Ilmalämpöpumput eli ILPit

Olohuoneessa ollut koska paras paikka tässä talossa. Jos humina ahdistaa niin voihan sen sulkea ja pistää patterit päälle, rahalla siitä selviää.
 
Täytyypä muuten jo ladata Daikin Perfera 40 N ohjekirja valmiiksi ja lukea se läpi. Maanantaiksi sai jo asennuksen sille. Kumminkin ihan vieras ILP, niin löytyy varmaan täysin uusia ominaisuuksiakin. Kun kokemuksia vaan Mitsu LN35 ja RW35 malleista. Ja niissähän on keskenään aivan samat säädöt. Oon kuullut, että jotain lisähienouksia löytyy Daikinista ja parempi puhelin sovellus.
 
Kaukosäädintä tarvitset käytännössä vain takkatilan aktivointiin ja loput sitten Onecta-sovelluksella.
 
Kaukosäädintä tarvitset käytännössä vain takkatilan aktivointiin ja loput sitten Onecta-sovelluksella.
Hyvä. Ohjeissa ei mainittu ollenkaan siitä Daikinin tarveohjauksesta? Mitenhän tarkasti sitä pystyy säätämään? Esim ainakin 75% maksimiteho näkyi jossain. Jos siis Perfera 40 N mallissa se tarveohjaus sattuu olemaan?

Voisikohan rajata maksimitehoa esim 50% tai 25% lukemiin? Ja voiko tarveojauksen laittaa päälle kaukosäätimestä? Vai pelkästään sovelluksesta?
 
Hyvä. Ohjeissa ei mainittu ollenkaan siitä Daikinin tarveohjauksesta? Mitenhän tarkasti sitä pystyy säätämään? Esim ainakin 75% maksimiteho näkyi jossain. Jos siis Perfera 40 N mallissa se tarveohjaus sattuu olemaan?

Voisikohan rajata maksimitehoa esim 50% tai 25% lukemiin? Ja voiko tarveojauksen laittaa päälle kaukosäätimestä? Vai pelkästään sovelluksesta?
Tarveohjaus on vain Onectassa. Se ei ole yksinkertainen "x % täydestä tehosta" vaan rajoittaa tehoa oikeastaan aika paljonkin. 40%:lla omien kokemusten pohjalta käyttää minimiottotehoa eli vähän alle 300 wattia seinästä. 60% ottaa alle 400W. Ajelisin suosiolla asetuksella 95-100% alkuun jos pumppu saa tehdä kunnolla töitä, silloin sen pitäisi kuitenkin hillitä ryntäilyä mutta silti antaa hyvin lämpöä etenkin kun ei ole mikään talvipakkanen. En osaa sanoa, missä se paras hyötysuhde on mutta tarveohjauksen käyttö tuskin sitä ainakaan heikentää kun kone ei pääse käymään äärirajoillaan.
 
Olohuoneessa ollut koska paras paikka tässä talossa. Jos humina ahdistaa niin voihan sen sulkea ja pistää patterit päälle, rahalla siitä selviää.
-meillä kanssa ollut nyt vuoden Toshiba Haori Nordic Design 35 olohuoneessa puhkumassa yleensä nopeudella 4/5 ja ei se kyllä ole häirinnyt tilassa oleskelua eikä töllön katselua
-laitteessa on mielestäni todella hyvä puhelin-äppi (löytyy suoraan takkatilat yms.), joten en ole kaukosäätimeen juurikaan koskenut sen asennuspäivän jälkeen
-äpissä ei tarvitse miettiä että mitä kautta pääsen tekemään eri muutoksia ilppiin kuten "kaken" kanssa joutui pohtimaan

 
Hyvä. Ohjeissa ei mainittu ollenkaan siitä Daikinin tarveohjauksesta? Mitenhän tarkasti sitä pystyy säätämään? Esim ainakin 75% maksimiteho näkyi jossain. Jos siis Perfera 40 N mallissa se tarveohjaus sattuu olemaan?

Voisikohan rajata maksimitehoa esim 50% tai 25% lukemiin? Ja voiko tarveojauksen laittaa päälle kaukosäätimestä? Vai pelkästään sovelluksesta?
Lisäisin vielä Boulderin vastaukseen, että 100% tarveohjaus ei taida myöskään olla 100% tehot, eli kovin kylmällä pitää ottaa pois päältä. Helpolla pääset aluksi automaattisella tarveohjauksella.
 
Turhia kikkailuja tuollaiset tarveohjaukset. Säästyneillä roposilla tuskin ostaa edes olutta.
 
En minä sitä itse säästön takia käytä, vaan laittamaan koneen toimimaan rauhallisemmin ja tasaisemmin.
Jep. Ei "ryntäile" turhaan. Voi siis saada toimimaan juuri tasaisemmin, kun tarveohjaukselle löytyy myös säätö (Daikin).

Voin siis alkuun ainakin kokeilla tuota ja kytkee sitten pois, jos ei huomaakaan siitä mitään hyötyä.
 
Asentajat saivat Daikin Perfera 40 N käyttökuntoon tänään. Ulkoyksikkö tuli jousilla kiinni ja sulanapitokaapeli tuli mukaan (0€). 2440€ ilmeisesti maksoi. 5 vuoden takuun sain rekisteröitymällä.

Ongelmana vaan, että en saa sovellusta nyt toimimaan. Valokuitua ei ole vielä kytketty. Mulla yksi puhelin, jossa sim-korttia ja toinen puhelin, jossa ei ole.

Jotenkin asennusohje ei ole paikkaansa pitävä, kun en löydä sisäyksiköstä mitään nappia? Eikä mitään valojakaan näy?

Daikinin sisäyksikkö tuli sittenkin takkahuoneseen, josta puhaltaa olohuonetta ja eteistä kohti. 11v Panasonic sitten puhaltaa keittiöön ja eteiseen (kunhan sen joskus taas laittaa päälle).

Daikin asentaja muutti asetuksia jotenkin niin, että jäähdytyksellä puhaltaa kokoajan, että kenno pääsee kuivaamaan. Jotain "piilovalikoita" ilmeisesti, jossa olisi noitakin säätöjä?

Edit:
Kauempana olevaan Panasoniciin saisi laittaa jonkun levyn viistosti alle, että ei valuta kaikkia vesiä suoraan seinälle? Joku vanerilevy?

IMG20241021140444.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Taisinkin löytää eri ohjeet, kun otin ohjekirjan vaan "käteen", eli puhelimeen :)

Nyt saattaa olla jonkun mielestä hassusti kaksi ilpiä vierekkäin. Mutta Panasonic voi olla vielä sekin tarpeellinen? Se puhaltaa juuri puuhellan vierestä. Sisäyksiköissä on ainakin vähän kokoeroa.

Edit:

Kaukosäätimestä siis sai Wifi etsimisen päälle. Oli tosi helppo, kun vaan luki ohjeet.

Nyt asentaa jotain ilp päivitystä.

IMG20241021140634.jpg


IMG20241021162114.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kauempana olevaan Panasoniciin saisi laittaa jonkun levyn viistosti alle, että ei valuta kaikkia vesiä suoraan seinälle? Joku vanerilevy?
Mä löysin työpaikalta sellaista taipuisaa muovilevyä, jäät lähtee laakista harjanvarrella kopauttamalla.
 
Mikä aiheutti asennuspaikan muutoksen?
Lähinnä se, että en halunnut ulkoyksikköä tuohon etupihan puolelle kävelyreitin lähelle. Ehkä omasta ja asentajankin mielestä varmaan oli parempi paikka tuo takkahuone. Jos/kun tulee takalla lämmitettyä, niin takan lämpö pitäisi levitä paremmin. Tuossa on koko olohuoneen seinä tiilimuuria.

Vähän pähkäiltiin ihan aluksi paikkaa ja takkahuone tuntui parhaalta, mutta luulin että ei mahdu sinne? Mittailtiin, niin korkeussuunnassa oli kumminkin saman verran asennustilaa.

Nyt sisällä 20 astetta ja Daikinin pyynti vain 16 astetta. Tuntuu puhaltava, eli jonkinlainen takkatoiminto ehkä sittenkin on? Kun ei ole nyt lämmitystarvetta.


Daikinissa tuo "raketin" kuva on varmaan ilmanpuhdistus?

Edit: Puhelin on englanniksi, niin tuo sovellus on myös. Toisella puhelimella näkyy suomeksi.

E2: Asentajan mukaan Toshiba vähän asennusystävällisempi, koska sähköt voi ottaa suoraan sisäyksikölle. Nyt Daikinissa otettiin sähköt sisältä ja vedettiin pihalle ja siitä uudestaan sisälle. Sulake ilmeisesti on ulkoyksikössä.

Screenshot_2024-10-21-17-07-53-13_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mä löysin työpaikalta sellaista taipuisaa muovilevyä, jäät lähtee laakista harjanvarrella kopauttamalla.
Tuo olisi hyvä myös. Tai sitten se viistosti oleva vanerilevy seinää vasten, niin ei tarvitse tehdä mitään jään poistoja? Tuo oli asentajan vinkki.

Daikiniin meinasin sellaista patenttia että tekisi viemäriputkesta poiston vähän kauemmaksi talosta. Toki se sulanapitokaapeli on aika lyhyt. Tuskin oikein hyvin toimii.
 
Nyt en ole enää talolla, mutta tuo yksi säätö jäi kokeilematta. Taitaa olla kumminkin aika turha?

Daikin ei varmaan osaa lukea säätietoja mitenkään? Esim ylilämmittää hieman ennakkoon, jos tuleekin kova pakkanen?

Edit:
Tohtii varmaan jo suositella E-P:n Lämpötekniikka yritystä (lasku vasta tulossa). Jos siis Daikin tai Toshiba asentajaa etsiskelee.

Screenshot_2024-10-21-20-04-55-83_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Viimeksi muokattu:
@jm82 paljoko ikkunan päällä on tilaa kattoon?
Daikin on vähän alle 16cm päässä katosta. Voi olla vähemmän, kuin mitä pitäisi olla?

Mittailtiin tosiaan niin makuuhuoneen oven päällä toisessa päässä taloa olisi ollut yhtä vähän korkeustilaa ja kapeampi asennuspaikka.

Täytyy mittailla tuo ikkunan ja katon väli. Se ei ole nyt missään ylhäällä.
 
-meillä kanssa ollut nyt vuoden Toshiba Haori Nordic Design 35 olohuoneessa puhkumassa yleensä nopeudella 4/5 ja ei se kyllä ole häirinnyt tilassa oleskelua eikä töllön katselua
-laitteessa on mielestäni todella hyvä puhelin-äppi (löytyy suoraan takkatilat yms.), joten en ole kaukosäätimeen juurikaan koskenut sen asennuspäivän jälkeen
-äpissä ei tarvitse miettiä että mitä kautta pääsen tekemään eri muutoksia ilppiin kuten "kaken" kanssa joutui pohtimaan


Mites muuten tuon kanssa, puhaltaako se jatkuvasti jos on lämmitysmoodi käytössä (ei takkatilaa). Eli vaikka tavoitelämpötila on saavutettu tai jopa yli, laitteen sisäyksikkö kierrättää ilmaa (ulkoyksikön ollessa pois päältä)?

Meille tuli mökille tuosta tuon pikkuveli 25 ja siinä tuo sisäyksikön puhallin ei ole lopettanut puhaltamista missään vaiheessa (pyynti esim. 20, sisälämpö 24). Siksi en oikein ymmärrä tuon laitteen takkatilan etua kun ilman takkatilaakin tuntuu kierrättävän ilmaa aktiivisesti jatkuvasti.

Kotona oleva vanha MHI:n ILP taas pistää sisäyksikön lepotilaan jos tavoitelämpötila on saavutettu. Alkaa taas puhkumaan kun lämpötila laskee alle tavoitelämmön.
 
Turhia kikkailuja tuollaiset tarveohjaukset. Säästyneillä roposilla tuskin ostaa edes olutta.

