Ilmajäähdytys yleisthredi

Juu kiitti vinkeistä, noilla pärjää varmaan hienosti piteempääkin. Nyt siksi ajaksi ilmalle että saa rauhassa kyhäillä (jossain kohtaa) nestejäähyä uudelleen ympärille. Mielummin väliaikaisratkaisu budjettimallinen.

ARCTIC Freezer 34 -prosessorijäähdytin - 27,90€


Nuo edellä mainitut ois hiukan halvempia jos vaan riittää.
 
Koneessa Ryzen 5800X:ää viilentämässä Scythen Mugen 5 Plus ARGB, joka toimii sinällään ihan mallikkaasti, mutta mukana tulleet Kaze Flex-tuulettimet pitävät ärsyttävää hieman väpättävää ulinaa, joka ainakin itsellä osuu johonkin hermoon ja kuuluu ihan kaiken läpi. Suosituksia hiljaisemmista mutta tehokkaista tuulettimista tilalle?
 
Mikä tornimallinen jäähdytin Ryzen 7 3700X:n kaveriksi?

Haetaan hiljaista ja tehokasta, mutta saisi olla edullinenkin.
 
Mikä tornimallinen jäähdytin Ryzen 7 3700X:n kaveriksi?

Haetaan hiljaista ja tehokasta, mutta saisi olla edullinenkin.
 
Jonsbo HX6250 -prosessorijäähdytin, musta - 62,90€

Onkohan tästä kellään kokemuksia? Arvosteluita ei vielä pahemmin löytynyt. Pirun hyvännäköinen ja massaa ainakin löytyy.

Pitäisi saada tyylikäs kokomusta jäähy, joka on helppo asentaa ja laadukkaalla tuulettimella. Prossuna on i7-11700F, joka ei ole ihan vähävirtaisin malli. Thermalright Macho Rev.B:lle tuli kilometrit täyteen, kun tuulettimen kiinnitysraudat ovat löystyneet ja lähes kaikkien ruuvien kannat alkaa olla pyöristyneet. Rikoin jo emolevyn tuon jäähyn kanssa tappelun takia, mikä on ihan oma tarinansa, mutta vakuutuksen piikkiin tulevalle uudelle lankulle en enää tuota vanhusta laita. Eli tuon takia painotan helppoutta ja korkeaa laatua, joista olen valmis maksamaan ylimääräistä.

Be Quietin Dark Rock 4 kävi aiemmin koneessa ja lämmöt olivat oikein hyvät ja ulkonäön takia olin valmis maksamaan jo vähän extraa. Ainut vain, että tuuletin piti "tsirp tsirp" ääntä pyöriessään. SilentiumPC Fortis 5 taitaa olla hintaan nähden huikea, mutta SilentiumPC:n tuulettimista on todella huonoja kokemuksia. Fortis 3:n tuulettimia kävi kolme kappaletta sirisemässä ja tikittämässä, kunnes vaihdoin Noctuaan. Noctua NH-U12S chromax olisi ainakin helppo asentaa ja Noctuan tuulettimet eivät ole pettäneet koskaan, mutta tuossakin on vähän premiumia hinnassa. Kaverin koneeseen asensin joskus ruskean tuollaisen ja antoi kyllä todella hyvän kuvan.

Noctua NH-U12S chromax.black -prosessorijäähdytin - 74,90€

Sitten olisi vielä Scythe Fuma 2 Rev. B, mutta se ei valitettavasti ehtinyt myyntiin ajoissa. Alkuperäinen Fuma taas ei sovi väriteemansa puolesta kokoonpanoon.
 
edit: ei mitään
Juuri tuollainen kävi koneessa ja vikisevän tuulettimen takia on lähdössä palautukseen. En tiedä, pitäisikö kokeilla toista yksilöä vai jotain muuta. Tuulettimen asennus oli ainakin ihan eri planeetalta Thermalrightin jälkeen, lämmöt hyvät ja ulkonäkö omaan silmään näyttävä, kun koneen väriteema on täysin musta. Noita Be Quietin Silent Wings 3 -tuulettimia on kyllä koneessa neljä ja mikään niistä ei pidä ylimääräistä ääntä, eli saattoi olla maanantaikappale. Mutta toisaalta Noctua NH-U12S Chromax on vielä aavistuksen parempi lämmöiltään ja helpompi asennukseltaan...

EDIT: Näköjään muutitkin viestiä juuri kun kirjoitin :D
 
Juuri tuollainen kävi koneessa ja vikisevän tuulettimen takia on lähdössä palautukseen. En tiedä, pitäisikö kokeilla toista yksilöä vai jotain muuta. Tuulettimen asennus oli ainakin ihan eri planeetalta Thermalrightin jälkeen, lämmöt hyvät ja ulkonäkö omaan silmään näyttävä, kun koneen väriteema on täysin musta. Noita Be Quietin Silent Wings 3 -tuulettimia on kyllä koneessa neljä ja mikään niistä ei pidä ylimääräistä ääntä, eli saattoi olla maanantaikappale. Mutta toisaalta Noctua NH-U12S Chromax on vielä aavistuksen parempi lämmöiltään ja helpompi asennukseltaan...

EDIT: Näköjään muutitkin viestiä juuri kun kirjoitin :D

joo en lukenut kokonaan viestiäsi ennenkuin kirjoitin. Kannattaa kuitenkin kokeilla toisella tuulettimella, 2600x kanssa oli itsellä tuo ja ei pitänyt kyllä mitään ylimääräisiä ääniä.

toinen vaihtoehto voisi olla ostaa tuo jonsbo/bequiet ja vaihtaa siihen Scythen tai Noctuan tuuletin?
 
Viimeksi muokattu:
Jos helppoutta, laatua ja pitkää ikää arvostaa eikä ole pennin päälle niin noctua on kyllä selvä valinta. Tuon SecuFirm-kiinnityssysteemin jälkeen kaikki tuntuu hirveältä näpräykseltä.
 
Jonsbo HX6250 -prosessorijäähdytin, musta - 62,90€

Onkohan tästä kellään kokemuksia? Arvosteluita ei vielä pahemmin löytynyt. Pirun hyvännäköinen ja massaa ainakin löytyy.

Pitäisi saada tyylikäs kokomusta jäähy, joka on helppo asentaa ja laadukkaalla tuulettimella. Prossuna on i7-11700F, joka ei ole ihan vähävirtaisin malli. Thermalright Macho Rev.B:lle tuli kilometrit täyteen, kun tuulettimen kiinnitysraudat ovat löystyneet ja lähes kaikkien ruuvien kannat alkaa olla pyöristyneet. Rikoin jo emolevyn tuon jäähyn kanssa tappelun takia, mikä on ihan oma tarinansa, mutta vakuutuksen piikkiin tulevalle uudelle lankulle en enää tuota vanhusta laita. Eli tuon takia painotan helppoutta ja korkeaa laatua, joista olen valmis maksamaan ylimääräistä.

Be Quietin Dark Rock 4 kävi aiemmin koneessa ja lämmöt olivat oikein hyvät ja ulkonäön takia olin valmis maksamaan jo vähän extraa. Ainut vain, että tuuletin piti "tsirp tsirp" ääntä pyöriessään. SilentiumPC Fortis 5 taitaa olla hintaan nähden huikea, mutta SilentiumPC:n tuulettimista on todella huonoja kokemuksia. Fortis 3:n tuulettimia kävi kolme kappaletta sirisemässä ja tikittämässä, kunnes vaihdoin Noctuaan. Noctua NH-U12S chromax olisi ainakin helppo asentaa ja Noctuan tuulettimet eivät ole pettäneet koskaan, mutta tuossakin on vähän premiumia hinnassa. Kaverin koneeseen asensin joskus ruskean tuollaisen ja antoi kyllä todella hyvän kuvan.

Noctua NH-U12S chromax.black -prosessorijäähdytin - 74,90€

Sitten olisi vielä Scythe Fuma 2 Rev. B, mutta se ei valitettavasti ehtinyt myyntiin ajoissa. Alkuperäinen Fuma taas ei sovi väriteemansa puolesta kokoonpanoon.
Suoraan vaan noctua nh-d15 niin ei tarvitse enää miettiä vaihtoa. Hinta kirpaisee vain kerran.
Noctua Prosessorijäähdytin NH-D15 - 89,90€

Edit. Ja kuten tuolla toisessa ketjussa mainitsin niin ei kannata ostaa mitään välimalleja vaan suoraan sitä parasta niin ei tarvitse enää sitten myöhemmin miettiä pitäisikö parempaan päivittää.
 
Suoraan vaan noctua nh-d15 niin ei tarvitse enää miettiä vaihtoa. Hinta kirpaisee vain kerran.
Noctua Prosessorijäähdytin NH-D15 - 89,90€
Mutta tuo väri kirpaisee joka kerta kun sen näkee. Toki saahan tuota mustanakin mutta ei se Noctua nyt niin ylivoimainen ole että parin asteen takia tarvitsisi kaikki muut vaihtoehdot unohtaa. Ja maksaa tuplahintaa.. Itse kokeilisin Jonsboa koska se on mielestänikin tyylikkään näköinen. Ja tuulettimiahan voi aina vaihtaa. Omassa Mugenissakin on nyt Phanteksin T-30 kiinni ihan vaan koska why not..
 
Mutta tuo väri kirpaisee joka kerta kun sen näkee. Toki saahan tuota mustanakin mutta ei se Noctua nyt niin ylivoimainen ole että parin asteen takia tarvitsisi kaikki muut vaihtoehdot unohtaa. Ja maksaa tuplahintaa.. Itse kokeilisin Jonsboa koska se on mielestänikin tyylikkään näköinen. Ja tuulettimiahan voi aina vaihtaa. Omassa Mugenissakin on nyt Phanteksin T-30 kiinni ihan vaan koska why not..
Juu, tottakai se riipaisee joillakin kun näkee ne ruskeat tuulettimet koneessa, itse tosin katson vain näyttöä konetta käyttäessäni. Mutta ymmärrän jos joku haluaa rgb-loistetta tai kaikki mustaksi, ei siinä mitään. Itse en lämpöjen kustannuksella enkä hinnan nousulla noita ominaisuuksia tarvitse.
Esim maksamalla tuosta noctuan black jäähystä 18€ enemmän sen takia että se on musta. Ja jotkut maksavat cpu-jäähystä lisähintaa kun sen saa ehkä heikommilla rgb tuulettimilla.
Itse pärjäilen hyvin tällä miltei 10 vuotta vanhalla thermalrightin tuplatornilla mikä on noin 1-2c päässä tuosta NH-D15 noctuasta, mutta tulevaisuutta ajatellen tähän ei enää uusia kiinnikkeitä saa.
Tuossa noctuassa on se että sieltä saa varmasti ja nopeasti uudet tulevat cpu kanta kiinnikkeet ilmaiseksi, esim tuleva AM5 kanta, joten lasken sillekin jotain arvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Musta väri on ihan ehdoton vaatimus prossujäähyn kohdalla. Sen kohdalla olen valmis maksamaan ylimääräistäkin tai tinkimään muista ominaisuuksista. Toki tuo Noctuan NH-D15 chromaxina alkaa menemään jo kipurajoille hinnan suhteen. Be Quietin Dark Rock 4 Pro menee jo samalle tasolle suorituskyvyssä, mutta halvemmalla hinnalla.

Noissa järkäleen kokoisissa ilmajäähyissä ärsyttää se, että muutenkin kompaktissa kotelossa tilaa työskentelyyn ei ole. Esimerkiksi ylempi m.2-levy, prossun lisävirta, PCIe-paikan lukitusvipu ja pari muutakin liitintä jää jäähyn alle. Vähän pienempi tornijäähy olisi siinä mielessä helpompi. Be Quietin Dark Rock 4 (ei-pro) oli jo kooltaan huomattavasti Machoa näppärämpi ja piti lämmöt erinomaisesti kurissa. Yllätyin oikein positiivisesti, kun tuo ei ole arvosteluissa pärjännyt mitenkään huikeasti ja ostin sen lähinnä ulkonäön takia. Toki omassa kotelossa on erinomainen ilmanvaihto auttamassa. Noctua NH-U12S olisi vielä pykälää kompaktimpi, tehokkaampi ja ylivoimaisesti helpoin prossujäähy asentaa, mitä vastaan on tullut.

Ja vaikka nykyinen prossu ei vaadi ihmeitä, on tulevaisuus eri asia. Vuosien päästä voikin olla kellotettava kiuas koneessa. Kuitenkin tykkään näistä Intelin non-K -prossuista ja B-sarjan emolevyistä, eli esimerkiksi nyt konetta kasatessa valinta olisi i7-12700F + B660. Sillekin riittää vähemmän järkälemäinen jäähy. Kestävyyttä kuitenkin painotan, ettei käy kuten Machon kanssa, eli tuulettimen kiinnitysraudat väsyvät, lamellit vääntyvät ja pehmeät ruuvit muljahtavat herkästi. Täytyy huomenna katsoa, minkä jäähyn laitan uuden emolevyn kanssa tilaukseen. Vai otanko toisen Dark Rockin vielä kokeiluun. Macholla en koettele omia hermoja tai emolevyn kestävyyttä enää yhtään :D
 
Musta väri on ihan ehdoton vaatimus prossujäähyn kohdalla. Sen kohdalla olen valmis maksamaan ylimääräistäkin tai tinkimään muista ominaisuuksista. Toki tuo Noctuan NH-D15 chromaxina alkaa menemään jo kipurajoille hinnan suhteen. Be Quietin Dark Rock 4 Pro menee jo samalle tasolle suorituskyvyssä, mutta halvemmalla hinnalla.

Noissa järkäleen kokoisissa ilmajäähyissä ärsyttää se, että muutenkin kompaktissa kotelossa tilaa työskentelyyn ei ole. Esimerkiksi ylempi m.2-levy, prossun lisävirta, PCIe-paikan lukitusvipu ja pari muutakin liitintä jää jäähyn alle. Vähän pienempi tornijäähy olisi siinä mielessä helpompi. Be Quietin Dark Rock 4 (ei-pro) oli jo kooltaan huomattavasti Machoa näppärämpi ja piti lämmöt erinomaisesti kurissa. Yllätyin oikein positiivisesti, kun tuo ei ole arvosteluissa pärjännyt mitenkään huikeasti ja ostin sen lähinnä ulkonäön takia. Toki omassa kotelossa on erinomainen ilmanvaihto auttamassa. Noctua NH-U12S olisi vielä pykälää kompaktimpi, tehokkaampi ja ylivoimaisesti helpoin prossujäähy asentaa, mitä vastaan on tullut.

Ja vaikka nykyinen prossu ei vaadi ihmeitä, on tulevaisuus eri asia. Vuosien päästä voikin olla kellotettava kiuas koneessa. Kuitenkin tykkään näistä Intelin non-K -prossuista ja B-sarjan emolevyistä, eli esimerkiksi nyt konetta kasatessa valinta olisi i7-12700F + B660. Sillekin riittää vähemmän järkälemäinen jäähy. Kestävyyttä kuitenkin painotan, ettei käy kuten Machon kanssa, eli tuulettimen kiinnitysraudat väsyvät, lamellit vääntyvät ja pehmeät ruuvit muljahtavat herkästi. Täytyy huomenna katsoa, minkä jäähyn laitan uuden emolevyn kanssa tilaukseen. Vai otanko toisen Dark Rockin vielä kokeiluun. Macholla en koettele omia hermoja tai emolevyn kestävyyttä enää yhtään :D
Mikä vika ak620 jäähyssä? Tai jos se on ylimitoitettu, niin fera 5.
 
Tämä olisi kiva pienempi ilmajäähy vs NH-D15 kun on vielä mustan värinenkin mutta hintaa on aivan liikaa. Tuon kun saisi hintaan ~70-80€
Noctua NH-U12A chromax.black -prosessorijäähdytin - 119,90€

Ja kun normi värinenkin on hinnaltaan 99,90€, niin enemmän joutuu maksamaan siitä noin NH-D15 suorituskyvystä, kun pienempää kokoa haluaa noctualta.
Noctua NH-U12A -prosessorijäähdytin - 99,90€

Täytyy katsoa sitten jos ja kun päivitän AM5 kannalle niin minkä jäähyn sitten ostaisi. Harkinta menee varmaan arctic liquid freezer II nestejäähyn ja NH-D15 välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kestävyyttä kuitenkin painotan, ettei käy kuten Machon kanssa, eli tuulettimen kiinnitysraudat väsyvät, lamellit vääntyvät ja pehmeät ruuvit muljahtavat herkästi.
Täytyi oikein katsoa Jimm's:n tilaushistoriasta, omassa (ykkös) koneessa on nyt Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin mikä on ostettu 11.1.2016 ja kakkoskoneessa on 8 May 2019 saksan Amazonista ostettu vastaava jäähy. Kun hintoja katsoo (49,9€ 2016, 41,58€ + veroero 2019) ja ottaa huomioon että tähän omassa koneessa käytössä olevaan vanhempaan versioon täytyi vaihtaa nyt vajaa kuukausi sitten tuuletin uuteen ja tilata 2017 helmikuussa AM4 kannan kiinnikkeet 5.00€ hintaan asiakaspalvelusta (saksasta).

Itse olen ainakin vielä enemmän kuin tyytyväinen näihin prosessorit jäähyihin ja nopeasti laskien tämän pääkoneessa olevan keskimääräiseksi hinnaksi on siis tullut noin 10€ vuodessa (hinta laskee tietysti joka vuosi jonka käytössä ilman mitään lisäkustannuksia hinta olisi noin 8€/vuosi).

Eli tiedä sitten miten pitkään näiden pitäisi kestää mutta jos nyt tämän pääkoneen suunnitellun "5+ vuotta emo+prosessori+muistit" (5900X, hankittu marraskuu 2020 eli toivottavasti ainakin 4+v käyttöä vielä) kestää niin päälle 10 vuotta prosessori jäähylle on ihan hyvä ikä ja kestokin, vaikka siinä kertaalleen joutuiskin vaihtamaan 6v käytön jälkeen coolerin uuteen.
 
Päädyin ottamaan toisen Be Quietin Dark Rock 4:n vikisevän tilalle. Tämän tuuletin ei pidä mitään sivuääniä ja on todella hiljainen.

Noin kompaktiksi tornijäähyksi on kyllä yllättävän tehokas. Uusi emolevy syöttää vähän aiempaa enemmän voltteja prossulle ja Cinebench R23:ssa keskimääräinen tehonkulutus nousi 185 wattiin. Lähes äänettömällä 1000RPM nopeudella ytimien lämmöt jäivät 80 asteeseen. Ilmoitettu 200W TDP tuntuu pitävän hyvin paikkansa ja kun ulkonäkö on omaan silmään pirun tyylikäs, niin ei voi valittaa. Toki hinnassa oli premiumia jonkun verran.

Vanha Macho lensi roskiin. En saanut sitä edes kiristettyä enää kunnolla, vaan ruuvien kannat muljahtivat helposti pyöreäksi ja lämmöt karkasivat. Vuosien myötä ruuveihin on tullut kulumaa, mutta niin näytti olevan kulumaa myös Thermalrightin ruuvimeisselissä, jota on käytetty kaikessa aina auton remonteissa asti. Onneksi Be Quietin mukana tuli uusi ruuvimeisseli :D
 
Suosituksia hyvistä 92mm tuulettimista?
Tarvitsen kotelon kattoon 2kpl, paksuudella ei merkitystä. Katto on rei'itetty, ei verkkoa.
Mieluusti n. 2000rpm, koska tulee isompien kanssa samaan hubiin, ja siten hieman parempi mahdollisuus sille, että pyörivät jokseenkin samaa vauhtia (pwm käppyrät tietysti vaihtelevat malleittain, mutta silti :rolleyes:)
Edullisuus, hiljaisuus (ja pitkä takuu) plussaa.
 
Hakusessa hiljainen CPU-cooleri serverikoneeseen, kone tulee sijaitsemaan käyttäjän lähellä.

Prossuna i3-12100 (60W base, 89W turbo) ja kotelona Fractal Node 304. Prossun käyttöaste on pääosin matala, mutta tuulettimen olisi hyvä olla kohtalaisen hiljainen myös korkeammalla rasituksella.

