Ilmalämpöpumput eli ILPit

Käytössä kiinteähintainen sähkösopimus nyt talven ajan. Eikös muutenkin kannata pitää haluttu pyyntilämpötila, että pumppu saa tehdä työtä tasaisesti halutulla pienellä teholla?

Tuntuu että Daikin (kuten muutkin) menee "sulatuskierteeseen", jolloin COP huononee, jos siis täytyy talon lämpöjä nostaa?

Nyt kun tulin aamusta remppatalolle, niin lämpätila oli jo sopiva 18.8 astetta. Sitten kun vertaa eiliseen lukemaan, niin noin 1 asteen lämpötilan nosto suurensi kulutuksen merkittävästi isommaksi. Muuten perus säädöt, mutta Daikin tarveohjaus 95%.

Eli ainakaan energian säästön kannalta esim yöpudotus ei ole yhtään järkevä? 120 neliön (4 makuuhuonetta, kokonaisala 155 neliötä) ja 1981 tehdyn talon lämpötilan nosto 1 asteella vaatii pumpulta raakasti tehoa? Kenno menee nopeasti jäähän, josta seuraa sulatus.

Screenshot_2024-11-22-09-25-31-32_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Täällä vieläkin arpominen käynnissä :D

Alan kyllä kallistua tuohon Panasonicin QZ25VKE kun tonnilla kappaleen vielä lähi kraudasta saa.
Odottelen vielä yhden asentajan asennustarjousta kahdesta tuollaisesta.

Ottaako Panasonic virran sisä- vai ulkoyksikön kautta? Vai saako ns valita kumpaan syöttö tulee?

Syötön voi ottaa kummasta tahansa. Minulla on ihan vaan pistotulppa-asennuksella sisäpuolella. Kaksi muuta Pansua myös pistotulppa-asennuksella, mutta ulkopistorasioissa.
 
Meillä toinen HZ35XKE:stä kiinteänä turvakytkimellä, toinen pistotulppana. Tämä wanha pistotulppana, mutta vedän kyllä uudelle uuden johdon taululta ja turvakytkimellä.
 
Mäkin olen siinä uskossa, että noi kompressorin max. tehot määräisivät ton virran tarpeen, Siihen sitten sulanapitokaapelit, mutta ne ollevat jotain luokkaa 10-15W/jm
Daikinissa lienee jotain 2-3jm ulkoyksikössä + sitten ulosmenevän vedenpoiston sulatuskaapeli oliko jotain 3m? => 90W tehon tarve.
Sekä noi puhaltimet (sisä- ja ulkoyksikkö) yhteensä ehkä 100-200W.


Tosta voisi päätellä, että sullakin riittäisi toi yksi 16A sulake. Hätätilanteessa väliaikaisesti jatkoroikalla toisen sulakkeet kautta, toiselle koneelle jos ovat pistorasiaan kytkettyjä.

Noi tehon tarpeet siis toivottavasti hyviä suuntaa antavia arvauksia/arvioita.
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.

Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?


Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
 
Purin tuon 11 Vuotta vanhan Panasonicin sähköjohdon seinältä. Ostaisi varalta uuden suko pistokkeen johdon päähän. Tuossa on kyllä turvakytkinkin ulkoyksikön viereen laitettuna. Eli siis vähän jatkojohtoa vaatii, että johto yltää talon etupuolen ulkopistokkeeseen.

Panasonicin malli on CU-NE9NKE. "sopii 25-120 m³ tiloihin". Pitäisikö olla neliöihin?


Saisi Panasonicilla hieman lisää lämpöä, jos Daikin ei riitä.
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.
Eikös turvakytkin pitäisi nykysäännösten mukaan olla?
Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
 
Jos tarkoitit "pitäskö olla neliöihin" lämmittämiskykyä, niin , Daikin Nepuran 40 mainoksessa sanotaan sen riittävän n. 170m2 osalämmitykseen ja 81m2 täyslämmitykseen.

Jollain myyntisivulla sanotaan, että jos pistorasia on 1m päässä ILP, ei tarvita turvakytkintä. Olen ymmärtänyt niin, että turvakytkimen tarkoitus on varmistaa, ettei kukaan laita sulaketta asentajan tietämättä ja tee laitteesta virrallista kun hän on sitä kytkemässä.
Siis tuossa k-raudan vanhassa esitteessä lukee, että 11v Panasonic olisi sopii "25-120 m3 tiloihin". Mutta ei se voi kuutioita olla, vaan neliöitä. Voi olla aika pienitehoinen tuo kumminkin.

Daikin lämmittäisi sitten melkein 120 neliön talon (81 neliötä). Panasonic vähän apuun ja jos ei ne riitä niin takka (+pieni puuhella). Ja pesuhuoneen sähkölattiaakin täytyy pitää päällä, kun laatatkin on muuten liian kylmät.
 
13A sulake pitäisi/mahtuu suoraan siihen 10A sulakkeen tilalle.

Edit:
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.

Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi(E: tietenkin suurempi :poop:) kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä näkyy olevan sama 8 mm kärki noissa kahdessa. Ei ole tosiaan koskaan missään omassa käytössä ollut, joten automaattisesti oletin että on jokin välikokoinen sulakepohja.

Itse asiassa pidän tällaista tilannetta hieman outona. Siis että on yleisesti käytössä pienempi kahdesta 8mm D II sulakekoosta, ja isompi(jonka pelkkä olemassaolo on enemmistölle tuntematon asia) sopii samaan. Esimerkiksi 20 ja 25 A D II ovat eri kokoa keskenään ja kumpikin pienempi kuin 16. Sen käsitän että pikkusulakkeet kuuteen(?) ampeeriin saakka ovat fyysisesti samoilla mitoilla, mutta pidän kummajaisena että 10 ja 13 ovat keskenään mekaanisesti samat.
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
 
Joo toi vähän "romuttaa" sitä ideaa ettei samaan pohjaan voi fyysisesti laittaa alkuperäistä suunnittelua suurempaa sulaketta (pienemmän voi).
Ehkä tossa on mietitty, että Suomessa käytetyissä 1,5mm2 johdoissa on vielä "varaa" 13A virralle? Muuten luulis Tukesin tohon puuttuvan?
Näin tekee. Kuitenkin teoriaa vastaan sotii se, että D-sulakkeet ovat Saksasta ja yli 100 vuotta vanha juttu, ja aika usein taitaa olla niin ettei 13A ole paperilla ollenkaan ok ruikuliasennuksille jotka just ja just riittävät 10A, jos nyt edes on aikanaan mitään mitattu. Fiksaatio nimenomaan D II 10 ja 16 ampeerin kokoihin - isompia on myös paljon käytössä, myös DII 20 ja 25 sekä tietysti D III - on äkkinäisen arvaukseni perusteella suomijuttu. 13 ampeerin sulake on kai jossain muualla aika normaali. Norjassa?

Toki ymmärrän että tämä on ikään kuin pappajuttu eli ikivanhaa systeemiä edelleen käytetään ja se on täten puutteineen ok, vaikka uutena lanseerauksena ei enää menisi läpi monestakaan syystä. Vähän sama juttu kuin edisonkantaiset lamput.

Palatakseni aiheeseen, huomasin että ilpu on alkanut parin päivän aikana jurnuttaa sisälle kuuluvasti. Se ei kuitenkaan alkanut heti kun alettiin pyytää kilowatin sähköteholla löylyä vaan vasta edellisen lumimyrskysään aikoihin. Näyttää siis siltä, että seinätelineen kumiproput toimivat kuin toimivatkin. Tänään huomasin, että lunta oli kertynyt ulkoyksikön katolle, minkä tietysti parhaani mukaan harjasin pois. Ilmankierto näytti esteettömältä ja kenno puhtaalta mutta kyljissä oli jääroippeita. Jonkinlaista jääpuikkoa oli kertynyt siten, että sama jää osuu puslien molemmille puolille. En niitä alkanut ihmeemmin hajottamaan vaan ajattelin odottaa alkuviikon lämmintä säätä ja havainnoida. Ja juuri nyt kone käy mutta jurina on kadonnut. Tainnut jää karista pois.

Voi silti olla, että jouset olisivat vähän pidempinä ja muutenkin geometrisesti erilaisina immuunimpia tällekin efektille. En osaa vielä olla kovin huolissani, koska nythän on ollut aika vaativa sää. Lämpötila nollan lähellä ja lunta vaakatasossa parisataa milliä kerralla. Ehkä katos on kuitenkin seuraava harkittava parannus ja seinätelineen puslat vasta listan loppupäässä.

äh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä?
Tuskin tuo kovin väärin on. Tehoa ei jäähdytyskäyttöön tarvita kovinkaan paljon. Kun energiankulutus on melko pieni, ei edes energiataloudellisuudessa kaivata sitä viimeistä siivua. Mitä filttereillä tekee? Ehkä yleinen laatuvaikutelma ja kestävyys sekä ulkonäkö menevät edelle. Sekä tietenkin mahdollisesti käyttöliittymä ja liitettävyys, vaikka ne eivät juuri hankintahetkellä kiinnostaisi yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:

Lähes ei tietysti ihan.

Eli se että "asennat itse" ja saat kutakuinkin ilmaiseksi jonkun 20v käytetyn roskan torista ei ehkä vastaa sitä mitä etsit.

Mutta kysytään näin: paljonko tuosta 100m2 oikeasti on sitä viilennettävää tilaa. Esim. itselläni on teoriassa lähelle tuon tilan viilennys, käytännössä esim: välieteinen, sauna, kodinhoitohuone, pesuhuone, vaatehuone ja vessa eivät kuulu siihen => sitä viilennettävää tilaa on huomattavasti vähemmän. Itselleni riittää oikein hyvin Gree Bora 35. Juu, toki se on myös lämmittävä, mutta kun on (vastikkeeseen sisältyvä) maalämpö ja tuota ei suositella käytettäväksi olikohan nyt -5C alle olisi idiotismia lämmittää sillä.


Miksi päädyin kaikista vaihtoehdoista juuri tuohon voi herätä seuraavaksi kysymykseksi. Vastaus on: kun täällä tehtiin noin 2v sitten maalämpö remontti (yksi talvi sitten, nyt on toinen talvi menossa) tuo oli merkki mitä suosittelivat ja asensivat samalla halukkaille alkaen 1200€ - 1400€ sisältäen paitsi (tietysti) pumpun myös asennuksen sekä opastuksen ja (ainakin itselleni) maakannakkeen terassille asennettuna (ettei ole kiinni seinässä = ei pääse resonoimaan rakenteisiin). (Tuo hinnan vaihtelu riippui siitä moniko tuon tilasi, en jaksa nyt alkaa katsomaan moniko sen hankki, idea tuli kuitenkin selväksi. Erikseen taholta X tilattuna sekä asennettuna käytännössä mikä tahansa muu olisi tullut kalliimmaksi)

Se "mistä tietää" riippuu sinusta. Eli joudut kyselemään ja kilpailuttamaan. Sinua ei henkilökohtaisesti yhtään (tai otaksun, toki tuosta saat nyt hieman osviittaa) lämmitä paljonko esim. itse tuosta maksoin tai keneltä palvelun tilasin. Mutta kun kyselet useammalta tarjoajalta ajankohtaa kun ehtivät sen toimittaa + hintaa voit sitten haarukoida itse sen keneltä tilaat.
 
Mikäs on paras viilentävä ILP hintatehosuhteeltaan 100m2 kämppään?
Tuota saisi vieläkin ilmeisesti vieläkin 999€ hintaan plus asennus 700€. Ei ole kyllä pelkästään viilentävä pumppu.

100 neliön kämppään riittää mikä vaan. Esim Daikin Perfera 40 N viilentäisikin sitten jo 208 neliön omakotitalonkin.
 
Täh, näinkö tosiaan on? Teholla, filttereillä yms ei ole niin väliä? Mistä tietää muuten mistä saa hyvällä hinnalla asennuksineen? Noita toimittajiahan on pilvin pimein?:confused:
Pelkästään viilentävää Panasonicia saisi 900€ plus asennus hintaan. Eli siis esim K-Raudassa käymällä tai laittamalla netistä tarjouspyyntöä, niin pumpun hinnasta saa vielä jotain alennusta.


"Jäähdytyskapasiteetti 3,5kW ja tilasuositus: 40 – 120 m²."
 
Tuli muuten lasku k-raudan 999€ Panasonicista. Eli asennus kokonaisuudessaan 700€ + 111€. Varmaan sitten tuosta 700€ osuudesta saa kotitalousvähennyksen. Ei ollut laskulla selkeästi eritelty, niin laitoin vielä asentajalle siitä sähköpostia.

Suurinosa lisähinnasta tuli maatelineestä ja pieni lisä vielä tiiliseinän läpi porauksesta.

Asennustahan ei tarvitse välttämättä ottaa k-raudan kautta jos sattuu, että jostain löytyy halvempi pumpun asentaja. Tuo k-raudan asentaja kyllä ilmestyi paikalle tosi nopeasti. Varmaan hieman alle viikossa.


Daikin Perfera 40N oli remppatalolla 2440€ (sis jouset). Seinäteline tiiliseinään.

Panasonic siis 1810€ (ei jousia) maateline. Hintaeroa siis vain 630€, mutta maatelineen takia hintaa ei aivan suoraan voi verrata. Daikin aivan huikeasti tehokkaampi, että hintaero on kyllä yllättävän pieni. Daikin asentajia oli kaksi ja kotitalousvähennyksen (työn) osuudeksi oli laskettu 850€.

Daikin on kyllä muutenkin kaikilta osin hieman laadukkaampi, kuin halppis Panasonic. Eli hintaero ei tullut pelkästään tuosta suuremmasta tehosta.
 
Eiköhän Daikin myös hyydy, jos sattuu samanlaiset pakkaset, kuin viime talvena. Veikkaan kumminkin, että ei voi olla niin kylmää?

Varalla:
Panasonic ilp (tämä siis 2013)
Takka
Puuhella
(Suora sähkö)

Eikä kyllä vielä mitään käsitystä mitä 1981 talo kuluttaa. 20cm villaa seinissä ja lämpölasit. Ekotalo talopaketti.

Tuossa nykyisessä 1966 tehdyssä on ilmeisesti vain 10cm villaa seinissä. Alkuperäiset ikkunat, mutta kolmas lasi lisätty. Eli siitäkin suuret erot. Neliöissä ei taida eroa paljon olla, 120 luokkaa molemmissa.

Daikinin suurin miinus toki se, että asentajaa ei löydy mistään? Toshiba tai Mitsu E asentajia kyllä löytyy vaivatta.


Myös varmaan Toshiba Premium+ 35 ja Mitsu RW35 on hyviä. Tollanen RW35 onkin kanssa itsellä (vähän yli vuoden vanha). Toshibasta ei ole omaa kokemusta kuten D, Mitsu (3kpl), Panasonic (2kpl). Mutta monet asentajat hehkuttaa kyllä juuri Toshiba Premium+ 25 tai 35. Myös yksi 10kW Nibe maalämpöpumppu ja 200m lämpökaivo löytyy yhdestä. MLP olisi toki kaikilta osin kaikkein paras (paitsi hinnaltaan). Toki sekin vaatisi kaverikseen ILPin viilentämään.
 
Takkahuoneeseen miettinyt ilmalämpöpumppua. Kummalle seinälle kannattaa asentaa teidän mielestä?
Oikea reuna. Yläreunan seinällä on vaarana, että lämpö jää takkahuoneeseen ja pumppu käy katkoa kun lämmitystarvetta ei havaita. Tuossa toisessa paikassa lämpöä saadaan paremmin myös ylös ja tehoja irti.
Itseltä jäänyt tuo ylemmän viestin kuva huomioimatta. Itse laittaisin kanssa oikeaan reunaan (tai sitten jonnekin muualle, mutta ei mahdollista).

Esim Toshiba Premium+ 25 saisi ainakin jatkuvasti puhaltamaan (hyvä takkatoiminto).

Vai joko on saatu asennettua?
 
Mutta monet asentajat hehkuttaa kyllä juuri Toshiba Premium+ 25 tai 35.

Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?

Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?

Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
 
Itseltä jäänyt tuo ylemmän viestin kuva huomioimatta. Itse laittaisin kanssa oikeaan reunaan (tai sitten jonnekin muualle, mutta ei mahdollista).

Esim Toshiba Premium+ 25 saisi ainakin jatkuvasti puhaltamaan (hyvä takkatoiminto).

Vai joko on saatu asennettua?
Tuli juurikin siihen paikalle. Mitsun ft25 tuli sisäyksikön koon takia. Sai oven yläpuolelle.
 
Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?

Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?

Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
Täältä luin että uusissa Toshiba Premium+ 25 malleissa ei ole enää sulatusbukia. Eli ohjelmisto on jo päivitetty toimivaan.

Vikana siis oli se, että ulkoyksikkö jää sulatuksen jälkeen päälle kuluttamaan sähköä, mutta sisäyksikkö on pois päältä. Lämpöä ei tule siis ollenkaan.

Täällä käynyt asentajakin sanoi kanssa, että Toshiba helpompi kytkeä, koska sähköt voi kytkeä suoraan sisäyksikköönkin.

Premium+ 25 olisi hyvin pienellä 700W minimi lämpöteholla.

Hinta kyllä ratkaisee monesti. Ei niissä varmaan suuria eroja ole toimivuudeltaan, paitsi Toshibassa hyvä takkatoiminto. Toshiban hintaa vähän lisää 100€ Wifi-palikka, mutta sitähän ei ole pakko ostaa, jos kokee, että ei edes tarvitse sitä.

Edit:
Tuota testiä en ole itse lukenut, että tietäisin Toshiban ominaisuuksista. Mutta jotain käyttäjä kommenttiä olen silloin tällöin lukenut lampopumput.info:sta.
 
Oliko näissä jotain ropleemia? Eurofins-testeissä, jotka ilmeisesti Mitsun maahantuojan tilaamia, SCOP:t kyykkäsivät kovasti. Ja jotain oli täällä, että + 25 -malleja vaihdettu + 35-malleihin jonkin vian vuoksi, minkä vian? Onko testien puhallusnopeus tavallisesta käytöstä poikkeava tms.?

Tossuun asentajia olisi useita joka kylällä ja hinnatkin sen mukaisesti vähän alhaisempia. Daikinissa paljon vähemmän. Ilmeisesti myös tämän ketjun perusteella kytkentä helpompaa. Eli miksi ei ottaa Tossua?

Edit. Näköjään alueellisia eroja hinnoissa, sain tarjouksen Perfera 30:stä vanhalle telineelle 2600 €. Tuntuu kalliilta.
(Kaikissa?) Toshiba merkkisissä tuo kannattaa huomioida!

Lampopumput.info :

Screenshot_2024-11-23-12-38-41-52_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Samaa ongelmaa on mm. vanhoissa mitsuissa, kuten meidän FD25. Rakensin siihen erillisen releohjauksen samalla kun lisäsin Mitsurunnerin ohjaamaan sulatuksia. Vakiokunnossa pohjavastus oli aina pakkasilla päällä, sulatettiin tai ei.

Yläkertaan tuli kesällä uusi RW25. Sen pohjavastus- ja sulatuslogiikka tuntuisi toimivan asiallisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 180
Viestejä
4 504 101
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom