Kun 13 vuotta vanha bensa-autoni alkoi vedellä viimeisiään, tai ainakin sen ylläpito kustannuksineen alkoi mietityttää ja uudemman hankintaa alkoi harkita, vaihdoin 30k€ maksavaan uuteen sähköautoon.Tuohon sähköiseen liikkumiseen olisin halunut jo mukaan 10vuotta sitten, koska se on edukasta.
Mutta itse pääsen varmaan 5vuoden päästä siihen mukaan, koska itselläni ei ole varaa sijoittaa isoja summia hommaan.
Silloin jo varmaan sähköliikennettä verotetaan sen verran, että se on +- nolla säästö silloin.
Valintaan vaikutti se että työmatkani on vajaa 60km (josta yli puolet moottoritietä) eli arkipäivänä voi hyvin tulla 120km + omat henkilökohtaiset ajot päälle. Bensaan noilla ajoilla minulla alkoi kulua kuukaudessa jo jopa 400€, joten kun sain 30k€ uuden sähköauton kokonaan lainalla ilman käsirahaa melkein nollakorolla (0% korko + jokin kuukausittainen pieni käsittelymaksu) missä lainan kuukausieräksi taisi tulla vähän päälle juuri tuo 400€, ei tarvinnut paljoa miettiä, varsinkin kun työpaikallakin saan osittain ladattua ilmaiseksi.
Eli jos sähköautoa miettii, kannattaa muistaa ettei sitä 30-50k€ tosiaankaan tarvitse tililtä repäistä saadakseen auton, vaan lainallahan se pääosin ostetaan. Omista ajoista eli säästyneistä polttoainekuluista sitten riippuu, voiko sen katsoa kannattavaksi hankinnaksi. Minun tapauksessani se mielestäni oli, nykyisin voisi olla vaikeampaa koska kyseisessä hintaluokassa ei enää ole yhtä hyvin ainakaan uutta tarjontaa (tuonkin mallin hinta uutena on noussut ainakin +7000€), ja nykyisin on turha luulla saavansa lähes nollakorkoista lainaa. Tosin ovat onneksi Teslojen hinnat tulleet kovasti alas, ja käytettynäkin niitä saa nykyisin paljon paremmin kuin vuosi tai kaksi sitten...
Jos ajaa vähän mutta silti tarvitsee autoa, sitten sähköauto ei taida nykyisin vielä kannattaa, taloudellisesti.