Indiana Jones and the Great Circle (2024)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demu
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä se speedrunien suhteen haittaa vaikka päivittäisivätkin. Otin jo nykyversiosta backupin talteen toiseen kansioon, monet speedrunit vedetään julkaisupäivän tai lähelle sitä olevalla versiolla riippuen siitä miten rikki peli milläkin on. Steamistä pystyy myös konsolin kautta tai komentokehotteessa palauttamaan minkä tahansa aiemman version jos ei halua uusimmalla syystä tai toisesta pelata.
 
Juu on ilmeisesti oikeasti Frame pacing ongelma tässä indyssä uusimmilla NVIDIA:n ajureilla. Tarkemmin ottaen ongelma on ajurin Indy profiilissa, johon on lisätty jotain "optimointeja" jotka ei nyt selvästi monissa kokoonpanoissa toimi kunnolla. Optimoinnit oli lisätty aluksi Steam versioon, minkä takia oma gamepass versio toimi sen muutaman päivän smoothisti, ennen kun profiiliin lisättiin myös gamepass versio, jolloin tuo Frame pacing ongelma alkoi itsellä tuossa gamepass versiossa. Ei kai tässä auta, kun tilalta ajurit vanhempaan tai odotella fixiä ja pelata siihen asti tuo Frame gen päällä.

Tässä video aiheesta:

 
Jännästi tää peli kyllä toimii ihan eri tavalla vaikka rauta olisi aika samanlaista.

Mulla on tosi sulavaa ollut koko ajan pelatessa game pass kanssa, kunhan ei laita FG tai PT päälle. Välivideoissa välillä droppaa animaatiot siihen 30 fps, mutta ei kovin usein. 4080, 4k dlss balanced 120 fps special k lukolla.

Tässä pelissä on kyllä hienoimmat yksityiskohdat ympäristöissä mitä nähnyt missään. Tekstuurit kans pääosin priimaa. Hahmot on ainut heikkous joka häviää osalle peleistä, kuten AW2 ja Hellblade 2 ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilinpa minäkin pyöräyttää vanhemmat ajurit käyttöön niin onhan tuo peli paljon jouheamman tuntuinen vaikka FPS ei mihinkään muuttunutkaan. Frame generation muuttui tuota myöten taas käytettäväksi joka tavallaan käy ihan maalaisjärkeen, frame pacing jos yksinkertaisesti selitettynä (oman ymmärrykseni mukaan) on se aikaväli jolla framet luodaan. Esim. 60fps jotta frame pacing olisi sulavaa tulisi jokaisen framen/ruudun olla renderöity ja näytetty 16.67ms välein, mutta jos tuo tahti elää niin joku ruutu tulee 10ms ja joku ruutu 20ms välein (lopullinen FPS pysyen silti samana) sinne kun heitetään vähän keinotekoisia ruutuja sekaan niin eihän se voi toimia hyvin jos frame pacing ei ole kohdallaan.
 
Nyt on peli pelattu läpi sivutehtävineen. Vielä jäi alueille vähän jotain keräiltävää mutta ne näköjään onneksi voi vielä käydä noukkimassa lopputekstien jälkeenkin.

Erinomainen peli alusta loppuun asti jälleen kerran MachineGamesilta mutta mitäpä muutakaan sitä olisi kyseiseltä firmalta odottanut. Kiitokset naapurimaahan!

Jos pelille ei jatkoa nähdä niin DLC:tä olisi mahtava saada. Vaikka ihan jotain perus puzzlekarttoja.
 
Kokeilinpa minäkin pyöräyttää vanhemmat ajurit käyttöön niin onhan tuo peli paljon jouheamman tuntuinen vaikka FPS ei mihinkään muuttunutkaan. Frame generation muuttui tuota myöten taas käytettäväksi joka tavallaan käy ihan maalaisjärkeen, frame pacing jos yksinkertaisesti selitettynä (oman ymmärrykseni mukaan) on se aikaväli jolla framet luodaan. Esim. 60fps jotta frame pacing olisi sulavaa tulisi jokaisen framen/ruudun olla renderöity ja näytetty 16.67ms välein, mutta jos tuo tahti elää niin joku ruutu tulee 10ms ja joku ruutu 20ms välein (lopullinen FPS pysyen silti samana) sinne kun heitetään vähän keinotekoisia ruutuja sekaan niin eihän se voi toimia hyvin jos frame pacing ei ole kohdallaan.

Joo kyllä mä luulen, että noi frametimet sahaa varmaan aikalailla kaikilla, ketkä noita uusimpia NVIDIA ajureita käyttää.

Ei se FG:n toiminta tosin kyl ihan noinkaaan voi mennä, koska itsellä tuo FG on ainoa kikka, millä saan nuo frametimet nyt tasaiseksi noilla uusimmilla ajureilla. Se päällä kuvan liike on täysin sulavaa ja frametime graafi ihan flätti myös. Heti jos sen ottaa pois, niin frametime käyrä sahaa edestakaisin hulluna. Noi on sen verran monimutkaisia kokonaisuuksia, että ei näistä ota tolkkua, ilman oikeaa tietoa/asiantuntijuutta.
 
Joo kyllä mä luulen, että noi frametimet sahaa varmaan aikalailla kaikilla, ketkä noita uusimpia NVIDIA ajureita käyttää.

Ei se FG:n toiminta tosin kyl ihan noinkaaan voi mennä, koska itsellä tuo FG on ainoa kikka, millä saan nuo frametimet nyt tasaiseksi noilla uusimmilla ajureilla. Se päällä kuvan liike on täysin sulavaa ja frametime graafi ihan flätti myös. Heti jos sen ottaa pois, niin frametime käyrä sahaa edestakaisin hulluna. Noi on sen verran monimutkaisia kokonaisuuksia, että ei näistä ota tolkkua, ilman oikeaa tietoa/asiantuntijuutta.
No, kuten sanoinkin - maalaisjärjellä järkeilin toimintaperiaatetta. Itsellä tosiaan oli kuten aiemminkin puhuttiin uusilla ajureilla FG käyttökelvoton, 4090+14900k pellin alla.
 
Kuinka paljon oikeesti pelaatte,itse vasta aloitin ja aikaa mennyt 10 tuntia
Tänää meni peli läpi. 24tuntia sanoo tallennus slotti ja Windowsin Xbox Appin pelisivu sanoo 36tuntia.
Erittäin hyvä peli. enimmäkseen keskityin pääjuoneen. ne sivutehtävät mitä pelasin, niin tais mennä vahingossa. onneks niitä vanhoja paikkoja voi vielä koluta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä mä luulen, että noi frametimet sahaa varmaan aikalailla kaikilla, ketkä noita uusimpia NVIDIA ajureita käyttää.

Ei se FG:n toiminta tosin kyl ihan noinkaaan voi mennä, koska itsellä tuo FG on ainoa kikka, millä saan nuo frametimet nyt tasaiseksi noilla uusimmilla ajureilla. Se päällä kuvan liike on täysin sulavaa ja frametime graafi ihan flätti myös. Heti jos sen ottaa pois, niin frametime käyrä sahaa edestakaisin hulluna. Noi on sen verran monimutkaisia kokonaisuuksia, että ei näistä ota tolkkua, ilman oikeaa tietoa/asiantuntijuutta.
Käynnistin eilen pelin ensin vahingossa ilman SpecialK ja sen framecappiä, niin peli tuntui tosi nykivältä. Sitten heti perään SpecialK 120 fps frame capin kanssa, niin taas erittäisn sujuvaa. FG pois käytöstä koko ajan ja uusimmat ajurit.

Jotain bugia selkeesti pelissä on. En kyl koske nyt mihinkään asetuksiin kun toimii niin hyvin.
 
Nyt on reilu tunti testiä takana ja vaikuttaa varsin huikelta peliltä.

Video settingsien kans vielä pitää säätää, ei aivan kunnolla toimi kaikki max, 4k, mutta pistin RT high, motion blur yms turhakkeet otin heti pois. ja vielä pitäs jotain pudotella että sais tasaisemmat framet, välillä droppaa ja tuntuu vähän nykivän, en tiiä pitäskö se alkaa laitteleen tuo 9800x3d jo. GPU on 4090.
FG on päällä, ylempää luin että vissiin kannattais ottaa pois päältä.
 
46h siinä kesti Steamin mukaan, about 29h streameissäni "tehokasta" pelaamista. Loppuaika noiden erotuksena oli sitä että kaivelin nurkkia offlinessa aikaisemmilla alueilla eikä vasta ole kuin Vatikaani täysin 100% ilman mitään apuja. Vähän tuntui se ihan loppuosuus että peli vietiin maaliin kiireellä, liekö ollut suunnitelmia vielä laajemmallekin. Mutta ei se kaiveleen jäänyt, muutamia bugeja kohtasin, mahdollisia skippejä tulevia speedruneja varten myös. Joka onkin se mihin alan nyt keskittyä, toki tuo alkuperäinen tallennus tarvitsee saada aidosti 100% siinä sivussa.

Indy-pelinä menee kyllä.. tasaisesti jaetulle ykkössijalle Fate of Atlantiksen kanssa. Molemmissa on omat juttunsa mitkä tökkii mutta toisaalta taas sellaisia asioita jotka pelastaa täysin - mestariteoksia molemmat. Kyllä se tässä pelissä näkyi ja tuntui että tekijät olivat samalla aaltopituudella alkuperäismateriaalin faneja kuin itsekin. Tony Toddin (RIP) näyttelemä hahmo vei shown, odotin koko ajan että koska Candyman tulee kuvioihin taas. Gina oli hahmona hyvä, ärsytti vain se NPC-pyöriminen jaloissa hetkittäin. Troy Baker veti hele-vetin kovan suorituksen kasari-Indyn äänenä. Hattu päästä. Ylitti kaikki odotukset kokonaisuutena. Vahva suositus 🫡
 
En koskaan ole ollut oikein Indiana Jonesin ystävä jostain syystä. Pääsin muutamaksi tunniksi testaamaan tätä peliä, ja voin vakuuttaa, että Indianasta pitävät pitävät tästä pelistä! Jotenki älyttömän hyvin saatu sitä elokuvien fiilistä tähän! Eli jos tykkäät Indiana Jonesista, niin tämä on pakko-ostos sinulle!
 
Nyt toimii frame generation hienosti, yhdessä DLAA:n kanssa ei juurikaan grafiikkavirheitä/häntimistä näy ja fps nousi reippaasti. Ei tunnu ainakaan ohjaimella pelatessa liian tahmaiselta eikä pieni viive tässä pelissä edes haittaisi. Nyt saa kaikki asetukset tapissa pyörimään n. 110-120fps :geek:
 
GeforceNow Ultimatella pelatessa uusi patch toi rutkasti lisää suorituskykyä. Nyt voi surutta pitää koko ajan FullRT@4k.

Niin ja tuli pelattua peli läpi, pelikellon näyttäessä 29 tuntia 30 minuuttia ja siitä ehkä 30 minuuttia korkeintaan idlaamista. Paljon on vielä ylimääräisiä tehtäviä tekemättä, mutta nyt pidetään kyllä pelistä taukoa. Peli oli juuri oikean pituinen. Loppu tuli juuri siinä kohtaa, kun alkoi tuntua että pitäisikin tulla. Ja loppu ei ollut pettymys, kuten monesti peleissä. RIP Tony Todd.

Indy-hattu päässä arvosana 9/10.
Toivottavasti tulee jatko-osa, joissa hieman parannetaan vihollisten tekoälyä ja hiotaan kulmia, kuten Ginan ärsyttävät samat one-linerit joillain alueilla, kuten "Indy olet taas tapellut". Noilla fikseillä peli olisi ollut 10/10.
Silti helposti itselleni GOTY2024.
 
Juu uuden pätsin myötä voi vihdoin pelailla pelin oma HDR päällä frame genin kanssa. valitettavasti frame pacing ongelma NVIDIA:n uusimmilla ajureilla, ilman Frame genia/FPS limittiä ei poistunut. Edelleen myös DLSS:n quality moodi aiheuttaa grafiikan/objektien sekoilua. Tuo on kyllä outo homma, kun kaikki muut DLSS tasot toimii ilman tuota sekoilua. Valaistuskorjaukset myös huomasin vatikaanin palatsissa. Itsellä oli se tietty alue siellä palatisssa semmoinen todella vaalea/haalea. Nyt näyttää luonnolliselle.
 
Tämä peli kiinnostaa kovasti. Pähkäilen PC:n ja Pleikkarin välillä, että kummalle hankkisin. Sulava pyöriminen on tärkeämpi kuin graafinen näyttävyys.
 
Miten mahtaa pyöriä FullRT@4K kun näyttiksenä on 4080? Mietin että pitäisikö jo kokeilla vai odottaa 5000-sarjaa.
Just kirjotin toiseen ketjuun asiasta, sama tähän.

Mielestäni huonosti eilisen testin perusteella. Laitoin FG + PT päälle, DLSS balanced. Vaikka keskimääräinen FPS kyllä just just pelattava (~80-100), mutta kun tulee tunnelista aukealla FPS romahtaa hetkeksi (tök tök) kun uusia tekstuureja yms ladataan sisään. Peli myös varoittaa että VRAM on vähissä. Mitään vastaavaa ei tapahdu jos laittaa PT pois päältä.

Samoin peli muuttuu terävästä sumuiseksi, kun on liian vähän freimejä, skaalataan rajusti ja denoising PT takia.

Mutta, en jäisi silti odottamaan 5000-sarjaa, vaan laittaisin joko:
DLSS balanced, ilman FG, käytännössä lukittu 120 fps
DLAA FG kanssa, pääosin yli 100 fps koko ajan.

Peli on erittäin hieno näinkin, ei niitä PT efektejä jää kaipaamaan jos ei kato vertailukuvia koko ajan.
 
Itsellä FG päällä fps laskee ja hiiren liikkeen viive kasvaa. Jälkimmäinen on häiritsevää, mutta onneksi tuolle ei ole tarvetta. Tulee vain testattua jokaisen patchin jälkeen mielenkiinnosta :)
 
Pidättäydyin itse vielä marraskuun nvidia ajureissa ja kyllä tuo frame gen tuntuu jotain lopultakin tekevän. Eli vanhat ajurit + pelin viimeisin päivitys. Nyt pystyy 3440x1440 käyttämään Supreme+Path Tracing+DLAA ja frame genin kanssa ~120fps.

Palasin pelin pariin jo läpäisyn jälkeen, nyt on Gizankin alue 100% :cool:
 
En itse ole huomannut ongelmaa, mutta jos on uusimpien Nvidian ajurien kanssa frame pacing rikki, ratkaisu profile inspectorin kautta olemassa:
1734681935469.png


 
Ensimmäinen bugi tuli vastaan Himalayalla alkuvaiheessa. Gina ylitti yhden jyrkänteen alueen ihan alkuvaiheissa mutta jäi sen jälkeen seisomaan paikalleen eikä seurannut Indyä vaikka olisi tehnyt mitä. Ainoa korjaus tilanteeseen oli tehdä rollback tallennukseen päävalikossa ja tuo heittikin sitten jo 40 minuuttia taaksepäin edellisen alueen loppupuolelle. Muutaman kerran piti yrittää myös uusiksi rollbackin jälkeen ennen kuin suostui toimimaan mutta tuossa tilanteessa riitti kun heti ongelman huomatessaan latasi vain aikaisemman checkpointin.
 
Aika paljon tässä pelissä on riittänyt bugeja. On jumittavia npc tyyppejä, välillä suoritetut tehtävät eivät näy tehtyinä ja esim. Gizassa kartalla näkyi kohde mihin mennä mutta eipä siellä mitään ollut vaan ratkaisu ihan muualla.
 
Mulla Gina alkoi paikassa X huutelemaan vihollisille kaikenlaista ja se levy jäi sille vähäksi aikaa päälle.
Aivan helvetin naurettavaa, että ite hiippailee piilossa ja akka vaan mesoaa vihollisten edessä päin naamaa eikä kukaan noteeraa yhtään mitään.
Senkin jälkeen, kun olin pistänyt kaikki vihut kylmäksi niin akka vaan jatkoi samaa mesoamista, vaikka missään ei edes ollut enää ketään kelle huutaa.
Noh... kuten sanoin aikaisemminkin niin tämän pelin tekoäly oli surkeaa.
Aseilla ei tee mitään. Jos ammut niin kaikki ympäristön vihut on kimpussa. Jos taas vihu ehtii ampua ja piekset sen samantien, niin kukaan ei noteeraa.
:facepalm:
 
Itelläkin kävi kahdesti niin, että Gina jäi jumittamaan edelliseen huoneeseen enkä päässyt puzzlessa eteenpäin ennen kuin kuolin tai latasin checkpointin. Ja tätähän ei oikeastaan voi tietää etukäteen niin tuhlaantui aika paljon aikaa siihen, kun yritti selvittää että miten muka pitäisi edetä. Pahin kaikista bugeista on kuitenkin tämä: Reddit - Dive into anything aivan helvetin rasittavaa kuunnella tuota. Käytännössä tuo alue on pelikelvoton ellei togglea voice volumea päälle ja pois tai ui joka paikkaan niin Gina ei ole mukana. Yleensä itseä ei bugit niinkään haittaa, mutta tässä pelissä on kyllä ollut poikkeuksellisen rasittavia sellaisia.
 
Minulla kävi jännä bugi siinä Sukhothain lopussa kun piti paeta sieltä temppelistä ulos. Putosin jossain vaiheessa lattiasta läpi ja aloin sukelteleen ympäriinsä ihaillen maailmaa oudosta kulmasta samalla kun ruutu tärisee aikani sukeltelin niin tämä osu johonkin tallennuspisteeseen. Vaikka kuolin niin jatko oli aina jostain ihan oudosta paikkaa. Lopulta poistuin pelistä ja aloitin uudelleen niin pääsin maanpinnalle ja pääsin kävelemään väärästä suunnasta temppelin uloskäynnille. Sitten tuli cutscene kun nousen sieltä temppelin uloskäynnin aukosta pihalle vaikka tulin paikkaan ulkokautta.
 
Mulla Gina alkoi paikassa X huutelemaan vihollisille kaikenlaista ja se levy jäi sille vähäksi aikaa päälle.
Aivan helvetin naurettavaa, että ite hiippailee piilossa ja akka vaan mesoaa vihollisten edessä päin naamaa eikä kukaan noteeraa yhtään mitään.
Senkin jälkeen, kun olin pistänyt kaikki vihut kylmäksi niin akka vaan jatkoi samaa mesoamista, vaikka missään ei edes ollut enää ketään kelle huutaa.
Noh... kuten sanoin aikaisemminkin niin tämän pelin tekoäly oli surkeaa.
Aseilla ei tee mitään. Jos ammut niin kaikki ympäristön vihut on kimpussa. Jos taas vihu ehtii ampua ja piekset sen samantien, niin kukaan ei noteeraa.
:facepalm:
Mulla oli toi sama oli kyl rasittava onneksi vasta läpipeluun jälkeen.

Ja toi oli boxilla en tiedä oisko pc:ssä ollut sama pelailin boxilla jotain tavarankeruuta läpäisyn jälkeen vaikka pelin muuten pc:llä.

En tiedä korjasiko vika pätsi tota kun peli on melkolailla pelattu nyt.
 
Pidättäydyin itse vielä marraskuun nvidia ajureissa ja kyllä tuo frame gen tuntuu jotain lopultakin tekevän. Eli vanhat ajurit + pelin viimeisin päivitys. Nyt pystyy 3440x1440 käyttämään Supreme+Path Tracing+DLAA ja frame genin kanssa ~120fps.

Palasin pelin pariin jo läpäisyn jälkeen, nyt on Gizankin alue 100% :cool:
Mulla uusimmat ajurit ja ei kyllä fg tuo yhtään freimiä lisää, sulavampi on kyllä hieman mutta samat framet kuin 60fps vsync päällä.
Ärsyttää toki tuo kuvan repeily aina fg:tä käytettäessä, johtuukohan noista uusista ajureista?

Ihmetyttää tämä nykytrendi näiden pelien kanssa kun itsellä 4070Ti 12Gb muistilla ja peli jos toinenkin (kaikki alkoi RE4 remakesta), kun laitat kaikki tappiin niin ilmoitta vram muistin loppumisesta, tämän vielä ymmärtäisi jos peli pyörisi huonommin tai ei antaisi laittaa kaikkea tappiin mutta hyvin on koodattu peli kun heittää pihalle siitä ilman virheilmoitusta, tämä ongelma ei ole pelkästään tässä pelissä vaan tuon RE4 Remakin jälkeen olevissa uusissa peleissä sama, oli sitten tehty UE enginellä tai jollain muulla. Ennen kaikki oli paremmin :)
 
Mulla uusimmat ajurit ja ei kyllä fg tuo yhtään freimiä lisää, sulavampi on kyllä hieman mutta samat framet kuin 60fps vsync päällä.
Ärsyttää toki tuo kuvan repeily aina fg:tä käytettäessä, johtuukohan noista uusista ajureista?

Ihmetyttää tämä nykytrendi näiden pelien kanssa kun itsellä 4070Ti 12Gb muistilla ja peli jos toinenkin (kaikki alkoi RE4 remakesta), kun laitat kaikki tappiin niin ilmoitta vram muistin loppumisesta, tämän vielä ymmärtäisi jos peli pyörisi huonommin tai ei antaisi laittaa kaikkea tappiin mutta hyvin on koodattu peli kun heittää pihalle siitä ilman virheilmoitusta, tämä ongelma ei ole pelkästään tässä pelissä vaan tuon RE4 Remakin jälkeen olevissa uusissa peleissä sama, oli sitten tehty UE enginellä tai jollain muulla. Ennen kaikki oli paremmin :)
Siis onko sulla 60 hz näyttö ja 60 fps vsync päällä molemmissa tapauksissa vai mitä?

4080 kanssa testasin just yhdessä kohtaa: 4k DLAA ~80 fps ilman FG ja FG kanssa ~105 fps. Yllättävän huono tulos mun mielestä FG kanssa, mutta parannus kuitenkin.
 
57.2 tuntia, 100% joka alueella ja kaikki Steamin achievementit kerätty myös.. Very hard vaikeustaso ja moderate vai mikä se vaikein olikaan pulmanratkonnalle.

Siellä oli yksi valinnainen puzzle jonka ratkaisua hieroessa meni varmaan 5h aikaa. Ja oli ihan selvillä mitä pitää tehdä mutta että miten sen saa tehtyä :D Archivist (kaikki liput ja laput Journaliin kerätty) achievement ei meinannut avautua mutta kun kävin ottamassa kameralla vihjekuvan Sacred Wounds puzzlesta Vatikaanissa niin sitten (kun en tarvinnut yhtäkään vihjekuvaa itse läpipeluun aikana).
 
Tässä pelissä on kyllä paras nahkatakkimallinnus mitä oon nähny. Modattu cyberpunk toki pääsee lähelle, mutta ei sade-efektissä. Jensen nyt markkinointiin mukaan!

Indiana Jones and the Great Circle 2024-12-21 17_11_53-sdr.jpg


Esimakua siitä mitä Doom Dark Ages tulee olemaan uudella moottorilla kenties :)

Indiana Jones and the Great Circle 2024-12-14 22_20_31-sdr.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 295
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom