Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
605
Minulla on ilmanvaihto-ongelma 10m2 lämpimässä varastossa.
Siellä on servereitä ja muita laitteita jotka kuluttavat tällä hetkellä n 500W ja lämmöt karkaavat liian korkeaksi. Näilläkin lämpöasteilla varaston lämpötila on n. 30C. Lisäksi olen joutunut ottamaan yhden laitteen n. 350W pois sieltä.

Ilmanvaihtona varastossa on kaksi 100mm räppänää; oven vieressä ja vastakkaisessa yläreunassa. Olen laittanut siihen yläreunan räppänään Sähkötuuletin Europlast E-Extra Ø99 mm Katkaisin ja johto
Minulla oli helteillä siellä siirrettävä jäähdytin (ilmalämpöpumppu), mutta se kulutti keskimäärin n. 1000W vaikka sain siirrettyä putkella kuuman ilman ulos. Ei huvittaisi käyttää 3-4€ päivässä pelkän varaston jäähdyttämiseen.

Onko mahdollista saada pelkillä tuulettimilla (kanavapuhallin tms) n. 800-900W jäähdytystä?
Ja jäähdytys/ilmanvaihto säätyisi mielellään automaattisesti varaston sisälämmön mukaan.
Eli onko taloudellista ja kohtuu halpaa ratkaisua varaston jäähdyttämiseksi?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 863
Pystyykö jotenkin kohdistamaan sitä ilmanvaihtoa sinne missä lämpöä tuotetaan eli laitteisiin?

Tuossa simppeli laskuri jolla voit tarvittavaa ilmavirtaa laskea Targeted Cooling Rate Calculator - Fahrenheit & Celsius
Ei kai sillä kohdistamisella mitään merkitystä ole. Tilaan tulee tietyllä teholla lämpöä, niin sieltä koko tilasta se pitää pois saada.

Tuolla laskurilla jos laittaa sisään tuleva ilma 20c ja ulos 25c (eli max sisälämpötila kun ulkona 20 astetta) ja lämmitysteho 500W niin tulos on 300m3/h.

Eli @JeanS linkkaamia puhaltimia pitäisi olla vähintään kolme kappaletta, mielellään varmaan neljä tai viisi kun ei nuo kuitenkaan nimellistehoon käytännössä pääse.

Itse varmaan hommaisin jonkun vanhan IV-koneen puhaltimen Torista. Sellaisella pääsee jo isoihin ilmamääriin kun radiaali pystyy oikeasti kehittämään alipainetta toisin kuin nuo kanavapuhaltimet. Tai uutena joku tällainen 350m3/h pöhisevä Kanavatuuletin Fresh DF 125
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
605
Ei kai sillä kohdistamisella mitään merkitystä ole. Tilaan tulee tietyllä teholla lämpöä, niin sieltä koko tilasta se pitää pois saada.

Tuolla laskurilla jos laittaa sisään tuleva ilma 20c ja ulos 25c (eli max sisälämpötila kun ulkona 20 astetta) ja lämmitysteho 500W niin tulos on 300m3/h.

Eli @JeanS linkkaamia puhaltimia pitäisi olla vähintään kolme kappaletta, mielellään varmaan neljä tai viisi kun ei nuo kuitenkaan nimellistehoon käytännössä pääse.

Itse varmaan hommaisin jonkun vanhan IV-koneen puhaltimen Torista. Sellaisella pääsee jo isoihin ilmamääriin kun radiaali pystyy oikeasti kehittämään alipainetta toisin kuin nuo kanavapuhaltimet. Tai uutena joku tällainen 350m3/h pöhisevä Kanavatuuletin Fresh DF 125
Kiitos vinkeistä!
Oletan että toinen laite pitää olla imevä ja toinen puhaltava, muuten tulee alipaine. Tai sitten vain yksi tehokas puhaltava. Oma mutu oli että vähintään 200m3/h tarvitaan, mutta ei näköjään riittänyt. Halusin saada vähän jotain hajua minkälaista ilmamäärän vaihtoa tarvitaan ennenkuin otan yhteyttä sähäkäriin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 863
Kiitos vinkeistä!
Oletan että toinen laite pitää olla imevä ja toinen puhaltava, muuten tulee alipaine. Tai sitten vain yksi tehokas puhaltava. Oma mutu oli että vähintään 200m3/h tarvitaan, mutta ei näköjään riittänyt. Halusin saada vähän jotain hajua minkälaista ilmamäärän vaihtoa tarvitaan ennenkuin otan yhteyttä sähäkäriin.
Ei sinne imevää tarvitse laittaa kun huolehtii vain että korvausilmaräppänää on tarpeeksi. Tee vaikka toinen 100mm vielä lisäksi nykyisen viereen tai muuhun kohtaan samalle oven viereiselle seinälle (oletan että se tuloilmaräppänä on alhaalla kuten pitäisi).
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
109
Appivanhemmat olivat myös ottaneet 2 kpl näitä reikään asennetavia ilmanvaihtokoneita. Kysyin oliko yli vai alle neljä tonnia, eivät kehdanneet kertoa. Hiukan moitin ylihinnasta, mutta mikäpä siinä jos tuntevat että rahalle sai vastinetta. Kauppaa ei tehty laukkuryssän kanssa vaan itse ottivat yhteyttä myyjään.

Makuuhuoneen ilma kuulemma selvästi parempi nyt, mikä ei ole suurikaan ihme kun kesäaikana painovoimainen ilmanvaihto ei ole kaksinen.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
605
Toimisiko joku tälläinen?
tai
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
96
Ilmanvaihto-option suunnittelu olisi edessä. Remonttikohde on iso (160m2) 80-luvun pitkälti alkuperäiskuntoinen talo missä on tältä osin aikakaudelleen tyypillisiä ongelmia, puutteelliset tuloilmaröörit + painovoimainen poisto. Osittain tästä syystä korvausilmaa onkin tullut esim lattianraoista, missä sitten alkuperäinen puukoolattu lattia on miedosti antanut omia aromejaan.
Ennen lattian fiksaamista siis tehdäänkin korvausilmaventtiilien lisäämistä - laitetaan tuuletusluukkuihin Velco-venttiilejä jotta saadaan ilma kiertämään fiksummin. Mutta mietinnässä on, mitä teemme myöhemmin, isomman korjauksen yhteydessä:

1) Jätämme sikseen, eli riittävästi tuloröörejä auki ja painovoimainen poisto
2) Huippuimurin lisääminen WC+pesutilojen poistojen taakse, niin saisi avustettua ilman liikettä esim kesäkeleillä + tehostettua kylpyhetkien ajaksi vaikka kosteuskytkimen ohjaamana
3) Poistoilma-PILP - voisi avustaa poistoilmanvaihtoa ja kerätä poistoilmasta lämpöä käyttöveteen (varaaja pitäisi vaihtaa kuitenkin) sekä kosteisiin+eteistiloihin (noin 40m2) voisi vaihtaa lattian sähkölämmityksen vesikiertoiseksi rempan yhteydessä
4) Päivittäminen koneelliseen tulo/poistoilmanvaihtoon (LTO) - pitäisi rakentaa tuloilmaputket, työ sinänsä olisi luultavasti kohtuu helppoa sillä ullakko on tilava
5) Sama kuin optio 3, mutta tulo/poisto-PILP

Talossa muuten lämmitysjärjestelmä tulee mitä luultavimmin jatkossa olemaan ILP+tulisijat (hella ja 2 varaavaa uunia)+sähkö. Lankkulattian korjausta suunnitellessa kallistuin jo siihen, että vaihdetaan maalämpöön, mutta luultavasti jää tekemättä. Investointi- ja pääomakulut kun ottaa laskuihin niin ollaan aika samoissa, kuin mitä noilla yksinkertaisemmin toteutettavilla vehkeillä pääsee ja mitään jälleenmyyntiarvoja tässä ei jaksa laskeskella. Kuukausittainen systeemien rahantarve ohuesti kyllä kiinnostaa.

Eli mitähän mä tässä kysynkään...? Varmaan sitä, että herääkö kommentteja, ja erityisesti liittyen kohtiin 3 ja 5, että mikä tuollaisen PILPin käytännön energiansäästö tuollaisessa skenaariossa on, missä se korvaisi sähköllä toimivat lämminvesivaraajan ja noin 40m2 lattialämmitysen? Oon haarukoinut, että veden lämmitykseen meidän perheellä menee ehkä 3500 kWh vuodessa, ja että kyseisen huushollin lämmitysenergian tarve on kokonaisuudessaan jossain 20000-25000 kWh hujakoilla vuodessa - remontin jälkeen uudet ikkunat ja ehkä välipohjassa hieman lisäeristystä, niin voi olla siellä 20000 kWh tienoilla. Tuosta kun hämärästi haarukoi kosteiden tilojen+vedenlämmityksen energiatarpeen, niin ehkä se voisi olla jossain 10000 kWh tasolla vuodessa. Kuinka iso osa tuosta voisi olla PILPillä tuotettavissa?

Ehkä vahvimmalla tällähetkellä ovat optiot 2 ja 3. Välttäisi tuloilmaputkien tekemisen ja sen, että ilmanvaihtojärjestelmä ylipäätään muuttuisi talossa. Isoin ongelma tässä suunnittelussa on nyt se, että vaihtoehtoja on liikaa :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 375
Voihan sitä kokeilla laittaa vedonparantaja hormin päähän mutta itse lähtisin ainankin vaihtoehdolla 4, mahdollisesti 5. Tulisijojen korvausilmat pitää vaan huomioida kunnolla. Tuskin pystyy pahemmin niitä vanhoja kanavia hyödyntämään vaan kaikki menee uusiksi, jos ei ole peukalo keskellä kämmentä niin säästöä saa tekemällä itse kanavat sekä eristyksen.
On myös rakennusluvan varainen toimenpide.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
96
Tokihan tässä vanhat 80-luvun poistoilmaputket uusitaan joka tapauksessa. Kysymys lähinnä vedetäänkö ne jonkun koneen kautta vai ei. Ja että rakennetaanko lisäksi tuloilmaputket koko taloon. Kyseessä siis täystiilitalo jossa ei taida muovia olla missään muualla kuin katon höyrynsulku, joten ainakin koneistetun ilmanvaihdon aiheuttamat ylipaineistustilanteet pitäisi välttää.

Yksinkertaista ja halpaa olisi vaihtoehto 1 tai 2. Lähinnä muut tulevat harkintaan jos asumismukavuudessa/vaivattomuudessa saisi jotain oleellista parannusta. Erilaisisten teknisten härpättimien huolestunut kyttääminen ei paljoa motivoi ja siksi myös PILP varauksella. Bonuksena sitten vielä, jos kuukausittaiseen rahanmenoon saisi jotain olennaista säästöä.
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
109
En tunne kovin hyvin vaihtoehtoja 3 ja 5 niin en sano mitään, mutta kohta 4 lisää jo niin paljon asumismukavuutta että en kohtia 1 ja 2 edes harkitsisi. Varsinkin jos toteutus on helppo yläpohjassa. Maksaa hiukan enemmän, mutta ne muutamat tonnit ei harmita jälkikäteen yhtään, päin vastoin kiittelet itseäsi hyvästä valinnasta.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
@FinnPeak

Jos mahdollisuus vaan on, niin koneellinen ilmanvaihto LTO:lla on oikeasti aika no-brainer. Varsinkin jos yhtään löytyy kädentaitoja, niin ison osan voi tehdä itse ja säästää pitkän pennin. Toki kannattaa ammattilaista käyttää suunnitelutyössä.

Itse laittaisin muuten saman tien omaan kämppään koneellisen ilmanvaihdon, mutta kun kyseessä on kivitalo ilman mitään ylä- tai välipohjatiloja tuloputkille, niin pakko tyytyä pelkkään koneelliseen poistoon. Se taas itsessään on aika perseestä, koska tuloilmaräppänöistä vetää talvella aika ikävästi ja sen lisäksi tuntuu vaan pirun tyhmältä ensin kalliisti lämmittää huoneilmaa ja sen jälkeen ampua iso osa siitä lämmöstä taivaalle. Siksi olen harkinnut tuota vaihtoehtoa 3) omaan kämppääni, jottai saisi edes vähän tuota hukkalämpöä talteen käyttöveteen ja juurikin kylppärin (ja kellarin) lämmitykseen, mutta sen isoimpana esteenä on se, että jostain syystä Suomessa PILP-vehkeiden hinnat on aivan poskettomia. Pienimmätkin laitteet maksaa tuhansia euroja, kun taas säästöt vuositasolla olisi ehkä joitakin satasia, joten takaisinmaksuajat karkaa täysin holtittomiksi.

Tämä on käytännössä ainoa yhtään tolkullisen hintainen Suomessa myytävä PILP, mutta siinäkin on omat ongelmansa.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
597
Ilmanvaihto-option suunnittelu olisi edessä. Remonttikohde on iso (160m2) 80-luvun pitkälti alkuperäiskuntoinen talo missä on tältä osin aikakaudelleen tyypillisiä ongelmia, puutteelliset tuloilmaröörit + painovoimainen poisto. Osittain tästä syystä korvausilmaa onkin tullut esim lattianraoista, missä sitten alkuperäinen puukoolattu lattia on miedosti antanut omia aromejaan.
Ennen lattian fiksaamista siis tehdäänkin korvausilmaventtiilien lisäämistä - laitetaan tuuletusluukkuihin Velco-venttiilejä jotta saadaan ilma kiertämään fiksummin. Mutta mietinnässä on, mitä teemme myöhemmin, isomman korjauksen yhteydessä:

1) Jätämme sikseen, eli riittävästi tuloröörejä auki ja painovoimainen poisto
2) Huippuimurin lisääminen WC+pesutilojen poistojen taakse, niin saisi avustettua ilman liikettä esim kesäkeleillä + tehostettua kylpyhetkien ajaksi vaikka kosteuskytkimen ohjaamana
3) Poistoilma-PILP - voisi avustaa poistoilmanvaihtoa ja kerätä poistoilmasta lämpöä käyttöveteen (varaaja pitäisi vaihtaa kuitenkin) sekä kosteisiin+eteistiloihin (noin 40m2) voisi vaihtaa lattian sähkölämmityksen vesikiertoiseksi rempan yhteydessä
4) Päivittäminen koneelliseen tulo/poistoilmanvaihtoon (LTO) - pitäisi rakentaa tuloilmaputket, työ sinänsä olisi luultavasti kohtuu helppoa sillä ullakko on tilava
5) Sama kuin optio 3, mutta tulo/poisto-PILP
Itse tukkisin ylimääräiset raot (kuten aiotkin tehdä) ja pari tuollaista: LOSSNAY ILMANVAIHTOKONE MITSUBISHI LOSSNAY VL-100U5-E | Ilmanvaihtokojeet

Mausteeksi kosteisiin tiloihin ilmankuivain kosteuskytkimellä. (esim. https://fi.trotec.com/shop/ilmankuivain/kodin-ilmankuivaimet.html )
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 323
Ilmanvaihto-option suunnittelu olisi edessä. Remonttikohde on iso (160m2) 80-luvun pitkälti alkuperäiskuntoinen talo missä on tältä osin aikakaudelleen tyypillisiä ongelmia, puutteelliset tuloilmaröörit + painovoimainen poisto. Osittain tästä syystä korvausilmaa onkin tullut esim lattianraoista, missä sitten alkuperäinen puukoolattu lattia on miedosti antanut omia aromejaan.
Ennen lattian fiksaamista siis tehdäänkin korvausilmaventtiilien lisäämistä - laitetaan tuuletusluukkuihin Velco-venttiilejä jotta saadaan ilma kiertämään fiksummin. Mutta mietinnässä on, mitä teemme myöhemmin, isomman korjauksen yhteydessä:

1) Jätämme sikseen, eli riittävästi tuloröörejä auki ja painovoimainen poisto
2) Huippuimurin lisääminen WC+pesutilojen poistojen taakse, niin saisi avustettua ilman liikettä esim kesäkeleillä + tehostettua kylpyhetkien ajaksi vaikka kosteuskytkimen ohjaamana
3) Poistoilma-PILP - voisi avustaa poistoilmanvaihtoa ja kerätä poistoilmasta lämpöä käyttöveteen (varaaja pitäisi vaihtaa kuitenkin) sekä kosteisiin+eteistiloihin (noin 40m2) voisi vaihtaa lattian sähkölämmityksen vesikiertoiseksi rempan yhteydessä
4) Päivittäminen koneelliseen tulo/poistoilmanvaihtoon (LTO) - pitäisi rakentaa tuloilmaputket, työ sinänsä olisi luultavasti kohtuu helppoa sillä ullakko on tilava
5) Sama kuin optio 3, mutta tulo/poisto-PILP

Talossa muuten lämmitysjärjestelmä tulee mitä luultavimmin jatkossa olemaan ILP+tulisijat (hella ja 2 varaavaa uunia)+sähkö. Lankkulattian korjausta suunnitellessa kallistuin jo siihen, että vaihdetaan maalämpöön, mutta luultavasti jää tekemättä. Investointi- ja pääomakulut kun ottaa laskuihin niin ollaan aika samoissa, kuin mitä noilla yksinkertaisemmin toteutettavilla vehkeillä pääsee ja mitään jälleenmyyntiarvoja tässä ei jaksa laskeskella. Kuukausittainen systeemien rahantarve ohuesti kyllä kiinnostaa.

Eli mitähän mä tässä kysynkään...? Varmaan sitä, että herääkö kommentteja, ja erityisesti liittyen kohtiin 3 ja 5, että mikä tuollaisen PILPin käytännön energiansäästö tuollaisessa skenaariossa on, missä se korvaisi sähköllä toimivat lämminvesivaraajan ja noin 40m2 lattialämmitysen? Oon haarukoinut, että veden lämmitykseen meidän perheellä menee ehkä 3500 kWh vuodessa, ja että kyseisen huushollin lämmitysenergian tarve on kokonaisuudessaan jossain 20000-25000 kWh hujakoilla vuodessa - remontin jälkeen uudet ikkunat ja ehkä välipohjassa hieman lisäeristystä, niin voi olla siellä 20000 kWh tienoilla. Tuosta kun hämärästi haarukoi kosteiden tilojen+vedenlämmityksen energiatarpeen, niin ehkä se voisi olla jossain 10000 kWh tasolla vuodessa. Kuinka iso osa tuosta voisi olla PILPillä tuotettavissa?

Ehkä vahvimmalla tällähetkellä ovat optiot 2 ja 3. Välttäisi tuloilmaputkien tekemisen ja sen, että ilmanvaihtojärjestelmä ylipäätään muuttuisi talossa. Isoin ongelma tässä suunnittelussa on nyt se, että vaihtoehtoja on liikaa :D
5 vaihtoehtoon teknisesti järkevä olisi nilan ec, jossa asumusmukavuus kasvaa kyllä ihan tappiin kun samalla saa koko talon kattavan jäähdytyksen. Se siis on puhtaasti tulo- ja poistoilmaa jäähdyttävä/lämmittävä laite, joka samalla tekee käyttöveden.

Laite hoitaa yksinään lämmityskauden eteläsuomessa pl. ~2-3 kylmintä viikkoa jolloin tarvitsee jonkin verran apuja.

Pelkkien pesutilojen muuttaminen vesikiertoiseksi ei ole teknisesti eikä taloudellisesti järkevää.

Tuodon multiheateriin verrattuna hinta on kyllä luokkaa 3x, tosin multiheater vaatii käytännössä kasan muitakin apukomponentteja, eikä sen täyden potentiaalin valjastaminen enää juuri edullisempi ole.

Mun mielestä nilan ec sarjan suurin etu on tuo koko talon kattava jäähdytys, joka on asumismukavuuden kannalta ihan omaa luokkaansa. Vanhemmissa taloissa tuo jäähdytys pääsääntöisesti toimii hyvin, kun rakenne on yleensä sellainen että se torjuu ylimääräistä aurinkokuormaa, moderniin "avaran valoisaan" kasvihuoneolkkariin tuon teho ei riitä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
597
5 vaihtoehtoon teknisesti järkevä olisi nilan ec, jossa asumusmukavuus kasvaa kyllä ihan tappiin kun samalla saa koko talon kattavan jäähdytyksen. Se siis on puhtaasti tulo- ja poistoilmaa jäähdyttävä/lämmittävä laite, joka samalla tekee käyttöveden.

Laite hoitaa yksinään lämmityskauden eteläsuomessa pl. ~2-3 kylmintä viikkoa jolloin tarvitsee jonkin verran apuja.

Pelkkien pesutilojen muuttaminen vesikiertoiseksi ei ole teknisesti eikä taloudellisesti järkevää.

Tuodon multiheateriin verrattuna hinta on kyllä luokkaa 3x, tosin multiheater vaatii käytännössä kasan muitakin apukomponentteja, eikä sen täyden potentiaalin valjastaminen enää juuri edullisempi ole.

Mun mielestä nilan ec sarjan suurin etu on tuo koko talon kattava jäähdytys, joka on asumismukavuuden kannalta ihan omaa luokkaansa. Vanhemmissa taloissa tuo jäähdytys pääsääntöisesti toimii hyvin, kun rakenne on yleensä sellainen että se torjuu ylimääräistä aurinkokuormaa, moderniin "avaran valoisaan" kasvihuoneolkkariin tuon teho ei riitä.
Ei mitään riskialttiita ilmanvaihdon kautta tapahtuvaa jäähdytystä. Jos jäähdytystä kaipaa niin oikein sijoitetulla ILP:llä se hoituu, samoin lämmitys. Nilan on joku plus 10 000€ laite putkistoasennuksineen.

Missään tapauksessa piilosokkelitaloon ei saa lisätä mitään poistopuhaltimia ilman että tuloilman saanti on varmistettu muualta kuin lattian raoista. Asia kannattaa todentaa tiivistyksien jälkeen talvella vuokraamalla muutamalla kympillä lämpökamera. Liesituuletin täysille ja joku rakennuskuivauspuhallin haitariputkella kiinni poistoon että saa talon alipaineiseksi. Sitten katsoo mistä korvausilma taloon tulee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 323
Ei mitään riskialttiita ilmanvaihdon kautta tapahtuvaa jäähdytystä. Jos jäähdytystä kaipaa niin oikein sijoitetulla ILP:llä se hoituu, samoin lämmitys. Nilan on joku plus 10 000€ laite putkistoasennuksineen.
En nyt keksi mitä riskialtista tuossa iv kautta toimivassa jäähdytyksessä on.. Ellei sitten tarkoita sitä että asentaa sen väärin eikä eristä tuloputkia oikein, mutta tuo nyt on melkein sama kuin asentaisi sen ilpin ja laittaisi kondenssivesiputken jemmaan seinän sisään.

Mun pointti oli asumismukavuus, jonka tuo koko talon kattava jäähdytys heittää ihan eri tasolle kuin seinäsyylät. Kyllä mullakin ILP on, mutta eihän siitä mihinkään pääse että se laite on nimenomaan halpisratkaisu, jolla saa jonkinlaisen jäähdytys/lämmitystoiminnallisuuden kun samalla tinkii asumismukavuudesta.

Se on tietusti selvää että hinta nousee mitä pidemmälle listalla kiipeää. Tuo koko talon kattava jäähdytys on jotain sellaista mitä kovin moni ihminen ei ole kokenut, eikä siten osaa arvioida minkä arvoista se on. Mä osaan, enkä ole lähtenyt sellaista rakentamaan, koska talossa on kuitenkin muuten toimiva koneellinen ilmanvaihto. Sen sijaan kanavoitavaa ilppiä olen kyllä vakavasti harkinnut syylän tilalle.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
597
Ei osaa ammattilaisetkaan solukumilla eristää IV-jäähdytyksiä niin ettei tiputtaisi kesällä kondenssivettä. Onneksi oli läppäri 40cm sivussa. Riskirakenne jota ei pidä kenenkään ottaa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
Pelkkien pesutilojen muuttaminen vesikiertoiseksi ei ole teknisesti eikä taloudellisesti järkevää.
Miksei olisi, varsinkin jos kylppäri on muutenkin menossa remppaan?

Itse olen tässä tosiaan vakavahkosti harkinnut, että laittaisin huipparitalooni tuollaisen Multiheaterin (esi)lämmittämään poistoilmalla käyttöveden, ja koska lämmöntuottoa riittää paljon enemmän kuin tarvetta on pelkälle käyttövedelle, roilottaisin kylppäriin ja KHH:hon vesikierron lattiaan ja ehkä vielä kellariinkin jonkun konvektorin hönkimään.

Vaikea nähdä miten tuo _ei_ olisi kannattavampaa kuin noiden samojen tilojen ja käyttöveden lämmitys vuoden ympäri suorasähköllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 323
Miksei olisi, varsinkin jos kylppäri on muutenkin menossa remppaan?

Itse olen tässä tosiaan vakavahkosti harkinnut, että laittaisin huipparitalooni tuollaisen Multiheaterin (esi)lämmittämään poistoilmalla käyttöveden, ja koska lämmöntuottoa riittää paljon enemmän kuin tarvetta on pelkälle käyttövedelle, roilottaisin kylppäriin ja KHH:hon vesikierron lattiaan ja ehkä vielä kellariinkin jonkun konvektorin hönkimään.

Vaikea nähdä miten tuo _ei_ olisi kannattavampaa kuin noiden samojen tilojen ja käyttöveden lämmitys vuoden ympäri suorasähköllä.
Siis on sen pelkän kylppärin vesikierrolle muuttaminen on kyllä mahdollista, mutta ei IMO järkevää taloudellisesti, eikä edes teknisesti.

Sinne olisi pakko laittaa puskurivaraaja, ja oma sunttipiirinsä ja hyötynä ainoastaan yhden pikkukopin lämmitys, joka ei suoralla sähkölläkään maksa kuin luokkaa 100e vuodessa. Eli jos tuohon lähtee, niin sitten samantein enemmänkin huoneita mukaan.

Periaatteessa niitä muita tiloja voi lisätä lattialämmityksen sijaan myös konvektoreilla, mutta vaikka onkin periaatteessa halppo ratkaisu, ne ovat yllättävän kalliita.

Siihen LVV:an tuon lisääminen on jo järkevämpää, ja varsinkin jos taloudessa menee paljon lämmintä vettä tuo voi olla ihan optimiratkaisu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 323
Ei osaa ammattilaisetkaan solukumilla eristää IV-jäähdytyksiä niin ettei tiputtaisi kesällä kondenssivettä. Onneksi oli läppäri 40cm sivussa. Riskirakenne jota ei pidä kenenkään ottaa.
Kyllä pitäisi osata. Eri asia on tietysti kiinnostaako niitä. Tuo solukumin asentaminen huolellisesti on aika sellaista hidasta ja vittumaista näpertämistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 177
Viestejä
4 276 936
Jäsenet
71 630
Uusin jäsen
Supersaukko

Hinta.fi

Ylös Bottom