Pienemmissä lämmitettävissä tiloissa (tai sitten isommissakin tiloissa pienemmällä lämmitystarpeella esim. lämmityskauden alussa tai lopussa) erittäin hyvä toiminto. Jos lämmitetään tai viilennetään täydellä teholla, laite alkaa helposti käymään katkokäyntiä. Tarveohjauksella katkokäyntien määrää voi vähentää ja (kuten mainittua) saada myös tasaisempi lämmöntuotto / viilennys.
 
Miksi pitäisi kiinnostaa käykö kone katkokäyntiä? Tähdellisempiäkin murheita on kuin kytätä lämmityslaitteita ja mikromanageroida niitä.
 
Jos kompura kestää kuitenkin 10+ vuotta, niin vedetään se yli.
Miten asumismukavuus paranee?
Ilmeisesti tasaisempi jäähdytys pienellä teholla ja samoin lämmitys. Daikinissa myös tarveohjaukselle on automaattinen säätö, eli silloin ei asetusta tarvitse muutella tai mitenkään testailla. Esim kylmä talvi vs. kevät/syksy, kun lämmitystä tarvitsee vain vähän.

Lueskelin, että ainakin lämpöpumput foorumilla jotkut käyttävät tarveohjausta. Ja ilmeisesti automaatilla saa ilpistä myös täydet tehot, kun manuaali asetus taas rajoittaa maksimitehoa, vaikka asetus olisikin 100%.

Joskushan voi käydä ainakin periaatteessa niin, että ILP lämmittää nopeasti suurella teholla ja sammuu hetkeksi. Eli ainakin periaatteessa asumismukavuus kärsii siitä, kun ei ole tasaista lämpöä saatavilla.

Onkohan muuten missään muussa ilpissä tarveohjausta, vai onko Daikin ainut?

Mitsu LN35 käy ainakin pätkäkäyntiä vielä päivällä, kun silloin ei tarvitse lämmittää ollenkaan. Mitsussa ainakin huomaa sen UY sammumisen, kun SY menee tosi pienelle puhallukselle.
 
Tuossa jo mainitun kompuran keston lisäksi parempi asumismukavuus.
Edellinen Mitsubishi kesti helposti 15 vuotta ilman mitään tarveohjauksia. Invertteri ja termostaatti ovat muuten tarveohjausta. Mutta keräileehän jotkut muurahaisiakin innoissaan.
 
Ilmeisesti tasaisempi jäähdytys pienellä teholla ja samoin lämmitys. Daikinissa myös tarveohjaukselle on automaattinen säätö, eli silloin ei asetusta tarvitse muutella tai mitenkään testailla. Esim kylmä talvi vs. kevät/syksy, kun lämmitystä tarvitsee vain vähän.

Lueskelin, että ainakin lämpöpumput foorumilla jotkut käyttävät tarveohjausta. Ja ilmeisesti automaatilla saa ilpistä myös täydet tehot, kun manuaali asetus taas rajoittaa maksimitehoa, vaikka asetus olisikin 100%.

Joskushan voi käydä ainakin periaatteessa niin, että ILP lämmittää nopeasti suurella teholla ja sammuu hetkeksi. Eli ainakin periaatteessa asumismukavuus kärsii siitä, kun ei ole tasaista lämpöä saatavilla.

Onkohan muuten missään muussa ilpissä tarveohjausta, vai onko Daikin ainut?

Mitsu LN35 käy ainakin pätkäkäyntiä vielä päivällä, kun silloin ei tarvitse lämmittää ollenkaan. Mitsussa ainakin huomaa sen UY sammumisen, kun SY menee tosi pienelle puhallukselle.
Tarveohjauksen automaatti ei tietääkseni anna täyttä tehoa. Se vaan säätää tehoa edellisen päivän tietojen pohjalta ja ei sitten pysy perässä jos säätila muuttuu turhan nopeasti.
 
Tarveohjauksen pointti on siis enemmän siinä, että kone ei esimerkiksi vedä hillitöntä alkukiukkua kun lämmitys aloitetaan tai kun sulatuksen jälkeen otetaan taas lämmitystarvetta kiinni. Omalla kohdalla siitä seurasi helposti tilanne, jossa sisäyksikkö painoi raivolla 5 minuuttia lämpöä tilaan, lämmitti oman ympäristönsä liian lämpimäksi ja päätyi katkolle. Tarveohjauksen kanssa puhaltelee tasaisesti heti alusta lähtien ja lämpö lähtee leviämään tehokkaammin ja ilman taukoja. Sulatusvälit kasvoi samalla selkeästi.
 
Tarveohjauksen pointti on siis enemmän siinä, että kone ei esimerkiksi vedä hillitöntä alkukiukkua kun lämmitys aloitetaan tai kun sulatuksen jälkeen otetaan taas lämmitystarvetta kiinni. Omalla kohdalla siitä seurasi helposti tilanne, jossa sisäyksikkö painoi raivolla 5 minuuttia lämpöä tilaan, lämmitti oman ympäristönsä liian lämpimäksi ja päätyi katkolle. Tarveohjauksen kanssa puhaltelee tasaisesti heti alusta lähtien ja lämpö lähtee leviämään tehokkaammin ja ilman taukoja. Sulatusvälit kasvoi samalla selkeästi.
Daikinissa on muutenkin edistyksellinen "järkevä" sulatus. Saa siis melko pienellä kikkailulla parannettua ilpin toimintaa lisää.

Täällä Mitsu LN35 ja tulevassa nyt vajaan päivän Perfera 40 N. Kiitoksia vaan vinkeistä, kun kolmen Mitsun (joista yksi vanha, + LN35, RW35) tulikin vaihdettua merkkiä! :)

Plussana vielä Daikin 5v takuu, kun rekisteröi ilpin. Asentaja kyllä piti Toshibaa parempana. Mutta se olisi ollut kalliimpi, ilman wifiä ja ilman sulanapitokaapelia. Toshiban joissain malleissa lisäksi sulatusbukia. Jolloin ulkoyksikkö jää pyörimään, mutta lämpöä ei tule ollenkaan sisälle. Ei herättänyt luottamusta Toshibaan.

Joku jo mainitsikin, että Daikinissa on käytetty hyvälaatuista joustavaa muovia. Esim Mitsussa muovi on ihan kovaa, eli jollain lailla erilaista materiaalia?

Mitsu RW25 ja RW35 malleissa taitaa olla hieman Daikinia isompi ulkoyksikkö, josta plussa Mitsulle. Daikinissa myös iso sisäyksikkö, joka on aika pitkä. Mutta muotoilultaan SY on silti ihan tyylikkään pyöreä. Ei siis minusta näytä mitenkään liian isolta.

Edit:
En tiedä missä maassa eri ilpit valmistetaan, mutta asentaja piti hyvänä sitä, että Daikin valmistetaan jossain Euroopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen Mitsubishi kesti helposti 15 vuotta ilman mitään tarveohjauksia. Invertteri ja termostaatti ovat muuten tarveohjausta. Mutta keräileehän jotkut muurahaisiakin innoissaan.
Ei kait siinä, melkein 20v meni kahdella on/off pumpulla ja tyytyväinen oli, kun ei paremmasta tiennyt. Nyt kaksi Daikinia ja tyytyväisyys ja asumismukavuus lisääntynyt huomattavasti.
 
Mites muuten tuon kanssa, puhaltaako se jatkuvasti jos on lämmitysmoodi käytössä (ei takkatilaa). Eli vaikka tavoitelämpötila on saavutettu tai jopa yli, laitteen sisäyksikkö kierrättää ilmaa (ulkoyksikön ollessa pois päältä)?

Meille tuli mökille tuosta tuon pikkuveli 25 ja siinä tuo sisäyksikön puhallin ei ole lopettanut puhaltamista missään vaiheessa (pyynti esim. 20, sisälämpö 24). Siksi en oikein ymmärrä tuon laitteen takkatilan etua kun ilman takkatilaakin tuntuu kierrättävän ilmaa aktiivisesti jatkuvasti.

Kotona oleva vanha MHI:n ILP taas pistää sisäyksikön lepotilaan jos tavoitelämpötila on saavutettu. Alkaa taas puhkumaan kun lämpötila laskee alle tavoitelämmön.

Toshiboissa manuaalipuhallustilassa ilman takkatilaa SY:n puhallus jatkuu PIENELLÄ voimakkuudella, kun lämmitystarvetta ei ole.

Automaattipuhallustilassa puhallus lakkaa, ainakin joissakin malleissa.

Takkatila 1:n ollessa käytössä puhallus jatkuu aina ja ikuisesti VALITULLA puhallusnopudella riippumatta siitä onko lämmitystarvetta vai ei.

ETA:
Isoilla kirjaimilla se olennainen ero käytöksessä ilman takkatilaa ja takkatilan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan merkittävästi on saanut ilpillä laskettua kosteusprosenttia, kun nosti hieman lämpötilaa. Nyt 56% vaikka lämpötila onkin vain 19.7 astetta. Samalla varmaan puhdistaa hieman ilmaa?

Tosin ei ole vielä mitään kosteusrasitusta, kun remppa kesken ja muutto vasta myöhemmin.

1981 talo, jossa ilmalämmitys (Himabloc). Mutta ilmalämmitys ei ole nyt päällä.
 
Toshiboissa manuaalipuhallustilassa ilman takkatilaa SY:n puhallus jatkuu PIENELLÄ voimakkuudella, kun lämmitystarvetta ei ole.

Automaattipuhallustilassa puhallus lakkaa, ainakin joissakin malleissa.

Takkatila 1:n ollessa käytössä puhallus jatkuu aina ja ikuisesti VALITULLA puhallusnopudella riippumatta siitä onko lämmitystarvetta vai ei.

ETA:
Isoilla kirjaimilla se olennainen ero käytöksessä ilman takkatilaa ja takkatilan kanssa.

Meillä automaattipuhallus ilman takkatilaa. Silti puhallus jatkuvasti, toki pienellä teholla (ja ulkoyksikkö ei käy silloin kun lämmitystarvetta ei ole). Kotona oleva ILP on 10v vanha jossa puhallus loppuu kokonaan (eri valmistajan), joten en tiedä kuuluuko tuon Toshiban toimia noin.
 
Jos tarveohjaus = tehon rajoitus niin ainakin Aiwassa löytyy moinen asetus, 3-portaisella säädöllä, 30, 50, 80%. Käytän puoliteholla, rajoittaa ryntäilyä ja käy hiljempaa kun tässä ulkoyksikkö on seinässä kiinni. Lisäksi käynnistysjyrinöitä tulee vähemmän. Käytän maltillisella puhallulsella niin rajoitetulla teholla lämpenee laajemmin. Näin ainakin oma subjektiivinen kokemus.
 
Ihan merkittävästi on saanut ilpillä laskettua kosteusprosenttia, kun nosti hieman lämpötilaa. Nyt 56% vaikka lämpötila onkin vain 19.7 astetta. Samalla varmaan puhdistaa hieman ilmaa?

Mikäli et jäähdytä ILPillä tai käytä kuivaustoimintoa ILPillä (=sisäkenno kondensoi ja vedet valuu letkusta pihalle), niin et saa todellisuudessa kuivattua ilmankäsittelyn varsinaisessa sanan merkityksessä. Eli kun "vaan" lämmität niin absoluuttinen kosteus g vettä / kg k.i. sisäilmassa ei vähene yhtään. Suhteellinen kosteus vaan laskee huonelämpötilan noustessa absoluuttisen vesisisällön pysyessä samana. Tokihan rakenneteknisesti kosteus siirtyy jos pääsee, mutta enempi sitten ilmanvaihdon tai vuotoilmojen kautta lämpimämmän ilman vaihtuessa/vuotaessa enempi harakoille lämpötilaerojen kasvaessa...
 
Mikäli et jäähdytä ILPillä tai käytä kuivaustoimintoa ILPillä (=sisäkenno kondensoi ja vedet valuu letkusta pihalle), niin et saa todellisuudessa kuivattua ilmankäsittelyn varsinaisessa sanan merkityksessä. Eli kun "vaan" lämmität niin absoluuttinen kosteus g vettä / kg k.i. sisäilmassa ei vähene yhtään. Suhteellinen kosteus vaan laskee huonelämpötilan noustessa absoluuttisen vesisisällön pysyessä samana. Tokihan rakenneteknisesti kosteus siirtyy jos pääsee, mutta enempi sitten ilmanvaihdon tai vuotoilmojen kautta lämpimämmän ilman vaihtuessa/vuotaessa enempi harakoille lämpötilaerojen kasvaessa...
Tuo oli hyvä. En oikein muistanut miten oikeasti menee.
Tokihan rakenneteknisesti kosteus siirtyy jos pääsee, mutta enempi sitten ilmanvaihdon tai vuotoilmojen kautta lämpimämmän ilman vaihtuessa/vuotaessa enempi harakoille lämpötilaerojen kasvaessa...
Juuri tuo talon rakennetekninen juttu mielessä. Pidän nyt ainakin 16 astetta, niin on erittäin pieni lämmitysenergian määrä, mutta riittävä lämpö, kun ei asuta vielä.

Daikin ilmeisesti ylilämmittää vähän, niin pitää valita joku hieman pienempi tavoitelämpötila. Daikinissa tuo lämpötila-anturi on oikeassa kyljessä alhaalla.

1981 talo, mutta seinävillaa on 20cm. Lisäksi lämpölasit.

Jos muistan oikein, niin kesällähän voi myös tuulettaa ikkunoista, niin talo kai hieman ainakin kuivaa? Toki talvellakin, mutta lämpöä menee enemmän hukkaan. Tuo ilmalämmitys toki vaihtaa ilmaa muutenkin.
 
Meillä automaattipuhallus ilman takkatilaa. Silti puhallus jatkuvasti, toki pienellä teholla (ja ulkoyksikkö ei käy silloin kun lämmitystarvetta ei ole). Kotona oleva ILP on 10v vanha jossa puhallus loppuu kokonaan (eri valmistajan), joten en tiedä kuuluuko tuon Toshiban toimia noin.

Eiköhän se juurikin noin ole suunniteltu toimivaksi.

Ja tuo on ehdottomasti se parempi tapa kuin pysäyttää puhallus kokonaan.

Puhalluksen jatkaminen ja Ilman sekoittaminen takaa sen, että lämmin ilma ei pakkaannu katonrajaan SY:n liepeille. Sekoittaminen johtaa uudelleen lämmittämisen aloituksen ajoittamisen paremmin huonetilassa syntyvän todellisen lämmitystarpeen mukaiseksi.

Pelkkä SY:n puhallinrummun pyörittäminen ei myöskään vaadi sähkötehoa juuri nimeksikään, arviolta n. 10-20W.
 
@jm82 Suomessa voidaan aina kuivata sisäilmaa sitä vaihtamalla varsinaisen lämmityskauden / talven ajan (jos lämmitellään). Sit taas kylmän ilman kuivaamiseen ILPit on huonoja, eli esim. puolilämmin autotalli ja sitä käyttäis ILPillä jäähdytys-lämmitys-jäähdytys-lämmitys tai kuivaus-lämmitys-kuivaus-lämmitys vaikka auton / lattian kuivaamiseksi... Ei tuu kesää, tarvii kompressorikuivaimen (tai useita huonoja/kohtalaisia sellaisia).

Tässä omakotitaloasujan legendaarisimman best-bang-for-the-buck ilmankuivaimen (TTK 100 S, harmi ettei myydä enää, E-sarja ei niin hyvä kiitos viherpiipertäjien) seuraaja Ilmankuivain TTK 100 E kuumakaasusulatuksella joka toimii myös erittäin matalissa lämpötiloissa (esim. kylmät kellarit, alapohjat tms.) oikeasti kuivaamiseen ja jotain muita


^Noi vanhat S-mallit ihan helkkarin loistavia. Siis kuivaamiseen. Näkee jäähalleissa jne. myös. Omakotitalon autotallin lämmittämiseen/kuivaamiseen pesee ILPin 6-0, jos tarkoitus ajella talvella märkää autoa puolilämpimään vaikka +12 C talliin (tai pitää autotallikuntosalia, kun minä). Kuivaimen kompuran hyötysuhdehukkahan menee lämmöksi ja loput vedeksi viemäriin, eikä tartte ulkoyksikköä tai sitä sulatella (toki sulatellaan lamellipakkaa kuivaimen sisällä mutta sekin menee viemäriin).
 
Miksi tuollainen kuivain olisi ilppiä parempi kuntosalille tai verstaalle? Kosteutta ei tule jos ei ajeta lumista autoa talliin.
 
Miksi tuollainen kuivain olisi ilppiä parempi kuntosalille tai verstaalle? Kosteutta ei tule jos ei ajeta lumista autoa talliin.
Kuivain kuivaimeksi+lämmittimeksi puolilämpimään tilaan, tai kylmään tilaan. ILPpi ei toimi kuivaamiseen puolilämpimässä tai varsinkaan kylmässä. Itte ku treenailen (ja usein en yksin) talvella +12...+15 autotallisalilla, niin lämpöhäviöt pysyy viileellä paljon pienempänä vs. että ILPillä lämmittelis sitä kuumempana. Ja kovaa treenatessa todellakin tulee kosteutta (menee "salilla" ikkunat huuruun jos ei kuivaa), niin se otetaan kuivurilla pois. Ja auton jos ajaa, niin tulee kosteutta, se kuivataan kuivurilla pois. ILPillä ei vaan onnistu. Eri asia joku oikee kaupallinen sali sitten, missä huonelämpö +21 C ja koneelliset ilmanvaihdot yms... Niissähän kuivataan lämpöpumpuilla talvellakin, ainaskin täällä päin (lämmitys sitten ilmateitse tuloilmalla ja mahdollisesti muillakin muodoilla).
 
Mun autotallisalilla saa ilpistä valittua lämmön 8 asteesta ylöspäin. Miksi se pitäisi 20 asteessa pitää? Ja ilmankosteus on talvella 30-40% painovoimaisella räppänät minimissä ilmanvaihdolla. Jos hikoilet niin paljon että kosteus on ongelma käy lääkärissä tai realistisemmin hoida ilmanvaihto kuntoon.
 
No pitää järjestää voimanostoporukan kaa sun talliin ekskursio niin menee ikkunat huuruun saletisti ku aletaan oikeesti reenaamaan. Eihän tos nyt yksin läpsytellessä mitään ongelmaa ole. Silti ILPpi ei sitä ilmaa kuivaa grammaakaan, ellet pidä kuivauksella/jäähdytyksellä.
 
Juu ei toki kuivaakaan. Eikä ole tarvettakaan meikäläisessä ilmastossa. Mikä tahansa lämmitys + ilmanvaihto kuivaa.
 
ILP ja riittävä sekä tarpeen mukaan tehostettavissa oleva ilmanvaihto kuulostaisi voittajakombolta.
 
Tuota olen myös miettinyt tulevaan talliin, että pitäisikö talven satunnaisia sulamisvesiä varten laittaa poistoilmakanavaan kanavapuhallin jonkinsorttisen "munakellon" taakse? Saisi siis tehostettua ilmanvaihtoa hetkellisesti mutta ei tarvitsisi mitään teollista ilmankuivausratkaisua alkaa asentelemaan? Lämmitys tapahtuu tällä hetkellä lattian kautta, ja pitää tämä ensimmäinen talvi seurata josko sinne olisi aiheellista asennuttaa ILP lämmittelemään.
 
Tuota olen myös miettinyt tulevaan talliin, että pitäisikö talven satunnaisia sulamisvesiä varten laittaa poistoilmakanavaan kanavapuhallin jonkinsorttisen "munakellon" taakse? Saisi siis tehostettua ilmanvaihtoa hetkellisesti mutta ei tarvitsisi mitään teollista ilmankuivausratkaisua alkaa asentelemaan? Lämmitys tapahtuu tällä hetkellä lattian kautta, ja pitää tämä ensimmäinen talvi seurata josko sinne olisi aiheellista asennuttaa ILP lämmittelemään.

Eikös poistoilmapuhaltimia saa ihan kosteusanturillakin toimimaan automaattisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 350
Viestejä
4 775 185
Jäsenet
77 599
Uusin jäsen
Juuelp

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom