IT-alan työpaikat

Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Lähtökohtaisesti kannattaa asua ja tehdä töitä siellä missä viihtyy. Ketjussa oli väite, että pk-seudun suurempi palkka menee asumiskuluihin. Minä arvioin, että asuntojen hintakehitys alueittain pitää tämän balanssissa tai kääntää pk-seudun eduksi.

Oman mutun mukaan it-miesten tilanne on parantunut kaikkialla viimeisen 10v aikana, kun asialliset kotimaiset firmat ovat levittäytyneet myös pk-seudun ulkopuolella ja etätyöt mahdollistavat erilaisia skenaarioita.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
330
Mietteitä tuosta Microsoft Skills for Jobs kyberturvan mikrotutkinnosta? Kiinnostaisi, mutta työkkärissä tyrmäsivät tuon, sanoivat että ei edistä työllistymistä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Kyverturvan alalla on valtava pula osaajista. En osaa sanoa tuosta koulutuksesta ja siitä pätevöittääkö se johonkin, mutta veikkaan tädin plevan väärässä.

Ehkä jopa kysyisin heiltä tarkennusta, että ajattelevatko ettei tietoturvassa ole mahdollisuuksia työllistää, vai että Microsoftin työllistymistä edistävät koulutukset eivät edistä työllistymistä?
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Mietteitä tuosta Microsoft Skills for Jobs kyberturvan mikrotutkinnosta? Kiinnostaisi, mutta työkkärissä tyrmäsivät tuon, sanoivat että ei edistä työllistymistä.
Toi on jotain mitä käy kyberturvallisuuden työntekijät kursseina työpaikalla. En sanoisi että suoraan tuolla pääset mihinkään töihin jos ei muuta osaamista löydy taustalta alalle.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
330
Kyverturvan alalla on valtava pula osaajista. En osaa sanoa tuosta koulutuksesta ja siitä pätevöittääkö se johonkin, mutta veikkaan tädin plevan väärässä.

Ehkä jopa kysyisin heiltä tarkennusta, että ajattelevatko ettei tietoturvassa ole mahdollisuuksia työllistää, vai että Microsoftin työllistymistä edistävät koulutukset eivät edistä työllistymistä?
Sai vähän sellaisen kuvan että jos tämä olisi ollut tarjottavana jossain avoimen AMK kurssilistauksessa niin olisi ollut ok.

Toi on jotain mitä käy kyberturvallisuuden työntekijät kursseina työpaikalla. En sanoisi että suoraan tuolla pääset mihinkään töihin jos ei muuta osaamista löydy taustalta alalle.
Tämä oli kans yksi syy, että ei suoraan työllistä mihinkään. Mutta tässä alanvaihtoa miettinyt IT puolelle ja brainstormannu itsekseni mikä ois paras tie alalle ja mistä voisi edes aloittaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 605
Mutta tässä alanvaihtoa miettinyt IT puolelle ja brainstormannu itsekseni mikä ois paras tie alalle ja mistä voisi edes aloittaa.
No varmaankin nämät koodausbootcampit tai sitten Sarasten ja vastaavien työllistävät rekrykoulutukset koulun penkille menemisen lisäksi. Noi kaksi ensimmäistä varmaan nopeampi tie kuin 3-4 vuoden tutkinto.

Tuommoiset ammattilaisille tarkoitetut kurssit voi olla aika turhia, jos ei ole riittäviä pohjatietoa ja työelämän kontekstia kautta kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä aihealueesta.

Minä työllistyin aikanaan tuon Sarasen kautta ja vähän oikeastaan vahingossa IT-alalle. Taloushallinnon ammattilainen varmaan piti tulla, en muista mikä sen Sarasen silloisen koulutuksen nimi oli, mutta IT-taloon ja joo, taloushallinnon softan pariin työskentelemään, mutta hommat oli alusta alkaen hyvin kaukana mistään taloushallinnosta vaikka prosessien tuntemisesta olikin iloa ja devaajaksi päädyttiin.
 
Liittynyt
20.12.2019
Viestejä
8
Itse hain nyt keväällä opiskelemaan monimuotona Tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi ja IT-tradenomiksi. Alkaa nyt vaikuttamaan siltä, että insinöörin osalta jäädään varasijalle mutta tradenomiksi olisi jo hyväksytty. Olen yrittänyt pohtia hyväksynkö tuon tradenomi paikan vai pitäisikö hakea vuoden päästä uudelleen insinööriksi. Onko io-techin porukalla kokemuksia kuinka paljon vaikutusta näiden koulutusten välillä on työllistymisen kannalta IT-alalla?
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Itse hain nyt keväällä opiskelemaan monimuotona Tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi ja IT-tradenomiksi. Alkaa nyt vaikuttamaan siltä, että insinöörin osalta jäädään varasijalle mutta tradenomiksi olisi jo hyväksytty. Olen yrittänyt pohtia hyväksynkö tuon tradenomi paikan vai pitäisikö hakea vuoden päästä uudelleen insinööriksi. Onko io-techin porukalla kokemuksia kuinka paljon vaikutusta näiden koulutusten välillä on työllistymisen kannalta IT-alalla?
Jonkin verran eroa on, tradenomista päätyy helposti vähän hallinnollisempiin/bisnestä lähempänä oleviin hommiin, kun taas inssipuolelta pääsee helpommin teknisempiin hommiin. On vähän itsestä kiinni, että kummasta tykkäät, näin karkeasti otettuna jos oot sosiaalinen ja bisneksestä tykkäävä tyyppi niin trade-puoli on varmasti hyvä ja kiva, mutta jos tykkäät enemmän teknisestä puolesta ja itsenäisemmästä työskentelystä niin inssipuoli on parempi. Itse tykkään inssihommista enemmän, ja esim. etätyöt onnistuvat teknisemmällä puolella paremmin

Jos inssipuolelle haluat, niin voit varmasti ottaa nyt ensimmäiselle vuodelle noita yleisiä/jaettuja kursseja, jolloin saat ne hyväksiluettua inssitutkinnossa, ja vuoden päästä vaihdettuasi voit valmistua vuotta aikaisemmin. Toki pientä säätöä vaatii, mutta on varmasti ihan mahdollinen reitti. Kumpikaan tutkinto ei kuitenkaan mihinkään työtehtävään pakota, ja omalla aktiivisuudella ja tutkinnon ulkopuolisella opiskelulla saat rakennettua itsellesi sellaisen urapolun kuin haluat
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Itse hain nyt keväällä opiskelemaan monimuotona Tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi ja IT-tradenomiksi. Alkaa nyt vaikuttamaan siltä, että insinöörin osalta jäädään varasijalle mutta tradenomiksi olisi jo hyväksytty. Olen yrittänyt pohtia hyväksynkö tuon tradenomi paikan vai pitäisikö hakea vuoden päästä uudelleen insinööriksi. Onko io-techin porukalla kokemuksia kuinka paljon vaikutusta näiden koulutusten välillä on työllistymisen kannalta IT-alalla?
Nipalta tuossa yllä tulikin hyvää asiaa, lisäksi mainitsisin seuraavaa:

IT-alalla korostetusti osaaminen painaa enemmän kuin tutkinto, ja siellä missä tutkintoa "tarvitaan" (asiakas vaatii/määrittää että tekijällä pitää olla tutkinto, julkisen puolen virat/työsuhteet), on tradenomi ja insinööri saman tasoisia tutkintoja. Inssin paperit ovat joissain tapauksissa "kovemmat" kuin tradenomin, koska tutkinnon tunnettuus on parempi ja kaikki "tietää" mikä insinööri on mutta edelleen valitettavan harva tietää mikä it-tradenomi on. Joskus voi myös hämmentää esim. ulkomaalaisten kanssa että miksi sulla on kaupallinen tutkinto eikä tekniikan alan tutkintoa jos haet/teet ns. teknisiä töitä. Mutta ei nuo kaupallisen alan tietojenkäsittelyn tutkinnot maailmallakaan täysin tuntemattomia ole.

It-tradenomin koulutus omasta kokemuksesta enemmän softan ja järjestelmäosaamisen puolella, inssipuolella taas sitten enemmän rautaan menevää ja teoreettista jolloin esim. vaatimukset matematiikan osaamisesta on kovempia kuin trade-puolella. Koulutusohjelmien välillä tietysti eroja, mutta näin niinkuin yleistyksenä. Kokemusasiantuntijuutta asiasta sen verran että nuorempana opiskelin pari vuotta elektroniikkainssiksi ja jätin homman kesken kun ei enää maistunut, etenkään sen puolesta että opinnoista noin 75% oli siihen mennessä lähinnä matikkaa mutta eri oppiaineiden nimillä. Suoritin vanhemmalla iällä it-tradenomin tutkinnon työn ohessa ja nykyään työskentelen engineer-tittelillä teollisuusautomaation parissa, mutta vähän kapeammalla erikoisalalla enemmän softapuolella...
 
Liittynyt
20.12.2019
Viestejä
8
Kiitoksia hyvistä ja kattavista vastauksista. Sen olen huomannut, että monessa IT-alan työpaikkailmoituksessa vaatimuksena on tuo korkeakoulutus mutta ei eriyteltynä sen tarkemmin täytyykö juuri olla esim. insinööri. Etätöitä mieluusti tekisin jatkossakin kun on jo siihen kerennyt tottua. Sosiaalinen olen ja kaupallinen puoli kiinnostaa mutta tässä kun on tehnyt jo useamman vuoden teknistä aspa hommaa, niin välillä kaipaisi että saisi ihan yksinään tehdä jotakin tai ei tarvisi 8 tuntia päivässä jutella asiakkaiden kanssa vaan vähempikin riittäisi.

Itsellä ei vielä täyttä varmuutta ole mitä haluaisin IT-alalla tehdä ja toivoinkin että se selviäisi sitten paremmin, kun pääsee opiskelemaan. Toistaiseksi ohjelmointi ja tietoturva asiat kiinnostaisi ajatuksen tasolla mutta sekin selviäisi varmasti paremmin siellä koulussa. Pythonia on tullut hieman opeteltua mutta ei sen suuremmin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Ei sitä koulutusta välttämättä sen enempää mietitä vaan osaamista. Ja linjoilta voi sitten saada erilaiset pohjat, mut siitä eteenpäin sitten se on itsestä kiinni.

Mä päädyin IT-alalle ilman koulutusta ja opin töissä. Opiskelin sitten tietojenkäsittelytiedettä vaikka työskentelin ylläpitäjänä / järjestelmäarkkihtehtina. Loppujen lopuksi päädyin myös koodaajaksi ja siinä oli myös koulutuksesta hyötyä.

IT-ala elää jatkuvasti, ja työ on melko varmasti aika erilaista kuin koulutus. Oma uteliaisuus ja kiinnostus loppujen lopuksi määrittää paljon, sekä sitten työpaikoista saatu kokemus… Mutta ensin pitää saada se ensimmäinen mahdollisuus.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Kiitoksia hyvistä ja kattavista vastauksista. Sen olen huomannut, että monessa IT-alan työpaikkailmoituksessa vaatimuksena on tuo korkeakoulutus mutta ei eriyteltynä sen tarkemmin täytyykö juuri olla esim. insinööri. Etätöitä mieluusti tekisin jatkossakin kun on jo siihen kerennyt tottua. Sosiaalinen olen ja kaupallinen puoli kiinnostaa mutta tässä kun on tehnyt jo useamman vuoden teknistä aspa hommaa, niin välillä kaipaisi että saisi ihan yksinään tehdä jotakin tai ei tarvisi 8 tuntia päivässä jutella asiakkaiden kanssa vaan vähempikin riittäisi.

