• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ilmastonmuutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -SD-
  • Aloitettu Aloitettu
Toimisi se periaatteessa niinkin, jos vapaakauppasopimukset vaan sallii moisen. Mutta tuloksena kuluttaja maksaisi laskun suoraan eikä verojen kautta, eli se iskisi pahiten pienituloisiin.
Niinhän se menisi juu. Perustulolla tmv. sitten tasapäistettäis tilannetta, ja tulleista saatavat rahat vois myös jakaa kansalle.
 
Mikään ei estä tullaamasta EU:n ulkopuolelta tulevaa tavaraa samalle hintatasolle sisämarkkinoiden tuotannon kanssa.

Olen tästä ennenkin tainnut sanoa, mut ainut keino EU-USA on pistää saastetullit niille ulkopuolisille tehtaille ihan suoraan päästöjen mukaan.

Että jos LG telkkatehdas päästää määrän 20x ja Sony:n 5x /65" telkkari, niin LG:n vero on sen 4x enemmän. Ja jos Samsung tekee saman laitteen nollapäästöllä niin tulli on vain sen standardin.

Applea jne. vois kiinnostaa pikkasen enemmän kun luurin hinta ois jotain välillä 800€-3000€ riippuen missä ja miten tekevät.
 
Olen tästä ennenkin tainnut sanoa, mut ainut keino EU-USA on pistää saastetullit niille ulkopuolisille tehtaille ihan suoraan päästöjen mukaan.

Että jos LG telkkatehdas päästää määrän 20x ja Sony:n 5x /65" telkkari, niin LG:n vero on sen 4x enemmän. Ja jos Samsung tekee saman laitteen nollapäästöllä niin tulli on vain sen standardin.

Applea jne. vois kiinnostaa pikkasen enemmän kun luurin hinta ois jotain välillä 800€-3000€ riippuen missä ja miten tekevät.
Ehdottomasti samaa mieltä. Jostain syystä aika monet vaan ovat hiilitulleja vastaan.
 
Ehdottomasti samaa mieltä. Jostain syystä aika monet vaan ovat hiilitulleja vastaan.

Koska ilman saastetalouspakotteita suurimmilla markkina-alueilla, ei hommasta nyt tule yhtään mitään. Sitäkautta taas länsimaissakin voisi tuotanto kannattaa jollain tasolla kun greentech -veroetu ajaisi sen halpatyövoiman kiinni.

Kyse on samasta asiasta kun vuosikymmeniä sitten (eikä kovin kauaakaan) jos tehtaalla oli laivalasteittain ongelmajätettä, niin se myytiin kehitysmaihin jotka työntää sen mereen. Kaikki asianosaiset ties että näin käy, mut kun se ei ollut tasan omalla takapihalla, se ei ollut suoraan laitontakaan.
 
Heh. Voi sitä noinkin ajatella, mutta demokraattisesti me on nuo asiat päätetty. Ota ne lainausmerkit pois.

Itse vihaan ihmisiä jotka esimerkiksi roskaavat muista piittaamatta. Ilmeisesti olen sen takia huono ihminen, kun toivon että asiaan puututtaisiin mm. sääntelyllä ja laeilla.

Niin kauan kun halua maksaa asioita suoraan omasta kukkarosta ei ole, on turha tulla selittämään mitään mistään "maksuhalukkuudesta." Ja kyllä, pidän lähtökohtaisesti ei-toivottavana sitä että joku klikki yrittää pakottaa omat mielihalunsta muille ja maksattaa niiden kustannukset muilla. Aina kun pelataan muiden rahoilla, kustannuksilla ja vaikutuksilla ei tuppaa hirveästi olemaan merkitystä. Asia on yksinkertainen: koska emme jaa käytännössä hirveästi mitään arvoja ja maksajille Suomessa vain vittuillaan, en halua osallistua sinun arvojesi rahoittamiseen millään tavalla.
 
Tienkäyttöä voisi verottaa tosiaan paremminkin. Nyt se tulee vähän tyhmästi käyttövoimavero + bensavero kombosta. Jostain syystä käyttöperustaista laskutusta ei kuitenkaan haluttu, etenkään persujen toimesta.

Mitä tuohon ’mutku sosiaalinen oikeudenmukaisuus’ valittamiseen tulee, niin suomi tosiaan tähtää demokraattisen päätöksen myötä paljon varhaisempaan vuosilukuun ja siksi tilanne on mitä on.
Ei se erilainen verosysteemi muuta sitä, että tienkäyttöä verotetaan liikaa mitattiin sitä millä mittarilla vaan (vaikka niillä aiheutetuilla co2 päästöillä). Sinänsä persut on siinä oikeassa että liikkumisen verotusta tulisi alentaa. Varmaan käyttöperustaisessa verotuksessa valvonta on se mikä pistää hanttiin. Kun yleensä noi ei jää vaan siihen että valvotaan kilometrejä vaan seuraavaksi keksitään alkaa valvomaan kaikkea muutakin sillä.

sosiaaliseen oikeudenmukasuuteen en osaa sanoa sen kummemmin mitään kuin sen, että demokraattiset päätökset on ihan yhtälailla kritiikinalaisia mitä muutkin. Ei se tee päätöksestä järkevämpää tai järjettömämpää jos se on demokraattinen.
 
Niin kauan kun halua maksaa asioita suoraan omasta kukkarosta ei ole, on turha tulla selittämään mitään mistään "maksuhalukkuudesta." Ja kyllä, pidän lähtökohtaisesti ei-toivottavana sitä että joku klikki yrittää pakottaa omat mielihalunsta muille ja maksattaa niiden kustannukset muilla. Aina kun pelataan muiden rahoilla, kustannuksilla ja vaikutuksilla ei tuppaa hirveästi olemaan merkitystä. Asia on yksinkertainen: koska emme jaa käytännössä hirveästi mitään arvoja ja maksajille Suomessa vain vittuillaan, en halua osallistua sinun arvojesi rahoittamiseen millään tavalla.
Tulisiko roskaaminenkin sallia? Sekin on demokraattisen tyrannian voimin kielletty ja sen torjuminen maksaa rahaa sinunkin pussistasi.
liikkumisen verotusta tulisi alentaa
Eihän liikkumista juuri veroteta? Käyttövoimavero on juu ja sähkö maksaa pikkasen, mutta se siitä. Bensaa verotetaan, mutta siihen pohjaava liikkuminen on ihan oma valinta.
Varmaan käyttöperustaisessa verotuksessa valvonta on se mikä pistää hanttiin. Kun yleensä noi ei jää vaan siihen että valvotaan kilometrejä vaan seuraavaksi keksitään alkaa valvomaan kaikkea muutakin sillä.
No sit joko tasamaksu kaikille (paska idea) tai hyväksytään se toisiksi paras tapa laskuttaa käytön mukaan ja verotetaan bensaa. Ja jos huolettaa että ”aletaan valvomaan kaikkea muutakin”, niin ei ole pakko äänestää semmosia ääliöitä valtaan jotka moista tekisivät.
 
Tulisiko roskaaminenkin sallia? Sekin on demokraattisen tyrannian voimin kielletty ja sen torjuminen maksaa rahaa sinunkin pussistasi.

Eihän liikkumista juuri veroteta? Käyttövoimavero on juu ja sähkö maksaa pikkasen, mutta se siitä. Bensaa verotetaan, mutta siihen pohjaava liikkuminen on ihan oma valinta.

No sit joko tasamaksu kaikille (paska idea) tai hyväksytään se toisiksi paras tapa laskuttaa käytön mukaan ja verotetaan bensaa. Ja jos huolettaa että ”aletaan valvomaan kaikkea muutakin”, niin ei ole pakko äänestää semmosia ääliöitä valtaan jotka moista tekisivät.
Autolla liikkumisesta yliverotetaan jo tarpeeksi liikaa, että ei sitä kyllä todellakaan tarvitse vielä lisää verottaa.
 
Autolla liikkumisesta yliverotetaan jo tarpeeksi liikaa, että ei sitä kyllä todellakaan tarvitse vielä lisää verottaa.
Häh? Käyttövoimavero + perusvero on tyypillisellä autolla max 400€ vuodessa. Muuten liikkumista ei veroteta. Omasta aurinkopaneelista akut täyteen ja ei tule muuta rahaliikennettä valtion suuntaan. Tai vaikka oman navetan metaanit tankkiin ja menoksi.

Bensan ostaminen on valinta.
 
Häh? Käyttövoimavero + perusvero on tyypillisellä autolla max 400€ vuodessa. Muuten liikkumista ei veroteta. Omasta aurinkopaneelista akut täyteen ja ei tule muuta rahaliikennettä valtion suuntaan. Tai vaikka oman navetan metaanit tankkiin ja menoksi.

Bensan ostaminen on valinta.
Jaah puhuit sähköautoista.
 
Mitä tuohon ’mutku sosiaalinen oikeudenmukaisuus’ valittamiseen tulee, niin suomi tosiaan tähtää demokraattisen päätöksen myötä paljon varhaisempaan vuosilukuun ja siksi tilanne on mitä on.

Usko nyt että ei raippaveroista valittavat ihmiset ole sosiaalisen oikeudenmukaisuuden perässä, vaan heidän mielestään on vaan aivan vitun tyhmää että toimitaan oman maan ja oman maan kansalaisten etuja vastaan.

Sen sijaan noi, jotka puski läpi 2035 tavoitteen, teki sen ilmeisesti isolta osin jonkin "globaalin oikeudenmukaisuuden" takia.
 
Ottakaa nyt se huomioon myös se että EU kiristää myös päästö ym. kestävän kehityksen raameja koko ajan. Se ei välttämättä ole yrityksille yhtään huono juttu että sopeutuvat uusiin raameihin jo etuajassa. Yksittäisten kuluttajien kohdalla tilanne toki vähän eri, mutta hyvä meidänkin tiedostaa että kannattaa jo miettiä millä vaihtoehdoilla pärjää parhaiten. Yritykset saavat lisäksi vielä imago ja kilpailuetua olemalla edellä kehityksessä.

Ei siis ole pelkästään "etuja vastaan".
 
Ottakaa nyt se huomioon myös se että EU kiristää myös päästö ym. kestävän kehityksen raameja koko ajan. Se ei välttämättä ole yrityksille yhtään huono juttu että sopeutuvat uusiin raameihin jo etuajassa. Yksittäisten kuluttajien kohdalla tilanne toki vähän eri, mutta hyvä meidänkin tiedostaa että kannattaa jo miettiä millä vaihtoehdoilla pärjää parhaiten. Yritykset saavat lisäksi vielä imago ja kilpailuetua olemalla edellä kehityksessä.

Ei siis ole pelkästään "etuja vastaan".
Jep. Suomi on niin perähikiällä oleva maa, jossa työvoimakin on kallista, että tuo kunnianhimoinen hiilineutraaliustavoite on ehkä yksi ainoista eduista, joita Suomi ja suomalaiset yritykset voivat käyttää ollakseen houkuttelevia sijoituskohteita kansainvälisille toimijoille.

Otetaan se viimeinenkin syy sijoittaa Suomeen pois, mitä jää jäljelle?

E:
Häh? Käyttövoimavero + perusvero on tyypillisellä autolla max 400€ vuodessa. Muuten liikkumista ei veroteta. Omasta aurinkopaneelista akut täyteen ja ei tule muuta rahaliikennettä valtion suuntaan. Tai vaikka oman navetan metaanit tankkiin ja menoksi.

Bensan ostaminen on valinta.
No ei se nyt ehkä ihan niinkään ole. Ja tuollaisten "bensan ostaminen on valinta" laukomisten takia ihmiset näitä toimia vastustavatkin. Aurinkopaneelien kannattavuuteenkin liittyy niin monta seikkaa, ettei todellakaan sovi kaikille. Milläpä rahoitat tuon oman biopolttolaitoksen? Ei ole halpaa lystiä rakentaa moinen "tankkausasema".

Liikennettä pitäisi verottaa siellä missä se liikenne ei ole tarpeellista ja joissa julkinen liikenne on tarpeeksi kattavaa; isojen kaupunkien keskustoissa ja lähiöissä. Ruuhkamaksut kaikkiin yli 150 000 asukkaan kaupunkeihin ja maaseutujen autoilu halvemmaksi. Mutta tästä on turha unelmoida, koska osuisi liikaa Kokoomuksen kannattajiin, joten kyseinen puolue tulee vastustamaan viimeiseen asti:)
 
Me, ei noi. Me kansakuntana.

Ei me, mulla on ainakin täysin eri tavoitteet kuin teillä. Mutta saa nähdä miten noille tavoitteille käy, kun inflaatio ja verot alkaa osua arkeaan pyöriviin ihmisiin, jotka eivät ole jaksaneet miettiä asiaa kunnolla. :kahvi:
 
En tiennytkään että biokaasuautot ovat sähköautoja. Omasta pellosta voi kans sokerijuurikkaat käyttää etanoliksi ja sitä sitten tankata.

Liikkumista ei nimenomaan veroteta, vaan sitä bensaa.

Me, ei noi. Me kansakuntana.
Itse ajelen RE85 etanolilla ja yhtä paljon se maksaa kuin Bensallakin ajaminen. Oman etanolin tekeminen ei kyllä ole kannattavaa.
 
Kuin Suomen kansalla?
No terrorismiheittoja olet jo hetken viljellyt, niin varmaan kyllä ihan loogista olla Suomen kansan tahtoa vastaan.

Suomen kansa ei ole mikään yksittäinen olento eikä se päätä mitään tai ole mistään mitään mieltä, vaan reilut 5 miljoonaa erillistä heppua joilla on erilaisia tavoitteita, ja joista suuri osa ei jaksa ajatella asioita kovinkaan pitkälle, vaan menee sen mukaan mikä tuntuu hyvälle. Ja maailmaa hyväilevät tavoitteet usein tuntuu hyvältä, ennen kuin naamalle iskee mitä ne oikeasti maksaa.

Teidän kaltaisilla ihmisillä viittasin sun kuppikuntaan, eli aktivisteihin yms. jotka on valmiita toimimaan suomalaisten etua vastaan että Oikeus ja Vastuu toteutuisivat. Jos te saatte tahtonne läpi, niin voin kyllä sanoa ei tällä maalla ole mulle enää mitään arvoa. Saa nähdä kuinka moni muu on samaa mieltä. Ja kyllä, varmasti moni joilla ei ole varaa äänestää jaloillaan voi katkeroitua jos asetetaan samalle viivalle maailman köyhien kanssa ja päättää pistää myös voittajat häviämään.
 
Itse ajelen RE85 etanolilla ja yhtä paljon se maksaa kuin Bensallakin ajaminen.
Sit vaan itse etanolia valmistamaan. Ja ei ole edelleenkään liikkumisesta johtuva, vaan bensan ostamisesta johtuva vero.
Jos te saatte tahtonne läpi, niin voin kyllä sanoa ei tällä maalla ole mulle enää mitään arvoa.
Meni jo. Tai siis tarvittaisiin aika isoja kansainvälisiä toimia jotta vene kääntyisi. Hyvä vaan tehdä etupainoisesti, eikä pakon edessä. Suomi ei ilman kansainvälisiä yhteisöjä pärjää ja niissä jos haluaa olla mukana, niin samat jutut on joka tapauksessa tehtävä.

Muuta marsiin, jos tällä Maalla ei ole enää sinulle arvoa.
 
Meni jo. Tai siis tarvittaisiin aika isoja kansainvälisiä toimia jotta vene kääntyisi. Hyvä vaan tehdä etupainoisesti, eikä pakon edessä. Suomi ei ilman kansainvälisiä yhteisöjä pärjää ja niissä jos haluaa olla mukana, niin samat jutut on joka tapauksessa tehtävä.

Muuta marsiin, jos tällä Maalla ei ole enää sinulle arvoa.

Etupainoisuus nimenomaan tekee siitä niin kallista. Ja kyllä kansainvälisissä yhteisöissä sinänsä voi olla mukana tottelematta niitä, eihän Unkarille ja Puolallekaan ole tapahtunut mitään. Tosin luultavasti EU:n määräämät raippaverot iskee kovemmin Keski-Eurooppaan, joten tuskin meidän edes tarvitsisi olla kapinan etulinjassa.
 
Eiköhän kyse ole myös siitä miten niitä tuotteita voidaan markkinoida asiakkaille tulevaisuudessa. Voi olla pientä bisneshaittaa kun tuotteet/palvelut eivät täytä vaatimuksia.

No ei teollisuuden määräykset silleen iske kuluttajiin, kun tänne kuitenkin tuodaan suurin osa tavaroista ulkomailta?
 
Etupainoisuus nimenomaan tekee siitä niin kallista.
Kuinka kallista? Mikä nyt on mukamas ilmastotoimien myötä kallistunut? Aarniometsät ehkä? Bensa pikkusen, mutta ei sitä tarvitse kenenkään ostaa. Sähkön hinta on hyvin hallinnassa (euroopan halvinta), eikä sen syksyinen hintaheittely liittynyt muuhun kuin venäjän sotaan ja sen lieveilmiöihin.

Nyt tarttis jotain konkreettisia esimerkkejä tästä kalliudesta.
 
Bensa pikkusen, mutta ei sitä tarvitse kenenkään ostaa.
Halooo hei, joku järki tähän touhuun nyt. Jos asut Helsingin tai Tampereen keskustassa/lähiössä, jossa on julkinen liikenne, ei tarvitse ostaa bensaa. Periaatteessa, ainakaan työmatkoja varten.

Missä tahansa suurehkon kaupungin ulkopuolella tarvitsee.
 
Kuinka kallista? Mikä nyt on mukamas ilmastotoimien myötä kallistunut? Aarniometsät ehkä? Bensa pikkusen, mutta ei sitä tarvitse kenenkään ostaa. Sähkön hinta on hyvin hallinnassa (euroopan halvinta), eikä sen syksyinen hintaheittely liittynyt muuhun kuin venäjän sotaan ja sen lieveilmiöihin.

Nyt tarttis jotain konkreettisia esimerkkejä tästä kalliudesta.

No ei se raippa vielä olekaan kunnolla iskenyt, kun toimet on vasta lähtökuopissaan. Mutta eiköhän se tässä vielä lässähdä kun 2035 lähestyy...

Tottakai iskee. Se teollisuus tuottaa sen BKT:n.

Niin mutta kotimaiset kuluttajat eivät pääasiassa osta kotimaisen teollisuuden tuotteita, vaan ne myydään muille firmoille ulkomaille. Täten omien kuluttajien elintasoon ei vaikuta se, millä päästövaatimuksilla meidän teollisuus tuottaa tavaraa.
 
Halooo hei, joku järki tähän touhuun nyt. Jos asut Helsingin tai Tampereen keskustassa/lähiössä, jossa on julkinen liikenne, ei tarvitse ostaa bensaa. Periaatteessa, ainakaan työmatkoja varten.

Missä tahansa suurehkon kaupungin ulkopuolella tarvitsee.
Sähköllä pääsee dramaattisesti halvemmin. Käytettyjä sähköautoja alkaa olemaan ihan hyviä määriä jo markkinoilla.
 
Halooo hei, joku järki tähän touhuun nyt. Jos asut Helsingin tai Tampereen keskustassa/lähiössä, jossa on julkinen liikenne, ei tarvitse ostaa bensaa. Periaatteessa, ainakaan työmatkoja varten.

Missä tahansa suurehkon kaupungin ulkopuolella tarvitsee.
Seuraavaksi tulee argumentti, osta se 40k€ sähköauto niin ei tarvii ostaa sitä bensaa.
 
No ei se raippa vielä olekaan kunnolla iskenyt, kun toimet on vasta lähtökuopissaan. Mutta eiköhän se tässä vielä lässähdä kun 2035 lähestyy...
Ahaa, eli tyhjästä valitat? Spekulointi on tietty hyvä harrastus, mutta asioista ja toimista valittaminen, koska ne maksavat väitetysti rahaa, ilman tietoa siitä että mitä ne edes maksavat, on vain typerää.
Seuraavaksi tulee argumentti, osta se 40k€ sähköauto niin ei tarvii ostaa sitä bensaa.
Eikös noita jo muutamalla tonnilla saa? Sampsalla on omasta työmatkakärrystään video tubessakin.
 
Niin mutta kotimaiset kuluttajat eivät pääasiassa osta kotimaisen teollisuuden tuotteita, vaan ne myydään muille firmoille ulkomaille. Täten omien kuluttajien elintasoon ei vaikuta se, millä päästövaatimuksilla meidän teollisuus tuottaa tavaraa.
Missä vaiheessa aihe vaihtui Suomeen? Lainasin viestiäsi jossa puhuttiin keski-euroopan markkinoista.
 
Sähköllä pääsee dramaattisesti halvemmin. Käytettyjä sähköautoja alkaa olemaan ihan hyviä määriä jo markkinoilla.
"Hyviä määriä" = jokaiselle suomalaiselle? Millä rahalla se latausinfra ilmestyy pihaan, kun työpaikan tai kaupan pihalla ei ole latauspaikkaa? Taitaapi kestää omakotitalon pistorasiasta lataamalla parikymmentä tuntia ladata akku täyteen.

Olen täysin mukana, että liikenteen päästöjä pitää vähentää. Mutta ollaan nyt realistisia sen suhteen. Iso enemmistö päästöistä saataisiin kuriin, kun esim. isojen kaupunkien keskusta-alueiden ruuhkamaksujen avulla radikaalisti vähennettäsiin turhia muutaman kilometrin ajomatkoja.

E: Käytetyn sähköauton ostamiseen lisättäköön;
”Turvallisinta on ostaa auto, jossa on akkutakuuta vielä jäljellä. Tyypillisesti akkutakuut ovat jo tosi pitkiä. 8 vuotta tai 160 000 kilometriä on aika normaali.
Takuun jälkeen loppuunajetun ajoakun vaihtaminen on kallista. Pienissä henkilöautoissa se voi maksaa viidestä tuhannesta eurosta kymppitonniin asti."

Mikä on käytetylle sähköautolle hyvä hinta?

Kymppitonnillakin saa jo pieniakkuisia autoja, mutta 15–20 000 eurolla valinnanvaraa on enemmän
."

Eli jos 'muutamalla tonnilla' ostat käytetyn sähköauton, on varmaan jo tuo mainittu akkuremontti heti edessä.
 
Ahaa, eli tyhjästä valitat? Spekulointi on tietty hyvä harrastus, mutta asioista ja toimista valittaminen, koska ne maksavat väitetysti rahaa, ilman tietoa siitä että mitä ne edes maksavat, on vain typerää.

Eikös noita jo muutamalla tonnilla saa? Sampsalla on omasta työmatkakärrystään video tubessakin.
Käytetyn i3 bemarin taitaa saada 15k€.
 
"Hyviä määriä" = jokaiselle suomalaiselle?
Älä nyt typeriä kirjoittele. Ei jokainen suomalainen tuollaista tarvitse saati halua, muuten niiden käytettyjen autojen hinnat olisivat paljon korkeammat.
Taitaapi kestää omakotitalon pistorasiasta lataamalla parikymmentä tuntia ladata akku täyteen.
Ei sinne tarvitse ladata kuin sen työmatkan verran sähköä päivässä. Eli joku muutama tunti yössä.
Käytetyn i3 bemarin taitaa saada 15k€.
Joku nissan leaf näyttäis olevan alle 7k€. Tuolla tekee ne parin kymmenen kilometrin työmatkat helposti.

Eli jos 'muutamalla tonnilla' ostat käytetyn sähköauton, on varmaan jo tuo mainittu akkuremontti heti edessä.
No sit varmaan kannattaa miettiä jos ostais sit sen uuden ja säästää vielä enemmän.
 
Älä nyt typeriä kirjoittele. Ei jokainen suomalainen tuollaista tarvitse saati halua, muuten niiden käytettyjen autojen hinnat olisivat paljon korkeammat.

Ei sinne tarvitse ladata kuin sen työmatkan verran sähköä päivässä. Eli joku muutama tunti yössä.

Joku nissan leaf näyttäis olevan alle 7k€. Tuolla tekee ne parin kymmenen kilometrin työmatkat helposti.


No sit varmaan kannattaa miettiä jos ostais sit sen uuden ja säästää vielä enemmän.
Pitäis päästä vähintään 200km yhdellä latauksella, niin 7k€ Nissan Leaf ei ole vielä minulle vaihtoehto.
 
Älä nyt typeriä kirjoittele. Ei jokainen suomalainen tuollaista tarvitse saati halua, muuten niiden käytettyjen autojen hinnat olisivat paljon korkeammat.
No jos kerran kaikki bensa-autot pitäisi korvata sähköautoilla, niin eikös kaikki suomalaiset silloin tarvitse?
No sit varmaan kannattaa miettiä jos ostais sit sen uuden ja säästää vielä enemmän.
Koska kaikilla suomalaisilla on varaa laittaa esim. 40 000 euroa autoon?

E: Olen myös sitä mieltä, että polttomottoriautot tulisi korvata sähköautoilla. Mutta ei ihminen niitä rahoja perseestään kaiva. Itse en omista autoa enkä asuinpaikastani johtuen sellaista tarvitse. En silti kuvittele, että kaikki olisivat yhtä "onnekkaita".
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis päästä vähintään 200km yhdellä latauksella, niin 7k€ Nissan Leaf ei ole vielä minulle vaihtoehto.
Pitkä työmatka. Eihän tommosia tarvitse kenenkään vastaanottaa edes työkkäriltä.
Sit kannattaa harkita jotain astetta kalliimpaa kuin vajaan 7k€ riisikippoa, kun kerta bensaakin kuluu ihan kunnolla niihin matkoihin.
No jos kerran kaikki bensa-autot pitäisi korvata sähköautoilla, niin eikös kaikki suomalaiset silloin tarvitse?
Ei? Esim. itsellä ja aika monella muulla ei ole bensa-autoa ja moista en kaipaa. Lisäksi monella on jo sähköauto ja eivät tarvitse vaihtoa. Loput sitten itse päättävät että tarvitsevatko vaiko eivät. Jossain vaiheessa luultavasti päättävät tarvitsevansa.
Koska kaikilla suomalaisilla on varaa laittaa esim. 40 000 euroa autoon?
Jos on varaa nykyisiin bensanhintoihin, niin on varaa edulliseen sähköautoonkin. Eri asia sit jos pitää erityisestä syystä johtuen olla joku hilux.
Ei mitään 40k€ teslaa tarvitse olla.
 
Sähköautoidea jokaiselle suomalaiselle on aika kuollut syntyessään. Eikös tästä ollut aiemmin ketjussa joku laskelma että piti ajaa aika monta sataatuhatta kilometria että kuolettui päästöt valmistuksesta edes.
 
Sähköautoidea jokaiselle suomalaiselle on aika kuollut syntyessään. Eikös tästä ollut aiemmin ketjussa joku laskelma että piti ajaa aika monta sataatuhatta kilometria että kuolettui päästöt valmistuksesta edes.
Siksi käytetyn ostaminen on hyvä idea. Saadaan ne kilometrit tiskiin.

Ja valmistuksen päästöt on nykymallissa valmistusmaan ongelma.
 
Siksi käytetyn ostaminen on hyvä idea. Saadaan ne kilometrit tiskiin.

Ja valmistuksen päästöt on nykymallissa valmistusmaan ongelma.
Pointti oli että jää pikku näpertelyksi päästöjen osalta.
Yhteiskäyttö ym. systeemit toki sitten eri asia. Mutta ei siitä jokaisen autoa tule päästöllisesti.
 
Pitkä työmatka. Eihän tommosia tarvitse kenenkään vastaanottaa edes työkkäriltä.
Sit kannattaa harkita jotain astetta kalliimpaa kuin vajaan 7k€ riisikippoa, kun kerta bensaakin kuluu ihan kunnolla niihin matkoihin.

Ei? Esim. itsellä ja aika monella muulla ei ole bensa-autoa ja moista en kaipaa. Lisäksi monella on jo sähköauto ja eivät tarvitse vaihtoa. Loput sitten itse päättävät että tarvitsevatko vaiko eivät. Jossain vaiheessa luultavasti päättävät tarvitsevansa.

Jos on varaa nykyisiin bensanhintoihin, niin on varaa edulliseen sähköautoonkin. Eri asia sit jos pitää erityisestä syystä johtuen olla joku hilux.
Ei mitään 40k€ teslaa tarvitse olla.
Joudun kerran viikossa kulkemaan päivässä yli 150km.
 
Tulisiko roskaaminenkin sallia? Sekin on demokraattisen tyrannian voimin kielletty ja sen torjuminen maksaa rahaa sinunkin pussistasi.

Jos sääntely asiassa olisi järjestetty siten, että se veisi elinkeinoni, maksaisi helvetisti rahaa ja jättäisi ympäristön yhtä roskaiseksi kuin ennenkin niin pitäisin sellaista sääntelyä aika epäonnistuneena. Samasta syystä maksuhalukkuus olisi erittäin alhainen.

Eihän liikkumista juuri veroteta? Käyttövoimavero on juu ja sähkö maksaa pikkasen, mutta se siitä. Bensaa verotetaan, mutta siihen pohjaava liikkuminen on ihan oma valinta.

Tämä nyt on taas tätä foorumeille tyypillistä semanttista lapsellista pikkukikkailua mikä on jokseenkin täydellisesti irrallaan siitä todellisuudesta missä ihmiset elävät. Jos ilmastonsuojelusi on samalla tolalla niin ei kannata ihmetellä jos siihen suhtaudutaan nuivasti ja naureskellen. :)
 
Jos sääntely asiassa olisi järjestetty siten, että se veisi elinkeinoni, maksaisi helvetisti rahaa ja jättäisi ympäristön yhtä roskaiseksi kuin ennenkin niin pitäisin sellaista sääntelyä aika epäonnistuneena. Samasta syystä maksuhalukkuus olisi erittäin alhainen.



Tämä nyt on taas tätä foorumeille tyypillistä semanttista lapsellista pikkukikkailua mikä on jokseenkin täydellisesti irrallaan siitä todellisuudesta missä ihmiset elävät. Jos ilmastonsuojelusi on samalla tolalla niin ei kannata ihmetellä jos siihen suhtaudutaan nuivasti ja naureskellen. :)
Tuohon sähköiseen liikkumiseen olisin halunut jo mukaan 10vuotta sitten, koska se on edukasta.
Mutta itse pääsen varmaan 5vuoden päästä siihen mukaan, koska itselläni ei ole varaa sijoittaa isoja summia hommaan.
Silloin jo varmaan sähköliikennettä verotetaan sen verran, että se on +- nolla säästö silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän liikkumista juuri veroteta? Käyttövoimavero on juu ja sähkö maksaa pikkasen, mutta se siitä. Bensaa verotetaan, mutta siihen pohjaava liikkuminen on ihan oma valinta.
bensaa verotetaan päästöihin nähden liikaa, kuten dieseliäkin.
No sit joko tasamaksu kaikille (paska idea) tai hyväksytään se toisiksi paras tapa laskuttaa käytön mukaan ja verotetaan bensaa. Ja jos huolettaa että ”aletaan valvomaan kaikkea muutakin”, niin ei ole pakko äänestää semmosia ääliöitä valtaan jotka moista tekisivä
bensaa voisi verottaa sen co2 sisällön mukaan esimerkiks niiden estimaattien perusteella mitä pariisin ilmastosopimus vaatii. En ymmärrä kaikenlaisia käyttövoimaveroja ja ajoneuvoveroja, mitä haittaa se auto aiheuttaa pihalla seisoessaan. No ei mitään.

Juu, en äänestä sellasia kyllä ketkä ajavat valvontalaitetta autooni.
 
En tiennytkään että biokaasuautot ovat sähköautoja.
melkosen kohtuuton on siinäkin käyttövoimavero kun kuitenkin otetaan huomioon tuon hyvät puolet, etenkin nyt kun venäjä puuhaa mitä puuhaa. En ymmärrä miksi ihmisiä pitää rankaista oikeiden asioiden tekemisestä. Saarikkokin puhu vaaleissa vaan dieselin käyttövoimaverosta muttei biokaasusta mitään.
 
Liikennettä pitäisi verottaa siellä missä se liikenne ei ole tarpeellista ja joissa julkinen liikenne on tarpeeksi kattavaa; isojen kaupunkien keskustoissa ja lähiöissä. Ruuhkamaksut kaikkiin yli 150 000 asukkaan kaupunkeihin ja maaseutujen autoilu halvemmaksi.
Tarpeeton liikenne, onko sellaista merkittävästi. Ok, nuoret saattavat ajella iltaisin jotain tiettyä lenkkiä vain huvin vuoksi, mutta liikenteen kokonaismäärässä tämä on marginaalista.
Kattava liikenne on myös hyvin epämääräinen käsite, joka saattaa oikeasti toteutua kaupunkien keskustoissa, mutta taajamiin mennessä tilanne on jo toinen. Tietysti jos tarkoitit kattavan liikenteen tarkoittavan sitä, että päivittäisestä työmatkasta selviää päivittäin nipinnapin alle kolmessa tunnissa, mutta omalla kohdallasi näin ei luultavasti tapahdu. Pääkaupunkiseudulla on tutkitusti keskimäärin pisimmät työmatkat, niin ajallisesti kuin matkan pituudella mitattuna. Maaseudulla saattaa tulla yksittäisiä hyvinkin pitkiä matkoja, mutta pääasiassa ne ovat lyhyitä. Ei siis pidä luoda järjestelmää, jossa pakotetaan tai suositaan liikkumista jollain yksittäisellä ja syrjivällä perusteella.
Pitkä työmatka. Eihän tommosia tarvitse kenenkään vastaanottaa edes työkkäriltä.
Oletko aivan varma. Pääkaupunkiseudulla, jossa väitetään olevan toimiva joukkoliikenne, pääsee tästä joukkoliikenteen kattavuudesta nauttimaan melkein viisikin tuntia päivässä jos sattuu asumaan toisella reunalla ja työpaikka olisi saatavilla toisella reunalla. Omalla autollahan tästäkin matkasta selviäisi noin puolessa tunnissa suuntaansa.
Jos on varaa nykyisiin bensanhintoihin, niin on varaa edulliseen sähköautoonkin.
Laitat varmaan linkin, että mistä noita edullisia sähköautoja saadaan alkuun vaikka miljoonalle työssäkävijälle.
Häh? Käyttövoimavero + perusvero on tyypillisellä autolla max 400€ vuodessa. Muuten liikkumista ei veroteta.
Bensan ostaminen on valinta.
Nyt on taas sellaiset väitteet, että oksat pois.
Kaikkea liikkumista verotetaan (paitsi kelteisillään tapahtuvaa) ja autoilua vielä hieman enemmän. Vai väitätkö, että voit lähteä pyöräilemään ilman polkupyörää tai kruisailemaan Datsun Micralla mökille jos tankki on kuiva. Näiden ostoa taasen verotetaan. Autoiluun on lisäksi luotu vielä esim. polkupyörään verrattuna käyttöön perustuva lisävero, jonka joutuu maksamaan halutessaan liikkua. Kyse ei ole siis valinnasta. Sähköautojen kohdalla tätä liikkumiseen tarkoitettua lisäveroa ei ole, ja kourallisella suomalaisia on mahdollista välttää myös sähkövero kesäisin. Vielä harvemmalla se saattaa onnistua läpi vuoden. Tosin tämän ilmaisuuden mahdollistavien järjestelmien ostoon kuluvaa rahaa monikaan ei tunnu laskevan, ja niistäkin maksetaan verot ostaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom