Liikenteen sähköistyminen ei kuitenkaan voi vähentää enempää päästöjä kuin liikenne alunperin kuluttaa.Mutta nyky käsityksen mukaan sähköistyminen vähentään päästöä tehokkaasti, toki tehokkuus riippuu sähköntuotannon päästöistä, ja siitä riippumatta se sähköntuotanto tietenkin siirtyy kohti puhdasta.
Henkilöautojen sähköistyminen, niin nyky käsityksen mukaan sähköautot ovat jo verottomina, tuettomina valmistajien mukaan lähitulevaisuudessa edullisempia valmistaa kuin polttikset.
Lisäksi isona ongelmana sähköautoilun hinnassa on akkumineraalien tuotanto: vaikkei litium ole varsinaisesti harvinainen alkuaine maan kuoressa, siitä ei oikein ole rikkaita esiintymiä toisin kuin joillain muilla mineraaleilla. Tämä takia kalliota pitää rouhia todella paljon, mikä ei ole halpaa lystiä. Kaivostuotannon lisääminen on myös erittäin hidasta, sitä ei tehdä ihan parissa vuodessa.