Itsellä ei vielä täyttä varmuutta ole mitä haluaisin IT-alalla tehdä ja toivoinkin että se selviäisi sitten paremmin, kun pääsee opiskelemaan. Toistaiseksi ohjelmointi ja tietoturva asiat kiinnostaisi ajatuksen tasolla mutta sekin selviäisi varmasti paremmin siellä koulussa. Pythonia on tullut hieman opeteltua mutta ei sen suuremmin.
Ainakin yksi minun tuttu opiskelee parhaillaan IT-tradenomiksi ja ihan hyvin on ollut Reactia, Wordpressia ja backend juttuja opinnoissa. En itse näe juurikaan eroa omiin inssiopintoihin. Inssipuolella itsellä oli koodaushommien rinnalla kaikenlaista aiheeseen kuulumatontakin teknistä tauhkaa. Kirjoittelin esseitä esim. aurinkopaneeleista tai tutkien toiminnasta.

Sanoisin että aktiivisesti koodaava IT-tradenomi voi olla työnantajalle jopa houkuttelevampi esim. softahommissa, sillä sosiaaliset taidot ovat todella arvostettuja ihan devaajaksikin ryhtyessä (ollaan mukana asiakaspalavereissa ja hyvä olisi osata joskus tuoda esiin mielipiteitäkin tuppisuuna istumisen sijaan). Kaupallisella taustalla/ymmärryksellä tuntuu olevan myös kysyntää.

Oma kiinnostus toki siis edellä, eli mitä haluat tulevaisuudessa ruveta tekemään.
 
Liittynyt
20.12.2019
Viestejä
8
Ainakin yksi minun tuttu opiskelee parhaillaan IT-tradenomiksi ja ihan hyvin on ollut Reactia, Wordpressia ja backend juttuja opinnoissa. En itse näe juurikaan eroa omiin inssiopintoihin. Inssipuolella itsellä oli koodaushommien rinnalla kaikenlaista aiheeseen kuulumatontakin teknistä tauhkaa. Kirjoittelin esseitä esim. aurinkopaneeleista tai tutkien toiminnasta.

Sanoisin että aktiivisesti koodaava IT-tradenomi voi olla työnantajalle jopa houkuttelevampi esim. softahommissa, sillä sosiaaliset taidot ovat todella arvostettuja ihan devaajaksikin ryhtyessä (ollaan mukana asiakaspalavereissa ja hyvä olisi osata joskus tuoda esiin mielipiteitäkin tuppisuuna istumisen sijaan). Kaupallisella taustalla/ymmärryksellä tuntuu olevan myös kysyntää.

Oma kiinnostus toki siis edellä, eli mitä haluat tulevaisuudessa ruveta tekemään.
Mukava kuulla, että suurinpiirtein vastaavanlaisia opintoja löytyy koulutuksien väliltä ainakin koodauksesta. Lukenut aiemmin niin paljon vähättelyä tradenomin osalta interwebsistä, että ensimmäisenä iski ajatus kannattaako lähteä sitä edes opiskelemaan mutta näiden vastausten perusteella kuulostaa lupaavalta ja ehkä jopa enemmän itselle sopivalta sitten kuitenkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Mukava kuulla, että suurinpiirtein vastaavanlaisia opintoja löytyy koulutuksien väliltä ainakin koodauksesta. Lukenut aiemmin niin paljon vähättelyä tradenomin osalta interwebsistä, että ensimmäisenä iski ajatus kannattaako lähteä sitä edes opiskelemaan mutta näiden vastausten perusteella kuulostaa lupaavalta ja ehkä jopa enemmän itselle sopivalta sitten kuitenkin.
Onhan tätä ”kritiikkiä” ollut aika paljon joo, vaikkakin iso osa siitä on ainakin omaan silmään kohdistunut liiketalouden tutkintoon, ei tietojenkäsittelyn. Ja pohjannut paljon mutuun ja kuulopuheisiin.

Koulujen välillä on eroja, mutta yleensä tutkintoa voi muokata aika hyvin haluamaansa suuntaan. HAMKissa aikanaan sai korvailtua opsiin kuuluvia kursseja muillakin, teki niitä omassa koulussa, avoimessa yliopistossa tai verkostokouluissa, kunhan olivat ”alakohtaisia” niin sai vaihdella sisältöjä omaan makuun sopivaksi. Valinnaiset antaa paljon mahdollisuuksia myös ja meillä ainakin oli aika liuta ohjelmointiin ja data-analytiikkaan ym. liittyviä kursseja tarjolla.

Itselleni jäi voittopuolisesti positiivinen maku opiskelusta ja tutkinnosta, mutta huomasi taas kurssin opettajan vaikuttavan todella paljon siihen miten homma vedetään ja kuinka hyödyllistä tunneilla käyminen on. Yksi etenkin veti ihan KVG/youtube-linjalla ja suurin osa taas oli oikeita opettajia.
 
Liittynyt
20.06.2023
Viestejä
2
Täällä on haulla katsottuna muutamassa viestissä viitattu turvallisuusselvityksiin, mutta ihan tältä kantilta keskustelua ei aiemmin ollut;

Kävin keväällä IT-alan työnantajan haastattelussa. En päässyt ko. paikkaan, mutta ilmeisesti positiota varten olisi tehty turvallisuusselvitys.

Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että historiasta löytyy >5 vuoden takaa klassinen "seuraavana päivänä liian aikaisin rattiin" tapaus jolloin viisari värähti 0,5 promilleen ja kortti oli pari kuukautta poissa. Tähän väliin ei tarvitse saarnaa, tuo hävetti ja hävettää aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli vahinko enkä ole sen jälkeen autoillut seuraavana päivänä lainkaan.

Vaan kysymys kuuluu että onko kellään seikkaperäistä kokemusta tällaisesta, nouseeko helposti esille it alan työpaikkojen turvallisuusselvityksissä ja estääkö mahdollisesti työllistymisen? Mitään muita merkintöjä, edes sakkoja, ei historiasta löydy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Täällä on haulla katsottuna muutamassa viestissä viitattu turvallisuusselvityksiin, mutta ihan tältä kantilta keskustelua ei aiemmin ollut;

Kävin keväällä IT-alan työnantajan haastattelussa. En päässyt ko. paikkaan, mutta ilmeisesti positiota varten olisi tehty turvallisuusselvitys.

Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että historiasta löytyy >5 vuoden takaa klassinen "seuraavana päivänä liian aikaisin rattiin" tapaus jolloin viisari värähti 0,5 promilleen ja kortti oli pari kuukautta poissa. Tähän väliin ei tarvitse saarnaa, tuo hävetti ja hävettää aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli vahinko enkä ole sen jälkeen autoillut seuraavana päivänä lainkaan.

Vaan kysymys kuuluu että onko kellään seikkaperäistä kokemusta tällaisesta, nouseeko helposti esille it alan työpaikkojen turvallisuusselvityksissä ja estääkö mahdollisesti työllistymisen? Mitään muita merkintöjä, edes sakkoja, ei historiasta löydy.
No ensinnäkin (potentiaalisen) työnantajan kuuluisi kertoa selvityksen tulos sinulle, mutta voit myös pyytää sen SUPO:n kirjaamosta. Ilman sitä, että itse olet allekirjoittanut ne turvallisuusselvityslomakkeet, ei sellaista voida sinulle myöskään tehdä.

Toiseksi, rikkeen/rikoksen/muun asian pitäisi olla jollakin tavalla merkittävä haettavaa työtä silmälläpitäen, jotta SUPO siitä edes ilmoittaa työnantajalle mitään. Vaikea kuvitella että yksittäinen lievä rattijuopumus yli viiden vuoden takaa olisi kovinkaan monessa työssä ilmoitettava asia.
 

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Täällä on haulla katsottuna muutamassa viestissä viitattu turvallisuusselvityksiin, mutta ihan tältä kantilta keskustelua ei aiemmin ollut;

Kävin keväällä IT-alan työnantajan haastattelussa. En päässyt ko. paikkaan, mutta ilmeisesti positiota varten olisi tehty turvallisuusselvitys.

Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että historiasta löytyy >5 vuoden takaa klassinen "seuraavana päivänä liian aikaisin rattiin" tapaus jolloin viisari värähti 0,5 promilleen ja kortti oli pari kuukautta poissa. Tähän väliin ei tarvitse saarnaa, tuo hävetti ja hävettää aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli vahinko enkä ole sen jälkeen autoillut seuraavana päivänä lainkaan.

Vaan kysymys kuuluu että onko kellään seikkaperäistä kokemusta tällaisesta, nouseeko helposti esille it alan työpaikkojen turvallisuusselvityksissä ja estääkö mahdollisesti työllistymisen? Mitään muita merkintöjä, edes sakkoja, ei historiasta löydy.
Nuo katsotaan tapauskohtaisesti, ja jos et oo itse mitään tietoja turvallisuusselvitystä varten käyny syöttämässä niin sellaista ei ole tehty. Muuten riippuu ihan täysin siitä, kuinka kriittiseksi rekrytointi koetaan. Itse tiedän ainakin tapauksen, jossa todella hölmö ja muulle väelle haittaa aiheuttamaton ratti (auton siirto suljetulla alueella vaikutuksen alaisena) vei kortin pois, mutta ei aiheuttanut lopulta toimenpiteitä työsuhteen jatkon suhteen. Helpompi nuo on tietysti töihin ottaessa karsia, kuin kärsiä myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Täällä on haulla katsottuna muutamassa viestissä viitattu turvallisuusselvityksiin, mutta ihan tältä kantilta keskustelua ei aiemmin ollut;

Kävin keväällä IT-alan työnantajan haastattelussa. En päässyt ko. paikkaan, mutta ilmeisesti positiota varten olisi tehty turvallisuusselvitys.

Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että historiasta löytyy >5 vuoden takaa klassinen "seuraavana päivänä liian aikaisin rattiin" tapaus jolloin viisari värähti 0,5 promilleen ja kortti oli pari kuukautta poissa. Tähän väliin ei tarvitse saarnaa, tuo hävetti ja hävettää aivan tolkuttomasti. Kyseessä oli vahinko enkä ole sen jälkeen autoillut seuraavana päivänä lainkaan.

Vaan kysymys kuuluu että onko kellään seikkaperäistä kokemusta tällaisesta, nouseeko helposti esille it alan työpaikkojen turvallisuusselvityksissä ja estääkö mahdollisesti työllistymisen? Mitään muita merkintöjä, edes sakkoja, ei historiasta löydy.
Disclaimer: minulle on tehty turvallisuusselvitys tai kaksi, mutta en tiedä tarkasti, mitä siellä katsottiin.

Ensinnäkin, turvallisuusselvityksiä on useampia tasoja, ainakin suppea ja laaja. Suppeassa katsotaan vain rikosrekisteri ja luottotiedot, laajassa katsotaan enemmän ja nuo voi tulla ilmi.

Sitten rikosrekisterissä tuollaiset säilyy kai vain 5 vuotta:

..ja sinne ei välttämättä perussakot mene. Pyytäisin tuolta otteen, niin saisi mielenrauhaa:

No ensinnäkin (potentiaalisen) työnantajan kuuluisi kertoa selvityksen tulos sinulle, mutta voit myös pyytää sen SUPO:n kirjaamosta.
Itse sain useamman selvityksen tulokset, ja siellä oli vaan "KYLLÄ, läpäisee selvityksen". Ei mitään muuta tietoa, kunhan pääsin läpi.
 

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Mutta mielenkiintoinen tuo tieto, että turvallisuusselvityksen tulos pitäisi kertoa kohteelle. Itselle näitä on tehty kohta 20 vuotta, mutta olen tainnut kerran saada tuon tiedon. Ilmeisesti kaikki työnantajat tuota eivät tiedä tai noudata.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 605
Onko mulle kaks vai kolme tehty viimeisen viiden vuoden sisään ja ei niistä kyllä tuloksia oo muuten kuulunut kuin että läpi meni. Ulkomaan sidonnaisuudet tarkastetaan melkoisen varmasti, ainakin Venäjän suuntaan, jos on johonkin julkkariprojektiin menossa. Tuosta sai täytellä omat lomakkeensa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ei mitään väliä pikkurikoksilla noissa perus turvaselvityksissä. Ainoastaan jos on jotakin talousrikollisuutta, terrorismiepäilyjä tai laajamittaista huumekauppaa niin vaikuttaa. Laaja turvallisuusselvitys on erittäin harvinainen eikä varmasti tehdä kuin että on hakemassa johonki johtajapositioihin kriittisellä toimialalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Mutta mielenkiintoinen tuo tieto, että turvallisuusselvityksen tulos pitäisi kertoa kohteelle. Itselle näitä on tehty kohta 20 vuotta, mutta olen tainnut kerran saada tuon tiedon. Ilmeisesti kaikki työnantajat tuota eivät tiedä tai noudata.
Siis se tulos on pääsääntöisesti kokonaisuudessaan luokkaa "Turvallisuusselvityksessä ei löytynyt ilmoitettavaa.", eikä siitä sitten yleensä sen ihmeempää showta tulekaan vaan työntantaja toteaa sanallisesti kaiken olevan kunnossa. Ei siis tosiaan tule mitään sen syväluotaavampaa analyysiä tai jaottelua. En tiedä miltä näyttää ilmoitus jos siinä olisi jotakin erityistä. Veikkaukseni on että sekin on kategorisoitu jollakin tapaa niin, ettei työnantajalle selviä kovinkaan tarkasti mistä on kyse.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 703
Millaisia turvallisuusselvityksiä tehdään | Suojelupoliisi tuolta voi katsoa mitä selvitetään milläkin tasolla. Itselleni on tehty perusmuotoinen kolme kertaa, viimeksi tuli mukaan purkkiin kuseminen. Oli muuten tarkkaa touhua sekin, ite piti purkit avata sinetöidystä pussista, käsistä piti ottaa kaikki pois sormuksia myöten (ettei vaan oo mitään piilotettuna) jne.
Lopuksi laitettiin sinetit purkkeihin ja ite piti varmistaa että koodi on sinetissä sama kuin paperilapussa.

Mutta turvallisuusselvityksistä vielä sen verran, että laajaa ei tehdä kuin todella erikoisissa tapauksissa, eli suurinpiirtein jollain ministeritasolla. Omat selvityksen ovat liittyneet liiketoimintakriittisiin tietojärjestelmiin, joissa asiakkaana ollut valtiollisia toimijoita. Toisen ajalta muistan sen että venäläistaustaisella, Suomessa vuosia asuneella koodarilla ei mennyt läpi, juurikin synnyinmaan takia.
 
Liittynyt
20.06.2023
Viestejä
2
No ensinnäkin (potentiaalisen) työnantajan kuuluisi kertoa selvityksen tulos sinulle, mutta voit myös pyytää sen SUPO:n kirjaamosta. Ilman sitä, että itse olet allekirjoittanut ne turvallisuusselvityslomakkeet, ei sellaista voida sinulle myöskään tehdä.

Toiseksi, rikkeen/rikoksen/muun asian pitäisi olla jollakin tavalla merkittävä haettavaa työtä silmälläpitäen, jotta SUPO siitä edes ilmoittaa työnantajalle mitään. Vaikea kuvitella että yksittäinen lievä rattijuopumus yli viiden vuoden takaa olisi kovinkaan monessa työssä ilmoitettava asia.
Jeps, ei tuota pyydetty eikä tehty kun en päässyt tarpeeksi pitkälle haussa, mutta tulevaisuutta ajatellen.

Kyllähän tuon maallikkona ajattelisi, ettei pitäisi koodaushommissa vaikuttaa kun näemmä taksiluvatkin saisi viiden vuoden kuluttua..

Sikäli viheliäinen "koeponnistettava" että yleensä nämä taidetaan tehdä vasta sopparien allekirjoituksen jälkeen, ja tuloksetkin tulla vasta kun entisestä työpaikasta on jo irtisanouduttu. Ei oikein kehtaisi haastatteluissakaan ensimmäisenä ilmoittaa että tällainen juttu löytyy :D Sillä ajattelin jos täällä olisi rekryäviä osapuolia, että onko tullut vastaan ja olisiko este työnantajalle vaikka Supo asiasta raportoisikin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ja perusselvitys on tehty mulla joka ikisessä IT-alan työpaikassa mihin oon sopparin tehnyt. Huumetestit vain pankkialalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Jeps, ei tuota pyydetty eikä tehty kun en päässyt tarpeeksi pitkälle haussa, mutta tulevaisuutta ajatellen.

Kyllähän tuon maallikkona ajattelisi, ettei pitäisi koodaushommissa vaikuttaa kun näemmä taksiluvatkin saisi viiden vuoden kuluttua..

Sikäli viheliäinen "koeponnistettava" että yleensä nämä taidetaan tehdä vasta sopparien allekirjoituksen jälkeen, ja tuloksetkin tulla vasta kun entisestä työpaikasta on jo irtisanouduttu. Ei oikein kehtaisi haastatteluissakaan ensimmäisenä ilmoittaa että tällainen juttu löytyy :D Sillä ajattelin jos täällä olisi rekryäviä osapuolia, että onko tullut vastaan ja olisiko este työnantajalle vaikka Supo asiasta raportoisikin.
Jotain kokemusta löytyy vaikken virallisesti rekryäkään, mutta erilaisista turseleista on kyllä kokemusta kymmenittäin. Kerran jopa tein tursel hakemuksen itsestäni ja sain vastauksen myös suoraan itselleni. :rofl: Ratista voin sanoa ettei se virkamies katso tarpeelliseksi ilmoittaa IT-alan kohdalla sellaista tapauksesta kuten sinulla. Asiahan voisi olla eriasia jos tapauksen yhteydessä olisi tapahtunut jotain muuta tai jos ratteja olisi useampi, jolloin voisi päätellä ettei henkilö välttämättä sovellu työhön hieman riippuen konteksista minkälainen tehtävä hakemukseen on määritelty. Suppeista selvityksistä ei ole pahemmin kokemusta, mutta ymmärtääkseni ja kuten yllä jossain viestissä oli todettu niin on tarkkaan määritelty mitä tietoja ja miltä ajalta katsotaan.

Mitä tulee sitten siihen ilmoitettavaan asiaan, niin sehän on sitten aika geneerinen ilman mitään perustelua. Siinä kohtaa työnantaja voi kysyä työntekijältä mistä on kyse ja vastauksen perusteella päättää onko merkitystä tai ei. Vaihtoehtona työnantaja voi todeta suoraan ettei asialla ole merkitystä eikä tulostakaan ilmoiteta välttämättä työntekijälle. Sitä voi toki itse kysyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
489
Tuohon aiempaan tradenomi/inssi-keskusteluun vielä oma lusikka soppaan: olen IT-tradenomi, enkä tajua mistään liiketalousjutuista hevon helvettiäkään, eikä sitä myöskään koskaan ole missään duunissa kyselty tai odotettu. Olen ihan vaan tavallinen koodari aina ollut. Ja tunnen/tiedän muutaman muunkin kaltaiseni tradenomin papereilla heiluvan koodiorjan.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
560
Myös oma kanta tradenomikeskusteluun, olen itse tradenomi ja IMO tärkeintä on että käy edes jonkun korkeakoulun perusteena. En lähtisi jaottelemaan mikä on parempi koulutus kuin toinen. Jos tyyppi on fiksu, omaa oikean asenteen, halun oppia ja omaa loogisen ajattelutavan, niin se on tärkeintä. Tämän jälkeen jää toissijaiseksi mistä koulutustaustasta tulee.
 
Liittynyt
25.06.2023
Viestejä
5
Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
Ovi käy jatkuvasti, strong avoid jos suinkin vain mahdollista. Kankea oli jo 2010-luvulla, enkä usko että yhtään kevyempi tänäpäivänä koska Norskien kanssa mentiin yhteen. Tähän päälle vielä ne kulttuurierot. Keskiportaan damagerille varmaan ihan oiva paikka, vastuu ei paljoa paina.

Niin täytyy lisätä että paikan maine duunarille niin huono etteivät meinaa enää saada tekijöitä avoimiin paikkoihin, koskee palkkaa, palkkioita, etuja, tekemistä kuin käytettäviä työkaluja.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
Kannattaa tarttua, siellä on erinomainen työkulttuuri ja onnelliset työntekijät. Oikein kovasti painat niskalimassa duunia, niin saatat päästä mukaan kaikkeen kivakivaan, kuten tämmöiseen:

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 605
Mitenhän hemmetissä ne on saanu porukkaa laittamaan naamansa tohon Tiedon videoon.. Markkinoinnissa tuo on tietty ollu pinnalla, että käytetään työntekijöiden naamoja ja että työntekijät itessään tekisivät firman markkinointia postailemalla somekanaviin, jakamalla päivityksiä ja niin edelleen, mutta tuo video on jotenkin niin skeidaa, että haluisin kuulla, miten tohon on päädytty..

Mullekin tullut Tiedon (tai siis Jefferson Frankin yhteydenottoja) ja vaikkei ensi käden tietoa olekaan firman oloista, niin hälytyskellot soi sen verran voimakkaasti, että torppasin het alkuunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 769
Mitenhän hemmetissä ne on saanu porukkaa laittamaan naamansa tohon Tiedon videoon..
Mä ymmärsin niin, että sen piti olla sisäinen video, joka vahingossa päätyi julkiseksi YouTuben unlisted-jaon kautta. (Saa korjata jos muistan väärin.) Eli tekijät eivät varmaan tienneet päätyvänsä viraaliksi. Firman sisällähän tuo on voinut tuntua ihan harmittomalta jutulta. Ei kai siinä mitään. Mutta julkisuudessa näyttää tietenkin vähän erilaiselta kun ihmiset ajattelevat että se oli tietoisesti julkaistu esittelemään yhtiötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Täällä varmaan on porukalla kokemuksia Tiedosta työnantajana? Muutamakin tilaisuus olisi sinne ollut päästä ohjelmointihommiin sekä DevOps-tyylisiin paikkoihin. Otsikoissahan tuo näkyy aika usein, eikä aina niin positiivisessa valossa, mutta onko firmassa esimerkiksi jotain selvästi huonompia/parempia osastoja ja onko esimerkiksi YT-neuvottelut olleet miten isona riesana?
Tiedolla on YT:t käynnissä käytännössä jatkuvasti eri puolilla firmaa. Viimeisimmät päättyi juuri tänään: Tietoevry irtisanoo enintään 85 henkeä
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 605
Mä ymmärsin niin, että sen piti olla sisäinen video, joka vahingossa päätyi julkiseksi YouTuben unlisted-jaon kautta. (Saa korjata jos muistan väärin.) Eli tekijät eivät varmaan tienneet päätyvänsä viraaliksi. Firman sisällähän tuo on voinut tuntua ihan harmittomalta jutulta. Ei kai siinä mitään. Mutta julkisuudessa näyttää tietenkin vähän erilaiselta kun ihmiset ajattelevat että se oli tietoisesti julkaistu esittelemään yhtiötä.
Aivan, tuollai ymmärrän paljon paremmin. Minä tosiaan luulin, että tuo on julkaistu ihan tarkoituksella jonkinlaisena tunnettuus- tai imagomarkkinointina, jolloin tuosta jää vähän, en oikein tiedä edes millainen, fiilis. Hyväksikäytetty voi olla aika lähellä (vaikka oonkin firmaan nähden täysin ulkopuolinen) :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
138
Mitenhän hemmetissä ne on saanu porukkaa laittamaan naamansa tohon Tiedon videoon.. Markkinoinnissa tuo on tietty ollu pinnalla, että käytetään työntekijöiden naamoja ja että työntekijät itessään tekisivät firman markkinointia postailemalla somekanaviin, jakamalla päivityksiä ja niin edelleen, mutta tuo video on jotenkin niin skeidaa, että haluisin kuulla, miten tohon on päädytty..

Mullekin tullut Tiedon (tai siis Jefferson Frankin yhteydenottoja) ja vaikkei ensi käden tietoa olekaan firman oloista, niin hälytyskellot soi sen verran voimakkaasti, että torppasin het alkuunsa.
Sama rekrypaja koitti keväällä houkutella tiedolle ja saivat houkuteltua haastatteluun asti. Juttelin rekrytoivan esimiehen kanssa vajaan tunnin verran ja juttelun päätteeksi tarjosivat senior software architech -roolia, mutta projektista ei oikein kertonut mitään. Sen verran avasi että olisi ollut konsultointia. Hylkäsin tarjouksen, jotenkin jäi sellainen olo että epätoivoisesti yritettiin haalia porukkaa. Olisko sitten porukka kävellyt projektista ulos tai jotain vastaavaa. Myöskään luottamusta ei herättänyt tuo jatkuva yt-neuvottelujen kanssa otsikoissa olo ja se että tieto suunnittelee ko. yksikön myyntiä tai eriyttämistä omaksi pajakseen.

Myös kyseisen rekrypajan suunnalta tullut painostus vaikuttu siihen että hylkäsin tarjouksen.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Nytjän tiedolta potkitaan porukkaa ulos joten voi olla että sinnekään ei ole helppoa päästä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Olin keväällä työhaastattelussa TietoEvrylle. Mieleen jäi se, kuinka vastauksen saaminen kesti kauan, muistaakseni kolme viikkoa. Ehdin siinä välissä tehdä työsopimuksen toiseen paikkaan. Sitten kun vastaus lopulta tuli, niin pahoittelivat kuitenkin kun kesti niin kauan. Muistaakseni vastaus oli jotain sellaista että olisivat vielä halunneet jutella lisää. Ei sillä, että olisin TietoEvrylle välttämättä edes mennyt.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 703
Ei ole omia kokemuksia mutta eiköhän siellä ole kaikki ison firman paskat puolet, mukaan lukien tiukat ja hitaat prosessit, ja kaikki menee aina jonkun käsikirjan tai company policyn mukaan. Voisko saada palkankorotusta? "the computer says no".

Väitän kyllä että sama homma kaikissa tuon kokoluokan firmoissa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 981
Tiedolla on YT:t käynnissä käytännössä jatkuvasti eri puolilla firmaa. Viimeisimmät päättyi juuri tänään: Tietoevry irtisanoo enintään 85 henkeä
Tieto taisi julkaista joskus 1,5-2v takaperin että he tähtäävät jatkossa pilvitaloksi. Uskoisin että vanhaa legacy porukkaa potkitaan pihalla sitä mukaan kun ympäristöt siirtyy pilveen ja vanha on-premise tekniikka kuolee pois.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
273
En ole itse Tiedolla koskaan ollut, mutta toisessa valtavan kokoisessa it-konsulttifirmassa tuli useampi vuosi vietettyä, ja niissä on omat hyvät ja huonot puolensa.

Isoin huono puoli tietenkin siinä, että sitä on se yksi pieni ratas valtavassa koneistossa, ja jos ei projektia löydy ja laskutettavuus tippuu, niin ei se firma sinuun ole sitoutunut. Ja kun penkillä on prosentuaalisesti liikaa väkeä, niin sitä sitten karsitaan säännöllisesti yt-kierroksilla.

Toinen iso huono puoli on tietenkin tuo byrokratia. Monesti asiat ovat kankeita ja tehtävä tietyn prosessin mukaan. Parhaimmassa tapauksessa tietenkin se prosessi on ymmärrettävä ja toimiva, mutta varsinkin monikansallisissa firmoissa se on helposti sovitettu vähän muun kuin suomalaisen työkulttuurin ehdoille.

Sitten on tietenkin niitä hyviä puolia, joista yksi on omalla tavallaan juuri tuo byrokratia tai se, että melkein kaikkeen löytyy valmiit prosessit ja isossa firmassa omalla tavallaan paljon enemmän tietyntyyppisiä mahdollisuuksia kuin pienemmissä. Haluatko kokeilla miltä tuntuisi tehdä töitä toisessa maassa? Löytyy firman sisältä prosessit. Haluatko vaihtaa urasuuntaa? Löytyy prosessi ja valmiiksi mietitty koulutuspolku. Aloitatko uutta projektia? Löytyy valmiit pohjat suunnitelmille, tekkistäkkivaihtoehtoja, esimerkkiarkkitehtuureja, uhkamallinnuspohjaa, jne. Ts. joutuu paljon vähemmän selvittelemään itse ja tekemään asioita yksin, kun useimmiten nuo on mietitty ja parhaimmillaan luotu ne valmiit toimivat käytännöt. Ja sitten huonoimmillaan joutuu tappelemaan tuulimyllyjä vastaan.

Yksi asia mikä kanssa kannattaa huomioida on se, että isommissa firmoissa se yhteisö ja kulttuuri saattaa vaihdella myös firman sisällä hyvin paljon. Eli jos noissa firmoissa haluaa viihtyä, niin kannattaa pyrkiä löytämään se itselle sopiva yksikkö, lokaatio, harrasteporukka, kupla, tms. ja suhtautua jossain määrin tilanteeseen siltä kannalta itsekkäästi, että pitää huolta siitä omasta laskutettavuudestaan ja arvostaan firman silmissä.

Itse tuli siirryttyä pienempiin firmoihin tuon jälkeen, eikä ole kyllä kaduttanut. Ja oli kyllä mukava irtisanoutuminen, kun siihen löytyi valmis ja sujuva prosessi. :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 605
^ Hyvä postaus ja tuossa se minusta on olennaisimmilta osiltaan ero isossa ja pienemmässä talossa :thumbsup:

Itellä tosin kokemusta vaan kotimaisista isommista taloista, eikä mitään varsinaista irtisanomisuhkaa ole ollut, mutta noin se minusta osapuilleen menee kotimaisissakin isoissa taloissa.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
720
Hmm, mä jotenkin luulen että isossa talossa ei heti tule hätä päälle jos nyt ei ole laskutettavaa työtä, koska takana seisoo yhteinen budjetti. Yks kaverini vaihtoi isosta pienempään ja laskutustavoitteet nousi heti 20% kun ei ole varaa pitää ketään tyhjäkäynnillä. Itselleni tärkeätä työantajassa on myös nykyään se, ettei tarvii sotkeutua intialaisten touhuihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
62
Itse tuli siirryttyä pienempiin firmoihin tuon jälkeen, eikä ole kyllä kaduttanut. Ja oli kyllä mukava irtisanoutuminen, kun siihen löytyi valmis ja sujuva prosessi. :D
Prosessit ovat isojen (IT) talojen syöpää. Yrityskauppojen myötä päädyin yhteen noista isoimmista ja ei kyllä jäänyt mitenkään ruusuinen kuva. Kaikki oli kankeaa, kaikkeen tarvitsi miljoona hyväksyntää ja mitään ei voinut tehdä tai ostaa prosessin ohi kululaskuilla. Haluat paremman näppiksen kun mitä IT tarjoaa? Ei onnistu. Tähän päälle ihan jäätävä tappelu sisäisen IT:n kanssa + joka ainoaan paikkaan eri salasanat. Pahimmillaan piti syöttää neljä (!!) eri salasanaa ennen kuin pääsi käsiksi sähköposteihin.

Ainoa hyvin ja vaivattomasti toimiva prosessi oli irtisanoutuminen. Se toimi jopa mobiililla kuin junan vessa. Kertoo ehkä tarpeeksi firmasta
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
IT alan ammattilaisena sanosin etta ainakin nappaimisto ja hiiri ovat henkilokohtaisia tyokaluja eli ne ostetaan itse aina. Se etta firma osallistuu niihin on sitten vain bonusta. Vanhemmiten mennyt nakokin niin huonoksi etta alkaa olemaan naytto myoskin henkilohtainen varuste. Olen verrannut kirvesmiehen vasaraan ja tyokaluvyohon, ei niitakaan firmat yleensa osta.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 031
IT alan ammattilaisena sanosin etta ainakin nappaimisto ja hiiri ovat henkilokohtaisia tyokaluja eli ne ostetaan itse aina. Se etta firma osallistuu niihin on sitten vain bonusta. Vanhemmiten mennyt nakokin niin huonoksi etta alkaa olemaan naytto myoskin henkilohtainen varuste. Olen verrannut kirvesmiehen vasaraan ja tyokaluvyohon, ei niitakaan firmat yleensa osta.
Neljän eri työpaikan kokemuksella sanoisin että minimit mitä on talon puolesta tarjottu oman maun mukaisena on: näppis, hiiri, puhelin, kuulokkeet ja näyttö (yhdessä tosin puhelinvalikoima oli rajattu).

Tuon lisäksi 3/4 on sallinut työkoneen speksaamisen täysin itse. 2/4 on tarjonnut työtuolin kotiin jos työ on etätyötä yli 50 % ajasta. 2/4 on sallinut lähes minka tahansa työhön liittyvän välineen ostamisen tietyn budjetin rajoissa.

Isossa konsulttitalossa omavalintainen näppis ja hiiri oli vähän pidemmän keskustelun takana, mutta onnistuivat nekin.

Omassa työpaikassa ei esim. älykellon ostaminen firman piikkiin onnistu, mutta tiedän taloja joissa käytännössä mikä vaan on ok jos sen voi perustella verottajalle ja mahtuu henkilökohtaiseen (yleensä suureen) budjettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 458
IT alan ammattilaisena sanosin etta ainakin nappaimisto ja hiiri ovat henkilokohtaisia tyokaluja eli ne ostetaan itse aina. Se etta firma osallistuu niihin on sitten vain bonusta. Vanhemmiten mennyt nakokin niin huonoksi etta alkaa olemaan naytto myoskin henkilohtainen varuste. Olen verrannut kirvesmiehen vasaraan ja tyokaluvyohon, ei niitakaan firmat yleensa osta.
Itse taas sanoisin, että näppis ja hiiri sisältyvät ihan vakiovarusteisiin mitä kuuluu tulla työnantajan puolesta jossain muodossa. Tuollainen hinnat alkaen näppis & hiiri paketti ei edes maksa käytännössä mitään. Paremmissa paikoissa voi sitten saada tuollaisen sijaan itse valita mieluisat. Ennemmin aiheuttaisi kummastusta, jos työnantaja ei noita tarjoaisi pyydettäessä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Itse taas sanoisin, että näppis ja hiiri sisältyvät ihan vakiovarusteisiin mitä kuuluu tulla työnantajan puolesta jossain muodossa. Tuollainen hinnat alkaen näppis & hiiri paketti ei edes maksa käytännössä mitään. Paremmissa paikoissa voi sitten saada tuollaisen sijaan itse valita mieluisat. Ennemmin aiheuttaisi kummastusta, jos työnantaja ei noita tarjoaisi pyydettäessä.
Siis tottakai tyonantaja ne tarjoaa mutta kylla itseaan kunnioittava koodari kayttaa omien mieltymyksiensa mukaisia. Vertaukseni timpuriin oli paska jos miettii kulujen kannalta. Yritin sanoa etta kasityolaisen kasityokalut tulee olla henkilohtaisia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Hiiria minulla kuluu yksi viidessa vuodessa mutta nappis on 34 vuotta vanha ja ollut minulla ammattilaiskaytossa sen 15 vuotta. Nappikseen on joutunut kaapelin uusimaan.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Työvälinepolitiikat vaihtelee aika paljon firmoittain. Jossain pikkufirmoissa tilataan aina henkilökohtaisesti ja hinnalla ei välttämättä ole mitään väliä.

Suuremmissa firmoissa voi olla tosi vaikea saada poikkeavia lisävarusteita ellei niitä sitten voi perustella testikäyttöön tms.

Ja kuten chrisekh sanoikin niin jossain firmoissa kannattaa vaan ostaa omat vehkeet että duunin tekeminen on vähän hauskempaa. Toisaalta ymmärrän että joillain on se periaate että omilla vehkeillä ei töitä tehdä mut mun mielestä se on vähän turhaa masokismia.

Jossain pienemmissä firmoissa tuota käytetään kanssa vähän palkitsemistarkoituksessa. Jos on hyvin tehnyt duuninsa niin sit voi saada jonkun uuden iPadin tms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 065
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom