Ilmajäähdytys yleisthredi

mikä prossu ja edeltävä jäähdytin oli? Viitsitkö informoida tänne lämpötiloja, kun saat dataa kerättyä.:)
Kuten sanottu, niin edellinen oli Noctua NH-U12S ja prossu 5900X.

Cinebench R23:ssa tasaisessa 150W rasituksessa (12 säiettä) ero NH-U12A:n eduksi oli ~5 astetta. Vaikea tehdä omppu vs. omppu vertailua, koska en pysty normalisoimaan äänitasoa. Mutta tuossa käyrä oli säädetty niin, että NH-U12A oli hiljaisempi ja mukavamman kuuloinen. En tiedä sitten muuttuuko vielä tuota kun tahnat hieman asettuu.

Boostissa on sellainen jännä juttu, että jos kuritetaan vain vaikka neljää ydintä, niin lämmöt saattavat nousta buustin takia aika roimasti, vaikka kokonaisuudessa kulutus on suhteellisen maltillista. Noiden tapausten testaus on hankalampaa, mutta luulisin että niissä etu saattaa olla suurempi.

IMG_20211031_103538.jpg

Yhteensopivuus on kyllä todella täydellinen vaikka ovat seitsemän heat pipeä saaneet ängettyä.

EDIT:
Vaikuttaisi siltä, että perus pelaamisessa etu on hieman suurempi jopa. Nuo Noctua NF-A12x25 PWM tuulettimet ovat kyllä myös kertakaikkisen loistavia. Aluksi laitoin pyörimään 900-1000 rpm testiksi ja ihmettelin kun mitään ei kuulunut kotelotuulettimien yli (kaikki 14cm ja pyörivät silloin siinä 600-700 rpm). Ihan idlessä voi siis huoletta pitää suht korkeita kierroksia ilman, että mitään kuuluu.

Nyt vaan alkoi tulemaan kova halu heittää nuo kotelon 10v vanhat Noiseblockerit menemään... Noh, jos nyt kumminkin odotellen rauhassa niitä 14cm Noctuoita.


Mudda joo, jos takuulla ja tuella ei ole väliä ja haluaa parasta suorituskyky/€ suhdetta, niin silloin Scythe FUMA 2 on varmasti oikein loistava valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Cinebench R23:ssa tasaisessa 150W rasituksessa (12 säiettä) ero NH-U12A:n eduksi oli ~5 astetta.
Tarkoitit varmaan 12 corea/ydintä etkä säiettä, koska aika hyvät kellotukset pitäisi olla päällä jos saisi 6c/12t asetuksella 150W kulutusta aikaiseksi.
Mutta hyvältä näyttää kyllä toi kokoonpano, juuri sopivasti jäi muisteille tilaa ja on hyvä rako näytönohjaimeen. Itsellä on vain noin 1-2cm tilaa cpu jäähyn ja näytönohjaimen välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitit varmaan 12 corea/ydintä etkä säiettä, koska aika hyvät kellotukset pitäisi olla päällä jos saisi 6c/12t asetuksella 150W kulutusta aikaiseksi.
Mutta hyvältä näyttää kyllä toi kokoonpano, juuri sopivasti jäi muisteille tilaa ja on hyvä rako näytönohjaimeen. Itsellä on vain noin 1-2cm tilaa cpu jäähyn ja näytönohjaimen välissä.
Säiettä. 12 säikeellä jokainen ydin on rasituksessa (SMT:n mahdollistamat lisäsäikeet eivät), jos ei olisi näin niin kulutus ei olisi tuota luokkaa ja käyttiksen scheduleri perseestä.

Pitää ehkä hieman tuunailla PBO:ta, koska täydellä 24t kuormalla kulutus (ja lämmöt) tippuu, koska ytimet ei boostaa niin korkealle.
 
Moi.

Löyty vanha emo ja prossu muisteineen.

Mutta tuuletinta prossulle ei ole mistään löytyny, menny varmaan roskiin.
Mahtaisko tämä käydä yksiin tuon emon & prossun kanssa ?

Meinasin tarkistella toimivuutta, jos löydän jonkun kämäsen näyttiksen ja powerin vaan jostain.
 
Moi.

Löyty vanha emo ja prossu muisteineen.

Mutta tuuletinta prossulle ei ole mistään löytyny, menny varmaan roskiin.
Mahtaisko tämä käydä yksiin tuon emon & prossun kanssa ?

Meinasin tarkistella toimivuutta, jos löydän jonkun kämäsen näyttiksen ja powerin vaan jostain.
Taitaa noiden FM2-kamojen käypä arvo tänä päivänä jäädä alle tuon coolerin arvon että myyntimielessä ei kannata. Jos jotain käyttöä noille roippeille löytyy niin sitten ehkä, muussa tapauksessa saattaisin hakupalkalla lahjoitetaan-palstalle nakata
 
Ei tuosta myyntikonetta tule, testailukoneeksi tai Pfsense tai pihole koneeksi varmaan ihan kelvollinen jos halvalla löytäis verkkokortin tai jotain sellaista. Kyllä tuolle varmasti puuhaa keksis, tai sitten ihan vaan antais pois semmoiselle jolla ei ole varaa mihinkään.

Ei mulla itelläkään liikaa sitä rahaa ole, mutta tuo on ylimääränen niin aika halvalla siitä surffaus koneen jollekkin saa(tai kuten sanoin leikkikoneen itselle). Kai sillä joku Fortnite vois pyöriä riippuen nykytilanteessa minkämoisen nuhasen näyttiksen sattuu jostain joskus löytämään. Niitä ei taida ylimääräsiä mulla enää olla. Annoin hetki sitten jo yhden fortnite koneen pois yhdelle vähävaraiselle lapselle missä tais mennä viimeinen vanha "varanäyttis". Ei se vaan päässy koskaan pelaamaan kun joku rj45 puuttui tms. Näppikset ja kaikki meni mukaan...Mutta sellasta se on. Tuon koneen taidan hetken vielä kuitenkin pitää itsellä. Pieni tunnearvo sillä on.

Mutta edelleen en nyt ole varma noiden yhteensopivuudesta :)
 
Pitäisi serverin äänet saada laskettua. Serverissa 1700 ryzen ja FD Define 7 kopassa. Nyt jäähdytyksestä huolehtii 2200G vakio cooleri.

SilentiumPC Fera 5 olisi nyt Jimms tarjouksessa. Oliko tuossa hintaluokassa parempaa vaihtoehtoa?

Mielessä päivittää 3000 tai 5000 sarjan prossu tilalle jossain vaiheessa.
 
Toisenlainen ongelma prossujäähdyttimen rbg kanssa.

Kotelossa on kontrolleri rbg:lle, mutta prossutuulettimen rbg johto ei sovi kumpaankaan 4 tai 3 pinniseen.
Tuulettimen rbg on 4 pinninen, josta 3 pinni suljettu. Ei siis mätsää mihinkään kotelossa olevaan. Eikä minkäänmoista adapterijohtoakaan tullut mukana jäähdyttimessä.

Tuuletin on tuo alpenföhn Alpenföhn Wing Boost 3 RGB, 120mm PWM-laitetuuletin, musta/RGB - 19,90€

Tuuletin pyörii nätisti, ilman valoa. Tuohon luultavasti tarvitsee adapteri johdon, vai toisen kontrollerin ?


E , tämä saattaa olla tarvitsemani "adapteri" jos oikein katsoin. Toimisko tolla, niin että laittais sen tuulettimen rgb johdon tuohon yhteen 3 pinniseen, ja powerista sitten vain virta toiseen päähän ?

Tuo saattaa olla se mitä tarvitsen tuohon alpenföhn tuulettimeen ?
 
Viimeksi muokattu:
Toisenlainen ongelma prossujäähdyttimen rbg kanssa.

Kotelossa on kontrolleri rbg:lle, mutta prossutuulettimen rbg johto ei sovi kumpaankaan 4 tai 3 pinniseen.
Tuulettimen rbg on 4 pinninen, josta 3 pinni suljettu. Ei siis mätsää mihinkään kotelossa olevaan. Eikä minkäänmoista adapterijohtoakaan tullut mukana jäähdyttimessä.

Tuuletin on tuo alpenföhn Alpenföhn Wing Boost 3 RGB, 120mm PWM-laitetuuletin, musta/RGB - 19,90€

Tuuletin pyörii nätisti, ilman valoa. Tuohon luultavasti tarvitsee adapteri johdon, vai toisen kontrollerin ?


E , tämä saattaa olla tarvitsemani "adapteri" jos oikein katsoin. Toimisko tolla, niin että laittais sen tuulettimen rgb johdon tuohon yhteen 3 pinniseen, ja powerista sitten vain virta toiseen päähän ?

Tuo saattaa olla se mitä tarvitsen tuohon alpenföhn tuulettimeen ?
Voisit nyt ihan ensimmäiseksi sanoa mikä kotelo on edes kyseessä. Tuo 4-pinninen mistä yksi pinneistä on välistä poistettu on standardi emolevykamaa.
Villi veikkaus että kyseessä on Phanteksi. Phanteks käyttää klipsullisia erikoispistokkeita mikä ei ole yhteensopiva minkään emolevyn kanssa. Tuossa on 12 volttisille perus RGB:lle adapterikaapeli: Phanteks RGB LED Adapter -kaapeli, musta - Jimms.fi
Jostain syystä Phanteks ei ole julkaissut tuosta adapterista 5 volttista ARGB versiota, mutta ovat pistäneet sen silti noiden ylihintaisten "premium" Halos Luxien mukaan: Phanteks Halos Lux Digital RGB Fan Frames, LED-valaistu tuuletinrunko, 120mm, musta - Jimms.fi
 
Viimeksi muokattu:
Voisit nyt ihan ensimmäiseksi sanoa mikä kotelo on edes kyseessä. Tuo 4-pinninen mistä yksi pinneistä on välistä poistettu on standardi emolevykamaa.
Villi veikkaus että kyseessä on Phanteksi. Phanteks käyttää klipsullisia erikoispistokkeita mikä ei ole yhteensopiva minkään emolevyn kanssa. Tuossa on 12 volttisille perus RGB:lle adapterikaapeli: Phanteks RGB LED Adapter -kaapeli, musta - Jimms.fi
Jostain syystä Phanteks ei ole julkaissut tuosta adapterista 5 volttista ARGB versiota, mutta ovat pistäneet sen silti noiden ylihintaisten "premium" Halos Luxien mukaan: Phanteks Halos Lux Digital RGB Fan Frames, LED-valaistu tuuletinrunko, 120mm, musta - Jimms.fi
Sori en tajunnut tuota yhtään, kun luulin että tärkein on tietää se liitin ja tuuletin.

Koteloa ei näkyny enää jimmsillä myynnissä mutta se on aika lähelle tämä
+ kontrolleri ja ledituuletin oli valmiina.

Emolevynä taas on b450 tomahawk. Katselin kyllä emosta paikkaa tuolle mutta en yhtään keksiny miten tuon saisi kiinnitettyä kun 1 pinni on suljettu välistä siinä liittimisessä.
 
Sori en tajunnut tuota yhtään, kun luulin että tärkein on tietää se liitin ja tuuletin.

Koteloa ei näkyny enää jimmsillä myynnissä mutta se on aika lähelle tämä
+ kontrolleri ja ledituuletin oli valmiina.

Emolevynä taas on b450 tomahawk. Katselin kyllä emosta paikkaa tuolle mutta en yhtään keksiny miten tuon saisi kiinnitettyä kun 1 pinni on suljettu välistä siinä liittimisessä.
Emolevyssä ei ole 5 volttista ARGB liitäntää, vain kaksi perus 12V liitäntää.
Eli ainoa keino on hankkia uusi erillinen ARGB kontrolleri prossutuulettimelle.
 
Emolevyssä ei ole 5 volttista ARGB liitäntää, vain kaksi perus 12V liitäntää.
Eli ainoa keino on hankkia uusi erillinen ARGB kontrolleri prossutuulettimelle.
Joo näin vähän itsekkin olin tulkinnut kun ei semmoista paikkaa emosta löytyny.
Mahtaako käydä ihan tämmöinen vaan ?
 
Pitäisi serverin äänet saada laskettua. Serverissa 1700 ryzen ja FD Define 7 kopassa. Nyt jäähdytyksestä huolehtii 2200G vakio cooleri.

SilentiumPC Fera 5 olisi nyt Jimms tarjouksessa. Oliko tuossa hintaluokassa parempaa vaihtoehtoa?

Mielessä päivittää 3000 tai 5000 sarjan prossu tilalle jossain vaiheessa.

Ei ole parempaa vaihtoehtoa tuossa hintaluokassa.
 
Miten hemmetissä nuo scythe mugen 5 tapaiset prossujäähyt otetaan irti ilman että prosessori on liimaantunut siilin pohjaan kiinni ? Emolevyn prossun lukitusmekanismin ollessa vielä kiinni kun mugenin ottaa irti niin (AMD) prossu on silti liimautuneena siileen ja se taas johti siihen että prossusta katkes pinni. Prossu onneksi on toiminkykyinen vielä, mahtoi olla "ylimääräinen" pinni joka katkes mutta anyway, onko tuohon helppoa niksiä prossujäähyn irroittamiseen ?

Nyt ostin tuon alpenföhnin jossa on täysin samanlainen kiinnitysratkaisu kuin mugenissa, tulee luultavasti sama ongelma eteen joskus kun tahnoja vaihtelee. Eihän noita uskalla enää irroitella kun kerran on laittanu kiinni.

Eli miten oikeaoppisesti tuommoinen scythe mugen 5 irroitetaan ? Irroituksen yritin tehdä niin varovasti kuin mahdollista, vähän kerrallaan ruuveja auki, pientä "pyörittämistä" oikealle ja vasemmalle että irtois siilistä tuo prossu, koko ajan painaen kuitenkin samalla alaspäin siiliä että se ei pomppais siilin mukana ylös tuo prossu kun ruuveja availee.

Tuo kiinnityshän on hemmetin kätevä, helppo kiinnittää ja näyttää pysyvän kyllä kilon painoisetkin jäähyt hyvin paikalla, mutta tahnojen vaihto on kyllä hankalaa.

Ryzenin vakio jäähyn irroitus taas ei tuota minkäänlaista ongelmaa, se sujuu ihan hienosti mutta nämä isommat on hankalia, pakko kysyä apua.
 
Miten hemmetissä nuo scythe mugen 5 tapaiset prossujäähyt otetaan irti ilman että prosessori on liimaantunut siilin pohjaan kiinni ? Emolevyn prossun lukitusmekanismin ollessa vielä kiinni kun mugenin ottaa irti niin prossu on silti liimautuneena siileen ja se taas johti siihen että prossusta katkes pinni. Prossu onneksi on toiminkykyinen vielä, mahtoi olla "ylimääräinen" pinni joka katkes mutta anyway, onko tuohon helppoa niksiä prossujäähyn irroittamiseen ?

Nyt ostin tuon alpenföhnin jossa on täysin samanlainen kiinnitysratkaisu kuin mugenissa, tulee luultavasti sama ongelma eteen joskus kun tahnoja vaihtelee. Eihän noita uskalla enää irroitella kun kerran on laittanu kiinni.

Eli miten oikeaoppisesti tuommoinen scythe mugen 5 irroitetaan ? Irroituksen yritin tehdä niin varovasti kuin mahdollista, vähän kerrallaan ruuveja auki, pientä "pyörittämistä" oikealle ja vasemmalle että irtois siilistä tuo prossu, koko ajan painaen kuitenkin samalla alaspäin siiliä että se ei pomppais siilin mukana ylös tuo prossu kun ruuveja availee.

Tuo kiinnityshän on hemmetin kätevä, helppo kiinnittää ja näyttää pysyvän kyllä kilon painoisetkin jäähyt hyvin paikalla, mutta tahnojen vaihto on kyllä hankalaa.

Ryzenin vakio jäähyn irroitus taas ei tuota minkäänlaista ongelmaa, se sujuu ihan hienosti mutta nämä isommat on hankalia, pakko kysyä apua.
Pyörität jäähyä prosessorin päällä ennen sen nostamista kunnes tunnet että tahna on selvästi sieltä välistä notkistunut.
Eipä tuossa ole oikein muita keinoja.
 
Pyörität jäähyä prosessorin päällä ennen sen nostamista kunnes tunnet että tahna on selvästi sieltä välistä notkistunut.
Eipä tuossa ole oikein muita keinoja.
Ja sitten pitää painaa samalla aika runsaasti alaspäin koska ruuvien auettua se siili pomppaa aikalailla ylöspäin prossu mukana. Mutta näin olen tehny että pyöritin sitä siiliä kyllä edestakaisin, mutta silti se pomppas mukana.

Täytyy ens kerralla harjoitella lisää vain. En nyt hetkeen uskalla sitä enää irrottaa :)
 
Ja sitten pitää painaa samalla aika runsaasti alaspäin koska ruuvien auettua se siili pomppaa aikalailla ylöspäin prossu mukana. Mutta näin olen tehny että pyöritin sitä siiliä kyllä edestakaisin, mutta silti se pomppas mukana.
Mugenissa poikkirauta on ruuvattu kiinni jäähyn pohjaosaan niin kiinnitysruuvit avatessa se nostaa jäähyä samalla. Jäähyissä joissa on irtonainen poikkirauta ei ole tuota ongelmaa. Mugenissa luultavasti kannattaa avata keskimmäinen ruuvi ensin ja sitten vasta jousitetut ruuvit poikkiraudan päistä.
 
Mugenissa luultavasti kannattaa avata keskimmäinen ruuvi ensin ja sitten vasta jousitetut ruuvit poikkiraudan päistä.
Näinhän se muuten varmasti olis pitäny mennä. Tämä oli hyvä huomio jota en itse huomannu irrottaessa. Pitääpäs kokeilla vielä tota mugenia, kerkesin jo suutuspäissäni pakata laatikkoon ja kaappiin, mutta ehkä siitä vois olla vielä hyötyä sittenkin, jos tämän vielä muistais seuraavan kerran vain irroittaessa :D

E, Mites tuommoisen Alpenföhn Dolomit premiumin jäähy irroitetaan kun siellä ei poikkirautaa ole mutta samat jousitetu ruuvit kylläkin kuten tuossa Mugen 5:ssa. Eli kiinnitys on ihan samanlainen ilman sitä keskiruuvia. En ainakaan huomaa semmoista.

Tuossa kuva kiinnityksestä.
 
Viimeksi muokattu:
E, Mites tuommoisen Alpenföhn Dolomit premiumin jäähy irroitetaan kun siellä ei poikkirautaa ole mutta samat jousitetu ruuvit kylläkin kuten tuossa Mugen 5:ssa. Eli kiinnitys on ihan samanlainen ilman sitä keskiruuvia. En ainakaan huomaa semmoista.
Tuossa näyttää olevan kierretappi kiinnitysraudassa ja ruuveissa sisäkierre. Kuvittelisin että mitoitus on tarkka tuollaisessa eikä kierretapissa ole ylimääräistä korkeutta koska muuten asentaessa jäähyä sitä pitäisi nostaa uudelleen jos menee ohi tapista. Kuvan perusteella ruuvissakaan ei ole juuri extraa alapuolella(sama syy). Ei kyllä ole samanlainen systeemi kuin Mugenissa.
Dolomi-Premium-15.jpg
 
Tuossa näyttää olevan kierretappi kiinnitysraudassa ja ruuveissa sisäkierre. Kuvittelisin että mitoitus on tarkka tuollaisessa eikä kierretapissa ole ylimääräistä korkeutta koska muuten asentaessa jäähyä sitä pitäisi nostaa uudelleen jos menee ohi tapista. Kuvan perusteella ruuvissakaan ei ole juuri extraa alapuolella(sama syy). Ei kyllä ole samanlainen systeemi kuin Mugenissa.
Dolomi-Premium-15.jpg
Se vain näyttää niin identtiseltä kun kiinnitystä katsoo(vain puuttuu se keskiruuvi systeemi). Kiinnitystapeissa tosiaan on kierteet, ja nuo jousitetut ruuvit ruuvautuvat niihin tappeihin. Ne saa varmaan vetästä pohjaan saakka kiinni mitä menee ruuvaamalla, ei hampaat irvessä kuitenkaan ? Okei eli ei siis kuitenkaan ole sama, niin vähän näitä irroitellu että pakko nyt kysyä vielä varmuudeksi että miten tää alpenföhn sitten kannattaa irroittaa, kun tuosta puuttuu se keskiruuvisysteemi...
 
Viimeksi muokattu:
Se vain näyttää niin identtiseltä kun kiinnitystä katsoo(vain puuttuu se keskiruuvi systeemi). Kiinnitystapeissa tosiaan on kierteet, ja nuo jousitetut ruuvit ruuvautuvat niihin tappeihin. Ne saa varmaan vetästä pohjaan saakka kiinni mitä menee ruuvaamalla, ei hampaat irvessä kuitenkaan ? Okei eli ei siis kuitenkaan ole sama, niin vähän näitä irroitellu että pakko nyt kysyä vielä varmuudeksi että miten tää alpenföhn sitten kannattaa irroittaa, kun tuosta puuttuu se keskiruuvisysteemi...
Ihan normaalisti. Tai siis AMD:n kohdalla tuo lämmitys ja kiertäminen ennenkuin nostaa jäähyn pois. Mugenin nouseminen ruuveja avatessa on aika poikkeuksellinen. En itse ole koskaan nähnyt jäähyä joka tekisi niin.
 
Ihan normaalisti. Tai siis AMD:n kohdalla tuo lämmitys ja kiertäminen ennenkuin nostaa jäähyn pois. Mugenin nouseminen ruuveja avatessa on aika poikkeuksellinen. En itse ole koskaan nähnyt jäähyä joka tekisi niin.
Okei, suuresti kiitos avustasi !
 
Mitä vikaa on 31 euron SilentiumPC Fera 5 Dual Fan tuulettimessa? Mitä etua saan jos käytän enemmän rahaa tuulettimeen? Prosessorina todennäköisesti 5600x tai 5800x riippuen tarjouksista.

 
Mitä vikaa on 31 euron SilentiumPC Fera 5 Dual Fan tuulettimessa? Mitä etua saan jos käytän enemmän rahaa tuulettimeen? Prosessorina todennäköisesti 5600x tai 5800x riippuen tarjouksista.

Ei siinä mitään vikaa varsinaisesti ole. Yhdellä tuulettimella oleva on halvempi eikä toinen tuuletin kovin paljoa auta.

 
Millasilla kierroksilla porukka täällä ajelee tuulettimiaan? Oon hieman kattellu muitten kokemuksia tuulettimista ja tuntuu et suuri osa käyttää noita aika kovilla kierroksilla. Itsellä kun kotelotuulettimet pörrää idlessä siinä 380rpm ja prossun 500rpm. Kuorman allakaan nuo kotelotuulettimet ei nouse kun 600rpm paikkeille ja prossun tuuletin saattaa nousta 700-800rpm maksimissaan ilman että lämmöt ees korkealle siltikään nousee. Ois varaa noita nopeuksia puottaakin, mutta ei oo viittiny kun ei noita hirveesti kuule enää.
 
Noctua NF-A14 tuulettimia käytän ja ne pyörii idlessä 350-400 1/min. Yksi tuuletin edessä, yksi katossa ja yksi takana. Katto ja takatuuletin pyörii koko ajan, ja lämpöjen noustessa tarpeeksi kierrokset nousee sinne 800 1/min nurkille ja etutuuletin tulee mukaan peliin. Pyörittäisin vieläkin hiljempaa idlessä noita mutta eivät jaksa enää tuota alempana käynnistyä omin avuin. Pientä ilmavirran ääntä kuuluu vielä näilläkin kierroksilla kun tarkkaan kuuntelee. Kattotuulettimen jos siirtäis vaikka eteen toiseksi tuulettimeksi niin saattais vielä vähän hiljentyä
 
Taitaa tuo äänitouhukin olla korvasta kiinni kun itse kyllä kuulen huminat sun muut tosi helposti kun kierrokset nousee vähänkin. Jotkut kun sanovat että tuulettimet pyörii 1000-1200 kierroksen paikkeilla eikä mitään muka kuulu. Itse jos noin nostan ropelit pyörimään niin aika helvetinmoinen puhina kyllä kuuluu.
 
sopiiko AM3+ jäähy AM4 kantaan ilman uusia kiinnikkeitä? (thermalright TRUE Spirit 120M BW Rev.A)
 
sopiiko AM3+ jäähy AM4 kantaan ilman uusia kiinnikkeitä? (thermalright TRUE Spirit 120M BW Rev.A)
Tietääkseni ei sovi. Kun mulla oli joskus Asus X370 CH6 emo niin se oli muistaakseni ainoa emolevy jossa oli reiät sekä AM3 että AM4 kiinnikkeille. Ja sain silloin tälle omalle Thermalright jäähylle uudet AM4 kiinnikkeet koska mulla ei ollut siihen kuin intel kiinnikkeet. Eli niissä on eroa AM3 vs AM4.

Edit.
-AM3+ 48 x 96 mm kiinnitysreiät
-AM4 54 x 90 mm kiinnitysreiät
 
Millasilla kierroksilla porukka täällä ajelee tuulettimiaan? Oon hieman kattellu muitten kokemuksia tuulettimista ja tuntuu et suuri osa käyttää noita aika kovilla kierroksilla. Itsellä kun kotelotuulettimet pörrää idlessä siinä 380rpm ja prossun 500rpm. Kuorman allakaan nuo kotelotuulettimet ei nouse kun 600rpm paikkeille ja prossun tuuletin saattaa nousta 700-800rpm maksimissaan ilman että lämmöt ees korkealle siltikään nousee. Ois varaa noita nopeuksia puottaakin, mutta ei oo viittiny kun ei noita hirveesti kuule enää.

Itse ajelen aika maltillisilla kierroksilla, kun ei osien lämpöihin ole käytännössä merkitystä 800rpm vs 1200. Jos on täysin mesh-etupaneeli, niin sitten varmaan etutuulettimien kovemmat kierrokset tuo vielä kovemmillakin kierroksilla viileyttä, kunhan poistotuulettimetkin on kohdillaan. Mutta jos ei ole kokonaan mesh-etupaneeli, niin en usko että niistä +1000rpm on useimmissa kokoonpanoissa konkreettista hyötyä prossun ja näytönohjaimen lämpöihin (tai ehkä 1-2c).

Kokeilin jotain 600rpm vs 800 vs 1200 aiemmin (2 edessä, 1 katossa, 1 takana, 2 GPU alapuolella) ja CPU + GPU -stressitesteillä erot oli 800 vs 1200 vain yhden asteen, sekä prosessorin että näytönohjaimen lämmöissä. Mutta näissä nyt tulee hyvin paljon erilaisia tuloksia eri kokoonpanoilla. Testaamalla selviää.

Tai oikeastaan jos haluaa päästä helpolla, ei maksa vaivaa testata. Itse kyllästyin koko hommaan kun BIOS kautta jouduin lopulta noita säätämään. Argus Monitor lisenssi vanheni enkä jaksa uusia. Nyt GPU huutaa aika kovaa rasituksessa, mutta en jaksa asennella enää mitään softia, kun parin pelin kaatuilut sain loppumaan. Idlessä on kone hiljainen ja se riittää, ja lämmöt rasituksessa on hallinnassa.
 
Tai oikeastaan jos haluaa päästä helpolla, ei maksa vaivaa testata. Itse kyllästyin koko hommaan kun BIOS kautta jouduin lopulta noita säätämään. Argus Monitor lisenssi vanheni enkä jaksa uusia.
Tuon Argus Monitorin koin itse älyttömän näppäräksi tuulettimien nopeuksien ja lämpötilojen vertailuun. Toiselle näytölle Unigine Heaven pysäytettynä raskaaseen kohtaan ja Furmark CPU burnerilla osittaista rasitusta prossulle simuloimaan pelikuormaa. Toiselle näytölle taas Argus Monitor. Ja onhan tuo hyvä softa myös, jos sillä haluaa säätää tuulettimien käyrät näyttiksen lämpötilojen mukaan, mikä ei biosista onnistu. Itse tykkään kiinteistä nopeuksista kotelotuulettimilla, niin siihen ei tosin ollut tarvetta.

Itsellä kompaktissa Mesh-kotelossa (Phanteks P300A) alemmalla etutuulettimella on tuntuva vaikutus näytönohjaimen lämpöihin. Puhutaan 7-8 asteen eroista näyttiksen lämmöissä, kun vertaa tuon yhden kotelotuulettimen minimi- ja maksiminopeuksia. Testailun jälkeen jätin sen pyörimään kiinteällä 1100RPM nopeudella, joka on Be Quietin Silent Wings 3:lle 120mm-koossa vielä miellyttävän vaimeaa huminaa. Näytönohjain on niin iso, että se jättää helposti kuuman ilmataskun alapuolelleen. Etutuulettimen ajo kovaa ja takaa PCI-slottien suojien vierestä ylimääräinen levy pois, niin sai pakotettua läpivirtausta sinne.

Poistotuulettimella yllättäen oli hyvin vähän vaikutusta näyttiksen lämpöihin. Ehkä oikein pitkässä rasituksessa kotelo olisi kuumentunut enemmän, mutta nyt sillä sai korkeintaan pari astetta prossulta pois. Jätin sen kiinteälle 1000RPM nopeudelle. Ylempi etutuuletin puolestaan vaikuttaa prossun lämpöihin tehokkaaasti, mutta se sai silti jäädä 900RPM kierroksille. Kerroinlukittu prossu on nyt alivoltitettu ja isolla jäähyllä, niin ei paljon lämmöt kuumottele.

Testaus kyllä kannattaa. Tuossakin tilanteessa ja raudanhimoissa olin jo katsomassa uutta koteloa, kun huomasin pienen koon tukehduttavan näyttistä. Lopulta pienillä säädöillä sai useamman asteen lämpöjä pois. Ja toki yksi vaikuttava tekijä oli kotelon tuominen kauemmas seinästä. Pitkissä pelisessioissa ainoa poistotuuletin puski kuumaa ilmaa sen verran paljon, että jossain vaiheessa lämpö jäi paikalleen ja kiersi etutuulettimille.
 
Osaako ketää sanoa tarkkaa mallia tälle prossu jäähylle? En löydä enää listaa missä koneen osat olivat ja mietin että meneekö sama jäähy viellä ryzen 3700x. Tää on siis 3770k kiinni tällä hetkellä.
 

Liitteet

  • IMG_20211115_135956.jpg
    IMG_20211115_135956.jpg
    2,4 MB · Luettu: 80
  • IMG_20211115_135946.jpg
    IMG_20211115_135946.jpg
    2,5 MB · Luettu: 80
Osaako ketää sanoa tarkkaa mallia tälle prossu jäähylle? En löydä enää listaa missä koneen osat olivat ja mietin että meneekö sama jäähy viellä ryzen 3700x. Tää on siis 3770k kiinni tällä hetkellä.

Thermalright HR-02 Macho Rev.A (BW)?
 
Osaako ketää sanoa tarkkaa mallia tälle prossu jäähylle? En löydä enää listaa missä koneen osat olivat ja mietin että meneekö sama jäähy viellä ryzen 3700x. Tää on siis 3770k kiinni tällä hetkellä.
Jos kiinnikkeet ovat hukassa niin eipä taida mennä mihinkään enää kiinni, etenkin kun Thermalrightin kiinnikkeitä ei miesmuistiin ole saanut tilattua euroopasta.
 
Löysinki jonku topicin tääl mis sanottii että ''asennus tapahtuu AM3 asennusohjeen mukaisesti, AM4 reikäjakoa käyttäen''
 
Uusi Alder Lake 12700KF ja Noctua U14S jaksaa nipin napin pitää sen lämmöt alle 100C kun HwInfo näyttää ~200W CPU package power kulutuksella.

Onkohan tuo cooleri huonosti kiinni vai yksinkertaisesti sen jäähdytysteho ei riitä? Asennettu Noctuan viralisella LGA1700 sovitusraudoilla, Arctic MX5 tahnaa välissä ja cooleri kiristetty Noctuan ohjeiden mukaan

Ryzen 3700X:ää samainen cooleri jaksoi pitää juuri ja juuri alle 90C 140W kuormalla (3800X PBO rajat). Toki Ryzenit on vaikeampia jäähdyttää kun pieni chiplet tuottaa kaiken lämmön.
 
Uusi Alder Lake 12700KF ja Noctua U14S jaksaa nipin napin pitää sen lämmöt alle 100C kun HwInfo näyttää ~200W CPU package power kulutuksella.

Onkohan tuo cooleri huonosti kiinni vai yksinkertaisesti sen jäähdytysteho ei riitä? Asennettu Noctuan viralisella LGA1700 sovitusraudoilla, Arctic MX5 tahnaa välissä ja cooleri kiristetty Noctuan ohjeiden mukaan

Ryzen 3700X:ää samainen cooleri jaksoi pitää juuri ja juuri alle 90C 140W kuormalla (3800X PBO rajat). Toki Ryzenit on vaikeampia jäähdyttää kun pieni chiplet tuottaa kaiken lämmön.
Mikäs kotelo sulla on ?
 

Se jäähdytyksen pullonkaula taitaa olla tässä kotelossa. Tuo etupaneeli on todella umpinainen joten prossujäähy ei hirveästi saa raitista ilmaa. Kokeileppa avata se etupaneeli ja katso miten käy prossun lämpötiloille. Veikkaan että laskee selvästi. Miten sulla on tuulettimia tuossa kotelossa?
 
Tuli yllättäen tilattua 5900X. Riittääkö Fera 5 tämän jäähdyttämiseen vai pitääkö alkaa katsoa parempaa?
 
Tuli yllättäen tilattua 5900X. Riittääkö Fera 5 tämän jäähdyttämiseen vai pitääkö alkaa katsoa parempaa?
Täysillä kierroksilla uskoisin esim. Cinebench-lämpöjen olevan noin 75-80 C, joten onhan tuossa varaa hidastaa tuuletinta. Sitten jos haluaa vaikkapa maks. 500 rpm, niin pitänee ostaa isompi möhkäle. Muille Fera 5 riittää hyvin.

Olisi kiinnostavaa kuulla 10 minuutin Cinebenchin lämmöt. Itselläni on kokemusta 5900X:llä vain Noctua U12F (v. 2007 neliputkinen 120 mm) ja D15:sta.
 
Se jäähdytyksen pullonkaula taitaa olla tässä kotelossa. Tuo etupaneeli on todella umpinainen joten prossujäähy ei hirveästi saa raitista ilmaa. Kokeileppa avata se etupaneeli ja katso miten käy prossun lämpötiloille. Veikkaan että laskee selvästi. Miten sulla on tuulettimia tuossa kotelossa?

5 x Artic P12 täysille kierroksilla, edessä kolme, pohjassa ja takana yksi. Etupaneelista on poistettu pölysuodattimet, ilma kulkee vapaasti.

Ongelma oli emolevyn oletuksena päällä oleva Asus multicore enhancement, mikä pisti 4.7GHz all core kellot ilma tehorajoja. Kun pisti normaalit tehorajat, Cinebench lämmöt pysyy alle 80C.

Joskus jos jaksan pitää laittaa tahnat uusiksi ja varmistaa että ongelma ei ole siellä.
 
Taitaa tuo äänitouhukin olla korvasta kiinni kun itse kyllä kuulen huminat sun muut tosi helposti kun kierrokset nousee vähänkin. Jotkut kun sanovat että tuulettimet pyörii 1000-1200 kierroksen paikkeilla eikä mitään muka kuulu. Itse jos noin nostan ropelit pyörimään niin aika helvetinmoinen puhina kyllä kuuluu.

Vähän vanhaan viestiin vastaten ja täältä vesipuolelta huudellen, niin kyllähän nuo 1k+ -kierrokset on jo sellaiset että sen kuulee. Pelkästään ilmavirta alkaa jo pitää ääntä noilla nopeuksilla.

Tässä omaa P12 -armadaa testasin, niin 20% on täysin äänetön kotelon ulkopuolelle. 30% (560 rpm) kuulee kun oikein kuuntelee. 40% (800 RPM) kuulee jo selvästi, mutta ei lainkaan häiritsevästi. 50% (950 rpm) on tasainen selvä humina, 60% (1130) kuuluu P12:n signature whine, 70 (1250) resonanssi loppuu mutta ääni on jo kohtuullinen, 80% (1400) ja yli on ärsyttävä.
 
5 x Artic P12 täysille kierroksilla, edessä kolme, pohjassa ja takana yksi. Etupaneelista on poistettu pölysuodattimet, ilma kulkee vapaasti.

Ongelma oli emolevyn oletuksena päällä oleva Asus multicore enhancement, mikä pisti 4.7GHz all core kellot ilma tehorajoja. Kun pisti normaalit tehorajat, Cinebench lämmöt pysyy alle 80C.

Joskus jos jaksan pitää laittaa tahnat uusiksi ja varmistaa että ongelma ei ole siellä.

Selvä homma. Tuo kotelo ei ole kovin häävi ilmanvaihdoltaan, vaikka tuulettimia sulla on hyvä määrä, niin tuo etupaneeli jarruttaa menoa reilusti. Pölysuodattimen poisto auttaa toki vähän. Tuossa hardware canucs testissä etupaneelin irrottaminen laski prossun lämpöjä 11 celsius astetta joka on paljon:
(eri kokoonpanoissa erot hieman vaihtelee)

Mutta eipä siinä kun tuolla asetuksella sait jo lämpöjä alas, ja alivoltittamalla prossua niitä lämpöjä voi laskea vielä jos on tarvetta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 964
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom