Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Meneekö tämä alarmistien suorittamaksi pelotteluksi:
Grönlannin jäät sulavat niin nopeasti, että tutkijakin huolestui: ”On hieman pelottavaa”
Ja mitään todellista ei ole tapahtumassa vai onko kaikki vain luonnollista kehitystä?
– Grönlannin kaikki reuna-alueetkin ovat tämän vaikutuksen alaisia. Olen erityisen huolestunut pohjoisista alueista, jotka voivat mahdollisesti nostattaa merenpintaa eniten ja jotka muuttuvat jo nopeasti.
Rignot johti viime vuonna tutkimusta Etelämantereen jääpeitteen tilasta.
– Jotkin nukkuvat jättiläiset Itä-Antarktiksella ovat heräilemässä ja lisäksi suuri osa Länsi-Antarktiksesta on muuttumassa. Mitkään näistä eivät ole hyviä uutisia.
Kyse ei ole ensimmäisestä kerrasta, kun tutkijat ovat havainneet muutoksia Grönlannin jääpeitteessä. Maaliskuussa uutisoitiin, että mannerjäätikön päälle sataa yhä useammin vettä talvella. Tyypillisenä talvena sateen kuuluisi tulla taivaalta lumena.
1970-luvulla talvisateita tuli vain pari kertaa vuodessa. Vuonna 2012 sateita oli jo 12 kertaa vuodessa. Vesisade vauhdittaa jään sulamista entisestään.
Se on faktaa, että Grönlannin jäätikkö on sulamassa ja on jopa todennäköistä, että se sulaa joskus kokonaan.
En tiennytkään että 1984 Laatokka oli kesällä jäässä.
Viikingeillä taisi olla kaksi asustusta siellä (ja siellä ilmeisesti pystyi viljelemään maata mutta sitten ilmasto kylmeni) mutta tota ei lasketa kun puhutaan ilmaston lämpenemisestä.Olihan Grönlanti todennäköisesti vihreä saari, kunnes Viikingit tuhosivat ilmaston....?
-Piereskelemällä, polttamalla nuotioita, syömällä lihaa, tai sitten ilmasto muuttui ihan vaan itsekseen kuten on aina tehnyt....?![]()
Olihan Grönlanti todennäköisesti vihreä saari, kunnes Viikingit tuhosivat ilmaston....?
-Piereskelemällä, polttamalla nuotioita, syömällä lihaa, tai sitten ilmasto muuttui ihan vaan itsekseen kuten on aina tehnyt....?![]()
Ensin sen ilmaston piti jäätyä, sitten lämmetä mutta kun kumpikaan ei tapahtunut alkoivat puhua muutoksesta....Viikingeillä taisi olla kaksi asustusta siellä (ja siellä ilmeisesti pystyi viljelemään maata mutta sitten ilmasto kylmeni) mutta tota ei lasketa kun puhutaan ilmaston lämpenemisestä.![]()
Ei vaan dielletään se fossiilidiesel ja aletaan kaikki ajamaan uusiutuvalla dieselillä! Vaan eipäs taida uusiutuvan dieselin valmistuskapasiteetti riittää vielä pitkään aikaan, jos koskaanYllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!
Kielletään polttomoottoriautot!
Mutta se kapasiteetti riittää Suomen tarpeisiin ja sitten ollaan ihanasti hiilineutraaleja. Mitä siitä jos jenkit edelleen porskuttaa 3 tonnin bensaa syövillä V8 avolavoilla.Ei vaan dielletään se fossiilidiesel ja aletaan kaikki ajamaan uusiutuvalla dieselillä! Vaan eipäs taida uusiutuvan dieselin valmistuskapasiteetti riittää vielä pitkään aikaan, jos koskaan![]()
Mutta se kapasiteetti riittää Suomen tarpeisiin ja sitten ollaan ihanasti hiilineutraaleja. Mitä siitä jos jenkit edelleen porskuttaa 3 tonnin bensaa syövillä V8 avolavoilla.
Tosin jos koko muu maailma (tai vaikkapa vain EU) siirtyy pois dieseleistä niin eipä niitä uusia diesel autoja enää Suomen markkinoille saada.
En tiedä miksi muu maailma tai EU olisi näin tyhmiä kun sitä biodieseliä on mahdollista tehdä (ja tehdäänkin) jätteistä ja paskasta ja muusta ihan muuallakin. Toki jos sähköautoissa tai akkuteknologiassa saadaan joku valtava läpimurto.
No sähköautot on niin monella muulla tapaa parempia että näkisin että siihen suuntaan ajaudutaan muutenkin. Mitään massiivista läpimurtoa tuohon ei edes tarvita, kunhan vaan nykyinen teknologia halventuu pikkasen.
Ja sähköautojen CO2 päästöihin voidaan vaikuttaa tekemällä sähköntuotannosta ylipäätänsä hiilivapaampaa.
Kyllä niitä läpimurtoja tarvittaisiin jos esim. raskasta liikennettä haluttaisiin korvata sähköautoilla mihin ei vielä ole järkevää teknologiaa.
Mutta kuitenkin Neste käyttää palmyöljyn valmistuksessa tulevan sivutuotteen dieseliinsä. Neste on saanut sille jonkin jätemäärityksen, joten sen päästöt lasketaan vasta siitä kun se tuodaa Suomeen jalostettavaksi.Tuossa Iltalehden jutussa lukee, että Neste ei ainakaan Suomessa myytävässä dieselissä käytä palmuöljyä.
Neste sai aikanaan kovaa kritiikkiä käyttäessään uusiutuvan dieselin raaka-aineena palmuöljyä, mutta sitä ei käytetä enää ainakaan Suomessa myytävän dieselin valmistukseen.
Jos näin on niin eikö niin saisi tehdä?Mutta kuitenkin Neste käyttää palmyöljyn valmistuksessa tulevan sivutuotteen dieseliinsä. Neste on saanut sille jonkin jätemäärityksen, joten sen päästöt lasketaan vasta siitä kun se tuodaa Suomeen jalostettavaksi.
Jos näin on niin eikö niin saisi tehdä?
Mun mielestä tuo on kuitenkin hyvä alku ja sitä voitaisiin ihan valtion tasoltakin sen verran tukea, että olisi about saman hintaista normidieselin kanssa. Saisivat ainakin kaiken myytyä mitä pystyvät vain valmistamaan.Tuo Nesteen Mydiesel ei tosiaan ole palmuöljystä tehtyä, vaan eläinperäisestä jätteestä. Tarkoittaa käytännössä siis teurasjätettä jne. Tätä asiaa tuli opintojen ohessa selvitettyä, kun oli omakin oletus, että palmuöljystä tuo tehtäisiin.
Mydieselillä ei pystyttäisi korvaamaan koko dieselin käyttöä Suomessa mitenkään. Vähän sellaista omantunnon puhdistusta niille ketkä siitä haluavat maksaa hieman enemmän.
Mun mielestä tuo on kuitenkin hyvä alku ja sitä voitaisiin ihan valtion tasoltakin sen verran tukea, että olisi about saman hintaista normidieselin kanssa. Saisivat ainakin kaiken myytyä mitä pystyvät vain valmistamaan.
Väärin. Neste listaa tällä sivustolla käyttämänsä raaka-aineet. Eläinperäinen jäte ei todellakaan ole ainoa jota siihen käytetään. Vielä pari vuotta sitten valtaosa tuosta dieselin raaka-aineesta oli palmuöljyä. Nykyään Neste ei näemmä enää julkaise tarkkoja lukuja.
Jos käytössä olisi pelkästään eläinperäinen jäte, sehän vaatisi entistä enemmän tuotantoeläimiä, jotta biodieselin tuotanto saadaan turvattua. Hieman ristiriitaista sikäli, että tuotantoeläimet ja niiden rehu ovat vastuussa isosta osasta kasvihuonepäästöjä. Tietynlaista kierrätystä toki, joten suunta on parempi. Neste voi toki väittää kaikkien noiden olevan "uusiutuvia" raaka-aineita. Oikeasti ne ovat "uusiutuvaa" jätettä tai sivutuotteita.
Juu, saattaa siinä olla myös kasviperäistä jätettä käytössä, mutta pääasiassa eläinperäistä. Sehän tekeekin juuri sen ongelman. Tuon dieselin tuotannolle on rajansa, jota ei järkevästi voida ylittää.
Käsittääkseni Neste käyttää myös palmuöljyä, mutta se on eri tavaraa kuin tämä My Diesel, jokin pr-temppu ehkäpä. Muulla nimellä voidaan sitten myydä se palmuöljyyn pohjautuva tavara.
Ei se käytä itse palmuöljyä vaan sitä "jätettä" PFAD, jota syntyy tuosta palmuöljytuotannosta. Viimevuoden my diisseleistä 17% oli kasvisperäistä jätettä(=PFAD,Rypsiöljy,haketta? yms.) ja loput eläinperäisiä rasvoja.
Ne tulee tietenkin suomalaisten joulukinkkurasvoista. Eikä niitä rasvoja tietenkään erikseen kiikuteta sinne keräyspisteelle, vaan samalla reissulla kun haetaan kaupasta kauramaituaMistä nuo eläinperäiset rasvat tulevat ja millainen määrä diesel-polttoainetta poltetaan niiden keräämisessä?
tai vaihtohetoisesti länsimaat voisivat kehittää teollisuuden takaisin omaan maahan jossa päästövaatimukset ovat, jokainen ulosviety tehdastoimi lisää maanpallon päästöjä tuntuvasti, näillä ilmastojanttereilla vaan tuppaa olemaan "poissa silmistä poissa mielestä" asenne aka ei se päästöt haittaa kunhan saa muille tehtyä kiusaaRaportti: Pohjoismaiden kannattaisi maksaa köyhempien maiden päästövähennyksiä
Täällä ei ole järkeä enää viilata jotain prosenttien kymmenyksiä enää päästöistä pois kun järkevät ja tehokkaat toimenpiteet päästöjen vähennykseen on jo pitkälti tehty. Samoilla rahasummilla saisi paremmin etua jos niitä päästöjä leikattaisiin kotimaan sijaan muualla.
Näinhän se menee. Norja on ihanan vähäpäästöinen sähköautoineen ja vesivoimineen mutta vie ulkomaille miljoonia barreleita öljyä. Jostain syystä päästöt aiheuttaa muka vasta loppukäyttäjä. Mutta sitten taas kun Kiinasta tuodaan lentokoneelle elektroniikkaa Norjaan, niin päästöt lasketaan Kiinalle, ei Norjalle.tai vaihtohetoisesti länsimaat voisivat kehittää teollisuuden takaisin omaan maahan jossa päästövaatimukset ovat, jokainen ulosviety tehdastoimi lisää maanpallon päästöjä tuntuvasti, näillä ilmastojanttereilla vaan tuppaa olemaan "poissa silmistä poissa mielestä" asenne aka ei se päästöt haittaa kunhan saa muille tehtyä kiusaa
Vegaaniruokaa lautaselle ja autot pois – Raportti patistaa suomalaisia rajuihin elämäntapamuutoksiin ilmaston vuoksi
![]()
Luotettavaa Hesarin journalismia.
Ensimmäinen lause "Suomalainen saastuttaa viisinkertaisen määrän intialaiseen verrattuna"
Ehkä Intian kaltaisessa kehitysmaassa rivikansalaisella ei ole varaa saastuttaa enemmän kuin he jo nyt tekevät.
Jos niillä olisi sama tulotaso kuin täällä niin arvatkaa mikä tulos olisi sitten.
Siellä vitut viisataan ympäristöstä ylipäätään, toisin kuin täällä.
Siinä vaiheessa kun nuo kehitysmaat saavat väestöntiheyden samalle tasolle Suomen kanssa niin voidaan avata keskustelu uudelleen.
Kivasti tuohonkin taulukkoon on vedetty vain Suomi ainoana länsimaana pahiksena. Ja sitten se pakollinen pahis idästä, Japani, joka ei taida nauttia kummoista suosiota vasemmistomediassa tietyistä syistä.
Ja intialaisia on vain sen >182x määrä, joten mitä vittua sillä on väliä.Vegaaniruokaa lautaselle ja autot pois – Raportti patistaa suomalaisia rajuihin elämäntapamuutoksiin ilmaston vuoksi
![]()
Luotettavaa Hesarin journalismia.
Ensimmäinen lause "Suomalainen saastuttaa viisinkertaisen määrän intialaiseen verrattuna"
Minua ainakin kiinnostaisi. On jonkin verran laadutonta verrata Suomen päästöjä lämpimiin, tiiviisti asuttuihin ja köyhiin maihin ja sitten näyttää miten olemme päästöhuipulla per capita.Ja intialaisia on vain sen >182x määrä, joten mitä vittua sillä on väliä.
Pitäiskö ketään kiinnostaa Lichtensteinilaisten tai Monacolaisten "hiilijalanjälki"?
Minua ainakin kiinnostaisi. On jonkin verran laadutonta verrata Suomen päästöjä lämpimiin, tiiviisti asuttuihin ja köyhiin maihin ja sitten näyttää miten olemme päästöhuipulla per capita.
Jossain vaiheessa jos tämä itseruoskinta ja hysteerinen olojen kurjistaminen viedään huippuunsa niin pitää esittää kysymys että jos ei tehdäkkään ilmastotoimia ja annetaan ilmastonmuutoksen tapahtua ja otetaan seuraukset vastaan niin kurjistuuko keskivertoihmisen olot kenties vähemmän?
Ensinnäkin, sellaisessa skenaariossa, jossa ei tehdä mitään toimia ja seurauksista välittämättä poltetaan kaikki taloudellisesti kannattava fossiilinen polttoaine taivaalle, ei ole oikeastaan juuri mieltä ynnäillä kustannuksia. Ilmasto muuttuu radikaalisti ja seuraukset mm. ruuantuotantoon ovat niin valtavat, että aletaan puhua kansakuntien luhistumisista.
Haluaisin tästä nähdä rehelliset laskelmat kun sillä ilmaston lämpenemisellä on myös aika massiiviset positiiviset vaikutukset ruuan tuotantoon kun otetaan huomioon että meillä on aika paljon pallolla maamassaa pohjoisella pallonpuoliskolla jossa matala lämpötila on suuri kasvua rajoittava tekijä.
Tarkastellaan vaikka Suomea niin täällä maanviljelijät odottelevat kieli pitkällä ilmastonmuutosta.
Aloita vaikka niistä IPCC:n pumaskoista.
Huomaa nyt minkä skenaarion kuvasin: Mitään ei tehdä ja kaikki taloudellisesti kannattava fossiilinen polttoaine poltetaan. Tämä on niitä maailmanlopun skenaarioita, ja voin vakuuttaa, että kukaan ei "kieli pitkällä" odota sitä. Kyse ei ole mistään kivasta pikku lämpenemisestä vaan koko ilmaston radikaalista muutoksesta, joka vaikuttaa ruuantuotantoon dramaattisesti. Käytin termiä kansakuntien luhistuminen, ja näissä ei-tehdä-mitään skenaarioissa se ei ole mitenkään yliampuva ilmaus. Siinä ei paljon suomalaisen jyväjemmarin roposet vaakakupissa paina.
Tässä on nyt keskeistä ymmärtää, että jotain täytyy tehdä ja se tulee maksamaan. Voidaan keskustella siitä, pitäisikö päästöoikeuden hinta olla 30 euroa vai 40 euroa, ja tässä keskustelussa voidaan huomioida vaikkapa Suomessa pidentynyt kasvukausi, jos se nyt sattuisi ketään muuta kuin meitä suomalaisia kiinnostamaan. Mutta siitä ei ole mitään mieltä keskustella, tulisiko päästöoikeuden hinta olla 30 euroa vai 0 euroa. "Ei tehdä mitään" on vaihtoehto vähän samalla tapaa kuin junan alle hyppääminenkin on vaihtoehto.
Anna linkki rohkeasti niihin arvioituihin positiivisiin vaikutuksiin jos olet näihin tutustunut. Epäilen vahvasti että niitä IPCC:n pumaskoissa esitellään objektiivisesti.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.