Ilmajäähdytys yleisthredi

Täysillä kierroksilla uskoisin esim. Cinebench-lämpöjen olevan noin 75-80 C, joten onhan tuossa varaa hidastaa tuuletinta. Sitten jos haluaa vaikkapa maks. 500 rpm, niin pitänee ostaa isompi möhkäle. Muille Fera 5 riittää hyvin.

Olisi kiinnostavaa kuulla 10 minuutin Cinebenchin lämmöt. Itselläni on kokemusta 5900X:llä vain Noctua U12F (v. 2007 neliputkinen 120 mm) ja D15:sta.

5900x+Fera 5 ja Cinebench multi core pistää lämmöt 86-87 C. Tulokseksi 21846. Single core 1601 ja lämmöt 50-60 C välillä. Idle lämmöt siinä 30 C paikkeilla. Ainoa asetus mitä olen vaihtanut on XMP päälle laitto.

Minkälaisia lukemia nämä ovat? Ovatko lukemat ok vai nko Fera 5 turhan tehoton tai olenko laittanut liian vähän lämpötahnaa?
 
5900x+Fera 5 ja Cinebench multi core pistää lämmöt 86-87 C. Tulokseksi 21846. Single core 1601 ja lämmöt 50-60 C välillä. Idle lämmöt siinä 30 C paikkeilla. Ainoa asetus mitä olen vaihtanut on XMP päälle laitto.

Minkälaisia lukemia nämä ovat? Ovatko lukemat ok vai nko Fera 5 turhan tehoton tai olenko laittanut liian vähän lämpötahnaa?
Ei nuo lämmöt liikaa ole maksimilämpö ryzenillä on 95 tai 100 astetta. Multi coretuloksia en muista enkä jaksa kaivaa. Tehokkaammalla jäähyllä (kuten ak620 tai fera 2) toki saat toki pienemmät lämmöt.
 
5900x+Fera 5 ja Cinebench multi core pistää lämmöt 86-87 C. Tulokseksi 21846. Single core 1601 ja lämmöt 50-60 C välillä. Idle lämmöt siinä 30 C paikkeilla. Ainoa asetus mitä olen vaihtanut on XMP päälle laitto.

Minkälaisia lukemia nämä ovat? Ovatko lukemat ok vai nko Fera 5 turhan tehoton tai olenko laittanut liian vähän lämpötahnaa?
Korkeita ovat lämmöt, mutta niin on pisteetkin - etenkin jos on 10 min. Tuossa on arviolta noin 10 C ylimääräistä, jos on ihan vakio prossu (saa olla XMP) ja CB R23 10 min. MC. Ettei vain olisi jotain ylimääräistä PBO/boostia päällä? Paljonko HWInfo näyttää PPT:n maksimiksi? Pitäisi olla 130-140 W.

Voin myöhemmin illalla laittaa joitain omia tuloksia.

Eivät nuo lämmöt vielä epäterveellisiä ole, koska Tjmax 5900X:lle on 90 C. Kuitenkin jos testin aikainen PPT on vakio, eli 130-140 W, niin 86-87 C kertoisi huonosta kontaktista jäähyn ja prossun välillä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211201-185107.png
    Screenshot_20211201-185107.png
    169,5 KB · Luettu: 25
Viimeksi muokattu:
Korkeita ovat lämmöt, mutta niin on pisteetkin - etenkin jos on 10 min. Tuossa on arviolta noin 10 C ylimääräistä, jos on ihan vakio prossu (saa olla XMP) ja CB R23 10 min. MC. Ettei vain olisi jotain ylimääräistä PBO/boostia päällä? Paljonko HWInfo näyttää PPT:n maksimiksi? Pitäisi olla 130-140 W.

Voin myöhemmin illalla laittaa joitain omia tuloksia.

Eivät nuo lämmöt vielä epäterveellisiä ole, koska Tjmax 5900X:lle on 90 C. Kuitenkin jos testin aikainen PPT on vakio, eli 130-140 W, niin 86-87 C kertoisi huonosta kontaktista jäähyn ja prossun välillä.

Laitoin bios päivityksen kun PPT max näytti 18W. Päivityksen jälkeen 10 minuutin multicore Cinebench lämpö oli 71-72C välillä. PPT 136-137W ja PPT max kävi 141W. Toki tuloskin laski ja nyt oli 20953.

Onko tuo PBO Precision Boost Overdrive? Näkyy olevan asennossa "auto". Kannattaako noita jotain säätää? En nyt erityisesti ole ylikellottamassa mutta jos tuolla on jotain typeriä säätöjä niitä voin korjailla.
 
Laitoin bios päivityksen kun PPT max näytti 18W. Päivityksen jälkeen 10 minuutin multicore Cinebench lämpö oli 71-72C välillä. PPT 136-137W ja PPT max kävi 141W. Toki tuloskin laski ja nyt oli 20953.

Onko tuo PBO Precision Boost Overdrive? Näkyy olevan asennossa "auto". Kannattaako noita jotain säätää? En nyt erityisesti ole ylikellottamassa mutta jos tuolla on jotain typeriä säätöjä niitä voin korjailla.
No nyt PPT näyttää normaalilta, kuten myös pisteet.

Lämmöt ovat erittäin hyvät suhteessa hintaan! Minulla D15:llä on vain 5 C alemmat, 66,8 C Tctl/Tdie maks. Ikivanhalla Feraa vastaavalla neliputkisella Noctua U12F:llä on 8 C korkeammat, mutta siinä vakiotuuletin puhaltaa vain 1236 rpm vs. Feran 1800 rpm.

PBO on justiinsa se. Voihan sen kytkeä pois, jos ei tarvitse sitä. Nyt sinulla olisi helposti 10 C varaa nostaa PPT-rajaa ja samoin virtarajoja, eli 150-160 W onnistuu hyvin. Toisaalta jos ääntä on liikaa, niin pitäisin aika vakiona ja hidastaisin tuuletinta. Sen verran voisin nostaa rajoja, että 21k menee rikki Cinebenchissä. ;)


Jaa juu, tässä ne lupaamani tulokset 5900X@U12F vs. D15. Onpas sitä tullut mittailtua paljon viime joulu-tammikuussa!

Vanhus:
 

Liitteet

  • 5900X_U12F_vs_D15.jpg
    5900X_U12F_vs_D15.jpg
    826,3 KB · Luettu: 34
Laitoin bios päivityksen kun PPT max näytti 18W. Päivityksen jälkeen 10 minuutin multicore Cinebench lämpö oli 71-72C välillä. PPT 136-137W ja PPT max kävi 141W. Toki tuloskin laski ja nyt oli 20953.

Onko tuo PBO Precision Boost Overdrive? Näkyy olevan asennossa "auto". Kannattaako noita jotain säätää? En nyt erityisesti ole ylikellottamassa mutta jos tuolla on jotain typeriä säätöjä niitä voin korjailla.

PBO manual ja siellä on 3kpl säätöjä:

PPT on se mistä puhutaan, esim. kun itselläni olivat nuo säädöt:
PPT: 300W
TDC: 146A
EDC: 156A

Niin toteutunut CPU PPT nousi hieman päälle 190W ja lämmöt jonnekin +87C 10min Cinebench R23 testin aikana (kaikilla ytimillä) mikä on tietysti hieman liikaa
(koneen speksit:
Prosessori:AMD 5900X
Cooleri: Thermalright Macho Rev. B + Indium lämpöjousi
Emolevy: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI)

Kun laitoin seuraavat arvot:
PPT: 170W
TDC: 150A
EDC: 160A
Tulos oli:
Cinebench_R23_1.12.2021.png


Tosin kannattaa katsoa myös sitä kurvia ja säätää se käsin (per core).
 
Miten kauan muilla on kestänyt ilmaisten AM4 kiinnitysten saaminen Noctualta postitse? Vähän himottelis käydä ostaa vaan suoraa kaupasta, kun alle kympillä näyttäisi saavan :D hyvää palvelua Noctualta kyllä!
 
Miten kauan muilla on kestänyt ilmaisten AM4 kiinnitysten saaminen Noctualta postitse? Vähän himottelis käydä ostaa vaan suoraa kaupasta, kun alle kympillä näyttäisi saavan :D hyvää palvelua Noctualta kyllä!
Jos en väärin muista niin parisen viikkoa meni. En jaksanut odottaa joten tilailin ja nyt on sitten yhdet odottamassa tuolla jotain käyttöä :)
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti näissä Ryzeneissä (5900x) lämpötila hyppii aika paljon ja CPU propelli lähtee nopeasti koville kierroksille. Tässä kai kannattaisi alkaa rukkaamaan emolevyn CPU tuulettimen nopeus/lämpö käyrää. Onko jollain hyvää nopeus käyrää ehdottaa? Millä lämmöillä kannattaisi alkaa laittamaan täysiä kierroksia?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti näissä Ryzeneissä (5900x) lämpötila hyppii aika paljon ja CPU propelli lähtee nopeasti koville kierroksille. Tässä kai kannattaisi alkaa rukkaamaan emolevyn CPU tuulettimen nopeus/lämpö käyrää. Onko jollain hyvää nopeus käyrää ehdottaa? Millä lämmöillä kannattaisi alkaa laittamaan täysiä kierroksia?
Itse totesin että ainakin asuksen emon ohjausta parempi on ohjelma nimeltä argus. Voi laittaa että vaikka maksimissaan 1% sekunnissa voi olla eroa tuulettimen nopeudessa joka estää humppaamiset melko tehokkaasti.
 
Ilmeisesti näissä Ryzeneissä (5900x) lämpötila hyppii aika paljon ja CPU propelli lähtee nopeasti koville kierroksille. Tässä kai kannattaisi alkaa rukkaamaan emolevyn CPU tuulettimen nopeus/lämpö käyrää. Onko jollain hyvää nopeus käyrää ehdottaa? Millä lämmöillä kannattaisi alkaa laittamaan täysiä kierroksia?
Kyllä 5900X tosiaan hyppii nettiselailussakin hetkellisesti 55-60 asteeseen.


Laitoin emolevyltä prossutuulettimelle (D15) ulkomuistista suunnilleen näin:

400 rpm, kun alle 61 C

Tässä välissä pari pykälää muutaman asteen välein.

Lopuksi kovat kierrokset (680 rpm), kun >=69 C. Tällöin Cinebench R23 MC 10 min. huiput ovat noin 72-73 C, mikä on vähän turhankin viileä.


Näiden lisäksi lisäsin pari pykälää "hystereesiä", eli hidastin tuulettimien nousu- ja laskunopeutta, jottei se kerkiä kiihdyttämään kuin jonnekin 500 rpm asti, jos tulee lyhyt yli 61 asteen piikki.

Feralla tuskin saa ihan yhtä nätiksi säädettyä, mutta paremmaksi kuitenkin. Taas yksi plussa lisää Noctuan 61 € kalliimman hinnan vastineeksi:

+hippunen lisää suorituskykyä

+hiljaisempi, jos tähtää samoihin lämpöihin

+maksuttomat raudat tuleviin suorittimiin

+pitkäikäinen tuuletin (minulla kaikki kolme 13-14 -vuotiasta Noctuaa edelleen käytössä, tosin yhdessä pieni rahina, joka ei kuulu kopasta ulos)

+Lisämassa auttaa hieman Zen3:n hyppimiseen. Myös isommista tuulettimista ja lämpöputkista on hyötyä, koska ei tarvita niin suuria pyörimisnopeuksia. Jos ne sinun CB R23 MC 10 min. huiput olivat 71-72 C@1800 rpm, niin D15 pääsee samaan@700 rpm.


Etsi Biosista kohdat, joilla voit viivästyttää kierrosnopeuden nousua ja laskua. Lisäksi salli suorittimen olla sopivan hiljainen 60-65 asteeseen asti. Täydessä rasituksessa 80 C on ihan ok. Sovita siihen välille nätti loppua kohden kirraava käyrä. Vasta 85-90 C tuntuisi liian lähellä rajoja olemiselta. Tjmax on 90 C (5900X).
 
Kyllä 5900X tosiaan hyppii nettiselailussakin hetkellisesti 55-60 asteeseen.


Laitoin emolevyltä prossutuulettimelle (D15) ulkomuistista suunnilleen näin:

400 rpm, kun alle 61 C

Tässä välissä pari pykälää muutaman asteen välein.

Lopuksi kovat kierrokset (680 rpm), kun >=69 C. Tällöin Cinebench R23 MC 10 min. huiput ovat noin 72-73 C, mikä on vähän turhankin viileä.


Näiden lisäksi lisäsin pari pykälää "hystereesiä", eli hidastin tuulettimien nousu- ja laskunopeutta, jottei se kerkiä kiihdyttämään kuin jonnekin 500 rpm asti, jos tulee lyhyt yli 61 asteen piikki.

Feralla tuskin saa ihan yhtä nätiksi säädettyä, mutta paremmaksi kuitenkin. Taas yksi plussa lisää Noctuan 61 € kalliimman hinnan vastineeksi:

+hippunen lisää suorituskykyä

+hiljaisempi, jos tähtää samoihin lämpöihin

+maksuttomat raudat tuleviin suorittimiin

+pitkäikäinen tuuletin (minulla kaikki kolme 13-14 -vuotiasta Noctuaa edelleen käytössä, tosin yhdessä pieni rahina, joka ei kuulu kopasta ulos)

+Lisämassa auttaa hieman Zen3:n hyppimiseen. Myös isommista tuulettimista ja lämpöputkista on hyötyä, koska ei tarvita niin suuria pyörimisnopeuksia. Jos ne sinun CB R23 MC 10 min. huiput olivat 71-72 C@1800 rpm, niin D15 pääsee samaan@700 rpm.


Etsi Biosista kohdat, joilla voit viivästyttää kierrosnopeuden nousua ja laskua. Lisäksi salli suorittimen olla sopivan hiljainen 60-65 asteeseen asti. Täydessä rasituksessa 80 C on ihan ok. Sovita siihen välille nätti loppua kohden kirraava käyrä. Vasta 85-90 C tuntuisi liian lähellä rajoja olemiselta. Tjmax on 90 C (5900X).

Kiitoksia. Pienten säätöjen jälkeen Fera 5 vaikuttaa entistä paremmalta. Mainio ostos hintaansa nähden. Pelkäsin että olisi liian tehoton 5900X:n kanssa mutta ei tunnu olevan ongelmia. Tuuletinkin on varsin äänetön. Vasta 70% tehoilla alkaa minun sijoittelullani juuri ja juuri kuulua tuulettimen ääni.
 
Miten kauan muilla on kestänyt ilmaisten AM4 kiinnitysten saaminen Noctualta postitse? Vähän himottelis käydä ostaa vaan suoraa kaupasta, kun alle kympillä näyttäisi saavan :D hyvää palvelua Noctualta kyllä!
Itse en ihan tarkalleen muista mutta 1-2 viikkoa meni. Tilasin kyllä pärinöissäni amazonista samanlaiset, kun luulin että menee noctualla kauemmin, koska sivuilla ainakin silloin luki jotain, että koronan takia saattaa mennä jopa kuukausia toimitukseen :D No nyt ainakin on kahdet kiinnityspalat.
 
Vähän ihmetellyt Phanteks P300A:n korkeahkoja näytönohjaimen lämpöjä, vaikka ilma vaihtuu kotelossa hyvin. Sivupaneelin avaaminen tiputtaa sekä melua että lämpöjä aina selvästi.

Nyt huomasin, että mitä kovempaa ylempää etutuuletinta ajaa, sitä korkeammalle lämmöt nousevat. Pidin toisella näytöllä Unigine Heavenia pysäytettynä samaan kohtaan, jotta Power Limit on aina tapissa. Näyttiksen tuulettimet lukitsin 1500RPM nopeuteen ja Argus Monitorilla säätelin tuulettimien nopeuksia ja tein seuraavat havainnot:

Ylempi etutuuletin 1500RPM = Näyttiksen lämmöt 75 astetta
Ylempi etutuuletin 1000RPM = Näyttiksen lämmöt 72 astetta
Ylempi etutuuletin 0RPM = Näyttiksen lämmöt 69 astetta

Mikähän tuolle on selitys? Puskeeko tuo ylempi tuuletin niin paljon ilmavirtaa kotelon yläosaan, että painaa samalla näytönohjaimen puhaltamaa kuumaa ilmaa alaspäin? Eli näytönohjaimen kuuma ilma jää kiertämään, eikä nouse poistotuulettimelle. Vai viekö tuo ylempi tuuletin alemmalta tuulettimelta imettävää viileää ilmaa? Jossain umpinaisessa kiukaassa tuo voisi olla mahdollista, mutta en usko näin tapahtuvan mesh-kotelossa. Yksi teoria olisi myös, että liiallinen positiivinen paine jättää ilman kiertämään koteloon paikalleen. Eihän nuo lämmöt missään nimessä vaarallisia ole, mutta 6 asteen ero tuntuu jo aika isolta. Ja onhan viileämpi näytönohjain aina kiva etenkin kesähelteillä.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 13.29.39.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tuolle on selitys? Puskeeko tuo ylempi tuuletin niin paljon ilmavirtaa kotelon yläosaan, että painaa samalla näytönohjaimen puhaltamaa kuumaa ilmaa alaspäin? Eli näytönohjaimen kuuma ilma jää kiertämään, eikä nouse poistotuulettimelle. Vai viekö tuo ylempi tuuletin alemmalta tuulettimelta imettävää viileää ilmaa? Jossain umpinaisessa kiukaassa tuo voisi olla mahdollista, mutta en usko näin tapahtuvan mesh-kotelossa. Yksi teoria olisi myös, että liiallinen positiivinen paine jättää ilman kiertämään koteloon paikalleen. Eihän nuo lämmöt missään nimessä vaarallisia ole, mutta 6 asteen ero tuntuu jo aika isolta. Ja onhan viileämpi näytönohjain aina kiva etenkin kesähelteillä.
Näytönohjain ja shroud-pelti muodostaa taskun johon ilma jää herkästi kiertämään, varsinkin näillä nykyisillä leveillä korteilla. Itse poistaisin korttipaikkapellit niin vaihtuisi taskussa ilma vaikka ylempi etutuuletin olisi käytössä. Ilman ylempää tuuletinta ilma kiertää paremmin näytönohjaimen alla kun virtaus menee ensin sinne alemmasta etutuulettimesta. Ongelma ei ole sinänsä positiivisessa paineessa vaan virtauksissa ja niiden reiteissä. Ilma kulkee suorinta ja helpointa reittiä ellei sitä pakoteta toisin tuulettimilla.
 
Ota tosiaan peitelevyt näyttiksen alta pois. Siihen voi myös laittaa 80x25mm tuulettimen poistoksi kaksipuolisella teipillä.
 
Kokeilin joskus PCI-slottien irroittamista ja mitään vaikutusta ei ollut. Ainoa vaikutus oli laittaa pieni tuuletin ulostamaan niiden paikalle. Kuvasta ei näe, mutta slottien vierestä olen ottanut peitelevyn kokonaan irti, eli kotelon takana on ihan aukko, josta ilmaa virtaa ihan tuntuvasti.

Ärsyttävä ongelma kyllä tuo. Koulutehtäviä tehdessä toisella näytöllä rullaa Argus Monitor ja Unigine Heaven ja vaikka ylempää etutuuletinta pyörittää miten hiljaa, nostelee se silti näyttiksen lämpöjä. Ei viitsi ihan miniminopeudellakaan ajaa, kun prossu ei ole mikään vähävirtainen.
 
Kokeilin joskus PCI-slottien irroittamista ja mitään vaikutusta ei ollut. Ainoa vaikutus oli laittaa pieni tuuletin ulostamaan niiden paikalle. Kuvasta ei näe, mutta slottien vierestä olen ottanut peitelevyn kokonaan irti, eli kotelon takana on ihan aukko, josta ilmaa virtaa ihan tuntuvasti.

Ärsyttävä ongelma kyllä tuo. Koulutehtäviä tehdessä toisella näytöllä rullaa Argus Monitor ja Unigine Heaven ja vaikka ylempää etutuuletinta pyörittää miten hiljaa, nostelee se silti näyttiksen lämpöjä. Ei viitsi ihan miniminopeudellakaan ajaa, kun prossu ei ole mikään vähävirtainen.
Vähän tyypillinen vika näille koteloille joissa on umpinainen pohja lähellä näytönohjainta. Tuulettimet kotelon pohjassa jäähdyttäisivät näytönohjainta hyvin. Kokeilisin laittaa laittaa näytönohjaimen päädystä tuohon ylä- ja alatuulettimen väliin jonku pahvin niin että alatuulettimen virtaus menee näytönohjaimelle kokonaan.
 
Kokeilin joskus PCI-slottien irroittamista ja mitään vaikutusta ei ollut. Ainoa vaikutus oli laittaa pieni tuuletin ulostamaan niiden paikalle. Kuvasta ei näe, mutta slottien vierestä olen ottanut peitelevyn kokonaan irti, eli kotelon takana on ihan aukko, josta ilmaa virtaa ihan tuntuvasti.

Ärsyttävä ongelma kyllä tuo. Koulutehtäviä tehdessä toisella näytöllä rullaa Argus Monitor ja Unigine Heaven ja vaikka ylempää etutuuletinta pyörittää miten hiljaa, nostelee se silti näyttiksen lämpöjä. Ei viitsi ihan miniminopeudellakaan ajaa, kun prossu ei ole mikään vähävirtainen.
Ei tuo tulos sinänsä yllätä. Ota takatuuletin pois ja saat lisää hämmentäviä tuloksia.
 
Vähän tyypillinen vika näille koteloille joissa on umpinainen pohja lähellä näytönohjainta. Tuulettimet kotelon pohjassa jäähdyttäisivät näytönohjainta hyvin. Kokeilisin laittaa laittaa näytönohjaimen päädystä tuohon ylä- ja alatuulettimen väliin jonku pahvin niin että alatuulettimen virtaus menee näytönohjaimelle kokonaan.
Samanlaista viritelmää mietin itsekin joskus. Mutta näyttäisi ikkunallisessa kotelossa hyvin rumalta. Kokeilin vielä uudestaan poistotuulettimen lisäämistä kattoon, jos ongelmana olisi liian korkea positiivinen paine. Ei ainakaan auttanut näyttiksen lämpöihin yhtään.

Jos koteloa lähtisi päivittelemään, niin en tiedä, millainen olisi parannus. Phanteks P500A ja P600S oli mielessä ja ne ovat ainakin isompia, leveämpiä ja saa enemmän tuulettimia. Mutta tuo oma ilmavirran ongelma on niin mystinen, että en oikein uskalla yhtään lähteä vetämään johtopäätöksiä paremmasta kotelovaihtoehdosta.
Ei tuo tulos sinänsä yllätä. Ota takatuuletin pois ja saat lisää hämmentäviä tuloksia.
Joskus kokeilin tuon takatuulettimen sammuttamista. Yllättäen ei mitään vaikutusta näyttiksen lämpöihin.
 
Samanlaista viritelmää mietin itsekin joskus. Mutta näyttäisi ikkunallisessa kotelossa hyvin rumalta. Kokeilin vielä uudestaan poistotuulettimen lisäämistä kattoon, jos ongelmana olisi liian korkea positiivinen paine. Ei ainakaan auttanut näyttiksen lämpöihin yhtään.
Ei kai se haittaa testin aikana. Tekee vaikka mustasta materiaalista jos toimii.
Jos koteloa lähtisi päivittelemään, niin en tiedä, millainen olisi parannus. Phanteks P500A ja P600S oli mielessä ja ne ovat ainakin isompia, leveämpiä ja saa enemmän tuulettimia. Mutta tuo oma ilmavirran ongelma on niin mystinen, että en oikein uskalla yhtään lähteä vetämään johtopäätöksiä paremmasta kotelovaihtoehdosta.
Fractal Torrent ainakin vaihtaa ilmaa kun etupaneeli ja pohja on pelkkää tuuletinta.
 
Samanlaista viritelmää mietin itsekin joskus. Mutta näyttäisi ikkunallisessa kotelossa hyvin rumalta. Kokeilin vielä uudestaan poistotuulettimen lisäämistä kattoon, jos ongelmana olisi liian korkea positiivinen paine. Ei ainakaan auttanut näyttiksen lämpöihin yhtään.

Jos koteloa lähtisi päivittelemään, niin en tiedä, millainen olisi parannus. Phanteks P500A ja P600S oli mielessä ja ne ovat ainakin isompia, leveämpiä ja saa enemmän tuulettimia. Mutta tuo oma ilmavirran ongelma on niin mystinen, että en oikein uskalla yhtään lähteä vetämään johtopäätöksiä paremmasta kotelovaihtoehdosta.

Joskus kokeilin tuon takatuulettimen sammuttamista. Yllättäen ei mitään vaikutusta näyttiksen lämpöihin.
Lian Li LANCOOL II Mesh RGB, ikkunallinen miditornikotelo, valkoinen (Tarjous! Norm. 104,90€) - Jimms.fi
Tuossa on pohjassa myös tuuletinpaikat, ja kuten koteloketjussa on aikasemmin mainittu, niistä tuulettimista on selvää hyötyä jo ihan minimikierroksilla (~300rpm).
 
Itse en ihan tarkalleen muista mutta 1-2 viikkoa meni. Tilasin kyllä pärinöissäni amazonista samanlaiset, kun luulin että menee noctualla kauemmin, koska sivuilla ainakin silloin luki jotain, että koronan takia saattaa mennä jopa kuukausia toimitukseen :D No nyt ainakin on kahdet kiinnityspalat.

Mulla Noctuan lähetys saa mielenkiintoisia käänteitä :D Kiinnikkeet tilattu 3 viikkoa sitten... Nyt oon saanut kolme eri seurantakoodia, ja yhtäkään niistä ei Deutsche Post tunnista. Itsellä ollut niin kiireistä, että ei tässä olisikaan ehtinyt asentaa uutta konetta... Täältä foorumilta löytyi käyttäjältä AM4 kiinnikepaketti, täytyy käydä se hakee sunnuntaina ja vihdoin asentaa uusi kone käyttöön! Ehkä ne mun kiinnikkeet, tai kolme kappaletta niitä, saapuu Noctualta joskus tai sitten ei :D
 
Lian Li LANCOOL II Mesh RGB, ikkunallinen miditornikotelo, valkoinen (Tarjous! Norm. 104,90€) - Jimms.fi
Tuossa on pohjassa myös tuuletinpaikat, ja kuten koteloketjussa on aikasemmin mainittu niin niistä tuulettimista on selvää hyötyä jo ihan minimikierroksilla (~300rpm).
Mustaa versiota tuosta kopasta katselin, kun oli vielä tarjouksessa. Netistä löysin ristiriitaisia tietoja pohjatuulettimien vaikutuksesta. Yhdessä paikassa mainittiin, että ainakin taaempi tuuletin on liian lähellä virtalähdettä ja on sen vuoksi hyödytön. Aiemmassa Fractal Design Define Mini C:ssä sai pohjaan tuulettimen, kun otti PSU shroudista palan pois. Vaikutus näytönohjaimen lämpöihin oli 0 astetta. Aika pitkälti tapauskohtaisia ylipäätään lämpöjen tippumiset. Näytönohjaimissakin voi olla niin paljon erilaisia toteutuksia jäähdytyksessä, että eroja syntyy reilusti.

Lian Li O11 Air Miniin saa myös pohjaan tuulettimet ja on kivan näköinen ja kompakti kuutio. Gamers Nexus tosin testasi, että pohjatuulettimet ovat aivan hyödyttömät. En tiedä, muuttuisiko tilanne asettamalla lisää korokkeita jalkojen alle. Rupesin myös miettimään, että Phanteks P500A, P600s ja Torrent ovat jo vähän turhan isoja koteloja itselle. Nykyinen P300A olisi kooltaan täydellinen. Vie vähän tilaa ja nielee silti isoimmatkin ilmajäähyt ja näyttikset.
 
Vähän ihmetellyt Phanteks P300A:n korkeahkoja näytönohjaimen lämpöjä, vaikka ilma vaihtuu kotelossa hyvin. Sivupaneelin avaaminen tiputtaa sekä melua että lämpöjä aina selvästi.

Nyt huomasin, että mitä kovempaa ylempää etutuuletinta ajaa, sitä korkeammalle lämmöt nousevat. Pidin toisella näytöllä Unigine Heavenia pysäytettynä samaan kohtaan, jotta Power Limit on aina tapissa. Näyttiksen tuulettimet lukitsin 1500RPM nopeuteen ja Argus Monitorilla säätelin tuulettimien nopeuksia ja tein seuraavat havainnot:

Ylempi etutuuletin 1500RPM = Näyttiksen lämmöt 75 astetta
Ylempi etutuuletin 1000RPM = Näyttiksen lämmöt 72 astetta
Ylempi etutuuletin 0RPM = Näyttiksen lämmöt 69 astetta

Mikähän tuolle on selitys? Puskeeko tuo ylempi tuuletin niin paljon ilmavirtaa kotelon yläosaan, että painaa samalla näytönohjaimen puhaltamaa kuumaa ilmaa alaspäin? Eli näytönohjaimen kuuma ilma jää kiertämään, eikä nouse poistotuulettimelle. Vai viekö tuo ylempi tuuletin alemmalta tuulettimelta imettävää viileää ilmaa? Jossain umpinaisessa kiukaassa tuo voisi olla mahdollista, mutta en usko näin tapahtuvan mesh-kotelossa. Yksi teoria olisi myös, että liiallinen positiivinen paine jättää ilman kiertämään koteloon paikalleen. Eihän nuo lämmöt missään nimessä vaarallisia ole, mutta 6 asteen ero tuntuu jo aika isolta. Ja onhan viileämpi näytönohjain aina kiva etenkin kesähelteillä.

Mitä CPU:n lämmöt ja RPM näytti noissa kolmessa konfiguraatiossa?

Sinänsä en ihan usko että tuo testi antaa täydellisen kuvan ongelmasta, kun kuitenkin GPU:n tuulettimet aika kovalla suhteessa alatuulettimeen. Mites käy jos annat GPU:n tuuletinten olla automaattisina ja kokeilet keski/alatuuletinten nopeuksia vaikka
0/1500
500/1500
1000/1500
1000/1000?
 
Mitä CPU:n lämmöt ja RPM näytti noissa kolmessa konfiguraatiossa?

Sinänsä en ihan usko että tuo testi antaa täydellisen kuvan ongelmasta, kun kuitenkin GPU:n tuulettimet aika kovalla suhteessa alatuulettimeen. Mites käy jos annat GPU:n tuuletinten olla automaattisina ja kokeilet keski/alatuuletinten nopeuksia vaikka
0/1500
500/1500
1000/1500
1000/1000?
Prossu kävi jossain 45 asteessa pelkkää näyttistä rasittaessa. Sen tuuletin pyöri 700RPM. Muutaman asteen eroja, kun sääteli ylemmän tuulettimen nopeuksia.

Näyttiksen tuulettimet huutavat kovaa automaatilla. Tuuletinkäyrällä pidän mielellään 1500RPM, niin on mukavan hiljaiset. Täytyy vielä jatkaa testailua.
 
Pohjatuulettimilla ei voikaan olla merkitystä näytönohjaimen lämpöihin, jos näytönohjain vain pienentää vastaavasti omien tuulettimiensa kierroksia- siksi se voi pienentää lämpötiloja vain yhden lämpötilan mittausvälin sisällä, jossa n.ohjaimen omat kierrokset ei muutu..
Mutta mielenkiintoinen juttu! Tästä innostuneena kokeilin itsekin asiaa. Minulla on juurikin se Lian Lin kotelo, jossa on pohjatuulettimet. Samaisessa kotelossa on myös tuulettimien nopeussäätö kopan etupaneelissa, joten testejä on helppo järjestää.

Laitoin n. ohjaimen louhimaan, ja katsoin hwminfosta näyttiksen kierrosnopeuksia..
Kotelotuulettimien nopeuden nosto pienimmästä asetuksesta keskimmäiseen pienensi näyttiksen kierrosnopeuksia (mutta ei lämpöjä), keskimmäisestä isompaan nopeuteen pudotti vain prossun kierroksia muttei enää näytönohjaimen.
Pohjatuulettimet eivät ole minulla siinä ohjauksessa, koska ne eivät ole PWM, mutta tekisi mieli kytkeä nekin samaan ohjausyksikköön jotta voisi testata kattavasti.
 
Vähän ihmetellyt Phanteks P300A:n korkeahkoja näytönohjaimen lämpöjä, vaikka ilma vaihtuu kotelossa hyvin. Sivupaneelin avaaminen tiputtaa sekä melua että lämpöjä aina selvästi.

Nyt huomasin, että mitä kovempaa ylempää etutuuletinta ajaa, sitä korkeammalle lämmöt nousevat. Pidin toisella näytöllä Unigine Heavenia pysäytettynä samaan kohtaan, jotta Power Limit on aina tapissa. Näyttiksen tuulettimet lukitsin 1500RPM nopeuteen ja Argus Monitorilla säätelin tuulettimien nopeuksia ja tein seuraavat havainnot:

Ylempi etutuuletin 1500RPM = Näyttiksen lämmöt 75 astetta
Ylempi etutuuletin 1000RPM = Näyttiksen lämmöt 72 astetta
Ylempi etutuuletin 0RPM = Näyttiksen lämmöt 69 astetta

Mikähän tuolle on selitys? Puskeeko tuo ylempi tuuletin niin paljon ilmavirtaa kotelon yläosaan, että painaa samalla näytönohjaimen puhaltamaa kuumaa ilmaa alaspäin? Eli näytönohjaimen kuuma ilma jää kiertämään, eikä nouse poistotuulettimelle. Vai viekö tuo ylempi tuuletin alemmalta tuulettimelta imettävää viileää ilmaa? Jossain umpinaisessa kiukaassa tuo voisi olla mahdollista, mutta en usko näin tapahtuvan mesh-kotelossa. Yksi teoria olisi myös, että liiallinen positiivinen paine jättää ilman kiertämään koteloon paikalleen. Eihän nuo lämmöt missään nimessä vaarallisia ole, mutta 6 asteen ero tuntuu jo aika isolta. Ja onhan viileämpi näytönohjain aina kiva etenkin kesähelteillä.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 13.29.39.jpeg
Sulla ei ole näköjään kattotuuletinta? Ehkä kattotuuletin saisi aikaan virtauksen niin, ettei näytönohjain jäisi "ilmataskuun"?
 
Jaksoin nyt vielä erikseen testata asiaa niin, että säädin bioksesta pohjatuulettimien kierrosnopeudet- 40%, 70% ja 100% niin, että etu-taka- ja kattotuulettimet olivat pienillä kierroksilla. Sen jälkeen näytönohjain louhimaan:
70% ja 100% pohjatuuletinten kierrosnopeuksilla näytönohjaimen kierroksiin ei tullut muutoksia. Sen sijaan 70% oli hieman parempi kuin 40% kierrosnopeus: Ensiksi mainitussa näytönohjaimen kierrosnopeudet olivat n. 850 rpm, mutta jälkimmäisessä nopeudet liikkuivat 1100-1300 rpm välillä. Lisäksi system- lämpötila (mistäköhän se sitä mittaa?) laski 39 asteesta kahdella asteella 37:ään :whistling:
Nämä nyt eivät olleet mitään kunnollisia eikä kattavia testejä,ne vaatisivat tuntien ajoja kaikki mahdolliset muuttujat huomioiden. Kiinnostaisi kyllä tehdä sellaiset mutta aikaa ei ole järjestää. Muotoilisin kuitenkin tällaisen teesin: pohjatuulettimista on tuskin hyötyä, jos kotelon ilmakierto on muuten hyvä ja näytönohjaimen alla ja sivuilla on paljon tilaa, mutta niistä voi olla hieman apua jos metsästää mahdollisimman hiljaista kokoonpanoa- muut tuulettimet ovat kuitenkin tärkeämpiä. Joka tapauksessa tämä onkin sitten vähän mallikohtainen makuasia: arvostaako enemmän näytönohjaimien tuulettimien vai kotelotuulettimien ääntä--
 
Sulla ei ole näköjään kattotuuletinta? Ehkä kattotuuletin saisi aikaan virtauksen niin, ettei näytönohjain jäisi "ilmataskuun"?
Kokeilin tuotakin laittamalla kattoon 120mm tuulettimen 12V-muuntajaan kytkettynä. Vaikka se poisti kuumaa ilmaa täydellä nopeudella, niin näyttiksen lämmöissä ei mitään eroa.

Jotain mystistä tuon etutuulettimen aiheuttamassa ilmavirrassa on. Jätin sen nyt pyörimään 700RPM, alemman etutuulettimen 1100RPM ja takana olevan poistotuulettimen 1000RPM. Näyttiksen kohdalla ainakin on kunnon tuulitunneli nyt ja prossun alivoltitus auttaa hyvin puolestaan sen lämpöihin.
 
Yhdessä paikassa mainittiin, että ainakin taaempi tuuletin on liian lähellä virtalähdettä ja on sen vuoksi hyödytön.

Kyllä siitä on hyötyä, ja nimenomaan se taaempi tuuletin on ainakin Gamernexusin mukaan hyödyllinen:

Adding a 120mm fan on top of the PSU shroud is a cheap way to improve the case’s airflow even more, and it takes advantage of the mesh side panel Lian Li has added.

Tuossa Lancool II Mesh Performance on se virtalähdekammion kylki mesh eli sieltä menee ilmaa pohjatuulettimille, eikä se virtalähteen läheisyys haittaa (sinne jää useampi sentti tilaa väliin). Etummaisesta pohjatuulettimesta ei taida olla juuri hyötyä, jos ja kun etupaneelissa on 2x tuulettimet josta alemmasta menee jo ilmaa näytönohjaimen oikean puolen tuulettimelle.

Mutta se on tosi että nämä erot vaihtelee eri kokoonpanojen välillä. Ja GN testeissä P300A saatiin vain parin asteen päähän tuosta Lancool II Mesh performancesta laittamalla lisää tuulettimia P300A -koteloon, eli ei noiden koteloiden ilmajäähdytys potentiaalissa isoja eroja ole. Potentiaalin realisoituminen sitten vähän vaihtelee eri kokoonpanoissa.
 
Vähän kyllä harmittaa aiempi kotelon valinta näin jälkikäteen: (Lian Li Lancool II (ei mesh). Itse kotelossa ei vikaa, on erittäin laadukas ja lähes identtinen Mesh-version kanssa, materiaalissa ei ole säästelty (pl. HDD-kelkka), ja lasikyljet yms. avautuu ilman työkaluja tai edes sormiruuvausta eli design on viimeisen päälle tehty Lian Li :ltä, MUTTA:

- Kotelo on pirun iso. Täysikokoinen ATX joka on valtava ilmestys mun silmissä. Jotku tykkää massiivisuudesta, itse olen jossain määrin minimalisti, eli pienempi olisi voinut olla.

- Valitsin sen ei mesh-version jossa ilmanvaihto on hieman huonompaa. Silti tuossa on osittaiset mesh-ratkaisut eli lämpötilat ei tule ongelmaksi asti kun täytti kotelon tuulettimilla.

Ei sitä helpolla pysty silti perustelemaan koko kotelon vaihtoa. Vai pystyykö? Tuttavapiirin silmissä saa ihme säätäjän maineen varmaan kun vaihtelee monta kertaa vuodessa osia, mutta ketä kiinnostaa. Ehkä sitä ensi buildin kanssa voisi kokeilla jopa tyylikästä, kooltaan minimalistisempaa ITX-koteloa.

Pidin ihmeellisenä noita pieniä ITX-purkkeja jossa osien koko rajoittaa valintoja ja ilmanvaihto voi olla mitä on, mutta onhan noissa pienissä koteloissa jotain erittäin mielenkiintoista..
 
Kyllä siitä on hyötyä, ja nimenomaan se taaempi tuuletin on ainakin Gamernexusin mukaan hyödyllinen:



Tuossa Lancool II Mesh Performance on se virtalähdekammion kylki mesh eli sieltä menee ilmaa pohjatuulettimille, eikä se virtalähteen läheisyys haittaa (sinne jää useampi sentti tilaa väliin). Etummaisesta pohjatuulettimesta ei taida olla juuri hyötyä, jos ja kun etupaneelissa on 2x tuulettimet josta alemmasta menee jo ilmaa näytönohjaimen oikean puolen tuulettimelle.

Mutta se on tosi että nämä erot vaihtelee eri kokoonpanojen välillä. Ja GN testeissä P300A saatiin vain parin asteen päähän tuosta Lancool II Mesh performancesta laittamalla lisää tuulettimia P300A -koteloon, eli ei noiden koteloiden ilmajäähdytys potentiaalissa isoja eroja ole. Potentiaalin realisoituminen sitten vähän vaihtelee eri kokoonpanoissa.

Kannattaisiko tuohon pohjapuhalllin laittaa poistamaan ilmaa? Edestä sisään ja takaa ja takaa-alhaalta ulos jolloin näyttiksen viereen saadaan ilmavirta eikä lämmin ilma jää siihen pyörimään. Jos joskus hankin lisäpuhaltimen pitää testata.

Itsellä on Lancool II Mesh Performance ihan mukana tulleilla tuulettimella ja rtx2060 rog strixin kanssa ei ole mitään lämpöongelmia. Näin webbia selatessa näyttis on 40C kun kortin tuulettimet eivät pyöri. Muutaman minutin furmarkin jälkeen GPU lämpö 65C ja tuulettimet 1350 rpm. Kotelotuulettimet on tällä hetkellä säädetty system1 lämmön mukaan säätyviksi. Muutaman minuutin furmarkilla system1 nousi 27C -> 30C ja kotelon tuulettimen kierrokset nousi 800 -> 850.

Luulen että tässä kotelossa näyttiksen jäähdyttämiseen autaa se että näyttiksen lähellä olevalle ilmalle on paljon ilman poistumisteitä. Korttipaikkojen vieressä iso ritilä jonka takaa tuntee poistuvan ilman viiman. Lisäksi osa ilmasta varmaan poistuu pohjan tuuletinpaikkojen ja alasivuverkkojen kautta.

thumbnail_lianli_lancool_ii_mesh.jpg
 
Kokeilin tuotakin laittamalla kattoon 120mm tuulettimen 12V-muuntajaan kytkettynä. Vaikka se poisti kuumaa ilmaa täydellä nopeudella, niin näyttiksen lämmöissä ei mitään eroa.

Jotain mystistä tuon etutuulettimen aiheuttamassa ilmavirrassa on. Jätin sen nyt pyörimään 700RPM, alemman etutuulettimen 1100RPM ja takana olevan poistotuulettimen 1000RPM. Näyttiksen kohdalla ainakin on kunnon tuulitunneli nyt ja prossun alivoltitus auttaa hyvin puolestaan sen lämpöihin.
Jos tuuletin (esim. GPU) pyörii nopeudella X, sen aikaansaamaan jäähdytystehoon vaikuttaa ymmärtääkseni 1) propellin muoto, 2) sisään tulevan ilman lämpötila, 3) paineolosuhteet ja 4) ilmanvirtauksen tehokkuus (laminaarinen vs turbulenttinen).

Näistä kaksi ensimmäistä on sinulla vakioita, joten mystiikka ratkeaa noita kahta jälkimmäistä pohtimalla. Jos molemmat GPU-propellit puhaltaa 1500 RPM, ilmaa liikkuu aika paljon alhaalta ylöspäin. Jaksaako etuseinän alatuuletin puhaltaa sinne riittävästi ilmaa vai joutuvatko GPU:ne propellit vetämään "ei-oota" eli alipaineista ilmaa? Ja mihin se työnnetään jos ylhäälle keskituuletin työntää ilmaa eli siellä on ylipainetta? Lisäksi GPU:sta tuleva ilma (alhaalta ylös) törmää keskituulettimen ilmavirtaan (edestä taakse), jolloin turbulenssi on valmis. Tätä ei ihan helposti korjata kattotuulettimella, vaan juuri kuten olet huomannut: keskituuletin pienemmälle ja alatuulettimeen lisää tehoa.

Mitä tapahtuu, jos tiputtaa GPU:n propellin nopeutta vaikka 1200-1300:aan tuossa alkuperäisessä testissäsi? Jos lämpö ei muutu, se kertoo mielestäni alipaineesta siellä GPU:n alla.
 
Kannattaisiko tuohon pohjapuhalllin laittaa poistamaan ilmaa? Edestä sisään ja takaa ja takaa-alhaalta ulos jolloin näyttiksen viereen saadaan ilmavirta eikä lämmin ilma jää siihen pyörimään. Jos joskus hankin lisäpuhaltimen pitää testata.

Sanoisin että pohjalle kannattaa laittaa puhaltamaan ilmaa koteloon sisäänpäin, koska näytönohjaimen tuulettimet imee ilmaa siitä alapuolelta ja n.ohjaimen lämmin ilma taas pyrkii ylöspäin eikä alaspäin. Koko kotelon ilmavirta pitäisi mennä yläviistoon takanurkkaa kohti -> poistuen takaa sekä osa katosta. Jos pohjalle laittaa poistamaan ilmaa, niin epäilen että vaikutus on jopa negatiivinen, kun näytönohjaimelta imetään ilmaa pois, ja tuota ilmaa se tarvii omille tuulettimilleen. Mulla oli yhdessä kotelossa virtalähde n.ohjaimen alapuolella imemässä ilmaa, ja se nosti selvästi näytönohjaimen lämpöjä. Mutta jos hankit puhaltimen ja jaksat testailla, niin mielenkiintoistahan tuo olisi nähdä toisinkinpäin.

Luulen että tässä kotelossa näyttiksen jäähdyttämiseen autaa se että näyttiksen lähellä olevalle ilmalle on paljon ilman poistumisteitä. Korttipaikkojen vieressä iso ritilä jonka takaa tuntee poistuvan ilman viiman. Lisäksi osa ilmasta varmaan poistuu pohjan tuuletinpaikkojen ja alasivuverkkojen kautta.

Joo veikkaan että nuo avoimet ritilät koko kotelon takaosassa auttaa varmasti jonkin verran näytönohjaimen lämpöihin.
 
Kannattaisiko tuohon pohjapuhalllin laittaa poistamaan ilmaa? Edestä sisään ja takaa ja takaa-alhaalta ulos jolloin näyttiksen viereen saadaan ilmavirta eikä lämmin ilma jää siihen pyörimään. Jos joskus hankin lisäpuhaltimen pitää testata.

Itsellä on Lancool II Mesh Performance ihan mukana tulleilla tuulettimella ja rtx2060 rog strixin kanssa ei ole mitään lämpöongelmia. Näin webbia selatessa näyttis on 40C kun kortin tuulettimet eivät pyöri. Muutaman minutin furmarkin jälkeen GPU lämpö 65C ja tuulettimet 1350 rpm. Kotelotuulettimet on tällä hetkellä säädetty system1 lämmön mukaan säätyviksi. Muutaman minuutin furmarkilla system1 nousi 27C -> 30C ja kotelon tuulettimen kierrokset nousi 800 -> 850.

Luulen että tässä kotelossa näyttiksen jäähdyttämiseen autaa se että näyttiksen lähellä olevalle ilmalle on paljon ilman poistumisteitä. Korttipaikkojen vieressä iso ritilä jonka takaa tuntee poistuvan ilman viiman. Lisäksi osa ilmasta varmaan poistuu pohjan tuuletinpaikkojen ja alasivuverkkojen kautta.

thumbnail_lianli_lancool_ii_mesh.jpg
Itsekin sanoisin, että mielummin sisäänpäin, ettei näytönohjaimen propellit joutuisi työskentelemään alipainetta vastaan :hmm: Mutta jos jaksat testailla erot, niin olisi mielenkiintoista kuulla tulokset!
 
Vähän kyllä harmittaa aiempi kotelon valinta näin jälkikäteen: (Lian Li Lancool II (ei mesh). Itse kotelossa ei vikaa, on erittäin laadukas ja lähes identtinen Mesh-version kanssa, materiaalissa ei ole säästelty (pl. HDD-kelkka), ja lasikyljet yms. avautuu ilman työkaluja tai edes sormiruuvausta eli design on viimeisen päälle tehty Lian Li :ltä, MUTTA:

- Kotelo on pirun iso. Täysikokoinen ATX joka on valtava ilmestys mun silmissä. Jotku tykkää massiivisuudesta, itse olen jossain määrin minimalisti, eli pienempi olisi voinut olla.

- Valitsin sen ei mesh-version jossa ilmanvaihto on hieman huonompaa. Silti tuossa on osittaiset mesh-ratkaisut eli lämpötilat ei tule ongelmaksi asti kun täytti kotelon tuulettimilla.

Ei sitä helpolla pysty silti perustelemaan koko kotelon vaihtoa. Vai pystyykö? Tuttavapiirin silmissä saa ihme säätäjän maineen varmaan kun vaihtelee monta kertaa vuodessa osia, mutta ketä kiinnostaa. Ehkä sitä ensi buildin kanssa voisi kokeilla jopa tyylikästä, kooltaan minimalistisempaa ITX-koteloa.

Pidin ihmeellisenä noita pieniä ITX-purkkeja jossa osien koko rajoittaa valintoja ja ilmanvaihto voi olla mitä on, mutta onhan noissa pienissä koteloissa jotain erittäin mielenkiintoista..
Mikäs siinä näperrellessä, harrastushan tämä on siinä missä muutkin :geek: Itsekin järkytyin Lancoolin isoudesta, mutta ilmankierto onkin sitten erinomainen:asif: Vaikea on näille fysiikan laeille tehdä mitään.
Muutaman vuoden päästä, jos taloudellinen tilanne sallii, aion kyllä kokoonpanoa päivittäessäni tehdä ITX- buildin vesijäähdytyksellä.
 
Muutaman vuoden päästä, jos taloudellinen tilanne sallii, aion kyllä kokoonpanoa päivittäessäni tehdä ITX- buildin vesijäähdytyksellä.

Joo sama täällä! Nyt ei jaksa ITX-koteloon siirtyä, kun se vaatisi myös ITX-emolevyn ja prosessorijäähyn vaihtamista vesijäähyksi yms. Seuraava buildi sitten, eli joskus parin vuoden päästä kun Ryzen 3700x tehot ei enää piisaa ja AMD:lle tulee uutta alustaa.
 
Jos tuuletin (esim. GPU) pyörii nopeudella X, sen aikaansaamaan jäähdytystehoon vaikuttaa ymmärtääkseni 1) propellin muoto, 2) sisään tulevan ilman lämpötila, 3) paineolosuhteet ja 4) ilmanvirtauksen tehokkuus (laminaarinen vs turbulenttinen).

Näistä kaksi ensimmäistä on sinulla vakioita, joten mystiikka ratkeaa noita kahta jälkimmäistä pohtimalla. Jos molemmat GPU-propellit puhaltaa 1500 RPM, ilmaa liikkuu aika paljon alhaalta ylöspäin. Jaksaako etuseinän alatuuletin puhaltaa sinne riittävästi ilmaa vai joutuvatko GPU:ne propellit vetämään "ei-oota" eli alipaineista ilmaa? Ja mihin se työnnetään jos ylhäälle keskituuletin työntää ilmaa eli siellä on ylipainetta? Lisäksi GPU:sta tuleva ilma (alhaalta ylös) törmää keskituulettimen ilmavirtaan (edestä taakse), jolloin turbulenssi on valmis. Tätä ei ihan helposti korjata kattotuulettimella, vaan juuri kuten olet huomannut: keskituuletin pienemmälle ja alatuulettimeen lisää tehoa.

Mitä tapahtuu, jos tiputtaa GPU:n propellin nopeutta vaikka 1200-1300:aan tuossa alkuperäisessä testissäsi? Jos lämpö ei muutu, se kertoo mielestäni alipaineesta siellä GPU:n alla.
Kokeilin tuota näyttiksen tuulettimien kierrosten laskemista. 1300RPM tiputuksen jälkeen lämmöt lähtivät selvään nousuun, eli sen perusteella näyttiksen alla on hyvin ilmaa. Kuitenkin suht tehokas staattisen paineen tuuletin edessä ja pieni kotelo erittäin hyvin hengittävällä etupaneelilla, niin ilma virtaa näyttiksen alla hyvin. Jos laittaa taakse PCI-slottien kohdalle paperia, niin ilmavirta taittaa sen ulospäin. Ja kädelläkin tuntee viileän ilman tulevan ulos.

Jätän näyttiksen tuuletinprofiilin siihen, missä se olikin nyt. Eli käytännössä kotelotuulettimien nopeuksien hienosäädön jälkeen näyttiksen lämmöt asettuvat 70-71 asteeseen ja sen tuulettimet ottavat 1500RPM nopeutta. Tämä siis kellotettuna ja maksimilla eli 216W Power Limitillä. Ei viitsi lähteä vaihtamaan kivan kompaktia koteloa isompaan pelkän parin asteen pudotuksen takia.
 
Testailin vielä lisää lämpöjä ja huomasin myös kiinnostavan ilmiön. Mitä kovempaa prossujäähyn tuuletin pyörii, sitä kovemmat näyttiksen lämmöt on. Eli ilmeisesti se kaappaa viileän ilman edestä näytönohjaimelta.

Käytännössä tässä Phanteks P300A:ssa on siis hyvin vaikea saada sekä prossua että näyttistä jäähdytettyä kunnolla. Kokeilin jättää muut tuulettimet normaalille tasolle, mutta annoin vähän enemmän hönkää prossujäähylle ja ylemmälle etutuulettimelle ja näyttis kävi 79 asteessa! Jos pelkästään sammutin ylemmän etutuulettimen ja laskin prossujäähyn kierroksia, näyttis kävi 69 asteessa. 10 astetta on jo aika valtava ero. Pakko sanoa, että pienen kotelo jäähdytyskapasiteetti taitaa alkaa loppumaan. Prossu kuluttaa rasituksessa 160W ja näyttis 216W ja jäähdytysteho ei vain riitä molempien tehokkaaseen jäähdytykseen. Myös prossun lämmöt karkaavat aika äkkiä, jos yrittää saada näyttikselle enemmän viileää.

Kai sitä sitten voisi katsella isompaa koteloa. Phanteks P500A tai P600S, johon 3 x 120mm eteen ja yksi 140mm taakse. Tosin nuo voivat olla jo liian isoja. Esim. Meshify 2 Compact taas saisi kolmannen 120mm tuulettimen tuomaan helpotusta kahden komponentin kamppailuun ilmasta :think:
 
Viimeksi muokattu:
Testailin vielä lisää lämpöjä ja huomasin myös kiinnostavan ilmiön. Mitä kovempaa prossujäähyn tuuletin pyörii, sitä kovemmat näyttiksen lämmöt on. Eli ilmeisesti se kaappaa viileän ilman edestä näytönohjaimelta.

Käytännössä tässä Phanteks P300A:ssa on siis hyvin vaikea saada sekä prossua että näyttistä jäähdytettyä kunnolla. Kokeilin jättää muut tuulettimet normaalille tasolle, mutta annoin vähän enemmän hönkää prossujäähylle ja ylemmälle etutuulettimelle ja näyttis kävi 79 asteessa! Jos pelkästään sammutin ylemmän etutuulettimen ja laskin prossujäähyn kierroksia, näyttis kävi 69 asteessa. 10 astetta on jo aika valtava ero. Pakko sanoa, että pienen kotelo jäähdytyskapasiteetti taitaa alkaa loppumaan. Prossu kuluttaa rasituksessa 160W ja näyttis 216W ja jäähdytysteho ei vain riitä molempien tehokkaaseen jäähdytykseen. Myös prossun lämmöt karkaavat aika äkkiä, jos yrittää saada näyttikselle enemmän viileää.

Kai sitä sitten voisi katsella isompaa koteloa. Phanteks P500A tai P600S, johon 3 x 120mm eteen ja yksi 140mm taakse. Tosin nuo voivat olla jo liian isoja. Esim. Meshify 2 Compact taas saisi kolmannen 120mm tuulettimen tuomaan helpotusta kahden komponentin kamppailuun ilmasta :think:
Aina siihen voi vaihtaa kaksi 140:stä eteen ja leikata takaa suhinaverkon pois, jolla saa ilmavirtaa yli puolet lisää ja ääntä pienemmäksi.
 
Aina siihen voi vaihtaa kaksi 140:stä eteen ja leikata takaa suhinaverkon pois, jolla saa ilmavirtaa yli puolet lisää ja ääntä pienemmäksi.
140mm-tuulettimet toimivat tuossa kotelossa surkeasti. Metallirunko peittää osan tuulettimen lavoista, mikä heikentää ilmavirtaa ja aiheutti itsellä ärsyttävää huminaa. Sen takia ostinkin ns. high-end -luokan 120mm tuulettimet. Takaa metalliverkon leikkelyn en usko auttavan, kun takatuulettimen lyöminen täysillekään ei auta.

Sain ihan siedettävän kompromissin tehtyä tuuletinprofiileilla kyllä. Näyttiksen lämmöt tippuvat enää vain 3-4 astetta kylkipaneelin irroittamalla, mikä on varmaan jo melko normaalia(?). Prossun vähän enemmän, mutta ei sekään liian kuumana käy. Onneksi vanhassa Thermalrightin Machossa on massaa. Periaatteessa voisi kokeilla jättää ylemmän etutuulettimen pyörimään hiljaa ja alemman kovaa ja laittaa vielä kattoon poistotuulettimen auttamaan prossua. Mutta sitten menee paine varmaan jo negatiivisen puolelle.

Uutta koteloa kyllä katsellut ja vertaillut kovasti, mutta vaikea löytää yhdistelmää, jossa on erinomainen jäähdytys, kompakti koko, hillityn tyylikäs ja minimalistinen ulkoasu ja hintakaan ei mielellään hirveästi yli 100 euron.
 
140mm-tuulettimet toimivat tuossa kotelossa surkeasti. Metallirunko peittää osan tuulettimen lavoista, mikä heikentää ilmavirtaa ja aiheutti itsellä ärsyttävää huminaa. Sen takia ostinkin ns. high-end -luokan 120mm tuulettimet. Takaa metalliverkon leikkelyn en usko auttavan, kun takatuulettimen lyöminen täysillekään ei auta.

Sain ihan siedettävän kompromissin tehtyä tuuletinprofiileilla kyllä. Näyttiksen lämmöt tippuvat enää vain 3-4 astetta kylkipaneelin irroittamalla, mikä on varmaan jo melko normaalia(?). Prossun vähän enemmän, mutta ei sekään liian kuumana käy. Onneksi vanhassa Thermalrightin Machossa on massaa. Periaatteessa voisi kokeilla jättää ylemmän etutuulettimen pyörimään hiljaa ja alemman kovaa ja laittaa vielä kattoon poistotuulettimen auttamaan prossua. Mutta sitten menee paine varmaan jo negatiivisen puolelle.

Uutta koteloa kyllä katsellut ja vertaillut kovasti, mutta vaikea löytää yhdistelmää, jossa on erinomainen jäähdytys, kompakti koko, hillityn tyylikäs ja minimalistinen ulkoasu ja hintakaan ei mielellään hirveästi yli 100 euron.
Kuulostaa siltä, että pärjäilet nyt nykyisellä.

Jos kuitenkin innostut harrastamaan, etkä vaan rahamiehenä hae isoa koteloa kaupasta, niin tässä ehdotus.

Nykyisen ongelmia:
Nykyisiä 120-millisiä ei pysty asentamaan ihan alas asti, vaan ovat noin 2-3 cm välipeltiä ylempänä. Tämä hiukan hankaloittaa ilmavirran kulkua näytönohjaimen tienoilta ylöspäin. Takapellistä puuttuu kokonaan rei'itys GPU:n korkeudelta. Korttipaikkojen suojapelleissä on onneksi vähän reikää, mutta niitä on aika vähän ja lisäksi vähänkin järeämpi näyttis on paljon niitä leveämpi. En osaa koteloa näkemättä ihan tarkkaan sanoa, mutta etutuulettimien välinen pellinsuikale taitaa estää ilmavirran aika tarkalleen näytönohjaimen back-platen korkeudelta, jolloin tehokas ilmavirta ei pääse hivelemään näyttiksen yläpintaa.

Modattavaa:
Leikkaat pienillä Pro-sivuleikkureilla etupeltiä kuvan vihreää viivaa pitkin. Emolevyä ei tarvitse irrottaa. Itse tein noin. Toinen vaihtoehto on irrottaa rojut sisältä ja dremelillä/lehtisahalla viivaa pitkin. Mullakin oli tuulettimien välissä "tukirauta", eli onneton pellinlipare. Ei sen poistamisella ollut mitään havaittavaa vaikutusta kotelon kiertojäykkyyteen. Pois vaan. Sitten laadukkaat 140 + 140 mm eteen. Saat 20 mm leveämmän ja 40 mm korkeamman ilmavirran, joka alkaa 10-15 mm alempaa. Lisäksi saat puhallusta myös sen tukiraudan kohdalta suoraan näyttiksen kuumalle yläpinnalle.

Takapellin rei'itys sopivalla poranterällä vaatii emolevyn irrotuksen, tai sitten pitää tehdä huolellinen teippaus kotelon sisäpuolelle, jottei sisälle lennä hallitsemattomasti metallilastua vääriin paikkoihin. Esim. Paksusta huopatassulevystä leikkaa korokekehykset porausalueelle kotelon sisälle, ja sen päälle pari kerrosta ilmastointiteippiä. Poraus ulkopuolelta varovasti, jottei heilahda teipeistä vahingossa läpi. Työn loputtua kannattaa painella "suojakotelon" sisällä olevat irtolastut kiinni teippiin. Nyt osa näytönohjaimen ympärilleen pölläyttämästä lämpimästä ilmasta menee alemman etutuulettimen painamana suoraan takapellistä pihalle. Teipillä voi laittaa kokeeksi umpeen alimmat pari senttiä. Jos paranee, niin teippaa siistillä mustalla teipillä alimmat reiät umpeen.

Kuvassa näkyy oma sivuleikkureilla nopeasti näpsitty takatuulettimen verkko. Laitoin turvaksi perinteisen pyöreälankaisen mustan ritilän. Käteen tuntuu nyt selvempi ilmavirta.

Sellainen kokeilemisen arvoinen asia vielä, että kannattaa vertailla lämpöjä takatuuletin alimmassa asennossa vs. ylhäällä. Minulla paras oli alhaalla, kun ikivanha GTX 660 hönki Superposition@130 W ja 5900X Cinebench R23 MC 30 min@136 W. Ei siinä tainnut olla kuin asteen ero, mutta kaikki parannus kelpaa, niin alimpaan asentoon jäi takatuuletin. Huom! Tämä kokeilu kannattaa tehdä jo ennen hunajakennon tuhoamista. Tulee muuten aika ruma, jos tuli leikattua aukko väärälle korkeudelle.

Katon takaosaan voisi kokeilla laittaa hiljaiselle yhden 140 mm. Tämän kanssa olisi hyvä olla edessä 2 * 140 mm, jotta tuloilma riittää. Laita alempi etutuuletin pyörimään 100-200 rpm nopeammin kuin ylempi etutuuletin, niin ohjaat ilmavirtaa ylöspäin.
 

Liitteet

  • Phanteks P300A_140mm_modaus_ja_takapaneelin_rei'itys.jpg
    Phanteks P300A_140mm_modaus_ja_takapaneelin_rei'itys.jpg
    251,1 KB · Luettu: 74
  • Silencio S400 etutuulettimet 2x140 A14 ilman filsua.jpg
    Silencio S400 etutuulettimet 2x140 A14 ilman filsua.jpg
    237,7 KB · Luettu: 78
  • S400 Silencio etupaneeli teipattu.jpg
    S400 Silencio etupaneeli teipattu.jpg
    295,1 KB · Luettu: 75
  • Silencio S400 uusi ritilä takana.jpg
    Silencio S400 uusi ritilä takana.jpg
    340,3 KB · Luettu: 73
Kiinnostako jotain Silentium Fera 5 vs Noctua NH-D15 vertailu 5900x prosessorilla?

Joulupukki toi Noctuan jota en vielä ole asentanut joten voin jotain Fera vs Noctua Cinebench testejä laittaa tänne.

Onko Cinebenchin 10 minuutin CPU (Multicore) testi järkevin vai onko jotain muuta ehdottaa?
 
Kiinnostako jotain Silentium Fera 5 vs Noctua NH-D15 vertailu 5900x prosessorilla?

Joulupukki toi Noctuan jota en vielä ole asentanut joten voin jotain Fera vs Noctua Cinebench testejä laittaa tänne.

Onko Cinebenchin 10 minuutin CPU (Multicore) testi järkevin vai onko jotain muuta ehdottaa?
Jos vain jaksat, niin prime95 small fft kiinteät voltit ja kellotaajuudet. Esim 1.25v ja 4.00GHz.
 
Jos vain jaksat, niin prime95 small fft kiinteät voltit ja kellotaajuudet. Esim 1.25v ja 4.00GHz.

Olen niin pihalla Ryzeneiden säädöistä että en uskalla niihin koskea. Pitäisi ensin muutama tunti perehtyä asiaan ja kun vaikutus on käsittääkseni on aika pieni niin ajattelin etten opettele Ryzeneiden ylikellottamista.
 
Olen niin pihalla Ryzeneiden säädöistä että en uskalla niihin koskea. Pitäisi ensin muutama tunti perehtyä asiaan ja kun vaikutus on käsittääkseni on aika pieni niin ajattelin etten opettele Ryzeneiden ylikellottamista.
Merkitys suorituskyvyn osalta on juu pieni, mutta laitat noi arvoiksi(core voltage 1,25v ja kellotaajuus 4.00GHz) niin uskoisin että prossu on tällöin vakaa, eikä vaadi lisäsäätöjä.

Jäähyä testatessa ei testata prossun suorituskykyä, vaan tarkoitus on asettaa kiinteä ja toistettava lämmön tuotto. Siksi ehdotin primeä ja kiinteätä jännitettä. Jos taas halutaan vertailla suorituskykyä, niin tuo Cinebench on tällöin hyvä.
 
Merkitys suorituskyvyn osalta on juu pieni, mutta laitat noi arvoiksi(core voltage 1,25v ja kellotaajuus 4.00GHz) niin uskoisin että prossu on tällöin vakaa, eikä vaadi lisäsäätöjä.

Jäähyä testatessa ei testata prossun suorituskykyä, vaan tarkoitus on asettaa kiinteä ja toistettava lämmön tuotto. Siksi ehdotin primeä ja kiinteätä jännitettä. Jos taas halutaan vertailla suorituskykyä, niin tuo Cinebench on tällöin hyvä.

Kunpa olisi noin yksinkertaista...

Löytyy Cpu clock controls, spread spectrum controls, cpu ratio mode, cpu clock ratio, precision boost overdrive ja tusina muuta säätöä advanced cpu settings alta ja näistä suurin osa nyt auto asennossa. Ja sitten sama uudelleen jännitteille.

Kun en noita yhtään ymmärrä noiden toimintaa Ryzenin kanssa niin ei oikein osaa säätää kaikkia oikeiksi hyvää testiä varten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom