Päästöt on laskeneet energiantuotannossa jatkuvasti ja samalla energian yksikköhinta on jatkuvasti laskenut. Miksi muutos nyt kääntyisi yllättäen toiseen suuntaan?
Resurssien kulutus ei sinänsä asiaan liity, kuin valmistamisesta/hankkimisesta johtuvien päästöjen osalta.
Energiantuotanto on mennyt senverran epävakaaksi, että siitä tulee ilmeisesti jatkuva ongelma, jos sattuu tulemaan kylmä talvi, eikä lama aja paljon sähköä vievää teollisuutta alas..
Energian varastointi on täysin suunnittelunasteella, joistakin on pieniä testejä. Jos halutaan käytännössä toimivaa voimaa, pitäisi tehdä lisää ydinvoimaa..
---------
Jos Suomessa haluttaisiin pienentää päästöjä, niin maalämpöön siirtymistä pitäisi tukea huomattavasti. Sillä saataisiin säästettyä huomattavasti lämmitysenergiaa..
Sähköautoja, vaikka ne ovatkin liian kalleita hankitaan tällähetkellä siten, että niitä ei keretä maailmalla tuottamaan, joten on rankkaa jonotusta monella ja auto voi olla tilauksessa esim yli puoli vuotta.
Isossa mittakaaavassa taas kaukolämpölaitoksista pitäisi tehdä hybridivoimaloita, siten että JOS on ylimääräistä tuulisähköä, niin hehkutettaisiin sillä ja jos ei tulle tarpeeksi, niin sitten hiilellä / turpeella / kaasulla / öljyllä..
Jossain Saksassa taas toimisi oikeinhyvin esim ilma-vesi lämmitysjärjestelmät, ympärivuoden..
----------
Maakaasu taas on ilmeisesti hieman monimutkainen juttu.. Jos sitä pääsee taivalle (niinkuin esim Venäjällä pääsee suuria määriä), niin se on paljon CO2:sta pahempi ilmaston lämmittäjä..). Toisaalta jos sitä poltetaan, niin CO2:stahan siitä syntyy..
----------
Muutoin voitaisiin säästää resursseja (=myös energiaa) huomattavasti sillä, että siirryttäisiin takaisin huolettaviin laitteisiin ja rankaistaisiin kertakäyttöisten paskojen tuottajia. Nyt on kymmeniä vuosia sirrytty kokoajan enemmän ja enemmän kertakäyttölaitteisiin..
Esim sähköautoissa akkujen rakenne tulisi tehdä modulaariseksi ja standartoida muutamia erikokoisia ja I/O auton kanssa standartoitu myös. Tällöin kilpailu huolehtisi siitä, että akkujen hinnat olisivat järkevät ja autoa ei tarvitsisi pistää paaliin, jos akku hajoaa.. Lisäksi samalla rungolla voitaisiin julkaista erilaisia malleja. Halvempia niille, jotka esim ajavat päivittäin vain yhteensä reilusti alle 50 km:n työmatkaa..