Kelpaisiko sellainen argumentti, että vastaukset kahteen ensimmäiseen kysymykseesi ovat kyllä ja kyllä, minkä lisäksi minulla on oikeus olla olematta kyseisen arjalaisen yrityksen asiakas?
Tottakai on oikeus. Saatko sanoa sitä ääneen, että miksi et ole enää yrityksen asiakas, on toinen juttu. Siis jos et halua olla sellaisen yrityksen asiakas, jonka toimitusjohtajan etninen tausta on tietty (pl. valkoinen heteromies, jota saa syrjiä), niin sitä et välttämättä saa sanoa ääneen.
Osakeyhtiölain mukaan yrityksen pitää tehdä voittoa omistajilleen. Tämä ei olisi minkäänlainen ongelma, mikäli yhteiskunnassa ei olisi arvoja, joiden mukaan yhteiskunnan toimijat (mm. yksilöt ja yritykset) pakotetaan toimimaan joko lainsäädännön tai sosiaalisen paineen avulla. Kun feministit puhuvat yhteiskunnan rakenteista, joilla valkoinen heteromies alistaa naisia, niin feministi viittaa juuri näihin kahteen asiaan. (On täysin toinen juttu, että kuin todellisia nämä naisia alistavat rakenteet ovat, kai niin todellisia itse kullekin, kun itse kukakin niihin haluaa uskoa.)
No yritys maksimoi voitot myötäilemällä yhteiskunnan vallankäyttäjiä, eikä asettumalla poikkiteloin, sillä yrityksen ei ole tarkoitus edistää mitään ideologiaa, vaan todellakin maksimoida ne voitot keinolla millä hyvänsä. Tällöin yritykset ovat pakotettuja taistelemaan suvakkien rinnalla eli olemaan näiden vallankäytön välineitä. Se on huono asia, sillä valta ei saisi keskittyä mihinkään. Sen pitäisi olla kansalla, kun yksilöt äänestävät vaaleissa, mutta myös kun yksilöt toimivat työntekijöina, kuluttajina ja sijoittajina.