Korvausilmalle omat aukkonsa ja niiden moottoripellit avautumaan yhtä aikaa tuon poistojärjestelmän kanssa. Ei pitäisi tulla ongelmia.
Tämä olisi hyvä idea, valitettavasti sopiva seinätila on vaan vähissä asentaa uusia korvausilma aukkoja.
Vaihtoehtona voisi toki harkita nykyisen IV koneen raitisilmakanavan hyödyntämistä jonkinlaisella peltiratkaisulla ( meno IV koneelle kiinni ja suora ulostuloyhde auki ).
Ne käryt kyllä tukkivat suodattimet nopeasti, ja niitä saa olla kokoajan vaihtamassa ja putsaamassa, kosteus sen sijaan on lto koneen hanskattava joka tapauksessa.
Sekin johtuu ihan siitä siirrettävän ilman määrästä lämmityskauden aikana maksaako se itsensä, maalämpö tietysti vie maalia kauemmas.
Hitsauskäryt vetävät kyllä suodattimet tukkoon pahimmillaan jo yhdellä käyttökerralla.
Jotenkin epäilyttää riittävän tehokkaan perus IV koneen kyky selviytyä autonpesun aikaisesta/jälkeisestä kosteudesta muuttumatta niagaran putoukseksi.
Äkkiä tekemäni laskelman mukaan halpakaan lto kone ei koskaan säästä itseään takaisin, kun 160 mm kanavapuhallin vaihtaa pienemmän tilan ilmat 2,5 minuutissa ja isomman 5 minuutissa.
Historiallisesti ajatellen tilojen tuuletukselle on käyttöä 2-4 kertaa viikossa lämmityskaudella ja tällöinkin pienemmän tilan tuuletukselle on enemmän tarvetta.
Lisäksi välillä saattaa olla useampi viikko, ettei kumpaakaan tilaa tarvitse tuulettaa.
"Hitsi-imuri" ja Trotecci jonnekin nurkkaan keräämään kosteuden?
Tuollaisen imurin vanhempaa versiota kokeilin hallilla, mutta möin pois kun ei soveltunut kuin työpöydällä hitsaamisesta tulevien käryjen imemiseen.
Jotain pikkuisen isompaa teräsrakennetta migillä/puikolla hitsatessa tuon kärsän siirtely siten että imu oli hyvä ja mahtui vielä hitsaamaan kävi vähän hankalaksi.
Lisäksi siltikin katonrajassa leijui pieni savupilvi, kun tuo ei kaikkea jaksanut/pystynyt imemään.
Jotain
tuollaista Troteccia voisi harkita pesuhommien jälkeiseen ilman kuivaukseen, täytyy ehkä lainata kiinteistökuivauksia tekevältä kaverilta joku tuollainen kuivain ja kokeilla.
Toki tuo vaatii taas lattiapintaa ja viemäriliitännän, jos pitää jatkuvasti käytössä ja hintaa tulee enemmän kuin kahdelle poistopuhaltimelle ja jokuselle pellille + peltimoottorille.
Kohde imu niin riittää paljon pienempi ilmanvaihto.
Tässä tapauksessa hyvää kohdeimua on hankala rakentaa, kun nosto-ovet tulevat tielle ja muutenkin tiloissa hitsattavat ja pestävät rakenteet/autot/laitteet vaihtelevat, jolloin imua ei saa ihanteelliseen kohtaan.