Noissa tuulisähkösoppareissa oli ainakin joskus disclaimerit että sähkön myyjä sitoutuu tuottamaan vuoden aikana sen määrän energiaa tuulivoimalla, kuin asiakas kuluttaa. Jos ei tuule, niin sähkö tehdään jollain muulla.
Vattenfall kertoo, että alkuperätakuita ostetaan koko Euroopasta, ei vain Suomesta. Ei se takaa, että aina tuulee tai paistaa jossain, mutta se tekee hyvin epätodennäköisesti sen, että takuita myydään enemmän kuin keskimäärin sillä tuotantomuodolla tuotetaan.
Eikö tässäkin markkinat ohjaa sinne puhtaampaan tuotantoon kun vain ostaa spottisähköä? Kuitenkin myyjä ostaa sitä mitä halvimmalla saa ja useimmiten se taitaa olla uusiutuvaa tai ydinvoimaa.
Mä nostin tämän kysymyksen kun olin ostamassa Heleniltä pörssisähköä. Helen ilmoitti, että fossiilisten osuus on 70% myymässään ei-alkuperätodennetussa sähkössä. Osuus on korkea varmaan siksi, että alkuperätodennettua sähköä on myyty niin paljon että fossiilisten osuus on kasvanut siinä loppuosassa merkittävästi. Nyt siis kuluttajana voin joko 1. ostaa tuota todentamatonta, jolloin eri vapaiden tuotantomuotojen suhteet eivät muutu, tai sitten ostan esim. Fortumilta fossiilitonta, jolloin Helenin myymässä fossiilisen osuus kasvaa entisestään ja sen kysyntä heikkenee.
Jos Helenin myymässä fossiilisten osuus olisi ollut 2%, ei olisi asiaa lainkaan miettinyt. Jos se olisi 95%, en missään nimessä ostaisi sitä. Eli muiden kuluttajien alkuperätakuuostokset ohjaavat omaa kuluttamistani ja tämän alkuperäjärjestelmän seurauksena päädyn nyt vaihtamaan sähköntoimittajaa sellaiseen, joka myy pörssisähköä jossa ei ole lainkaan fossiilista energiaa. Esim. Fortum tai Vattenfall.
Olen itse sitä mieltä, että tuo on hyvä systeemi ja ohjaa kuluttamista. Ja olen siitä todiste.