io-techin lakimiehet hoi.

Onnistuuko avioehdon teko itse vai onko syytä kääntyä lakimiehen puoleen?

Ei tässä kummallakaan mitään omaisuuksia ole, mutta ihan periaatesyistä haluamme kuitenkin avioehdon. Kerrytämme säästöjä omilla tahoillamme, joten olisi loogista että molemmat saisi eron sattuessa pitää omansa. Tulevaisuudessa todennäköisesti myös jonkinlaista perintöä tulossa molemmille.

Ajattelimme sellaista mallia, jossa kuoleman sattuessa avio-oikeus säilyy. Onko tässä jotain asioita mitä pitäisi huomioida tai voiko tulla eteen tilanteita jossa avioehto aiheuttaaa haittaa? Lapsia ei vielä ole, mutta todennäkösesti tulevaisuudessa on.

Se on siitä kiinni luotatko netissä oleviin pohjiin. Jos luotat niin sama se on tehdä itse kun ne muut kohdat ovat yksinkertaisia. Todistajat eivät saa olla sukua ja heidän täytyy olla mukana alusta loppuun kun kirjoitellaan. Maistraattiin rekistöröinti sen jälkeen kun on kirjoitettu.

Jos et luota pohjiin netissä niin ei yksinkertainen aviehto voi paljoa maksaa koska sen pitäisi olla tunnissa naputeltu ja siitä vetäisin ajatuksen että hintaa olisi 200-300€. Avioehdossa on inan enemmän vaatimuksia kuin muissa sopimuksissa joten ei kannata vetää täysin intutiolla vaan lukaista ohjeet maistraatin sivuilta.

Ajattelimme sellaista mallia, jossa kuoleman sattuessa avio-oikeus säilyy. Onko tässä jotain asioita mitä pitäisi huomioida tai voiko tulla eteen tilanteita jossa avioehto aiheuttaaa haittaa? Lapsia ei vielä ole, mutta todennäkösesti tulevaisuudessa on.
Tämmöinenhän suorastaan ohjaa henkirikokseen tilanteen sopivasti eskaloituessa.

Tämmöinenhän suorastaan ohjaa henkirikokseen tilanteen sopivasti eskaloituessa.
Jos nyt lähdetään siitä ettei hengenvaaraa ole vaikka miten eskaloituisi. Tässä ajatuksena olisi estää tilanne, jossa kuoleman sattuessa lapset perii omaisuuden ja puoliso jää puille paljaille.

Ei tässä kummallakaan mitään omaisuuksia ole, mutta ihan periaatesyistä haluamme kuitenkin avioehdon. Kerrytämme säästöjä omilla tahoillamme, joten olisi loogista että molemmat saisi eron sattuessa pitää omansa. Tulevaisuudessa todennäköisesti myös jonkinlaista perintöä tulossa molemmille.

On tuo toimintamalli nykyään jo muuttunut et ei tarvitse maksaa satoja euroja sopimuspohjan tulostamisesta paperille ja parista allekirjoituksesta.

Tuo on niin rutiinihommaa lakimehelle ettei maksa juuri mitään (noin yleiseen lakimiehen laskuun verrattuna :cigar2: ), joten itse ainakin päädyin ottamaan netistä satunnaisen firman tuohon. Täytin heidän lomakkeeseen mitä halutaan ja puhelu/sähköposti jossa käytiin tuo läpi ja taisin jonkin muutoksen pyytää. Ehkä tyyliin 150€ 10 vuotta sitten :hmm:

Me rajasimme saadut perinnöt pois avioeron sattuessa...

Miksi juristit kirjoittavat sopimuksiin numerot kirjaimin ja sen perään numerot suluissa. Esim. "kauppahinta on viisisataayhdeksänkymmentäkahdeksamiljoonaa kahdeksansataayhdeksänkymmentäseitemäntuhatta viisisataakuusikymmentäkahdeksan eurua ja neljäkymmentä seitsemän senttiä (598.897.568,47 €)".

Miksi juristit kirjoittavat sopimuksiin numerot kirjaimin ja sen perään numerot suluissa. Esim. "kauppahinta on viisisataayhdeksänkymmentäkahdeksamiljoonaa kahdeksansataayhdeksänkymmentäseitemäntuhatta viisisataakuusikymmentäkahdeksan eurua ja neljäkymmentä seitsemän senttiä (598.897.568,47 €)".
Hankaloittaa sopimuksen väärentämistä, numeroihin voi olla helppo vedellä ylimääräisiä viivoja, jotka muuttavat summaa.

Sinänsä jos sopimus allekirjoitetaan sähköisesti, niin en näe mitään tarvetta laittaa tekstinä. Mutta voi toki olla vanhasta tottumuksesta.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 450
Jäsenet
76 434
Uusin jäsen
kunsokea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom