Ilmalämpöpumput eli ILPit

Itseasiassa rivarin piha ja voishan tuon letkun ohjata suoraan maahaan, naapurillakin on ja kyllähän tuohon sateella vettäkin tulee tuohon terassille, kun ei erillistä katosta ole.
Astia alla ihan mielenkiinnosta ja voi vedet kippaa kukille sitten tuosta.

Niin, että mielenkiinnosta vaan, no se selittää. Mä ihmettelin vähän kun en ole kuullut, että ketään kondenssivesiä keräilisi talteen, että mikä tää juttu on ja miksei niitä johdeta maahan tai sadevesijärjestelmään. Talvella sitten sulatusvesien keräily onkin tähdellisempää ettei tule hirveää jääpallia.
 
Riippuu vähän varmasti siitä, mitä sinne jää? Happea? hiilidioksidia? Vettä?
Jokatapauksessa ne ovat nyt sekoittuneet kylmäaineen sekaan, jääneet kuivaimeen ym ym.. Lisä availu ja nypläys saa vain lisää ei toivottuja aineita sinne. Pitäis vaihtaa kuivain ja kylmäaineet ihan täysin, jos niistä mahdollisista jäämistä haluaa eroon..
Miten tämän kanssa tulisi toimia asiaa paremmin tuntevien mielestä, niellä paskat? Onko kohtuutonta vaatia kuivaimen ja kylmäaineiden vaihtoa? Asennuksesta ei luonnollisestä jää kovin hyvä kuva kun sitä ei tehdä standardien mukaan (...oli sillä lopputuloksen kannalta merkitystä tahi ei).

Kuivain on siis ilmeisesti ns. accumulator (?):
1652102319356.png
 
Ero on niin pieni, että tuskin hyödyt mitään. 3.1 vs 2.7 mbar
Monista 3-7 mbar on ok.
Tärkeää on saada vain vesi pois.
Ja se tehdään niin, että imetään tyhmiö ja annetaan olla. Jos paine nousee, niin siellä höyrystyy vettä (tai on vuoto) Höyrystymisen pitäisi lakata.
Veden ongelmana (Kun määrä on pieni) on käsittääkseni se, että se reagoi myös öljyjen kanssa ja muodostaa happoja jotka taas aiheuttavat mahdollisesti ongelmia...
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämän kanssa tulisi toimia asiaa paremmin tuntevien mielestä, niellä paskat? Onko kohtuutonta vaatia kuivaimen ja kylmäaineiden vaihtoa? Asennuksesta ei luonnollisestä jää kovin hyvä kuva kun sitä ei tehdä standardien mukaan (...oli sillä lopputuloksen kannalta merkitystä tahi ei).

Kuivain on siis ilmeisesti ns. accumulator (?):
1652102319356.png
Vaikka tämä ei liity suoraan kysymykseen, niin mikä laite on kyseessä ja olitko ostanut laitteen ja asennuksen samasta firmasta?
 
Vaikka tuo Gree Fairy ei ole premium laite, niin kyllä asennuksen kuitenkin pitää olla säädösten mukainen. Jos ei ole päästy vähintään 2.7 mbar, niin kyllä se on reklamaation paikka.
 
Mun mielestä tuolle ei kannata tehdä mitään. Reklamoida tietysti voi ja koittaa pummata hyvitystä, mutta käytännössä sille koneelle on vain haittaa jos sitä menee nyt ronkkimaan.

Voihan sieltä tietysti vaihtaa kuivaimen ja kompuran öljyt ja huuhdella kennot typellä, mutta mä uskon että kaiken tuonkin jälkeen se järjestelmän elinikä lyhenee tuolla operaatiolla enemmän kuin sillä jos siihen ei koske ollenkaan.
 
Gree Fairy 35 ja laite/asennus samasta lafkasta.
Jos halua on, niin voisit esittää saman kysymyksen tuonne lämpöpumppu foorumille: Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista Siellä on alaotsikot: Asennukset, tekniikka ja alan yritykset ja Merkkikohtainen keskustelu. Kumpaan tahansa kysymys sopisi. Saisit varmaan muilta Gree Fairyn omistajilta tietoja millaiset lukemat heille on kirjattu. Tuolla on myös asentajia mukana joilta voi saada vinkkejä jatkosta.
 
Ilmalämpöpumppu kerrostaloon vain jäähdytyskäyttöön pitäisi valita ja asennusfirmalla olisi seuraavia tarjota:
Samsung AR35
Mitsubishi Electric HR35
Panasonic FZ35

Speksien perusteella aika samanoloisia laitteita ja mitään testejä ei tunnu löytyvän... Millähän perusteella näistä nyt pitäisi oikein valita? Mitsu on parisataa muita kalliimpi, mutta siinä on sisäyksikölle varmaan joku erityinen silent mode kun melutason alimmaksi tasoksi on merkattu 22 dBa vs. 28 ja 30dBa. Suosituksia?
 
Ilmalämpöpumppu kerrostaloon vain jäähdytyskäyttöön pitäisi valita ja asennusfirmalla olisi seuraavia tarjota:
Samsung AR35
Mitsubishi Electric HR35
Panasonic FZ35

Speksien perusteella aika samanoloisia laitteita ja mitään testejä ei tunnu löytyvän... Millähän perusteella näistä nyt pitäisi oikein valita? Mitsu on parisataa muita kalliimpi, mutta siinä on sisäyksikölle varmaan joku erityinen silent mode kun melutason alimmaksi tasoksi on merkattu 22 dBa vs. 28 ja 30dBa. Suosituksia?
Äkkiseltään tuntuvat ylimitoitetuilta kerrostaloon (25 malli halvempi)? Vai onko joku 100+ m² kämppä? Panasonicin tai Mitsun ottaisin itse, Samsung on aika pieni tekijä noihin verrattuna pohjoisessa.
 
Tuli sitten juuri ostettua iso sähkölämmitteinen talo (yht. n. 190 m2 / 1300 m3) kaksi kerrosta kahdessa tasossa / neljä kerrosta, miten nyt haluaa ajatella. PKS. Edellisellä omistajalla sähkön kokonaiskulutus on ollut luokkaa 30 000 kWh/v, mutta silti yhtäkään ILPiä ei ole asennettu, vaikka energiatodistuskin arvioi että lähemmäs 6000 kWh voisi tulla vuositasolla säästöä. Iso varaava takka löytyy kyllä alakerrasta, joten liekö sitten sitä polteltu ahkerasti. Koska saan hommattua puuta käytännössä ilmaiseksi (pitää vaan peräkärryllä hakea Keski-Suomesta), varmaan jatkan takan polttamista varsinkin kylmimpään aikaan vuodesta. Noin muuten ajattelin yrittää hoitaa lämmityksen mahdollisimman pitkälle kahdella ilmalämpöpumpulla. Viilennys lähinnä bonari.

Kysymys kuuluu: mikä pumppu/pumput olisi tällaiseen käyttöön tällä hetkellä parasta hinta/laatua? Ja mitenkäs tuo homma nyt menee, että onko kannattavampaa ottaa yksi pumppu joka jakautuu kahteen sisäyksikköön, vai kaksi kokonaan erillistä pumppua? Lämitettäviä kuutioita on tosiaan kohtuullisen paljon, joista suurin osa yläkerrassa, joka on pääosin iso avoin tila. Alakerta on suhteellisen avoin, poislukien varsinainen kellari, jossa varmaan pidän joka tapauksessa vähän alhaisempia lämpöjä.

Tottakai ammattimiehen tilaan sitten paikalle arvioimaan, mutta ajattelin yrittää vähän hyödyntää foorumin joukkoälyä, ettei apinaa koijata liikaa siinä vaiheessa kun myyntimies rupeaa heiluttelemaan käsiään...
 
Meidän kesällä 2017 hankittu ja asennettu Mitsubishi Heavy Industries ilmalämpöpumppu ei enää puhalla lämmintä ilmaa. No tilattiin huoltomies paikalle ja hän ilmoitti että paineet ovat kadoneet ilpistä. Mutta nyt kysymys kuuluukin meneekö tämä kotivakuutuksen piiriin? Ajattelin ensin kysyä täältä ennenkuin alan ottamaan yhteyttä kotivakuutuksen antajaan.
 
Meille tuli 80neliön rivariin tuo mitsun HR35 kun hintaeroa oli vain 100e hr25 malliin.

En tuosta mitään silentmodea keksinyt. Hiljaisin puhallusteho on todella hiljainen ja varmaan sillä tuo pieni db. @Galaxy

Ootko ollu HR35 tyytyväinen? Keksitkö mitään valittamista?
 
Tuli sitten juuri ostettua iso sähkölämmitteinen talo (yht. n. 190 m2 / 1300 m3) kaksi kerrosta kahdessa tasossa / neljä kerrosta, miten nyt haluaa ajatella. PKS. Edellisellä omistajalla sähkön kokonaiskulutus on ollut luokkaa 30 000 kWh/v, mutta silti yhtäkään ILPiä ei ole asennettu, vaikka energiatodistuskin arvioi että lähemmäs 6000 kWh voisi tulla vuositasolla säästöä. Iso varaava takka löytyy kyllä alakerrasta, joten liekö sitten sitä polteltu ahkerasti. Koska saan hommattua puuta käytännössä ilmaiseksi (pitää vaan peräkärryllä hakea Keski-Suomesta), varmaan jatkan takan polttamista varsinkin kylmimpään aikaan vuodesta. Noin muuten ajattelin yrittää hoitaa lämmityksen mahdollisimman pitkälle kahdella ilmalämpöpumpulla. Viilennys lähinnä bonari.

Kysymys kuuluu: mikä pumppu/pumput olisi tällaiseen käyttöön tällä hetkellä parasta hinta/laatua? Ja mitenkäs tuo homma nyt menee, että onko kannattavampaa ottaa yksi pumppu joka jakautuu kahteen sisäyksikköön, vai kaksi kokonaan erillistä pumppua? Lämitettäviä kuutioita on tosiaan kohtuullisen paljon, joista suurin osa yläkerrassa, joka on pääosin iso avoin tila. Alakerta on suhteellisen avoin, poislukien varsinainen kellari, jossa varmaan pidän joka tapauksessa vähän alhaisempia lämpöjä.

Tottakai ammattimiehen tilaan sitten paikalle arvioimaan, mutta ajattelin yrittää vähän hyödyntää foorumin joukkoälyä, ettei apinaa koijata liikaa siinä vaiheessa kun myyntimies rupeaa heiluttelemaan käsiään...
Näin pohjaa tuntematta lähtisin yhdellä pumpulla ja katsoisin saavutetun säästön. Jos potentiaali lisäsäästöön. Siinä vaiheessa toinen pumppu yläkertaan.

Saatavuuden ja ominaisuuslistan mukaan Panaa, Mitsua, Toshibaa, Fujitsua tai Daikinia.
 
Onko täällä muita Gree Boran omistajia? Saatteko tuohon sisäyksikön näyttöön sisälämpötilan näkyviin? Itsellä siihen saa pelkästään asetuslämpötilan. Manuaalissa mainitaan, että ulkolämpötilaa ei saa kaikissa, mutta sisäilmasta ei ole mitään mainintaa, että olisi malliriippuvainen.
 
Gree amber on. En saa kuin asetuslämmön näkyville. Nyt muuten wifi ruvennu temppuileen. Sceneä ei saa enää valittua. Ilmottaa, että network request timed out. Silti voin wifillä muuttaa sen perus scenen asetuksia. Muilla samaa ongelmaa?

Maahantuoja Scanvarm ei edes vaivaudu vastaamaan viestiin ja puhelinnumeroa ei ole missään??
 
Meidän kesällä 2017 hankittu ja asennettu Mitsubishi Heavy Industries ilmalämpöpumppu ei enää puhalla lämmintä ilmaa. No tilattiin huoltomies paikalle ja hän ilmoitti että paineet ovat kadoneet ilpistä. Mutta nyt kysymys kuuluukin meneekö tämä kotivakuutuksen piiriin? Ajattelin ensin kysyä täältä ennenkuin alan ottamaan yhteyttä kotivakuutuksen antajaan.
Tuskinpa tuota on erikseen vakuutuksen ehdoista poissuljettu. Asennusvirheet ei tyypillisesti vakuutuksen piiriin kuulu, mutta siitä tuskin on kyse jos viis vuotta sitten asennettu.
 
Onko täällä muita Gree Boran omistajia? Saatteko tuohon sisäyksikön näyttöön sisälämpötilan näkyviin? Itsellä siihen saa pelkästään asetuslämpötilan. Manuaalissa mainitaan, että ulkolämpötilaa ei saa kaikissa, mutta sisäilmasta ei ole mitään mainintaa, että olisi malliriippuvainen.
Amberissa ainakin välähtää siinä näytössä parin sekunnin ajan ja silloin kun pistää laitteen päälle, mutta ei saa niin että näyttää koko ajan.
 
Amberissa ainakin välähtää siinä näytössä parin sekunnin ajan ja silloin kun pistää laitteen päälle, mutta ei saa niin että näyttää koko ajan.

Jeps eli ominaisuus on. Itseasiassa huomasin, että myös tuota asetusta vaihtaessa se huonelämpötilakin tuossa vilahtaa hyvin lyhyen aikaa.

Onko muidenkin valmistajien laitteissa sama logiikka sisäyksikön tuulettimen kanssa eli että se pyörii jatkuvasti? En kyllä tiedä, onko tuo nyt sitten hyvä vai huono asia. Näillä keleillä kyllä tulee tuon takia sammutettua koko laite illaksi ja yöksi, kun ei tarvitse jäähdytystä. Mutta varmaan sitten kun jäähdytystä tarvitsee 24/7 tuo voi olla ihan hyväkin eli jatkuva hiljainen humina ja ilmavirta voi olla kivempi kuin jaksottainen, jos jaksot on kovin lyhyitä...
 
Sinulla Gree Amber myös? Mites on laite pelannut ja varsinkin WiFi? Maailmalta kuuluu tuon wifin suhteen ihan samoja ongelmia mitä itsellä.
Laite on toiminut hyvin. Sain wifin toimimaan, mutta se Android appi söi melkoisesti akkua eikä sille muutenkaan oikein käyttöä keksinyt niin ilman ollaan oltu
 
Mikähän ihme tuli ilpin sisäyksikön puhaltimen moottorille? Moottorin laakerit pitivät pientä siritystä, joten päätin vaihtaa ne. Moottori irti pumpusta ja takakansi varovasti irti. Sitten moottorin piirilevyn kolvaus irti ja roottori käteen. Laakerit oli vaihdettu muutamassa minuutissa ja moottori takas kasaan. Muuten kaikki hyvin, mutta moottori ei enää lähde pyörimään. Laite antaa e3-vikakoodia, mikä viittaa puhaltimen moottoriin. Mittailin yleismittarilla jännitteitä, ja moottorin liittimelle tulee kyllä sellaiset jännitteet kuin tyyppikilven mukaan pitäisikin tulla. Moottorina näkyy olevan 30w harjaton tasavirtamoottori. Ja moottori siis toimi täysin normaalisti ennen laakereitten vaihtoa. Pumppu on Midean tekele.
 
Mikähän ihme tuli ilpin sisäyksikön puhaltimen moottorille? Moottorin laakerit pitivät pientä siritystä, joten päätin vaihtaa ne. Moottori irti pumpusta ja takakansi varovasti irti. Sitten moottorin piirilevyn kolvaus irti ja roottori käteen. Laakerit oli vaihdettu muutamassa minuutissa ja moottori takas kasaan. Muuten kaikki hyvin, mutta moottori ei enää lähde pyörimään. Laite antaa e3-vikakoodia, mikä viittaa puhaltimen moottoriin. Mittailin yleismittarilla jännitteitä, ja moottorin liittimelle tulee kyllä sellaiset jännitteet kuin tyyppikilven mukaan pitäisikin tulla. Moottorina näkyy olevan 30w harjaton tasavirtamoottori. Ja moottori siis toimi täysin normaalisti ennen laakereitten vaihtoa. Pumppu on Midean tekele.

Moottorin perässä on siis piirilevy jolle tulee tasajännite ?
Ja jos se on oikeasti harjaton niin siinä piirilevyllä on ilmeisesti moottorin ohjain ?

Ilman kuvia voi vain arvailla, mutta jos ohjain on moottorissa kiinni se saattaa olla kytketty väärin kasatessa.
Siinä saattaisi myös olla hall- anturit roottorin asennolle jolloin asennolla on väliä (väärässä kulmassa-> ei toimi).
Ja on sekin mahdollisuus että ohjain on viottunut prosessin aikana.
 
Moottorin perässä on siis piirilevy jolle tulee tasajännite ?
Ja jos se on oikeasti harjaton niin siinä piirilevyllä on ilmeisesti moottorin ohjain ?

Ilman kuvia voi vain arvailla, mutta jos ohjain on moottorissa kiinni se saattaa olla kytketty väärin kasatessa.
Siinä saattaisi myös olla hall- anturit roottorin asennolle jolloin asennolla on väliä (väärässä kulmassa-> ei toimi).
Ja on sekin mahdollisuus että ohjain on viottunut prosessin aikana.

Näin olen käsittänyt, että tuo piirilevy on moottorin ohjain (voi olla mullakin termit hieman hukassa, ensimmäinen kerta kun tämäntyyppistä sähkömoottoria puran). Laitan vielä kuvan liitteeksi.
mideamoottori.jpg
 
Näin olen käsittänyt, että tuo piirilevy on moottorin ohjain (voi olla mullakin termit hieman hukassa, ensimmäinen kerta kun tämäntyyppistä sähkömoottoria puran). Laitan vielä kuvan liitteeksi.
mideamoottori.jpg
Ensiksi tarkistaisin, että johteet kääm,eille on ehjät. Mittaa piirin jaloista.

Seuraavaksi katsoisin, että levyssä ole hiusmurtumia ja kaikki on ehjää toisellakin puolella..
 
Näin olen käsittänyt, että tuo piirilevy on moottorin ohjain (voi olla mullakin termit hieman hukassa, ensimmäinen kerta kun tämäntyyppistä sähkömoottoria puran). Laitan vielä kuvan liitteeksi.
mideamoottori.jpg
Tässä kuukausi takaperin tuli koitettua samanlaista midean moottoria ehjätä laakerien vaihdolla. Tosiaan samaan lopputulokseen päästiin eikä moottori ei elpynyt henkiin.
Kiinasta löytyi 42 eurolla korvaava tuote veroineen päivineen, jossa oli 3 viikkoa toimitusaika.
 
Pystyykö ankkuri jäämään esim liian etäs levystä, jos siinä on HAL antureita?
Mitä on levyn käätöpuolella..

Ei tuo elektroniikka voi purkamisesta hajota sinällään. Jos on jo 2 tapausta, niin niissä on oltava joku jippo..
 
Ei tuota levyä ainakaan väärään asentoon saa, se on hyvä. Jos ankkurista ei poista muuta kuin laakerit niin magneetinkaan ei pitäisi siirtyä => hall ajastus pitäisi pysyä oikeana (jos sellaiset on).
Etäisyys voi olla tarkka, se kannattaa tarkastaa (eli mitä levyn toisella puolella on ?).
 
Tässä kuukausi takaperin tuli koitettua samanlaista midean moottoria ehjätä laakerien vaihdolla. Tosiaan samaan lopputulokseen päästiin eikä moottori ei elpynyt henkiin.
Kiinasta löytyi 42 eurolla korvaava tuote veroineen päivineen, jossa oli 3 viikkoa toimitusaika.
Onpas sattuma, että jollain toisella on käynyt samanlainen episodi tuon moottorin kanssa. Mistä tilasit uuden moottorin? Olen nyt kattonu aliexpress ja ebayn tarjonnan läpi, niin melko pitkät toimitusajat näyttäs olevan.
Pystyykö ankkuri jäämään esim liian etäs levystä, jos siinä on HAL antureita?
Mitä on levyn käätöpuolella..

Ei tuo elektroniikka voi purkamisesta hajota sinällään. Jos on jo 2 tapausta, niin niissä on oltava joku jippo..
Levyn kääntöpuolella on melko paljon pintaliitoskomponentteja. Suurin osa taitaa olla ihan vastuksia, mutta täytyy irroittaa levy ja katsoa tarkemmin. Kaiken järjen mukaan levyn etäisyyden ei pitäisi muuttua, koska levylle on oma paikkansa ja se on ns pohjassa. Ja laakerit ovat täysin samalla kohtaa kuin vanhat, koska niille on stopparit roottorin akselilla.
 
On muutes ainaki mitsun ilpit tyhmiä tuon lämmön suhteen kun mittaa katon rajasta pelkästää niin parilla asteella heittää missä oleskellaan. varpaat jäässä ja päässä hiki.
 
On muutes ainaki mitsun ilpit tyhmiä tuon lämmön suhteen kun mittaa katon rajasta pelkästää niin parilla asteella heittää missä oleskellaan. varpaat jäässä ja päässä hiki.

Tuntuu toimivan paremmin, kun laittaa siivekkeet ohjaamaan ilman pysyvästi alaviistoon/sivulle, ettei se puhaltele missään vaiheessa kattoa pitkin sivulle. Tai no ainakin itsellä näin, toki sijoituspaikasta varmaan riippuen, mulla tuo on vähän tyhmästi nurkassa.
 
Alkoi tup oma Ilp muuten puhaltamaan selvästi viileämpää ilmaa kun puhdistin suodattimen.

Energiaa ei tuo vie mitään viilennys moodilla (ainakaan näillä lämpöillä, kun puhaltaa 24/7 23° asteen pyynillä). Viilennys maksaa huimat ~10 snt/pv, jolloin siinä mukana sähkö, vero ja siirto.

Screenshot_20220519-142944_SmartThings.jpg
 
Täällä ainakin Pana TZ35WKE kuluttanut ~0,5kWh päivässä, mutta vielä ollaan parin asteen päässä pyynnistä. Käytännössä siis ulkoyksikkö ei ole tainnut vielä käydä ollenkaan. Otinkin nyt pois päältä niin säästyy ne pari nallekarkkia päivässä.

Edit. Edellisessä kodissa kului 50kWh koko kesänä. Heinäkuussa meni 30 kWh.
 
Viimeksi muokattu:
^^ Viilennyksen hinta on aivan mitätön saavutettuun hyötyyn nähden helteiden selvittämiseksi. Ja aina joku jaksaa valittaa, että "talven säästöt tuhlataan sitten kesällä". On hieman eri asia nostaa lämpötila 40 astetta pakkasen puolelta huoneenlämpöön kuin pudottaa muutama aste kovimmilla helteillä. Kun samalla kosteustaso tipahtaa, oleminen on huomattavasti helpompaa.
 
Mites tuota ILP:a nyt pitäisi oikeaoppisesti kesällä käyttää? Yhden asiantuntijan mielestä se kannattaa säätää sopivaan lämpöön ja pitää aina päällä vaikkei olisi edes kotona:

Toisen asiantuntijan mielestä ensin käytetään kaikki muut keinot ja sitten vasta tarvittaessa kytketään päälle. Ja poissa ollessa ehdottomasti pois päältä ja viilennys käyttöön vasta kun tullaan:

Että ota nyt näistä sitten selvää. Sanokaas asiaan perehtyneet miten asian laita on? Näkökulmina voi pohtia laitteen kestävyyttä, parasta viilennystehoa / miellyttävintä sisäilmaa ja energiankulutusta.
 
Mites tuota ILP:a nyt pitäisi oikeaoppisesti kesällä käyttää? Yhden asiantuntijan mielestä se kannattaa säätää sopivaan lämpöön ja pitää aina päällä vaikkei olisi edes kotona:

Toisen asiantuntijan mielestä ensin käytetään kaikki muut keinot ja sitten vasta tarvittaessa kytketään päälle. Ja poissa ollessa ehdottomasti pois päältä ja viilennys käyttöön vasta kun tullaan:

Että ota nyt näistä sitten selvää. Sanokaas asiaan perehtyneet miten asian laita on? Näkökulmina voi pohtia laitteen kestävyyttä, parasta viilennystehoa / miellyttävintä sisäilmaa ja energiankulutusta.
Itse pidän aina päällä. Kesällä viilennyksellä ja talvella lämmityksellä. Turhaa sitä on sen enempää räplätä. Toki sälekaihtimia tulee pidettyä kesällä kiinni muutenkin kuin vain jäähdytyksen vuoksi.
 
Muutaman euron takia en mitenkään näe järkeväksi alkaa säätämään päältä ja pois jos on jonkun päivän poissa kotoa. Yle-jutun perustelut oli aika tuubaa tuon lomamatkan ajaksi pois kytkemisen osalta. Vai että rakenteista imee kosteuden sisään kun on pumppu pois päältä, olisi kaikki pumputtomat talot homeessa tällä logiikalla. Voi olla että toimittaja siteraa vain väärin kun samassa hengen vedossa puhutaan jatkuvasti sammuttelemisesta. En nyt tiedä kuinka moni käy lomamatkoilla parin päivän välein.
 
Eikä pumppua kannata vaan sammuttaa jäähdytyksen jälkeen, kenno ei kuivu kunnolla ja saattaa olla hometta ja hajuhaittaa tiedossa.
Ainakin vartiksi pelkälle puhallukselle jäähdytyksen jälkeen, jos meinaa sammuttaa. Oli porukoitten kesämökin pumppu hieman musta sisältä, kun en ollut muistanut tuosta mainita. Huomasin joku kerta kun siellä kävin, niin tuli tuo purettua ja putsattua huolella.
 
Ainakin vartiksi pelkälle puhallukselle jäähdytyksen jälkeen, jos meinaa sammuttaa. Oli porukoitten kesämökin pumppu hieman musta sisältä, kun en ollut muistanut tuosta mainita. Huomasin joku kerta kun siellä kävin, niin tuli tuo purettua ja putsattua huolella.
Jep, itselläni on kotiautomaatioon viritettynä aina 30 minuutin puhallus jos viilennyksestä siirrytään laitteen sammuttamiseen.
 
Mitenköhä tollane Mitsun ilppi tykkäis jos sitä säätäis ulkosella termostaatilla home assistantin kautta. suoraan ei voi sitä säätää ulkosen lämpömittarin mukaa mutta tietenkin vois automaation että kun saavutettu x lämpötila niin heittää sen puhallus moodille. ja sitte takas heat/cool. Onkos se kovin erillainen kun pumpun puhallus kun on saavutettu lämpötila.
 
Eikä pumppua kannata vaan sammuttaa jäähdytyksen jälkeen, kenno ei kuivu kunnolla ja saattaa olla hometta ja hajuhaittaa tiedossa.

Samastahan syystä auton ilmastointi pitäisi sammuttaa väh. muutama minuutti ennen pysäköintiä, että kenno ehtii kuivua.
 
Samastahan syystä auton ilmastointi pitäisi sammuttaa väh. muutama minuutti ennen pysäköintiä, että kenno ehtii kuivua.
Teoriassa ehkä näin, mutta kuka jaksaa sammuttaa ilmastoinnin manuaalisesti varsinkin kun on automaatti-ilmastointi. Sitäpaitsi omasta kokemuksesta ei oo yhdessäkään autossa alkanut ilmastointi haisemaan. Auton alle ilmestyy kyllä lätäkkö kun kondenssivesi valuu pysäköinnin jälkeen.
 
Samastahan syystä auton ilmastointi pitäisi sammuttaa väh. muutama minuutti ennen pysäköintiä, että kenno ehtii kuivua.
Ainakin meikäläisen autossa flekti jää huutamaan pysäköinnin ja auton sammuttamisen jälkeenkin joksikin aikaa. En ole kellottanut, mutta ainakin puolisen minuuttia se pyörii ellei enemmänkin
 
Ainakin vartiksi pelkälle puhallukselle jäähdytyksen jälkeen, jos meinaa sammuttaa. Oli porukoitten kesämökin pumppu hieman musta sisältä, kun en ollut muistanut tuosta mainita. Huomasin joku kerta kun siellä kävin, niin tuli tuo purettua ja putsattua huolella.

Meille asennettiin hiljattain Panasonic TZ25WKE ja tässä on sama homma kun edellisessäkin pansussa, että ei ole pelkkää puhallusta. Ainoastaan auto, heat, cool ja dry.
 
Joissakin pumpuissa on myös valmiina sellainen automatiikka, että ne eivät sammu ja vedä läppiä kiinni jäähyn jälkeen, vaikka käyttäjä sammuttaisi laitteen. Puhaltavat jonkun aikaa, jotta kenno kuivuu.
 
Joissakin pumpuissa on myös valmiina sellainen automatiikka, että ne eivät sammu ja vedä läppiä kiinni jäähyn jälkeen, vaikka käyttäjä sammuttaisi laitteen. Puhaltavat jonkun aikaa, jotta kenno kuivuu.

Jep, Toshiboissa oli näin (niitä ollut 3 kappaletta), mutta ei näissä pansuissa mitä on ollut. En tiedä miten nämä laitteet on suunniteltu, mutta manuaalissa ei käsketä kikkailemaan esim. lämmityksen kautta ennen viilennyksen katkaisua (mitä yksi potentiaalinen asennusfirma ehdotti).
 
Ainakin meikäläisen autossa flekti jää huutamaan pysäköinnin ja auton sammuttamisen jälkeenkin joksikin aikaa. En ole kellottanut, mutta ainakin puolisen minuuttia se pyörii ellei enemmänkin
Tuskinpa liittyy ilmastointiin paristakin syystä: sehän ei ole auton syylärin flekti joka puhaltaa kylmää sisälle vaan siihen on ihan oma puhallin apparin jalkatilassa, joka ei varmasti kuulu ulkopuolelle. Jos se jäisi jostain syystä päälle niin sehän kuivaisi kosteuden puhaltamalla sen sisälle, sekö olisi sitten hyvä kun ikkunat on huurussa? Sulla on luultavasti diesel-auto ja se vaan viimeistelee DPF:n polttoa kun auto jää humisemaan sammuttamisen jälkeenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom