Ilmajäähdytys yleisthredi

Kokeilin noita eri paikoilla ja myös irrallaan, ei vaikutusta. Eiköhän tuo siis ole ominaisuus. Kotelo on Lian Li Mesh Performance, joten äänieristystä ei juuri ole. Tietääpähän jatkossa varoa noita, täytyy laittaa kiertoon niin ehkä noista on jollekin iloa. Eipä tuossa iso vahinko tullut, käytettynä ostin.
 
F12 on ulissut/pörissyt melkein jokaisessa revikassa jossa tarkemmin testattu. Omavalintaisilla femman hinnat-alkaen malleilla saa saman tuloksen.
 
F12 on ulissut/pörissyt melkein jokaisessa revikassa jossa tarkemmin testattu. Omavalintaisilla femman hinnat-alkaen malleilla saa saman tuloksen.
Joo näköjään ääntä piisaa. Se oli yllätys, että jo 65%:n kohdalla alkaa olla häiritsevä.
 
NF-S12A taitaa olla se hiljaisin malli noctualta ja ihan hyvin siirtävät ilmaakin jos ei ole verkkoja edessä/takana. Raidiin tai cooleriin en niitä kuitenkaan laittas.
 
Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita
Jos aikamoinen ulina on niin kovaa että menee dB speksistä yli, tee RMA Noctuan sivuilta.
 
Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?


noctua12.jpg
Nuo tosiaan on huonompia kuin Arcticin p12:sta ja sama pätee s12:sta jollei saa puhaltaa tyhjästä aukosta ulos. Noctua a12:sta ja Phanteks t30 sentään karvan parempia, mutta väittäisin ettei välttämättä viisinkertaisen hinnan verran parempia kuitenkaan.
 
Mikä on muuten paras tapa säätää A-rbg tuulettimien valoja? Itellä emona Asus rog strix 570 F. Asuksen Aura ohjelmasta en pidä. Tuulettimena P12 pwm a-rbg.
 
Huomasinpa että nyt kesällä Tarkovia pelatessa CPU 5600x oli käynyt 84c ja tämä näyttäisi throttlaavan jo 80c. Talvella lämmöt ovat olleet ok, maksimit jossain 60c tienoilla.

Kotelo on Fractal Nano S jossa 2 tuuletinta imee ilmaa sisään edestä, NH-D15:sta on 2 tuuletinta jotka puskevat edestä taakse ilmaa ja takana on vielä 1 Noctua imemässä ilmaa ulos. Kaikki taitavat olla 140mm kokoisia. Koneessa on myös 3080 TUF OC. Aika paljon siis tungettu pienehköön koppaan. Olen kaapelit vetänyt niin hyvin pois tieltä kuin mahdollista että kopassa olisi mahdollisimman paljon tyhjää tilaa.

Mitenhän tätä voisi lähteä korjaamaan, ilman että vaihtaa isompaan koppaan? Nämä pienemmät kopat ovat kyllä itselle mieluisampia, mutta tälläisen "tehokoneen" tunkeminen tähän on näin kesäisin näköjään vähän haastavaa.
 
Huomasinpa että nyt kesällä Tarkovia pelatessa CPU 5600x oli käynyt 84c ja tämä näyttäisi throttlaavan jo 80c. Talvella lämmöt ovat olleet ok, maksimit jossain 60c tienoilla.

Kotelo on Fractal Nano S jossa 2 tuuletinta imee ilmaa sisään edestä, NH-D15:sta on 2 tuuletinta jotka puskevat edestä taakse ilmaa ja takana on vielä 1 Noctua imemässä ilmaa ulos. Koneessa on myös 3080 TUF OC. Aika paljon siis tungettu pienehköön koppaan. Olen kaapelit vetänyt niin hyvin pois tieltä kuin mahdollista että kopassa olisi mahdollisimman paljon tyhjää tilaa.

Mitenhän tätä voisi lähteä korjaamaan, ilman että vaihtaa isompaan koppaan? Nämä pienemmät kopat ovat kyllä itselle mieluisampia, mutta tälläisen "tehokoneen" tunkeminen tähän on näin kesäisin näköjään vähän haastavaa.
Eikös Ryzeneiden pitäisi throttlata vasta 95 asteessa, vai onko BIOSista laskettu rajaa? Oma 3600 kävi aikoinaan köpöisellä jäähyllä yli 80:nkin (PBO päällä) muttei kellot sen takia mihinkään pudonneet.
 
Eikös Ryzeneiden pitäisi throttlata vasta 95 asteessa, vai onko BIOSista laskettu rajaa? Oma 3600 kävi aikoinaan köpöisellä jäähyllä yli 80:nkin (PBO päällä) muttei kellot sen takia mihinkään pudonneet.

Pitääpä tarkistaa. Googletin tuossa pelin aikana Edgellä, mutta kuitenkin Googlea käyttäen nopeasti kun en kehannut Chromea käynnistää kun Tarkov tykkää kaatuilla jos muisti on täynnä. Sieltä nopealla googlauksella löysin monesta lähteestä tuon 80c. Nyt kun Chromella googletteli samalla haulla niin tulee ihan eri hakutulokset ja löytyi tälläinenkin "AMD views Ryzen 5000 CPU temperatures up to 95C as ‘typical and by design". No eihän tuossa sitten mitään ongelmaa ole. Kesä on lyhyt ja ei sen takia viitsisi mitään isompia operaatioita alkaa tekemään. Kumma miten samalla haulla, samalla hakukoneella mutta eri selaimella tulee ihan eri etusivun tulokset.

Onhan tuo silti vähän ikävän korkea. Tahnatkin olen vaihtanut 6kk sisällä uusiin. Ongelma siis lienee liian pieni koppa näille komponenteille.
 
Viimeksi muokattu:
Koko ei vaikuta. Pieni kotelo jos jotain niin parantaa jäähdytystä jos perusrakenne ja tuulettimien määrät on samat kuin suuremmassakin. Tuohan selvästi kaipaa kattopaikkojen avausta.
 
Pitääpä tarkistaa. Googletin tuossa pelin aikana Edgellä, mutta kuitenkin Googlea käyttäen nopeasti kun en kehannut Chromea käynnistää kun Tarkov tykkää kaatuilla jos muisti on täynnä. Sieltä nopealla googlauksella löysin monesta lähteestä tuon 80c. Nyt kun Chromella googletteli samalla haulla niin tulee ihan eri hakutulokset ja löytyi tälläinenkin "AMD views Ryzen 5000 CPU temperatures up to 95C as ‘typical and by design". No eihän tuossa sitten mitään ongelmaa ole. Kesä on lyhyt ja ei sen takia viitsisi mitään isompia operaatioita alkaa tekemään. Kumma miten samalla haulla, samalla hakukoneella mutta eri selaimella tulee ihan eri etusivun tulokset.

Onhan tuo silti vähän ikävän korkea. Tahnatkin olen vaihtanut 6kk sisällä uusiin. Ongelma siis lienee liian pieni koppa näille komponenteille.
Vanhojen Fractalin kotelojen etupaneeli ei todellakaan ole kummoinen ilmavirran kannalta. Tuulettimia lisää (yksi taakse kattoon ja yksi pohjaan) niin se auttaa jonkin verran.
Voit kokeilla miltä lämmöt näyttää sivupaneeli auki ennen kuin alat tilailemaan tuulettimia.
 
Vanhojen Fractalin kotelojen etupaneeli ei todellakaan ole kummoinen ilmavirran kannalta. Tuulettimia lisää (yksi taakse kattoon ja yksi pohjaan) niin se auttaa jonkin verran.
Voit kokeilla miltä lämmöt näyttää sivupaneeli auki ennen kuin alat tilailemaan tuulettimia.

Paneeli auki näyttäisi pysyvän karvan alle 80 Tarkovissa ja muissa peleissä n. 70 tienoilla. Löysin jotain vanhoja 120mm tuulettimia, noilla voisi vähän beta testata miten vaikuttaa jos lisäilisi pari. Vaatii kyllä vähän koneen purkamista kun nuo kaikki tuulettimien kaapelitkin on jonnekin piiloon jemmattu en taida jaksaa vaivautua kun ilman paneelia toimii riittävän hyvin. Pitää märehtiä muutama päivä. Eiköhän se näpertelyn ja "optimoinnin" tarve joku päivä kasva sietämättömäksi ja sitten voi noita kokeilla.
 
Paneeli auki näyttäisi pysyvän karvan alle 80 Tarkovissa ja muissa peleissä n. 70 tienoilla. Löysin jotain vanhoja 120mm tuulettimia, noilla voisi vähän beta testata miten vaikuttaa jos lisäilisi pari. Vaatii kyllä vähän koneen purkamista kun nuo kaikki tuulettimien kaapelitkin on jonnekin piiloon jemmattu en taida jaksaa vaivautua kun ilman paneelia toimii riittävän hyvin. Pitää märehtiä muutama päivä. Eiköhän se näpertelyn ja "optimoinnin" tarve joku päivä kasva sietämättömäksi ja sitten voi noita kokeilla.

Ei kannata hirveästi uhrata aikaa näpertelyyn, koska kuten tiihokatti kirjoitti, noiden Fractalin Nano, R-sarjan yms. etupaneelit rajoittaa tulevaa ilmavirtaa rankalla kädellä. Ei noista saa mitenkään hyviä koteloita prossujäähyn kannalta. Etupaneeli on lähes umpinainen, joten lopputulos ei ole yllätys.

Jos kaikki tuuletinpaikat on about käytössä, ja kierrokset kaikissa tapissa tai melutason kannalta maksimit, niin pakko joko alivoltittaa prossua, tai melkeen uutta koteloa katsoa. Tai avata se etupaneeli rasituksen ajaksi. Uutta koteloa jos aikanaan harkitset, niin pieniä koteloita hyvällä ilmanvaihdolla löytyy, joten ei ole pakko siirtyä isoon koppaan :tup:
 
Paneeli auki näyttäisi pysyvän karvan alle 80 Tarkovissa ja muissa peleissä n. 70 tienoilla. Löysin jotain vanhoja 120mm tuulettimia, noilla voisi vähän beta testata miten vaikuttaa jos lisäilisi pari. Vaatii kyllä vähän koneen purkamista kun nuo kaikki tuulettimien kaapelitkin on jonnekin piiloon jemmattu en taida jaksaa vaivautua kun ilman paneelia toimii riittävän hyvin. Pitää märehtiä muutama päivä. Eiköhän se näpertelyn ja "optimoinnin" tarve joku päivä kasva sietämättömäksi ja sitten voi noita kokeilla.

Avaa nyt se katto.. Phanteks P400 oli 10 astetta viileämpi, kuin katto oli auki ja siellä oli yksi tuuletin. Ja siinä oli jopa ahdasmielisempi etupaneeli..

Tai avata se etupaneeli rasituksen ajaksi. Uutta koteloa jos aikanaan harkitset, niin pieniä koteloita hyvällä ilmanvaihdolla löytyy, joten ei ole pakko siirtyä isoon koppaan :tup:

Voi myös siirtyä mATX-koteloihin vailla huolta siitä, että kotelo hirveästi kasvaa. Tuo ei ole pienin kotelo tuo Nano S..
 
Huomasinpa että nyt kesällä Tarkovia pelatessa CPU 5600x oli käynyt 84c ja tämä näyttäisi throttlaavan jo 80c. Talvella lämmöt ovat olleet ok, maksimit jossain 60c tienoilla.

Kotelo on Fractal Nano S jossa 2 tuuletinta imee ilmaa sisään edestä, NH-D15:sta on 2 tuuletinta jotka puskevat edestä taakse ilmaa ja takana on vielä 1 Noctua imemässä ilmaa ulos. Kaikki taitavat olla 140mm kokoisia. Koneessa on myös 3080 TUF OC. Aika paljon siis tungettu pienehköön koppaan. Olen kaapelit vetänyt niin hyvin pois tieltä kuin mahdollista että kopassa olisi mahdollisimman paljon tyhjää tilaa.

Mitenhän tätä voisi lähteä korjaamaan, ilman että vaihtaa isompaan koppaan? Nämä pienemmät kopat ovat kyllä itselle mieluisampia, mutta tälläisen "tehokoneen" tunkeminen tähän on näin kesäisin näköjään vähän haastavaa.
En itse menis tuon takia tekemään kyllä mitään jos kuumana kesäpäivänä piikkaa tuonne. Ei missään vaara lukemissa olla. Tuohan nyt on pahin mahollinen tilanne tällä hetkellä mitä voi varmaan olla. Jos yli 90C ois niin sitten alkaisin tekemään jotain.
95C vasta alkaa throttlaa
 
Uuteen koneeseen ollu mietinnässä ilmajäähy mutta ei oikein tiedä minkä sitä ottaisi, 5600x:ää aijon vakiona ajella eli ei mikään raketti tarttis siinä suhteessa olla mutta melkein samahan se olisi ottaa suoriltaan sellainen jolla jäähtyy tehokkaammatkin prosessorit jos joskus vaihtaa tehokkaampaan. Kotelona on Fractalin torrent compact johon ei heidän mukaansa nh-d15 mahdu mutta netin mukaan kyllä mahtuisi, tosin jotain be quitetin möhkälettäkin voisin kokeilla. Alunperin oli tarkoitus hankkia scythen rgb hirvitys mutta ovat näköjään lopettaneet suomessa myymisen kun esim jimmssilläkään ei ole kuin enään pari hassua mallia.
 
Uuteen koneeseen ollu mietinnässä ilmajäähy mutta ei oikein tiedä minkä sitä ottaisi, 5600x:ää aijon vakiona ajella eli ei mikään raketti tarttis siinä suhteessa olla mutta melkein samahan se olisi ottaa suoriltaan sellainen jolla jäähtyy tehokkaammatkin prosessorit jos joskus vaihtaa tehokkaampaan. Kotelona on Fractalin torrent compact johon ei heidän mukaansa nh-d15 mahdu mutta netin mukaan kyllä mahtuisi, tosin jotain be quitetin möhkälettäkin voisin kokeilla. Alunperin oli tarkoitus hankkia scythen rgb hirvitys mutta ovat näköjään lopettaneet suomessa myymisen kun esim jimmssilläkään ei ole kuin enään pari hassua mallia.

Fera 5 riittää tuolle ihan täydellisesti ja et välttämättä hyödy paremmasta jäähystä yhtään.
 
Uuteen koneeseen ollu mietinnässä ilmajäähy mutta ei oikein tiedä minkä sitä ottaisi, 5600x:ää aijon vakiona ajella eli ei mikään raketti tarttis siinä suhteessa olla mutta melkein samahan se olisi ottaa suoriltaan sellainen jolla jäähtyy tehokkaammatkin prosessorit jos joskus vaihtaa tehokkaampaan. Kotelona on Fractalin torrent compact johon ei heidän mukaansa nh-d15 mahdu mutta netin mukaan kyllä mahtuisi, tosin jotain be quitetin möhkälettäkin voisin kokeilla. Alunperin oli tarkoitus hankkia scythen rgb hirvitys mutta ovat näköjään lopettaneet suomessa myymisen kun esim jimmssilläkään ei ole kuin enään pari hassua mallia.
Tuolle prossulle riittä kyllä pienempikin jäähy. Suotta tukkii koteloa 100€ möhkäleellä kun 30-50€ jäähykin ajaa saman asian.
 
Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?


noctua12.jpg
NF-F12 on huonoin tuuletin Noctualta äänen osalta ja nyt muutenkin vanhaa kamaa.
 
Scythen Fuma 2 on myös hyvä vaihtoehto jäähyksi mutta sekin maksaa jo sen 20€ enemmän kuin vuosi sitten (Jimm's nyk. 79,90€). Mutta Fumassa on taas tosi hyvä yhteensopivuus eri muistien kanssa. Ja myös uusi versio mustilla tuulettimilla on myös myynnissä, jos ei Scythen harmaasta välitä.

Jos Fuma 2 maksaa 80e, miksei saman tien sitten hommaa 10e kalliimpaa NH-D15:tta? :hmm:
 
Jos Fuma 2 maksaa 80e, miksei saman tien sitten hommaa 10e kalliimpaa NH-D15:tta? :hmm:
NH-D15:ssä on 140 mm tuulettimet, ei mahdu kaikkien muistien kanssa. Etutuuletinta voi nostaa, mutta riippuu kotelosta, voiko tarpeeksi. Esim. mun Lancool Mesh Performancessa ei riitä tila, piti vaihtaa 120 mm tuuletin eteen.
 
Voihan sitä ostaa noctuan yhdellä tuulettimella jos muistien kanssa ongelmaa. Eipä tuo toinen tuuletin muutenkaan juuri mitään tee.
 
Voihan sitä ostaa noctuan yhdellä tuulettimella jos muistien kanssa ongelmaa. Eipä tuo toinen tuuletin muutenkaan juuri mitään tee.
Jos jäähdytys on tavoitteena, kaksi tuuletinta on parempi. Jos taas rahan säästö, ihan kelpo idea:thumbsup:

Edit: uteliaisuuttani kokeilin miten vaikuttaa, kun pysäyttää etutuulettimen. 10 minuutin Cinebench R23 lopussa kolmen asteen ero maksimilämmöissä. Noctua NH-D15 siis kyseessä, jossa etutuulettimena tilanpuutteen vuoksi Arcticin 120-millinen.

Täysin epätieteellinen laiskan miehen testi: jätin etutuulettimen paikoilleen, mikä vaikuttanee hieman ilmavirtaukseen. En myöskään koskenut muihin tuuletinkäyriin, joten Noctuan takatuuletin ja kotelotuulettimet kävivät hieman kovemmilla kierroksilla kun etutuuletin oli sammutettu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Fuma 2 maksaa 80e, miksei saman tien sitten hommaa 10e kalliimpaa NH-D15:tta? :hmm:

69.90e on Fuma2 rev.b Datatronicilla ja Jimssillä, eli on siinä parikymppiä eroa. Toki tuo Noctua on myös hieman parempi jäähy 120-165w kuormalla, ja yli tuon wattimäärän selvästikkin parempi. Mutta jos muistituen vuoksi joutuu Noctuasta etutuulettimen irrottamaan, niin voi mennä jo aika tasoihin. Riippuu toki kotelotuuletuksesta nuo erot.
 
69.90e on Fuma2 rev.b Datatronicilla ja Jimssillä, eli on siinä parikymppiä eroa. Toki tuo Noctua on myös hieman parempi jäähy 120-165w kuormalla, ja yli tuon wattimäärän selvästikkin parempi. Mutta jos muistituen vuoksi joutuu Noctuasta etutuulettimen irrottamaan, niin voi mennä jo aika tasoihin. Riippuu toki kotelotuuletuksesta nuo erot.
Ak620 selättää ainakin am4:lla d15:sta 200W:n kuormalla. Sekin sen 20€ halvempi. Ja Fuma2 on parempi noilla 120-165W joka tapauksessa kun se lämpötilaero on käytännössä täysin mitätön. Maksaa 10€ per 1C ja lämmöt alle throttlaurajojen jollain 10-15C:llä.
 
Ak620 selättää ainakin am4:lla d15:sta 200W:n kuormalla. Sekin sen 20€ halvempi. Ja Fuma2 on parempi noilla 120-165W joka tapauksessa kun se lämpötilaero on käytännössä täysin mitätön. Maksaa 10€ per 1C ja lämmöt alle throttlaurajojen jollain 10-15C:llä.
Mites mahtaa Intelin puolella olla? Mulla kun on sekä AK-620 että Noctua NH-D15 (jonka sain edullisehkosti käytettynä). En ole testannut jäähyjä vastakkain toistaiseksi. Kun vaihdoin AK:sta Noctuaan, korotin samalla millin aluslevyillä prossun kiinnitystä. Lämmöt laski muutaman asteen, mutta en tiedä, kumman ansiosta enemmän. Prossuna on i5-12600K ja emona MSI PRO Z690-A WIFI DDR4.
 
Korottamisella tarkoitit että kiristit? :D Laitoit emolevyn taustapuolelle kenties? Joskus vaatii vähän enemmän muokkaamista tai joidenkin kiinnitysosien poisjättämistä, että saisi kireemmälle jäähyä DIY-patentein.
Huonosti muotoiltu varmaan, tein siis washer mod -nimellä tunnetun tempun. Teorian mukaan se vähentää prossun IHS:n (mikä tuo on suomeksi?) taipumista kiinnitysmekanismin takia. Tästä voi seurata parempi kontakti jäähyn kanssa.

Edit: niin eikös tuo aluslevyjen laittaminen juuri korota kiinnityskehikkoa (tai mikä se nyt onkaan), eli tulee sitten pienempi puristusvoima millä prossua painetaan kantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huonosti muotoiltu varmaan, tein siis washer mod -nimellä tunnetun tempun. Teorian mukaan se vähentää prossun IHS:n (mikä tuo on suomeksi?) taipumista kiinnitysmekanismin takia. Tästä voi seurata parempi kontakti jäähyn kanssa.

Edit: niin eikös tuo aluslevyjen laittaminen juuri korota kiinnityskehikkoa (tai mikä se nyt onkaan), eli tulee sitten pienempi puristusvoima millä prossua painetaan kantaan.
Öh washer mod siis lisää puristusvoimaa. Kun tulee juurikin backplaten alle.

Yleensä mitä itse olen kokenut puristusvoiman vähentäminen nostaa lämpöjä.
IHS nyt ei ihan pienellä taivu mutta liian kireällä taipuu emo ja mahdollisesti jaahyn kiinnikkeet.
 
Yleensä mitä itse olen kokenut puristusvoiman vähentäminen nostaa lämpöjä.
IHS nyt ei ihan pienellä taivu mutta liian kireällä taipuu emo ja mahdollisesti jaahyn kiinnikkeet.
Alder Laken muodon takia on ollut puhetta tuosta taipumisherkkyydestä. Jos prossun keskikohta painuu, kontakti jäähyyn on varmasti huonompi kuin jos olisi suorat pinnat vastakkain. Ei tuosta mitään kunnon tutkimustietoa taida olla, mutta ainakin joissakin tapauksissa aluslevykikka tai vaihtoehtoinen kiinnitys alentaa lämpöjä muutamalla asteella. Omasta yksilöstä en ole varma, koska vaihdoin jäähyn samalla kun laitoin aluslevyt.
 
Alder Laken muodon takia on ollut puhetta tuosta taipumisherkkyydestä. Jos prossun keskikohta painuu, kontakti jäähyyn on varmasti huonompi kuin jos olisi suorat pinnat vastakkain. Ei tuosta mitään kunnon tutkimustietoa taida olla, mutta ainakin joissakin tapauksissa aluslevykikka tai vaihtoehtoinen kiinnitys alentaa lämpöjä muutamalla asteella. Omasta yksilöstä en ole varma, koska vaihdoin jäähyn samalla kun laitoin aluslevyt.



Videolla käydään läpi mistä tässä IHS:n banaaniksi taipumisesta on kyseessä, ja testataan kunnon peleillä ja vehkeillä että mitä se Intelin vakiokiinnike tekee IHS:lle.
TL;DW: Ongelma on olemassa ja noilla kikoilla voi oikeasti saada aikaan huomattavia parannuksia lämpötiloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon GN:n videon nähtyäni kiinnostuin asiasta sen verran, että kokeeksi laitoin millin aluslevyt. Ja kun tämä on ilmajäähdytysketju, niin korostan, että tein tämän samalla kun vaihdoin AK-620 -> Noctua NH-D15. Molemmat loistavia jäähyjä, Noctua kuitenkin ilmeisesti hieman tehokkaampi.

Käytännön merkitys? No onhan se nyt hitokseen mahtavaa saada muutama sata Cinebench- tai TimeSpy-pistettä lisää. Kuhan kellottelin:lol:
 
Huonosti muotoiltu varmaan, tein siis washer mod -nimellä tunnetun tempun. Teorian mukaan se vähentää prossun IHS:n (mikä tuo on suomeksi?) taipumista kiinnitysmekanismin takia. Tästä voi seurata parempi kontakti jäähyn kanssa.

IHS stands for integrated heat spreader. The IHS is the metal exterior lid of a CPU’s processor. It serves as both a protective shell around the processing silicon and a pathway for heat to be exchanged between the CPU and your CPU cooler.

io-tech käyttää IHS:tä suomennosta "lämmönlevittäjä", esim. tässä artikkelissa (3. kuva artikkelin alusta):
 
Öh washer mod siis lisää puristusvoimaa. Kun tulee juurikin backplaten alle.
Ai niin, jäikös tämä vielä epäselväksi: aluslevyillä korotetaan lukitusmekanismia, prossuun kohdistuva voima siis pienenee -> lämmönlevitin taipuu vähemmän -> tulee/voi tulla parempi kontakti jäähyn kanssa ja viilenee muutaman asteen.
Tarkemmin kuvattu esim. täällä:
 
Ai niin, jäikös tämä vielä epäselväksi: aluslevyillä korotetaan lukitusmekanismia, prossuun kohdistuva voima siis pienenee -> lämmönlevitin taipuu vähemmän -> tulee/voi tulla parempi kontakti jäähyn kanssa ja viilenee muutaman asteen.
Tarkemmin kuvattu esim. täällä:

Ei, olin vain ajastani jäljessä ja en tiennyt tuollaista oiretta nyky vehkeillä olevankaan.
 
Mitä veikkaatte riittääkö tommonen vanha Noctua NH-U12P SE2 5800x3d jäähyksi vai pitäskö budjetoida siihen lisää?
 
Mitä veikkaatte riittääkö tommonen vanha Noctua NH-U12P SE2 5800x3d jäähyksi vai pitäskö budjetoida siihen lisää?
Itse testaisin riittävyyttä. Seuraa lämmpöjä ja tekee sitten lopullisen ratkaisun.

Uskoisin että peleihin riittää kyllä, mutta prime95 small fft en ole täysin varma.
 
Olis käytössä 4 x 140 mm ja 3 x 120 mm puhaltimia laitettavaksi O11 Dynamic Miniin. Koneessa on 19200K prossu AK620 ilmajäähyllä, ja koneella ajetaan pelkästään hyöty- ja laskentaohjelmia vanhalla GTX 960 kortilla. Olisko ehdotuksia, että minne asennella nuo em. puhaltimet ja niiden puhallussuunnat ?

o11dynamicmini.png
 
Olis käytössä 4 x 140 mm ja 3 x 120 mm puhaltimia laitettavaksi O11 Dynamic Miniin. Koneessa on 19200K prossu AK620 ilmajäähyllä, ja koneella ajetaan pelkästään hyöty- ja laskentaohjelmia vanhalla GTX 960 kortilla. Olisko ehdotuksia, että minne asennella nuo em. puhaltimet ja niiden puhallussuunnat ?
Jos kaikki haluat käyttää, niin ehdottaisin että:
2x140 eteen ja 2x140 alas, yksi 120-millinen taakse ja loput kattoon (takaosaan). 140:set tuo ilmaa sisään ja 120:set vie pois.
 
Olisko ehdotuksia, että minne asennella nuo em. puhaltimet ja niiden puhallussuunnat ?

Vanha hyvin toimiva mistä aloittaa on:
- 2 edestä sisään (140 jos mahtuu)
- 1 takaa ulos (eli se 120 tuon kuvan mukaan)
Sitten kokeillaan miltä kuulostaa käyttää (onko tarpeeksi hiljainen, sekä viileä)

JOS ei riitä niin katto auki ja laita sinne myös 1-2 140 ulos.

Yleensä halutaan enemmän sisälle kuin ulos (paineen takia).
Eli JOS laitat 2 eteen ja 2 kattoon ulos ja 1 (pieni) taakse ulos kannattaa laittaa esim. lattiaan sitten 1x sisään.

JOS sinulla on 4 x 140 mm ja 3 x 120 mm puhaltimia ja haluat kaikki käyttää niin:
- 2x 140mm edestä sisään
- lattiaan 2x 140mm sisään
- Kattoon 2x 120mm ulos
- Taakse 1x 120mm ulos
 
Tarvitseeko sitä GTX960 mihinkään, vai voisiko ajella integroidulla, joka itse asiassa ei paljoa edes tolle 960:lle häviä? Siinä häviäisi yksi lämpöpatteri ja ilmavirran blokkaaja kotelosta.
 
- 2x 140mm edestä sisään
- lattiaan 2x 140mm sisään
- Kattoon 2x 120mm ulos
- Taakse 1x 120mm ulos

@ristokoo päätyi samaan. Eli taidan lähteä tuosta, ja sitten kokeilen eri kattokonfiguraatioilla ts.
a) molemmat sisään
b) molemmat ulos
c) taaimmainen ulos, etummainen sisään
d) taaimmainen ulos
 
Tarvitseeko sitä GTX960 mihinkään, vai voisiko ajella integroidulla, joka itse asiassa ei paljoa edes tolle 960:lle häviä? Siinä häviäisi yksi lämpöpatteri ja ilmavirran blokkaaja kotelosta.

Erinomainen huomio. Sais pois edestä. Pohjasta suora esteetön virtaus emolle.
 
Erinomainen huomio. Sais pois edestä. Pohjasta suora esteetön virtaus emolle.

Eiku perkh... siis mullahan on 3 näyttöä kiinni tuossa GTX 960:ssä. Emollahan ei oo kun 2 liitintä... hmm. hmm. Voisinkohan luopua noista 23" 10v vanhoista näytöistä, ja korvata ne vaikka 2:lla uudella 32" tai jopa isommilla näytöillä. Resoluutiohan nousee noilla 4K lähdöillä joka tapauksessa mikä on hyvä asia. Samalla ruutukoon kasvattaminen on vain hyvä asia. Pitääpäs vähän fundeerata ja mittailla...
 
integroidulla, joka itse asiassa ei paljoa edes tolle 960:lle häviä
Höpö höpö. 960 on tpu:n mukaan 2x nopeampi, kuin 5700g prossun vega 8 igpu ja vega 8 on paljon nopeampi, kuin intelin 12900k:n igpu


 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 829
Viestejä
4 567 293
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom