Pyydän tietosuojavaltuutettua ottamaan kantaa seuraavaan tilanteeseen;
MuroBBS on Otava konsernin omistama internet forumi johon kirjoittamiseen vaaditaan rekisteröityminen. Keskustelufoorumi löytyy osoitteesta:
http://murobbs.muropaketti.com/
MuroBBS:ssän toimitus on kieltäytynyt poistamaan kaikkia viestejä ja liittyviä henkilötietoja henkilön näin pyytäessä. Keskuteluissa on mm. kirjoituksia vuodelta 2001 jolloin olin 15vuotias. Olen nyt 31vuotias. Forumilla keskustellaan kaikesta mahdollisesta mukaan lukien esimerkkeinä politiikka, ihmisoikeudet, seksuaalinen suuntautuminen, henkilökohtaiset ongelmat, mielenterveys, palkat, ammattiyhdistykset. Henkilöllisyyteni muiden forumilaisten tiedossa koska olen käynyt palstalla myös käytetyn tavaran kauppaa.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 2016/679, kuitenkin määrää että käyttäjän kaikki tiedot tulisi poistaa. Artikla 17 on asiassa mielestäni hyvin yksi selitteinen.
Miten tietosuojavaltuutettu näkee asian. Tulisiko MuroBBS:ssän toimituksen poistaa kaikki tiedot pyynnöstä?
Haluan huomattaa että MuroBBS:ssän toimitus on hyvin yhteiskykyinen asiassa ja on lupautunut muuttamaan toimintaansa jos tietosuojavaltuutettu katsoo että nykyinen toiminta ei ole lainsäädännön kanssa yhden mukainen.
MuroBBS:ssän toimituksen yhteystiedot ovat;
toimitus@muropaketti.com
Lauri Sihvonen
Liiketoimintapäällikkö, päätoimittaja
lauri.sihvonen@ampparit.com
KUSTANTAJA
Ampparit Oy
Maistraatinportti 1
00240 Helsinki
Liitän toimituksen tämän sähköpostiviestinnän kopion saajiin koska he halusivat kuulla tietosuojavaltuuten mielipiteen asiaan.
Ystävällisin terveisin,