- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 1 935
Riippuu aika paljon siitä mihin sähköautojen hintataso asettuu. Jos porukan ostovoima ryöstetään kaiken hyvän nimissä jaeltavaksi ympäri maailmaa niin ei oikein ole millä ostaa.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Sähkiksillä nimenomaan paikallispäästöt ovat pieniä, jäljelle jää toki tienpinnan päästöt, renkaiden päästöt, jarrupäästöt, jälkimmäisetkin vähenee vs polttis. Rengas, tienpinta, enemmän kiinni niistä komponenteista, kuin painoerosta (joka ero muuten on yllättävän pieni).Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot ovat painavia, joka rasittaa tiestön kuntoa (ja tuottaa paljon pienhiukkaspäästöjä)
Isoin juttu on toki moottorin päästöjen käytännössä uupuminen
Verottomat hinnat ovat vielä kallimpia, mutta toistaiseksi, lähinnä kyse tasoittuuko ensivuonna vai myöhemmin, riippuu valmistajasta, mutta lähitulevaisuudessa odotus että sähkis halvempi valmistaa kuin vastaava polttis.Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot
Hiukkaspäästöistä vikoja? meneekö nyt sekaisin pölystä syntyneet jakohihnaviat Oulussa .ja niissä on huomattavasti mm siitä johtuvia vikoja.
On kallita osia ja on halpoja osia, noin yleistäen hyvin suunnitellut sähköpoulen komponentit on pitkäikäisiä huoltovapaita.Ja kun joku sähkövimstaagi niistä hajoaa, niin maksaa yleensä sitten ihan vitusti osat ja huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
Sähköautossa on kuluvia osia vähän, ja nekin suurelta osin samoja kuin polttiksessa. Ainoa iso ns kuluva komponentti on akku, hyvin mitoitettu ja suunniteltu ja valmistettu kestää koko autoneliniän.
Parissa vuodessa pajojen määrä kasvannut osalla merkkejä on kattavampi merkki huoltoverkko vs jonkun toisen polttiksen. Sähkisten huoltotarve on hyvin pieni vs polttis. Lasinpesuneste säiliön täyttö ja pyyhkijän sulkien vaihto ei välttämättä tarvi merkkihuoltoa.huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
Kaikinpuolin ei ole parempi, mutta hyvin suuniteltu ja valmistettu tarjoaa monia vahvuuksia vs polttis. niin hyviä että henilöt jotka ovat suurinpiirtein ilmastonmuutos kieltäjiä saattavat ostaa sähkiksen ominaisuuksien takia, lisäksi kannustimena voi olla edullisuus.Sähköauto ei siis todellakaan ole kaikinpuolin parempi, kyseinen väite on täysin silkkaa ripulipaskaa, tällähetkellä ainankin. Vaaatii vielä todennäköisesti ainankin parin vuosikymmenen kehityksen, jotta on järkevä ja parempi..
---------------
Sähkiksessä ainoa asia missä kirittävää polttiksiin verrattuna on se energiavarasto, akku, siinä ei näkyvissä mitään 80kg/80litraa/tuhatkilometriä/5min täyttö ratkaisua. Tosin sen saavuttaminen ei ole mikään kynnyskysymys kumipyörä liikenteessä, nykyinen riittää moneen ja se puoli kehittyy.Vaaatii vielä todennäköisesti ainankin parin vuosikymmenen kehityksen, jotta on järkevä ja parempi..
Se on iso, merkittävä, ja se on puhdisttetavissa. Toki se on pienempi kuin kaikki muut yhteensäJa muutenkin: liikenne on hyvin pieni osa päästölähteistä.
Teollisuus, energiantuotanto puhdistuu. Ja meillä esim Sähköntuotanto on varsin puhdasta, ja puhtaaseen sähköön perustuu vahvasti teollisuuden puhdistuminen.Teollisuus ja energiantuotanto on suurimmat.
Päivä päivältä resurssien jakajia on enemmän. Ja monet maat ns. länsimaalaistuvat ja tulevat osingoille. Taitaa olla vähän muustakin kiinni kuin kapitalismista. Kysyntä kasvaa, tarjonta vähenee.Jos porukan ostovoima ryöstetään kaiken hyvän nimissä jaeltavaksi ympäri maailmaa niin ei oikein ole millä ostaa.
Vissiin akuissa käytetyistä mineraaleista on myös pulaa, ainakin jos maailman autokanta meinataan sähköistää... Eli joo, vaikka teknisesti sähköautot ovat jo pätevä vaihtoehto, saa nähdä käykö niin ettei ihmisillä vaan ole varaa ostaa niitä. Suomessakin valtaosa ajelee aika vanhoilla menopeleillä.Päivä päivältä resurssien jakajia on enemmän. Ja monet maat ns. länsimaalaistuvat ja tulevat osingoille. Taitaa olla vähän muustakin kiinni kuin kapitalismista. Kysyntä kasvaa, tarjonta vähenee.
Jaksa muuten kommentoida mutta jos yhtään olet nykyautojen painoja seurannut niin kaikki ovat helvetin painavia.Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot ovat painavia, joka rasittaa tiestön kuntoa (ja tuottaa paljon pienhiukkaspäästöjä) ja niissä on huomattavasti mm siitä johtuvia vikoja. Ja kun joku sähkövimstaagi niistä hajoaa, niin maksaa yleensä sitten ihan vitusti osat ja huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
Hurjia nämä ennustukset. Tyyliin jossain välimeren alueella tulee olemaan niin kuuma, ettei siellä pysty asumaan ja sitten taas Pohjois-Eurooppa muuttuu kylmyyden vuoksi lähes elinkelvottomaksi.vaikea nähdä miten todennäköisyyden käsitettä voidaan soveltaa tälläiseen tapahtumaan.
Sama taitaa koskea kriitikoitakin, sopivasti.Mutta sopivasti ovat itse kuolleet, jos nyt ei ihan sattunutkaan ennustus osumaan.
Tuskinpa ovat molemmat toteutumassa, jos kumpikaan.Hurjia nämä ennustukset. Tyyliin jossain välimeren alueella tulee olemaan niin kuuma, ettei siellä pysty asumaan ja sitten taas Pohjois-Eurooppa muuttuu kylmyyden vuoksi lähes elinkelvottomaksi.
Egyptin vitsaukset – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Ilmaston ja jäätiköiden tutkimukseen keskittyneen Mooren mukaan siinä on kuitenkin pari ongelmakohtaa.
Mooren mukaan tutkimus pohjautuu vain yhteen ilmastomalliin. Lisäksi 20 vuoden aikana kertyneen datan perusteella tehdään aika pitkälle meneviä ennusteita tulevaisuudesta.
Mutta Moorekin pitää tilannetta huolestuttavana. Esimerkiksi viime jääkauden loppupuolella oli kausia, jolloin AMOC heikkeni mereen päätyneen jään ja makean veden vuoksi.
Mutta sopivasti ovat itse kuolleet, jos nyt ei ihan sattunutkaan ennustus osumaan.
Ketkä kuoli, mikä ennustus ei osunut? Ketkä kriitikot kuoli sopivasti?Sama taitaa koskea kriitikoitakin, sopivasti.
Aivan, koska virhe on väistämättä myönteiseen suuntaan.Se kannattaa muistaa, että mitä pidemmän ajan ennustus on, sitä pienempi virhe jossain kohti saa sen menemään täysin perseelleen, joten ei noista toinna panikoitrua ollenkaan..
Joo, 20 vuotta sitten ei todellakaan maissia näkynyt pelloilla, nyt sitä tulee siellä täällä vastaan. Muistan kuitenkin 2000-luvun alkuvuosilta kun yliopiston luennolla proffa ennusti maissinviljelyn Suomessa olevan tulevaisuudessa arkipäivää. Hän tosin taisi ennustaa sen tyyliin "muutaman vuosikymmenen" päähän, eli muutoksen vauhti yllätti.Itsellä viljellään eläinten rehuksi maissia mitä pidettiin aika mahdottomana Suomessa 20 vuotta sitten.
Lämpenee nopeasti ihmisen vaikutuksesta, joka aiheuttaa taas prosesseja jotka vaikuttavat esim. merivirtoihin, joilla valtavia vaikutuksia esim. Suomen ilmastoon. Luonnottoman ja nopean muutoksen seurauksia vaikea arvioida.Saisko selvyyttä lämpeneenkö ilmasto vai kylmeneekö?
Ilmasto kyllä muuttuu jatkuvasti, kuten aina on muuttunut mutta ihmetyttää joidenkin idealoginen yritys hallita ilmastoa.
Heh heh...
Ilmasto ei ole koskaan muuttunut niin nopeasti kuin nyt (poislukien äkilliset katastrofit, meteoriitit yms.). Ei kannata siis sotkea ilmaston "luonnollista" muuttumista ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseenIlmasto kyllä muuttuu jatkuvasti, kuten aina on muuttunut mutta ihmetyttää joidenkin idealoginen yritys hallita ilmastoa.
Heh heh...
Kävin 90-luvulla maissivarkaissa lounais-suomessa koulumatkan varrella. Ei ollut mikään monen hehtaarin pelto, muttei toisaalta kenenkään takapihan istutuskaan. Harvinaisiahan ne on edelleen vaikka luultavasti yleistyneetkin.Joo, 20 vuotta sitten ei todellakaan maissia näkynyt pelloilla, nyt sitä tulee siellä täällä vastaan. Muistan kuitenkin 2000-luvun alkuvuosilta kun yliopiston luennolla proffa ennusti maissinviljelyn Suomessa olevan tulevaisuudessa arkipäivää. Hän tosin taisi ennustaa sen tyyliin "muutaman vuosikymmenen" päähän, eli muutoksen vauhti yllätti.
Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta sokerimaissi jota myydään grilliin yms on yleensä kasvatettu kasvihuoneessa idätetyistä taimista ja sitä tehtiin jo 90-luvulla kyllä. Seuraava vaihe on se että maissi kylvetään biohajoavan muovin alle mitä kylvökone levittää, tavallaan sellaiseen minikasvihuoneeseen. Mutta nykyään tosiaan säännönmukaisesti saa ihan hyvän sadon rehumaisissta vaikka se kylvetään ihan normaalisti kuten muutkin viljat (edit: Siis Etelä-Suomessa) . Toki siihen on vielä matkaa että Suomessa viljeltäisiin puitavaa maissia vaikka sekin varmaan poikkeuksellisen pitkänä ja lämpimänä kesänä jo onnistuisi.Kävin 90-luvulla maissivarkaissa lounais-suomessa koulumatkan varrella. Ei ollut mikään monen hehtaarin pelto, muttei toisaalta kenenkään takapihan istutuskaan. Harvinaisiahan ne on edelleen vaikka luultavasti yleistyneetkin.
Tämä merivirtojen muutos on vain kauhukuva. Mitään katastrofaalista ei ole havaittu tapahtuvan ilmastonmuutoksen seurauksena.Lämpenee nopeasti ihmisen vaikutuksesta, joka aiheuttaa taas prosesseja jotka vaikuttavat esim. merivirtoihin, joilla valtavia vaikutuksia esim. Suomen ilmastoon. Luonnottoman ja nopean muutoksen seurauksia vaikea arvioida.
Ilmaston luonnollinen vaihtelu taas huomattavasti hitaampaa.
Sinullako on tietoa, että jäätiköiden sulaessa ja merten noustessa esim. Golf virta ei muutu? Mielenkiintoista. Tutkijoilla on useita tutkimuksia miten tämä vaikuttaa, merivirtojen nousu nostaa merten pintaa korkeammalle , joka väistämättä aiheuttaa katastrofeja meren rannoille rakennetuille kaupungeille. Ei välttämättä Suomessa, mutta muualla maailmaa. Jos taas puhuit Suomesta pelkästään, niin täällä golf-virta säätelee ilmastoa, ja nykytiedolla merten pinnan nousu häiritsee myös golf-virtaa. Joka väistämättä muuttaa meidänkin ilmastoa.Mitään katastrofaalista ei ole havaittu tapahtuvan ilmastonmuutoksen seurauksena.
Merenpinta tulee nousemaan, mutta muutos on suhteellisen hidasta. Jos merenpinta nousee sadassa vuodessa 40cm - 1m, niin ei voida puhua katastrofista, vaikka se aiheuttaakin kustannuksia. Nämä kustannukset on laskettu tuohon pieneen bruttokansantuotteen laskuun.Sinullako on tietoa, että jäätiköiden sulaessa ja merten noustessa esim. Golf virta ei muutu? Mielenkiintoista. Tutkijoilla on useita tutkimuksia miten tämä vaikuttaa, merivirtojen nousu nostaa merten pintaa korkeammalle , joka väistämättä aiheuttaa katastrofeja meren rannoille rakennetuille kaupungeille. Jos taas puhuit Suomesta, niin täällä golf-virta säätelee ilmastoa, ja nykytiedolla merten pinnan nousu häiritsee myös golf-virtaa. Joka väistämättä muuttaa meidänkin ilmastoa.
Tässä on tietty se, että pohjoisessa ilmasto vissiin lämpenee tuplat siitä, mitä maailmassa keskimäärin. Eli jos ilmasto lämpenee esim. 2 astetta, niin täällä lämpeneminen olisi 4 astetta, joka jo aika hyvin kompensoisi golfvirran heikkenemistä.Sinullako on tietoa, että jäätiköiden sulaessa ja merten noustessa esim. Golf virta ei muutu? Mielenkiintoista. Tutkijoilla on useita tutkimuksia miten tämä vaikuttaa, merivirtojen nousu nostaa merten pintaa korkeammalle , joka väistämättä aiheuttaa katastrofeja meren rannoille rakennetuille kaupungeille. Ei välttämättä Suomessa, mutta muualla maailmaa. Jos taas puhuit Suomesta pelkästään, niin täällä golf-virta säätelee ilmastoa, ja nykytiedolla merten pinnan nousu häiritsee myös golf-virtaa. Joka väistämättä muuttaa meidänkin ilmastoa.
Edit: lisäyksiä.
Mistä revitty tuo 40cm- 1m? Onko 50 vuoden aikajana? Silloin aikalailla noin. World Economic forum* mukaan nousu on sadassa vuodessa noin 1-2 metriä, joka on globaalisti katastrofaalinen ongelma noin 400 miljoonalle ihmiselle. Tai noh, ainahan ihmiset löytää uuden kodin sisämaasta, sanotaan katastrofaalisen ongelman sijaan iso ongelma.Merenpinta tulee nousemaan, mutta muutos on suhteellisen hidasta. Jos merenpinta nousee sadassa vuodessa 40cm - 1m, niin ei voida puhua katastrofista, vaikka se aiheuttaakin kustannuksia. Nämä kustannukset on laskettu tuohon pieneen bruttokansantuotteen laskuun.
Edit. Selvennykseksi että pienikin lasku bruttokansantuotteeseen on toki valtava kustannus, että ei toki pienistä tappioista puhuta.
Joo vastaavia tutkimuksia olen nähnyt, eli ilmaston lämpeneminen ja golf-virran muutokset poissulkee toisiansa, sikäli Suomessa vaikutukset voi olla aika vähäisiä. Vähän vaan arveluttaa se, miten hyvin tutkijat todellisuudessa on perillä golf-virran muutoksista, kun näyttää että siitä on eri tutkijat hyvin erimielisiä Eli muutokset voi olla joko vähäisiä, tai sitten täällä lämpenee tai kylmenee enemmän kuin nykyisin on ennustettu.Tässä on tietty se, että pohjoisessa ilmasto vissiin lämpenee tuplat siitä, mitä maailmassa keskimäärin. Eli jos ilmasto lämpenee esim. 2 astetta, niin täällä lämpeneminen olisi 4 astetta, joka jo aika hyvin kompensoisi golfvirran heikkenemistä.
Wikipedian sea level rise -artikkelista nopeasti luin. Ne olikin vuoteen 2100, eli ei sadassa vuodessa, kuten sanoin.Mistä revitty tuo 40cm- 1m? Onko 50 vuoden aikajana? Silloin aikalailla noin. World Economic forumin mukaan nousu on sadassa vuodessa noin 1-2 metriä, joka on globaalisti katastrofaalinen ongelma noin 400 miljoonalle ihmiselle. Tai noh, ainahan ihmiset löytää uuden kodin sisämaasta, sanotaan katastrofaalisen ongelman sijaan iso ongelma.
Hirmumyrskytuhot eivät ole lisääntyneet ilmastonmuutoksen myötä, kun ne suhteutetaan bruttokansantuotteeseen. Ja tietääkseni muidenkin ääri-ilmiöidenkin lisääntyminen on kyseenalaista.Tuohon päälle lisääntyneet hirmumyrskyt ja muut sään ääri-ilmiöt, eli kyllä ilmastonmuutos tulee näkymään bruttokansantuotteessa isommin kuin moni ennakoi. Hirmumyrskyt aiheuttaneet esim. Floridassa massiivisia ongelmia jo nyt. Kaikkea ei kannata mitata myöskään rahassa, vaikka BKT yksi hyvä mittari onkin, niin ihmishenget ovat korvaamattomia. Eikä kukaan varmaan haluaisi muuttaa kodistaan pelkästään siksi, ettei ilmastonmuutosta alettu torjumaan ajoissa (enimmäkseen ei yksilöiden vastuulla, vaan päättäjien).
Tämän vuosisadan loppuun mennessä ei todellakaan pitäisi tulla noin pahaa merenpinnan nousua, kuten jo sanottiin. IPCC:n arvioiden mukaan pahimmassakaan skenaariossa (RCP8.5) meren pinta ei nousisi vuosisadan loppuun mennessä kuin alle metrin.Mistä revitty tuo 40cm- 1m? Onko 50 vuoden aikajana? Silloin aikalailla noin. World Economic forum* mukaan nousu on sadassa vuodessa noin 1-2 metriä, joka on globaalisti katastrofaalinen ongelma noin 400 miljoonalle ihmiselle. Tai noh, ainahan ihmiset löytää uuden kodin sisämaasta, sanotaan katastrofaalisen ongelman sijaan iso ongelma.
*
Tuohon päälle lisääntyneet hirmumyrskyt ja muut sään ääri-ilmiöt, eli ilmastonmuutos saattaa tulla näkymään bruttokansantuotteessa isommin kuin moni ennakoi. Hirmumyrskyt aiheuttaneet esim. Floridassa massiivisia ongelmia jo nyt. Kaikkea ei kannata mitata myöskään rahassa, vaikka BKT yksi hyvä mittari onkin, niin ihmishenget ovat korvaamattomia. Eikä kukaan meistäkään varmaan haluaisi muuttaa kodistaan pelkästään siksi, ettei ilmastonmuutosta alettu torjumaan ajoissa (enimmäkseen ei yksilöiden vastuulla, vaan päättäjien).