Ilmajäähdytys yleisthredi

Kunpa olisi noin yksinkertaista...

Löytyy Cpu clock controls, spread spectrum controls, cpu ratio mode, cpu clock ratio, precision boost overdrive ja tusina muuta säätöä advanced cpu settings alta ja näistä suurin osa nyt auto asennossa. Ja sitten sama uudelleen jännitteille.

Kun en noita yhtään ymmärrä noiden toimintaa Ryzenin kanssa niin ei oikein osaa säätää kaikkia oikeiksi hyvää testiä varten.
En ole nyt kotona, enkä muista tarkasti noita asetuksia ulkoa(koneelta biossista ne olisi mun helppo tarkistaa), mutta muistan että tämä on vain muutaman yksinkertaisen asetuksen päässä, että saa tuon kiinteäksi. Loput saa olla autolla.

Sen verran osaan noista ulkoa että cpu clock ratio vaikuttaa suoraan kellotaajuuteen, eli 40 = 4.00GHz (ja 41 = 4.10GHz) ja precision boost overdrive pois päältä(jottei prossu boostaile omatoimisesti)

Jos kaikki on autolla saattaa ryzen boostata korkeammalle (kovemmilla volteilla) paremmalla jäähyllä ja täten lämmöntuotto ei välttämättä ole sama.

En nyt ulkoa muista voiko tuolla olla lämmmön tuotannon kanssa minkä verran eroa, joten kaikki autolla saattaa olla tai olla olematta riittävä.

Lisäksi olisi hyvä ajaa vaikka sitä primeä alkuun reilu puoli tuntia, jotta niiden jäähyjen erot tulisi esiin. Muutoin ne prossun lämmöt eivät ole vielä vakiintuneet eikä täten kerro jäähyn suorituskyvystä.

Lisäksi mä pelkään että sun testi tulisi kertomaan vain sen että onko prossun suorituskyvyn kannalta merkitystä kumpaa jäähyä käyttää.

Älä ota tätä valituksena, vaan kehitysideana ja varmisteluna että testataan niiden jäähyjen jäähytyskykyä, eikä jotain muuta.

Kiitos kun jaksat testailla.
 
Kunpa olisi noin yksinkertaista...

Löytyy Cpu clock controls, spread spectrum controls, cpu ratio mode, cpu clock ratio, precision boost overdrive ja tusina muuta säätöä advanced cpu settings alta ja näistä suurin osa nyt auto asennossa. Ja sitten sama uudelleen jännitteille.

Kun en noita yhtään ymmärrä noiden toimintaa Ryzenin kanssa niin ei oikein osaa säätää kaikkia oikeiksi hyvää testiä varten.
Ryzen master ohjelmalla pystyt suoraan windowssissa laittamaan nopeuden (esim lukita tuohon 4GHz) ja jännitteen (esim tuo 1,25V). Ja sitten vaan testiä. Kun et talleta asetuksia niin bootin jälkeen prosessori palaa normaali/bios asetuksille. Tai pystyyhän sen prosessorin asetukset palauttamaan normaaleiksi ihan siinä softassakin.
Näin on helppo testata niitä jäähyjä samoilla asetuksilla kun ei tarvitse bioksesta säätää.
Itse cpu kellotukset tekisin kyllä bioksesta mutta tuolla ryzen master ohjelmalla pystyy helposti säätelemään/leikkimään noilla asetuksilla.
 
Ei tullut tehtyä Prime95 testejä. Noilla 4GHz ja 1,25V säädöillä Prime95 antaa minuutin parin jälkeen jollekin Workerille Fatal Errorin ja pysäyttää sen. Alkoi vaatimaan vähän turhan paljon säätöä vähänkään järkevän testin tekeminen.

Prosessorin automaatti säädöillä Cinebenchillä lämmöt pysyvät liki täsmälleen samoina 72-74C oli sisällä sitten Fera 5 tai NH-D15. Tulos tuntui nousevan 400-600 pistettä Noctualla. Aika haastavaa tämä testaaminen.
 
Onko jollakulla sattumalta kokemusta Frost Commander 140:stä? Thermalrightin jäähyjä on tullut aika pitkään käytettyä, toimineet ihan ok. Katsoin uteliaisuuttani mitä uutta heillä on saatavana. Tuota vaan ei saa oikein mistään... Frost Commander 140 BLACK – Thermalright

Screenshot_20220111-170229.jpg
 
Tuota vaan ei saa oikein mistään...http://thermalright.com/product/frost-commander-140-black/
Usan amazonista 86,16 € on lopullinen hinta alekupongin kanssa

 
Alista saa näemmä myös mustana. Tuota siis tehdään mustanakin. Harmi vaan, että ainoa toimitustapa on kamelin selässä silkkitietä pitkin, eli tyyliin kuukausi :smoke:

Edit: oikeilla taikasanoilla näemmä lyötyy myös mustana: Amazon.com

Kaipa tuon voisi laittaa tilaukseen. Ei kai LGA1700 backplatesta ja sovitepaloista mitään erityistä iloa ole, jos emossa on ruuvinreiät 1200:llekin. Noctua olis "varma", mutkun jotenkin niin paljon hyviä kokemuksia Thermalrightin tuotteistakin, et sellanen tekee mieli taas saada.

Edit: tilasin sit sen NH-D15:n kuitenkin. Tulipa arvottua asian kanssa, jos ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Emolevystä olen säätänyt tuulettimet (etu, prosessori, taka) nopeuden minimille. En tiedä voiko sitä manuaalisesti vielä tuosta säätää: PRIME B560-PLUS|Motherboards|ASUS Global

Mutta liian puhiseva on mun perusselaus-koneelle. En tiedä kuinka virtalähteen kanssa tekisi, siinä on kytkin, että saisi propellin kokonaan pois päältä.

Koppana on Fractal Design Define R5, jossa olisi kolmivaiheinen kytkin jonka taakse saisi kaikki nuo kolme tuuletinta. Pitäisikö ne nyt kytkeä siihen vai onko jotain muuta parempaa keinoa?
 
Emolevystä olen säätänyt tuulettimet (etu, prosessori, taka) nopeuden minimille. En tiedä voiko sitä manuaalisesti vielä tuosta säätää: PRIME B560-PLUS|Motherboards|ASUS Global

Mutta liian puhiseva on mun perusselaus-koneelle. En tiedä kuinka virtalähteen kanssa tekisi, siinä on kytkin, että saisi propellin kokonaan pois päältä.

Koppana on Fractal Design Define R5, jossa olisi kolmivaiheinen kytkin jonka taakse saisi kaikki nuo kolme tuuletinta. Pitäisikö ne nyt kytkeä siihen vai onko jotain muuta parempaa keinoa?
Onko ne kotelotuulettimet 3-pinnisiä? Niitä pitää emolta säätää jännitteellä.
 
Onko ne kotelotuulettimet 3-pinnisiä? Niitä pitää emolta säätää jännitteellä.

Vanhassa kokoonpanossa testasin jo elikäs samat tuulettimet kopassa. Prossutuulettimesta en tiedä, ei tullut katsottua kun asensin uuden.
 
Vanhassa kokoonpanossa testasin jo elikäs samat tuulettimet kopassa. Prossutuulettimesta en tiedä, ei tullut katsottua kun asensin uuden.
Jäähyissä yleensä tulee pwm-tuuletin mukana. Koteloissa on myös 3-pinnisiä mitkä pyörii pwm-ohjattuna aina täysillä. Säädä kiekkoja biossista ja katso reagoiko tuulettimet vai ei?
 
Jäähyissä yleensä tulee pwm-tuuletin mukana. Koteloissa on myös 3-pinnisiä mitkä pyörii pwm-ohjattuna aina täysillä. Säädä kiekkoja biossista ja katso reagoiko tuulettimet vai ei?

Siis kyllä ne säätyy ihan sillä biosilla, mutta silti tää minimitaso on liian kova. En tiedä saako sitä jotenkin manuaalisesti vielä matalammalle tasolle.

Tollanen oli kerran koneessa, harmi vain nakkasin menemään kopan mukana.

1642093930974.jpeg


Portaaton säätö ja sai todella hiljaiseksi.
 
Siis kyllä ne säätyy ihan sillä biosilla, mutta silti tää minimitaso on liian kova. En tiedä saako sitä jotenkin manuaalisesti vielä matalammalle tasolle.

Tollanen oli kerran koneessa, harmi vain nakkasin menemään kopan mukana.

1642093930974.jpeg


Portaaton säätö ja sai todella hiljaiseksi.
Ai että tuosta kilkkestä tulee huonot muistot mieleen, oli itsellä Zalmanin jäähyssä jossain LGA775-ajan kokoonpanossa. Aluksi toimi ihan hyvin mutta pian alkoi tekemään että millinkin hipaisu saattoi aiheuttaa kierrosten raketoimisen tai tuulettimen sammumisen :D lopulta ei suostunut toimimaan kuin paksu sanakirja nupikan päällä painamassa. Näin vanhempana ja viisaampana oishan tuon voinut avata ja tsekata oliko vaan huono kontakti nupin ja vastuksen välillä vai oliko sitten koko vastus paskana.
 
Ai että tuosta kilkkestä tulee huonot muistot mieleen, oli itsellä Zalmanin jäähyssä jossain LGA775-ajan kokoonpanossa. Aluksi toimi ihan hyvin mutta pian alkoi tekemään että millinkin hipaisu saattoi aiheuttaa kierrosten raketoimisen tai tuulettimen sammumisen :D lopulta ei suostunut toimimaan kuin paksu sanakirja nupikan päällä painamassa. Näin vanhempana ja viisaampana oishan tuon voinut avata ja tsekata oliko vaan huono kontakti nupin ja vastuksen välillä vai oliko sitten koko vastus paskana.

Mulla kyllä toimi kuin ajatus, en tosin ruuvaillut jatkuvasti. Ja olihan tuon asennuskin jo näpräystä kaikkine johtokilkkeineen.
 
Mikä olisi edullinen ja hyvä lämpötahna Ryzen 5600X -tason prossulle ja be quiet Pure Rock 2:lle? Ei ole tullut seurattua kehitystä vähään aikaan.
 
Mikä olisi edullinen mutta hyvä lämpötahna Ryzen 5600X -tason prossulle ja be quiet Pure Rock 2:lle? Ei ole tullut seurattua kehitystä vähään aikaan.
Esim hydronaut.


Suhteellisen edullista ja hyvä lämmönjohtavuus.

Isommassa paketissa varsin halpaa

 
Esim hydronaut.


Suhteellisen edullista ja hyvä lämmönjohtavuus.

Isommassa paketissa varsin halpaa


Mitähän tuo meinaa että tuo on suunniteltu vesijäähyille? Entä kestävyys, joku redditissä mainitsi että saman valmistaja Kryonaut kuivuu muutamassa kuukaudessa ja jäähdytysteho heikkenee.
 
MX4 on ihan hyvä valinta. Halpaa ja ehkä asteen tai kaksi huonompaa kuin 4x hintaiset. Tuskin se Kryonaut kuukaudessa tai edes vuodessa kuivuu, jonkinlainen lähdekritiikki on aina hyvästä.
 
Mitähän tuo meinaa että tuo on suunniteltu vesijäähyille? Entä kestävyys, joku redditissä mainitsi että saman valmistaja Kryonaut kuivuu muutamassa kuukaudessa ja jäähdytysteho heikkenee.
Valmistaja on suunnitellut tuon tarjoamaan hyvää hinta/suorituskyky suhdetta. Jimsin sivulla @Eräilves on antanut vajaa 2 vuota sitten. Hän voinee kertoa onko tahna kuivunut.

Tässä tuotteen nettisivu.
 
Hydronautin ja MX-4:n välille valinta menee. Ensimmäinen halvempi jja parempi johtavuus, jälkimmäisessä on ainakin varmaa ettei tarvitse vaihtaa tahnoja kunnes osat vaihtuu. Kummatkin varmasti riittävän hyviä.
 
Viimeksi ollut hyviä kokemuksia Noctuan uudemmasta NT-H2-lämpötahnasta. Asteen parempi, kuin Noctuan coolereidenkin mukana toimitettava NT-H1.

Kilpailee myös tehossaan Grizzlyn Kryonautin kanssa, ilman noita huhuttuja kuivumisongelmia.

 
Mikä olisi edullinen ja hyvä lämpötahna Ryzen 5600X -tason prossulle ja be quiet Pure Rock 2:lle? Ei ole tullut seurattua kehitystä vähään aikaan.
Gelid GC-extreme on se mun suosikki edelleen. On paksua ja levitin tulee mukana ja kestää kuivumatta, ainakin omassa käytössä. Testeissä aina kärkikolmikossa ja extreme oc tyypitkin käyttää.
GELID solutions GC-Extreme -lämpötahna, 3.5g - 8,00€

Guru3d testi vuodelta 2019

gelid guru3d.jpg

Ja Luumin testiä

 
Viimeksi muokattu:
Hmmh, tuli ostettua varuilta Noctua NM-i17xx-MP83 9€:llä, kun en ollut ihan 100% varma, tuleeko NH-D15:n mukana LGA1700-yhteensopivat hommelit. Täytyy sanoa, että näemmä tuli. Noctua storen kautta amazon.de:stä tilasin tuon: Noctua NH-D15 chromax.black, Dual-Tower CPU Kühler (140mm, Schwarz) : Amazon.de: Computer & Zubehör

Siinä ei 1700:sta puhuttu mitään, mutta 1700:n osat ja ohjeet tulee mukana. Nyt jää sit ylimääräseks tää NM-i17xx-MP83 :( Parempi toki näin päin.

Mutta jos siis NH-D15 himottaa, niin tuo Sold by NOCTUA - Designed in Austria and Fulfilled by Amazon:n amazon.de:ssä myymä NH-D15 sisältää LGA1700-hilut ja LGA1700-ohjeet.
 
(quote alder lake-langasta)
Noi normi Arcticit ulisee siellä 1000-1200rpm alueella muistaaksee kokoajan, joka tuuletin vähä eri alueilla tietenki ku yksilöitä on :)
itellä on noita f12 pst co malleja pelikoneen kotelossa puhaltaas ulos 3kpl ni nyt idlenä kun niitä pitää siellä 600rpm ni ei niistä nyt ääntä kuulu mut ei kyl liiku ilmakaa, hyvä ku kädellä tuntee(nää f12 mallithan liikuttaa enemmän ilmaa ku P mallit kotelotuulettimina.)

Lämmön mukaa nousee sit kierrokset kaikissa tuulettimissa mulla, testeissä ollaaki jo 100% ku cpu lämmöt korkeella, mut suljetuilla kuulokkeilla pelaa ni se ja sama mitä vieressä sillon puhisee / kuuluu.

Mulla on n. 800rpm idlenä P14:t, ja rasituksessa ~1100rpm. Jokainen tuuletin on omassa fan headerissa ja custom prosentit jokaiselle niin, että pysyy yksilövaihtelusta huolimatta pois ulisevalta alueelta. Mietin jos laittais kotelon fan hubiin esim 2 ylös 1 taakse puhaltamaan ulos, ja vaikka alas 1 lattiaan puhaltamaan ilmaa sisään. Täytyy kokeilla eri kierroksilla miltä kuulostaa. Noita on suht helppo testata, kun laittaa halutun tuulettimen/tuulettimet vaikka 0%, niin pystyy vertailemaan miltä se lisätuuletin ja sen vaikutus ääneen kuulostaa.

P12 ja P14 ovat niin miellyttäviä ulina-alueen ulkopuolella, että en uskalla vaihtaa niistä muihin Corsair-pettymyksen jälkeen. PST CO maksaa 11,90 vs normi DC malli 5,50 e/kpl 5packeissa. Noctuan noi A-15 tms. tuulettmet ovat kanssa vähän tuollaisia meh, ei nyt oikein kiinnostaisi investoida kalliisiin tuulettimiin enempää.
 
P12 ja P14 ovat niin miellyttäviä ulina-alueen ulkopuolella, että en uskalla vaihtaa niistä muihin Corsair-pettymyksen jälkeen. PST CO maksaa 11,90 vs normi DC malli 5,50 e/kpl 5packeissa. Noctuan noi A-15 tms. tuulettmet ovat kanssa vähän tuollaisia meh, ei nyt oikein kiinnostaisi investoida kalliisiin tuulettimiin enempää.
Laakeroinnin perusteella noi perus p12/14 alkaa rohisemaa jossaa välissä niinku ton mallin laakerointi aina alkaa, toki ohan niissäki pitkä takuu jos sitä takuu rumbaa aina jaksaa tuulettimien takia.
Toi 11.90e on vielä halpa tuulettimesta :)

EDIT: hintaasa nähen kumminki ihan hyviä tuulettimia, tehokkaampia kyl löytyy mut on hintaki sit toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Laakeroinnin perusteella noi perus p12/14 alkaa rohisemaa jossaa välissä niinku ton mallin laakerointi aina alkaa, toki ohan niissäki pitkä takuu jos sitä takuu rumbaa aina jaksaa tuulettimien takia.
Toi 11.90e on vielä halpa tuulettimesta :)

EDIT: hintaasa nähen kumminki ihan hyviä tuulettimia, tehokkaampia kyl löytyy mut on hintaki sit toinen.

Niin. No näillä nyt mennään. Täytyy miettiä asiaa sitten, kun P12/P14 rupeaa rohisemaan. Ehkä sit on jotain P14 PWM PST CO A-RGB VALUE PACK -settejä tarjolla, niin voi ostaa niitä kasan. Tai kotelo vaihtunut johonkin 18cm potkurikoteloon taas kerran.
 
Kotelotuulettimiksi mainostettuja on turha ostaa muualle kuin vapaasti hengittävään paikkaan. Se hunajakennorakenne jo vastustaa sen verran, että vaatii painetta, jos haluaa puhaltaa ulos.

Ja ei noista arcticin p12:sta tai p14:sta laakerointi ole mennyt miksikään. Samalla alueella ujeltaa vieläkin ja itse en niin masokistinen ole, että säätäisin ne välttämättä pyörimään juuri sillä alueella mikä tuottaa ärsyttävää sivuääntä.
 
Ja ei noista arcticin p12:sta tai p14:sta laakerointi ole mennyt miksikään.
Kuis kauan sulla on pyöriny siellä ne perus, yleensä noissa menee vuos tai 2 ni alkaa rahisemaa, ylös päin jos on ni kestää jonku aikaa kauemmin ku se akseli ei kulu niin paljoa.
Tuol on lapsen kotelossa nytteki muutama Lian Li:n oma 120mm tuuletin just tolla samalla tekniikalla mitkä vajaa 2v vanhoja ja rahisee jonku verran jo, samaa aikaa n.14v(2008 ostettu) vanha Noctuan NF-B9 / 92mm on ku uus edellee, ei mitää ylimääräsiä ääniä.
 
Kuis kauan sulla on pyöriny siellä ne perus, yleensä noissa menee vuos tai 2 ni alkaa rahisemaa, ylös päin jos on ni kestää jonku aikaa kauemmin ku se akseli ei kulu niin paljoa.
Tuol on lapsen kotelossa nytteki muutama Lian Li:n oma 120mm tuuletin just tolla samalla tekniikalla mitkä vajaa 2v vanhoja ja rahisee jonku verran jo, samaa aikaa n.14v(2008 ostettu) vanha Noctuan NF-B9 / 92mm on ku uus edellee, ei mitää ylimääräsiä ääniä.
Ylöspäin tuulettimet ovat kyllä tavanneet hajota nopeimmin. Pari vuotta pyörineet ja ei mitään muutosta. Phanteksin rgb-tuulettimet sen sijaan pitivät pientä kahinaa jo uudesta asti.
 
Ylöspäin tuulettimet ovat kyllä tavanneet hajota nopeimmin. Pari vuotta pyörineet ja ei mitään muutosta. Phanteksin rgb-tuulettimet sen sijaan pitivät pientä kahinaa jo uudesta asti.
Kumma, itellä taas just taaksepäin puhaltavat menny nopeemmin huonommaks.. joo itellä on kans joskus Corsairin tuulettimet pitän kahinaa suoraa paketista, sattuuhan noita maanantai kappaleita kaikille joskus.
 
Kuulalaakerit aika yleisesti alkaa kahista jossain vaiheessa ja joskus jopa paketista suoraan vaikka itse laakerissa ei varsinaisesti vikaa olisikaan. Arcticin kaikki CO mallit taitaa olla kuulalaakereilla varustettuja, itelläkin 3kpl F12 CO mallia rupes alle vuodessa kahnuttamaan niin rasittvasti että laitoin noctuan NF-S12A tilalle. 2 tuuletinta oli takaseinällä ja yksi edessä.

Ainakaan arctikin bionix P12/P14 malleista ei ole parin vuoden aikana ruvennut laakerit ääntämään. En sitten tiedä onko noissa täysin sama laakeri kuin ihan perus P12/14 malleissa mutta näin ainakin arcticin kuvista voisi olettaa.
 
jää nähtäväks.. tuolla nyt on ainaki 4 kpl f12 co ja 4kpl p12 co tuulettimia hakannu 10kk 100%.. hyvin toimii vieläki ilman mitää ylimääräsiä ääniä :)
 
jää nähtäväks.. tuolla nyt on ainaki 4 kpl f12 co ja 4kpl p12 co tuulettimia hakannu 10kk 100%.. hyvin toimii vieläki ilman mitää ylimääräsiä ääniä :)
Jos tarkoitat 100%:lla että ovat täysillä tehoilla niin sillon tuskin kuulee sitä kahnutusta, sellaiseen käyttöönhän nuo CO mallit on taidettu tarkoittaa. Se ääni onkin enemmän ongelma pienillä kierroksilla jolloin ei ilmavirrasta pääse ääntä syntymään.
 
Jos tarkoitat 100%:lla että ovat täysillä tehoilla niin sillon tuskin kuulee sitä kahnutusta, sellaiseen käyttöönhän nuo CO mallit on taidettu tarkoittaa. Se ääni onkin enemmän ongelma pienillä kierroksilla jolloin ei ilmavirrasta pääse ääntä syntymään.
Joo täysillä tehoilla on, on tossa välissa boottauksia millon ei o täysillä tehoilla, ei ne ainakaa eileen vielä kahnuttanu :)
 
Pitääkö muilla Silentium PC Fera 5 omistajilla tuo tuuletin samanlaista ujellusta ja huminaa kuin esim. Arctic P12 (FDB-laakerin malli) ? Onkohan tuo vika vai ominaisuus.. Vai molempia. No voisi laittaa Arctic P12 CO-mallin tuohon prossujäähyyn, kun Ryzenin lämmöt sahaa vakiona ja rasittaa tuo tuulettimen ujellus kun kierrokset seilaa. Eikä ole hiljainen tuuletin stabiili ~1000rpm myöskään joten oikein millään kurvilla ei ole mukava tuuletin jos kone on korvan juuressa.
 
Kuulalaakerit aika yleisesti alkaa kahista jossain vaiheessa ja joskus jopa paketista suoraan vaikka itse laakerissa ei varsinaisesti vikaa olisikaan.

Iän myötä nuo alkaa hieman kahista tai rahista joo, mutta mulla on kestänyt kuulalaakerilla varustetut esim. Scythen tuulettimet 5-6v ennen kuin alkaa selvästi ääntämään kotelon ulkopuolelle. Eli kuulalaakerillakin varustetut voi hyvin tehtynä olla todella pitkäikäisiä. Toisaalta mulla on ollut monta suoraan paketista kolisevaa ja kilisevää myös, eli ei nämä varmaan varmatoimisimpia ole.

Jos saa ehjän yksilön, niin mun kokemuksella nuo kuulalaakerit (double ball bearing) on hiljaisia itse laakeroinnin osalta, jos ei ole valmistusvikoja niin itse laakerit ei pidä käytännössä mitään ääntä kopan ulkopuolelle. Pitkäikäisimpiä ja halvimpia nämä ei varmasti ole esim. vs vaikka FDB (fluid dynamic bearing), ja sen näkee takuussa ja hinnassakin.

FDB-laakereissa vaan taitaa olla potentiaalia tuohon ujeltamiseen taas eniten. Kotelotuulettimena nuo menee kun kierrokset on vakaammat, mutta prossujäähyssä melko rasittavia jos koppa on lähellä korvaa.
 
Iän myötä nuo alkaa hieman kahista tai rahista joo, mutta mulla on kestänyt kuulalaakerilla varustetut esim. Scythen tuulettimet 5-6v ennen kuin alkaa selvästi ääntämään kotelon ulkopuolelle. Eli kuulalaakerillakin varustetut voi hyvin tehtynä olla todella pitkäikäisiä. Toisaalta mulla on ollut monta suoraan paketista kolisevaa ja kilisevää myös, eli ei nämä varmaan varmatoimisimpia ole.

Jos saa ehjän yksilön, niin mun kokemuksella nuo kuulalaakerit (double ball bearing) on hiljaisia itse laakeroinnin osalta, jos ei ole valmistusvikoja niin itse laakerit ei pidä käytännössä mitään ääntä kopan ulkopuolelle. Pitkäikäisimpiä ja halvimpia nämä ei varmasti ole esim. vs vaikka FDB (fluid dynamic bearing), ja sen näkee takuussa ja hinnassakin.

FDB-laakereissa vaan taitaa olla potentiaalia tuohon ujeltamiseen taas eniten. Kotelotuulettimena nuo menee kun kierrokset on vakaammat, mutta prossujäähyssä melko rasittavia jos koppa on lähellä korvaa.
Taitaa olla tuurista kiinni onko käytetty halpoja kiinalaisia laakereita vai jotain laadukkaampia pitkäkestoisia laakereita. On noita parempia kuulalaakereita sattunut toki omalle kohdallekin. Nyt on 3 silverstonen FHP141 tupla kuulalaakeri tuuletinta koneessa eikä niistä onneksi kuuluu ylimääräisiä ääniä. Ilma pöhisee kyllä varsin hyvin jos nostaa kierrokset yli 700rpm.

Se PC tuulettimien kuulalaakerin tyyppi taitaa olla 693-ZZ. Jos suomen laakerikaupoista katselee hintoja niin kirjo on aika laaja, kiinasta sais 10 kpl suht edullisesti mutta niistä ei kyllä tiedä mitä ovat. Lähinnä harkinnut jos vaihtais laakerit noihin thermalrighting TY-143 tuulettimiin kun ei niissä muuta vikaa ole kuin kahnuttavat perkeleesti, ei vaan viihtis uuden tuulettimen hintaa pelkkiin laakereihin törsätä niin on vielä ainakin jäänyt tekemättä.
 
Edit. En löytänytkään enää sitä thermalrightin tuuletin mallia mikä mulla on ollut joku 6-7 vuotta käytössä cpu-jäähyn kanssa ja siis kaksin kappalein.
Vastaava kuin tämä two ball bearing TY-141 mutta PWM säätövara 300-1300rpm.
Eivät siis pidä mitään ylimääräistä ääntä vaikka käyttötunteja on takana todella paljon. Ja olen noita ajellut yleensä 700-1100rpm alueella jolloin ovat olleet todella hiljaisia.
Eli voin suositella tuota TY-141 tuuletinta jos se sopii kokoonpanoon tuolla rajoitetulla rpm alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Loppu se puhina kun laitoin etu- ja takatuulettimet Fractalin kytkimen taakse, ja napsautin jäähyn tullettimenkin kiinni. Ilmeisesti prosessorituuletin pitää pitää emolevyn CPU-paikassa, ei se tuohon Fractalin liittimeen kyllä mennytkään.
 
Loppu se puhina kun laitoin etu- ja takatuulettimet Fractalin kytkimen taakse, ja napsautin jäähyn tullettimenkin kiinni. Ilmeisesti prosessorituuletin pitää pitää emolevyn CPU-paikassa, ei se tuohon Fractalin liittimeen kyllä mennytkään.

BIOSista viivettä puhaltimen reagointiin lämpötilamuutoksiin, niin ei niin pahasti hyökkäile lämpötilan muuttuessa.
 
BIOSista viivettä puhaltimen reagointiin lämpötilamuutoksiin, niin ei niin pahasti hyökkäile lämpötilan muuttuessa.

Olen säätänyt sen silent-modelle, on siinä joku käppyräsäätökin mahdollinen mutta en kyllä sillä mitään eroa huomannut.
 
Olen säätänyt sen silent-modelle, on siinä joku käppyräsäätökin mahdollinen mutta en kyllä sillä mitään eroa huomannut.
Tee custom käyrä jos pystyy. Tasanen viiva 70-80c asti ja siitä käyräy löspäin niinku jääkiekkomailan lapa että maximit kierrokset tulee joskus 90-100c tienoilla. Toki saa soveltaa sen mukaan mikä parhaiten oman jäähyn kanssa toimii.
 
Kummin päin Noctua NH-L12S kannattaa laittaa emoon kiinni? Eli voi valita onko rivasto vaaka- vai pystysuuntaan kotelossa. Systeemi on mini-itx jossa ilma poistuu parhaiten yläkautta, joten voisi ajatella että rivat kannattaa laittaa pystyyn jolloin ilma kiertää pystysuunnassa?
 
Kummin päin Noctua NH-L12S kannattaa laittaa emoon kiinni? Eli voi valita onko rivasto vaaka- vai pystysuuntaan kotelossa. Systeemi on mini-itx jossa ilma poistuu parhaiten yläkautta, joten voisi ajatella että rivat kannattaa laittaa pystyyn jolloin ilma kiertää pystysuunnassa?
Ei mitään väliä tornijäähyissä. Vain NH-L12S tyylisissä vaakamallisissa jäähyissä on sillä jotain väliä:

Edit: katsoin ensin että kysyit NH-U12S jäähystä. Noh, vastasin silti oikein kysymykseen.
 
Ei mitään väliä tornijäähyissä. Vain NH-L12S tyylisissä vaakamallisissa jäähyissä on sillä jotain väliä:

Edit: katsoin ensin että kysyit NH-U12S jäähystä. Noh, vastasin silti oikein kysymykseen.

Nämä oli tiedossa, mutta ei vastaa kysymykseen. Ainoa väärä tapa on tosiaan tuo mikä alemmassa linkissä on ruksattu.
 
Onko jotain ideoita mistä saisi sopivat kiinnitystarpeet joilla saisi 30mm paksun tuulettimen kiinni Mugen 5:een? Jostain luin että Noctuan kiinnitysraudat venyisi tarpeeksi mutta Scythen ei. Mitään nippusiteitä en haluaisi laittaa..
 
Kotelotuulettimien sijoitus..? Onko merkitystä kummalle puolelle etuseinää tuulettimet ruuvaa be quiet! Pure Base 500DX -kotelossa? Asensin nyt normaalisti Phanteksin T30-120 -tuulettimet eteen. Mutta ei ihan riitä tuulettimien syvennyksessä syvyys että mahtuisi vielä pölysuodatin paikallensa. Jätin pois..

Mitä mieltä kannattaako kokeilla vaihtaa tuulettimet etuseinän takapuolta vasten jolloin saisi pölysuodattimen paikallensa? Vaikuttaako tuo sijoitus jäähdytystehoon? Perjaatteessa lähempänä prosessorijäähyä ja näytönohjainta mutta kauempana kotelon ulkopuolisesta viileästä ilmasta.

Pari netistä ryöstetyä kuvaa selventämään mitä ajan takaa.. Eli onko jotain haittaa jos asentaa tuulettimetniinkuin kuin AIO-radin kanssa ilman AIO-radia.
 

Liitteet

  • LD0005672522_1.jpg
    LD0005672522_1.jpg
    267,7 KB · Luettu: 113
  • review-this-be-quiet-pc-case-is-perfect-if-you-need-additional-airflow-3.jpg
    review-this-be-quiet-pc-case-is-perfect-if-you-need-additional-airflow-3.jpg
    52,7 KB · Luettu: 113
Oisko suositella jotain edullista ilmajäähyä AMD 5900X jota sattuis olemaan vaikka Jimssillä hyllyssä? Kopan rajoite näyttää olevan 160mm korkea jäähy, toki voi tarvittaessa ajella konepelti auki jos sellanen tarve.

Tilapäis- ja varajäähyksi lähinnä, toki pelaamaan pitäis pystyä, muuta kuormittavaa ei koneella tehdä. ...ja 4k resoilla ei se prossukaan ihan täyttä häkää kuormitu.
 
Oisko suositella jotain edullista ilmajäähyä AMD 5900X jota sattuis olemaan vaikka Jimssillä hyllyssä? Kopan rajoite näyttää olevan 160mm korkea jäähy, toki voi tarvittaessa ajella konepelti auki jos sellanen tarve.

Tilapäis- ja varajäähyksi lähinnä, toki pelaamaan pitäis pystyä, muuta kuormittavaa ei koneella tehdä. ...ja 4k resoilla ei se prossukaan ihan täyttä häkää kuormitu.

DeepCool AK620 -prosessorijäähdytin - 64,90€ ?
 
Oisko suositella jotain edullista ilmajäähyä AMD 5900X jota sattuis olemaan vaikka Jimssillä hyllyssä? Kopan rajoite näyttää olevan 160mm korkea jäähy, toki voi tarvittaessa ajella konepelti auki jos sellanen tarve.

Tilapäis- ja varajäähyksi lähinnä, toki pelaamaan pitäis pystyä, muuta kuormittavaa ei koneella tehdä. ...ja 4k resoilla ei se prossukaan ihan täyttä häkää kuormitu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom