• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ilmastonmuutos

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 935
Riippuu aika paljon siitä mihin sähköautojen hintataso asettuu. Jos porukan ostovoima ryöstetään kaiken hyvän nimissä jaeltavaksi ympäri maailmaa niin ei oikein ole millä ostaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 216
Sähkis juttuja oli jatkettu sähkis ketjuun
Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot ovat painavia, joka rasittaa tiestön kuntoa (ja tuottaa paljon pienhiukkaspäästöjä)
Sähkiksillä nimenomaan paikallispäästöt ovat pieniä, jäljelle jää toki tienpinnan päästöt, renkaiden päästöt, jarrupäästöt, jälkimmäisetkin vähenee vs polttis. Rengas, tienpinta, enemmän kiinni niistä komponenteista, kuin painoerosta (joka ero muuten on yllättävän pieni).
Isoin juttu on toki moottorin päästöjen käytännössä uupuminen

Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot
Verottomat hinnat ovat vielä kallimpia, mutta toistaiseksi, lähinnä kyse tasoittuuko ensivuonna vai myöhemmin, riippuu valmistajasta, mutta lähitulevaisuudessa odotus että sähkis halvempi valmistaa kuin vastaava polttis.

ja niissä on huomattavasti mm siitä johtuvia vikoja.
Hiukkaspäästöistä vikoja? meneekö nyt sekaisin pölystä syntyneet jakohihnaviat Oulussa .

Ja kun joku sähkövimstaagi niistä hajoaa, niin maksaa yleensä sitten ihan vitusti osat ja huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
On kallita osia ja on halpoja osia, noin yleistäen hyvin suunnitellut sähköpoulen komponentit on pitkäikäisiä huoltovapaita.
Sähköautossa on kuluvia osia vähän, ja nekin suurelta osin samoja kuin polttiksessa. Ainoa iso ns kuluva komponentti on akku, hyvin mitoitettu ja suunniteltu ja valmistettu kestää koko autoneliniän.

huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
Parissa vuodessa pajojen määrä kasvannut osalla merkkejä on kattavampi merkki huoltoverkko vs jonkun toisen polttiksen. Sähkisten huoltotarve on hyvin pieni vs polttis. Lasinpesuneste säiliön täyttö ja pyyhkijän sulkien vaihto ei välttämättä tarvi merkkihuoltoa.

Sähköauto ei siis todellakaan ole kaikinpuolin parempi, kyseinen väite on täysin silkkaa ripulipaskaa, tällähetkellä ainankin. Vaaatii vielä todennäköisesti ainankin parin vuosikymmenen kehityksen, jotta on järkevä ja parempi..
---------------
Kaikinpuolin ei ole parempi, mutta hyvin suuniteltu ja valmistettu tarjoaa monia vahvuuksia vs polttis. niin hyviä että henilöt jotka ovat suurinpiirtein ilmastonmuutos kieltäjiä saattavat ostaa sähkiksen ominaisuuksien takia, lisäksi kannustimena voi olla edullisuus.

Vaaatii vielä todennäköisesti ainankin parin vuosikymmenen kehityksen, jotta on järkevä ja parempi..
Sähkiksessä ainoa asia missä kirittävää polttiksiin verrattuna on se energiavarasto, akku, siinä ei näkyvissä mitään 80kg/80litraa/tuhatkilometriä/5min täyttö ratkaisua. Tosin sen saavuttaminen ei ole mikään kynnyskysymys kumipyörä liikenteessä, nykyinen riittää moneen ja se puoli kehittyy.

Ja muutenkin: liikenne on hyvin pieni osa päästölähteistä.
Se on iso, merkittävä, ja se on puhdisttetavissa. Toki se on pienempi kuin kaikki muut yhteensä
Teollisuus ja energiantuotanto on suurimmat.
Teollisuus, energiantuotanto puhdistuu. Ja meillä esim Sähköntuotanto on varsin puhdasta, ja puhtaaseen sähköön perustuu vahvasti teollisuuden puhdistuminen.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 923
Jos porukan ostovoima ryöstetään kaiken hyvän nimissä jaeltavaksi ympäri maailmaa niin ei oikein ole millä ostaa.
Päivä päivältä resurssien jakajia on enemmän. Ja monet maat ns. länsimaalaistuvat ja tulevat osingoille. Taitaa olla vähän muustakin kiinni kuin kapitalismista. Kysyntä kasvaa, tarjonta vähenee.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 174
Päivä päivältä resurssien jakajia on enemmän. Ja monet maat ns. länsimaalaistuvat ja tulevat osingoille. Taitaa olla vähän muustakin kiinni kuin kapitalismista. Kysyntä kasvaa, tarjonta vähenee.
Vissiin akuissa käytetyistä mineraaleista on myös pulaa, ainakin jos maailman autokanta meinataan sähköistää... Eli joo, vaikka teknisesti sähköautot ovat jo pätevä vaihtoehto, saa nähdä käykö niin ettei ihmisillä vaan ole varaa ostaa niitä. Suomessakin valtaosa ajelee aika vanhoilla menopeleillä.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
236
Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot ovat painavia, joka rasittaa tiestön kuntoa (ja tuottaa paljon pienhiukkaspäästöjä) ja niissä on huomattavasti mm siitä johtuvia vikoja. Ja kun joku sähkövimstaagi niistä hajoaa, niin maksaa yleensä sitten ihan vitusti osat ja huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
Jaksa muuten kommentoida mutta jos yhtään olet nykyautojen painoja seurannut niin kaikki ovat helvetin painavia.
3-sarjan BMW 320i on 1600kg vs model 3 tesla 1840kg. VW passat 4x4 2.0 TSI 1690kg
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
473
Epäilyt siitä että ihminen on toimillansa sekoittamassa luonnon eri järjestelmiä eivät kohta ole enää pelkkää epäilyä. Käsittääkseni vain ajan kysymys kun Golf- virtakin sekoittuu niin pahasti että seuraukset tulevat olemaan Suomelle pelkkää miinusmerkkistä- ja isosti.

Jos jotain hyvää tästä tutkikimuksesta hakisin, olisi se siinä että itse puren jo multaa uutisessa mainittuina ajankohtina.

Kyseessä siis AMOC- kierron häiriintyminen, siinä sivussa myös sitten Golf -virran sekaisin menemisestä, tai loppumisesta. Meille taitaa oikeasti tulla siperian ilmasto tänne, kesät lyhenisivät huomattavasti ja talvet olisivat todella ankaria ja pitkiä. Vaikuttaisi myös puustoon ja vesistöihinkin.




"Uusi hollantilainen tutkimus päätyy kuitenkin hiuksianostattavaan johtopäätökseen: Pohjois-Euroopan elinkelpoisuuden kannalta tärkeä merivirta tyrehtyy 95 prosentin todennäköisyydellä tämän vuosisadan aikana.

Todennäköisyys sille, että Euroopan lämpöpatteri menee kiinni jo ennen vuotta 2050, on tutkimuksen mukaan yli 42 prosenttia.

Lapin yliopiston tutkimusprofessori
John Moore pitää Utrechtin yliopistossa Hollannissa julkaistua tutkimusta hyvin tehtynä ja siinä käytettyä tilastollista analyysiä huippuluokkaisena. Lisäksi se on linjassa muiden vastaavanlaisia tuloksia antaneiden tuoreiden tutkimusten kanssa.""
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 174
Hurjia nämä ennustukset. Tyyliin jossain välimeren alueella tulee olemaan niin kuuma, ettei siellä pysty asumaan ja sitten taas Pohjois-Eurooppa muuttuu kylmyyden vuoksi lähes elinkelvottomaksi.

Tuskinpa ovat molemmat toteutumassa, jos kumpikaan.

Ylen artikkelissa sanottiin lainatun kohdan jälkeen tuollaista:

Ilmaston ja jäätiköiden tutkimukseen keskittyneen Mooren mukaan siinä on kuitenkin pari ongelmakohtaa.

Mooren mukaan tutkimus pohjautuu vain yhteen ilmastomalliin. Lisäksi 20 vuoden aikana kertyneen datan perusteella tehdään aika pitkälle meneviä ennusteita tulevaisuudesta.

Mutta Moorekin pitää tilannetta huolestuttavana. Esimerkiksi viime jääkauden loppupuolella oli kausia, jolloin AMOC heikkeni mereen päätyneen jään ja makean veden vuoksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 338
Se kannattaa muistaa, että mitä pidemmän ajan ennustus on, sitä pienempi virhe jossain kohti saa sen menemään täysin perseelleen, joten ei noista toinna panikoitrua ollenkaan..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 429
Viestejä
4 377 399
Jäsenet
72 773
Uusin jäsen
Nuuttiroponen

Hinta.fi

Ylös Bottom