Nykyisenä coolerina on Intelin vakiocooler (Laminar RM1), joka ajaa muuten asiansa mutta niinä harvoina rasituksen hetkinä kuulostaa aivan sirkkeliltä. Toisaalta siinäkin voisi kokeilla tuota paperimodia: Quick and Easy Intel Stock Cooler Mod Uses a Paper Insert

Budjetti max 50€, kauppana voi olla esim. Amazon.de
 
Hakusessa hiljainen CPU-cooleri serverikoneeseen, kone tulee sijaitsemaan käyttäjän lähellä.

Prossuna i3-12100 (60W base, 89W turbo) ja kotelona Fractal Node 304. Prossun käyttöaste on pääosin matala, mutta tuulettimen olisi hyvä olla kohtalaisen hiljainen myös korkeammalla rasituksella.

Nykyisenä coolerina on Intelin vakiocooler (Laminar RM1), joka ajaa muuten asiansa mutta niinä harvoina rasituksen hetkinä kuulostaa aivan sirkkeliltä. Toisaalta siinäkin voisi kokeilla tuota paperimodia: Quick and Easy Intel Stock Cooler Mod Uses a Paper Insert

Budjetti max 50€, kauppana voi olla esim. Amazon.de
Fera5/Fortis5/Freezer34 tms.
 
Tulin vaan sanomaan, että jos ostaa minkä vaan noista ehdotetuista, niin lämpötilat laskee rasituksessa 10-20C ja kone hiljenee. Lisäksi prosessorin mahdollinen throttlaaminen pysähtyy.

En todellakaan tekisi mitään paperimodia ja ihmettelen, että ihmiset vielä vetää tuolla stock-jäähyllä, kun paljon parempi maksaa 30€.. Ok, on se iso raha tuohon 12100:n hintaan, mutta ei niin kallis lisä kuitenkaan.

--

Tämän myyntihinnan piti olla noin parikymppiä, mutta sitä ei vielä hirveästi ole näkynyt:

Lähinnä siinä mielessä, että jos tarvitsee mahdollisimman edukkaan jäähyn tuolle. Fera 5 on kaikin puolin parempi, mutta jos ei mahdu tai budjetti pitää venyttää äärimmilleen. Jos on yli 500€ koneeseen, niin ostaisin aftermarket-jäähyn ja olen ostanut semmoisen i3-10100:n kanssakin. Nyt ostaisin Fera 5:n, mutta tulevaisuudessa, jos joku tänne tulee miettimään vaihtoehtoja, niin ehkä tuon hinta on pari euroa laskenut ja se on tarpeeksi paljon halvempi kuin Fera 5..

--

Kiinasta saa Feraa vastaavia alle 20€ tarjouksista ja noita Intelin stock-jäähyjä isommalla tuulettimella varustettuja jopa kympillä (jos saa postimaksut jotenkin halvalla), mutta siinä säästää suomihintoihin sen kympin ja sieltä voi tulla, mitä sattuu. Itsellä on ajalta ennen Jimm'sin Jonsboja ja Spartan 5:ia semmoisia matalia tornijäähyjä, kun niitä ei Suomesta saanut kohtuuhintaan.
 
Itse ostin Fera femman 12100F:n kaveriksi. Varmaan olisin pärjännyt stockillakin mutta ~30€ ei itselle niin iso raha ole, ettenkö sitä maksaisi jo pelkästä mielenrauhasta, puhumattakaan tärykalvojen säästöstä ja "päivitysvarasta" vaikka 13. sukupolven i5-malliin jos siltä joskus tuntuu. Toisaalta pari viikkoa sitten tuli kasattua tutulle 5600X-kokoonpano johon meni stockkijäähy suositusteni vastaisesti "koska 30€ on iso raha" :facepalm:
 
Itse ostin Fera femman 12100F:n kaveriksi. Varmaan olisin pärjännyt stockillakin mutta ~30€ ei itselle niin iso raha ole, ettenkö sitä maksaisi jo pelkästä mielenrauhasta, puhumattakaan tärykalvojen säästöstä ja "päivitysvarasta" vaikka 13. sukupolven i5-malliin jos siltä joskus tuntuu. Toisaalta pari viikkoa sitten tuli kasattua tutulle 5600X-kokoonpano johon meni stockkijäähy suositusteni vastaisesti "koska 30€ on iso raha" :facepalm:

Sen takia 20€ Spartan 5 olisi niin hyvä. Se olisi enemmän sopiva raha tuollaisen halvan prosessorin kaveriksi. Tässä noista SilentiumPC:n jäähyistä kattava testivideo:


En ymmärtänyt sanaakaan, mutta ne kaaviot oli hyvin informatiivisia, esim:
1650289639361.png


Eli tuolla sinun prosessorilla saatiin 20C parannusta Prime95:een. Ok, primeä ei normaalikäyttäjä ikinä ajele, mutta 10 astetta uskoisin ihan mutulla menevän pelikäytössäkin, ja äänentaso laskee kunnolla.

..ja taas, tuo sinun prosessorisi on kauniisti 64W TDP:n sisässä, niin sille riittäisi Fera 5:n sijasta se kaikista huonoin Spartan 5, jossa on vain kaksi lämpöputkea. Tässä ei ole kyllä päivitysmahdollisuuksia hirveästi, mutta hinta on alle 20€:

Tämä kympin säästö Fera 5:een on sinänsä aiheellinen, kun oikeasti noita "30€ on iso raha"-ihmisiä on. Niin 20€ voi olla kohtuullisempi summa.
Ja offtopiccina, jos raha on tiukalla, niin ensinnä säästetään kotelossa, sitten tässä aftermarket-jäähyssä ja vasta viimeisenä ja hammasta purren virtalähteessä ja se ei silloinkaan kannata (kun tod.näk. käytössä on vuoden 2011 superkukka, joka "on ihan hyvä vielä" (ei ole)).

--

Nykyään kaikki toimii stock-jäähyllä, mutta se voi hidastaa suorituskykyä vaativissa ohjelmissa, se voi lämmetä hirveän korkealle ja se on todennäköisesti rasituksessa äänekäs.
 
Tuli pistettyä Zalman CNPS17X jäähyyn karsean orkkispropellin tilalle Arctic P14 Silent. Tuuletin sopi Zalmanin kiinnikkeisiin suoraan.
Ei siihen kyllä tuulettimen ja muistien väliin jäänyt tilaa edes postimerkille, piti kiinnikkeiden ja jäähyn väliset kumipehmusteetkin poistaa sieltä välistä että sai mahtumaan. Millin neljäsosalla tuo saattaa taivuttaa muistikapulaa mutta tuntuu toimivan ongelmitta.
 
Onkos kellään Noctua L12S ja Ryzen 5600X -comboa? Minkälaisia lämpötiloja tulee Cinebenchillä tai Prime95:llä?
 
Onkos kellään Noctua L12S ja Ryzen 5600X -comboa? Minkälaisia lämpötiloja tulee Cinebenchillä tai Prime95:llä?
Itsellä on Noctuan L12 eli edeltävä malli jäähdyttämässä 5950X:ää 150W power limitillä. Jäähyyn on vaihdettu 140 mm tuuletin mukana tulevan 120 mm tilalle. Lisäksi jäähdytyssiilin ja coldplaten väliin puristettu lämpötyyny kontaktilla wraith stealth jäähy (en ole testannut paljonko vaikuttaa :x3:). Tuuletin pyörii maksimissaan 900 RPM ja maksimi prossulämmöt 10 min Cinebenchin jälkeen 82 C (ambient 21 C). Jäähy siis riittää vaikka mihin, mutta kotelolla ja sen tuuletuksella on paljon vaikutusta.
 
Itsellä on Noctuan L12 eli edeltävä malli jäähdyttämässä 5950X:ää 150W power limitillä. Jäähyyn on vaihdettu 140 mm tuuletin mukana tulevan 120 mm tilalle. Lisäksi jäähdytyssiilin ja coldplaten väliin puristettu lämpötyyny kontaktilla wraith stealth jäähy (en ole testannut paljonko vaikuttaa :x3:). Tuuletin pyörii maksimissaan 900 RPM ja maksimi prossulämmöt 10 min Cinebenchin jälkeen 82 C (ambient 21 C). Jäähy siis riittää vaikka mihin, mutta kotelolla ja sen tuuletuksella on paljon vaikutusta.

Mulla varmaan on häikkää tahnojen laitossa kun ei tahdo toimia. Primellä menee 95:een 10 minuutissa ja ihan softia käynnistäessä jäähy alkaa satunnaisesti huutamaan. AutoOC ja PBO kylläkin päällä. Pitänee irroittaa ja katsoa onko tahna levittynyt kunnolla. Kotelo on Meschilious jossa ilmanvaihto riittää.
 
Vähän kyllä harmittaa, että tuli piheiltyä konetta kasatessa ja otin i7-12700:lle vain Fortis 5:n jäähyksi. Powerlimitin nostamalla/poistamalla tuo nimittäin lämpeää niin rouheasti, että loppuu kyllä aivan totaalisesti jäähdytysteho tuosta Fortis 5:stä, ainakin jos ajaa jotain prime95 rääkkiä. Olisi pitänyt laittaa DeepCoolin AK620 tai suoraan Noctua...

Noh, se täytyy sanoa tuon Fortiksen eduksi, että sen ARGB malli on erittäin tyylikkään näköinen ja normaalikäytössä aivan totaalisen hiljainen. Vähän kyllä olen miettinyt, että pitäisikö heittää tuohon vielä toinen tuuletin, mutta suurimmassa osassa testejä ero yksi- ja kaksi ropellisen Fortiksen välillä on luokkaa 1-3 astetta.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä harmittaa, että tuli piheiltyä konetta kasatessa ja otin i7-12700:lle vain Fortis 5:en jäähyksi. Powerlimitin nostamalla/poistamalla tuo nimittäin lämpeää niin rouheasti, että loppuu kyllä aivan totaalisesti jäähdytysteho tuosta Fortis 5:stä, ainakin jos ajaa jotain prime95 rääkkiä. Olisi pitänyt laittaa DeepCoolin AK620 tai suoraan Noctua...

Noh, se täytyy sanoa tuon Fortiksen eduksi, että sen ARGB malli on erittäin tyylikkään näköinen ja normaalikäytössä aivan totaalisen hiljainen. Vähän kyllä olen miettinyt, että pitäisikö heittää tuohon vielä toinen tuuletin, mutta suurimmassa osassa testejä ero yksi- ja kaksi ropellisen Fortiksen välillä on luokkaa 1-3 astetta.

Käytän tätä viestiä toisaalla (jossa menin Fortista suosittelemaan). Omaksi puolustukseksi, siellä oltiin hankkimassa Fera 5:sta.
 
Vähän kyllä harmittaa, että tuli piheiltyä konetta kasatessa ja otin i7-12700:lle vain Fortis 5:n jäähyksi. Powerlimitin nostamalla/poistamalla tuo nimittäin lämpeää niin rouheasti, että loppuu kyllä aivan totaalisesti jäähdytysteho tuosta Fortis 5:stä, ainakin jos ajaa jotain prime95 rääkkiä. Olisi pitänyt laittaa DeepCoolin AK620 tai suoraan Noctua...

Noh, se täytyy sanoa tuon Fortiksen eduksi, että sen ARGB malli on erittäin tyylikkään näköinen ja normaalikäytössä aivan totaalisen hiljainen. Vähän kyllä olen miettinyt, että pitäisikö heittää tuohon vielä toinen tuuletin, mutta suurimmassa osassa testejä ero yksi- ja kaksi ropellisen Fortiksen välillä on luokkaa 1-3 astetta.
Paljonko tarvitsee ajella prime95:sta virtarajat pois päältä? Väittäisin aika marginaaliluokan touhuksi.
 
Paljonko tarvitsee ajella prime95:sta virtarajat pois päältä? Väittäisin aika marginaaliluokan touhuksi.
Nimenomaan, jos koneella ei ole tarkoitus harrastaa erittäin (CPU:lle) raskasta teoreettista laskentaa, kannattaa testata miten lämmöt käyttäytyy siinä hommassa mitä koneella tullaan tekemään :)
 
Prime95 on itsellekin pitkään ollut aivan överi lämmöntuoton suhteen. Edellinen i5-11400, joka on kerroinlukittu "65W" prosessori, veti Primessä vakiona 190W ja lämmöt nousivat 100 asteen rajoille järeällä Thermalright Machollakin. Nykyinen i7-11700F vetää jo Cinebenchissä vakiona 180W, enkä edes uskalla lyödä Primeä päälle. Tämä sentään on helpompi jäähdyttää. Nykyinen Dark Rock 4 on mitoitettu 200W kuormalle, eikä ole moksiskaan tuon i7:n kanssa.

Ylipäätään Cinebench tai joku muu renderöinti, kuten Blender, ovat omasta mielestäni paljon realistisempia kuormia lämpöjen testaukseen. Peleistä pahin vastaan tullut lämmöntuottaja on BFV 64-pelaajan servulla, jossa prosessorin tehonkulutus on yllättävän korkea. Lisäksi näytönohjain puskee vielä lämpöä koteloon. Jos haluaa tehdä täyden stressitestin kokoonpanon jäähdytykselle, niin sitten vaikka Cinebench R23 ja Unigine Heaven samaan aikaan pyörimään.
 
Joo Primellä jäähyn riittävyyden testaus on suunnilleen sama, kuin testaisi oman nurmikon kestävyyttä panssarivaunulla. Jos ei jotain oikeasti raskasta käyttöä ole tiedossa, niin joku vähempikin stressitesti riittää. Toki jos haluaa repiä ns. kaiken irti ja testata vaikka vakautta, niin sen Prime tekee aika pätevästi.
 
Kyllä se nyt pitää jollain rasitusohjelmalla testata. Jos ei Prime95, niin Cinebench. Sitten ei tule yllätyksiä, kun BattleField 2025 tms. rasittaa kunnolla konetta, jäähy ei riitä ja peliporukka kyselee: "mikset olet lobbyssa?". Ihan tyhmää, ettei konetta rasitettaisi ollenkaan, kun pelätään kokeilla rajoja. Sitten on ostettu liian huonot osat ja kärvistellään stock-jäähyllä (30€ säästö).

Lisäksi edelleen, noissa Intelin kerroinlukituissa on paljon piilotettua potentiaalia. Kun avaa powerlimitit, niin esim. kerroinlukittu i7 voi kuluttaa enemmän kuin K-mallin i5. Ja AMD:n prosessorit ainakin alle 300€ hintaluokassa vaan kuluttavat oikeasti paljon vähemmän - ja tarvitsevat siten vähemmän tuuletusta.
 
Ongelma on Intel vs. AMD IHS eroavaisuudet. Erot esimerkiksi näissä testeissä Intelin ja AMD välillä on oikeasti merkittävät:
SilentiumPC Fortis 5 & Fortis 5 Dual Fan Review - Intel Test System & Temperature Results | TechPowerUp
SilentiumPC Fortis 5 & Fortis 5 Dual Fan Review - AMD Test System & Temperature Results | TechPowerUp

Päälle vielä nämä Intelin 12-sarjan surullisen kuuluisat IHS:n banaaniksi taipumiset sekä jäätävä virrankulutus mikä kärjistää eroja entisestään, pitää oikeasti olla tarkkana minkä jäähyn ottaa vaikka AMD testipenkissä jäähy olisikin 12-ydin prosessori aivan tappiin kellotettuna yhtä hyvä kuin NH-D15.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se nyt pitää jollain rasitusohjelmalla testata. Jos ei Prime95, niin Cinebench. Sitten ei tule yllätyksiä, kun BattleField 2025 tms. rasittaa kunnolla konetta, jäähy ei riitä ja peliporukka kyselee: "mikset olet lobbyssa?". Ihan tyhmää, ettei konetta rasitettaisi ollenkaan, kun pelätään kokeilla rajoja. Sitten on ostettu liian huonot osat ja kärvistellään stock-jäähyllä (30€ säästö).

Lisäksi edelleen, noissa Intelin kerroinlukituissa on paljon piilotettua potentiaalia. Kun avaa powerlimitit, niin esim. kerroinlukittu i7 voi kuluttaa enemmän kuin K-mallin i5. Ja AMD:n prosessorit ainakin alle 300€ hintaluokassa vaan kuluttavat oikeasti paljon vähemmän - ja tarvitsevat siten vähemmän tuuletusta.

Jeps, parisataa wattia lähtee seinästä i7-12700 non-K:lla ihan helposti kun poistaa powerlimitit (ja ei ole ihan paska emo) ja se kannattaa ehdottomasti tehdä koska tehoa tulee myös aika reippaasti lisää ihan konkreettisesti ja peleihin helposti yli kymmenenkin FPS lisää. Noin muutenkin näiden uusien Intelien suorituskyky on suoremmin suhteessa niiden kykyyn jäähtyä, kuin kenties koskaan aiemmin. Se näkyy myös ihan käytännön kuormissa, koska se kuinka pitkäksi ajaksi prossu pystyy buustaamaan itsensä tappiin rasituksessa, riippuu aikalailla suoraan jäähystä.

Tosin ehkä eniten tässä vaan harmittaa se periaate, että löin juuri reippaasti yli pari tonnia koneeseen, mutta sitten kuitenkin tässä tuli parinkympin takia pihisteltyä. :-D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se nyt pitää jollain rasitusohjelmalla testata. Jos ei Prime95, niin Cinebench. Sitten ei tule yllätyksiä, kun BattleField 2025 tms. rasittaa kunnolla konetta, jäähy ei riitä ja peliporukka kyselee: "mikset olet lobbyssa?". Ihan tyhmää, ettei konetta rasitettaisi ollenkaan, kun pelätään kokeilla rajoja. Sitten on ostettu liian huonot osat ja kärvistellään stock-jäähyllä (30€ säästö).

Kun hankkii uuden prosessorin ja / tai näytönohjaimen niin se Cinebench (20 ja myös se 23) sekä ilmaisista esim. Superposition Benchmark (ja maksullisista se 3D mark eri testit). Sen jälkeen kannattaa testailla ihan ns. "normaaleilla peleillä" mitä muutenkin pelaa. Itse huomannut että vaikka kaikki testit menee lävitse niin joku Total War: Warhammer III tai Baldur's Gate 3 (Red Dead Redemption 2) saattavat kaatuilla / tulla grafiikkavirheitä joten ihan 100% kunnossa asetukset eivät ole => kannattaa ottaa pykälä tai pari alaspäin niistä "testeissä 100% vakaista" asetuksista.

Tämä koskee varsinkin ylikellotusta mutta samalla myös jäähdytyksen testausta (mieluusti samalla katsoo jollain testisoftalla mitkä ovat minimi & maksimi lämmöt ennen / testin aikana / sen jälkeen sekä tietysti myös virrankulutuksia) niin saa hieman osviittaa siitä mikä voi olla ongelmana.

Varsinkin uudemmille käyttäjille tämä voi tulla ongelmaksi koska he katsovat yksittäisiä testituloksia, kysyvät "mitkä sun asetukset on" ja yrittävät laittaa saman. Ehkä ymmärtämättä että vaikka prosessori ja näytönohjain ovat samat niin kotelo, tuuletus ja jopa se kotelon paikka (ilmankierto / pöly) vaikuttavat yhtälöön. Sekä tietysti ihan erot prosessorien ja näytönohjainten välillä. Monesti se hieno tulos ei todellakaan tule 24/7 asetuksilla.
 
Kyllä se nyt pitää jollain rasitusohjelmalla testata. Jos ei Prime95, niin Cinebench. Sitten ei tule yllätyksiä, kun BattleField 2025 tms. rasittaa kunnolla konetta, jäähy ei riitä ja peliporukka kyselee: "mikset olet lobbyssa?". Ihan tyhmää, ettei konetta rasitettaisi ollenkaan, kun pelätään kokeilla rajoja. Sitten on ostettu liian huonot osat ja kärvistellään stock-jäähyllä (30€ säästö).

Jos siellä nettipelin lobbyssä throttlataan, niin sitten on mennyt jo osien valinta niin pieleen, että ihan turha ajella niitä stressitestejä. Eli ongelma ei siinä kohtaa ole se ettei ajella stressitestejä, vaan se että on valittu alitehoista jäähyä tai emolevyn virransyöttöä -> Uusia osia koneeseen. Voihan sitä testata ja tarkistaa koneen vakauden ja esim. jäähyn maksimeita, en sitä sano, mutta yksikään noista, edes Cinebench CPU-Z jne. ei vastaa edes raskainta pelikäyttöä, joten ei noiden perusteella kannata vetää liian isoja johtopäätöksiä ''melkeen throttlaa 2x cinebench -> ei riitä jäähy pelikäyttöön'' jne.

Mää pelaan noita nettipelejä nimenomaan, jotka rasittaa jopa 8 ydintä parhaimmillaan, eikä nuo vastaa silti läheskään esim. cinebenchin kuormaa, vaan cinebench repii paljon enemmän watteja irti sekä AMD:n että Intelin prossuista. CPU Z:n stressitesti näyttää olevan aika lähellä esim. Warzonen nettipelin 8 ytimen rasitusta, paitsi että peleissä rasitus ei ole jatkuvaa 8 ytimen rasitusta, ja lähes kaikilla se näytönohjain pyörii osan ajasta pullonkaulana -> prossu vetää happea välissä ja lämmöt laskee.

Tavallinen käyttäjä kun valitsee osansa edes suunniilleen oikein, niin ei mitään pakkoa ajaa stressitestejä, prossujen boost ja throttlaus -mekanismit on fiksuja, eikä esim. Ryzeneilla saa helposti 90c tauluun. Intelin kiukailla tuo varmaan onnistuu helpommin, mutta pelikäytössä kun näytönohjain on pullonkaulana, niin aika helpolla ne Intelitkin pääsee.
 
Kuinkas se käytännössä toimii, jos hankin noctuan nh-d15 jäähyn ja vaihdan etummaisen tuulettimen 120mm verisoon esim. nf-a12 joka löytyy ennestään. pyörivätkö tuulettimet oman skaalansa mukaan (nf-a 2000rpm max ja jäähyn mukana tuleva sen 1500rpm max.), vai pyöriikö molemmat esim. tuon hitaamman mukaista vauhtia? Jos molemmat pyörivät oman maailmansa mukaan, niin saanko ne pyörimään jotenkin samaa vauhtia kuin tuo hitaampi? En haluaisi, että tuo nf-a pyörisi sen kovemmilla kierroksilla, kuin tuo jäähyn mukana tuleva, koska alkaa olemaan äänekäs.

Edit. Jää speksien mukaan noin 1mm kiinni, ettei tuo mukana tuleva 140mm mahdu. Koteloon mahtuu maksimissaan 176 korkea jäähy ja muistikampani ovat 44mm korkeat(g.skill trident), joten ei aivan pysty tarpeeksi ylös tuota etutuuletinta nostamaan.
 
Kuinkas se käytännössä toimii, jos hankin noctuan nh-d15 jäähyn ja vaihdan etummaisen tuulettimen 120mm verisoon esim. nf-a12 joka löytyy ennestään. pyörivätkö tuulettimet oman skaalansa mukaan (nf-a 2000rpm max ja jäähyn mukana tuleva sen 1500rpm max.), vai pyöriikö molemmat esim. tuon hitaamman mukaista vauhtia? Jos molemmat pyörivät oman maailmansa mukaan, niin saanko ne pyörimään jotenkin samaa vauhtia kuin tuo hitaampi? En haluaisi, että tuo nf-a pyörisi sen kovemmilla kierroksilla, kuin tuo jäähyn mukana tuleva, koska alkaa olemaan äänekäs.

Edit. Jää speksien mukaan noin 1mm kiinni, ettei tuo mukana tuleva 140mm mahdu. Koteloon mahtuu maksimissaan 176 korkea jäähy ja muistikampani ovat 44mm korkeat(g.skill trident), joten ei aivan pysty tarpeeksi ylös tuota etutuuletinta nostamaan.

Meneeköhän se etummainen 120mm tuuletin niillä mukana tulevilla kiinnikkeillä? Joka tapauksessa, tuulettimet ovat itsenäinen yksikkönsä ja menee jännitteen tai PWM:n mukaan, eikä kierrosnopeuden.
 
Meneeköhän se etummainen 120mm tuuletin niillä mukana tulevilla kiinnikkeillä? Joka tapauksessa, tuulettimet ovat itsenäinen yksikkönsä ja menee jännitteen tai PWM:n mukaan, eikä kierrosnopeuden.
Kiitos vastauksesta. Ainakin mukana tulevissa tuulettimissa on 120mm standardin mukaiset kiinnitysreijät, niin luulisi onnistuvan.
 
Kuinkas se käytännössä toimii, jos hankin noctuan nh-d15 jäähyn ja vaihdan etummaisen tuulettimen 120mm verisoon esim. nf-a12 joka löytyy ennestään. pyörivätkö tuulettimet oman skaalansa mukaan (nf-a 2000rpm max ja jäähyn mukana tuleva sen 1500rpm max.), vai pyöriikö molemmat esim. tuon hitaamman mukaista vauhtia? Jos molemmat pyörivät oman maailmansa mukaan, niin saanko ne pyörimään jotenkin samaa vauhtia kuin tuo hitaampi? En haluaisi, että tuo nf-a pyörisi sen kovemmilla kierroksilla, kuin tuo jäähyn mukana tuleva, koska alkaa olemaan äänekäs.

Edit. Jää speksien mukaan noin 1mm kiinni, ettei tuo mukana tuleva 140mm mahdu. Koteloon mahtuu maksimissaan 176 korkea jäähy ja muistikampani ovat 44mm korkeat(g.skill trident), joten ei aivan pysty tarpeeksi ylös tuota etutuuletinta nostamaan.
1500rpm NF-A12 vastannee äänentuotoltaan 1000rpm 140mm noctuaa. Voi olla vähän allekkin, pienempi koko ja sirppilapamalli tekee eron. Laittaisin tuulettimet eri lähtöihin niin käppyrät voi optimoida tuuletinkohtaisesti. Samassa lähdössä se 140mm on melko varmasti äänekkäämpi puolisko.
 
Okei. Itte kyllä saanu sen käsityksen että muilla se tuki tahtoo olla vähän mitä on. Johonkin suht uuteen malliin voi saadakkin kitin rahalla, mutta johonkin vanhempaan, tuskin. Noctua siinä suhteessa aika varma valinta että jopa niihin vanhoihin kitin saa, jos ei ilmaiseksi niin ainakin rahalla.

Mutta ainahan voi kulutusjuhlaa viettää ja ostaa joka koneen yhteydessä uuden kuulerin ja vanha serriin. Maailma kiittää.
Kulutusjuhlaa on heitellä tavaraa roskiin huvikseen. Am4:eenkin varsinkin saa vanhan tukea vailla olevan jäähyn kiinni, jos osaa rautasahan laittaa terä edellä menemään ja painaa liipasinta porakoneessa, kun on vakiotaustalevy apuna. Uusavottumuus vaan diy-palstoillakin luokkaa maksimit nykyään.
 
Nipotin tuolla toisaalla kun on staattiset RGB tuulettimet kotelossa, ja en tykkää sitten yhtään. Onko noissa joku johto jonka voisi nipsaista poikki että valot sammuu?, niin säästyisi kaikkien hermot ja rahat.
 
Tuli vaihdettua Ryzen 1500x:stä Intelin 12600k prossuun. Ryzenissä oli ihan stock jäähdytin eli pitäisi nyt sitten emolevyn lisäksi jäähdytintä vilkuilla. Kovasti täällä foorumilla on suositeltu esim. Deepcoolin ak620 ja tuota olenkin alustavasti miettinyt kokoonpanoon. Aiemmin ei ole tullut ostettua erillistä jäähdytintä koneeseen niin sellaisen mahtuminen koteloon kuitenkin mietityttää (sekä yhteensopivuus esim. muistien kanssa).
Kotelona siis Fractalin Define mini C (mATX koko). Emoksi olen alustavasti miettinyt Asuksen Z690M-plus D4. Muisteina on vanhat Ripjaws V 4x8gb. Korkeutta muisteilla 42mm. Osaako joku sanoa olisiko tuo ak620 sopiva tuohon koppaan noilla spekseillä? Ainakin kyseiseen koppaan pitäisi mahtua 170mm korkeuden jäähdytin ja ak620 näyttää olevan 160mm eli korkeuden puolesta ok. Muistien korkeuden osalta ak620 jättää 43mm väliä, joten siinä olisi juuri ja juuri teknisten tietojen perusteella tilaa. Onko jotain muita asioita mitä pitäisi miettiä?

Tietty, jos tuo ak620 on liian järeä/tuhnu tuolle prossulle niin voi ehdotella paremmin sopivaa jäähyäkin. Tarkoitus olisi löytää riittävä, mutta samalla hyvän hinta-laatu suhteen jäähy. Kellotuksesta sen verran voin sanoa, että korkeintaan kevyitä kelloja saatan koittaa ajella, mikäli jaksan perehtyä asiaan.

Edit: Voisi samalla miettiä tuota kotelon tuuletusta. Nykyisin on vaan 1x Fractal Design Dynamic X2 GP12 edessä ja takana, jotka tulivat kotelon mukana. Olisiko tuohon hyvä lisätä tuulettimia?

Edit2: Vähän huono saatavuus tällä hetkellä tuolla ak620. Näyttää pari viikkoa menevän.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaihdettua Ryzen 1500x:stä Intelin 12600k prossuun. Ryzenissä oli ihan stock jäähdytin eli pitäisi nyt sitten emolevyn lisäksi jäähdytintä vilkuilla. Kovasti täällä foorumilla on suositeltu esim. Deepcoolin ak620 ja tuota olenkin alustavasti miettinyt kokoonpanoon. Aiemmin ei ole tullut ostettua erillistä jäähdytintä koneeseen niin sellaisen mahtuminen koteloon kuitenkin mietityttää (sekä yhteensopivuus esim. muistien kanssa).
Kotelona siis Fractalin Define mini C (mATX koko). Emoksi olen alustavasti miettinyt Asuksen Z690M-plus D4. Muisteina on vanhat Ripjaws V 4x8gb. Korkeutta muisteilla 42mm. Osaako joku sanoa olisiko tuo ak620 sopiva tuohon koppaan noilla spekseillä? Ainakin kyseiseen koppaan pitäisi mahtua 170mm korkeuden jäähdytin ja ak620 näyttää olevan 160mm eli korkeuden puolesta ok. Muistien korkeuden osalta ak620 jättää 43mm väliä, joten siinä olisi juuri ja juuri teknisten tietojen perusteella tilaa. Onko jotain muita asioita mitä pitäisi miettiä?

Tietty, jos tuo ak620 on liian järeä/tuhnu tuolle prossulle niin voi ehdotella paremmin sopivaa jäähyäkin. Tarkoitus olisi löytää riittävä, mutta samalla hyvän hinta-laatu suhteen jäähy. Kellotuksesta sen verran voin sanoa, että korkeintaan kevyitä kelloja saatan koittaa ajella, mikäli jaksan perehtyä asiaan.

Edit: Voisi samalla miettiä tuota kotelon tuuletusta. Nykyisin on vaan 1x Fractal Design Dynamic X2 GP12 edessä ja takana, jotka tulivat kotelon mukana. Olisiko tuohon hyvä lisätä tuulettimia?

Edit2: Vähän huono saatavuus tällä hetkellä tuolla ak620. Näyttää pari viikkoa menevän.
Scythen Fuma 2 on myös hyvä vaihtoehto jäähyksi mutta sekin maksaa jo sen 20€ enemmän kuin vuosi sitten (Jimm's nyk. 79,90€). Mutta Fumassa on taas tosi hyvä yhteensopivuus eri muistien kanssa. Ja myös uusi versio mustilla tuulettimilla on myös myynnissä, jos ei Scythen harmaasta välitä.

Mutta i5 jäähdytystarpeista en tiedä yhtään, niin saa joku viisaampi neuvoa.

Uusiksi kotelotuulettimiksi voin suositella Arctic P12 PST PWM, 5 kappaleen lootan saa melko edukkaasti. Saa kaikki kotelon tuuletinpaikat hyvin täytettyä.
 
Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?


noctua12.jpg
 
Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?


noctua12.jpg
Noctua A12 on se hiljainen ja tehokas malli, mutta ei kai noidenkaan surkeita kuuluisi olla.

Mitkä olivat aikaisemmin tuulettimina ja toimivatko ne paremmin läpi nopeusalueen? Vai onko kyseessä täysin uusi (aiempaa ohutpeltisempi...) kotelo? Tai aloitko vasta uusien Noctuoiden myötä säätelemään nopeuksia?

Jos kotelo on vanha ja edelliset tuulettimet toimivat kaikilla nopeuksilla asiallisesti, niin voit kokeilla seuraavia:

-Kokeile käyttää tuuletinta irrallaan kädessä/pöytää hipoen, että onko värinää epänormaalin paljon. Jos on, ja varsinkin jos eroa yksilöiden välillä, niin voit harkita takuuseen laittamista.
-tarkista, ettei ole ylikiristystä
-käytä kumikiinnitystä

Jos edelleen tulee ulinaa tarvitsemillasi nopeuksilla (etkä saa ongelmaa kierrettyä muiden kotelotuulettimien nopeuksia muuttamalla, niin laita takuuseen/osta parempi malli.
 
Tuollaisia ostin pari ja hämmästyin. Noctua vaikutti arvostetulta laatutuotteelta, mutta ei nämä minusta oikein ole hyviä. 65%:n nopeudella alkaa kuulua aikamoinen ulina, joka vielä pahenee huomattavasti kierroksia nostamalla. Teenkö jotain väärin vai olenko saanut maanantaikappaleita?


noctua12.jpg

Ei Noctua myöskään ole virheetön ja nuo ei ole Noctuan parhaita malleja kuitenkaan, vaan ihan se perusmalli.

Pitäisi ensin selvittää, mistä se ulina tulee... Vaihtoehtoja:
  1. Coil whine itse tuulettimessa.
  2. Ilmanvastuksen aiheuttama ulina. Eli sinulla on mesh siinä kuitenkin edessä, tjsp..
  3. Itse tuulettimen ominaisuus, se vaan on noin
  4. Joku muu komponentti kuitenkin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 752
Viestejä
4 564 647
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom