmaa tekemiseen. Jos homma ei asiakkaan mielestä toimi, kommenttia saa kuulla pahimmillaan vasta sitten joskus kolmannen käden kautta asiakaspalautteena. Eli konsulttina joutuu myös vähän enemmän haistelemaan vallitsevaa ilmapiiriä, eikä toisaalta voi myös itsekään ihan mitä tahansa letkauttaa asiakkaan suuntaan. Toki mitä pidemmistä projekteista on kyse, sitä enemmän nämä rajat hämärtyy, kun konsultista tulee väistämättä läheisempi osa tiimiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Roolihan tässä vaikuttaa paljon. Meilläkin konsultteja on kehitysorganisaatiossa perinteisesti ollut, mutta luonnollisesti esimerkiksi tuotearkkitehdit ja muut enemmän päätösvaltaa omaavat porukat ovat toki aina talon sisäistä sakkia.
Joo mut jos puhutaan rivikoodarista
 
Liittynyt
21.12.2018
Viestejä
18
Jaa-a, onkohan normipulliaiselle edes mahdollista saada harkkapaikkaa tänä keväänä? Tällainen tuli Vismalta :D
"A warm thank you for applying as Summer Trainee, Software Developer at Visma Solutions. This year, we got an amazing 1284 applications to our summer positions in Software Development."
Pääsinkin Visman prosessissa eteenpäin yllättäen. Uusi korkein luku mikä on tullut vastaan on Digian Career Compassista, johon oli hakenut yli 2000 ihmistä.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
153
Pitkällä kokemuksella molemmilta puolin pöytää, erityisesti tilaajan / esihenkilön tai esihenkilöiden esihenkilön näkökulmasta, ehkä suurin ero teemallisesti konsultin ja oman devaajan välillä on se, että konsultilta odotetaan tuottavaan työhön pääsemistä todella nopeasti ja tilaajan + konsultin väliset keskustelut ovat _hyvin_ työ/projektipainotteisia ja tosiaan pannaan vaihtoon jos ei hommat toimi. Omat devaajat taas lähtökohtaisesti nähdään pidemmän tähtäimen sijoituksina ja annetaan huomattavasti enemmän aikaa päästä hommiin sisään, sekä pyritään myös pitämään kaverit talossa tarjomalla eritt urapolkuja / koulutuksia sekä koitetaan löytää aktiivisesti uusia projekteja/tuotteita sikäli kun nykyisessä hommassa voisi jatkaa eteenpäin. Omilta myös otetaan vastaan paljon enemmän kaikenlaista palautetta töiden tekemiseen liittyen ja mahdollisuuksien puitteissa näitä myös yritetään parantaa. Lisäksi kaikenlaisiin lomiin, koulutuksiin yms suhtaudutaan suopeammin kun kyseessä on oman yrityksen työntekijä.

Poikkeuksia näihin toki on, mutta näistä hommista on kerennyt tässä aika monen vuoden kokemus useassa eri yrityksessä (joita mainittu myös tässä threadissa) ja roolissa, että uskallan tuon takana pysyä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Nyt kun vähän aikaa on katsellut aidan taakse vaihtoehtoja, ei oikein ole vielä mikään napannut edes harkitsemaan siirtymistä tuotetalosta. Hommat ovat kuitenkin monipuolisia ja työympäristö hyvä, vaikkakin joissain asioissa tuotekehityksen prinsiipit ovatkin ihan kadoksissa.

Edellisissäkin posteissa mainittu keskisuuri konsulttitalo on ainoa, joka halusi halpatyövoimaa eikä ottanut edes haastatteluun kun vitosella alkava palkka ei kelvannut. Muuten kysyntä on aika lailla devops-painotteista ja palkkahaitari 6000-7000+, mikä ei välttämättä edes ole ylöspäin nykypalkkaan + bonareihin. Isoin palkka oli niin laajasta setistä töitä, että siitä ei oikein mitään IaC/DevOps/Security/User Management -akselilta jäänyt puuttumaan. Samoja asioita on nykyfirmassakin tehnyt, mutta meillä niitä tekee neljä kaveria + ulkopuoliset palveluntarjoajat..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
En tiedä onko tää nyt sopiva ketju ilmoitella, mutta saa vinkata jos jossain hyvää palkkaa ja etätöitä mahdollistavassa firmassa ois paikka auki bäkkäripainotteiselle webbidevaajalle. Harmittavan monessa työpaikkailmoituksessa ei palkkaa ole mainittu, tai jos on ni ne on melkeinpä noita julkisen puolen hommia, joissa palkat on yleensä jopa alle 5000e/kk.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
En tiedä onko tää nyt sopiva ketju ilmoitella, mutta saa vinkata jos jossain hyvää palkkaa ja etätöitä mahdollistavassa firmassa ois paikka auki bäkkäripainotteiselle webbidevaajalle. Harmittavan monessa työpaikkailmoituksessa ei palkkaa ole mainittu, tai jos on ni ne on melkeinpä noita julkisen puolen hommia, joissa palkat on yleensä jopa alle 5000e/kk.
Kai oot laittanu julkisesti/näkymättömästi Linkkarissa, että haet uusia hommia? Sitten kun tulee yhteydenottoja niin kannattaa kysellä palkkahaitarista ja roskikseen suoraan sellaiset mitkä ei kiinnosta. Terveisin joskus provikkasopimusta tarjottu, jossa 100% laskutuksella ois päässy "jopa" 4.6k.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
En oo viittiny linkkarissa laittaa kun en tiedä miten toi nykyselle työnantajalle näkyy. Mutta joo, kyselly oon.

OP:ssa aika jännä, että leadille ois tarjolla 5500-6500 palkkahaitaria ja toimistolla pitäs käydä 1-2 kertaa viikossa. No ehkä tekijöitä löytyy, kyllähän osa jengistä kuitenkin haluaa sitä toimisto-/paikallaolokulttuuria.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
En oo viittiny linkkarissa laittaa kun en tiedä miten toi nykyselle työnantajalle näkyy.
Mun tietääkseni se "piilotettu" open to work ei näy nykyiselle mut eivät voi taata sitä 100%. Sinuna antaisin mennä vaan, jos joku sattuu kysymään jotain nii sanoo vaikka, että vahingossa jääny päälle, tai sanoo suoraan et etsii uusia töitä.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
436
Onko oma havaintoni jotenkin vinoutunut, vai onko toimisto- ja lähipäivävaatimus viime aikoina huomattavasti tiukentunut? Välillä tulee vastaan mielenkiintoisia työpaikkailmoituksia, mutta hyvin usein ilmoituksessa annetaan ymmärtää, että etätyö onnistuu vain osittain ja pääpaino on lähityöskentelyssä. Tai sitten ilmoituksessa ei mainita asiasta mitään tai vaihtoehtoisesti mainostetaan viihtyisiä toimitiloja Helsingin keskustassa, mitkä ainakin itse tulkitsen molemmat siten, ettei etätyömahdollisuutta käytännössä ole. Aika usein etätyömyönteiset yritykset kuitenkin mainitsevat tämän jo ilmoituksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Onko oma havaintoni jotenkin vinoutunut, vai onko toimisto- ja lähipäivävaatimus viime aikoina huomattavasti tiukentunut? Välillä tulee vastaan mielenkiintoisia työpaikkailmoituksia, mutta hyvin usein ilmoituksessa annetaan ymmärtää, että etätyö onnistuu vain osittain ja pääpaino on lähityöskentelyssä. Tai sitten ilmoituksessa ei mainita asiasta mitään tai vaihtoehtoisesti mainostetaan viihtyisiä toimitiloja Helsingin keskustassa, mitkä ainakin itse tulkitsen molemmat siten, ettei etätyömahdollisuutta käytännössä ole. Aika usein etätyömyönteiset yritykset kuitenkin mainitsevat tämän jo ilmoituksessa.
Samaa olen havaitsevinani. Myös omassa 100 % etätyön sallivassa työpaikassa olen havainnut kulttuurin kiristymistä ja firman sisällä alkavan nousta vaatimuksia, että kaikkien pitäisi käydä kerran viikossa toimistolla, ei edes välttämättä työtä tekemässä vaan viettämässä aikaa kollegoiden kanssa. Oman työmäärän kanssa kuulostaa täysin järjettömältä, etenkin kun sitä työtä tehdään hyvin usein Teamsissä jutellen eli siis kollegoiden kanssa. Noh, meillä ehkä ongelma on se, että jossakin tiimissä pomo määräsi tuollaisen käytännön eli käytännössä poisti 100 % etätyön ja nyt niitä tiimiläisiäkin harmittaa, että muiden ei tarvitse tulla toimistolle.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Tuo näyttäisi olevan ihan globaali trendi. Suomessa toimistolle pakottaminen on ollut tähän mennessä hienovaraisempaa kuin vaikka jenkkien isoissa teknologiafirmoissa, joissa monessa sanotaan jo avoimesti että jos et tule toimistolle niin ei tarvitse enää työskennellä täällä. Kenkää ei tuon takia varmaan voi vielä saada, mutta urakehitys kyseisessä firmassa voi kärsiä tai jopa loppua pysyvästi jos et alistu ja hilaa persettäsi toimistolle riittävän usein.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 820
Viestejä
4 228 453
Jäsenet
71 109
Uusin jäsen
karum001

Hinta.fi

Ylös Bottom