Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos aikamoinen ulina on niin kovaa että menee dB speksistä yli, tee RMA Noctuan sivuilta.Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita
Nuo tosiaan on huonompia kuin Arcticin p12:sta ja sama pätee s12:sta jollei saa puhaltaa tyhjästä aukosta ulos. Noctua a12:sta ja Phanteks t30 sentään karvan parempia, mutta väittäisin ettei välttämättä viisinkertaisen hinnan verran parempia kuitenkaan.Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?
![]()
Mikä on muuten paras tapa säätää A-rbg tuulettimien valoja? Itellä emona Asus rog strix 570 F. Asuksen Aura ohjelmasta en pidä. Tuulettimena P12 pwm a-rbg.
Eikös Ryzeneiden pitäisi throttlata vasta 95 asteessa, vai onko BIOSista laskettu rajaa? Oma 3600 kävi aikoinaan köpöisellä jäähyllä yli 80:nkin (PBO päällä) muttei kellot sen takia mihinkään pudonneet.Huomasinpa että nyt kesällä Tarkovia pelatessa CPU 5600x oli käynyt 84c ja tämä näyttäisi throttlaavan jo 80c. Talvella lämmöt ovat olleet ok, maksimit jossain 60c tienoilla.
Kotelo on Fractal Nano S jossa 2 tuuletinta imee ilmaa sisään edestä, NH-D15:sta on 2 tuuletinta jotka puskevat edestä taakse ilmaa ja takana on vielä 1 Noctua imemässä ilmaa ulos. Koneessa on myös 3080 TUF OC. Aika paljon siis tungettu pienehköön koppaan. Olen kaapelit vetänyt niin hyvin pois tieltä kuin mahdollista että kopassa olisi mahdollisimman paljon tyhjää tilaa.
Mitenhän tätä voisi lähteä korjaamaan, ilman että vaihtaa isompaan koppaan? Nämä pienemmät kopat ovat kyllä itselle mieluisampia, mutta tälläisen "tehokoneen" tunkeminen tähän on näin kesäisin näköjään vähän haastavaa.
Eikös Ryzeneiden pitäisi throttlata vasta 95 asteessa, vai onko BIOSista laskettu rajaa? Oma 3600 kävi aikoinaan köpöisellä jäähyllä yli 80:nkin (PBO päällä) muttei kellot sen takia mihinkään pudonneet.
Vanhojen Fractalin kotelojen etupaneeli ei todellakaan ole kummoinen ilmavirran kannalta. Tuulettimia lisää (yksi taakse kattoon ja yksi pohjaan) niin se auttaa jonkin verran.Pitääpä tarkistaa. Googletin tuossa pelin aikana Edgellä, mutta kuitenkin Googlea käyttäen nopeasti kun en kehannut Chromea käynnistää kun Tarkov tykkää kaatuilla jos muisti on täynnä. Sieltä nopealla googlauksella löysin monesta lähteestä tuon 80c. Nyt kun Chromella googletteli samalla haulla niin tulee ihan eri hakutulokset ja löytyi tälläinenkin "AMD views Ryzen 5000 CPU temperatures up to 95C as ‘typical and by design". No eihän tuossa sitten mitään ongelmaa ole. Kesä on lyhyt ja ei sen takia viitsisi mitään isompia operaatioita alkaa tekemään. Kumma miten samalla haulla, samalla hakukoneella mutta eri selaimella tulee ihan eri etusivun tulokset.
Onhan tuo silti vähän ikävän korkea. Tahnatkin olen vaihtanut 6kk sisällä uusiin. Ongelma siis lienee liian pieni koppa näille komponenteille.
Vanhojen Fractalin kotelojen etupaneeli ei todellakaan ole kummoinen ilmavirran kannalta. Tuulettimia lisää (yksi taakse kattoon ja yksi pohjaan) niin se auttaa jonkin verran.
Voit kokeilla miltä lämmöt näyttää sivupaneeli auki ennen kuin alat tilailemaan tuulettimia.
Paneeli auki näyttäisi pysyvän karvan alle 80 Tarkovissa ja muissa peleissä n. 70 tienoilla. Löysin jotain vanhoja 120mm tuulettimia, noilla voisi vähän beta testata miten vaikuttaa jos lisäilisi pari. Vaatii kyllä vähän koneen purkamista kun nuo kaikki tuulettimien kaapelitkin on jonnekin piiloon jemmattu en taida jaksaa vaivautua kun ilman paneelia toimii riittävän hyvin. Pitää märehtiä muutama päivä. Eiköhän se näpertelyn ja "optimoinnin" tarve joku päivä kasva sietämättömäksi ja sitten voi noita kokeilla.
Paneeli auki näyttäisi pysyvän karvan alle 80 Tarkovissa ja muissa peleissä n. 70 tienoilla. Löysin jotain vanhoja 120mm tuulettimia, noilla voisi vähän beta testata miten vaikuttaa jos lisäilisi pari. Vaatii kyllä vähän koneen purkamista kun nuo kaikki tuulettimien kaapelitkin on jonnekin piiloon jemmattu en taida jaksaa vaivautua kun ilman paneelia toimii riittävän hyvin. Pitää märehtiä muutama päivä. Eiköhän se näpertelyn ja "optimoinnin" tarve joku päivä kasva sietämättömäksi ja sitten voi noita kokeilla.
Tai avata se etupaneeli rasituksen ajaksi. Uutta koteloa jos aikanaan harkitset, niin pieniä koteloita hyvällä ilmanvaihdolla löytyy, joten ei ole pakko siirtyä isoon koppaan![]()
En itse menis tuon takia tekemään kyllä mitään jos kuumana kesäpäivänä piikkaa tuonne. Ei missään vaara lukemissa olla. Tuohan nyt on pahin mahollinen tilanne tällä hetkellä mitä voi varmaan olla. Jos yli 90C ois niin sitten alkaisin tekemään jotain.Huomasinpa että nyt kesällä Tarkovia pelatessa CPU 5600x oli käynyt 84c ja tämä näyttäisi throttlaavan jo 80c. Talvella lämmöt ovat olleet ok, maksimit jossain 60c tienoilla.
Kotelo on Fractal Nano S jossa 2 tuuletinta imee ilmaa sisään edestä, NH-D15:sta on 2 tuuletinta jotka puskevat edestä taakse ilmaa ja takana on vielä 1 Noctua imemässä ilmaa ulos. Kaikki taitavat olla 140mm kokoisia. Koneessa on myös 3080 TUF OC. Aika paljon siis tungettu pienehköön koppaan. Olen kaapelit vetänyt niin hyvin pois tieltä kuin mahdollista että kopassa olisi mahdollisimman paljon tyhjää tilaa.
Mitenhän tätä voisi lähteä korjaamaan, ilman että vaihtaa isompaan koppaan? Nämä pienemmät kopat ovat kyllä itselle mieluisampia, mutta tälläisen "tehokoneen" tunkeminen tähän on näin kesäisin näköjään vähän haastavaa.
Uuteen koneeseen ollu mietinnässä ilmajäähy mutta ei oikein tiedä minkä sitä ottaisi, 5600x:ää aijon vakiona ajella eli ei mikään raketti tarttis siinä suhteessa olla mutta melkein samahan se olisi ottaa suoriltaan sellainen jolla jäähtyy tehokkaammatkin prosessorit jos joskus vaihtaa tehokkaampaan. Kotelona on Fractalin torrent compact johon ei heidän mukaansa nh-d15 mahdu mutta netin mukaan kyllä mahtuisi, tosin jotain be quitetin möhkälettäkin voisin kokeilla. Alunperin oli tarkoitus hankkia scythen rgb hirvitys mutta ovat näköjään lopettaneet suomessa myymisen kun esim jimmssilläkään ei ole kuin enään pari hassua mallia.
Tuolle prossulle riittä kyllä pienempikin jäähy. Suotta tukkii koteloa 100€ möhkäleellä kun 30-50€ jäähykin ajaa saman asian.Uuteen koneeseen ollu mietinnässä ilmajäähy mutta ei oikein tiedä minkä sitä ottaisi, 5600x:ää aijon vakiona ajella eli ei mikään raketti tarttis siinä suhteessa olla mutta melkein samahan se olisi ottaa suoriltaan sellainen jolla jäähtyy tehokkaammatkin prosessorit jos joskus vaihtaa tehokkaampaan. Kotelona on Fractalin torrent compact johon ei heidän mukaansa nh-d15 mahdu mutta netin mukaan kyllä mahtuisi, tosin jotain be quitetin möhkälettäkin voisin kokeilla. Alunperin oli tarkoitus hankkia scythen rgb hirvitys mutta ovat näköjään lopettaneet suomessa myymisen kun esim jimmssilläkään ei ole kuin enään pari hassua mallia.
NF-F12 on huonoin tuuletin Noctualta äänen osalta ja nyt muutenkin vanhaa kamaa.Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?
![]()
Scythen Fuma 2 on myös hyvä vaihtoehto jäähyksi mutta sekin maksaa jo sen 20€ enemmän kuin vuosi sitten (Jimm's nyk. 79,90€). Mutta Fumassa on taas tosi hyvä yhteensopivuus eri muistien kanssa. Ja myös uusi versio mustilla tuulettimilla on myös myynnissä, jos ei Scythen harmaasta välitä.
NH-D15:ssä on 140 mm tuulettimet, ei mahdu kaikkien muistien kanssa. Etutuuletinta voi nostaa, mutta riippuu kotelosta, voiko tarpeeksi. Esim. mun Lancool Mesh Performancessa ei riitä tila, piti vaihtaa 120 mm tuuletin eteen.Jos Fuma 2 maksaa 80e, miksei saman tien sitten hommaa 10e kalliimpaa NH-D15:tta?![]()
Jos jäähdytys on tavoitteena, kaksi tuuletinta on parempi. Jos taas rahan säästö, ihan kelpo ideaVoihan sitä ostaa noctuan yhdellä tuulettimella jos muistien kanssa ongelmaa. Eipä tuo toinen tuuletin muutenkaan juuri mitään tee.
Jos Fuma 2 maksaa 80e, miksei saman tien sitten hommaa 10e kalliimpaa NH-D15:tta?![]()
Ak620 selättää ainakin am4:lla d15:sta 200W:n kuormalla. Sekin sen 20€ halvempi. Ja Fuma2 on parempi noilla 120-165W joka tapauksessa kun se lämpötilaero on käytännössä täysin mitätön. Maksaa 10€ per 1C ja lämmöt alle throttlaurajojen jollain 10-15C:llä.69.90e on Fuma2 rev.b Datatronicilla ja Jimssillä, eli on siinä parikymppiä eroa. Toki tuo Noctua on myös hieman parempi jäähy 120-165w kuormalla, ja yli tuon wattimäärän selvästikkin parempi. Mutta jos muistituen vuoksi joutuu Noctuasta etutuulettimen irrottamaan, niin voi mennä jo aika tasoihin. Riippuu toki kotelotuuletuksesta nuo erot.
Mites mahtaa Intelin puolella olla? Mulla kun on sekä AK-620 että Noctua NH-D15 (jonka sain edullisehkosti käytettynä). En ole testannut jäähyjä vastakkain toistaiseksi. Kun vaihdoin AK:sta Noctuaan, korotin samalla millin aluslevyillä prossun kiinnitystä. Lämmöt laski muutaman asteen, mutta en tiedä, kumman ansiosta enemmän. Prossuna on i5-12600K ja emona MSI PRO Z690-A WIFI DDR4.Ak620 selättää ainakin am4:lla d15:sta 200W:n kuormalla. Sekin sen 20€ halvempi. Ja Fuma2 on parempi noilla 120-165W joka tapauksessa kun se lämpötilaero on käytännössä täysin mitätön. Maksaa 10€ per 1C ja lämmöt alle throttlaurajojen jollain 10-15C:llä.
Huonosti muotoiltu varmaan, tein siis washer mod -nimellä tunnetun tempun. Teorian mukaan se vähentää prossun IHS:n (mikä tuo on suomeksi?) taipumista kiinnitysmekanismin takia. Tästä voi seurata parempi kontakti jäähyn kanssa.Korottamisella tarkoitit että kiristit?Laitoit emolevyn taustapuolelle kenties? Joskus vaatii vähän enemmän muokkaamista tai joidenkin kiinnitysosien poisjättämistä, että saisi kireemmälle jäähyä DIY-patentein.
Öh washer mod siis lisää puristusvoimaa. Kun tulee juurikin backplaten alle.Huonosti muotoiltu varmaan, tein siis washer mod -nimellä tunnetun tempun. Teorian mukaan se vähentää prossun IHS:n (mikä tuo on suomeksi?) taipumista kiinnitysmekanismin takia. Tästä voi seurata parempi kontakti jäähyn kanssa.
Edit: niin eikös tuo aluslevyjen laittaminen juuri korota kiinnityskehikkoa (tai mikä se nyt onkaan), eli tulee sitten pienempi puristusvoima millä prossua painetaan kantaan.
Alder Laken muodon takia on ollut puhetta tuosta taipumisherkkyydestä. Jos prossun keskikohta painuu, kontakti jäähyyn on varmasti huonompi kuin jos olisi suorat pinnat vastakkain. Ei tuosta mitään kunnon tutkimustietoa taida olla, mutta ainakin joissakin tapauksissa aluslevykikka tai vaihtoehtoinen kiinnitys alentaa lämpöjä muutamalla asteella. Omasta yksilöstä en ole varma, koska vaihdoin jäähyn samalla kun laitoin aluslevyt.Yleensä mitä itse olen kokenut puristusvoiman vähentäminen nostaa lämpöjä.
IHS nyt ei ihan pienellä taivu mutta liian kireällä taipuu emo ja mahdollisesti jaahyn kiinnikkeet.
Alder Laken muodon takia on ollut puhetta tuosta taipumisherkkyydestä. Jos prossun keskikohta painuu, kontakti jäähyyn on varmasti huonompi kuin jos olisi suorat pinnat vastakkain. Ei tuosta mitään kunnon tutkimustietoa taida olla, mutta ainakin joissakin tapauksissa aluslevykikka tai vaihtoehtoinen kiinnitys alentaa lämpöjä muutamalla asteella. Omasta yksilöstä en ole varma, koska vaihdoin jäähyn samalla kun laitoin aluslevyt.
Huonosti muotoiltu varmaan, tein siis washer mod -nimellä tunnetun tempun. Teorian mukaan se vähentää prossun IHS:n (mikä tuo on suomeksi?) taipumista kiinnitysmekanismin takia. Tästä voi seurata parempi kontakti jäähyn kanssa.
Ai niin, jäikös tämä vielä epäselväksi: aluslevyillä korotetaan lukitusmekanismia, prossuun kohdistuva voima siis pienenee -> lämmönlevitin taipuu vähemmän -> tulee/voi tulla parempi kontakti jäähyn kanssa ja viilenee muutaman asteen.Öh washer mod siis lisää puristusvoimaa. Kun tulee juurikin backplaten alle.
Ai niin, jäikös tämä vielä epäselväksi: aluslevyillä korotetaan lukitusmekanismia, prossuun kohdistuva voima siis pienenee -> lämmönlevitin taipuu vähemmän -> tulee/voi tulla parempi kontakti jäähyn kanssa ja viilenee muutaman asteen.
Tarkemmin kuvattu esim. täällä:
![]()
Alder Lake’s cooling problem straightened out by 5 degrees! - Simple ILM-Mod for Intel’s LGA-1700 socket | Practice | igor´sLAB
Intel’s Alder Lake CPUs run hot, very hot. A few weeks ago, Igor had already identified the bending of the CPU and motherboard due to the LGA1700 socket as a potential cause for this. Today I’ll show…www.igorslab.de
Itse testaisin riittävyyttä. Seuraa lämmpöjä ja tekee sitten lopullisen ratkaisun.Mitä veikkaatte riittääkö tommonen vanha Noctua NH-U12P SE2 5800x3d jäähyksi vai pitäskö budjetoida siihen lisää?
Jos kaikki haluat käyttää, niin ehdottaisin että:Olis käytössä 4 x 140 mm ja 3 x 120 mm puhaltimia laitettavaksi O11 Dynamic Miniin. Koneessa on 19200K prossu AK620 ilmajäähyllä, ja koneella ajetaan pelkästään hyöty- ja laskentaohjelmia vanhalla GTX 960 kortilla. Olisko ehdotuksia, että minne asennella nuo em. puhaltimet ja niiden puhallussuunnat ?
Olisko ehdotuksia, että minne asennella nuo em. puhaltimet ja niiden puhallussuunnat ?
- 2x 140mm edestä sisään
- lattiaan 2x 140mm sisään
- Kattoon 2x 120mm ulos
- Taakse 1x 120mm ulos
Tarvitseeko sitä GTX960 mihinkään, vai voisiko ajella integroidulla, joka itse asiassa ei paljoa edes tolle 960:lle häviä? Siinä häviäisi yksi lämpöpatteri ja ilmavirran blokkaaja kotelosta.
Erinomainen huomio. Sais pois edestä. Pohjasta suora esteetön virtaus emolle.
Höpö höpö. 960 on tpu:n mukaan 2x nopeampi, kuin 5700g prossun vega 8 igpu ja vega 8 on paljon nopeampi, kuin intelin 12900k:n igpuintegroidulla, joka itse asiassa ei paljoa edes tolle 960:lle häviä
Höpö höpö. 960 on tpu:n mukaan 2x nopeampi, kuin 5700g prossun vega 8 igpu ja vega 8 on paljon nopeampi, kuin intelin 12900k:n igpu
Userbechmark ei ole luotettava lähde, mutta tuo saattaa pitää paikkaansa.Onkohan tämä miten lähellä totuutta... tosin voi olla, että nopeus riittää silti omiin tarpeisiini. Kokeiltavahan tuo on ensin.
Aivan totta, jotenkin niin paljon viime aikoina pyörinyt läppärikivien iGPU:t päässä että vertailin Intel Xe:n suorituskykyyn, mutta tuossa deskari-Alderissahan on "vanha kunnon" UHD Graphics.Höpö höpö. 960 on tpu:n mukaan 2x nopeampi, kuin 5700g prossun vega 8 igpu ja vega 8 on paljon nopeampi, kuin intelin 12900k:n igpu
![]()
AMD Radeon Graphics 512SP Specs
AMD Cezanne, 2000 MHz, 512 Cores, 32 TMUs, 8 ROPswww.techpowerup.com
![]()
Intel 12900K (UHD 770) iGPU vs AMD 5700G (Vega 8) APU Performance Benchmarks - Page 8 of 8
Who wins? Intel Core i9-12900K UHD Graphics 770 integrated graphics versus AMD Ryzen 7 5700G Radeon RX Vega 8 APU? Do you even need a video card?www.thefpsreview.com
Tuon GN:n videon nähtyäni kiinnostuin asiasta sen verran, että kokeeksi laitoin millin aluslevyt. Ja kun tämä on ilmajäähdytysketju, niin korostan, että tein tämän samalla kun vaihdoin AK-620 -> Noctua NH-D15. Molemmat loistavia jäähyjä, Noctua kuitenkin ilmeisesti hieman tehokkaampi.
Käytännön merkitys? No onhan se nyt hitokseen mahtavaa saada muutama sata Cinebench- tai TimeSpy-pistettä lisää. Kuhan kellottelin![]()